پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86

تعداد صفحات: 108 فرمت فایل: word کد فایل: 1911
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86

    پایان نامه

    جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

    چکیده

     فرسودگی شغلی شامل احساس خستگی عاطفی ، مسخ شخصیت و عدم موفقیت فردی در کار است. این پژوهش فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران را مورد بررسی قرار داد . روش تحقیق توصیفی و از نوع زمینه یابی است . نمونه این تحقیق 134 نفر از دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران بودند که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب شدند . ابزار تحقیق پرسشنامه فرسودگی شغلی بوده که به روش محقق ساخته تهیه شد . نتایج تحقیق نشان داد که فرسودگی شغلی دبیران در مولفه های خستگی عاطفی ، مسخ شخصیت ، عدم موفقیت فردی کمتر از سطح متوسط می باشد . و بین سن با فرسودگی شغلی دبیران و همچنین میزان تحصیلات ، تعداد سالهای تدریس و نوع ماده درسی و فرسودگی شغلی دبیران تفاوت معنی داری بدست نیامد . در مورد ارتباط تعداد سالهای تدریس در دوره پیش دانشگاهی و فرسودگی شغلی در دو مولفه خستگی عاطفی و مسخ شخصیت رابطه معنی داری بدست نیامد، و فقط در ارتباط مولفه سوم یعنی عدم موفقیت فردی با فرسودگی شغلی تفاوت معنی دار بود . 

    -1 مقدمه

    با پیچیده تر شدن روز افزون جوامع امروزی رسالت سازمانها برای برآوردن انتظارات جوامع حساس تر و مهم تر می شود. با توجه به حساسیت سازمان آموزش و پرورش برای دستیابی و اجرای موفقیت آمیز هر فعالیت آموزشی افزون بر منابع مالی، وسایل و فناوری، وجود  نیروی انسانی سالم و متعهد، نقش اساسی را ایفا می کند. به عبارت دیگر تعهد کاری و واکنش عاطفی فرد نسبت به کار و همچنین بالا بودن سلامت روانی میزان تولید و قابلیت   کار را بالا می برد.  گرین هاو( 1974) ، به نقل از( محمدی 1385 )

    نخستین بار فروید نبرگر (1974 ) فرسودگی شغلی را تعریف کرده است. فرسودگی شغلی پدیده ای عمومی و فراگیر است که از کنش متقابل فرد با محیط کار ناشی می شود و نتیجه   آن از دست دادن انگیزه، اشتیاق، انرژی، و کاهش عملکرد در زندگی است. فرسودگی شغلی فقط به منزله خستگی و فشار ناشی از کار نیست، بلکه به سبک کلی زندگی فرد و ساعتهای بیداری او نیز سرایت می کند. هرشن سن و پاور( 1975 )، به نقل از( محمدی 1385 )

    فرسودگی کاری در حقیقت آن نوع از فرسودگی روانی است که با فشارهای روانی یا استرس های مربوط به شغل و محیط کار توام گشته است. این اختلال در میان انواع مشاغل مدرسان و یاری دهنده هایی نظیر مشاوران، مددکاران اجتماعی، پزشکان، پلیس، پرستاران مشاهده شده و با محرکهای تنش زایی مانند داشتن مراجعان بیش از حد در یک زمان ،  نداشتن وقت کافی و فقدان حمایت یا قدردانی مرتبط است.

    با توجه بر اهمیت فرسودگی شغلی در این مقاله سعی بر آن است پدیده فرسودگی شغلی  تبیین و سپس مراحل ابتلا به آن مشخص شود. آنگاه در زمینه پیامدهای روان شناختی و سازمانی فرسودگی شغلی بحث و در پایان آزمون فرسودگی شغلی مربوط به معلمان این  مقطع به منظور سنجش و ا ندازه گیری این  پدیده در بین دبیران زن مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران انجام خواهد شد.

    1- 2بیان مساله

    اخیرا روشن شده است که در بعضی مواقع معلمان دچار احساسی موسوم به فرسودگی شغلی می شوند.فرسودگی شغلی موجب از کار افتادگی می شود و اگر در مراحل اولیه آن شناخته شود به راحتی قابل درمان است.

    براساس تحقیقات انجام شده کارکنان حرف خدمات اجتماعی از اولین کاندیداهای فرسودگی شغلی محسوب می شوند. محققین این مساله را ناشی از مواجهه هر روزه این افراد با شرایط استرس و فقدان شرایط مثبت در محیط کار می دانند، از این رو پرستاران، معلمین، مشاوران، روان شناسان،مددکاران اجتماعی، افرادپلیس و کارکنان سرویس های بهداشتی جزء افرادی هستند که در معرض فرسودگی شغلی قرار می گیرند. نیری( 1379) ، به نقل از( حسنی 1381 )

    شایان ذکر است که دوره پیش دانشگاهی بواسطه اهمیت آن،دوره حساسی هم برای دبیران و هم برای دانش آموزان است و اهمیت آن به لحاظ فشار زمانی، محتوای زیاد، و آماده نمودن دانش آموزان برای کنکورمی باشد.

    اگرچه دبیران در هر مقطع ممکن است فشارهای روانی و جسمانی ناشی از کار را تحمل نمایند امادوره پیش دانشگاهی بدلیل شرایط خود ممکن است نشانه های بیشتری را بر دبیران این دوره تحمیل نماید و در نتیجه موجب فرسودگی شغلی شود. بر این اساس این تحقیق بر آن است تا فرسودگی شغلی دبیران زن مقطع پیش دانشگاهی را در شهر تهران مورد بررسی  قرار دهد و در صورت وجود چنین فشارهایی راههایی برای حل این مساله ارائه دهد تا با  برطرف نمودن شرایط مشکل زا بتوان محیط بهتری برای دبیران فراهم نمود تا وظایف خود را به خوبی انجام دهند.

    1- 3 اهمیت مساله

    در جهان امروز توانمندی، قدرت اقتصادی و رفاه هر کشوری در گرو استفاده بهینه از امکانات، منابع و نیروی انسانی آن کشور است.در این راستا هر چه نیروی کار شایسته تر و کارآمد تر باشد پیشرفت و توفیق آن کشور در عرصه های گوناگون اقتصادی و اجتماعی بیشتر خواهد بود. قابل ذکر است، کار آمدی هر فرد به عواملی گوناگون مانند استعداد، هوش، انگیزش، کیفیت ابزار کار مورد استفاده، آموزش و تخصص مورد نیاز، شرایط محیط کار، ملاحظات خستگی زدایی و ......بستگی دارد. اهمیت شناخت شیوه های خستگی زدایی بدین منظور است که با راهکارهای مناسب بتوان از فرسودگی و خستگی بیشتر پیشگیری کرد و این عارضه را در صورت بروز فرسودگی درمان نمود.

    در بررسی این عارضه فرسودگی باید بر این نکته آگاه بود که خستگی همانا پیامد کار مداوم و یکنواخت است که با استراحت آثار آن تدریجا از بین می رود اما نشانه های بیماری فرسودگی شغلی متعدد است و نباید این نوع خستگی را با خستگی های معمولی و زودگذر اشتباه نمود.

     

    یکی از مشکلات افراد مبتلا به فرسودگی ناشی از کار،این است که، ازناراحتی جسمی رنج

    می برند، قدرت آنان برای کار کردن کاهش می یابد و بیشتر اوقات خسته و ناتوان هستند.

     

    و نشانه های فیزیولوژیکی مانند سردردهای مکرر، تهوع،اختلال در خوابیدن و تغییر عادات مربوط به غذا خوردن(مانند از دست دادن اشتها) دارند.

    مشکل دیگر این افراد فرسودگی هیجانی است.افسردگی، احساس درماندگی و نیز احساس به دام افتادن در کار و شغل خود، بخشی از مشکلات هیجانی آنهاست.افراد گرفتار خستگی شغلی غالبا دچار فرسودگی نگرشی نیز هستند.این افراد نسبت به دیگران بد گمان می شوند، این تحلیل در آنان ایجاد می شود که با دیگران بیشتر مانند یک شیء رفتار کند تا به عنوان یک انسان و ضمنا نسبت به آنان نیز نگرشی منفی پیدا می کنند. افرادی که دچار فرسودگی شغلی هستند این تمایل را پیدا می کنند که خود یا شغلی که به عهده دارند، سازمان محل کار خویش و یه طور کلی زندگی خود را بی اعتبار جلوه دهند، و این احساس را پیدا می کنند که پیشرفت شخصی آنها کند است،و به این نتیجه می رسند که در گذشته نیز قادر نبوده ا ند،  پیشرفت شخصی زیادی داشته باشند و می پندارند در آینده نیز پیشرفت نخواهند داشت.

    برای فائق آمدن بر این مشکلات باید با استرس های روانی و فرسودگی شغلی مقابله کرد. اهمیت پژوهش حاضر در این است که ابعاد مختلف فرسودگی شغلی را دربین دبیران مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران روشن می کند و سعی در ارائه راههایی برای کنار آمدن با آن دارد.

    1-4 هدف کلی تحقیق

    بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران در سال تحصیلی 87- 86 می باشد.

    1-4-1 اهداف جزئی تحقیق

    - تعیین رابطه بین سن و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی می باشد.

     

    - تعیین رابطه بین میزان تحصیلات و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی می باشد.

    - تعیین رابطه بین تعداد سالهای تدریس و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز دولتی پیش دانشگاهی می باشد.

    - تعیین رابطه بین تعداد سالهای تدریس در پیش دانشگاهی و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز دولتی پیش دانشگاهی می باشد.

    - تعیین رابطه بین نوع ماده درسی و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران می باشد .

    1-5 سوالات تحقیق

    - آیا تدریس در دوره پیش دانشگاهی موجب فرسودگی بیشتر می شود ؟

    - آیا بین سن و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران ارتباط وجود دارد ؟

    - آیا بین میزان تحصیلات و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران ارتباط وجود دارد ؟

    - آیا بین تعداد سالهای تدریس و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران ارتباط وجود دارد ؟

    - آیا بین تعداد سالهای تدریس در دوره پیش دانشگاهی و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکزپیش دانشگاهی دولتی شهر تهران ارتباط وجود دارد ؟

    - آیا بین نوع ماده درسی و فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی دولتی شهر تهران ارتباط وجود دارد؟

    1-6 تعاریف متغیرها

    1- معلم یا دبیر: در این تحقیق منظور فردی است که در مراکز  یا یک مرکز پیش دانشگاهی دولتی دخترانه به تدریس یک یا چند ماده درسی به دانش آموزان می پردازد. (شیرازی،              1378 ،ص11 )

    2- مقطع پیش دانشگاهی : این دوره که به عنوان حلقه اتصال آموزش متوسطه و آموزش عالی به مدت یک سال تحصیلی در نظام جدید آموزش متوسطه پیش بینی شده است و به موارد زیر می پردازد :

    _تعمیق و گسترش آنچه که دانش آموز در دوره سه ساله دبیرستان فرا گرفته است.

    _آماده شدن برای ورود به دانشگاه

    _تعمیق آموزش دروس تخصصی دوره دبیرستان

    _فراهم آوردن زمینه مناسب و آمادگی لازم جهت ادامه تحصیل در دوره های آموزش عالی

    _هدایت دانش آموزان به دوره های آموزش عالی مطابق با استعداد و علاقه آنها

    _فراهم آوردن زمینه مناسب برای شکوفایی خلاقیت و افزایش معرفت علمی و فرهنگی   دانش آموزان. ( بروج و ندیمی ،1377 ، ص 215 و230 )

    3- تعریف فرسودگی شغلی[1]

    فرسودگی شغلی کاهش قدرت سازگاری فرد با عوامل فشارزاست و سندرمی است مرکب از خستگی جسمی و عاطفی که منجر به ایجاد خود پنداری منفی در فرد، نگرش منفی نسبت به شغل، و فقدان احساس ارتباط با مراجعان به هنگام انجام وظیفه گردد. در تعریفی دیگر فرسودگی یک فرد نتیجه فشار کاری است که منجر به سازگاری ناهنجار و اجرای کار نامرغوب می شود .  تانگ و ینگ( 1999) ،به نقل از( سانبول 2003) فرسودگی به عنوان یک تجربه روانشناسی منفی که واکنش به استرس کاری مرتبط می باشد تعریف شده است.  دوتسچ (1984)، راتلیف(1988) ، به نقل از( سانبول 2005 ) در تعریفی دیگر از پا درآمدن از رمق افتادن، از پاافتادگی، بی حالی ، سستی و رخوت متصدی شغل است. و نوعی پاسخ فرد به عوامل فشارزای میان فردی در محیط کار باشد که طی آن تماس بیش از ظرفیت متصدی شغل با دیگران، باعث ایجاد تغییراتی در نگرشها و رفتار وی نسبت به آنان می شود. (ساعتچی، 137، ص 216و217)

    این سندرم ممکن است فرد را به سوی انواع بیماریهای روانی و جسمانی سوق دهد و شامل مولفه های زیر است: خستگی عاطفی، مسخ شخصیت، فقدان موفقیت فردی.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86

    فهرست:

    فصل اول

    مقدمه .......................................................................................................... 2

    بیان مسأله.................................................................................................... 3

    اهمیت مسأله............................................................................................... 4

    اهداف تحقیق.............................................................................................. 5

    1-4-1- هدف کلی تحقیق................................................................................. 5

    1-4-2- هدف جزئی تحقیق.............................................................................. 5

    سؤالات تحقیق............................................................................................ 6

    تعاریف متغیرها........................................................................................... 7

    تعاریف عملیاتی......................................................................................... 9

    فصل دوم

    2-1- مقدمه........................................................................................................ 11

    2-2- فرسودگی شغلی...................................................................................... 11

    2-3- رویکردهای مختلف به فرسودگی شغلی.............................................. 14

    2-3-1- رویکرد بالینی .................................................................................... 14

    2-3-2- رویکرد روان شناختی – اجتماعی................................................... 16

    2-3-3- رویکرد تبادلی.................................................................................... 17

    2-3-4- مدل کاپنر............................................................................................ 19

    2-4- رویکرد ساختاری.................................................................................... 20

    2-4-1- سازمان................................................................................................ 21

    2-4-2- جو سازمانی........................................................................................ 21

    2-4-3- تئوری سیستم های اجتماعی و جو سازمانی................................. 22

    2-4-4- جو سازمانی و روابط سازمانی......................................................... 23

    2-4-5- شاخص های جو سالم سازمانی...................................................... 24

    2-4-6- بهداشت روانی................................................................................... 25

    2-4-7- روحیه.................................................................................................. 26

    2-4-8- ویژگی های مدرسه سالم.................................................................. 26

    2-5- مراحل فرسودگی شغلی......................................................................... 27

    2-5-1- ماسلاچ................................................................................................ 27

    2-5-2- پستونچی............................................................................................ 28

    2-5-3- مراحل فرسودگی شغلی معلمان (ساراسون).................................. 30

    2-6- عوامل فرسودگی شغلی.......................................................................... 30

    2-7- نشانه های فرسودگی شغلی.................................................................. 33

    2-8- عوارض فرسودگی شغلی....................................................................... 34

    2-9- استرس شغلی.......................................................................................... 34

    2-9-1- منابع استرس شغلی........................................................................... 35

    2-9-2- ارتباط استرس شغلی با تحلیل رفتگی............................................ 37

    2-10- تحلیل رفتگی وشخصیت.................................................................... 41

    2-10-1- تحلیل رفتگی و شغل آموزگاری................................................... 43

    2-11- فشار روانی........................................................................................... 45

    2-11-1- آثار تخریبی فشار روانی در تدریس............................................ 46

    2-11-2- راههای کاهش فشار روانی معلمان.............................................. 46

    2-12- پیشینه پژوهش..................................................................................... 48

    2-12-1- تحقیقات داخلی.............................................................................. 48

    2-12-2- تحقیقات خارجی............................................................................ 54

    فصل سوم

    3-1- طرح تحقیق.............................................................................................. 58

    3-2- جامعه آماری............................................................................................ 58

    3-3- متغیر مستقل و وابسته............................................................................. 58

    3-4- روش نمونه گیری ................................................................................. 58

    3-5- ابزار اندازه گیری..................................................................................... 59

    3-6- پایایی و روایی تحقیق............................................................................ 59

    3-7- ابزار تجزیه و تحلیل داده ها.................................................................. 59

    فصل چهارم

    4-1- مقدمه........................................................................................................ 61

    4-2- تجزیه و تحلیل داده ها ......................................................................... 62

    فصل پنجم

    5-1- مقدمه........................................................................................................ 85

    5-2- بحث ونتیجه گیری ................................................................................ 85

    5-3- پیشنهادها.................................................................................................. 91

    5-4- محدودیتها................................................................................................ 91

    منابع.............................................................................................. 92

     

    فهرست جداول

    جدول 4-1 – توزیع فراوانی مرتبط با متغیر سن دبیران............................... 62

    جدول 4-2 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر میزان تحصیلات دبیران.......... 64

    جدول 4-3 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سالهای تدریس دبیران. 66

    جدول 4-4 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر تعداد سالهای تدریس در پیش دانشگاهی   68

    جدول 4-5 – توزیع فروانی مرتبط با متغیر نوع درس مورد تدریس......... 70

    جدول 4-6 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه خستگی عاطفی 72

    جدول 4-7 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه مسخ شخصیت. 72

    جدول 4-8 آمار توصیفی مرتبط با بررسی وضعیت مولفه عدم موفقیت فردی 73

    جدول 4-9 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به خستگی عاطفی 74

    جدول 4-10 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به مسخ شخصیت    76

    جدول 4-11 بررسی وضعیت موجود دیدگاه دبیران نسبت به عدم موفقیت فردی       78

    جدول 4-12 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر سطوح سنی 80

    جدول 4-13 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر مدرک تحصیلی 81

    جدول 4-14 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر تعداد سالهای تدریس      82

    جدول 4-15 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر تعداد سالهای تدریس در پیش دانشگاهی.............................................................................................................................. 84

    جدول آزمون تعقیبی LSD مرتبط با جدول 15............................................ 85

    جدول 4-16 بررسی مقایسه ای فرسودگی شغلی با تأکید بر نوع درس مورد تدریس (نوع تدریس).............................................................................................................................. 86

     

     

    فهرست نمودارها

    نمودار 4-1 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 1....................... 63

    نمودار 4-2 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 2....................... 65

    نمودار 4-3 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 3....................... 67

    نمودار 4-4 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 4....................... 69

    نمودار 4-5 نمودار مرتبط با توزیع فراوانی جدول شماره 5....................... 71

    منبع:

    1-  احمدی، سید احمد. خلیفه سلطانی، افتخار اسادات( 1385 ) بررسی فرسودگی شغلی مدیران آموزشی در مقطع های سه گانه شهر اصفهان.

    2-  ندیمی، محمد تقی. بروج، محمد حسین ( 1377 ) . آموزش و پرورش سه مقطع ابتدایی، راهنمایی، متوسطه. چاپ 4 ، انتشارات مهرداد.

    3-  عاطف، لاله ؛ روح الامین، مریم ؛ نوری، ابوالقاسم و مولوی، حسین (1385 ) . میزان فرسودگی شغلی و خشنودی شغلی پزشکان جراح عمومی و متخصص داخلی شهر اصفهان . فصلنامه علمی و پژوهشی دانش و پژوهش در روانشناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ( اصفهان ) شماره29، سال 8  .

    4-  دکتر سرمد، زهره. دکتر بازرگان، عباس. دکتر حجازی، الهه. روشهای تحقیق در علوم رفتاری. چاپ دوازدهم 1385، انتشارات آگه. 5-  خاکزادان، زهرا (1385 ). بررسی رابطه بین کنترل و فرسودگی شغلی معلمان ابتدایی مدارس دولتی شهر نیشابور. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    6- شیرازی ، رباب( 1378) . بررسی عوامل موثر در انگیزه انتخای شغل معلمی از دیدگاه دبیران زن شاغل در مراکز دولتی پیش دانشگاهی شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه الزهرا .

    7- حسنی، فاطمه (1381 ). بررسی میزان فرسودگی شغلی معلمان زن ریاضی و هنر دبیرستانهای عادی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهرا.

    8-  بدری گرگری، رحیم (1374 ). سندرم روان شناختی فرسودگی شغلی معلمین و مکانیزم های 

    مقابله ای .  پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت مدرس .

    9-  سعادت ، اسفندیار ؛(1375 ) . تاثیر تحلیل رفتگی بر کارآیی نیروی انسانی . مجله دانش            مدیریت، شماره 33 و 34 . 

    10- کشتکاران ، علی ؛ ( 1375 ) . تحلیل رفتگی و روش اندازه گیری آن . مجله دانش مدیریت ، شماره 33 و 34 .

    12-  محمدی حیدر باغی ، صابر ؛ ( 1386 ) . راههای کاهش فشار روانی بر معلمان . رشد معلم ،

    دوره 25 .

    13-  دی هیوس ، پیتر ؛ دایکسترا ، رنه اف دبلیو . صانعی ، سعید ( 1382 ) . آیا آموزگاران آسانتر دچار تحلیل رفتگی می شوند ؟ . فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره75 ، سال 19 ، شماره 3 .

    14-  محمدی ، شهناز ؛ ( 1385 ) . فرسودگی شغلی و سلامت روان شناختی در دبیران .

    فصلنامه روان شناسان ایرانی ، شماره 9 ، سال 3 .

    15-  رسولیان، مریم . الهی ، فاطمه . اقمم ابراهیمی، عزیزه ( 1383 ) ارتباط فرسودگی شغلی با ویژگیهای شخصیتی در پرستاران .

    16-  شیرخدا ، الهه ؛ ( 1386 ) . تنیدگی شغلی . رشد مدیریت مدرسه، شماره6 ، دوره 6 . 

    17-  محمدی ، شهناز ؛ (1386 ) . مقایسه مکانیسم های مقابله ای ، فرسودگی شغلی و سلامت

    روان در بین دبیران ایران و هند . فصلنامه نوآوری های آموزشی ، شماره 16 ، سال 5 .

    18-  قدیمی مقدم ، ملک محمد . حسینی طباطبایی ، فوزیه . ( شیوع فرسودگی شغلی در بین معلمان و کارکنان سازمان آموزش و پرورش و رابطه آن با جنسیت ، مدرک تحصیلی ، مقطع شغلی ، موقعیت جغرافیایی .

    19-  بابلی بهمنی، عزیزا...( 1378 ). بررسی میزان فرسودگی شغلی مدیران دبیرستانهای دولتی پسرانه شهر تهران و رابطه آن با روشهای مقابله ای آنها. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

    20-  شیرکول، ماندانا ( 1382 ) . عوامل موثر در بروز فرسودگی شغلی معلمان دانش آموزان نابینا و ناشنوا و عادی در مقطع راهنمایی شهر تهران . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران .

     21-  ساعتچی، محمود . ( روان شناسی بهره وری ) . انتشارات نشر ویرایش، 1380 .

    22-  عسکریان، مصطفی . ( روابط انسانی و رفتار سازمانی) . انتشارات امیرکبیر، 1378 .

    23-  جعفر پور، حسن ( 1376). ارتباط بین سخت رویی و فرسودگی شغلی در معلمان عادی و استثنایی. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران .

    24-  احقر ، قدسی (1385 ). بررسی نقش فرهنگ سازمانی مدارس در فرسودگی شغلی

      دبیران دوره راهنمایی شهر تهران . فصلنامه تعلیم و تربیت ، شماره 2 ، سال 22 .

    25- میر کمالی، سید محمد.( روابط انسانی در آموزشگاه ). نشر یسطرون ،1380.

    26- طاهری، احمد ( 1381 ). بررسی رابطه بین سلامت سازمانی و روحیه دبیران دبیرستانهای پسرانه دولتی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران.

    27- گودرزی، اکرم؛ گمینیان، وجیهه. ( اصول و مبانی و نظریه های جو و فرهنگ سازمانی ). انتشارات جهاد دانشگاهی، 1381

     

    28- راس، آر رندال؛ آلتمایر، ام الیزابت. خواجه پور، غلامرضا. ( استرس شغلی ). انتشارات  سازمان مدیریت صنعتی ، 1377 .

    منابع انگلیسی

    1-Clark Carlson , Betty. Tompson ,A. Jone (2005).                                             Job burnout and job leaving in Public school teachers : implication for stress management .             International  Journal  Of  Stress  Management . Vol 2 , Number

    2-Kahn , H . Jeffrey, Kimberly , T . Schneider , Jenkins , M. Theresa, Moyle ,

    L. Laura . (2006). Emotional social support and job burnout  among  high-school

    Teachers: is it all due to dispositional affectivity?

          Journal  Of  Organizational   Behavior . Vol 27 , Issue 6, 2006 .  

          3- Demirel, Yeltekin . Toktamis, Aydin. Sezer, Erol.(2006). Burnout among high  School teachers in Turkey. Middle  East  Journal  Of   Family  Medicine . Vol 3, Issue 3 .

    4-Murat Sunbul , Ali .(2003). An analysis of relatios  among locus of control,   burnout   And job satisfaction  in Turkish high school teachers . Journal  Article  Excerpt : Australian  Journal  Of  Education , Vol ,47.

    5- Antoniou , A.-S., Polychroni , F. Vlachakis, A.-N.(2006). Research  note         Gender and age differences  in occupational burnout  between  primary  and  high- school teachers in Greece .  Journal  Of  Managerial  Psychology . Vol , 21  No,7.          www. emeraldinsight . com  

    6-Croom , Barry.(2003). Teacher  burnout  in agricultural education .  Journal  Of  Agricultural  Education . Vol 44, Number 2 .

         7- Maslach , Schaufeli and Leiter(2001). Job burnout . www. google.com

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, رساله در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, مقاله در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی فرسودگی شغلی دبیران زن مراکز پیش دانشگاهی شهر تهران در سال تحصیلی 87-86
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت