پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها

تعداد صفحات: 337 فرمت فایل: word کد فایل: 2072
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc

     مهندسی عمران - راه و ترابری 

    چکیده :

    هرساله مبلغ بالایی طی قانون بودجه سنواتی به طرح های عمرانی وملی ازجمله زیرساخت های حمل ونقلی تعلق می گیرد.باتوجه به مبلغ بالایی که دراین بخش صرف می گردد،مطالعات تکمیلی وتفصیلی ناتمام باعث به هدررفتن بخشی ازظرف بودجه محدوددولت است . ازجمله این مواردمی توان به نادیده گرفتن کل هزینه های دوره عمرپروژه اشاره کردکه باعث بالارفتن هزینه های نگهداری ،تعمیرات وکاهش بودجه ساخت برای سایرپروژه های حمل ونقلی می گردد.

     درنتیجه تصمیم گیری و مدیریت در بخش حمل و نقل باید براساس یک پشتیبانی علمی و آگاهانه باشد.یکی از مرسوم ترین تکنیکهایی که چنین حمایت عملی را میسر می سازد(در صورتیکه به طور صحیح به کار رود ،"آنالیز هزینه چرخه عمر"١ می باشد.

     آنالیز هزینه چرخه عمر،یک تکنیک ارزیابی اقتصادی است که خصوصا هنگامیکه  نیاز به مقایسه گزینه های مختلف برای آلترناتیوهای گوناگون و با درنظر گرفتن هزینه ها و منافع در بازه های زمانی درازمدت است ،سودمند می باشد.این تکنیک همچنین قادراست که هزینه هارابرای تمامی روش های طراحی ارزیابی ومقایسه کرده وهرکدام راکه ازلحاظ فنی واقتصادی توجیه پذیرباشد،انتخاب کندکه این امراجرای آنرادرپروژه ها معقول ساخته است .

    دراین رساله محورجیرفت –کهنوج -رودان که یکی ازپرترددترین محورهای ارتباطی کشور می باشد، بعنوان مطالعه موردی مورد بررسی قرار می گیرد.این محورراه ارتباطی بین استان های کرمان وهرمزگان بوده که هرساله حجم زیادی ازوسایل نقلیه ازآن عبور می کنند.روندکاربه این ترتیب می باشد که ابتدا میزان ترددوسایل نقلیه دروضع موجود برداشت می گرددوبادرنظرگرفتن آمارترافیک سال های قبل ،نرخ رشدترافیک محاسبه می شود، سپس بابررسی این مواردمحاسبه می گردد درچه زمانی ظرفیت راه موجوداشباع می گردد ونیازبه افزایش ظرفیت محورالزامی می باشد.درنهایت درجهت افزایش ظرفیت این محورآلترناتیوهایی پیشنهاد می گردد که بااستفاده ازتکنیک آنالیز هزینه چرخه عمراقتصادی ترین وبهینه ترین روش بعنوان روش منتخب تعیین می شود.

    مقدمه :

    روش تحلیل هزینه دوره عمر١یکی ازابزارهای مدیریتی است که می تواند برای ارزیابی ومقایسه پروژه هابه کارگرفته شود.درنظرگرفتن کلیه هزینه های دوره عمرهنگام ارزیابی گزینه های ساخت وبهسازی سازه های زیربنایی ضروری است .

    تحلیل هزینه چرخه عمر بخش مهمی از پروژه جامع یا برنامه ارزیابی با استفاده از روشی است که تمامی اثرات کمی و کیفی و کلیدی سرمایه گذاری های بعمل آمده در پروژه های راه را مورد توجه قرار میدهد .این نوع تحلیل به مؤسسات راه اجازه  میدهد تا سود و هزینه های پروژ ه های راه و برنامه های جامع درازمدت راشناسایی کرده ، کمیت و ارزش آنها را تعیین کنند.

    مؤسسات راه با استفاده از این اطلاعات می توانند برای به حداکثر رساندن سود جامعه از منابع محدودبهترین استفاده را ببرند و بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند .با تحلیل هزینه چرخه عمر می توان از مراحل مختلف فرآیند تصمیم گیری در بخش حمل ونقل آگاهی یافت .

    تحلیل هزینه چرخه عمر می تواند به مهندسان در توسعه هر چه بیشتر طرحهای مقرون به صرفه پس از اتخاذ تصمیم پیرامون اجرای یک پروژه کمک کند .در فرآیند برنامه ریزی، از تحلیل یادشده میتوان بعنوان نوعی مبنای اطلاعات آماری پیرامون هزینه ها و نوع کارآیی مربوط به انواع مختلف پروژه هایی که به شکل بالقوه از قابلیت اجرایی برخوردارند، استفاده کرد و از آن در توسعه بودجه های برنامه و حوزه ای که می بایست روی آن تأکید شود، بهره جست .تحلیل هزینه چرخه عمرهمچنین می تواند نقش مهمی در به تصویر کشیدن رویکردهای مختلف برای اجرای پروژه ای ویژه و فراهم آوردن اطلاعات لازم برای فرآیندبرآورد اثرات زیست محیطی ایفا کند. 

    -١-هدف :

     آنالیز هزینه چرخه عمر (LCCA1) تکنیکی می باشد که از اصول اساسی تحلیل اقتصادی برای ارزیابی عملکرد بلندمدت گزینه های گوناگون سرمایه گذاری در پروژه های راهسازی  بهره می گیرد.

    LCCA ماراجهت اجرای یک پروژه به بهترین نحو بهمراه کمترین هزینه یاری میدهد. همچنین قادراست که هزینه هارابرای تمامی روش های طراحی ارزیابی ومقایسه کرده وهرکدام راکه ازلحاظ فنی  واقتصادی توجیه پذیرباشدانتخاب کندکه این امراجرای آن را رادرپروژه های راهسازی معقول ساخته است .

    دراین روش تمامی هزینه های تحمیلی درطی مدت زمان چرخه عمریک پروژه موردارزیابی قرارمی گیرد که این امر، ازطریق حاصلجمع معادل های پولی تنزیل  یافته تمام منافع و هزینه هایی که احتمال می رود در هر گزینه (آلترناتیو)راهسازی وارد شود،قابل انجام می باشد ،سپس این هزینه هابه هزینه های فعلی تبدیل می شوندسپس روش اجرایی که هم ازلحاظ اقتصادی وهم ازلحاظ فنی مناسب تر باشد،انتخاب می شود.

    بیشتر پارامترهای ورودی LCCA ذاتا نامعین می باشند نظیر نرخ تنزیل که از آن برای تبدیل ارزش پولی درهربرحه زمانی به ارزش پولی رایج استفاده می شودودوره آنالیز که درآن مدت زمان ، انواع آلترناتیوهای قابل اجرا ونوع وزمان فرآیندهای ترمیمی که درهریک ازآلترناتیوها رخ میدهد، ارزیابی می شوند.

    حمل ونقل که درتعریف کلی به جابجایی انسان وکالاازنقطه ای به نقطه دیگراطلاق می شود ازعوامل زیربنایی رشدوتوسعه اقتصادی است .سهم حمل ونقل درقیمت تمام شده کالاهابخوبی اهمیت آنرانشان می دهد.دربرخی مواردحتی تا٥٠درصدقیمت تمام شده کالاهابه هزینه حمل ونقل مربوط می شود.سهم حمل ونقل درتولیدناخالص ملی ازمعیارهای سنجش پیشرفت ویاعدم پیشرفت کشورهااست .مطالعات نشان می دهدکه دراکثرکشورهای توسعه نیافته بخش حمل ونقل ازکمترین رشدبرخورداراست بطوریکه دربرخی مواردسهم ارزش افزوده بخش حمل ونقل درتولیدناخالص ملی از٥درصدهم کمتراست درحالیکه درصدمشابه برای کشورهای پیشرفته به ١٥درصد می رسد.درکشورماایران هم  سهم حمل ونقل درارزش افزوده بسیاراندک می باشد.بررسی انجام شده بین ٣٥کشورجهان درسال ١٩٨٤نشاندهنده آنست که ایران هم ازلحاظ طول جاده به ازای هرنفرجمعیت وهم ازنظرطول جاده به ازای یک کیلومترمربع مساحت دربین پایین ترین رده هاقراردارد .بدیهی است چنانچه بخواهیم ازنظراقتصادی به سطح کشورهایی برسیم که حداقل امروزه بعنواه کشورهای پیشرفته اقتصادی مطرح هستندراهی طولانی پیش روداریم .درمیان بخش های حمل ونقل ،حمل ونقل جاده ای ازاهمیت ویژه ای برخورداراست که مهمترین وباسابقه ترین شیوه حمل ونقل دراکثرکشورهای جهان وازجمله ایران است .

    هرساله مبلغ بالایی طی قانون بودجه سنواتی به طرح های عمرانی وملی ازجمله زیرساخت های حمل ونقلی تعلق می گیرد.باتوجه به مبلغ بالایی که دراین بخش صرف می گردد،مطالعات تکمیلی وتفصیلی ناتمام باعث به هدررفتن بخشی ازظرف بودجه محدوددولت است . ازجمله این مواردمی توان به نادیده گرفتن کل هزینه های دوره عمرپروژه اشاره کردکه باعث بالارفتن هزینه های نگهداری ،تعمیرات وکاهش بودجه ساخت برای سایرپروژه های حمل ونقلی می گردد.

     درنتیجه تصمیم گیری و مدیریت در بخش حمل و نقل باید براساس یک پشتیبانی علمی و آگاهانه باشد.یکی از مرسوم ترین تکنیکهایی که چنین حمایت عملی را میسر می سازد(در صورتیکه به طور صحیح به کار رود ،"آنالیز هزینه چرخه عمر" می باشد.

     آنالیز هزینه چرخه عمر،یک تکنیک ارزیابی اقتصادی است که خصوصا هنگامیکه  نیاز به مقایسه گزینه های مختلف برای آلترناتیوهای گوناگون و با درنظر گرفتن هزینه ها و منافع در بازه های زمانی درازمدت است ،سودمند می باشد.

    ضعف مسائل مدیریتی وعدم اعمال مدیریت صحیح درطی انجام پروژه ها ومطالعات تکمیلی  ناتمام باعث به هدررفتن بخشی ازظرف بودجه محدوددولت است .ازجمله این موارد می توان به نادیده گرفتن کل هزینه های دوره عمرپروژه اشاره کردکه باعث بالارفتن هزینه های تعمیرونگهداری وکاهش بودجه ساخت برای سایر پروژه های حمل ونقلی می گردد.

    درنتیجه این بودجه محدودباعث می شودتعدادمحدودی ازپروژه ها قابل اجراباشندواین مسئله اجرای پروژه های بااولویت بالا راضروری می سازد.لذابایدروشی اتخاذ کرد که بتوان براساس آن اولویت درساخت وبهسازی پروژه های بخش های مختلف حمل ونقل ازجمله راهها راتعیین نمود.اولویت بندی صحیح دراین زمینه باعث می شودتا پروژه ای که بیشترین بازده رابرای کشورداردانتخاب گردد.به همین علت با مصرف همین بودجه محدود،بیشترین سودممکن حاصل می شود.

    روش تحلیل هزینه دوره عمر١یکی ازابزارهای مدیریتی است که می تواند برای ارزیابی ومقایسه پروژه هابه کارگرفته شود.درنظرگرفتن کلیه هزینه های دوره عمرهنگام ارزیابی گزینه های ساخت وبهسازی سازه های زیربنایی ضروری است .

    تحلیل هزینه چرخه عمر بخش مهمی از پروژه جامع یا برنامه ارزیابی با استفاده از روشی است که تمامی اثرات کمی و کیفی و کلیدی سرمایه گذاریهای بعمل آمده در پروژه های راه را مورد توجه قرار میدهد .این نوع تحلیل به مؤسسات راه اجازه  میدهد تا سود و هزینه های پروژ ه های راه و برنامه های جامع درازمدت راشناسایی کرده ، کمیت و ارزش آنها را تعیین کنند.

    مؤسسات راه با استفاده از این اطلاعات می توانند برای به حداکثر رساندن سود جامعه از منابع محدودبهترین استفاده را ببرند و بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند .با تحلیل هزینه چرخه عمر می توان از مراحل مختلف فرآیند تصمیم گیری در بخش حمل ونقل آگاهی یافت .

    تحلیل هزینه چرخه عمر می تواند به مهندسان در توسعه هر چه بیشتر طرحهای مقرون به صرفه پس از اتخاذ تصمیم پیرامون اجرای یک پروژه کمک کند .در فرآیند برنامه ریزی، از تحلیل یادشده میتوان بعنوان نوعی مبنای اطلاعات آماری پیرامون هزینه ها و نوع کارآیی مربوط به انواع مختلف پروژه هایی که به شکل بالقوه از قابلیت اجرایی برخوردارند، استفاده کرد و از آن در توسعه بودجه های برنامه و حوزه ای که می بایست روی آن تأکید شود، بهره جست .تحلیل هزینه چرخه عمر همچنین می تواند نقش مهمی در به تصویر کشیدن رویکردهای مختلف برای اجرای پروژه ای ویژه و فراهم آوردن اطلاعات لازم برای فرآیندبرآورد اثرات زیست محیطی ایفا کند.

    کاربرد تحلیل اقتصادی در سرمایه گذاریهای راه موضوع جدیدی نیست .انجمن آمریکایی مقامات بزرگراه ایالتی در سال ١٩٥٢ میلادی، اطلاعاتی را پیرامون تحلیل سود استفاده کننده از راه منتشر کرد که روشها ورویه های اقتصادی را در زمینه برآورد پروژه های راه نشان می داد که پنجاه سال پیش ارایه شده بود .البته ،از آن تاریخ تاکنون پیشرفت قابل توجهی در زمینه تحلیل اقتصادی، از نمونه سازی جریانهای ترافیکی آینده گرفته تا تخمین نتایج و اثرات پروژه های راه برای مشاغل و درآمدها و کاربرد فناوریهای کامپیوتری برای تقویت روشهای بهبودیافته اقتصادی، ایجاد شده است .امروزه ، بسیاری از سازمانهای برنامه ریزی شهری و ایالتی و برخی از دولتهای محلی از ابزارهای اقتصادی با ظرفیتهای مختلف استفاده می کنند .اما در نوع کاربرد، تفاوتهای زیادی وجود دارد.

    اکثر مؤسسات ، گاهی اوقات هزینه های چرخه عمر یا سود خالص پروژه ها را از نظر  کمی تعیین کرده یااثرات اقتصادی این گونه پروژه ها را مورد بررسی و پژوهش قرار میدهند .در عین حال ، تعداد محدودی از مؤسسات ، به طور منظم سود خالص پروژه را(از نظر دلاری )ارزیابی می کنند .اکثر مؤسسات نیز درانجام تحلیلهای خود به سود و هزینه ها توجه نمی کنند .در مجموع ، امکان استفاده گسترد ه تر از روشهای تحلیل اقتصادی در تصمیم گیری پروژه های راه به شکل بالقوه وجود دارد.

    اداره راههای فدرال ١از دیرباز جهت افزایش کاربرد تحلیل اقتصادی در برنامه ریزی، طراحی، ساخت ، تعمیر و نگهداری و عملیات پروژه های راه تلاش کرده است .اداره راههای فدرال بر استفاده ازکاربردهای هزینه چرخه عمر به عنوان بخشی از طراحی روسازی آن و نیز راهکارهای نگهداری به همراه برنامه مهندسی ارزش ٢ بسیار تأکید داشته است .این اداره همچنین ابزارهای پیشرفته تر اقتصادی را به منظور اندازه گیری سود و هزینه های سرمایه گذاریهای راه ، شامل مدل سیستم نیازهای اقتصادی راارایه کرده است .

    اداره راههای فدرال به عنوان بخشی از تعهدات درازمدت خود برای بهبود سرمایه گذاری در بخش جاده و فعالیتهای مدیریتی به تلاشهای خود پیرامون توسعه ابزارهای اقتصادی و خدمات مشاوره ای ادامه خواهد داد .انگیزه های جدید این تلاش ، ارتقای مدیریت سرمایه گذاری حمل ونقل برای استفاده مؤسسات حمل ونقل می باشد .مدیریت سرمایه گذاری حمل ونقل ، به عنوان رویکردی راهبردی برای حداکثر استفاده از منابع در اختیار جهت راهبری، توسعه و نگهداری زیرساخت حمل ونقل در درازمدت می باشد .استفاده از تحلیل اقتصادی برای مقایسه هزینه ها و سود در دوره های چندساله ( به دلار)،اطلاعات ضروری و حیاتی را برای این نوع مدیریت و سایر رویکردهای جامع مدیریت زیرساخت فراهم می آورد.

    هر فرایند منطقی تصمیم گیری شامل وزن دادن به مزایا و معایب یک سیاست اجرایی است . روش های مقایسه این مزایاو معایب بر حسب نوع مقررات یا چارچوب مورد استفاده برای تصمیم گیری تغییر می کنند. فرایند وزن دهی به مزایا ومعایب برای تصمیم گیری در مورد اینکه پروژه ای مطلوب است یا نه به ارزیابی پروژه معروف است .

    ارزیابی به مثابه فرایند بازرسی و استدلال تعریف می شود که برای کمک به تصمیم گیران و به منظور رسیدن به انتخابی آگاهانه و منطقی طراحی شده است .

    تصمیم در این مورد که آیا در یک پروژه راه سرمایه گذاری شود، و اگر چنین باشد با چه محدودیتهایی همراه خواهدبود، نتیجه وزن دادن عوامل مختلف و متعددی است که گاهی به شدت متناقض اند .ارزیابی هزینه چرخه عمر یکی از راههای منظور کردن این عوامل است . هدف از ارزیابی هزینه چرخه عمر فراهم ساختن برآوردی از هزینه ها و منافع حاصل از هر پروژه در طول زمان و برای تصمیم گیران است و امکان دارد با ادامه پروژه به شکل موجود و بدو ن هر گونه اصلاح (انجام هیچ کار)، یا ادامه پروژه با اصلاحاتی که انتظار می رود (انجام حداقل )، سروکار داشته باشد.

    دلایل مختلفی برای انجام ارزیابی هزینه چرخه عمردر پروژ ه های راه وجود دارد. اولین و اصولی ترین آنها به صورت کلی یا جزئی،بر اساس مفهوم کار آیی اقتصادی قرار د ارد. تعیین کار آیی اقتصادی بستگی به ارزش گذاری تمام هزینه ها و منافع حاصل از یک پروژه با معیار پولی دارد.گفته می شود که پروژه ها از نظر اقتصادی کارآیی دارند که منافع حاصل از آنها با معیار پولی بیش از هزینه ها باشد، و کارآترین پروژه آن است که حداکثر تفاوت بین این دو مقدار را داشته باشد.

    ارزیابی اقتصادی به ترتیبی که تعریف شد ، روش کاملی نیست و تمام هزینه ها و منافع را با معیارهای پولی اندازه گیری نمی کند .این نقش محدود ولی با اهمیت روش ارزیابی اقتصادی مورد انتقاد بسیاری از دولت ها بوده است . در نتیجه بعضی از دو لت ها برای اطمینان از ارزیابی کافی و دقیق ضوابط و مسا یل زیست محیطی، همراه با هزینه ها و منافع مالی پروژه های راه ، تدابیری اندیشیده اند.بدین ترتیب می توان گفت که هدف از ارزیابی اقتصادی به دست آوردن اطلاعاتی برای کمک به هدایت سیاست ها وتصمیم های سرمایه گذاری به منظور برآورده کردن اهداف مشخصی است . از این لحاظ ، روش ارزیابی اقتصادی باید منطبق بر ضوابط زیر باشد: [١]

    الف - باید سطح کارآیی استفاده از منابع را افزایش دهد،

    ب - باید بتواند ثابت کند که برنامه ها منطبق بر اهداف تصمیم گیران است یا آنها را ارتقا دهد،

    ج - باید به تصمیم گیران و عموم مردم نشان دهد که تصمیم های مهم دارای مبانی فنی کافی هستند، د- باید دارای رویکرد منطقی باشد و از اجرای استانداردهای متداول اطمینان حاصل آید، ه - باید به درک وقوع اثرات جانبی کمک کند،

    و- باید مکانیسمی کنترلی را ارایه دهد که تصمیم گیران پراکنده را هماهنگ سازد، ز- از نظر اثرات جانبی مختلف ناشی از سرمایه گذاری باید جامع باشد،

    ح - روش محاسباتی که برای ارزیابی اقتصادی به کار می رود باید به بهترین وجه مناسب شرایط ویژه پروژه باشد. 

     

    ABSTRACT:

    Every year designate high quantity of yearly budget to the reconstruction and

    national projects such as transportation infrastructure.Because of high prices

    that designate in this branch . supplementary and incomplete formal

    observations are the cause of  ruin a part of limited budget of government.

    Scientists can mention the ignorance total costs of project longevity, that

    causes increase of renovation costs,  maintainence costs and reduction of

    reconstruction   budget  for   other   transportation  projects.    Therefore

    management and decision in the transportation section must based on

    scientific decision and conscious support. One of the usual methods that make

    easy this practical support ( if it is uses correctly) is “ Life cycle cost analysis”.

    Life cycle cost analysis is an engineering economic analysis tool useful in

    comparing  the  relative  merit  of  competing  project  implementation

    alternatives. This technic approach enables the total cost comparison of

    competing design (Or preservation) alternatives, each of which is appropriate

    for implementation of a transportation project that this activity make

    reasonable performance of this technic in projects. In this thesis Jiroft –

    Kahnooj – Roudan path which is one of the dense pathes of our country, have

    been studied for case study. This path is the relation road between Kerman

    and Hormozgan provinces that every year high mass of vehicles passes from

    this road. Thec process of this study is : At first it is estimated the vehicle

    traffic in present situation and calculate the rate of traffic growth by

    analyzing traffic statics of last years. Then by study of this things, they

    calculate when saturated road capacity and the need of increasing capacity is

    necessary. Finally for increasing capacity of this path alternatives is being

    suggested. By use of LCCA method economical and optimal that is

     determined as chosen alternatives. 

  • فهرست و منابع پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                   شماره صفحه

     

    چکیده :.............................................................................................................................................................................١

    مقدمه :.............................................................................................................................................................................٣

    فصل اول :کلیات .................................................................................................................................٥

    ١-١-هدف : ......................................................................................................................................................................٦

    ١-٢-پیشینه تحقیق :..................................................................................................................................................٢٤

    ١-٣-روش کاروتحقیق :................................................................................................................................................٤٠

    فصل دوم :کاوش درمتون .................................................................................................................٤٣

    ٢-١- طبقه بندی مطالب ومقدمه : ..............................................................................................................................٤٤

    ٢-٢-بررسی مقالات :...................................................................................................................................................٤٥

    ٢-٣-بررسی تزها و پروژه ها:.......................................................................................................................................٥٧

    ٢-٤-بررسی کتاب ها:.................................................................................................................................................٨٢

    ٢-٥-بررسی کنفرانس ها:..........................................................................................................................................٨٩

    فصل سوم :روش تحقیق ................................................................................................................. ١٢٢

    ٣-١- روش بکارگرفته شده ودلایل آن :................................................................................................................... ١٢٣

    ٣-١-١- مزایای استفاده از تحلیل اقتصادی :..........................................................................................................١٢٤

    ٣-١-٢- تحلیل هزینه چرخه عمر:......................................................................................................................... ١٢٥

    ٣- -٣-زمان استفاده از تحلیل هزینه چرخه عمر:............................................................................................. ١٢٥

     

    ٣- -٤ روش استفاده بهینه از LCCA:.................................................................................................................126

    ٣- -٥-مراحل اصلی فرآیند تحلیل سود – هزینه :............................................................................................. ١٢٧

    ٣-١ ٦-عناصر سود و هزینه : ................................................................................................................................. ١٢٨

    ٣- -دستوالعمل جمع آوری اطلاعات وروش های بکارگرفته :................................................................................١٣١

    ٣-٣-تعاریف ، اختصارات ونشانه های ریاضی:......................................................................................................... ١٣٢

    ٣-٤-برنامه کامپیوتری استفاده شده :..................................................................................................................... ١٣٤

    ٣-٥- ارائه مباحث ضروری علمی:........................................................................................................................... ١٣٦

    ٣-٥- -انواع روشهای کاربردی ارزیابی اقتصادی پروژه های راه سازی :............................................................. ١٣٦

    ٣-٥-١- -تحلیل منافع -هزینه ها(CBA) :........................................................................................................١٣٧

    ٣-٥-١- -تحلیل تاثیر پذیری هزینه ( CEA):....................................................................................................142

    ٣-٥- -٣-تحلیل چندمعیاری (MCA):.............................................................................................................. ١٤٣

    ٣-٥-١ ٤-تحلیل ریسک -منافع (RBA): ............................................................................................................١٤٤

    ٣-٥- -٥- ارزیابی اثرات زیست محیطی(EIA):.................................................................................................144

    ٣-٥- -نقش حمل و نقل در اقتصاد:.................................................................................................................... ١٤٥

    ٣-٥-٣-مراحل مطالعه طرحهای حمل و نقل :......................................................................................................١٤٦

    ٣-٥-٣-١- مطالعه شناسایی طرح :........................................................................................................................ ١٤٧

    ٣-٥-٣-٢-  مطالعه توجیه مقدماتی فنی، مالی و اقتصادی :............................................................................. ١٤٧

    ٣-٥-٣-٣-  مطالعات اختصاصی :.........................................................................................................................١٤٨

    ٣-٥-٣-٤-  مطالعه توجیه نهایی فنی، مالی و اقتصادی :...................................................................................١٤٩

    ٣-٥-٤-بررسی فنی و تعیین گزینه های طرح :.....................................................................................................١٥٠

     

    ٣-٥-٤- -مفهوم گزینه های مختلف :....................................................................................................................١٥١

    ٣-٥-٤-٢- مسؤولیت مهندسان مشاور یا مؤلفان طرح :..................................................................................... ١٥٢

    ٣-٥-٥-سرعت مبنای طراحی هندسی راه :........................................................................................................ ١٥٤

    ٣-٥ ٦-برآورد هزینه های مالی گزینه های طرح :............................................................................................... ١٥٥

    ٣-٥-٦- -برآورد هزینۀ تعمیر و نگهداری:.......................................................................................................... ١٥٥

    ٣-٥-٧-شناسایی فایده طرح :............................................................................................................................... ١٥٦

    ٣-٥-٨-الگوهای مورداستفاده درساختارپایان نامه :...............................................................................................١٦١

    ٣-٥-٨- -الگوی تعیین سرعت وسیله نقلیه :........................................................................................................١٦١

    ٣-٥-٨-١- -محاسبه VDRIVE :....................................................................................................................... ١٦٥

    ٣-٥-٨-١- -محاسبه VBRAKE: .......................................................................................................................١٧٠

    ٣-٥-٨- -٣- محاسبه VCURVE :...................................................................................................................١٧١

    ٣-٥-٨- -٤-  محاسبه VROUGH :................................................................................................................١٧٣

    ٣-٥-٨- -٥- محاسبه  VDESIRE: ................................................................................................................. ١٧٤

    ٣-٥-٨-٢- الگوی برآورد سوخت وسایل نقلیه :...................................................................................................١٧٥

    ٣-٥-٨-٣-الگوی برآوردمصرف تایر :................................................................................................................... ١٨٤

    ٣-٥-٨-٤-الگوی برآورد قطعات یدکی مصرفی وسایل نقلیه :............................................................................١٨٧

    ٣-٥-٨-٥-الگوی برآورد نیروی کار تعمیر وسایل نقلیه :................................................................................... ١٩١

    ٣-٥-٨ ٦-الگوی برآوردمصرف روغن :.................................................................................................................. ١٩٣

    ٣-٥-٨-٧- الگوی برآورداستهلاک وسیله نقلیه : ..................................................................................................١٩٤

    ٣-٥-٨-٧-١- برآورد میانگین استهلاک وسیلۀ نقلیه : ....................................................................................... ١٩٥

    ٣-٥-٨-٧-٢- میانگین بهره برداری سالانه :........................................................................................................ ١٩٧

    ٣-٥-٨-٨- الگوی برآوردتصادفات ترافیکی:.........................................................................................................٢٠٢

    ٣-٥-٨-٨- -فایده حاصل از کاهش تصادفات :.................................................................................................... ٢٠٥

    ٣-٥-٨-٨- -طبقه بندی تصادفات :..................................................................................................................... ٢٠٨

    ٣-٥-٨-٨-٣- هزینۀ تصادف :...............................................................................................................................٢٠٩

    ٣-٥-٨- -الگوی برآورداثرات زیست محیطی :.....................................................................................................٢١٢

    ٣-٥-٨-٠ -الگوی برآورداتلاف وقت مسافرین :.....................................................................................................٢١٦

    ٣-٥- -ارزشیابی اقتصادی طرح :.......................................................................................................................... ٢١٨

    ٣-٥-٩- -روش تنزیل :............................................................................................................................................٢١٩

    ٣-٥-٩- -شیوه های مقایسه هزینه و فایده برپایه روش تنزیل :.......................................................................٢٢٠

    ٣-٥-٩-٢- -ضابطه ارزش خالص کنونی :..............................................................................................................٢٢١

    ٣-٥- -٣-دوره بررسی و مانده ارزش راه در پایان دوره :..................................................................................٢٢٣

    ٣-٥- -٤-تعیین سال پایه :...................................................................................................................................٢٢٥

    ٣-٥- -٥-نرخ تنزیل :...........................................................................................................................................٢٢٥

    ٣-٥-٩ ٦-نرخ بازده اقتصادی:..............................................................................................................................٢٢٥

    ٣-٥- -٧-موارد کاربرد ضابطه های ارزش خالص کنونی و نرخ بازده اقتصادی:..............................................٢٢٦

    ٣-٥- -٨-تصمیم درباره پذیرفتن یا نپذیرفتن طرح :.......................................................................................٢٢٧

    ٣-٥-٩- -گزینش گزینۀ بهینه :...........................................................................................................................٢٢٧

    ٣-٥-٠ -تحلیل بی اطمینانی:.................................................................................................................................٢٢٩

    ٣-٥-١٠- -منشأ و علت های بی اطمینانی :........................................................................................................٢٣٠

    ٣-٥-١ -تحلیل حساسیت : ...................................................................................................................................٢٣٢

    ٣-٥-١١- -تحلیل حساسیت ارزش خالص کنونی :.............................................................................................٢٣٢

    فصل چهارم :جمع آوری اطلاعات .................................................................................................٢٣٣

    ٤- -مقدمه :...............................................................................................................................................................٢٣٤

    ٤ ٢-موضوعات موردنظر:.........................................................................................................................................٢٣٤

    ٤-٢- -شرایط عمومی _ جغرافیایی محور جیرفت -کهنوج -رودان :................................................................... ٢٣٥

    ٤-٢- -شرایط عمومی ،توپوگرافی وپستی وبلندی محورجیرفت -کهنوج -رودان :.............................................٢٣٦

    ٤-٣-اطلاعات لازم برای هرسوال ازسوالات موضوع تحقیق : ................................................................................٢٣٦

    ٤-٣- -محاسبه ظرفیت راه موجود:.......................................................................................................................٢٣٩

    ٤-٣-١- -راههای دوخطه برون شهری:.................................................................................................................٢٣٩

    ٤-٣-١- -تعیین کیفیت سرویس : .........................................................................................................................٢٣٩

    ٤-٣- -٣-شرایط ایده آل : ......................................................................................................................................٢٤٠

    ٤-٣- -٤-سطوح سرویس :......................................................................................................................................٢٤١

    ٤-٣- -محاسبه حداکثرحجم سرویس درسطح سرویس های مختلف درساعت اوج :........................................٢٤٣

    ٤-٣-٣-محاسبه حجم سرویس محوردرحال حاضر:.............................................................................................٢٤٨

    ٤-٤-محاسبه زمان افزایش ظرفیت :........................................................................................................................٢٤٨

    ٤-٥-شرح مسیرموجو :...........................................................................................................................................٢٥٠

    ٤-٥- -محورجیرفت -کهنوج :.................................................................................................................................٢٥٠

    ٤-٥- -محورکهنوج -رودان :..................................................................................................................................٢٥٢

    ٤ ٦-شرح مسیرهای پیشنهادی :............................................................................................................................٢٥٤

    ٤-٦- -مسیراول محورجیرفت -کهنوج :.................................................................................................................٢٥٤

    ٤-٦-٢- مسیردوم محورجیرفت -کهنوج :..............................................................................................................٢٥٤

    ٤ ٦-٣-مسیراول محورکهنوج -رودان :..................................................................................................................٢٥٤

    ٤ ٦-٤- مسیردوم محورکهنوج -رودان :.................................................................................................................٢٥٤

    ٤-٧-طرح روسازی راه :............................................................................................................................................٢٥٥

    ٤-٧- -ضخامت لایه های روسازی درمحورجیرفت -کهنوج :................................................................................٢٥٦

    ٤-٧- -ضخامت لایه های روسازی درمحورکهنوج -رودان :..................................................................................٢٥٦

    ٤-٨-مشخصات هندسی راه :.................................................................................................................................. ٢٥٧

    ٤-٨- -سرعت طرح :.............................................................................................................................................. ٢٥٧

    ٤-٨- -شیب طولی مسیر:.................................................................................................................................... ٢٥٧

    ٤-٨-٣-قواره عرضی مسیر:.................................................................................................................................. ٢٥٧

    ٤ ٩-برآوردهزینه ساخت :....................................................................................................................................... ٢٥٨

    ٤-٩- -برآوردکل هزینه های ساخت واریانت -گزینه ١: ...................................................................................... ٢٥٨

    ٤-٩- -برآوردکل هزینه های ساخت واریانت -گزینه :......................................................................................٢٥٩

    ٤- -٣-برآوردکل هزینه های ساخت واریانت -گزینه ١.......................................................................................٢٥٩

    ٤- -٤-برآوردکل هزینه های ساخت واریانت -گزینه :......................................................................................٢٦٠

    ٤- -٥-برآوردکل هزینه های ساخت واریانت ٣-گزینه :......................................................................................٢٦٠

    ٤-٩ ٦-برآوردکل هزینه های ساخت واریانت ٣-گزینه :......................................................................................٢٦٠

    ٤- -٧-برآوردکل هزینه های ساخت واریانت ٤-گزینه ١........................................................................................٢٦١

    ٤- -٨-برآوردکل هزینه های ساخت واریانت ٤-گزینه ٢.......................................................................................٢٦١

    ٤-١٠- هزینه های مورداستفاده جهت آنالیزاقتصادی پروژه :..................................................................................٢٦١

    ٤-١٠- -هزینه های سرمایه گذاری پروژه : ..............................................................................................................٢٦١

    ٤-١٠- -هزینه های صرفه جویی شده :..................................................................................................................٢٦٢

    ٤-١١- محاسبه هزینه های سرمایه گذاری پروژه :...................................................................................................٢٦٣

    ٤-١١ ١--واریانت -گزینه :....................................................................................................................................٢٦٣

    ٤-٢ -مشکلات درجمع آوری اطلاعات :..................................................................................................................٢٦٥

    فصل پنجم : نتیجه گیری وپیشنهادات .........................................................................................٢٦٨

    -نتیجه گیری:............................................................................................................................................................٢٦٩

    -پیشنهادات :............................................................................................................................................................. ٣٠٤

    ضمائم وپیوست ها............................................................................................................................٣٠٥

    منابع ومآخذ:.............................................................................................................................................................٣٣٠

    -فهرست منابع فارسی:............................................................................................................................................٣٣٠

    -فهرست منابع لاتین :.............................................................................................................................................٣٣٣ 

     

    منبع:

     

    [٣]."قانون بودجه "،١٣٨٦،انتشارات سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور،سال ١٣٨٦ .

    [٤].محمدخانی، نوروز ،"کتاب مبانی تحلیل اقتصادی"، وزارت حمل ونقل ایالات متحده آمریکا،ناشرمعاونت آموزش ، تحقیقات و فناوری، بهار ١٣٨٣

    [ ٥] .ربانی، مهدی ،"تحلیل هزینه وفایده ،مجله اقتصادی" ،ضمیمه شماره ٢٥و٢٦.

    [٨].ارفع ،حسین ،"کاربردنظریه اقتصادی منفعت به هزینه درپروژه های راهسازی"،مجله راه وترابری ،شماره ١٦.

    [٩].غفوری،کامیار. اسکونژاد، محمدمهدی ،"بررسی اقتصادی و امکان اجرای جاده عبوری از دریاچه ارومیه وتعیین محل مناسب برای این جاده "، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مهندسی صنایع ، ١٣٦٨

    [١٠]." ارائه مدل خطی برای برآورد هزینه های احداث راه آهن و مقایسه آن با آزاد راه "  ،راه آهن جمهوری اسلامی ایران ،مرکزتحقیقات راه آهن ،سال ١٣٧٨.

    [١١].قاضوی ،عمادالدین ،"مقایسه هزینه های حمل جاده وراه آهن "،سازمان برنامه وبودجه ،وزارت راه وترابری.

    [١٢].کریمی، پروین . زیاری ؛حسن ،" توسعه رو شهای اولویت بندی پروژه های راهسازی براساس رویکردهزینه دوره عمرومدیریت ریسک "، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه علم وصنعت ، ،مهندسی عمران –راه وترابری،تابستان ١٣٨٦

    [١٣].محمدی، عباس .بهبهانی،حمید،" آنالیزوارزیابی اقتصادی آزادراه تهران –شمال " ،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم وصنعت ،مهندسی وبرنامه ریزی حمل ونقل ،تابستان ١٣٧٤

    [١٤].مهرآذین ، هاشم . زمانی ،محمدزمان ،"ارزیابی اقتصادی ومقایسه راه آهن وآزادراه درمسیر قزوین –رشت - بندرانزلی "

    [١٥].طالقانی، علی . بهبهانی ، حمید ،"بهبود اجرای پروژه های راهسازی به روش B.O.Tبا استفاده از مدیریت ریسک "،پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران ،مهندسی عمران - مهندسی راه و ترابری.

    [١٦].قره باغیان ، مرتضی ،"اقتصاد،رشدوتوسعه "،جلد،٢نشرنی ،صفحه ٩٣٧،سال ١٣٧١.

    [١٩].اسکونژاد، محمدمهدی ،"اقتصاد مهندسی "،دانشگاه صنعتی امیرکبیر،١٣٧٢،صفحه ٣.

    [٢٠].ربانی، مهدی ،"تحلیل هزینه وفایده ،مجله اقتصادی" ، ضمیمه شماره ٢٥و٦ .صفحه ١

    [٢١].ساگون ، روبرت ،((مبانی تحلیل هزینه وفایده عملی))،ترجمه منصورخلیلی عراقی،دانشگاه تهران ،سال ١٣٧٢

    [٢٢].جیرووند، عبدا... ،"مالیه عمومی جدید"،انتشارات مولوی ،چاپ اول ،سال ١٣٦٦

    [٣٧].وشوری، جرج ،"تخصیص منابع "،ترجمه عبدا..جیروند،انتشارات پاپیروس ،سال ١٣٦٦

    [٤١ .شاهی،جلیل ،"مهندسی ترافیک "،مرکزنشردانشگاهی،تهران ،١٣٨٣.

    [٤٢].دبیرخانه مجمع جهانی راه (پیارک )- کمیته شماره ٩،"روش های ارزیابی اقتصادی برای پروژه های راه درکشورهای عضو پیارک"،چاپ اول ،معاونت آموزش ،ناشر تحقیقات و فناوری،محل نشرمرکز چاپ و انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی،پاییز١٣٨٣

    [٤٣ .سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ،"راهنمای تهیه گزارش توجیه طرح های راهسازی" ،معاونت امور فنی-دفتر نظارت و ارزیابی طرح ها،تهران ،١٣٨٦.

    [٤٤].سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، "راهنمای تهیۀ گزارش توجیه طرح ، جلد دوم : توجیه فنی، مالی، اقتصادی و اجتماعی.نشریه شماره ٣١٢٢" ، معاونت امور فنی، دفتر نظارت و ارزیابی طرح ها، تهران .١٣٨١.

    [٤٥ .سازمان برنامه و بودجه ،"آیین نامه طرح هندسی راهها- نشریه شماره ١٦١ "، معاونت امورفنی، دفتر تحقیقات و معیارهای فنی و مرکز تحقیقات و مطالعات وزارت راه و ترابری تهران ،١٣٧٥.

    [٤٧ .سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور،"راهنمای تهیه گزارش توجیه طرح -جلد سوم : مبانی تحلیل اقتصادی طرحهای عمرانی"، معاونت امور فنی- دفتر نظارت و ارزیابی طرح ها، تهران ،١٣٨١.

    [٥٣ .بهبهانی،حمید،"مهندسی ترافیک -تئوری وکاربرد"،چاپ اول ،سازمان حمل ونقل وترافیک تهران ،تهران ،١٣٧٤.

    [٥٤ .مک شین ،"مهنسی ترافیک "،ویرایش سوم

    [٥٥ .سالنامه آماری٨٣،سازمان راهداری وحمل و نقل جاده ای

    [٥٦ .تصویب نامه هیئت وزیران مورخه ٨٣.٥.١٢

    [٥٨ .آیتی ،اسماعیل ،"تصادفات جاده ای ایران "،دانشگاه فردوسی مشهد،١٣٧١.

    [٦٢].ترازنامه انرژی سال های ١٣٨٢ و ١٣٨١، وزارت نیرو- معاونت انرژی

    [٦٣] "برآوردهزینه تصادفات ترافیکی راههای ایران "،١٣٨٥،مهندسین مشاوربهین تردد،مجری دکتراسماعیل آیتی.

    [٦٦] "سالنامه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران "، ١٣٨٣.

    [٥٧]."آمارنامه استان کرمان وهرمزگان "،ناشرمرکزآمارایران ،تهران ،سال ١٣٨١.

    [٦٧] "آمارترافیک راههای ایران "،سازمان حمل ونقل وترافیک ایران .

    [٦٨ .سازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور ،"آیین نامه روسازی آسفالتی راه های ایران (نشریه شماره ٢٣٤)"

    ،چاپ اول ،ناشرسازمان مدیریت وبرنامه ریزی کشور.معاونت امورپشتیبانی.مرکزمدارک علمی وانشارات ،تهران ،سال ١٣٨١.

    [٦٩ .آرشیووزارت راه وترابری

     

    [١].  "Cost-Benefit  and  Multi-Criteria  Analysis  for  New  Road  Construction",  DOC

    EURET.٣٨۵.٩۴Final Report April  ٩۴,R&D Unit. DG VII. COMMISSION OF THE

    EUROPEAN COMMUNITIES- DIRECTORATE GENERAL FORTRANSPORT.

     Guidelines for"،Dr. Kaan Ozbay, Dr. Neville A. Parker, Dima Jawad, Sajjad Hussain  .[٢]

    Life Cycle Cost Analysis",FINAL REPORT, ,July ٢٠٠٣.

     

     life cycle costing manual for the federal"Seiglande K. fuller and Stephen R.peterson،.[۶]  Government printing office,the national institute of standards ،energy management program"

     .١٩٩۵ ،Washington;us .١٣۵ NIST( hand book)and technology

     [٧]. "Life cycle cost analysis handbook", ١ st edition .state of Alaska,department of

    education & early development .education support service .facilities ١٩٩٩.

     .١٩۶۴."Economic analysis for highways"RobleyWinfrey، .[١٧]

    [١٨].Arthur  M.  Wellington,  "Economic  theory  of  the  location  of  railway",٢d  ed

    wily,Newyork,١٨٨٧.

     risk based life cycle costing of"simaan abourizk;and samuel ariaratham، ;ossama salem .[٢٣]  journal of infrastructure systems ،Rehabilitation and construction alternatives",infrastructutre

    ,ASCE.March ٢٠٠٣.

     Reliability based life-cycle"E.S،,D.M,Kong,J.S,and Gharaibeh ,Frangopol .[٢۴]

    management of highway bridges "J.Comput,ciV.٢٠٠١.

     National research council canada،buildings and life-cycle costing""Rakhara, .[٢۵]

    ,otawa,ON,۴P. ١٩٨٠.

     The Econometrics of Major Transport "R. Vickerman, eds، &Quinet, E. .[٢۶]

     .١٩٩٧ ,MacMillan،Infrastructure"

    [٢٧].Kirk, S. and Dell’Isola, A. " Life cycle costing for design professionals". McGraw-Hill,

    New York, ١٩٩٧.

    [٢٨]. "AASHTO Guide for Design of Pavement Structures", American Association of State

    Highway and Transportation Officials, Washington, D.C., ١٩٩٣.

    [٢٩].Frangopol, D.M., Kong, J.S., Emhaidy, G. " Reliability-Based life-cycle management of

     ,٢٠٠١ ,١ .No ,١۵ .Journal of Computing in Civil Engineering, ASCE. Vol،highway bridges"

    pp. ٢٧-٣۴.

     ،"Guidelines  for  probabilistic  pavement  life  cycle  cost  analysis  "Tighe,  S.  .[٣٠]

    Transportation Research Record١٧۶٩, TRB, National Research Council, Washington, D.C.,

    ٢٠٠١, pp. ٢٨-٣٨.

     .Dept ،Risk-based Life Cycle Cost Analysis of Privatized Infrastructure"" ،Osman, H.M..[٣١]

    of  Civil  Engineering,  University  of  Toronto٣۵,  St.  George  streetToronto,  ON.M۵S

     Annual Meeting ٢٠٠۵ ١A۴CANADA،TRB

     .١٩٨٣ ,McGraw-Hill, New York ،"Guide to Portfolio Management. "Farrell, J.L. .[٣٢]

    [٣٣].Rickard, S., Hardy, B., Neida, B.V., Mihlmester, P.M. "The investment risk in whole

     Summer study on Energy ١٩٩٨  ACEEE ،building energyefficiency upgrade projects"

     ,Efficiency in Buildings Proceedings،American Council for an Energy Efficient Economy

    Washington, D.C., ١٩٩٨.

    [٣۴].finance.yahoo.com. Accessed Oct. ١٠th ٢٠٠۴.

    -Guide toCOST"EUROPEAN COMMISSION.Directorate General Regional Policy،.[٣۵]

     Structural Funds, Cohesion Fund and،"BENEFIT ANALYSIS of investment projects

    Instrument for Pre-Accession. Final Report.١۶.٠۶.٢٠٠٨.

     .١٨٨.١٩٧۴-p٢١۵ ,VOL١,Highway and traffic""،C.A.O Flahery .[٣۶]

    [٣٨].Adler hans A. "Economic appraisal of transports",a manual with the case study

    published for the world bank ,١٩٨٧,P.١-۶٣, ٨۴-٩۵.

    [٣٩]. Clarkson H. Oglesby,R.Gary hicks, "Highway engineering",۴th.ed.١٩٨١,P.٩٧-١٩۵.

    [۴٠].Coba, "A method of economic appraisal of highway schemes",the department of the

    transport ,London,١٩٨٣.

     Danish،Economic Evaluation of Pavement Maintenance"" ،et al. ,Larsen, H.J..[۴۶]

    Road Institute, Denmark.٢٠٠٢ .

     The Highway Design and Maintenance Standards " ،et al. ,Watanatada, T. .[۴٨]

     ,World Bank ،Vol. ۱, Description of the HDM-III Model" :HDM-III()Model

    Washington DC, USA. ١٩٨٧a

     The Kenya Road Transport Cost Study; Research on Vehicle "،et al.  ,Hide, H. .[۴٩]

     .١٩٧٢ .Crowthorne. UK ,TRRL Report LR۶٧٢ ،Operating Costs"

     Vehicle Operating Cost in the Carribbean" ،Morosiuk, G. and S.W. Abaynayka. .[۵٠]

     ,Crowthorne ,١٠۵۶ TRRL Report ،An Experimental Study of Vehicle Performance"

    UK. ١٩٨٢.

     Research on the Interrelationships Between Costs of Highway "GEIPOT، .[۵١]

     ١٩٨٢ .Final Report. Brasilia, Brazil ،"TICR( )Construction, Maintenance and Utilisation

     IRC ،Manual on Economic Evaluation of Highway Projects in India"" ،IRC. .[۵٢]

    Special Publications ٢٠, Indian Road Congress, New Delhi, India. ١٩٩٣.

     "Valuation of Accident Reduction :۱۶-Transport Note No. TRN"World Bank،.[۵٩]

    World Bank, Washington DC, USA. ٢٠٠۵

    [۶٠].Transport Research Laboratory (TRL). " Costing Road Accidents in Developing

     .Transport Research Laboratory, Crowthorne,UK ,Overseas Road Note ORN١٠ ،Countries"

    ١٩٩۵

    [۶١].Austroads. " Valuing Environmental and Other Externalities". Austroads,

    Sydney, Australia. ٢٠٠٣

    [۶۴]. Department For International Development (DFID). " Guidelines for Estimating

    of Road Crashes in Developing Countries". TRL Limited, Crowthorne, UK. ٢٠٠٣

    [۶۵].World Bank. " Transport Note No. TRN-۷: Risk and Uncertainly Analysis".

    World Bank, Washington DC, USA. 

پروپوزال در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , گزارش سمینار در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , تز دکترا در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , رساله در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , پایان نامه در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , تحقیق در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , مقاله در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه روش شناسی تعیین هزینه چرخه عمر(LCCA)درجاده ها
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت