پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان

تعداد صفحات: 284 فرمت فایل: word کد فایل: 1935
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان

    پایان نامه کارشناسی ارشد رشته نرم افزار (M.Sc) 

    چکیده

    امروزه سازمان ها و شرکت ها به دانش تولید شده و موجود خود به عنوان یک سرمایه اصلی نگریسته و سعی در جمع آوری و نگهداشت این دانش دارند. خصوصا با گسترش جغرافیایی سازمان ها و استفاده از شبکه های کامپیوتری و پایگاه داده های توزیع شده نقش مدیریت دانش کلیدی تر گشته است . متاسفانه بخش اعظمی از دانش ضمنی سازمان که از مهمترین انواع آن نیز محسوب می شود، به علت عدم توجه لازم و ذخیره سازی مناسب به تدریج از دست رفته و یا نادیده گرفته می شود. برای رفع این مشکل سیستم های حافظه سازمانی به عنوان یک سیستم کامپیوتری فعال جهت ساماندهی انواع دانش موجود در سازمان از طریق جمع آوری ، نگهداری و توزیع مجدد فعالانه و آگاهانه آن بین افراد مناسب و در زمان مناسب مطرح شده اند.

    از طرفی پروژه هایی که تا بحال در زمینه حافظه های سازمانی انجام شده اند به جنبه "توزیع مجدد فعالانه و آگاهانه " دانش تاکید دارند، که به معنی پشتیبانی و آموزش افراد پس از شروع به کار آنان و در هنگام برخورد با مشکلات است . ما در این تحقیق قصد داریم راهکاری را پیشنهاد کنیم که با بکاربستن آن بتوان از دانش سازمانی به بهترین وجه و در بهترین زمان (هنگام تقسیم وظایف ) بهره برداری کرد.

    در این راستا با بررسی مفاهیم اولیه موجود در حوزه مدیریت دانش و دانش سازمانی ، اهمیت سرمایه های اطلاعاتی یک سازمان را مورد توجه قرار داده و نقش یک سیستم حافظه سازمانی را در ساماندهی دانش موجود در سازمان نشان می دهیم . همچنین در ادامه با بازنگری مفاهیم معماری سازمانی روشی را جهت به کارگیری حافظه های سازمانی در پالایش معماری سازمان پیشنهاد خواهیم کرد١                           

    با بکارگیری روش پیشنهادی در این تحقیق می توان به واگذاری فعالیت های سازمانی به مناسب ترین افراد، با توجه به تجارب و مهارت های آنان ، اقدام نموده و به این ترتیب از دانش انباشته شده در سازمان در جهت تسریع فعالیت ها و جلوگیری از تکرار اشتباهات گذشته بهره برداری بهینه نمود.

    در انتهای این تحقیق چگونگی اعمال روش پیشنهادی را در سه سازمان مختلف مورد مطالعه قرار داده و به جمع بندی موارد مطرح شده می پردازیم .

    فصل ۱- مقدمه

    ۱-۱- طرح مسئله

    امروزه کلیه سازمان ها چه آن هایی که نتیجه فعالیت های خود را به صورت محصولات فیزیکی و چه آن هایی که در قالب سرویس و خدمات در اختیار مشتریان خود قرار می دهند در رقابت تنگاتنگ با سازمان ها و موسسات دیگری هستند که روز به روز بر کیفیت کاری و خروجی های خود می افزایند. بنابراین جلوگیری از هرگونه خطا و به حداقل رساندن مشکلات علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه می تواند رضایت بیشتر مشتریان و به دنبال آن در اختیار گرفتن بازار را در پی داشته باشد.

    مطالعات اقتصادی نشان می دهد که در حال حاضر در مقایسه با "مواد اولیه " اطلاعات درصد بالاتری از هزینه تولید یک محصول را به خود اختصاص می دهد[٢٣]. در همین راستا چندی است که سازمان ها به اهمیت دانش سازمان و استفاده مجدد از آن پی برده اند. دانش یک سازمان براساس مهارت ها و تجارب منابع انسانی آن ، اطلاعاتی که تک تک افراد یا گروه های کاری در طی اجرای وظایف محوله شان از آن ها استفاده می کنند و درس هایی که آنان در طول زمان از انجام پروژه های مختلف (موفق یا ناموفق ) و فعالیت های انجام شده برای حل مشکلات و تبعات آن ها می آموزند، شکل می گیرد. هر پروژه ای که در یک سازمان انجام می شود می تواند بعنوان یک تجربه کاری درنظر گرفته شود. چنانچه بتوان این تجارب را جمع آوری و دسته بندی نمود می توان مشکلات موجود در فعالیت جاری را با مشکلات کارهای قبل مطابقت داده ،

    شباهت های آنان را یافته و احیانا از راه حل های قبلی برای حل مشکل جدید استفاده نمود. به این ترتیب دانش (تجربه ) جدیدی نیز در سازمان تولید می گردد.

    از طرفی یک سازمان تشکیل شده از مولفه ١های متعددی که با یکدیگر در ارتباط بوده و در راستای رسیدن به هدف نهایی سازمان فعالیت می نمایند. بنابراین جهت تعریف سیاست ها و اهداف سازمان ، همچنین تعیین فرآیندهای حرفه ای و یا طراحی سیستم های نرم افزاری نیاز به شناختن ساختار و رفتار سازمان و به کارگیری یک معماری سازمانی ٢ مناسب داریم .

    می توان گفت که " معماری سازمانی یک چارچوب مفهومی است که با تعریف اهداف یک سازمان ، فرآیندهای حرفه لازم برای رسیدن به این اهداف و فناوری های به کارگرفته شده ، مولفه های اولیه یک سازمان و روابط بین این مولفه ها را به گونه ای تعیین می نماید که در خدمت رسیدن به اهداف سازمان از طریق استراتژی سازمانی باشند."

    به دلیل ماهیت پیچیده و پویای سازمان ها، به طور معمول نمی توان در یک مرحله به یک معماری سازمانی همه جانبه و جامع دست یافت بلکه معایب و کاستی های یک معماری در طول زمان مشخص شده و در چرخه های تکرار و توسعه تدریجی می توان معماری را کامل نمود.

    معماری سازمان ۴ لایه دارد که بالاترین لایه آن یعنی "لایه فرآیند حرفه " دربرگیرنده اهداف تجاری و استراتژی ها است . جهت دستیابی به اهداف نهایی سازمان فرآیندهای حرفه به واحدهای کوچکتری بنام فعالیت شکسته می شوند. در مرحله بعد و با تقسیم وظایف بین نقش ها و افراد یک سازمان ، هر فردی مسئولیت انجام بخشی از فرآیندهای حرفه را بر عهده می گیرد. این تقسیم وظایف باعث می شود که تجارب مثبت و منفی ناشی از فعالیت های سازمانی نزد معدود افرادی از سازمان شکل بگیرد.

    از طرفی سازمان هایی که به دانش خود نیز وابستگی بسیاری دارند هرچند یکبار با مشکل کاهش اندازه و بازسازی ساختاری و به دنبال آن رفتن کارمندان قدیمی و استخدام کارمندان جدید روبرو هستند که می تواند منجر به از دست رفتن بخشی از دانش سازمانی ١ شود. به این ترتیب زمینه و شرایطی که فعالیت های یک سازمان در آن امکانپذیر می شوند، اطلاعاتی که جهت حل مشکلات سازمان به کار می روند، فعالیت های انجام شده در جهت حل این مشکلات ، نتایج تصمیم گیری ها و برآیند درس های آموخته شده از موقعیت های مختلف به تدریج از دست رفته و گم می شوند. حتی اگر سازمان ها بتوانند در کمترین زمان افراد با مهارت ها و دانش بالا را جذب و به کارگیرند این افراد نیز به محض ورود به سازمان جهت انجام وظایف خود و حل مشکلات پیش رو نیاز به آشنایی با هویت کلی سازمان و استفاده از منابع اطلاعاتی موجود دارند.

    ۱-۲- معرفی فضای راه حل

    بر اساس مطالب بخش قبل و به عنوان یک راه کار کلی باید سیستمی وجود داشته باشد که قابلیت ذخیره انواع دانش موجود در سازمان را داشته باشد، چنین سیستمی یک سیستم حافظه سازمانی ٢ نامیده می شود. سیستم حافظه سازمانی یک سیستم اطلاعاتی است که روش های مهندسی دانش و نمایش آن را با روش های مدل سازی معنایی داده یکپارچه نموده تا بطور پیوسته کار سازماندهی ، ذخیره و توزیع دانش مربوط به یک حوزه تعریف شده را انجام دهد.

    همانگونه که در فصل ۳ از این گزارش خواهیم دید هدف از انجام کلیه پروژه های کاربردی که تا به امروز در زمینه حافظه سازمانی انجام گرفته اند توزیع مجدد و پیش فعالانه ١ دانش بین کارکنان یک سازمان است تا در مواقع نیاز بتوانند از تجربیات گذشته حداکثر استفاده را برده در هنگام برخورد با مشکلات و یا موارد خاص با توجه به موارد مشابه قبلی سریع تر و مطمئن تر تصمیم گیری نمایند. به عبارت دقیق تر در این کاربردها حافظه سازمانی به عنوان ابزاری برای انتقال دانشی که در گذشته کسب شده به فعالیت های جاری

    [٤١] تلقی گشته است . در این حالت حافظه سازمانی بستر مناسبی را برای یادگیری سازمانی ٢ مهیا کرده و به تبادل تجارب و آموخته ها بین افراد و گروه های کاری مختلف می پردازد. به بیان ساده تر در تمام این پروژه ها سیستم حافظه سازمانی در خدمت یادگیری سازمانی می باشد.

    به نظر می رسد که انجام چنین پروژه هایی با ایرادات و مشکلاتی روبرو است :

    ▪   اول این که در این کاربردها ما وجود مشکل یا احتمال بروز مشکل در برخی فرآیندهای سازمانی را پذیرفته و کارکنان خود را به دانش چگونگی مواجهه با این مشکلات مجهز می نماییم . به کارگیری چنین راه حل هایی باعث حل اساسی مشکلات سازمان یا از بین بردن زمینه های بروز این مشکلات نمی باشد.

    ▪   دوم این که در این پروژه ها تمهیدی برای بازگرداندن نقطه نظرات و پیشنهادهای افراد خبره به سیستم اندیشیده نشده است .

    ▪   سوم این که انتقال دانش چگونگی انجام کار از فردی به فرد دیگر می تواند باعث تشریک تجارب و تسریع در حل مشکلات باشد اما پاسخگوی یکی از مشکلات اساسی سازمان که

    حافظه های سازمانی در جهت حل آن ایجاد شده اند نیست . یعنی باز هم سازمان در معرض از دست دادن نیروهای آموزش دیده خود است .

    ▪   مسئله بعدی زمان انتقال دانش از افراد با تجربه به حافظه سازمانی است . در اکثر موارد به کارگیری به موقع یک تجربه می تواند تاثیرات بسیار مثبتی در کارائی یک سازمان داشته باشد و همین تجربه پس از گذشت یک زمان معین دیگر کاربرد چندانی نخواهد داشت . اینکه افراد پس از چه زمانی فرصت انتقال تجارب خود به حافظه سازمانی را پیدا کنند و یا اصولا تمایلی به انجام این کار داشته باشند می تواند نقش مهمی در کارایی حافظه سازمانی داشته باشد.

    چنانچه بتوانیم تجربیات حاصل از انجام فعالیت های مختلف را که بصورت دانش ضمنی در نزد افراد سازمان موجود است همگام با ثبت در حافظه سازمانی ، به نحو موثری به مدل یا معماری سازمانی خود برگشت داده و به تصحیح روندها و فرآیندها بپردازیم علاوه بر حل اساسی مشکل ، تعداد زیادی از نیروهای انسانی سازمان را نیز از درگیری مجدد با این مشکل رها می کنیم . در مورد تجربیات مثبت نیز همین موضوع به شکلی دیگر صادق است . به این معنی که چنانچه از روی تجارب عملی افراد بتوانیم از مناسب بودن و بهینه بودن یک فرآیند اطمینان حاصل نماییم بطور حتم در مراحل بعدی پالایش معماری دقت خواهیم نمود که تا حد امکان این فرآیندها دچار کمترین تغییرات ممکن شوند[٩].

    ۱-۳- محدوده تحقیق

    در این تحقیق هدف ما نزدیک سازی هرچه بیشتر تجارب و دیدگاه های افراد یک سازمان با فرآیندهای حرفه ای جاری در سازمان است . به بیان دیگر می خواهیم تجارب و نقطه نظرات افراد درگیر در انجام 

  • فهرست و منابع پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان

    فهرست:

    چکیده ................................................................................................................. ١

    فصل ۱ - مقدمه ...................................................................................................... ٤

    ۱-۱- طرح مسئله ................................................................................................ ٤

    ۱-۲- معرفی فضای راه حل .................................................................................... ٦

    ۱-۳- محدوده تحقیق ............................................................................................ ٨

    ۱-۴- ساختار پایان نامه ........................................................................................١٠

    فصل ۲ - ادبیات تحقیق ...........................................................................................١١

    ۲-۱- سازمان (Enterprise) ...................................................................................١١

    ۲-۲- دانش سازمانی (Enterprise Knowledge) ..........................................................١٣

    ۲-۳- مدیریت دانش (Knowledge Management-KM)................................................١٤

    ۲-۴- داده ، اطلاعات ، دانش ...................................................................................١٥

    ۲-۵- انواع دانش ................................................................................................١٥

    ۲-۵-۱ دانش ضمنی و دانش صریح ......................................................................١٦

    ۲-۵-۲ دانش خبری ، رویه ای و اکتشافی .................................................................١٦

    ۲-۵-۳ دانش فردی و دانش گروهی ......................................................................١٧

    ۲-۶- حافظه سازمانی (Organisational Memory-OM).................................................١٨

    ۲-۷- مدل سازی حافظه سازمانی .............................................................................٢١

    ۲-۸- هستان شناسی (Ontology)..............................................................................٢٥

     ه

     

    ۲-۹- مدل سازی سازمانی مبتنی بر هستان شناسی ..........................................................٢٨

    ۲-۱۰- هستان شناسی سازمانی مرکزی .......................................................................٣٢

    ۲-۱۱- معماری (Architecture) .............................................................................٣٥

    ۲-۱۲- معماری سازمانی (Enterprise Architecture)  ...................................................٣٥

    ۲-۱۳- چهار دیدگاه معماری سازمانی .......................................................................٣٧

    ۲-۱۴- مدل سازی سازمان (Enterprise Modeling).......................................................٣٩

    ۲-۱۵- فرآیند حرفه (Business Process)..................................................................٤٠

    ۲-۱۶- مدل سازی فرآیند حرفه (Business Process Modeling) ......................................٤١

    ۲-۱۷- مدیریت فرآیند حرفه (Business Process Management)....................................٤٢

    ۲-۱۸- وظیفه (Task) ..........................................................................................٤٢

     ٤٣............................................................................................. TopicMap-۱۹-۲

    ۲-۲۰- جمع بندی ...............................................................................................٤٤

    فصل ۳ - مروری بر فعالیت های انجام شده در زمینه حافظه های سازمانی .................................٤٦

    ۳-۱- معرفی چند پروژه کاربردی در زمینه مدیریت دانش و حافظه های سازمانی ....................٤٨

    ۳-۱-۱ پروژه KnowMore ................................................................................٤٨

    ٣-١-٢ پروژه FRODO ....................................................................................٥٢

    ٣-١-٣ پروژه CORDE ....................................................................................٥٤

    ۳-۲ جمع بندی ...................................................................................................٥٦

    فصل ۴ - بازشناسی حافظه سازمانی با استفاده از هستان شناسی ..............................................٥٨

     

    ۴-۱- تعریف تحقیق ............................................................................................٥٨

    ۴-۲- انواع هستان شناسی های لازم ...........................................................................٦٠

    ۴-۳- اتخاذ یک روش پیش گیرانه در تقسیم وظایف ......................................................٦٤

    ٤-٣-١ ایجاد هستان شناسی سازمان .......................................................................٦٥

    ٤-٣-٢ ایجاد هستان شناسی دامنه ..........................................................................٦٦

    ٤-٣-٣ ایجاد هستان شناسی اطلاعات .....................................................................٦٦

    ٤-٣-٤ ایجاد هستان شناسی حافظه سازمانی ..............................................................٦٧

    ٤-٣-٥ ایجاد هستان شناسی حرفه .........................................................................٦٨

    ۴-۳-۶ شکستن فرآیندحرفه به زیر فرآیندها ............................................................٧١

    ۴-۳-۷ تشخیص فعالیت ها.وظایف مبتنی بر دانش هر زیرفرآیند .....................................٧٢

    ۴-۳-۸ تعیین انواع دانش لازم برای انجام هر فعالیت و وزن دهی دقیق به آن ها....................٧٣

    ۴-۳-۹ تهیه پروفایل علمی - تخصصی پرسنل سازمان .................................................٧٤

    ۴-۳-۱۰ امتیازدهی به پروفایل پرسنل و انتخاب مناسب ترین افراد جهت انجام هر وظیفه .......٧٧

    ۴-۴- برگشت تجارب و نقطه نظرها .........................................................................٧٧

    ۴-۴-۱ روش جمع آوری فعالانه تجارب .................................................................٧٨

    ۴-۴-۲ روش جمع آوری انفعالی تجارب .................................................................٧٩

    ۴-۵ جمع بندی ...................................................................................................٨٣

    فصل ۵ – مطالعه موردی ...........................................................................................٨٦

    ۵-۱- مورد مطالعاتی اول - سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ........................................٨٦

    ٥-١-١ دلایل انتخاب مورد مطالعاتی .....................................................................٨٧

    ٥-١-٢ اعمال روش ...  ....................................................................................٨٧

    ٥-١-٣ جمع بندی و نتیجه ارزیابی مورد مطالعاتی اول ...............................................١٠٦

    ۵-۲- مورد مطالعاتی دوم - یک نمونه سازمان هدایت کننده صنعت ...................................١٠٩

    ۵-۳- مورد مطالعاتی سوم - یک نمونه سازمان هدایت کننده تجارت ..................................١١٤

    ۵-۴- جمع بندی ..............................................................................................١١٥

    فصل ۶ - نتیجه گیری .............................................................................................١٢١

    ۶-۱- خلاصه تحقیق ..........................................................................................١٢١

    ۶-۲- معیارهای ارزیابی ......................................................................................١٢٤

    ۶-۳- معایب روش و ادامه کار..............................................................................١٢٦

     ١٢٧...........................................................................................................Abstract

    مراجع ...............................................................................................................١٢٨

    واژه نامه فارسی – انگلیسی ......................................................................................١٣٣

    واژه نامه انگلیسی - فارسی ........................................................................................١٣٨

    اختصارات ..........................................................................................................١٤٣

    منبع:

            محمد رضا باطنی ، "توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی "، انتشارات امیر کبیر، تهران ، چاپ پنجم ۱۳۷۳

    ٢        شرکت مهندسی و نرم افزاری گلستان ،"پروژه تدوین طرح جامع فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی

    و گردشگری - گزارش معماری وضع موجود"، ۱۳۸۴

    3                                                                                                                                                                          Abecker A., Decker S., March 1999, "Organizational Memory: Knowledge Acquisition,

    Integration, and Retrieval Issues", Würzburg, Springer Verlag,  LNAI 1570

    4                                                                                                                                                                          Abecker A. et al., August 2001, "Workflow-Embedded Organizational Memory Access: The

    DECOR Project", IJCAI'2001 Workshop on  Knowledge Management and Organizational

    Memories, Seattle, Washington, USA

    5                                                                                                                                                                          Abecker A. et al., 2001, "Business Process Oriented Delivery of Knowledge through Domain

    Ontologies", 12th International workshop on Database and Expert Systems Application, IEEE

    6                                                                                                                                                                          Abecker A. et al., 2003, "Agent Technology for Distributed Organizational Memories",

    Artificial Inteligence and Decision Support Systems, ICEIS 2003

    7                                                                                                                                                                          Abecker A. et al., 2004, "Information support for knowledge-intensive business processes

    combining  workflows  with  document  analysis  and  information  retrieval",  American

    Asociation for Artificial Intelligence

    8                                                                                                                                                                          Ackerman M. S., Halverson C., 2004, “Organizational Memory as Objects, Processes, and

    Trajectories: An Examination of organizational memory in use. “

    9                                                                                                                                                                          Ayazi F., Shams F., 2007,  "Using Organisational Memory in Enterprise Architecture

    Refinement  Process",  the  11th  world  multi-conference  on  systemics,cybernetics  and

    information, Orlando, FL., USA

    10                                                                                                                                                                     Ayazi F., Shams F., 2008, " Using Ontologies for improvement of tacit knowledge's flow in an

    enterprise", ICTTA'08, Syria, IEEE

    11                                                                                                                                                                     Bass L., Clements P., Kazman R., 2003, “Software Architecture in Practice”, published by

    Addison-Wesley as part of the SEI Series in Software Engineering, ISBN 0-201-19930-0

    12                                                                                                                                                                     Bertolazzi P., Krusich C., Missikoff M., 2001“An Approach to the Definition of a Core

    Enterprise Ontology:CEO”

    ١٢٨

     

     

     

    13                                                                                                                                                                     Booch G.  et al., 1998,  “The Unified Modeling Language User Guide”, Addison-Wesley.

    14                                                                                                                                                                     Chandrasekaran B. et al., 1999, “What Are Ontologies, and WhyDo We Need Them? IEEE

    Intelligent Systems, Vol. 14, No. 1, January.February, pp. 20-26.

    15                                                                                                                                                                     Ciocoiu M. ,Gruninger M., November 2000, ” Ontologies for Integrating Engineering

    Applications”, Journal of Computing and Information Science in Engineering

    16                                                                                                                                                                     Conklin J.,  1996, “Capturing Organisational Memory, in Groupware and Computer-

    Supported Cooperative Work”, R.M. Barcker (Ed.), Morgan Kaufman, pp. 561-565.

    17                                                                                                                                                                     Croasdell D.T. et al., 2002, “A Meta-Analysis of Methodologies for Research in Knowledge

    Management, Organizational Learning and Organizational Memory: Five Years at HICSS”,

    Proceeding of the 36th Hawaii International Conference On System Sciences (HICSS’03),

    IEEE

    18                                                                                                                                                                     Dieng R. et al., 1998, “Methods and Tools for Corporate Knowledge Management”,

    Proceedings of KAW'98, Eleventh Workshop on Knowledge Acquisition, Modeling and

    Management, Canada.

    19                                                                                                                                                                     Dzbor M., Paralic J., 2000, “Knowledege Management in a distributed Organization” Kmi-

    TR-94 technical report, Knowledge Media Institute, Open University.

    20                                                                                                                                                                     Farquhar R. et al., 1996, “The Ontolingua Server: A Tool for Collaborative Ontology

    Construction, Knowledge Systems Laboratory, KSL-96-26, Department of Computer Science,

    Stanford University.

    21                                                                                                                                                                     Gialelis  J.  et  al,  2005,  "Advanced  Enterprise  Process  Modelling  Utilizing  Ontology

    Semantics", IEEE

    22                                                                                                                                                                     Gruber T., 1993, “Toward Principles for the Design of Ontologies Used for Knowledge

    Sharing”, Technical Report, Knowledge Systems Laboratory, Stanford University.

    23                                                                                                                                                                     Guerrero L.A., Pino J. A., November 2001, "Understanding Organizational Memory", XXI

    International Conference of the Chilean Computer Science Society (SCCC 2001), IEEE

    24                                                                                                                                                                     Haller A. et al, 2006, "An Ontology for Internal and External Business Processes", ACM

    159593332

    25                                                                                                                                                                     Hedberg B., 1981, “How organizations learn and unlearn”. In Nystrom, P.C. and Starbuck,

    W.H. (eds.): Handbook of Organizational Design. New York.Oxford, pp. 3-27.

    26                                                                                                                                                                     Heiko Maus, 2001, "Workflow Context as a Means for Intelligent Information Support",

    Modeling  and  Using  Context.  Third  International  and  Interdisciplinary  Conference,

    CONTEXT 2001, Dundee, UK

    27                                                                                                                                                                     ISO 13250, 2003, "The Standard Application Model for Topic Maps"

    28                                                                                                                                                                     Jonkers H.  et al, 2004,“Concepts for Modelling Enterprise Architecture”

    ١٢٩                      

     

     

     

    29                                                                                                                                                                     Lehner F., Maier R.K., 2000: “How can Organizational Memory theories contribute to

    Organisational Memory Systems?” Information Systems Frontiers 2: 3.4, pp. 277-298

    30                                                                                                                                                                     Nonaka I., 1994, “A Dynamic Theory of Organisational Knowledge Creation”, Organisation

    Science, Vol. 5, No. 1, pp. 14-37.

    31                                                                                                                                                                     Penker M., Eriksson H.E, 2000, "Business Modeling with UML", John Wiley & sons Inc.,

    ISBN 0-471-29551-5

    32                                                                                                                                                                     Pisanelli D. et al. , 2000, “The Role of Ontologies for an Effective and Unambiguous

    Dissemination of Clinical Guidelines, Lecture Notes in Artificial Intelligence, LNAI 1937,

    Springer-Verlag, pp. 129-139.

    33                                                                                                                                                                     Polanyi M., 1966, “The Tacit Dimension”, Garden City, NY, Doubleday.

    34                                                                                                                                                                     Presley A. R., 1997, “A Representation Method to Support Enterprise Engineering”, Doctoral

    dissertation, Department of  Industrial Engineering, The University of  Texas at Arlington,

    Arlington, TX

    35                                                                                                                                                                     Pulkkinen M., 2006, “Systemic Management of Architectural Decisions in Enterprise

    Architecture Planning. Four Dimensions and Three Abstraction Levels”, Proceeding of the

    39th Hawaii International Conference on System Sciences, IEEE

    36                                                                                                                                                                     Radhakrishnan R. P., May 2003,”Towards A New Approach For Enterprise Integration: The

    Semantic Modeling Approach”.

    37                                                                                                                                                                     Rood M. A., 1994, “Enterprise Architecture: Definition, Content and Utility”, IEEE

    38                                                                                                                                                                     Schereiber G. et al., 1999, "Knowledge engineering and management, The CommonKADS

    methodology", ISBN 0-262-19300-0

    39                                                                                                                                                                     Slade A. J., 2001, "Conceptual Approaches for Personal and Corporate Information and

    Knowledge Management", Proceedings of the 34th Hawaii International Conference on

    System Sciences, IEEE

    40                                                                                                                                                                     Steels  L.,  1993,”Corporate  knowledge  management”,  Proceeding  of  the  International

    Symposium  on  Management  of  Industrial  and  Corporate  Knowledge  (ISMICK'93),

    Compiègne, France.

    41                                                                                                                                                                     Stein E., Zwass V., 1995, “Actualizing Organizational Memory with Information Systems”,

    Information Systems Research 6(2).

    42                                                                                                                                                                     Te’eni Dov, Weinberger H., 2000, “Systems Development of Organizational Memory: a

    literature survey”

    43                                                                                                                                                                     Van Elst L., Abecker A., 2002, "Negotiating Domain Ontologies in Distributed Organizational

    Memories", German Research Center for Artificial Intelligence, Kaiserslautern, Germany

    ١٣٠

     

     

     

    44                                                                                                                                                                     Varma v., 2002, "Building Large Scale Ontology Networks", proceedings of the Language

    Engineering Conference (LCE'02), IEEE

    45                                                                                                                                                                     Walsh J. P., Ungson G. R., 1991, “Organizational Memory”, The Academy of Management

    Review, 16(1), 57-91

    46                                                                                                                                                                     Walsh J. P., 1995, “Managerial and Organisational Cognition”, Organisation Science, Vol. 6,

    No. 3, May.Jun pp. 280-321.

    47                                                                                                                                                                     Wang Y. et al., 2005, "Collaborative Knowledge Management by Integrating Knowledge

    Modeling and Workflow Modeling", IEEE

    48                                                                                                                                                                     Watson R.T., 1998, “Data Management, Databases and Organizations”, John Wiley & Sons,

    Inc. Second Edition, New York

    49                                                                                                                                                                     Zhang Li et al., 2004, “An Empirical Study on the Impact of Organizational Memory on

    Organizational Performance in Manufacturing Companies”, Proceeding of the 37th Hawaii

    International Conference on System Sciences, IEEE

    50                                                                                                                                                                     Zhao G. et al., 2004, "An Ontology Based approach to Business Modelling", International

    Conference of Knowledge Engineering and Decision Support (ICKED)

    51                                                                                                                                                                     www.orafaq.com.glossary.faqglose.htm

    52                                                                                                                                                                     www.sauder.ubc.ca.cgs.itm.itm_glossary.html

    53                                                                                                                                                                     help.econ.census.gov.econhelp.glossary.

    54                                                                                                                                                                     strategis.ic.gc.ca.epic.site.ait-aci.nsf.en.il00003e.html

    55                                                                                                                                                                     uis.georgetown.edu.departments.eets.dw.GLOSSARY0816.html

    56                                                                                                                                                                     www.eyefortransport.com.glossary.ef.shtml

    57                                                                                                                                                                     www.pera.net.Tools.Glossary.Enterprise_Integration.Glossary_E.html

    58                                                                                                                                                                     www.sei.cmu.edu.architecture.glossary.htm

    59                                                                                                                                                                     en.wikipedia.org.wiki.Enterprise_Architecture

    60                                                                                                                                                                     www.cio.gov.documents.final_white_paper_on_ea_v62.doc

    61                                                                                                                                                                     www.aiai.ed.ac.uk.project.enterprise.enterprise.ontology.html

    62                                                                                                                                                                     www.eil.utoronto.ca.enterprise-modelling.tove.

    63                                                                                                                                                                     en.wikipedia.org.wiki.Business_process

    64                                                                                                                                                                     en.wikipedia.org.wiki.Business_process_modeling

    65                                                                                                                                                                     www.learndatamodeling.com.b_model.htm

    66                                                                                                                                                                     en.wikipedia.org.wiki.Business_process_management

    ١٣١                       

    67                                                                                                                                                                     www.dfki.uni-kl.de.KM.content.e179.e506.index_eng.hml

    68                                                                                                                                                                    www.dfki.uni-kl.de.frodo.knowmore.htm#PUB 

پروپوزال در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , گزارش سمینار در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , تز دکترا در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , رساله در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , پایان نامه در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , تحقیق در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , مقاله در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه به کارگیری حافظه سازمانی در پالایش معماری سازمان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت