پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه

تعداد صفحات: 212 فرمت فایل: word کد فایل: 1965
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه

    پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات گرایش فناوری اطلاعات 

    چکیده

    پیچیدگی ذاتی فرآیند تولید نرم افزار سبب شده است تا رویکردهای مختلفی در توسعه نرم افزار و با هدف کنترل این پیچیدگیها ارائه شوند. با مطالعه سیر تکاملی توسعه نرم افزار دیده میشود که افزایش سطح تجرید راه حل مورد توجه در تمامی رویکردهای پیشین بوده است . معماری مدل رانه با محوریت قرار دادن مدل ها به عنوان فرآورده های اصلی در چرخه حیات نرم افزار و استفاده از تبدیلات خودکار سعی کرده است تا این سطح تجرید را به بالاترین حد برساند به طوریکه توسعه سیستم را برای متخصصان دامنه مسئله نیز ممکن کند.

    استفاده از تبدیلات خودکار بین مدل ها نقش مهمی را در معماری مدل رانه دارد. با استفاده از این تبدیلات عناصر مدل هدف بر اساس عناصر مدل مبدا ساخته میشوند. این امر سبب وابستگی عناصر مدل ها به یکدیگر میشود. در ادامه هر دو مدل به طور مستقل وجود داشته و میتوانند دچار تغییر شوند. اعمال تغییر در هر یک از مدل ها موجب بروز ناسازگاری بین مدل ها شده و سبب غیرقابل استفاده شدن آن ها میگردد. با توجه به اینکه مدل ها فرآورده های اصلی در این معماری هستند این امر فرآیند توسعه و نگهداری سیستم را دچار مشکل میکند. به همین دلیل لازم است تا در کنار استفاده از تبدیلات بین مدل ها بتوان آن ها را در هنگام تغییرات همگام کرد.

    هدف اصلی این تحقیق ، ارائه روشی برای همگام سازی مدل هایی است که با استفاده از تبدیلات یک طرفه به یکدیگر وابسته شده اند. در این روش از رویکرد انتشار تغییرات در مدل ها استفاده شده است که سبب میشود همگام - سازی مدل ها به صورت تدریجی انجام شود. برای انتشار تغییرات در مدل ها علاوه بر استفاده از سوابق تبدیل از پایگاه دانش استفاده شده است . دلیل استفاده از پایگاه دانش استخراج و نگهداری الگوهای نهفته در قوانین تبدیل است تا در هنگام اضافه کردن عنصر جدید به هر یک از مدل ها بتوان آن تغییر را به مدل دیگر منتقل کرد. به این ترتیب روش پیشنهادی از تمامی عملگرهای تغییر پشتیبانی میکند. همچنین امکان تغییر همزمان مدل های مبدا و هدف وجود داشته و سعی بر این بوده که روش پیشنهادی قابلیت انجام خودکار را نیز داشته باشد. استفاده از تبدیلات یک طرفه و پشتیبانی از تمامی عملگرهای تغییر را میتوان مزیت این روش در مقایسه با کارهای مشابه دانست . همچنین امکان تغییرات همزمان دو مدل و قابلیت خودکارسازی فرآیند همگام سازی از ویژگیهایی هستند که نمیتوان آن ها را نادیده گرفت .

    کلمات کلیدی: معماری مدل رانه ، تبدیل مدل ، همگام سازی مدل ، روابط ردیابی، سوابق تبدیل

    پانزده

    ١  فصل اول - مقدمه

    ١-١ طرح مسئله

    معماری مدل رانه ١ چارچوبی را برای نمایش و توسعه کامل یک سیستم توسط مدل ها فراهم آورده است [١]. در این معماری مدل ها فرآورده های اصلی بوده و  با استفاده از تبدیلات مدل ٢ به یکدیگر تبدیل میشوند. به دنبال استفاده از تبدیل مدل ، مدل منبع ٣ و مدل هدف ٤ به یکدیگر مرتبط شده و تغییر در هر یک از آن ها سبب بروز ناسازگاری بین

    5 6 این مدل ها میگردد. از آن جا که مدل های منبع و هدف میتوانند به صورت همزمان و در تمام چرخه های حیات سیستم مورد استفاده قرار گیرند، لازم است تا تغییر در هر یک از مدل ها به دیگری نیز انتشار یابد ب صورتیکه در هر زمان هر دو مدل با یکدیگر سازگار باشند. زیرا بروز هرگونه ناسازگاری در بین این مدل ها سبب میشود که این فرآورده های اصلی در معماری مدل رانه در مراحل بعدی غیرقابل استفاده باشد و این امر توسعه و نگهداری سیستم را با مشکلات جدی مواجه می کند. به همین دلیل همگام سازی مدل ها٧ به عنوان یکی از حوزه های اصلی تحقیق در معماری مدل رانه مورد توجه قرار گرفته است .

    تبدیل مدل یکی از عناصر اصلی در معماری مدل رانه بوده که یک یا چند مدل منبع را به یک یا چند مدل هدف تبدیل میکند. یک تبدیل مدل میتواند یک طرفه ٨ یا چند طرفه باشد [٢], [٣]. اگر با استفاده از تبدیل مدل یک مدل منبع به یک مدل هدف تبدیل شود، آنگاه تبدیل میتواند یک یا دو طرفه ٩ باشد.

    برای همگام سازی مدل ها دو رویکرد وجود دارد: همگام سازی مدل ها با استفاده از تبدیلات دو طرفه و همگام سازی با رویکرد انتشار تغییرات ١٠. داشتن تبدیلات دوطرفه به نوبه خود به دو صورت امکان پذیر است . در روش اول کد تبدیل برای هر جهت به صورت مجزا نوشته میشود و در روش دوم از قوانین تبدیل دوطرفه استفاده میشود [٢]. روش اول

     3 به طور کامًلا دستی انجام میشود و به دلیل صرف وقت و هزینه بالا مورد توجه نیست . روش دوم به دلیل پیچیدگی - های زیاد در روند تبدیل با مشکلاتی روبرو است . از آن جایی که ممکن است مدل های منبع متفاوت دارای مدل هدف یکسانی باشند یا به عبارت دیگر برای یک قانون تبدیل در جهت مخالف چندین مسیر وجود داشته باشد، اجرای قانون در جهت مخالف با مشکل مواجه خواهد شد. ضمناً برای انجام تبدیلات دو طرفه علاوه بر داشتن قوانین دوطرفه ، منطق و ساختار تبدیل نیز باید دوطرفه باشند [٣]. در مقابل استفاده از تبدیلات دوطرفه برای همگام سازی مدل ها، روش های دیگری وجود دارند که تلاش میکنند مدل هایی را که با استفاده از تبدیلات یک طرفه به یکدیگر مرتبط شده اند، با استفاده از ایده های نوین در انتشار تغییرات با یکدیگر همگام سازند. هرچند عدم استفاده از تبدیلات دوطرفه مزیت مهمی برای این روش ها بشمار میرود، اما همین امر سبب شده است که بسیاری از روش های ارائه شده دارای پیچیدگیهای خاص خود بوده و همچنین قادر به پشتیبانی از تمامی تغییرات در مدل هدف نباشند [٤-٦]. بنابراین مسئله همگام سازی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه همچنان یک مسئله باز در توسعه مدل رانه تلقی میشود.

    ١-٢ اهداف تحقیق

    گروه مدیریت شئ ١ به عنوان بنیان گذار معماری مدل رانه ، همواره برای قدرتمندتر کردن این معماری استانداردهایی را در پاسخ به نیازمندیها و پشتیبانی از مراحل مختلف توسعه سیستم بر پایه معماری مدل رانه ارائه داده است . در این راستا با استفاده از استاندارد MOF ٢ میتوان فرامدل هایی را برای مدل سازی سیستم مورد نظر تعریف کرد [٧].

    استاندارد XMI ٣ امکان نمایش و تبادل مدل ها را فراهم میکند [٨]. در ادامه استاندارد  .Query ٢.٠ MOF View. Transformation که مجموعه ای از سه زبان مختلف برای تبدیلات مدل های منطبق بر ٢.٠ MOF است ، توسط این گروه ارائه شد [٩]. با توجه اهمیت استانداردهایی که توسط گروه مدیریت شئ در معماری مدل رانه ارائه میشوند هم خوانی با این استاندارد برای ابزارها و زبان های تبدیل مورد توجه قرار گرفته است .

     4 در این تحقیق به دنبال " ارائه روشی برای همگام سازی مدل های منبع و هدفی هستیم که توسط تبدیلات یک طرفه و منطبق بر استاندارد QVT به یکدیگر تبدیل شده باشند". سعی بر آن است که روش پیشنهادی دارای ویژگیهای

    زیر باشد:

    •  همگام سازی مدل ها به صورت تدریجی و عدم استفاده از تبدیل کامل یک مدل در فرآیند همگام سازی

    •  پشتیبانی از همه عملگرهای تغییر شامل ایجاد، به روزرسانی و حذف در هر دو مدل منبع و هدف

    •  امکان ایجاد تغییرات به طور همزمان در مدل مبدا و هدف

    •  قابلیت خودکارسازی مراحل مختلف همگام سازی

    این ویژگیها بر اساس مطالعات انجام شده ، بررسی روش های ارائه شده در حوزه همگام سازی مدل ها و نقاط ضعف این روش ها در نظر گرفته شده اند.

    در واقع در انجام این تحقیق به دنبال پاسخ گویی به سوال های زیر هستیم :

    ١- آیا میتوان با استفاده از روش انتشار تغییرات برای همگام سازی مدل ها، کلیه عملگرهای تغییر را پشتیبانی نمود؟

    ٢- آیا میتوان همگام سازی را به روشی انجام داد که مسئله از دست دادن اطلاعات به کمترین میزان برسد؟

    ٣- چگونه میتوان از روابط ایجاد شده بین اجزا مدل در هنگام تبدیلات منطبق بر استاندارد QVT برای همگام سازی مدل ها بعد از تغییرات استفاده کرد؟

    ٤- چگونه میتوان مدل ها را مستقل از هم ویرایش کرده و تغییرات اعمال شده در هر کدام را به دیگری اعمال کنیم ؟

    ٥- چگونه میتوان به طور همزمان هر دو مدل را تغییر داده و در یک فرآیند همگام سازی این تغییرات را به آن ها منتقل کنیم ؟

    ١-٣ محدوده تحقیق

    در این تحقیق تمرکز بر ارائه روشی برای همگام سازی تدریجی مدل ها در معماری مدل رانه بوده که با استفاده از تبدیلات یک طرفه به یکدیگر مرتبط شده اند. همان طورکه گفته شد زمینه کاری این تحقیق معماری مدل رانه است 

     

     5 از استانداردهای ارائه شده توسط گروه مدیریت شئ برای تعریف فرامدل ها، مدل ها و همچنین تبدیلات مدل استفاده شده است . همگام سازی میتواند در سطوح مختلفی انجام شود مانند همگام سازی فرا مدل ها، همگام سازی مدل ها و همگام سازی مدل با کد. در روش پیشنهادی هدف همگام سازی مدل با مدل میباشد و تبدیل استفاده شده بین مدل منبع و مدل هدف ، تبدیل یک طرفه و منطبق بر استاندارد QVT است . همچنین بر اساس این استاندارد هر تبدیل به هنگام اجرا پیشینه تبدیل خود را نگهداری میکند به این معنی که بعد از اجرای یک تبدیل علاوه بر مدل هدف خروجی دیگری به نام سوابق تبدیل ١ تولید خواهد شد که مشخص میکند کدام عناصر مدل مبدا طی اجرا تبدیل به کدام عناصر مدل هدف تبدیل شده اند. تبدیل مدل و سوابق ناشی از اجرای تبدیل ، مدل مبدا، مدل هدف ، فرا مدل مبدا و فرامدل هدف از ورودیهای روش پیشنهادی هستند.

    به دلیل گستردگی مدل های مورد استفاده در معماری مدل رانه امکان در نظر گرفتن ویژگی کلیه مدل ها و ارزیابی روش پیشنهادی برای مدل های مختلف مقدور نبوده است . به همین دلیل با توجه به اینکه بیشتر کارهای مرتبط از نمودار کلاس و نمودار پایگاه داده به عنوان مدل های مبدا و هدف استفاده کرده اند ما نیز در این تحقیق از این مدل ها استفاده کرده و روش پیشنهادی خود را با استفاده از این مدل ها مورد ارزیابی قرار دادیم . با این وجود از آن جا که این روش بر پایه استاندارد MOF برای تعریف فرامدل ها و مدل ها و استاندارد QVT برای تبدیلات مدل تعریف شده است میتوان این روش را برای مدل ها و تبدیلات منطبق بر این استانداردها نمونه سازی نمود.

    ١-٤ مراحل انجام تحقیق

    2 همان طور که در شکل ١-١ نشان داده شده است ، اولین قدم در انجام این تحقیق آشنایی با اصول توسعه مدل رانه ، معماری مدل رانه و درک جایگاه آن ها نسبت به یکدیگر بوده و در ادامه استانداردهای QVT ,MOF, UML3 مورد مطالعه قرار گرفتند. پس از آشنایی با زمینه کاری مطالعات گسترده ای بر روی کارهای انجام شده صورت گرفت . در این مطالعات با ویژگیهای روش های مختلف ، مزایا و معایب آن ها آشنا شده و در ادامه لازم بود که این ویژگیها به درستی تعریف شود. سپس با مشخص کردن قابلیت های مورد انتظار از روش پیشنهادی، تحقیقات و مطالعات با هدف یافتن روشی مناسب برای حل مسئله مورد نظر پیگیری شد. قدم بعدی انتخاب و طراحی یک سناریوی رایج در حوزه همگام سازی مدل ها برای ارزیابی روش پیشنهادی بود. پس از مشخص سازی دامنه سناریو تعریف فرا مدل ها و مدل - های منبع و هدف بر اساس استاندارد ٢.٠ MOF و تبدیل مدل بر اساس استاندارد QVT انجام شده و ارزیابی صورت گرفت . در پایان نیز جمع بندی و پیشنهاد کارهای آینده انجام شد.

     

     

     

    Abstract

    Architecture is a blue print of a software system that shows the software elements, the

    interaction among them and their externally visible properties. Model driven architecture

    proposed by OMG, is exploited to develop a system based on models and transformations.

    Models show different views of a system and should be defined based on MOF standard.

    Models in MDA can be transformed by model transformations automatically. QVT (query.

    view. transformation) standard defined by OMG is a set of languages for model transformation.

    A model transformation can be uni-directional or bi-directional. Uni-directional transformations

    can only transform a source model to a target model in a forward direction while bi-directional

    transformations can also transform the target model to the source. However, the reverse

    direction usually cannot be generated automatically from the original transformation. In most

    cases, two uni-directional transformations should be developed manually for each direction.

     In the model driven architecture, the source and the target models can be manipulated

    independently while, they should be evolved consistently. Synchronization methods propagate

    changes between models and keep them consistent after modifications. Some synchronizing

    methods use bi-directional transformations for change propagation. Since having a bi-

    directional transformation is more complex than a uni-directional one, synchronization methods

    that use uni-directional transformations are more in interest. Most of the current synchronization

    methods with uni-directional transformation do not support all modification changes. Moreover,

    some of these methods don’t allow altering source and target models at the same time.

    This paper proposed a new incremental synchronization method with uni-directional

    transformation that supports all modification changes including: insert, delete, and update.

    Additionally, source and target models can be changed at the simultaneously. For this aim,

    traces of transformation will be used for change propagation of delete and update elements.

    Furthermore, a knowledge base is generated automatically that encompasses patterns of

    transformation, and it is employed for insertion in source and target models. In the knowledge

    base generation process, a defined rules’ format based on source and target metamodels is used

    to produce and evaluated rules automatically. The valid rules will be stored in a knowledge base

    and used for change propagation.

    Keywords:  Incremental  model  synchronization,  Model  driven  architecture,  Model

    transfromation, uni-directional model transformation. 

  • فهرست و منابع پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه

    فهرست:

     1                       فصل اول - مقدمه ....................................................................................................................................................١

     1-1                       طرح مسئله .................................................................................................................................................................... ٢

     2-1                       اهداف تحقیق ................................................................................................................................................................ ٣

     3-1                       محدوده تحقیق ............................................................................................................................................................. ٤

     4-1                       مراحل انجام تحقیق ..................................................................................................................................................... ٥

     5-1                       ساختار پایان نامه ........................................................................................................................................................... ٧

     2                       فصل دوم - مفاهیم بنیادین و پیشینه تحقیق ......................................................................................................٨

     1-2                       مقدمه .............................................................................................................................................................................. ٩

     2-2                       سری تکاملی توسعه نرم افزار ........................................................................................................................................ ٩

     1-2-2                     دوره اول : زبان های نسل سوم ........................................................................................................................ ١٠

     2-2-2                     دوره دوم : برنامه نویسی ساخت یافته ............................................................................................................. ١٠

     3-2-2                     دوره سوم : مهندسی نرم افزار شئگرا............................................................................................................ ١١

     4-2-2                     دوره چهارم : مهندسی مدل رانه ..................................................................................................................... ١١

     3-2                       توسعه مدل رانه ........................................................................................................................................................... ١٣

     4-2                       معماری مدل رانه ........................................................................................................................................................ ١٣

     1-4-2                     مفاهیم اصلی در معماری مدل رانه ............................................................................................................... ١٤

     2-4-2                     انواع مدل ها در معماری مدل رانه ...................................................................................................................١٦

     3-4-2                     تبدیل .................................................................................................................................................................. ١٨

     4-4-2                     معماری مدل رانه در عمل ............................................................................................................................... ١٩

     5-4-2                     برخی استانداردها در معماری مدل رانه ....................................................................................................... ٢٢

     5-2                       همگام سازی مدل ....................................................................................................................................................... ٣٠

     1-5-2                     رویکردهای مورد استفاده در همگام سازی ................................................................................................. ٣٠

     6-2                       پشیینه تحقیق ............................................................................................................................................................ ٣٢

    هشت

     

     

     1-6-2                     همگام سازی با استفاده از تبدیلات دوطرفه ............................................................................................... ٣٢

     2-6-2                     همگام سازی با استفاده از تبدیلات یک طرفه ..............................................................................................٣٦

     3-6-2                     ویژگی های روش های همگام سازی............................................................................................................... ٤١

     4-6-2                     مقایسه روش ها.................................................................................................................................................. ٤١

     7-2                       جمع بندی .................................................................................................................................................................... ٤٤

     3                       فصل سوم - همگام سازی تدریجی مدل ها با تبدیلات یک طرفه ................................................................... ٤٥

     1-3                       مقدمه ............................................................................................................................................................................٤٦

     2-3                       معماری روش پیشنهادی ..........................................................................................................................................٤٦

     1-2-3                      تعاریف و نمادگذاری ها.................................................................................................................................... ٤٧

     3-3                       فرآیند همگام سازی مدل ها ..................................................................................................................................... ٥١

     1-3-3                      ساخت پایگاه دانش .......................................................................................................................................... ٥٢

     2-3-3                      انتشار تغییرات افزودن عنصر جدید به مدل ها با استفاده از پایگاه دانش .......................................... ٥٤

     3-3-3                      انتشار تغییرات به روزرسانی و حذف با استفاده از سوابق تبدیلات ........................................................٥٦

     4-3-3                      بررسی وجود تضاد ن یب تغییرات ................................................................................................................... ٥٨

     5-3-3                      افزودن تغییرات به مدل ها.............................................................................................................................. ٥٩

     6-3-3                      به روزرسانی سوابق تبدیل ................................................................................................................................٦٠

     4-3                       ویژگی های روش پیشنهادی ....................................................................................................................................٦٠

     5-3                       جمع بندی .....................................................................................................................................................................٦١

     4                       فصل چهارم - ارزیابی روش پیشنهادی ............................................................................................................. ٦٢

     1-4                       مقدمه ............................................................................................................................................................................٦٣

     2-4                       نحوه ارزیابی و شاخص ها ..........................................................................................................................................٦٣

     3-4                       ارزیابی بر اساس مطالعه موردی..............................................................................................................................٦٣

     1-3-4                     انتخاب و طراحی سناریو.................................................................................................................................٦٣

     2-3-4                     اجرای روش پیشنهادی....................................................................................................................................٦٨

    نه

     

     

     4-4                       ارزیابی بر اساس ویژگی ها و مقایسه با روش های مشابه .................................................................................. ٨٣

     5-4                       نتایج ارزیابی................................................................................................................................................................ ٨٥

     6-4                       جمع بندی .....................................................................................................................................................................٨٦

     5                       فصل پنجم - جمع بندی و کارهای آینده ............................................................................................................٨٧

     1-5                       مقدمه ........................................................................................................................................................................... ٨٨

     2-5                       مروری بر پایان نامه .................................................................................................................................................... ٨٨

     3-5                       بازبیین اهداف تحقیق ............................................................................................................................................... ٨٨

     4-5                       نوآوری های تحقیق .................................................................................................................................................... ٩٢

     5-5                       محدودیت ها ................................................................................................................................................................ ٩٢

     6-5                       نتیجه گیری.................................................................................................................................................................. ٩٣

     7-5                       کارهای آینده .............................................................................................................................................................. ٩٤

     6                       پیوست ١- واژه نامه ............................................................................................................................................... ٩٥

     7                       پیوست ٢- فهرست اختصارات ........................................................................................................................... ٩٧

     8                       پیوست ٣- تبدیل مورد استفاده در مطالعه موردی .......................................................................................... ٩٨

     9                       پیوست ٤- مقاله مستخرج از پایان نامه ............................................................................................................. ١٠٤

    مراجع    .....................................................................................................................................................................................١٠٥

    منبع:

     

    [1]       D. I. Hearnden, “Deltaware: Incremental Change Propagation for Automating

    Software Evolution in Model-Driven Architecture”, PhD thesis, University of

    Queensland, 2007.

    [2]       K. Czarnecki and S. Helsen, “Feature-based survey of model transformation

    approaches,” IBM Systems Journal, vol. 45, no. 3, pp. 621-645, 2006.

    [3]       K. Czarnecki and S. Helsen, “Classification of model transformation

    approaches,” in Proceedings of the 2nd OOPSLA Workshop on Generative

    Techniques in the Context of the Model Driven Architecture, 2003, pp. 1-17.

    [4]       S. Shah, K. Anastasakis, and B. Bordbar, “Using Traceability for Reverse

    Instance Transformations with SiTra,” kyriakos.anastasakis.net.

    [5]       I. Madari, L. Angyal, and L. Lengyel, “Traceability-based Incremental Model

    Synchronization,” WSEAS Transactions on Computers, vol. 8, no. 10, pp. 1691–

    1700, 2009.

    [6]       Y. Xiong, D. Liu, Z. Hu, H. Zhao, M. Takeichi, and H. Mei, “Towards automatic

    model synchronization from model transformations,” in Proceedings of the

    twenty-second IEEE.ACM international conference on Automated software

    engineering, 2007, pp. 164–173.

    [7]       OMG, Meta Object Facility ( MOF ) Core Specification, no. January. 2006.

    [8]       I. Kurtev, “State of the Art of QVT : A Model Transformation Language

    Standard,” Data Engineering, no. ii, pp. 377-393, 2008.

    [9]       OMG, Meta Object Facility (MOF) 2.0 Query.View.Transformation

    Specification, no. January. 2008.

    [10]   D. Ameller, “Considering Non-Functional Requirements in Model-Driven

    Engineering”, MSc thesis, Universitat Politècnica de Catalunya, 2009

     106

    [11]   E. W. Dijkstra, “Letters to the editor: go to statement considered harmful,”

    Communications of the ACM, vol. 11, no. 3, pp. 147-148, 1968.

    [12]   O. J. Dahl, E. W. Dijkstra, and C. A. R. Hoare, Structured programming.

    Academic Press Ltd., 1972.

    [13]   E. W. Dijkstra, “The humble programmer,” Communications of the ACM, vol.

    15, no. 10, pp. 859-866, Oct. 1972.

    [14]   B. J. Cox, “Object oriented programming. An evolutionary approach,” Reading,

    Mass.: Addison-Wesley, 1986, vol. 1, 1986.

    [15]   P. Pin-shan, “The Entity-Relationship Unified View of Data Model-Toward a,”

    Database, vol. 1, no. 1, pp. 9-36, 1976.

    [16]   D. C. Schmidt, “Guest editor’s introduction: Model-driven engineering,”

    Computer, vol. 39, no. 2, pp. 25–31, 2006.

    [17]   “http:..java.sun.com.products.jmi..” .

    [18]   B. Hailpern and P. Tarr, “Model-driven development: The good, the bad, and the

    ugly,” IBM Systems Journal, vol. 45, no. 3, pp. 451-461, 2006.

    [19]   B. Selic, “The pragmatics of model-driven development,” IEEE Software, vol.

    20, no. 5, pp. 19-25, Sep. 2003.

    [20]   F. Truyen, “The Fast Guide to Model Driven Architecture The Basics of Model

    Driven Architecture,” URL: http:..www. omg. org.mda.presentations. htm,

    January, 2006.

    [21]   J. Miller and J. Mukerji, “MDA Guide Version 1.0. 1,” Object Management

    Group, vol. 234, no. May, p. 51, 2003.

    [22]   S. J. Mellor, a N. Clark, and T. Futagami, “Model-driven development - Guest

    editor’s introduction,” IEEE Software, vol. 20, no. 5, pp. 14-18, Sep. 2003.

     

     

     

     107

    [23]   J. Miller, J. Mukerji, C. Burt, and D. Dsouza, “Model Driven Architecture

    (MDA),” Architecture, pp. 1-31, 2001.

    [24]   A. Kleppe, J. Warmer, and W. Bast, MDA explained: the model driven

    architecture: practice and promise. Addison-Wesley Longman Publishing Co.,

    Inc.

    [25]   I. Poernomo, “The meta-object facility typed,” Proceedings of the 2006 ACM

    symposium on Applied computing - SAC  ’06, pp. 1845-1849, 2006.

    [26]   OMG, OMG Meta Object Facility (MOF) Specification v1. 4, vol. 2005, no. July.

    OMG Document formal.02-04-03 [Online]. Available: http:..www. omg.

    org.cgibin.apps.doc, 2002.

    [27]   Y. Xiong, H. Song, Z. Hu, and M. Takeichi, “Synchronizing concurrent model

    updates based on bidirectional transformation,” Software and Systems Modeling,

    pp. 1–16, 2011.

    [28]   Y. Xiong, “A Language-based Approach to Model Synchronization in Software

    Engineering”, PhD thesis, University of Tokyo, 2009.

    [29]   H. Giese and R. Wagner, “Incremental model synchronization with triple graph

    grammars,” Model Driven Engineering Languages and Systems, pp. 543–557,

    2006.

    [30]   E. Kindler and R. Wagner, "Triple graph grammars: Concepts, extensions,

    implementations, and application scenarios", University of Paderborn, 2007.

    [31]   A. Schürr, “Specification of graph translation with triple graph grammars,”

    Graph-Theoretic Concepts in Computer Science, pp. 151-163, 1995.

    [32]   H. Giese and S. Hildebrandt, “Incremental model synchronization for multiple

    updates,” in Proceedings of the third international workshop on Graph and

    model transformations, 2008, pp. 1–8.

     

     108

    [33]   H. Giese and R. Wagner, “From model transformation to incremental

    bidirectional model synchronization,” Software and Systems Modeling, vol. 8, no.

    1, pp. 21–43, 2009.

    [34]   J. Greenyer, “A study of model transformation technologies: Reconciling TGGs

    with QVT,” Master’s thesis, University of Paderborn, 2006.

    [35]   J. Greenyer and E. Kindler, “Reconciling TGGs with QVT,” Model Driven

    Engineering Languages and Systems, pp. 16–30, 2007.

    [36]   L. Lengyel, T. Levendovszky, T. Vajk, and H. Charaf, “Realizing qvt with graph

    rewriting-based model transformation,” Electronic Communications of the

    EASST, vol. 4, 2006.

    [37]   I. Madari, L. Lengyel, and G. Mezei, “Incremental Model Synchronization by Bi-

    Directional Model Transformations,” in 2008 IEEE International Conference on

    Computational Cybernetics, 2008, pp. 215-218.

    [38]   F. Jouault, “Loosely coupled traceability for ATL,” Proceedings of the European

    Conference on Model Driven Architecture (ECMDA) workshop on traceability,

    Nuremberg, Germany, vol. 91, 2005.

    [39]   L. Bonde, P. Boulet, and J. L. Dekeyser, “Traceability and interoperability at

    different levels of abstraction in model transformations,” Forum on Specification

    and Design Languages, FDL, vol. 5, 2005.

    [40]   P. Stevens, “Bidirectional model transformations in QVT: semantic issues and

    open questions,” Software & Systems Modeling, vol. 9, no. 1, pp. 7-20, Dec.

    2008.

    [41]   I. Nantes, ATL : Atlas Transformation Language Specification of the ATL Virtual

    Machine. 2005, pp. 1-62.

    [42]   F. Jouault and I. Kurtev, “Transforming models with ATL,” Satellite Events at

    the MoDELS 2005 Conference, p. 128--138, 2006.

     109

    [43]   A. Razavi, K. Kontogiannis, C. Brealey, and L. Nigul, “Incremental model

    synchronization in model driven development environments,” in Proceedings of

    the 2009 Conference of the Center for Advanced Studies on Collaborative

    Research, 2009, pp. 216–230.

    [44]   OMG, OMG Unified Modeling Language (UML), Infrastructure, no. May. 2010.

    [45]   OMG, OMG Unified Modeling Language (UML), Superstructure, no. May. 2010

پروپوزال در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , گزارش سمینار در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , تز دکترا در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , رساله در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , پایان نامه در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , تحقیق در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , مقاله در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه همگام سازی تدریجی مدل ها با استفاده از تبدیلات یک طرفه در معماری مدل رانه
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت