گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار

تعداد صفحات: 235 فرمت فایل: word کد فایل: 1921
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی کامپیوتر
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار

    گزارش سمینار کارشناسی ارشد

    رشته مهندسی کامپیوتر- گرایش نرم افزار 

    چکیده

    خط تولید مفهومی است که از سال های پیشین مورد استفاده صنعت بوده است . از دلایل استفاده از خط تولید میتوان به کاهش هزینه ها و افزایش سرعت تحویل محصول به بازار نام برد. سازمان های توسعه دهنده نرم افزار نیز به دلیل مزایایی که خط تولید برای آن ها مهیا میکند، رویکرد خط تولید در توسعه نرم افزار را پیش گرفتند. اّما چیزی که در موفقیت خط تولید نقش مهمی را ایفا میکند، قابلیت استفاده مجدد داراییهای اصلی آن است . دارایی اصلی در خط تولید میتواند شامل هر مستند، مولفه یا کدی باشد که در روند توسعه نرم افزار در خط تولید، بدست میآید. داراییهای اصلی در خط تولید نرم افزار باید برای توسعه محصولات مختلف در خط تولید مناسب باشند تا قابلیت استفاده مجدد در آن خط تولید افزایش یابد.

    برای آنکه این داراییها، قابلیت استفاده مجدد بالاتری داشته باشند، باید در مراحل اولیه توسعه نرم افزار بدرستی و هدفمند طراحی شوند. بنابراین باید مدل های تحلیلی مربوط به این داراییها به دقت طراحی و بررسی شوند. یکی از مدل های تحلیل مهمی که در مراحل اولیه توسعه نرم افزار در خط تولید توسعه داده می - شود، مدل یا درخت خصوصیات است . این مدل نقش مهمی در تعیین ویژگیهای مشترک محصولات هم - خانواده دارد و معیاری مناسب برای طراحی معماری خط تولید نرم افزار است . در واقع این مدل ابزاری تحلیلی است که قابلیت های نرم افزار و انتظارات کاربران از آن را در مراحل اولیه توسعه نمایش میدهد. در سال های اخیر روش های مختلفی برای طراحی این مدل توسعه داده شده اند تا بتوان مفاهیم معنایی مهم و مربوط به خط تولید را از آن استخراج نمود. حال برای اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار نیاز است تا مدلی کیفی با استفاده از ویژگیهای دارایی اصلی و صفات قابل اندازه گیری آن ، توسعه داده شود و سپس با تعریف متریک های مناسب بتوان مقادیر کمی را استخراج نمود. مدل های کیفی اندکی در حیطه خط تولید نرم افزار موجود هستند اّما میتوان با گسترش یا تغییر مدل های کیفی موجود، مدلی مناسب را برای هدفی مشخص ، تعریف نمود.

    کلمات کلیدی: خط تولید نرم افزار، مدل خصوصیات ، مدل کیفی، قابلیت استفاده مجدد.

     فصل اول : معرفی

     آنچه در این فصل خواهیم دید:

    -        مقدمه ای بر موضوع مورد بحث

    -        تعیین محدوده تحقیق

    -        ساختار گزارش

    ١-١.    مقدمه

    توسعه نرم افزار در سال های اخیر روند رو به رشدی داشته است . یکی از دلایل موجود، افزایش تقاضا برای نرم افزار و وابستگی سیستم های عملیاتی و حیاتی برای توسعه نرم افزار است . با نرخ بالای افزایش تقاضا و تنوع سلایق کاربران ، سازمان ها به فکر استفاده از خط تولید در توسعه نرم افزار افتادند. خط تولید همانطور که در صنعت به تولید محصولات هم خانواده در زمان و هزینه ی کم کمک میکند، در نرم افزار نیز میتواند نقش مشابهی را ایفا نماید. معیار مهم در موفقیت خط تولید، قابلیت استفاده مجدد داراییهای اصلی آن است .

    بنابراین باید در مراحل مختلف توسعه نرم افزار در خط تولید، این ویژگی دارایی اصلی مورد بررسی قرار گرفته و تقویت شود. با تعریف ملاک و معیار مناسب برای قابلیت استفاده مجدد میتوان میزان آن را در داراییهای اصلی خط تولید نرم افزار اندازه گیری و کنترل نمود. برای این کار نیاز است که ابتدا فرآورده ها یا مدل هایی که میتوان در توسعه دارایی اصلی در خط تولید نرم افزار از آن ها بهره برد، بدرستی تعریف شوند. بدین ترتیب میتوان با روش های مناسب مانند توصیف فرمال یا تعریف مسائل ارضای محدودیت ، اطلاعات لازم را درباره دارایی اصلی استخراج و کنترل نمود. سپس با تعریف مدل کیفی مناسب میتوان صفات دارایی اصلی را با استفاده از اطلاعات استخراج شده اندازه گیری کرده و رابطه مناسبی را بین مقدار این صفات و قابلیت استفاده مجدد برقرار نمود. در نهایت میتوان در مورد قابلیت استفاده مجدد دارایی اصلی خط تولید نرم افزار تصمیم - گیری کرد.

    ١-٢.   طرح مساله

    قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار نقش مهمی را ایفا میکند. یکی از دلایل مهم استفاده از خط تولید نرم افزار، دستیابی به این قابلیت مهم است . بنابراین باید بتوان میزان این صفت را در خط تولید نرم افزار مشخص نمود. برای هر دارایی اصلی میزانی متفاوت از قابلیت استفاده مجدد برای هر یک از محصولات موجود در خط تولید نرم افزار، متصور است . زیرا نیازهای وظیفه مندی و غیروظیفه مندی هر یک از محصولات با دیگری متفاوت هستند. به نظر میرسد که تعیین قابلیت استفاده مجدد داراییهای اصلی در خط تولید نرم افزار، اثری مستقیم بر مدیریت و تکامل آن دارد و اطلاعات ارزشمندی را برای ارزیابی آن در اختیار توسعه دهندگان قرار میدهد.

    در سال های اخیر کارهایی در این زمینه انجام شده اند که هر یک به تنهایی بخشی از نیاز موجود را پوشش میدهند. برخی از کارها قابلیت استفاده مجدد را پس از توسعه دارایی اصلی و  برخی نیز با استفاده از فرمول ها و مقیاس های اندازه گیری انتزاعی، محاسبه نموده اند. بنابراین به نظر میرسد که این صفت باید به روشی ملموس تر و پیش از توسعه نرم افزار اندازه گیری شود. این امر با تعریف مدل کیفی مناسب برای اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد و استخراج اطلاعات مناسب از مدل های تحلیل و قبل از توسعه نرم افزار میسر خواهد بود.

    ١-٣.  تعیین محدوده تحقیق

    در این تحقیق  به موارد زیر خواهیم پرداخت :

    -  مفاهیم خط تولید

    -  نقش مدل خصوصیات در خط تولید نرم افزار

    -  روش های تعریف و مدلسازی مدل خصوصیات

    -  مدل های کیفی برای خط تولید نرم افزار

    -  روش های موجود برای ارزیابی قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار

    لازم به ذکر است که در این تحقیق به روش های توصیف مدل خصوصیات با منطق ، جبر رابطه ای و شبکه ی پتری پرداخته نمیشود. همچنین در این تحقیق به بررسی تمامی مدل های کیفی پرداخته نمیشود. تنها مدل هایی که رابطه نزدیکی با خط تولید نرم افزار دارند، مورد بررسی قرار خواهند گرفت . لازم به ذکر است که روشی که برای ارزیابی قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار، در این تحقیق بررسی میشود، جدیدترین و جامع ترین روش موجود است .

    ١-٤.  ساختار گزارش

    این تحقیق شامل ٦ فصل است :

    ‹ فصل اول شامل چکیده ، معرفی مساله مورد بررسی و ساختار تحقیق است .

    ‹ در فصل دوم مفاهیم پایه مربوط به خط تولید مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

    ‹ در فصل سوم مدل خصوصیات و روش های ممکن برای توصیف و استخراج اطلاعات از آن ها را تشریح میشوند.

    ‹ در فصل چهارم خصوصیات کیفی را در مهندسی نرم افزار سنتی و خط تولید نرم افزار شرح خواهیم داد.

    ‹ فصل پنجم مروری بر مفهوم قابلیت استفاده مجدد در نرم افزارهای سنتی و خط تولید نرم افزار، خواهد بود.

    ‹ فصل ششم نیز شامل بررسی نقایص کارهای انجام شده و موضوعات جدید برای تحقیق خواهد بود.

     فصل دوم : مفاهیم اولیه

     آنچه در این فصل خواهیم دید:

    -        تاریخچه خط تولید

    -        مفاهیم خط تولید نرم افزار

    -        نمونه هایی از کاربرد خط تولید

     ......        -

     ٢-١.   مقدمه

    در سال ١٩٧٠ پارناس ١ مفهوم خانواده محصول را بیان نمود. این کار در واقع با هدف مدیریت تغییرپذیری در خصوصیات غیروظیفه مندی مطرح شده بود. از آن زمان مفهوم خط تولید در نرم افزار مطرح گشت . این مفهوم در اوایل سال ١٩٩٠  به صورت کامل معرفی شد. اولین تلاش برای توصیف خط تولید، معرفی روش تحلیل دامنه خصوصیت گرا٢ بوده است . در همان زمان بسیاری از سازمان ها تلاش نمودند تا این مفهوم را به صورت سیستماتیک مطرح نمایند.

    با استفاده از خط تولید نرم افزار میتوان قابلیت استفاده مجدد را برای هر یک از محصولات زیر در توسعه

    نرم افزار داشت :

    -  نیازها و تحلیل نیازها

    -  مدل دامنه

    -  طراحی و معماری نرم افزار

    -  مهندسی کارآیی

    -  مستندسازی

    -  برنامه های آزمایش ، موارد و داده های آزمایش

    -  افراد: دانش آن ها و مهارت هایشان

    -   فرایندها، روش ها و ابزارها

    -  بودجه ، زمانبندیها و برنامه های کاری

    -  مولفه ها و سرویس ها

    ٢-٢.  تاریخچه خط تولید

    با گذشت زمان ، روشی که محصولات تولید میشدند، تغییر نموده است . در سال های پیشین محصولات به صورت دستی و تکی برای هر مشتری تهیه میشدند تا اینکه با گذشت سال ها تعداد افرادی که توانایی خرید محصولات متنوع را پیدا نمودند افزایش یافت . به صورتی که در زمینه تولید اتومبیل ، برای اولین بار خط تولید اتومبیل توسط کارخانه فورد ایجاد گردید[٢٧]. این خط تولید امکان تولید محصولات را به صورت انبوه برای بازار هدف مهیا ساخت ، همچنین باعث کاهش هزینه تولید و زمان تحویل به بازار را نسبت به تولید محصول به صورت انفرادی گردید. مشتریهای این شرکت در ابتدا از تولید محصولات انبوه راضی بودند اّما همه مشتریان نیاز به یک نمونه از محصول نداشتند. برای مثال تعدادی از ماشین ها برای مسافرت خانواده های کم جمعیت و تعدادی نیز برای استفاده خانواده های پرجمعیت مورد نیاز بودند. برخی از ماشین ها برای استفاده در شهر و برخی نیز برای استفاده در روستا مورد نیاز بودند. بنابراین شرکت فورد با سفارشیسازی محصولات در مقیاس بالا روبرو شد. به این ترتیب میتوانست به مشتریها با نیازها و سلیقه های مختلف پاسخ دهد. بنابراین مزایایی که استفاده از خط تولید مهیا میکند، بیشتر سازمان ها را برای استفاده از این روش توسعه ترغیب نموده است .

    دلایل عمده ای که سازمان ها را برای استفاده از خط تولید ترغیب میکند، عبارتند از:

    -  دستیابی به بازدهی در مقیاس بالا

    -  بهبود و کاهش زمان تحویل به بازار

    -  ماندگاری حضور در بازار

    -  دستیابی به چابکی بیشتر در بازار

    -  سفارشیسازی در مقیاس بالا

    -  کنترل پیکربندی محصولات مختلف

    -  افزایش کیفیت محصولات

    -  افزایش رضایت کاربر

    -  افزایش قابلیت پیش بینی هزینه ، برنامه ریزی و کیفیت محصولات

    -  مدیریت تعداد افراد قابل دسترس برای انجام پروژه

    ٢-٣.  خط تولید نرم افزار

    ٢-٣-١. تعریف

    یک خط تولید نرم افزار، مجموعه ای از سیستم های به شدت وابسته به نرم افزار هستند که دارای مجموعه ای مدیریت شده و مشترک از خصوصیات بوده و به نیازهای خاصی از یک بخش از بازار پاسخ داده یا هدف خاصی را برآورده میکنند و از یک مجموعه مشترک از داراییهای اصلی و پایه به یک روش معین توسعه مییابند.

    بسیاری از سازمان ها دریافته اند که با استفاده از خط تولید میتوان از مشترکات بین سیستم های مشابه در زمینه های اقتصادی سود برد و بهبود قابل توجهی در بازدهی در تولید، کیفیت محصول ، زمان تحویل و رضایت مشتری بدست خواهد آمد.

    در واقع در خط تولید نرم افزار یک دید راهبردی در ابتدای فرایند توسعه نرم افزار فراهم میگردد. دید کلی از توسعه خانواده ای از محصولات به هدفمندی فرایند توسعه کمک میکند. برای مشخص شدن مفهوم خط

    تولید نرم افزار، در زیر به مفاهیمی که خط تولید نرم افزار نیستند، اشاره میشود:

    -  توسعه یک سیستم با  قابلیت استفاده مجدد: در زمان مورد نیاز، کد برای همان سیستم اصلاح می - گردد.

    -  استفاده مجدد از کتابخانه های شامل الگوریتم ، ماژول ها، اشیا یا مولفه ها.

    -  توسعه نرم افزار مولفه گرا یا سرویس گرا بدون تمرکز بر معماری

    -  نسخه هایی از یک محصول واحد

    -  معماری با قابلیت پیکربندی

    -  مجموعه ای از استانداردهای فنی بدون توجه به معماری

    خط تولید نرم افزار بر روی تمایز بنیادی بین "توسعه برای قابلیت استفاده مجدد" و "توسعه با قابلیت استفاده مجدد" مبتنی است . در مهندسی دامنه (توسعه برای قابلیت استفاده مجدد) اساسی برای توسعه محصولات منفرد فراهم میگردد. برخلاف بسیاری از رویکردها که بر روی داراییهای کد متمرکز میشوند، زیربنای خط تولید نرم افزار شامل همه داراییهای اصلی هستند که در طول چرخه حیات توسعه نرم افزار بدست میآیند. داراییهای متفاوت ، کل مراحل از نیازها تا معماری، پیاده سازی و آزمایش را در بر میگیرند.

    کل داراییهای موجود، زیربنای خط تولید نرم افزار را تعریف میکنند. یک تمایز کلیدی بین مهندسی خط تولید نرم افزار و سایر رویکردها آن است که داراییها متفاوت ،  خودشان به صورت ضمنی شامل تغییرپذیری نیز هستند. برای مثال ، ممکن است نمایشی از نیازها شامل توصیفی از نیازهای خاص باشد که تنها برای یک زیرمجموعه مشخص از محصولات قابل به کارگیری است .

    داراییهای منفرد در زیربنای خط تولید نرم افزار به یکدیگر متصل شده اند، مانند داراییهای نرم افزاری در توسعه نرم افزار. برای مثال قابلیت ردیابی بین داراییهای منفرد تعریف میشود. به این ترتیب میتوان با داشتن نیازها، داراییهای مرتبط با آن مانند کد آزمایش یا  موارد آزمایش را یافت .

  • فهرست و منابع گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار

    فهرست:

    چکیده .................................................................................................................... ٩

    ١-١. مقدمه ............................................................................................................ ١١

    ١-٢. طرح مساله ...................................................................................................... ١١

    ١-٣. تعیین محدوده تحقیق ........................................................................................ ١٢

    ١-٤. ساختار گزارش ................................................................................................. ١٢

    ٢-١. مقدمه ............................................................................................................ ١٥

    ٢-٢. تاریخچه خط تولید ............................................................................................ ١٥

    ٢-٣. خط تولید نرم افزار ............................................................................................ ١٧

    ٢-٣-١. تعریف ..................................................................................................... ١٧

    ٢-٤. دلیل استفاده از خط تولید نرم افزار ...................................................................... ٢٠

    ٢-٥. نمونه هایی از کاربرد خط تولید ........................................................................... ٢٠

    ٢-٦. خلاصه ........................................................................................................... ٢٢

    ٣-١. مقدمه ............................................................................................................ ٢٤

    ٣-٢. مفاهیم اولیه .................................................................................................... ٢٤

    ٣-٣. مدل خصوصیات ................................................................................................ ٢٦

    ٣-٤. مراحل ایجاد مدل خصوصیات ................................................................................ ٣٠

    ٣-٥. اعتبارسنجی مدل .............................................................................................. ٣٠

    ٣-٧. کاربرد مدل خصوصیات ....................................................................................... ٣١

    ٣-٨. روش های تعریف و مدلسازی مدل خصوصیات ............................................................. ٣١

    ٣-٨-١. روش FODA ............................................................................................ ٣٢

     34 ................................................................................................... FORM.2-8-3

     36 ............................................................................................  FeatuRSEB.3-8-3

     37 ...................................................................................................   GPFT.5-8-3

     38 .....................................................................................................   EFD.6-8-3

     4

     

     

     

     39 .........................................................................................  PLUSS (PFT).7-8-3

    ٣-٩. مدل کردن مدل خصوصیات همراه با نیازهای غیر وظیفه مندی ........................................ ٤٠

    ٣-٩-١. چارچوب NFR    ....................................................................................... ٤٠

    ٣-١٠. تحلیل مدل خصوصیات ..................................................................................... ٤٢

    ٣-١٠-١. فرمال ................................................................................................... ٤٣

    ٣-١٠-١-٤. مزایا .................................................................................................. ٤٨

    ٣-١٠-٢. استدلال خودکار روی درخت خصوصیات .......................................................... ٤٨

    ٣-١٠-٢-٢.مسئله ارضای محدودیت ........................................................................... ٥٠

    ٣-١٠-٢-٣. تعاریف مسئله ارضای محدودیت ................................................................. ٥٠

    ٣-١٠-٢-٤. نگاشت درخت خصوصیات و مسئله ارضای محدودیت ....................................... ٥٢

    ٣-١٠-٢-٥. استدلال خودکار مدل خصوصیات ............................................................... ٥٣

    ٣-١٠-٣. نتیجه گیری ............................................................................................. ٥٦

    ٤-١. خصوصیات کیفی .................................................................................................. ٥٩

    ٤-٢. مدل های کیفی ................................................................................................. ٦١

    ٤-٣. اهمیت خصوصیات کیفی در خط تولید  نرم افزار .......................................................... ٦٤

    ٤-٤. کیفیت نرم افزار در خط تولید نرم افزار....................................................................... ٦٦

    ٤-٥. مدل های کیفی برای خط تولید نرم افزار .................................................................... ٦٨

    ٤-٥-١. مقدمه ..................................................................................................... ٦٨

    ٤-٥-٢. خصوصیات مدل های کیفی خط تولید نرم افزار ..................................................... ٦٩

    ٤-٦. بررسی مدل های کیفی موجود ............................................................................ ٦٩

    ٥-١. مقدمه ............................................................................................................... ٨٤

    ٥-٢. قابلیت استفاده مجدد ......................................................................................... ٨٤

    ٥-٣. تاریخچه قابلیت استفاده مجدد ........................................................................... ٨٦

    ٥-٤. مشکلات موجود در قابلیت استفاده مجدد .............................................................. ٨٩

    ٥-٥. قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار............................................................ ٩٠

     5

     

     

     

    ٥-٩. نتیجه گیری ................................................................................................... ١١١

    ٦-١. مقدمه .......................................................................................................... ١١٣

    ٦-٢. شناسایی نقایص کارهای انجام شده ....................................................................... ١١٤

    ٦-٢-١. موارد قابل بحث در ارائه روش ارزیابی (اندازه گیری ) خصوصیات کیفی نرم افزار در خط تولید

    نرم افزار ................................................................................................................ ١١٤

    ٦-٣. موضوع جدید برای تحقیق .................................................................................. ١١٥

    ٦-٤. سوالات تحقیق ............................................................................................... ١١٦

    ٦-٥. مسیر تحقیق .................................................................................................. ١١٦

    ٦-٦. شکل خروجی مورد انتظار .................................................................................. ١١٧

    ٦-٧. شیوه ارزیابی نتایج تحقیق .................................................................................. ١١٧

    منبع:

    [1] D. Benavides, P. Trinidad, and A. Ruiz-cort‟es, “Automated reasoning on feature models”,

    In 17th international conference on advanced information systems engineering, Vol. 35, No. 6,

    pp. 615-636, 2005.

    [2] L. Chung, B. A.Nixon, “Dealing with non-functional requirements: three experimental

    studies of a process-oriented approach”, In proceeding of the 17th international conference on

    software engineering, 1995.

    [3] P. Borba, R. Gheyi, and T. Massoni, “Algebraic laws for feature models”, In  journal of

    universal computer science, Vol. 14, No. 21, pp. 3573-3591, 2008.

    [4] D. Batory, D. Benavides, and A. Ruiz-cortes,” Automated analyses of feature models:

    challenges ahead”, In communication of the ACM magazine, Vol. 49, No. 12, 2006.

    [5] M. Riebisch, K. Bollert, D. Streitferdt, and I. Philippow, “Extending feature diagrams with

    UML multiplicities”, In integrated design and process technology journal, 2002.

    [6] K. C.Kang, S. G.Cohen, J. A.Hess, W. E.Novak and A.S. Peterson, “Feature-Oriented

    Domain Analysis (FODA) feasibility study”, Software Engineering Institute, Carnegie Mellon

    University, Pennsylvania, Tech. Rep. TR-21, 1990.

    [7] K. C. Kang, J. Lee, and P. Donohoe, “Feature-oriented product line engineering”, In ieee

    software journal, Vol 19, No. 4, pp. 58-65, 2002.

    [8]  K. C. Kang, S. Kim, J. Lee, K. Kim, G. J. Kim, and E. Shin,“FORM: A Feature-Oriented

    Reuse Method with domain-specific reference architectures”, In annals of software engineering

    journal, Vol. 5, No. 1, pp. 143-168, 2001.

     [9] J. Sun, H. Zhang, Y. F. Li, and H. Wang, “Formal semantics and verification for feature

    modeling”, In proceedings of the 10th ieee international conference on engineering of complex

    computer systems, 2005.

    [10] P. Schobbens , P. Heymans, J. Trigaux , and Y. Bontemps, “Generic semantics of feature

    diagrams “,In international journal of computer and telecommunication networking, Vol. 51,

    No. 2, 2007.

    [11] H. Washizaki, H. Yamamoto, and Y. Fukazawa, “A metrics suite for measuring reusability

    of software components”, In proceedings of the s9th international software metrics symposium,

    2003.

    [12] R. S. Pressman, Software engineering: a practitioner’s approach, 5th edition, 2000, Ch.

    19.

    th

    [13] A. Trendowicz, and T. Punter, “Quality modeling for software product lines”, In 7

    ECOOP workshop on quantitative approaches in object-oriented software engineering, 2003.

     119

     

     

     

    [14] V. R.Basili, G. Caldiera, and H. D.Rombach, Encyclopedia of software engineering, wiley

    1994.

    [15] B. Gonzalez-Baixauli, J. Mylopoulos, and J. Cesar, “Visual variability analysis for goal

    models” , In proceeding of 12th ieee international requirement engineering conference,2004.

    [16] J. S. Her, J. H. Kim, S. H. Oh, S. Y.Rhew, and S. D.Kim, “A framework for evaluating

    reusability of core asset in product line engineering ”, In information and software engineering

    journal, Vol. 49, No. 7, july 2007.

    [17] D. Zubrow, and G. Chastek, “Measures for software product lines”, Software Engineering

    Institute, Carnegie Mellon University, Pennsylvania, Tech. Rep. TR-21, 2003.

    [18] L. Etxeberria, G. Sagardui, and L. Belategi, “Quality aware software product line

    engineering”, In journal of the Brazilian computer society, Vol. 14, No.1, 2008.

    [19] L. Brownsword, and P. Clements, “A case study in successful product line development”,

    Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University, Pennsylvania, Tech. Rep. TR-016,

    1996.

    rd

    [20]  C. W. Krueger, “Software product line reuse in practice”, In proceeding of ieee 3

    symposium on application-specific systems and software engineering technology, pp. 117-118,

    2000.

    [21] W. Frakes, and C. Terry, “Software reuse: metrics and models”, In journal of acm

    computer surveys, Vol. 28, No. 2, 1996.

    [22] S. G. Shiva, and L. A. Shala, “Software reuse: research and practice”, In proceeding of

    ieee international conference on information technology, 2007.

    [23]  W. B. Frakes, and K. Kang, “Software reuse research: status and future”, In journal of

    ieee transactions on software engineering, Vol. 31, No. 7, pp. 529-536, July. 2005.

    [24] M. Krsek, J. V. Zyl, R. Redpath, and B. Clohesy,”Experiences of large banks: hurdles and

    enablers to the adoption of software product line practices in large corporate organizations”, In

    12th international software product line conference, 2008.

    [25]  J. D. McGregor, D. Muthig, K. Yoshimura, and P. Jensen,“ Successful software product

    line practices”, In ieee software journal, Vol. 27, No. 3, pp. 16-21, 2010.

    [26] F. Van der linden, K. Schmid, and E. Rommes, Software product lines in action, Berlin

    Heidelberg: Springer, 2007.

    [27] K. Pohl, G. Böckle, and F. Van der linden, Software product line engineering:

    foundations, principles, and techniques, Berlin Heidelberg: Springer, 2005.

    [28] G. Gordon Schulmeyer, Handbook of software quality assurance, 4th edition, Artech

    house, 2008.

     120

     

     

     

    [29] P. Clements, S. Cohen, P. Donohoe, and L. Northrop,” Control channel toolkit: a software

    product line case study”,  Software Engineering Institute, Carnegie Mellon University,

    Pennsylvania, Tech. Rep. TR-030, 2001.

    [30] D. Benavides, A. Ruiz–cort´es, P. Trinidad, and S. Segura, “A survey on the automated

    analysis of feature models”, In proceeding of JISBD conference, pp. 367-376, 2006.

    [31] D. Batory,” Feature models, grammars, and propositional formulas”, In lecture notes in

    computer science journal, Vol. 3714, pp. 7-20, 2005.

    [32] D. Benavides, S. Segura, and A. Ruiz-cortés, “Automated analysis of feature models 20

    years later: a literature review”, In information systems journal, Vol. 35, No. 6, pp. 615-636,

    2010.

    [33] D. R. Mcandrews, “Establishing a software measurement process”, Software Engineering

    Institute, Carnegie Mellon University, Pennsylvania, Tech. Rep. TR-16, 1993.

    th

    [34] M. Janota and J. Kiniry, “Reasoning about feature models in higher-order logic”, In 11

    international software product line conference, 2007.

    [35] F. Ahmed, A. Beg, S. Alkobaisi, and L. F. Capretz, “Framework for visual modeling of

    software product line”, In  ieee software journal, pp. 484-488, 2010.

    [36] D. Zubrow, and G. Chastek, “Measures for software product lines”, Software Engineering

    Institute, Carnegie Mellon University, Pennsylvania, Tech. Rep. TR-031, 2003.

    [37] M. Neil, and N. Fenton,” Predicting software quality using bayesian belief networks”, In

    proceedings of 21st  annual software engineering workshop NASA.Goddard space flight centre,

    1996.

    [38] R. Muschevici, D. Clarke, and J. Proenca, “Feature petri nets”, In proceeding of software

    product line engineering conference, Vol. 2, pp. 99-106, 2010.

    [39] S. Bailin, “Features need stories”, In international conference on software reuse, pp. 51-

    64, 2009.

    [40] R. Gheyi, T. Massoni, and P. Borba, “Algebraic laws for feature models”, In universal

    computer science journal, Vol. 14, No. 21, pp. 3573-3591, 2008.

    th

    [41] Y. Ishida, “Software product lines approach in enterprise system development”, In 11

    international software product line conference, 2007.

    [42] R. Ommering,“Software reuse in product populations”, In ieee transactions on software

    engineering, Vol. 31, No. 7, 2005.

    [43] Ruben Prieto-Diaz, “Domain analysis: an introduction”, In acm SIGSOFT Software

    Engineering Notes 15(2), pp. 47-54, April, 1990.

     121

     

     

     

    [44] N.E. Fenton, S.L.O. Pfleeger, Software Metrics: A Rigorous and Practical Approach,

    International Thomson Computer Press, 1996.

    [45] Y. Choi, S. Lee, H. Song, J. Park, S. Kim, “Practical s.w component quality evaluation

    model”, In 10th  International Conference on Advanced Communication Technology, pp. 259-

    264 ,2008.

    [46] P. Clements, and L. Northrop, Software product line practices and patterns, Addison

    Wesley, 2001.

    [47] L. Northrop, “Software product line essentials”, presented at software engineering

    institute, carnegie mellon university, 2008. 

پروپوزال در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , گزارش سمینار در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , تز دکترا در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , رساله در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , پایان نامه در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , تحقیق در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , مقاله در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , پروژه دانشجویی در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , تحقیق دانشجویی در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , مقاله دانشجویی در مورد گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار , پروژه دانشجویی درباره گزارش سمینار بررسی روش های اندازه گیری قابلیت استفاده مجدد در خط تولید نرم افزار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت