پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی

تعداد صفحات: 217 فرمت فایل: word کد فایل: 1986
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ”M.Sc“

    مهندسی کامپیوتر – نرم افزار 

    چکیده

    در فرآیند تولید نرم افزار، کیفیت معماری نرم افزار تاثیر بسزایی در دستیابی به نیازهای غیر وظیفه مندی سیسم ت همچون کارایی دارد. کارایی نرم افزار از جمله موضوعات مهم در طراحی ، توسعه و پیکره بندی سیستم ها تلقی می شود. همیشه آگاهی از این مطلب که سیستم ها به درستی کار می کنند ، کافی نیست بلکه این سیستم ها باید به صورت مؤثر نیز کار کنند. مطالعات تحلیل کارایی به ارزیابی سیستم های موجود، مقایس ه پیکره بندی های پیشنهادی برای سیستم و یا یافتن بهترین پیکره بندی منجر می شود. اگر معماری ارائه شده مناسب نیازمندی های سیستم نباشد ، سیستمی با کیفیت پایین تولید می شود که منجر به هدر رفتن مقدار زیادی از منابع پروژه همچون هزینه و زمان خواهد شد.

    از آنجایی که اشکالات کارایی بایستی در همان مراحل ابتدایی فرآیند تولید نرم افزار شناسایی شوند ، نیاز به ارزیابی و تحلیل این ویژگی ها در مرحلۀ طراحی معماری به وجود آمد چرا که شناسایی هر چه سریعتر یک اشکال کارایی باعث می شود که بتوانیم آن اشکال را  هر چه بهتر و با هزینۀ کمتری رفع کنیم .

    در این تحقیق سعی شده است که فاصلۀ میان معماری و ارزیابی و تحلیل زودتر کارایی را بکاهیم و ویژگی های کارایی را برای هر مسیر معماری به صورت مجزا بدست آوریم . این دیدگاه نسبت به معماری ، در این تحقیق دیدگاه جعبه سفید نامیده می شود ، چرا  که ما از جزئیات کامل بخش های داخلی معماری و مسیرهای معماری برای ارزیابی و تحلیل کارایی استفاده می کنیم . برای این امر از مستندات معماری که در قالب نمودارهای UML [٣٩] هستند ، استفاده می شود. اما از آنجایی که مدل سیستم مبتنی بر UML قابل اجرا نمی باشد ، با استفاده از شبکه های پتری رنگی که  از پشتوانه قوی ریاضی برخوردار هستند ، یک مدل قابل اجرا از معماری ارائه شود. هدف از ارائه مدل مذکور، ارزیابی صفت کیفی کارایی معماری نرم افزار با استفاده از روش ارائه شده  است که می توان مسیرهای معماری حاوی گلوگاه را شناسایی کنیم . به منظور ارزیابی و تحلیل صفت کیفی کارایی با استفاده از روش ارائه شده ، شبکه پتری رنگی مذکور را در ابزار CPN Tool  [٣٥] با استفاده از تکنیک شبیه سازی اجرا کرده و نتایج اجرا را برای پیش بینی متریک های کارایی مورد استفاده قرار می دهیم . به این ترتیب توسعه دهندگان نرم افزار می توانند با درک دلایل محدودیت های کارایی و مسیرهای مربوط به آنها ، بر روی مسیرهایی که باعث ایجاد محدودیت های کارایی در سیستم شده اند، متمرکز شوند و به این ترتیب گلوگاه ها و نقاط افت کارایی را حذف کرده و یا اثر آنها را کم رنگ تر کنند.

    کلمات کلیدی: ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار ، شبکه های پتری رنگی ، زبان

    مدل سازی یکپارچه

     

    مقدمه

    امروزه سیستم های نرم افزاری از طریق استفاده از تجرد طراحی می شوند و از تجرد به عنوان راهی برای غلبه بر پیچیدگی نرم افزار استفاده می گردد. از زمانی که پیچیدگی سیستم های نرم افزاری افزایش یافه ت است ، مسائل مربوط به طراحی ، به موضوعات مهمتری نسبت به مسائل مربوط به انتخاب الگوریتم ها و ساختمان داده ها تبدیل شدند و طراحی و تشریح ساختار کلی سیستم ، یک نوع جدیدی از مسئله را برای ما آشکار می سازد، که به آن «معماری نرم افزار» گفته می شود. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای غلبه بر پیچیدگی نرم افزار، معماری نرم افزار است .

    در فرآیند تولید نرم افزار، بعد از انجام تحلیل نیازمندی ها و ایجاد مستندات ، انتخاب های ممکن برای معماری سیستم نرم افزاری ارائه می شود. فعالیت های طراحی معماری ، نقش مهمی در ایجاد ارتباط بین نیازمندی ها و پیاده سازی سیستم دارند و همچنین کیفیت معماری تاثیر بسزایی در دستیابی به نیازهای غیر وظیفه مندی سیستم همچون کارایی دارد. اگر معماری نهایی انتخاب شده ، مناسب نیازمندی ها  نباشد، سیستمی با کیفیت پایین تولید می شود که منجر به هدر رفتن مقدار زیادی از منابع پروژه همچون هزینه و زمان خواهد شد. به منظور جلوگیری از هدر رفتن هزینه و زمان که در نتیجه انتخاب نادرست معماری حاصل می شود ، ارائه یک توصیف رسمی از معماری و ارزیابی آن در مراحل قبل از شروع پیاده سازی سیستم می تواند بسیار مفید واقع شود.

    یکی از اهداف مهمی که در بررسی کیفیت معماری دنبال می شود، بررسی میزان دستیابی معماری به صفات کیفی همچون کارایی است . در اغلب سیستم های نرم افزاری از روش های موردی برای ارزیابی صفات کیفی استفاده می شود. روش های موردی معموًلا بعد از پیاده سازی معماری یعنی زمانی که یک نمونه قابل اجرا از سیستم وجود دارد قابل اعمال هستند. در صورتی که پس از اعمال روش های موردی مشخص شود که معماری انتخاب شده برای سیستم پاسخگوی نیازهای غیروظیفه مندی نیست ، برای تغییر معماری سیستم نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی خواهیم داشت . با توجه به این مسئله نیاز به روش های جایگزینی برای ارزیابی صفات کیفی داریم که قابل اعمال در گام های اولیه فرآیند تولید باشند. ایجاد مدل های قابل اجرا از معماری سیستم یکی از راهکارهایی هستند که می توانند پاسخگوی مسائل مطرح شده باشند.

    یک مدل قابل اجرا از معماری، توصیفی رسمی از معماری محسوب می شود که از طریق آن می توان قبل از پیاده سازی معماری ، رفتار سیستم نهایی را مورد بررسی قرار داد و از مشکلات و عدم کارایی آن مطلع شد و با اطمینان بیشتری نسبت به پیاده سازی معماری اقدام نموده و از هزینه های اضافی و حتی شکست آن جلوگیری به عمل بیاید.

     

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    فصل اول : کلیات تحقیق

     

    ١ ١-) طرح مسئله

    کارایی یکی از موضوعات مهم در طراحی ، توسعه و پیاده سازی سیستم ها محسوب می شود. برآورده شدن این صفت کیفی که تنها در زمان اجرا قابل مشاهده است از اهمیت خاصی در نزد مشتری برخوردار است و در موفقیت پروژه سهم به سزایی دارد. طراحان به دنبال موقعیتی هستند که بتوانند نرم افزاری با کارایی بالا در زمان تولید کمتر و با هزینه تولید و نگهداری کمتر تولید کنند. یک روش برای حل مؤثر این مسئله ، ارزیابی و تحلیل کارایی نرم افزار در مراحل و گام های ابتدایی فرآیند تولید نرم افزار است . از آنجایی که معماری راه حلی فراگیر ارائه می دهد که در تمام مراحل تولید و توسعۀ سیستم نرم افزاری نظارت دارد ، اگر بتوان از همان مراحل اولیه ، مستندات مناسب برای کلیه مراحل معماری تهیه نمود ، در واقع با در دست داشتن کلیه

    مشخصات سیستم ، یک قدم به هدفمان که ارزیابی معماری است ، نزدیک تر شده ایم .     می توان ادعا کرد که اگر معماری نرم افزار پیش از اینکه وارد فاز ساخت گردد ، به خوبی تحلیل و ارزیابی نگردد ، استفاده از آن معماری خطرات بالایی در بر خواهد داشت و ممکن است که هزینه و زمان به کار رفته برای پیاده سازی آن سیستم به هدر رود و سیستم حاصل به خاطر برآورده نکردن اهداف کارایی با شکست مواجه می گردد.

    در واقع مسئلۀ اصلی این است که چگونه می توان پیش از تولید یک سیستم نرم افزاری و از روی همان مستندات معماری سیستم را ارزیابی و تحلیل نمود و به این نکته پی برد که آیا معماری انتخابی برای یک سیستم ، نیازهای کارایی مورد نظر برای آن سیستم را برآورده خواهد نمود یا خیر؟ در این مسیر ارائۀ روشی موثر برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار ، می تواند کمک شایانی به پیشبرد موفقیت آمیز یک پروژه نرم افزاری کند.

    روش های ارزیابی و تحلیل کارایی نرم افزار زیادی در گذشته پیشنهاد شده است که مبتنی بر معماری هستند. برخی از آنها به مطالعۀ نقش معماری در تعیین صفات کیفی در حالت کلی می پردازند و برخی دیگر تنها به صفت کیفی کارایی پرداخته اند. برای مطالعۀ دقیق تر روش های ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری موجود به [١٩] و [٧] مراجعه شود که در آن محدودیت ها و فواید هر روش توضیح داده شده است .

    این روش ها به معماری نرم افزار به صورت یکپارچه نگاه می کنند و هیچ گونه تلاشی برای پیدا کردن ساختار داخلی معماری و یا مسیرهای معماری نمی کنند. این دیدگاه نسبت به معماری نرم افزار دیدگاه جعبۀ سیاه نامیده می شود. در مقابل نیاز به روشی احساس می شود که با توجه به اطلاعات مربوط به نحوه اتصال مولفه ها و اتصال دهنده ها و همچنین مسیرهای مستقل معماری به ارزیابی و تحلیل کارایی بپردازد. در این تحقیق این دیدگاه نسبت به معماری نرم افزار ، دیدگاه جعبۀ سفید نامیده می شود.

    تحلیل کارایی با استفاده از این روش باعث می شود که بتوانیم نتایجی از قبیل زمان پاسخ ، کل زمان پردازشی و میزان سودمندی منابع سیستم را برای هر مسیر مستقل معماری بدست آوریم ، بنابراین مشخص می شود که کدام مسیرهای معماری شامل گلوگاه های سیستم هستند. با آگاهی از دلایل محدودیت های کارایی و مسیرهای مربوط به آنها ، توسعه دهندگان سیستم قادر خواهند بود بر روی نقاط افت کارایی و گلوگاه ها تمرکز بیشتری داشته باشند و به این ترتیب گلوگاه ها و نقاط افت کارایی را حذف کرده و یا اثر آنها را کم رنگ تر کنند.

    با توجه به اینکه رویکرد عمومی ، امروزه بر استفاده از  UML  [٣٩] به عنوان زبان مدلسازی نرم افزار است ، به نظر می رسد که استفاده از  UML برای مستند سازی معماری امری اجتناب ناپذیر است . از سوی دیگر با ارائۀ شبکه های پتری رنگی و استقبال از آنها در عرصه های مختلف مهندسی به منظور شبیه سازی ، استفاده از شبکه های پتری رنگی در ارزیابی کارایی معماری نیز راه حل معقولی به نظر می رسد. لذا در این تحقیق از UML برای مستند سازی معماری و از شبکه های پتری رنگی برای ایجاد مدل قابل اجرا از معماری استفاده شده است و سپس با استفاده از راه حل پیشنهادی و شبیه سازی مدل قابل اجرا در ابزار CPN Tools

    [٣٥]، به محاسبۀ متریک های کارایی می پردازیم و در نهایت نتیجۀ این ارزیابی به معمار سیستم ارائه می گردد. شکل ١-١ نمایی از روند تحقیق را نشان می دهد. همان طوری که در این شکل مشخص است ، یک چرخه وجود دارد که از معمار سیستم آغاز شده و در نهایت به معمار سیستم نیز ختم می شود. گاهی لازم است که معمار با استفاده از نتایج حاصل از ارزیابی کارایی ، تغییراتی در معماری بدهد و این تغییرات باعث تغییر در مستندات معماری می شود. لذا معمار برای بررسی موثر بودن این تغییرات در جهت افزایش کارایی لازم است که این چرخه را مجدداً طی کند.

    (تصاویر در فایل اصلی موجود است)

    ١ -٢)اهداف تحقیق

    به اختصار می توان موارد زیر را به عنوان اهداف تحقیق نام برد:

    درک وابستگی میان کارایی سیستم و تعاملات مولفه های آن .

    مطالعۀ حساسیت کارایی نرم افزار به هر کدام از مسیرهای مستقل معماری .

    شناسایی مسیرهای مستقل معماری حاوی مولفه های گلوگاهی .

    انتخاب مناسب ترین معماری با توجه به ویژگی های کارایی مفروض .

    تضمین کارایی نهایی سیستم .

    کوتاه شدن چرخه و هزینۀ تولید و نگهداری ، چرا که اگر طراح ، معماری نامناسبی را با توجه به ویژگی های کارایی بپذیرد ، سیستمی با کارایی پایین تولید خواهد شد و این امر باعث هدر رفتن مقدار زیادی

    هزینه و زمان خواهد شد و سیستم بایستی مجدداً تولید شود تا به اهداف کارایی خود برسد.         برای جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه که در نتیجۀ انتخاب معماری نادرست است ، لازم است که اعتبار معماری در همان گام های اولیه تولید و قبل از پیاده سازی سیستم تایید شود.

    بدست آوردن سهم هر کدام از مسیرهای مستقل معماری از متریک های کارایی .

    ١ -٣)پیشینه تحقیق

    این تحقیق به دو فاز اصلی تقسیم می شود.

    فاز اول : تبدیل نمودارهای UML به شبکه های پتری پتری رنگی .

    برای این تبدیل روش های مختلفی پیشنهاد شده است ، که ما در این تحقیق از روش پیشنهادی مقالۀ

    [١٣] استفاده می کنیم . برخی از مهمترین روش های پیشنهادی برای تبدیل نمودارهای UML به شبکۀ پتری

    رنگی به شرح زیر است :

    در مقال ه [١٢] فرآیندی برای تبدیل مدل سیستمی مبتنی بر  UML  به مدل CPN پیشنهاد شده

    است . از کاربردهای این مدل می توان به بررسی رفتار دینامیکی سیستم اشاره کرد.           مدل سیستمی

    مبتنی بر UML با توجه به روابط میان مدل مورد کاربری ، مدل کلاس و مدل همکاری به مدل

    CPN با ساختار سلسله مراتبی نگاشت می شود. در مدل CPN پیشنهاد شده سه لایه وجود دارد: ١) لایه مورد کاربری ٢) لایه شیء ٣) لایه عملیاتی .

      

    Abstract

    In the software development process, the quality of architecture has a great influance in

    achiving nonfunctional quality attributes e.g. performance. Performance is often a central issue

    in the design, development, and configuration of systems. It is not always enough to know that

    systems work properly, they must also work effectively. Performance analysis studies are

    conducted to evaluate existing or planned systems, to compare alternative configurations, or to

    find an optimal configuration of a system.

    Since performance problems should be identified and tackled early in the software

    development process, there is a rising need to evaluate and analyze these properties in the

    architecture design phase because the earlier a performance bug can be identified, the better and

    more cost effectively this bug can be fixed. Nowadays in the software development process, the

    percentage of time and effort allocated to performance evaluation and analysis is still too small

    to avoid performance bugs, which are late to discover and hard to fix.

    This thesis contributes bridging the gap between architecture and early performance

    evaluation and analysis and we focus on the performance properties of each architectural

    independent path separately. This kind of view to the software architecture is called white-Box

    view in the rest of this thesis because we use the complete details of the internal part of the

    software architecture for performance evaluation and analysis. The UML-based system model is

    not executable so Colored Petri Nets (CPNs) is used to create specific system behavior models of

    performance properties of architecture, then these properties are evaluated and analyzed with

    presented method and simulation techniques supported by CPN and CPN Tools. The analysis of

    a CPN by using this method indicates which architectural independent paths have the system

    bottlenecks. By understanding the cause of performance limitations and their associated paths,

    the developers will be able to concentrate on the system’s trouble paths in order to eliminate or

    mitigate the bottlenecks and trouble spots. 

  • فهرست و منابع پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی

    فهرست:

    چکیده ..................................................................................................................................................................................  ١

    مقدمه ...................................................................................................................................................................................  ٢

    فصل اول : کلیات تحقیق  .................................................................................................................. .........................  ٣

    ١-١) طرح مسئله  .............................................................................................................................................  ٤

    ١-٢) اهداف تحقیق ...........................................................................................................................................  ٦

    ١-٣) پیشینۀ تحقیق ........................................................................................................................................  ٦

    ١-٤) روش کار و تحقیق  . ...............................................................................................................................  ٩

    ١-٤-١)محدوده تحقیق ........... .........................................................................................................  ٩

    ١-٤-٢) خروجی تحقیق ............................................. ...................................................................... ١٠

    ١-٤-٣) ساختار پایان نامه ...............................................................................................................  ١٠

    فصل دوم :آشنایی با ادبیات تحقیق ............... ........................................................................................................  ١١

    ٢-١) معماری نرم افزار  .............. ...................................................................................................................... ١٢

    ٢-١-١) مراحل تولید معماری نرم افزار ........................................................................................ ١٤

    ٢-١-٢) ارزیابی معماری نرم افزار ..................................................................................................  ١٥

    ٢-١-٢-١) تکنیک های ارزیابی معماری نرم افزار ...................................................... ١٦

    ٢-١-٣) ایجاد مدل قابل اجرا از معماری نرم افزار ..................................................................... ١٧

    ٢-٢) صفات کیفی نرم افزار ............................................................................................................................. ١٨

    ٢-٢-١) صفت کیفی کارایی نرم افزار ............................................................................................ ١٩

    I

     

     

    -٢-١-١) روش های متداول در تحلیل کارایی ......................................................... ٢١

    ٢-٣) شبه ک های پتری .. ..................................... .............................................................................................. ٢٤

    ٢-٣-١) تعریف شبکه پتری ........................................... .................................................................  ٢٥

    ٢-٣-٢) تعریف رسمی شبکه پتری ................................................... ............................................ ٢٦

    ٢-٣-٣) شبکۀ پتری علامت گذاری شده ..................................................................................... ٢٧

    ٢-٣-٤) شبکه های پتری رنگی .....................................................................................................  ٢٨

    ٢-٣-٤-١) تعریف رسمی شبکه های پتری رنگی ......................................................  ٢٩

    ٢-٣-٤-٢) مجموعه های رنگی در شبکه های پتری رنگی ...................................... ٢٩

    ٢-٣-٤-٣) مکان ها در شبکه های پتری رنگی ..........................................................  ٣٠

    ٢-٣-٤-٤) گذارها در شبکه های پتری رنگی .............................................................  ٣١

    ٢-٣-٤-٥) کمان ها در شبکه های پتری رنگی ..........................................................  ٣١

    ٢-٣-٤-٦) متغیرها در شبکه های پتری رنگی ...........................................................  ٣١

    ٢-٣-٤-٧) گارد در شبکه های پتری رنگی .................................................................  ٣١

    ٢-٣-٤-٨) بخش کد در شبکه های پتری رنگی ........................................................  ٣٢

    ٢-٣-٥) شبکه های پتری رنگی مبتنی بر زمان .........................................................................  ٣٢

    ٢-٣-٦) تحلیل مدل های شبکه های پتری رنگی .....................................................................  ٣٣

    ٢-٣-٧) اجرای شبکه پتری رنگی .................................................................................................. ٣٤

    ٢-٣-٨) مقایسۀ شبکه های پتری رنگی نسبت به سایر مدل های قابل اجرا ....................... ٣٥

    ٢-٤) زبان مدلسازی یکپارچه ............. ............................................................................................................  ٣٦

    ٢-٤-١) نمودار مورد کاربری ........................................................................................................... ٣٨

    ٢-٤-٢) نمودار کلاس ......................................................................................................................  ٣٩

    ٢-٤-٣) نمودار ترتیبی ... ................................................................................................................... ٤٠

    II

     

     

    -٤-٤) نمودار همکاری ........... ........................................................................................................  ٤١

    ٢-٤-٦) نمودار فعالیت ............ ...........................................................................................................  ٤٢

    ٢-٥) خلاصۀ فصل و نتیجه گیری ................................................................................................................. ٤٣

    فصل سوم : بررسی روش های ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری  ............................................. ٤٤

    ٣-١) ارزیابی معماری با استفاده از شبکه های پتری رنگی ..................................................................... ٤٥

    ٣-٢) ارزیابی کارایی با استفاده از شبکه های پتری رنگی – روش فوکوزاوا ......................................... ٤٨

    ٣-٢-١) کارایی زمان ......................................................................................................................... ٤٨

    ٣-٢-٢) کارایی منبع ......................................................................................................................... ٤٩

    ٣-٣) تحلیل کارایی با استفاده از شبکه های پتری رنگی – روش ولز ..................................................  ٥٠

    ٣-٤) روش ارزیابی معماری SAM ..............................................................................................................   ٥٥

    ٣-٤-١) مفاهیم اولیه SAM .........................................................................................................   ٥٥

    ٣-٤-٢) خصوصیات SAM ............................................................................................................   ٥٦

    ٣-٥) روش ارزیابی معماری شبکه های صف بندی لایه ای ..................................................................... ٥٧

    ٣-٦) مقایسۀ روش های ارزیابی و تحلیل کارایی ....................................................................................... ٥٨

    ٣-٧) خلاصۀ فصل و نتیجه گیری .................................................................................................................   ٥٨

    فصل چهارم : تحلیل و ارزیابی کارایی مبتنی بر معماری با استفاده از شبکه های پتری رنگی .....  ٥٩

    ٤-١) استفاده از مفهوم شی گرایی برای تولید مستندات معماری ..........................................  ٦٠

    ٤-٢) روش پیشنهادی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار ..............  ٦٣

    ٤-٢-١) نگاشت نمودارهای UML به شبکه های پتری رنگی ..............................  ٦٤

    ٤-٢-٢) ارزیابی رفتاری معماری .....................................................................................  ٧٠

    ٤-٢-٣) استخراج مسیرهای مستقل معماری از نمودار فعالیت UML ................   ٧١

    III

    -٢-٤) انتخاب ورودی های مناسب ............................................................................. ٧٣

    ٤-٢-٥) محاسبۀ متریک های کارایی ............................................................................ ٧٤

    ٤-٢-٥-١) زمان پاسخ ....................................................................................... ٧٤

    ٤-٢-٥-٢) کل زمان پردازشی یک منبع ...................................................... ٧٥

    ٤-٢-٥-٣) سودمندی منابع .............................................................................. ٧٥

    ٤-٢-٥-٤) زمان پردازشی هر مسیر مستقل معماری.................................. ٧٥

    ٤-٣)  خلاصۀ فصل و نتیجه گیری ...............................................................................................  ٧٦

    فصل پنجم : مطالعۀ موردی ........................................................................................................................................ ٧٧

    ٥-١) سیستم پرداخت سریع ........................................................................................................... ٧٨

    ٥-١-١) ساخت معماری شی گرا .................................................................................... ٧٩

    ٥-١-٢) ارزیابی و تحلیل کارایی با استفاده از روش پیشنهادی .............................. ٨٥

    ٥-١-٢-١) تولید مدل شبکۀ پتری رنگی .....................................................  ٨٦

    ٥-١-٢-١-١) تولید ورودی های تصادفی برای سیستم ............  ٩٣

    ٥-١-٢-١-٢) ثبت ورودی های سیستم .......................................  ٩٤

    ٥-١-٢-٢) محاسبۀ متریک های کارایی با استفاده از روش پیشنهادی.. ٩٦

    ٥-١-٢-٢-١) زمان پاسخ .................................................................. ٩٧

    ٥-١-٢-٢-٢) کل زمان پردازشی پمپ .......................................... ١٠١

    ٥-١-٢-٢-٣) سودمندی پمپ ........................................................ ١٠٥

    ٥-١-٢-٢-٤) کل زمان پردازشی در هر مسیر مستقل معماری ١٠٧

    ٥-١-٢-٢-٥) محاسبۀ تعداد دفعات اجرای هر مسیر معماری..  ١٠٩

    ٥-١-٢-٢-٦) سایر ناظرها ................................................................ ١١٠

    IV

     

     

    -١-٢-٢-٦-١) میزان تاخیر در صف ........................... ١١٠

    ٥-١-٢-٢-٦-٢) طول صف .............................................. ١١٢

    ٥-١-٢-٢-٦-٣) شمارش تاخیرهای بیش از اندازه ...... ١١٤

    ٥-١-٢-٢-٦-٤) شمارش تعداد دفعات اجرای گذار..... ١١٦

    ٥-١-٢-٢-٦-٥) ناظر متوقف کننده شبیه سازی ........ ١١٦

    ٥-١-٢-٣) گزارش کارایی ............................................................................... ١١٧

    ٥-٢) خلاصه فصل و نتیجه گیری ................................................................................................ ١١٨

    فصل ششم : نتیجه گیری و پیشنهادات ................................................................................................................ ١١٩

    ٦-١) خلاصۀ تحقیق ......................................................................................................................................... ١٢٠

    ٦-٢) مقایسۀ روش ارائه شده برای ارزیابی و تحلیل کارایی با سایر روش ها ........................................ ١٢١

    ٦-٣) نات یج تحقیق .............................................................................................................................................. ١٢١

    ٦-٤) مشکلات و نواقص تحقیق ...................................................................................................................... ١٢٢

    ٦-٥) پیشنهادات تحقیق .................................................................................................................................. ١٢٢

    منابع و ماخذ ................................................................................................................................................. ١٢٣

    فهرست منابع فارسی .................................................................................................................................. ١٢٣

    فهرست منابع لاتین ...................................................................................................................................  ١٢٤

    سایت های اطلاع رسانی ............................................................................................................................. ١٢٦ چکیده انگلیسی ........................................................................................................................................... ١٢٧

     

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

    [١]جوادپور . روح الله ، «ارائه مدل قابل اجرا برای معماری سازمانی با استفاده از شبکه های پتری رنگی»،

    دانشگاه شهید بهشتی ، سمینار کارشناسی ارشد ، تابستان ١٣٨٥

    [٢]جوادپور . روح الله ، «ارائه یک مدل قابل اجرا برای ارزیابی معماری سازمانی با استفاده از شبکه های پتری

    رنگی» ، دانشگاه شهید بهشتی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، ١٣٨٥

     

    [3] Jasmine K.S, R. Vasantha, “Identification of Software Performance Bottleneck Components in

    Reuse based Software Products with the Application of Acquaintanceship Graphs”, International

    Conference on Software Engineering Advances (ICSEA 2007), IEEE, 2007

     

    [4] Hyungchoul Kim, Sungwon Kang, Jongmoon Baik, Inyoung Ko, “Test Cases Generation from UML

    Activity Diagrams” , Eighth ACIS International Conference on Software Engineering, Artificial

    Intelligence, Networking, and Parallel.Distributed Computing , IEEE , 2007

     

    [5] Lisa Wells, “Performance Analysis using CPN Tools”, Proceedings of the First International

    Conference on Performance Evaluation Methodologies and Tools 2006, ACM Press, 2006

     

    [6] Yoshiyuki Shinkawa, “Inter-Model Consistency in UML Based CPN Formalism”, XIII ASIA

    PACIFIC SOFTWARE ENGINEERING CONFERENCE (APSEC'06), IEEE, 2006

     

    [7] Michael Mattsson, Håkan Grahn, Frans Mårtensson, “Software Architecture Evaluation Methods for

    Performance, Maintainability, Testability, and Portability”, Second International Conference on the

    Quality of Software Architectures (QoSA 2006), June 27-29, 2006

     

    [8] Jianli Xu,  “Evaluating and Balancing Reliability and Performance Properties of  Software

    Architecture Using Formal Modeling Techniques”, Proceedings of the 30th Annual IEEE.NASA

    Software Engineering Workshop SEW-30 (SEW'06), IEEE, 2006

     

    [9] Zhang Guangmei, Chen Rui, Li Xiaowei,Han Congying , “The Automatic Generation of Basis Set of

    Path for Path Testing” , Proceedings of the 14th Asian Test Symposium (ATS ’05),IEEE, 2005

     

    [10] Hanna Makaruk, Robert Owczarek, and Nikita Sakhanenko, “Systematic Method for Path-Complete

    white box testing”, CoRR abs.cs, 2005

     

    [11] Wang Linzhang, Yuan Jiesong, Yu Xiaofeng, Hu Jun, Li Xuandong and Zheng Guoliang,

    “Generating Test Cases from UML Activity Diagram based on Gray-Box Method”, Proceedings of

    the 11th Asia-Pacific Software Engineering Conference (APSEC’04), IEEE, 2004

     

    [12] Michael E. Shin, Alexander Levis, and Lee Wagenhals, “Transformation of UML-based System

    Model to Design.CPN model for Validating System Behavior”, Workshop on Compositional

    Verification of UML’03, San Francisco, October 22, 2003

     

    [13] Lee W. Wagenhals, Sajjad Haider, and A. H. Levis, “Synthesizing Executable Models of Object

    Oriented Architectures”, Journal of Systems Engineering, Vol. 6, No. 4, 2003

     

    [14] Lisa Wells, “Performance Analysis using Coloured Petri Nets”, PhD Dissertation ,Department of

    Computer Science, University of Aarhus, 2002

     

    [15] K. Fukuzawa, and M. Saeki,  “Evaluating Software Architectures by Colored Petri Nets”,

    Proceedings of the  14th international conference on  Software engineering  and knowledge

    engineering, 2002

     

    124

     

     

     

    [16] B.  Lindstrom,  L.  Wells,  “Towards a Monitoring Framework for Discrete-Event  System

    Simulations”,  wodes,  p.   127, Sixth  International  Workshop  on  Discrete  Event  Systems

    (WODES'02), 2002

     

    [17] J.B. Jorgensen, “Coloured Petri Nets in UML-Based Software Development - Designing Middleware

    for Pervasive Healthcare”, The Proceedings of the Fourth Workshop and Tutorial on Practical Use

    of Coloured Petri Nets and the CPN Tools (CPN’02 workshop) , Aarhus, Denmark, 2002

     

    [18] B. Lindstrom, L. Wells, “Annotating coloured Petri nets”, to appear in the proceedings of the

    Fourth Workshop and Tutorial on Practical Use of Coloured Petri Nets and the CPN Tools

    (CPN’02), Aarhus , Denmark , 2002

     

    [19] Liliana Dobrica & Eila Niemela, “A Survey on Software Architecture Analysis Methods”, IEEE

    Transaction on software engineering, VOL.28, NO.7, July 2002

     

    [20] Huiqun Yu, Xudong He, Yi Deng and Lian Mo.  "A formal method for analyzing software

    architecture models in SAM" , Proceedings of 26th Annual International Computer Software and

    Applications Conference, Oxford, England, IEEE Computer Society Press, 2002

     

    [21] Lee W. Wagenhals, Sajjad Haider, and A. H. Levis, “Synthesizing executable models of object

    oriented architectures”, ACM International Conference Proceeding Series; Vol. 145 Proceedings of

    the conference on Application and theory of petri nets: formal methods in software engineering and

    defence systems, Volume 12, 2002

     

    [22] L. Wells, S. Christensen, L. M. Kristensen, K. H. Mortensen, "Simulation Based Performance

    Analysis of Web Servers", 9th international Workshop on Petri Nets and Performance Models

    (PNPM'01),  2001

     

    [23] M. P. Bienvenu, I. Shin, and A. H. Levis, “C4ISR Architectures III: An Object-Oriented Approach

    for Architecture Design”, Journal of Systems Engineering, Vol. 3, No. 4, Fall 2000

     

    [24] D. Petriu, C. Shousha, A. Jalnapurkar, "Architecture-Based Performance Analysis Applied to a

    Telecommunication System", IEEE Transactions on Software Engineering, vol. 26,  no. 11,  pp.

    1049-1065,  Nov.,  2000

     

    [25] R. G. Pettit and H. Gomaa, "Validation of Dynamic Behavior in UML Using Colored Petri Nets",

    UML 2000, York, England, 2000

     

    [26] Wang, J., He, X., and Deng, Y., “Introducing Software Architecture Specification and Analysis in

    SAM Through an Example”, Information and Software Technology, Elsevier, 41(7):451- 467, 1999

     

    [27] L. M. Kristensen, S. Christensen, K. Jensen. , “The practitioner’s guide to coloured Petri net” ,

    International Journal on Software Tools for Technology Transfer, 2:98–132, 1998

     

    [28] K. Jensen, “A Brief Introduction to Coloured Petri Nets”, Proceedings of the Third International

    Workshop on Tools and Algorithms for Construction and Analysis of Systems, p.203-208, 1997

     

    125

     

     

     

    [29] Marco Ajmone Marsan, Andrea Bobbio, Susanna Donatelli, “Petri Nets in Performance Analysis:

    An Introduction”, Lectures on Petri Nets I: Basic Models, Advances in Petri Nets, the volumes are

    based on the Advanced Course on Petri Nets, p.211-256, September 01, 1996

     

    [30] Z. Jin, A. K. Zaidi, & A. H. Levis, “Deadlock and Trap Analysis in Petri Nets”, Proc. First

    International Symposium on Command and Control Research and Technology, National Defense

    University, Washington, DC, June 1995

     

    [31] V. Cortellessa , A. Di Marco , P. Inverardi , “Three Performance Models at Work: A Software

    Designer Perspective” , Electronic Notes in Theoretical Computer Science 97 (2004) 219–239 ,

    Elsevier , 2004

     

    [32] Franks, G., Hubbard, A., Majumdar, S., Petriu, D., Rolia, J., and Woodside C.M., “A Toolset for

    Performance Engineering and Software Design of Client-Server Systems”, Performance Evaluation,

    24(1-2):117-136, November 1995.

     

    [33] Aquilani, F., Balsamo, S., and Inverardi, P., “Performance Analysis at the Software Architectural

    Design Level”, Performance Evaluation, vol. 45, pp. 147-178, 2001.

     

    سایت های اطلاع رسانی

    [34] http:..www.daimi.au.dk.PetriNets.

    [35] http:..wiki.daimi.au.dk.cpntools._home.wiki

    [36] http:..enterprise-architecture.ir.EASite-Fr.index.htm

    [37] http:..www.ide.hk-r.se.~nesse.Papers

    [38] http:..thalia.gmu.edu.main.publications.

    [39] http:..en.wikipedia.org.wiki.Unified_Modeling_Language

    [40] http:..www.visual-paradigm.com.VPGallery.diagrams.UseCase.html

    [41] http:..atlas.kennesaw.edu.~dbraun.csis4650.A&D.UML_tutorial.

پروپوزال در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , تز دکترا در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , رساله در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , پایان نامه در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , تحقیق در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , مقاله در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارائه روشی برای ارزیابی و تحلیل کارایی مبتنی بر معماری نرم افزار با استفاده از شبکه های پتری رنگی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت