پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف

تعداد صفحات: 176 فرمت فایل: word کد فایل: 2029
سال: 1386 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی عمران
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

     مهندسی عمران - سازه 

    چکیده :

    در این پایان نامه عملکرد میزلرزان مؤلفۀ پژوهشگاه و اندرکنش آن با مدلهای سازه ای در آزمایشها مورد بررسی قرار می گیرد .  عملکرد صحیحِِ  میز لرزان یکی از عوامل اصلی صحت و دقت دراین آزمایشات می باشد . بنابر این ، قبل از انجام آزمایشها ، لازم است عوامل مؤثر در عملکرد میز لرزان مانند : ارتعاشات نامطلوب میز و اندرکنش میز با مدل و با پیِ میز بخوبی شناخته شوند . به این ترتیب می توان دقت و قابلیت عملکرد میز لرزان را در مقابل مدل های سازه ای مختلف بررسی و ارزیابی نمود . همچنین اثرات اندرکنشی دینامیکی میز لرزان با محیط اطراف (خاک) در عملکرد میز لرزان و نیز انتشار امواج به فواصل دورتر از مدل ومیز مورد بررسی قرار می گیرد . بدیهی است که برای بررسی اثرات اندرکنشی میز با مدل می بایست مدلهایِ مختلف با پارامترهای مختلف در نظر گرفته شود و مورد تحلیل قرار گیرد تا اثر پارامترهای مختلف را بتوان با توجه به نتایج تحلیل مورد ارزیابی قرار داد .

    در این مطالعه ابتدا تحقیقات گذشته جمع آوری و بررسی می شود سپس مفهوم اندرکنش بیان میشود و توانائیهای برنامۀ کامپیوتری FLUSH از نظر می گذرد مقایسه ای بین برنامۀ SAP2000 و FLUSH صورت گرفته و بعد از معرفی روش پارامتر متمرکز چند مدل مختلف در نظر گرفته شده و مشخصات کامل آنها به همراه دلائل انتخاب هر یک ارائه شده و سپس توسط دو برنامۀ کامپیوتری فوق تحلیل شده و نتایج بصورت کمّی و کیفی مورد مطالعه قرار می گیرند . در یک فصلِ مجزا به بررسیِ انتشارِ امواج در محیط اطرافِ پرداخته شده و مسافتی که در آن اثرات اندرکنش قابل توجه است بدست می آید .

    در نهایت نتایج ارائه می شوند و یکی از نتایج مهم استفاده از پی سنگین با ابعاد بزرگ برای میز می

    باشد تا اثرات اندرکنشی بر روی مدل سازه ای تا حد امکان کاهش یابند.

     

    واژگانِ کلیدی : مدل هایِ آزمایشگاهی ، میدان آزاد ، حرکت کنترلی ، اندر کنش خاک – سازه ، مدل تحلیلی ، آزمایشهایِ محلی ، تستهایِ آزمایشگاهی .

    مقدمه :

    امروزه بسیاری از تحقیقاتِ تجربی در زمینۀ زلزله در آزمایشگاه و با استفاده از میز لرزان انجام می شود .

    در سراسر جهان در هر آزمایشگاهِ سازه ای یک میز لرزان یافت می شود که مدلهای ساختمانی درابعادکوچکتر ساخته شده و بر روی این میز نصب شده و تحت حرکات ارتعاشی آن مورد بررسی قرار می گیرند . پژوهشگاه بین المللیِ زلزله نیز از این قاعده مستثنی نیست . استفاده بهینه از میز لرزان ایجاب می کند اثرات اندرکنشی مدلهای آزمایشگاهی برروی میز در نظر گرفته شود تا هنگام راه اندازی میز لرزان این اثرات ناشناخته باقی نمانند.ارتعاشات نامطلوب ممکن است دقت و صحت آزمایشات را تحت تاثیر قرار دهد . در صورتیکه پی بر بستر کاملاً صلب قرار گرفته باشد هیچگونه اندرکنشی رخ نمی دهد ولی در غیر این صورت خود پی به همراه خاک اطراف به ارتعاش در می آید و این ارتعاشات ثانویه بر ارتعاشات اولیه دستگاه برای شبیه سازی رکورد زلزله روی میز اثر گذاشته و بدین ترتیب اندرکنش مدل ، میز ، پی و خاک اتفاق می افتد . نکته ای که در مسئله اندرکنش میز و مدل و خاک با مسائل اندرکنشی در زلزله های واقعی تفاوت ایجاد می کند اینست که در زلزله های واقعی امواج از کانون زلزله که عموماً  در اعماق زیاد واقع است تولید و به سمت سطح منتشر می شوند تا اینکه به بستر صلب واقع در لایه های بالائی خاک در سطح زمین می رسند و لذا در تحلیل اینگونه مسائل محل شروع ارتعاش ، بستر صلب در نظر گرفته می شود در حالیکه در مسئله اندرکنش مدل ، میز ، پی و خاک ، ارتعاشات تولید شده اولیه که توسط دستگاه مولد ارتعاش بوجود می آیند در همان سطح زمین تولید می شوند . لذا در بررسی این موضوع می بایست از روشهایی استفاده شود که قابلیت در نظر گرفتن محل تولید حرکات ارتعاشی در اعماق مختلف را داشته باشد . برنامۀ FLUSH این قابلیت را فراهم می کند ، در این برنامه امکان معرفیِ لایه ای از خاک که می بایست حرکات زلزلۀِ مشخصی در آن شبیه سازی شود وجود دارد . لذا جهت تحصیل نتایج تحلیلی از این برنامه استفاده شده است . شتاب نگاشت حرکت زمین که به عنوان اطلاعات ورودی در دسترس می باشد مستقل از پاسخ سازه فرض می شود واین فرض وقتی صحیح است که خاک پی بر روی مصالح صلب مانند سنگ و یا صخره بنا شده باشد و اندر کنشی بین سازه وخاک رخ ندهد . اما اگر خاک پی خیلی نرم باشد ، ارتعاشات سازه ونیروهای ناشی از آن بر روی خاک ، می تواند بر حرکات پای ساختمان تاثیرداشته باشد . در سازه های حساس ومهم مانند راکتورهای اتمی وسدها لزوم بررسی این اثرات بیشتر بوده و حتماً می بایست در نظر گرفته شوند تا تدابیر لازم برای کاهش اثرات مخرب آنها اتخاذ گردد . همینطور سازه های بلند و یا خیلی  سنگین نیز ممکن است از این پدیده متأثر شوند بخصوص اگر خاک زیر پی آنها نرم باشد . پارامترهائی که می توانند در نتیجۀ اندرکنش آثار متفاوتی روی مودهای ارتعاش نامطلوب میز لرزان و پریود ارتعاشیِ آن داشته باشند عبارتند از : ارتفاع مدل ، وزن مدل ، خروج از محوریت مدل ، درجات آزادی مدل ، مشخصات خاک ، جنس و ابعاد و وزنِ پی و غیره ...

    فصل اوّل

    کلیّات تحقیق

    ومرور تحقیقات

    گذشته

    ١-١) مقدّمه

    برای آزمایش مدل های سازه ای روی میزلرزان ١ ونیزاطمینان از صحت ودقت آزمایشات می بایست  عملکرد میز بررسی شود . استفاده بهینه از میز لرزان ایجاب میکند اثرات اندرکنشی مدلهای آزمایشگاهی برروی میز در نظر گرفته شود تا هنگام راه اندازی میز لرزان این اثرات ناشناخته باقی نمانند.ارتعاشات نامطلوب ممکن است دقت و صحت آزمایشات را تحت تاثیر قرار دهد . در شکل (١-١) نمای ساده شده ای از میز لرزان به همراه پی آن و نیز مدل سازه ای نشان داده شده است .در میز لرزان ارتعاشات توسط جک محرک٢ هیدرولیکی از پی به میز منتقل می شود. بنابراین ارتعاشات منتقل شده به میز بصورت عکس العمل به پی وارد می شود واز پی به خاک مجاور و بدین شکل به محیط اطراف منتقل و در آن منتشر می شود . وقتی زلزله های مشخص با شتاب حداکثر معینی روی میز شبیه سازی می شوند عکس العمل آن ، در محل اتکا ء به پی وارد می شود. سنگین بودن جرم عکس العمل برای کاهش میزان انتقال ارتعاش به محیط اطراف مورد نیاز است . همچنین حجیم بودن آن باعث افزایش میرائی تشعشعی می شود که آن هم مطلوب است [٢٨] . در صورتی که بین پی و زمین از ایزولاتورهای ارتعاشی استفاده شود می توان میزان انتقال ارتعاش به محیط اطراف را تخفیف داد که بستگی به مشخصات مکانیکی ایزولاتورها دارد . مقاوم سازی و تحکیم خاک زیر پی نیز علاوه بر کاهش اثرات اندر کنشی خاک می تواند اثرات انتقال ارتعاش بخصوص دامنه ارتعاشات را کاهش دهد[٣] . در صورتیکه پی بر بستر کاملاً  صلب قرار گرفته باشد هیچگونه اندرکنشی رخ نمی دهد ولی در غیر این صورت خود پی به همراه خاک اطراف به ارتعاش در می آید و این ارتعاشات ثانویه بر ارتعاشات اولیه دستگاه برای شبیه سازی رکورد زلزله روی میز اثر گذاشته و بدین ترتیب اندرکنش مدل ، میز ، پی و خاک اتفاق می افتد . نکته ای که در مسئله اندرکنش میز و مدل و خاک با مسائل اندرکنشی در زلزله های واقعی تفاوت ایجاد می کند اینست که در زلزله های واقعی امواج از کانون زلزله که عموماً در اعماق زیاد واقع است تولید و به سمت سطح منتشر می شوند تا اینکه به بستر صلب واقع در لایه های بالائی خاک در سطح زمین می رسند و لذا در تحلیل اینگونه مسائل محل شروع ارتعاش ، بستر صلب در نظر گرفته می شود در حالیکه در مسئله اندرکنش مدل ، میز ، پی و خاک ، ارتعاشات تولید شده اولیه که توسط دستگاه مولد ارتعاش بوجود می آیند در همان سطح زمین تولید می شوند . لذا در بررسی این موضوع می بایست از روشهایی استفاده شود که قابلیت در نظر گرفتن محل تولید حرکات ارتعاشی در اعماق

    مختلف را داشته باشد . این حرکات ارتعاشی اولیه را که معمولاً شتاب نگاشت زلزله های شناخته شده مختلف می باشند" حرکت کنترلی ١" می نامند .

    (تصاویر و نمودار در فایل اصلی موجود است)

     همچنین لازم است اثرات اندرکنشی دینامیکی میز لرزان با محیط اطراف (خاک) در نظر گرفته شود تا تاثیر انتشار امواج بر ساختمان های مجاور نیز مشخص گردد. شتابنگاشت حرکت زمین که به عنوان اطلاعات ورودی در دسترس می باشد مستقل از پاسخ سازه فرض می شود واین فرض وقتی صحیح است که خاک پی بر روی مصالح صلب مانند سنگ و یا صخره بنا شده باشد و اندر کنشی بین سازه وخاک رخ ندهد . اما اگر خاک پی خیلی نرم باشد ، ارتعاشات سازه ونیروهای ناشی از آن بر روی خاک ، می تواند بر حرکات پای ساختمان تاثیرداشته باشد . در سازه های حساس ومهم مانند راکتورهای اتمی وسدها لزوم بررسی این اثرات بیشتر بوده و حتماً می بایست در نظر گرفته شوند تا تدابیر لازم برای کاهش اثرات مخرب آنها اتخاذ گردد. همینطور سازه های بلند و یا خیلی  سنگین نیز ممکن است از این پدیده متأثر شوند بخصوص اگر خاک زیر پی آنها نرم باشد.

     

    -٢)کلیّات تحقیق

    در این پروژه که بررسی رفتار اندرکنشی مدلهای آزمایشگاهی با میز لرزان و محیط اطراف مد نظر می باشد سه مدل مختلف در نظر گرفته شده است . مدل اول در فصل ٥ بصورت یک سازه تکدرجه آزاد برروی بستر صلب و تحت زلزله السنترو وبا رکوردی که از مرجع شماره [٣٦] استخراج شده و با شتاب حداکثر 0.319g با نسبتهای میرایی  ٠ و ٠.٠٢ و ٠.٠٥ برای مدل سازه ای توسط برنامه های FLUSH و SAP2000 تحلیل گردیده و تطابق کامل نتایج با یکدیگر به اثبات رسید و مشاهده شد با پاسخهای این کتاب کاملاً یکسان می باشند . برای حفظ اختصار فقط یک نمونه از پاسخهای تغییر مکان نسبی ، شتاب مطلق وبرش پایه برای مدل سازه ای دارای پریود ٢ ثانیه و با میرائی ٠.٠٢ که با رکورد فوق تحلیل شده است در همین فصل آورده شده است . سپس همین مدل برای مقایسه با نتایج تحلیلهای مدلهای شماره ٢و٣  تحت زلزله های منجیل ، طبس و السنترو با شتابهای حداکثر 0.02g

    ، 0.5g و 1g  توسط برنامه های FLUSH و SAP2000 تحلیل شده اند و نتایج کاملاً یکسان این دو برنامه در پیوست شماره ١ ارائه شده است ، فقط یک نمونه از پاسخهای تغییر مکان نسبی ، شتاب مطلق وبرش پایه آنها برای مدل سازه ای دارای پریود ٠.٥ ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ که با رکورد فوق با شتاب حداکثر 1g تحلیل شده است در پایان فصل آورده شده است .

    مدل دوم که در فصل ٦ آمده است همان مدل اول است که روی ده لایه خاک با مشخصات مذکور در این فصل توسط FLUSH آنالیز شده است . در ضمن این مسئله توسط روش پارامترهای متمرکز نیز مدل شده و توسط برنامه SAP2000  مورد تحلیل قرار گرفته است ونتایج آن بررسی شده اند .

    پارامترهای متمرکز از مرجع شماره [٣] استخراج شده اند که مربوط به محاسبه فنرهای دینامیکی خاک وثوابت میرایی آن در طراحی پی های ماشین آلات می باشد و از آن جهت که میز لرزان و ارتعاشات مصنوعی ایجاد شده با آن ماهیت مکانیکی و ماشینی دارند در بین روشهای تعیین فنرهای دینامیکی و میرائی خاک که در فصل چهارم تشریح شده اند مناسبتر به نظر رسیده است . در این فصل مدل دوم با مدل سازه ای دارای زمان تناوب طبیعی  0.5s=Tn و 1s=Tn و با میرائی ٠.٠٥  با زلزله منجیل ، طبس و السنترو با شتابهای حداکثر 0.02g ، 0.5g ، 1g  تحلیل گردیده ونتایج در پیوست ٢ آمده اند و در همین فصل فقط پاسخهای مربوط به مدل سازه ای 0.5s و 1s و با میرائی ٠.٠٥  تحت زلزله السنترو با شتاب 1g به عنوان نمونه مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفته است .

    در فصل هفتم مدل شماره ٣ که همان مدل شماره ٢ ولی با پی بتنی با ابعاد کوچکتر است بررسی و تحلیل شده است سعی شده اثرات ابعاد پی نیز در این مدل بررسی شود . عیناٌ مانند فصل سوم زمانهای تناوب طبیعی مدل سازه ای ٠.٥ و١ ثانیه بوده و با همان زلزله ها وهمان شتابهای حداکثر

    تحلیل شده اند وباز هم به عنوان نمونه پاسخهای مربوط به مدل سازه ای 0.5s و 1s  تحت زلزله السنترو با شتاب 1g تجزیه و تحلیل گردیده است . سایر نتایج در پیوست ٣ موجود است .

    در فصل هشتم ابتدا با مقایسه نتایج تحلیلِ مدل شماره ٢ برای چند گره مختلف با فواصل متفاوت از مدل و نیز در اعماق مختلف به بررسی اثرات اندرکنش ، در فواصل مختلف از مدل پرداخته شده است و سپس با معرفی مدل شماره ٤،اثرات اندرکنشی سازه های مجاور با میز لرزان برروی مدل تکدرجه واقع برمیز، مورد تجزیه و تحلیل قرارگرفته است .

    نکته ای که تذکر آنرا لازم می دانیم اینست که در تمام نمودارها منظور از Tn در بالای نمودار، زمان تناوب سیستم سازه ای بکار رفته در مدل تحلیلی می باشد و بنابر این نباید با زمان تناوب کل سیستم مرکب ویا زمان تناوب سیستم اندر کنش خاک - سازه اشتباه گرفته شود . 

     

    ABSTRACT

     

    In this thesis the performance of IIEES1 6 components shaking table and it`s

    interaction with structural models in experimental tests is investigated . The

    correct performance of shaking table is one of the effective causes of integrity

    and accuracy in these tests. Befor testing, thus it is necessary to recognize very

    well the effective agents on the shaking table performance such as undesired

    table vibrations and interaction between shake table and model with soil and with

    table foundation . Accordingly we can evaluate and investigate the efficiency and

    precision of shaking table performance against various structural models . so  the

    effects of dynamic shaking table interaction with around environment(soil) in

    shake table performance and also the waves propagation toward away from the

    model and table is evaluated.It is evident that for studying the effects of table

    interaction with the model , various models with different parameters should be

    considered and analysed until the effect of numerous parameters  can be

    evaluated with analyse results regard .

    In this study first the previous searches is collected and investigated and then

    the concept of interaction is explained and the ability of computer program

    FLUSH  is considered, the results of program FLUSH is compared with

    SAP2000`s and after introducing the lumped parameters method, many various

    models is considered and their perfect characteristics with each choice causes is

    described and then these models is analysed with mentioned two programs and

    the results is studied qualitatively and quantitatively. In a separate chapter waves

    propagation phenomenon in the around environment is searched and the distance

    in which interaction effects signify is gained.

    Eventually,the conclusions are presented and one of the most important

    conclusions is the use of massive and heavy foundation with large dimension for

    shaking table until the interaction effects on structural models is reduced as far as

    possible .

    Keywords: Free field , Control motion , Soil-Structure interaction , Analysis

    model , field tests , Laboratory tests . 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف

    فهرست:

    عنوان مطالب                                                                                                    شماره صفحه

     

    چکیده --------------------------------------------------------------------- XX

    مقدمه --------------------------------------------------------------------- XXI

     

    فصل اول : کلیات تحقیق و مرور تحقیقات گذشته

    ١-١) مقدمه ----------------------------------------------------------------٢

    ١-٢) کلیات تحقیق -----------------------------------------------------------٣

    ١-٣) مرور تحقیقات گذشته ----------------------------------------------------٥

    ١-٣-١) تحقیقات انجام شده در ایران --------------------------------------------٥

    ١-٣-٢) زمینه های متنوع تحقیق در جهان ---------------------------------------٧

    ١-٣-٣) نمونه ای از تحقیقات گسترده محلی ، آزمایشگاهی وتحلیلی -------------------١٠

    ١-٣-٣-١) مدلهای آزمایشی محلی ----------------------------------------------١٤

    ١-٣-٣-٢) مدلهای تستهای آزمایشگاهی با میز لرزان --------------------------------١٥

    ١-٣-٣-٣) طرح آزمایش جامع --------------------------------------------------١٦

    ١-٣-٣-٤)شرح ونتایج آزمایشهای محلی------------------------------------------١٧

    ١-٣-٣-٥)شرح ونتایج تستهای آزمایشگاهی با میز لرزان -----------------------------٢٣

    ١-٣-٣-٦) برنامه های آتی -----------------------------------------------------٢٦

     

    فصل دوم :روشهای تحلیل اندرکنش خاک - سازه

    ٢-١) کلیّات ----------------------------------------------------------------٢٨

    ٢-١-١) مفهوم اندرکنش خاک - سازه -------------------------------------------٢٨

    ٢-١-٢) مبنای اصلی تحلیل اندر کنش خاک - سازه ---------------------------------٢٩

    ٢-١-٣)انواع بارهای متغیر با زمان -----------------------------------------------٣٠

    ٢-١-٤) اثرات اندر کنش خاک - سازه -------------------------------------------٣٢

    ٢-١-٥) تحلیل خطی معادل ---------------------------------------------------٣٦

    ٢-١-٦) انواع مسائل مطروحه --------------------------------------------------٣٧

    ٢-١-٧) روش مستقیم و روش تفکیک سازه --------------------------------------٣٨

    ٢-٢) اصول دینامیکی سیستمهای مجزا ------------------------------------------٤٠

    ٢-٢-١) معادلات حرکت در حوزه زمانی -----------------------------------------٤٠

    ٢-٢-٢) انتقال به دامنه های مودال ---------------------------------------------٤١

    (٢-٢-٣) معادلات حرکت برای تحریک هارمونیک ---------------------------------٤٢

    ٢-٢-٤) اصل تطابق ----------------------------------------------------------٤٢

    ٢-٢-٥)  تبدیل گسسته فوریه --------------------------------------------------٤٣

    ٢-٢-٦)  تبدیل سریع فوریه (FFT)----------------------------------------------44

    ٢-٢-٧) روش پاسخ مختلط ----------------------------------------------------٤٨

     

    فصل سوم : قابلیتهای برنامه کامپیوتری FLUSH برای تحلیل اندرکنش خاک-سازه

    ٣-١) مقدمه ----------------------------------------------------------------٥١

    ٣-٢) تحلیل دو بعدی با منظور کردن اثرات سه بعدی -------------------------------٥٢

    ٣-٣)روش تحلیلی -----------------------------------------------------------٥٤

    ٣-٤) مدل تحلیلی ----------------------------------------------------------٥٦

    ٣-٥)مشخصات گره ها و المانها -------------------------------------------------٥٨

    ٣-٦)شرائط مرزی------------------------------------------------------------٥٩

    ٣-٧)توزیع جرم -------------------------------------------------------------٦٠

    ٣-٨)میرائی و سختی ---------------------------------------------------------٦١

    ٣-٩)حرکات میدان آزاد-------------------------------------------------------٦١

    ٣-١٠)روش عددی-----------------------------------------------------------٦٣

    ٣-١٠-١)روش پاسخ مختلط در FLUSH ---------------------------------------٦٣

    ٣-١٠-٢)روش حوزه فرکانسی -------------------------------------------------٦٤

    ٣-١٠-٣)درونیابی------------------------------------------------------------٦٥

    ٣-١٠-٤) روش تحلیل خطی معادل در FLUSH ---------------------------------٦٧

    ٣-١٠-٥)دامنه های کرنش برشی مؤثر ------------------------------------------

    ٣-١١)خروجیهای برنامه ------------------------------------------------------٧٣

    ٣-١٢)مدهای مختلف برنامه ---------------------------------------------------٧٤

    ٣-١٢-١)مد ١- مد شروع -----------------------------------------------------٧٤

    ٣-١٢-٢)مد٢- مد استخراج ----------------------------------------------------٧٥

    ٣-١٢-٣)مد٣- مد تکرار ------------------------------------------------------٧٥

     

    فصل چهارم : روش پارامترهای متمرکز جهت تحلیل اندرکنش خاک - سازه

    ٤-١)کلیّات روش پارامترهای متمرکز --------------------------------------------٧٨

    ٤-٢)اثر فرورفتگی پی درزمین روی سختی فنر و میرائی خاک ------------------------٨٣

    ٤-٣) روشهای قیاسی---------------------------------------------------------٨٤

     

    ٤-٤)مدلسازی --------------------------------------------------------------٨٦

    ٤-٥) گرافها وجداول ----------------------------------------------------------٨٨

     

    فصل پنجم :مقایسه نتایج تحلیل SAP2000 وFLUSH برای سیستم یکدرجه آزاد  (مدل شماره ١)

    ٥-١)معرفی مدل شماره ١ -----------------------------------------------------٩٦

    ٥-٢)انتخاب ومعرفی مشخصات مدل ---------------------------------------------٩٦

    ٥-٣) تحلیل مدل شماره ١ با پریود٢ثانیه و با میرائی ٠.٠٢ با SAP2000--------------- ٩٨

    ٥-٤) تحلیل مدل شماره ١ با پریود٢ثانیه و با میرائی ٠.٠٢ با FLUSH ---------------- ٩٩

    ٥-٥)نحوه تعیین پاسخ تاریخچه زمانی تغییرمکان نسبی در FLUSH ----------------- ١٠١

    ٥-٦) تحلیل مدل شماره ١ با پریود٠.٥ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با SAP2000------------- ١٠٢

    ٥-٧) تحلیل مدل شماره ١ با پریود٠.٥ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با FLUSH--------------- ١٠٤

     

    فصل ششم : بررسی اندرکنش میز لرزان با مدلهای آزمایشگاهی (مدل شماره ٢)

    ٦-١)معرفی مدل شماره ٢ ----------------------------------------------------- ١٠٧

    ٦-٢)تحلیل با روش پارامترهای متمرکز------------------------------------------- ١٠٩

    ٦-٢-١) پاسخ مدل شماره ٢ با سازه با پریود٠.٥ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با رکورد زلزلۀ السنترو با 1g=PGA در تحلیل با  SAP2000 و به روش پارامترهای متمرکز ----------------- ١١٤

    ٦-٣) پاسخ مدل شماره ٢ با سازه با پریود ٥. ٠ثانیه و بامیرائی ٠.٠٥ بارکورد زلزلۀ السنترو

     با1g=PGAر تحلیل با FLUSH --------------------------------------------- ١١٥

    ٦-٣-١)حالت A: وقتی حرکت کنترلی در لایه اول داده شده باشد---------------------- ١١٥

    ٦-٣-٢)حالت B: وقتی حرکت کنترلی در بستر سنگی داده شده باشد------------------- ١١٨

    ٦-٤) پاسخ مدل شماره ٢ با سازه با پریود١ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با رکورد زلزله السنترو با

     1g=PGA در تحلیل با  SAP2000 و به روش پارامترهای متمرکز------------------ ١٢٠

    ٦-٥) پاسخ مدل شماره ٢ با سازه با پریود١ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با رکورد زلزله السنترو با

     1g=PGAدر تحلیل با FLUSH  -------------------------------------------- ١٢١

    ٦-٥-١) حالت A: وقتی حرکت کنترلی در لایه اول داده شده باشد --------------------- ١٢١

    ٦-٥-٢) حالت B: وقتی حرکت کنترلی در بستر سنگی داده شده باشد ------------------ ١٢٤

     

    فصل هفتم : بررسی اندرکنش میز لرزان با مدلهای آزمایشگاهی (مدل شماره ٣)

    ٧-١)معرفی مدل شماره ٣ ----------------------------------------------------- ١٢٨

    ٧-٢)تحلیل با روش پارامترهای متمرکز ------------------------------------------ ١٣٠

    ٧-٢-١) پاسخ مدل شماره ٣ با سازه با پریود٠.٥ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با رکورد زلزلۀ السنترو با 1g=PGA در تحلیل با  SAP2000 و به روش پارامترهای متمرکز ---------------- ١٣١

    ٧-٣) پاسخ مدل شماره ٣ با سازه با پریود٠.٥ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با رکورد زلزلۀ السنترو

     با 1g=PGA در تحلیل با FLUSH ------------------------------------------ ١٣٣

    ٧-٣-١)حالت A: وقتی حرکت کنترلی در لایه اول داده شده باشد---------------------- ١٣٣

    ٧-٣-٢)حالت B: وقتی حرکت کنترلی در بستر سنگی داده شده باشد------------------- ١٣٦

    ٧-٤) پاسخ مدل شماره ٣ با سازه با پریود١ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با رکورد زلزله السنترو

     1g=PGAدر تحلیل با  SAP2000 و به روش پارامترهای متمرکز------------------- ١٣٨

    ٧-٥) پاسخ مدل شماره ٢ با سازه با پریود١ثانیه و با میرائی ٠.٠٥ با رکورد زلزله السنترو

    1g=PGA  در تحلیل با FLUSH -------------------------------------------- ١٤٠

    ٧-٥-١)حالت A: وقتی حرکت کنترلی در لایه اول داده شده باشد---------------------- ١٤٠

    ٧-٥-٢)حالت B: وقتی حرکت کنترلی در بستر سنگی داده شده باشد------------------- ١٤٣

    ٧-٦) جمع بندی نتایج تحلیلی ------------------------------------------------- ١٤٥

    ٧-٦-١) جدول خلاصه نتایج پیک تحلیل مدلها تحت زلزله السنترو--------------------- ١٤٨

    ٧-٦-٢) جدول خلاصه نتایج پیک تحلیل مدلها تحت زلزله منجیل --------------------- ١٤٩

    ٧-٦-٣) جدول خلاصه نتایج پیک تحلیل مدلها تحت زلزله طبس ---------------------- ١٥٠

    ٧-٦-٤) جدول زمان تناوب اصلی مدلهای مختلف اندرکنشی در تحلیل با FLUSH------- ١٥١

    ٧-٦-٥) زمان تناوب میدان آزاد در پای سازه یکدرجه آزاد در مدلهای شماره ٢و٣ --------- ١٥٢

     

    فصل هشتم : بررسی انتشار امواج در محیط اطراف واثرات اندرکنشی سازه های مجاور با میز لرزان

    ٨-١) بررسی انتشار امواج در محیط اطراف ---------------------------------------- ١٥٤

    ٨-٢)بررسی اثرات اندرکنشی سازه های مجاور با میز لرزان (مدل شماره ٤) --------------- ١٥٩

    ٨-٢-١)معرفی مدل شماره ٤ --------------------------------------------------- ١٥٩

    ٨-٢-٢) نتایج تحلیل مدل شماره ٤ برای مدل سازه ای با پریودهای ١و ٠.٥ثانیه تحت زلزلۀ

     السنترو  با پیک شتاب 1g,0.5g,0.02g ---------------------------------------- ١٦١

     

    فصل نهم : نتایج وپیشنهادات

    ٩-١)نتایج ------------------------------------------------------------------ ١٦٩

    ٩-٢)پیشنهادات ------------------------------------------------------------- ١٧٠  فهرست مراجع -------------------------------------------------------------- ١٧١

     

    چدیک ه انگلیسی ------------------------------------------------------------- ١٧٥

      

     

    منبع:

     

     

    1. J. Lysmer, T. Ukada, C.F. Tasi, H.B.Seed  "FLUSH, A Computer Program for

    Approximate 3-D Analysis of Soil – Structure Interaction problems",EERC 75-30, 1975.

    2. A.K. Chopra,  "Dynamics of Structures: Theory and Applications to Earthquake

    Engineering", Prentice Hall International, Inc., 1993.

    3. J.E. Bowles, "Foundation Analysis and Design", McGraw-Hill,Inc., 1988.

    4.  J.P.  Wolf,   "Dynamic Soil-Structure Interaction"      ,  Prentice-Hall ,  Inc. ,      Englewood

    Cliffs, NJ,1985.

    ٥- نقدعلی حسین زاده « مطالعه تجربی اثرات اندرکنش خاک – سازه در پاسخ لرزه ای ساختمانهای منفرد و مجاور هم روی میز لرزان » . رساله دکتری مهندسی عمران – زلزله ، پژوهشگاه بین المللی زلزله ،١٣٨١.

    6. N.A. Hosseinzadeh, F. Nateghi-A, "Shake Table Study on Soil-Foundation-Structure

    Interaction Effects", I.C.C. ,2004.

     7. A. Rinawi, and R. Clough, "shaking table- Structure Interaction",UCB.EERC-91-13

    8. D. Rea, et. al., "Dynamic Analysis of  Electrodynamic shaking tables", UCB.EER- 77-

    29.

    9.  P.T.  Meymand,   "Shaking  Table  Scale  Model  Tests  of  Nonlinear  Soil-Pile

    Superstructure-Interaction in Soft Clay",Ph.D.Dissertation, Univ. of calif., 1998.

    10.  J R Hall and J F Kissenpfenning."Special Topics on Soil-Structure Interaction".

    International Journal of Nuclear Engineering and Design, vol 38, 1976,PP273-287.

    11. A H Hadjian, " Soil-Structure Interaction- An Engineering Evaluation". International

    Journal of Nuclear Engineering and Design, vol 38, 1976,PP267-272.

    12. A H Hadjian,et al. "Variability in Engineering Aspects of Structural Modeling".

    6thWCEE, 1977, New Delhi,India.

    13. H B  Seed  and J Lysmer."SSI Analysis  by Finite Elements-  State-of-the-art".

    International Journal of Nuclear Engineering and Design, vol 46, 1978,PP349-365.

    14. W W W Chen , et al.  "Comparison of Soil-Structure Interaction by Different Ground

    Models". SMIRT-5, vol  K(a),1979.

    ١٧١

     

     

    15. T Takemori, et al. "Comparison of Soil-Structure Interaction by Different Ground

    Models". SMIRT-5, vol  K(a),1979.

    16.  G Wass and W Weber."SSI Analysis by Different Methods ". SMIRT-5, vol K(a),1979,

    Paper No 6.1

    17. B J Benda and J J Johnson." Uncertainty in Mathematical Models of  a Typical Nuclear

    Reactor Power Plant Structure ".  SMIRT-6, vol K(b),1981, Paper No 16.8

    18. N C Singhal. "Dynamic Behaviour of Axisymmetric Structure ". Ph D Thesis,

    Department of  Earthquake Engineering, University of  Roorkee,  Roorkee,1984 ,India.

    19. M Kobatake, et al. " Influence of Flexible Foundation Slab on Seismic Response of

    Nuclear Reactor Building ". SMIRT-8, vol K,1985, Paper No 7.5, 1985, PP 299-304

    20. Iguchi,M., Akino,K., Niwa,M.:”Model Tests on Interaction of Reactor Building     and

    Soil”,  Trans.9th  Structural  Mechanics  in  Reactor  Technology,  vo1,pp.317-322,

    Lausanne,1987.

    21. Iguchi,M., Akino,K., Jido,J., Kawamura,Y., Nakata,M,:”Large Scale Model Tests on

    Soil-Structure Building Interaction 㧙PartΣ:Forced Vibration Tests”, Proc.9th-world

    Conference on Earthquake Engineering, vo1.Υ,pp.697-702, Tokyo, 1988.

    22. Iguchi,M., Niwa,M., Tsunoda,T., Nakai,S., Akino,K., Noguchi,K. :”Large Scale

    Model Tests on Soil-Structure Building Interaction㧙PartΤ: Earthquake Observation”,

    Proc.9th-9th-Worid  Conference  on  Earthquake  Engineering,  vo1.Ϊ,pp.315-320,

    Tokyo,1988.

     23. Hangai,Y., Akkino,K., Kurimoto,O. :”Model Test on Base-mat Uplift of Nuclear

    Reactor  Building(Part1:  Laboratory  Test)”.”Trans.10th  Structural  Mechanics  in

    Reactor Techhology,vo1.K1:pp.169-174, Anaheim,1989.

    24. Onimaru,S. Imazawa,T., Hangai,Y., Akino,K.:”Model Test on Base-mat Uplift of

    Nuclear  Reactor  MBuilding(Part2:Field  Tests  on Actual  Ground)”.  Trans.11th

    SMiRT,vo1. K1, K08.2, pp.177-182, Tokyo,1991.

    ١٧٢

     

     

    25. Kurimoto,O.,Tunoda,T., Kase,H., Akino,K.,Minami,T., Iguchi,M.:”Input Motions for

    Rigid Foundations to Observed Seismic Waves”, Trans.13th Structural Mechanics in

    Reactor Technology, vo1. Υ,pp.13-18, Porto A1egre, 1995.

    26.Fukuoka,A.,Ohtsuka,Y.,Miyamoto,Y., Kase,H., Taira,T., Kusakabe,K.]:”Dynamic Soil-

    Structure Interaction of Embedded Structure”, Trans.13th Structural Mechanics in

    Reactor Technology, vo1.Υ,pp.85-90, Porto A1egre, 1995.

    27. Ohtsuka,Y., Fukuoka,A., Akino,K., Ishida,K. : “Experimental Studies on Embedment

    Effects on Dynamic Soil-Structure Interaction”, Proc.11th-9th-World Conference on

    Earthquake Engineering, Paper No.59, Acapulco, 1996.

    ٢٨- دیوید کی ، " طراحی کاربردی ساختمانهای مقاوم در برابر زمین لرزه "، ترجمه دکتر فریبرز ناطقی الهی ، مهندس مهرتاش معتمدی ، مؤ سسه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله ، چاپ اول ١٣٧٧ .

     29.  A. Kakodkar ."Some Issues in Aseismic Design of Nuclear Structures and

    Components, Bulletin of Indian Society of Earthquake Tecknology , Paper No 352, vol

    32, no 4, 1995,pp 97-126.

    30.  S. Parkash, S. K. Thakkar, "Evaluation of Soil-structure Interaction Effects of a

    Massive Embedded Structure during Seismic Excitation" , IE(I) Journal-CV,vol

    85,2004.

    31. L. E. Malvern, "Introduction to the Mechanics of a Continuous Medium" , Prentice-

    Hall, Englewood Cliffs ,N.J. 1969

    32. W.Jakrapiyanun,S.A.Ashford,"Soil-Foudnation-Structure-Interaction study using the

    Laminar Container using One-g Shake Table Testing",P.E,ASCE member, University

    of California, San Diego, Department of Structural Engineering, wjakrapi@ucsd.edu

    33.  J.P. Stewart, R.B. Seed, G.L. Fenves, “Empirical Evaluation of Inertial Soil-Structure

     Interaction Effects”, PEER – 98107, 1998;

    ٣٤- اشرف حبیب الله ، ادوارد ویلسون ، "برنامۀ عمومی تحلیل و طراحی سازه ها  SAP2000 " ، ترجمه سید مهدی داود نبی ، سید مهیار لاجوردی ، حسین احمدی بید گلی ، چاپ اول ، ١٣٨٠.

    ١٧٣

     

     

    35. Schnabel, P. B., Lysmer, J., and Seed, H. B.  (1972)   “SHAKE: a computer program

    for earthquake response analysis of horizontally layers sites” Report EERC 72-12,

    Earthquake Engineering Research Center, University of California, Berkeley.

    ٣٦. آنیل چوپرا ،"دینامیک سازه ها و تعیین نیروهای زلزله (نظریه و کاربرد )" ، ترجمه شاپور طاحونی ، چاپ دوّم ، ١٣٧٩

     .

    37. J.W.Cooley and J.W.Tukey , "An Algorithm for Machine Calculation of Complex

    Fourier Series" , Math. Computation, Vol. 19, April 1965.

    38. Veletsos, A. S. and Meek, J. W. (1974) “Dynamic Behavior of Building-Foundation

    Systems” J. of Earthquake Engineering and Structural Dynamics” Vol. 3 (2), pp. 121-

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , رساله در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , مقاله در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اندرکنش میز لرزان با مدل های آزمایشگاهی و محیط اطراف
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت