پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل

تعداد صفحات: 83 فرمت فایل: word کد فایل: 1902
سال: 1390 مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل

    پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی رشته مشاوره و راهنمائی

    چکیده

    پژوهش حاضر به منظور بررسی ارتباط دینداری با سازگاری زناشویی پرستاران متاهل زن بیمارستان امام خمینی (ره) شهر اردبیل صورت گرفته است.جامعه آماری این مطالعه پرستاران متاهل زن بیمارستان امام خمینی شهر اردبیل به تعداد 1327نفر بودندو  نمونه مورد مطالعه شامل 50نفر از پرستاران زن می باشد که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شده اند.

    ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل:

     پرسشنامه دینداری آلپورت ، پرسشنامه سازگاری زناشویی هارمون سینگ، پرسشنامه محقق ساخته بوده است.

    روش تحقیق در این مطالعه پس رویدادی بوده و  برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آماری tمستقل استفاده شده است.

    نتایج مطالعه نشان میدهد که بین هر یک از متغیرهای پیش بینی نگرش مذهبی با سازگاری زناشویی رابطه مثبت معنی داری وجود دارد.

    کلید واژگان : دینداری ، سازگاری زناشویی ، پرستاران

    فصل اول

    کلیات

    مقدمه

     

    هر خانواده را باید سنگ زیر بنای جامعه و کانون اصلی سنت، و رسوم و ارزشهای والا و مورد احترام وشالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی وروابط خویشاوندی، مبدأ بروز و ظهور عواطف انسانی وکانون صمیمانه ترین روابط میان افراد مهد پرورش فکر، اندیشه،اخلاق وتعالی روح انسانی به حساب آورد. درواقع خانواده نه تنها محل تامین نیازهای عاطفی،مادی،تکاملی ومعنوی اعضای خود است بلکه مبدأ بروز عواطف انسانی وکانون صمیمانه ترین روابط وتعاملات بین فردی نیز هست واز آنجا که سلامت و بالندگی جامعه در گرو رشد وسلامت خانواده است هیچ یک از آسیب های اجتماعی فارغ از تاثیر خانواده پدید نیامده است. (ساروخانی، 1370)

     ازآنجا که خانواده واحد اساسی جامعه می باشد بنابراین بقاءجامعه مستلزم بقاءخانواده است.  هستی وحیات افراد از سوی خانواده ودر خانواده است و هستی وقوام جامعه نیز تشکل افراد بستگی دارد از طرفی وجود محیط گرم وروح افزا و باالقوه خانواده امنیت خاطر هریک از افراد خانواده را بیشتر می کند وتکیه گاه مطمنی برای ایجاد سکون وآرامش افراد خواهد بود.  عدم یا کاهش امنیت در خانواده و بی توجهی به نیازهای عاطفی اعضا می‌تواند زمینه ساز اضطراب،افسردگی،سرخوردگی،عدم اعتماد به نفس و احساس بی کفایتی،افزایش جرم و جنایت،انحرافات اخلاقی وسرانجام اعتیاد و خودکشی باشد. (صالحی، 1378)

    بنابراین برای پیشگیری از فروپاشی خانواده شناسایی عوامل موثر بر رضامندی زناشویی که موجب استحکام خانواده می شود امری ضروری است.  رضایت زناشویی یکی از مهمترین تعیین کننده های عملکرد سالم نهاد خانواده می باشد.(گریف،2000)

    نگرش مذهبی می تواند در ارتباط زناشویی موثر باشد.   زیرا مذهب شامل رهنمودهایی برای زندگی و ارایه دهنده سامانه باورها و ازشها است که این ویژگی ها می توانند رضایت  و سازگاری زناشویی را متاثر سازند(هانلر وگنجوز،2005) از سوی دیگر نگرش های افراد خانواده در مورد مذهب،استمرار وانتقال ارزشها ورفتارهای مذهبی به نسل های دیگر را شکل می دهد.  از این رو  رابطه مذهب وخانواده را می توان یک رابطه اثرگذار و اثر پذیر در نظر گرفت. 

    این که افراد به ازدواج به منزله مسولیتی برای تمام عمر،مهرورزی به یکدیگر،فراهم آوردن اسباب آرامش همدیگر و وفاداری وتعهد به همسر را چگونه برمبنای مذهب تفسیر می نماید تاثیر پذیری روابط زناشویی از مذهب را نشان می دهد (ماهونی،2005).

    بر اساس دیدگاه اصالت وجود که به دشواری درست زندگی کردن در دنیای امروز تاکید  می کند  انسان ها در تلاش خود جهت به دست آوردن  آسایش مادی که تکنولوژی پیشرفته به آنها عرضه کرده است پیوند خود را با خانواده ومذهب از دست می دهند، بنابراین در برابر الزامات همنوایی اجتماعی فاقد ارزشهای حفظ کننده می شوند و دیگر انتخاب نمی کنند بلکه پیروی وتبعیت کرده در نتیجه خود واقعی خود را انکار کرده ودچار نوعی مرگ معنوی شده که در آن افراد دچار احساس معنایی در زندگی میکنند. (بوتزین و همکاران، 1993) 

    سامانه های مذهبی متفاوت،احکام مباحث ورویکرد به زندگی خانوادگی خاص خود را دارند.  دراسلام آفرینش زن ومرد از یک خمیر مایه است وآیات نشان میدهند بین آن دو پیوندی اللهی وجود دارد که درسایه ازدواج این همبستگی بصورت عهدی محکم در می آید.  (نساء21)  وآن دو مایه آرامش (رم 21)  یکدیگر میشوند.

    بیان مسئله

    عوامل متعددی رضایتمندی زناشویی زوجین را تحت تاثیر قرار می دهند که از آن جمله می توان به رضایت از خلق و خوی همسر(بلوم ومهرابیان ،1999) اعتماد و وفاداری وعشق(روزبلات وهمکاران،1999) ودرآمد واشتغال همسر (کوماری وپاندا،2004) اشاره کرد.  از آنجا که دونهاد دین وخانواده ارزش های مشابهی را مورد تاکید قرارمی دهند وبرای تقویت اجتماعی شدن به هم وابسته هستند، پژوهشگران رابطه نزدیک بین آن دو را پیش بینی می کنند این جهت گیری منجر به بیان عبارتی ازاین قبیل گردید که دین می تواند روابط زناشویی را تقویت واستحکام بخشد. (کال وهیتون،1997)

    به نظر می رسد که استفاده از مشاوره و روان درمانی مذهبی می تواند در جامعه ما کاربرد عملی داشته باشد و ما را در رفع بسیاری از مشکلات و ناراحتی ها یاری رساند.تحقیقاتی که در کشور ما انجام شده، مصداق این مساله می باشد و در پایان توصیه می شود که متخصصان بهداشت روان و خانواده باید متوجه تاثیر عامل دین و مذهب در سلامت روان افراد باشند و با تشویق افراد به انجام امور دینی، گرایش و روحیه معنوی آن ها را تقویت نمایند و همچنین با تشکیل سمینار ها و برگزاری جلساتی با حضور صاحب نظران اسلامی، مشاوران و روان شناسان با هدف به کارگیری مفاهیم دینی در فرایند مشاوره و روان درمانی گام مهمی را در عرصه بردارند احمدی، خدابخش (1386).

    الیس(1989)  رضایتمندی زناشویی را احساس عینی خشنودی، لذت زن و شوهر ازتمامی روابط خود تعریف می‌کند.  

    در این تحقیق محقق می خواهد بداند که آیا  بین سازگاری زناشوئی و دینداری پرستاران شهر اردبیل ارتباط وجود دارد .

    اهمیت و ضرورت تحقیق

    دراولین گزارش ازمراکزتحقیقات تغییرات اجتماعی (سکات وپرین، 1994)  مشاهده کرده اند که حوادث خانوادگی نسبت به سایرجنبه های زندگی بعنوان مهمترین عامل زندگی مردم محسوب میگردد همچنین  گزارش  یکی از کمسیونهای مطالعاتی اروپایی اثبات کرده است 96درصد ازمردم زندگی خانوادگی را بعنوان تنها جنبه مهم وبا ارزش زندگی به حساب آورده وخانواده محیط امن ومکان روبه رشد برای اعضای آن میدانند.  بر اساس اصل تاثیر پذیری زندگی از اعتقادات دینی  می توان این تحقیق را در  راستای تحکیم بنیان خانواده کاملاً ضروری دانست.

    پرستاری به عنوان یکی از مشاغل پر استرس(مکرون ا لسی،1991 ) می تواند روابط بین فردی و سازگاری زناشویی پرستاران را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد و البته اعتقادات مذهبی به عنوان تعدیل کننده استرس و فشارهای زندگی  می تواند این تاثیر منفی  را به حداقل کاهش داده و رضامندی زناشویی را سبب گردد.

    مطالعات نشان می دهد که سازگاری زناشویی به سازگاری کلی فرد کمک می کند یعنی همسرانی که از سازگاری زناشویی بادوامی بر خوردارند عزت نفس بیش تری دارند و در روابط اجتماعی سازگارتراند.    نکته قابل توجه این است که دین اسلام تاکید فراوانی بر استحکام ازدواج دارد به گونه ای که هیچ بنایی در نزد خداوند پسندیده تر از ازدواج نیست (وسایل الشیعه).

    باتوجه به اهمیت دین در سازگاری زناشوئی ونیز ماهیت پر استرس پرستاری که می تواند بر زندگی زناشوئی این افراد سایه بیافکندلذا بررسی تاثیر دینداری بعنوان حلقه واسطه و تعدیل کننده ی ناملایمات زندگی پرستاران ضروری بنظر می رسد.

    اهداف پژوهش

    هدف کلی عبارت است از بررسی رابطه بین دینداری و سازگاری زناشوئی   

    هدف جزیی

    1-  تعیین رابطه بین شغل با سازگاری زناشوئی

    2- تعیین رابطه تحصیلات   با سازگاری زناشوئی

    فرضیه های پژوهش

    بین عمل به باورهای دینی(جهت گیزی درونی)  وسازگاری زناشوئی رابطه معنا داری وجود دارد.

    بین سطح تحصیلات و عمل به باورهای دینی )جهت گیری درونی ( وسازگاری رابطه معناداری وجود دارد.

    تعاریف مفهومی وعملیاتی متغییرها

    دینداری

     دینداری در واقع نظام عملی مبتنی براعتقادات هست که درقلمرو ابعاد فردی واجتماعی ازجانب پرودگار برای هدایت انسانها درمسیررشد وکمال الهی ارسال گردیده وشامل عقاید،  باورها،  نگرشها ورفتارهاست که با هم پیوند دارند ویک احساس جامعیت را برای فرد تدارک می بیند (آرین ،1378)  در پژوهش منظور از جهت گیری دینی (درونی و بیرونی)  نمره ای است که آزمودنی از پرسشنامه جهت گیری دینی (درونی و بیرونی)  آلپورت کسب کرده است.

    سازگاری زناشویی

    -امروزه سازگاری زناشویی یکی از اصطلاحاتی است که وسیعاً در مطالعات خانواده و زناشویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاح با بسیاری از اصطلاحات دیگر همچون «رضایت زناشویی»، «شادکامی زناشویی»، «موفقیت زناشویی» و «ثبات زناشویی» مرتبط است. در حالیکه اصطلاحات قبلی هر کدام تنها یک بعد از ازدواج را نشان می‌دهند، سازگاری زناشویی یک اصطلاح چند بعدی است که سطوح چندگانه ازدواج را روشن می‌کند و فرایندی است که در طول زندگی زوجین به وجود می‌آید، زیرا که لازمه آن انطباق سلیقه‌ها، شناخت صفات شخص، ایجاد قواعد رفتاری و شکل‌گیری الگو‌های مراوده‌ای است، بنابراین سازگاری زناشویی یک فرایند تکاملی در بین زن و شوهر است. در طول سالها از این مفهوم بدون یک تعریف مشترک و روشن بین محققان استفاده شده‌است.

    ساز گاری زناشویی در این پژوهش بر اساس نمره ای که آزمودنی از پرسشنامه سازگاری زناشویی (فرم ب) اثر    هارمون هان سینگ محاسبه می گردد.

    پرستاری

     در اواسط قرن نوزدهم (1858 میلادی)  فلورانس نایتینگل هدف از انجام خدمات پرستار را قرار دادن بیمار در بهترین شرایط ممکن به نحوی که طبیعت بتواند اثرات خود را اعمال نماید تعریف نمود .  انجمن پرستاران آمریکا در بیانیه ای در سال 1995 پرستاری را تشخیص و درمان پاسخ های انسان به سلامتی و بیماری تعریف نمودند.

    در این تحقیق پرستار به کسی گفته می شود که دریکی از پستهای سازمانی  مربوط به پرستاری (مورد تایید وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی) به صورت قراردادی، پیمانی یا رسمی  در بیمارستان امام خمینی مشغول انجام وظیفه می باشد.

     

    فصل دوم

    چهارچوب نظری

    و

    پیشینه تحقیق

    1- دینداری

    1-1)  مروری بر نظریه دینداری آلپورت

    گوردون‌ آلپورت[1] (1967-1897)، روانشناس‌ برجسته‌ی آمریکایی‌ در گستره‌های‌ شخصیت‌ و روان‌شناسی‌ اجتماعی‌ است. وی‌ عمیقاً‌ دیندار بود و گاهی‌ نیز در خصوص‌ نقش‌ دین‌ در زندگی‌ مطالعه‌ می‌کرد. نظام‌دارترین‌ بحثهای‌ او دراین‌ حیطه‌ در کتاب‌ کوچکی‌ تحت‌ عنوان‌ «فرد و دینش»گردآوری‌ شده‌ است‌ (آلپورت، 1950) 

    آلپورت‌ برآن‌ است‌ که‌ احساسات‌ دینی‌ نه‌ ماهیتی‌ صرفاً‌ عقلانی‌ دارند و نه‌ کاملاً‌ غیرعقلانی. بلکه‌ بیشتر تلفیقی‌ از احساس‌ و تفکر منطقی‌ است. در واقع‌ دینداری، فلسفه‌ای‌ از زندگی‌ برای‌ فرد ارائه‌ می‌کند که‌ نه‌ تنها ماهیتی‌ عقلانی‌ دارد بلکه‌ به‌ لحاظ‌ احساسی‌ و هیجانی‌ نیز ارضا کننده‌ است. بنابراین، آلپورت‌ نتیجه‌ می‌گیرد که‌ تمام‌ ادیان‌ بزرگ‌ دنیا نوعی‌ جهان‌بینی[2] برای‌ پیروان‌ خود به‌ ارمغان‌ می‌آورند که‌ هم‌ سادگی‌ منطقی‌ دارد و هم‌ زیبایی‌ هارمونیک . آلپورت، در این‌ کتاب‌ بلوغ‌ دینی[3] را نیز مورد بحث‌ قرارداده‌ است‌ (آلپورت، 1950).  به‌ عنوان‌ مثال، اظهار می‌دارد که‌ ایمان‌ دینی‌ بالغانه، به‌ رغم‌ ماهیت‌ تقلیدی‌ و اقتباسی، خصلتی‌ پویا دارد. البته، به‌ زعم‌ وی‌ همه‌ی دینداریها از عدم‌ بلوغ‌ روان‌شناختی‌ - یعنی‌ از مشکلات‌ جسمانی، تمایلات‌ خودمحورانه، تفسیرهای‌ کودکانه‌ و ... – ریشه‌ گرفته‌اند؛ اما آلپورت‌ معتقد است‌ که‌ احساسات‌ دینی‌ می‌توانند در فرآیند تحول‌ خود بر چنین‌ ریشه‌های‌ نابالغانه‌ای‌ غلبه‌ یابند و برانگیزه‌هایی‌ که‌ از آنها سرچشمه‌ گرفته‌اند چیره‌ شوند (آلپورت، 1950)  با وقوع‌ چنین‌ پدیده‌ای، دین‌ «انگیزه‌ی برتر» در زندگی‌ فرد می‌شود. به‌ عبارت‌ دیگر، احساسات‌ دینی‌ به‌ یک‌ کنش‌وری‌ خودمختار در چارچوب‌ شخصیت‌ دست‌ می‌یابند

    آلپورت‌ توضیح‌ می‌دهد که‌ احساسات‌ دینی‌ بالغانه‌ دارای‌ پیچیدگی‌ و غنای‌ مفهومی (با مؤ‌لفه‌های‌ به‌ خوبی‌ تمایز یافته‌ و مشخص) هستند. علاوه‌ بر این، ایمان‌ بالغانه‌ با ثبات‌ اخلاقی‌ای‌ همراه‌ است‌ که‌ فلسفه‌ی جامعی‌ برای‌ زندگی‌ عرضه‌ می‌کند، و به‌ سمت‌ یک‌ الگوی‌ توحید یافته‌ی هماهنگ سازمان‌بندی‌ می‌شود، و در نهایت‌ باورهایی‌ راه‌گشا[4]  را به‌ فرد پیشکش‌ می‌کند. منظور از باورهای‌ راه‌گشا، فرضیات‌ کارامد در عرصه‌ی حیات‌ است‌ که‌ امکان‌ عمل‌ در شرایط‌ مبهم‌ و تردید آمیز را فراهم‌ می‌سازد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل

    فهرست:

    عنوان..............................................................................................................صفحه

    چکیده ذ‌

    فصل اول. 1

    کلیات... 1

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 2

    اهمیت و ضرورت تحقیق.. 3

    اهداف پژوهش.... 4

    فرضیه های پژوهش.... 4

    تعاریف مفهومی وعملیاتی متغییرها 4

    دینداری.. 4

    سازگاری زناشویی.. 5

    پرستاری.. 5

    فصل دوم. 6

    چهارچوب نظری.. 6

    و. 6

    پیشینه تحقیق.. 6

    1- دینداری.. 7

    1-1)  مروری بر نظریه دینداری آلپورت... 7

    2-1) ‌‌‌مشکلات‌ آلپورت‌ در مقوله‌بندی‌ سنخهای‌ دینداری.. 11

    ‌‌ارزشهای‌ متعارض‌ بین‌ دین‌ و روان‌شناسی‌ 13

    3-1) ‌ دین اسلام از دیدگاه آلپورت... 15

    ‌‌‌ایمان‌ مسلمانان‌ و جهت‌گیری‌ دینی‌ آلپورت... 17

    2)  سازگاری زناشویی.. 22

    3-...................................................................................................................... پر ستاری.. 30

    1-3)  تعریف.... 30

    2-3)  پرستاری در اسلام: 34

    پرستاری حضرت یوسف (ع) 35

    حضرت زینب، پرستار نهضت حسینى.. 36

    فرمایشات مقام معظم رهبری.. 37

    پیشینه  تحقیقات درمورد دینداری و سازگاری زناشوئی.. 40

    پیشینه خارجی.. 40

    پیشینه داخلی.. 43

    فصل سوم. 45

    روش.... 45

    روش تحقیق.. 46

    جامعه آماری.. 46

    نمونه و نمونه گیری.. 46

    ابزار گرد آوری اطلاعات... 46

    خلاصه نحوه اجرا 48

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 48

    نتایج.. 49

    یافته های جانبی.. 50

    بخش دوم یافته های استنباطی.. 55

    ‌ 55

    فصل پنجم. 57

    بحث و نتیجه گیری.. 57

    محدودیت ها 59

    1- سابقه یا مشابه این پژوهش که مستقیما به موضوع دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران  اشاره کرده باشد اصلا وجود نداشت . 59

    پیشنهادات... 59

    منابع.. 60

    منبع:

    1 - Barnum BS. Spirituality in nursing:

    everything old is new again. Nursing

    Leadership Forum. 1995; 1: 24-30.

    2 - Gundersen L. Faith and healing. Ann

    Intern Med. 2000 Jan 18; 132(2):169-72.

    3 - Levin JS. Religion and health: is there

    an association, is it valid, and is it causal?

    Social Science and Medicine. 1994; 38:

    1475-1482.

    4 - Levin JS, Larson DB, Puchalski CM.

    Religion and spirituality in medicine:

    research and education. JAMA. 1997 Sep

    3; 278(9): 792-3.

    5 - Mathews DA, McCullough ME,

    Larson DB, Koenig HG, Swyers JP,

    Milano MG. Religious commitment and

    health status: a review of the research and

    implications for family medicine. Arch

    Fam Med. 1998 Mar-Apr; 7(2): 118-24.

    6 - Batson CD, Schoenrade P, Ventis WL.

    Mental health or sickness? In Religion and

    the Individual: A Social – Psychological

    Perspective. New York: Oxford University

    Press; 1993.

    7 - Koenig HG, McCullough ME, Larson

    DB. Handbook of Religion and health.

    New York: Oxford University Press; 2001.

    8 - Oman D, Reed D. Religion and

    mortality among the community-dwelling

    elderly. Am J Public Health. 1998 Oct;

    88(10): 1469-75.

    9 - Strawbridge WJ, Shema SJ, Cohen RD,

    Kaplan GA. Religious attendance

    increases survival by improving and

    maintaining good health behaviors, mental

    health, and social relationships. Ann

    Behav Med. 2001 Winter; 23(1): 68-74.

    10 - Hummer RA, Rogers RG, Nam CB,

    Ellison CG. Religious involvement and

    U.S. adult mortality. Demography. 1999

    May; 36(2): 273-85.

    11 - McCullough ME, Hoyt WT, Larson

    DB, Koenig HG, Thoresen C. Religious

    involvement and mortality: a metaanalytic

    review. Health Psychol. 2000

    May; 19(3):211-22.

    12 - Ellison CG, Levin JS. The religionhealth

    connection: evidence, theory, and

    future directions. Health Educ Behav.

    1998 Dec; 25(6): 700-20.

    13 - Kendler KS, Gardner CO, Prescott CA.

    Religion, psychopathology, and substance

    use and abuse; a multimeasure, geneticepidemiologic

    study. Am J Psychiatry.

    1997 Mar; 154(3): 322-9.

    ح ی ا ت                                                                    ف صلنامه دان شکده پر ستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران

    56

    14 - Koenig HG, Larson DB. Religion and

    mental health: Evidence for an association.

    Int Rev Psychiatry. 2001; 13: 67-78.

    15 - Baetz M, Griffin R, Bowen R, Koenig

    HG, Marcoux E. The association between

    spiritual and religious involvement and

    depressive symptoms in a Canadian

    population. J Nerv Ment Dis. 2004 Dec;

    192(12): 818-22.

    16 - شاملو سعید. آسیب شناسی روانی. انتشارات

    . رشد. چاپ دهم. 1372

    17 - Beck CK, Williams SR. Mental health

    psychiatric nursing. Toronto: C. V. Mosby

    Co; 1993.

    18 - Galloway D, Panckhurst F, Boswell K,

    Boswell C, Green K. Mental health,

    absences from work, stress and satisfaction

    in a sample of New Zealand primary school

    teachers. Aust N Z J Psychiatry. 1984 Dec;

    18(4): 359-63.

    20 - Azhar MZ, Varma SL. Religious

    psychotherapy as management of bereavement.

    Acta Psychiatr Scand. 1995 Apr; 91(4): 233-5.

    . 21 – قرآن کریم، سوره عنکبوت، آیه 45

    22 - Alvarado KA, Templer DI, Bresler C,

    Thomas-Dobson S. The relationship of

    religious variables to death depression and

    death anxiety. J Clin Psychol. 1995 Mar;

    51(2): 202-4.

    23 - بینا محسن. سراج الصعود لمعاریج الشهود.

    . چاپخانه مروی، 1371

    24 - Ellison CG. Religious involvement,

    social ties and social support in a

    Southeastern community. J Sci Study

    Relig. 1994; 33: 46-61.

    25 - حسینی ابوالقاسم. بررسی مکتب اسلام به

    عنوان فرهنگ جامعه. مجله دارو و درمان. سال

    . دهم. شماره 109 بهمن 71

    26 - Koenig HG, Cohen HJ, Blazer DG,

    Pieper C, Meador KG, Shelp F, Goli V,

    DiPasquale B. Religious coping and

    depression among elderly, hospitalized

    medically ill men. Am J Psychiatry. 1992

    Dec; 149(12): 1693-700
    589). Nahj- U1 –Balagheh. ]G.Shahidi, trans.[.1Ali, I. ( Tehran: Islamic Revolution Publication. (In Persian)
    059). The individual and his religion.1Allport, G.W. ( NewYork: Macmillan.
    769). Personal1Allport, G.W. Ross, M.J.Jr. ( religious orientation and prejudice. Journal of personality .432-443 ,5and social psychology,
    699). Islamic Spirituality in America:1Altareb, B.Y. ( .29-38 ,41A middle path to unity. Counseling and values,
    289). Trait anxiety and1Baker, M. Gorsuch, R. ( intrinsic religiousness. Journal for the Scientific study of .119-122 ,21Religion,
    189). Religious1Batson, C.D, Gray, R.A. ( Orientation and helping behavior: Responding to One’s Own or to the victim’s needs? Journal of Personality and .511-520 ,40Social Psychology,
    .(1978Batson, C.D., Naifeh, S.J., Pate, S.Pate, S.( Social desirability, religious orientation, and racial ,17prejudice. Journal for the Scientific Study of Religion, .31-41
    389). Religious1Batson, C.D., Rayon-Prince, L. ( orientation and Complexity of thought about existential ,22concerns. Journal for the Scientific Study of Religion, .38-50
    199 a). Measuring1Batson, C.D., Schoentade, P. ( ) Validity Concerns. Journal for the1religion as quest: .416-429 ,30Scientific Study of Religion,
    199 b). Measuring1Batson, C.D., Schoenrade, P. ( ) Reliability Concerns. Journal for the2religion as quest: .430-447 ,30Scientific Study of Religion,
    .(1993Batson, C.D., Schoenrade, P., Ventis, W.L. ( Religion and the individual. NewYork: Oxford University Press.
    779). Religious orientation and death fears.1Bolt, M.( .73-76 ,19Review of Religious Research.
    .(1987Bergin, A.E.Masters, K.S., Richards, P.S. ( Religiousness and mental health reconsidered: A Study of an intrinsically religious Sample.Journal of Counseling .197-204 ,34Psychology,
    889). Religiousity, Life1Chamberlain, K., Zika, S.( Meaning, and well-being: some relationships in a sample ,27of women. Journal for the Scientific Study of Religion, .411-420
    589). Intrinsic and extrinsic1Donahue, M.D.( religiousness: A review and meta-analysis. Journal of .400-419 ,48Personality and Social Psychology,
    ayem, G.A., Hedayat-Diba, Z. (4991). ThezEl-A Psychological aspects of Islam: Basic Principles of Islam and their Psychological Corollary.International Journal .41-50 ,4for the Psychology of Religion,
    089). Psychotherapy and atheistic Values: A1Ellis, A. ( response to A.E.Bergin’s “Psychotherapy and religious Values”. Journal of Consulting and Clinical psychology, .635-639 ,48
    389). The Case against religiosity. NewYork:1Ellis, A. ( Institute for Rational – Emotive Therapy.
    689). Do Some religious beliefs help Create1Ellis, A. ( emotional disturbance? Psychotherapy in private practice, .101-106 ,4
    169). The Future of an illusion. NewYork:1Freud, S. ( .(1927Norton. (Original Work Published
    199). Religion,1Genia, V., Shaw, D. G. ( intrinsic-extrinsic orientation, and depression. Review of .274-283,32Religious Research,
    699). Hardiness: The existential1Ghorbani, N. ( ,(3) 3construct of Personality. Psychological Research, 39-6. (In Persian).7
    /989). Intrinsic 1Gorsuch, R.L., Mapherson, S.E.( E revised and single-item scales./extrinsic measurement: l .348-354 ,18Journal for the Scientific Study of Religion,
    279). A Validated intrinsic religious1Hoge, R.D.( motivation Scale.Journal for the Scientific Study of .369-376 ,11Religion,
    .(1990Hood, R.W., Jr, Morris, R.J., Watson, P.J. ( Quasi-experimental ifferentia of the ifferential report of religious experience among the intrinsic and indiscriminately proreligious types. Journal for the .164-172 ,29scientific Study of Religion,
    Hood, R.W., Jr., spilka, B., Hunsberger, B., 699).The Psychology of religion: The1Gorsuch, R. ( nd Ed.). NewYork: Guilford Press.2empirical approach (
    889). The1Jackson, L.E., Coursey, R.D. ( relationship of God Control and internal locus of control to intrinsic religious motivation, coping, and purpose in ,27life. Journal for the Scientific Study of Religion, .399-410
    479) Personality and achievement1Kahoe, R.D.( correlates of intrinsic and extrinsic religious orientations.Journal of Persoanlity and Social .812-818.29Psychology,
    389) Type1Kobasa,S.C., Maddi, S.R., Zola, M.A. ( .41-51,6A and hardiness.Journal of Behavioral Medicine,
    Kojetin,B.A., Mclntosh, D.N., Bridges, R.A., 789).Quest: Constructive search or religious1Spilka,B.( ,26conflict?.Journal for the Scientific Study of Religion, .115 111-
    .(1987Kraft,W.A., Litwin,W.J., Barder,S,E. ( Religious orientation and assertiveness: Relationship to .93-95.127death anxiety.Journal of Social Psychology,
    879).Against the self –images of the age.1Maclntyre,A.( Notre Dame, IN: University of Notre Dame Press.
    389).Social1Mc Crae, R.R., Costa, P.T., Jr. ( desirability scales: More substance than style.Journal of .882-888.51Consulting and Clinical Psychology,
    .(1989Morris,R.J., Hood, R.W., Jr., Watson, P.J. ( A second look at religious orientation, social desirability, .27and prejudice. Bulletin of the Psychonomic Society, .81-84
    599). Lslam and religious experience.1Moughrabi, F.( in R. W. Hood,Jr.(Ed), Handbook of religioud experience pp. 68-27). Birmingham, AL: Religious Education Press.)
    Moughrabi, F. (In press). IsIam and psychology. In din (Ed),Encyclopedia of psychology.zA.E. Ka Washington, DC: American Psychological Association.
    Ian, R.F., Jackson, S.L., Crandall, J.E.zPalout 8791).Conversion experience, belief system, and) personal and ethical attitudes.Journal of Psychology and .266-275.6Theology,
    099). A brief history of modern1Pervin,L.A.( personality history, In L.A. Pervin (Ed),Handbook of 81-). New York:3personality theory and research (pp. Guilford.
    Ddin Rumi.ض589).The mathnawi of Jalal1Rumi, J.M.( . (R.A. Reynolds,Trans) Cambridge: The Trutees2Vol. of the “E. J.W. Gibb Memorial."
    179). I-E, I-E, F.1Strickland, R.B., Shaffer, S ( .366-369 .10Journal for Scientific Study of Religion,
    Thorson, J.A., Powell, F.C., Abdel-Khalek, A.M., 799) Constructions of religiosity and death1Beshai, J.A.( anxiety in two cultures: The United states and .374-383.25Kuwait.Journal of Psychology and Theology,
    ,P.C. (7791). Psychology as religion: The cult ofzVit self- worship.Grand Rapids, MI: William B. Eerdmans.
    389) Psychology’s1Wallach, M.A., Wallach, L. ( sanction for selfishness: The error of egoism in theory and theray. San Fracisco:W.H.Freeman.
    399). Apologetics and ethnocentrism:1Watson, P.J.( Psychology and religion within an ideological surround.International Journal for the Psychology of .1-20 ,3Religion,
    499). Changing the religious self and the1Watson,P.J.( problem of rationality. In T.M. Brinthaupt R.P. Lipka Eds). Changing the self.Albany, NY: SUNY Press.)
    Watson, P.J., Hood, R.W., Jr., Foster, S.G., Morris, 889). Sin, depression, and narcissism. Review of1R.J.( .295-305 ,29Religious Research,
    .(1988Watson,P.J., Hood, R.W.,Jr., Morris,R.J. ( Existential confrontation and religiosity. Counseling and .47-54,33Values,
    .(1984Watson,P.J., Hood,R.W.,Jr., Morris,R.J. ( Religious orientation, humanistic values, and narcissism. .257-264,25Review of Religious Research,
    Watson, P,J., Hood,R.W.,Jr., Morris, R.J., Hall, 489). Empathy, religious orientation, and social1J.R.( .211-216,117desirability..Journal of Psychology,
    Watson,P.J., Hood,R.W., Jr., morris,R.J., Hall,J.R. 5891). Religiosity,sin,and self-esteem.Journal of) .116-128,13Psychology and Theology,
    599). Social1Watson,P.J., Milliron,J.T., morris,R.J.( desirability scales and theories of suicide: Correlations with alienation and self-consciousness.Personality and .701-711,18lndividual Differences,
    Watson, P.J., Milliron,J.T., Morris,R.J., Hood,R.W., 499).Religion and rationality: Comparative analysis1Jr.( of rational-emotive and intrinsically religious ,13rationalities.Journal of Psychology and Christianity, .373-384
    Watson,P.J. milliron, J.T., Morris, R.J., Hood, 599). Religion and the self as text: Toward a1R.W.,Jr. ( ation.Journal ofzChristian translation of self- actuali .180-189,23Psychology and Theology,
    Watson, P.J., Morris,R.J., Foster, J.E., Hood, R.W., 689). Religiosity and social desirability..Journal of1Jr.( .215-232,25the Scientific Study of Reilgion,
    .(1987Watson,P.J.,Morris,R.J., Hood, R.W.,Je.( Antireligious humanistic values,guilt, and self-esteem. .563-546 ,26Journal of the Scientific Stidy of Religion,
    889a). Sin1Watson,P.J.,Morris,R.J., Hood,R.,W.Jr.( and self-functioning, Part l:Grace guilt, and self- ,16consciousnees.Journal of Psychololgy and Theology, .254-269
    889b).1Watson,P.J., Morris,R.J., Hood, R.W., Jr.( : Grace, guilt, and2Sin and self-functioning, Part psychological adjustment.Journal of Psychology and .370-381 ,16Theology,
    889c).1Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W., Jr.( : The psychology and3Sin and self-functioning, Part ideology of irrational beliefs.Journal of Psychology and .348-361,16Theology,
    989a).1Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W., Jr ( : Depression,4Sin and self-functioning, Part assertiveness, and religious commitments,Journal of .44-58,17Psychology and Theology,
    989 b).1Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W.,Jr.( : Antireligious humanistic5Sin and self-functioning, Part values, individualism, and the community. Journal of .157-172,17Psychology and Theology,
    099 a).1Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W., Jr( ation, and the ideologicalzIntrinsicness, self-actuali .40-53.18surround. Journal of Psychology and Theology,
    099 b).1Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W.,Jr.( Attributional complexity, religious orientation, and indiscriminate proreligiousness.Review of Religious .110-121 .32Research,
    .(1992Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W., Jr.( Quest and identity within a religious ideological .376-388.20surround. Journal of Psychology and Theology,
    .(1993Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W.,Jr.( Mental health,religion, and the ideology of irrationality. In D.O.Moberg M.L.Lynn (Eds),Research in the Social .(pp.88-35).Greenwich,5Scientific Study of Religion. Vol CT: Jai Press.
    .(1994Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W.,Jr.( Religion and rationality: II.Rational – emotive and religious understandings of perfectionism and other irrationalities, Journal of Psychology and Christianity, .373-384,13
    Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W., Jr., Milliron, , N.L. (In press). Religious orientation,zJ.T., Stut identity, and the quest for meaning in ethics Within an ideological surround. International Journal for the Psychology of Religion.
    Watson,P.J., Morris, R.J., Hood, R.W.,Jr.,Miller,L., Waddell, M.G.(In press). Religion and the experiental system: Relationships of constructive thinking with religious orientation.International Journal for the Psychology of Rrligion.
    799). Religiosity and1Wilde, A., Joseph.S.( personality in a Moslem context.Personality and .899-890,23Individual Differences,
    Worthington, E.L.,Kurusu,T.A., Mc Cullough, M.E., 699). Empirical research on religion and1Standage, S.J.( -0 year1psychotherapeutic processes and outcomes: A review and research prospectus.Psychological .488-487.119Bulletin,
    799) Psychlolgy of religion: Classic and1Wulff,D. ( contemporary. New York:John Wiley Sons.

     

    فصلنامه خانواده پژوهی پاییز 1385; 2(7):223-238.   بررسی رابطه رضایت مندی زناشویی با باروهای ارتباطی و انتظارات غیرمنطقی زوجین   شایسته گلناز,صاحبی علی*,علی پور احمد   * مشهد،

    فصلنامه خانواده پژوهی بهار 1385; 2(5):55-67.   بررسی رابطه بین تقیدات مذهبی و سازگاری زناشویی   احمدی نوده خدابخش*,فتحی آشتیانی علی,عرب نیا علیرضا   * دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله (عج)، مرکز تحقیقات

    اندیشه های نوین تربیتی زمستان 1387; 4(4):55-72.   ابعاد رضایت زناشویی در همسران جانباز   سلیمی سیدحسین*,آزادمرزآبادی اسفندیار,امیری ماندانا,تقوی محمدرضا   * گروه روان شناسی، مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزش،

    فصلنامه علوم اجتماعی پاییز 1388; -(46):187-228.   رضایت از زندگی زناشویی در رهگذر نگرش و کنش اخلاقی (نتایج یک مطالعه کیفی)   خانیکی هادی,تبریزی منصوره      

    روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (اندیشه و رفتار) بهار 1382; 8(4 (پیاپی 32)):56-63.   رضامندی زناشویی و تعیین عوامل تاثیر گذار بر آن در شیراز   میراحمدی زاده علیرضا*,نخعی نوذر,طباطبایی سیدحمیدرضا,شفیعیان رامین   * شیراز

    فصلنامه خانواده پژوهی تابستان 1386; 3(10):611-620.   رابطه نگرش مذهبی با رضایت مندی زناشویی در دانشجویان متاهل   خدایاری فرد محمد,شهابی روح اله,اکبری زردخانه سعید*   * تهران،

     

    فصلنامه روان شناسی و علوم تربیتی تابستان 1386; 2(8):49-69.   رابطه بین داشتن معنا در زندگی و رضایت از زندگی زناشویی   گواهی جهان فاطمه

         سازگاری زناشویی   دانش عصمت*   * دانشگاه شهید بهشتی

       

    مجله علوم تربیتی و روانشناسی بهار 1385; 13(1 (ویژه روانشناسی)):93-110.   بررسی روابط ساده و چندگانه نگرش مذهبی، خوشبینی و سبکهای دلبستگی با رضایت زناشویی در دانشجویان مرد متاهل دانشگاه شهید چمران اهواز   عطاری یوسف علی,عباسی سرچشمه ابوالفضل,مهرابی زاده هنرمند مهناز      

    مجله علوم تربیتی و روانشناسی بهار 1387; 15(1 (ویژه نامه روان شناسی)):99-120.   بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی (هیجان خواهی، ابراز وجود، سرسختی روانشناختی)، نگرش مذهبی و رضایت زناشویی با آمادگی اعتیاد به مواد مخدر در کارکنان یک شرکت صنعتی در اهواز   زرگر یداله,نجاریان بهمن*,نعامی عبدالزهرا*   * گروه روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه شهید چمران    

    مطالعات زنان بهار و تابستان 1387; 6(1):91-104.   بررسی رابطه سازگاری زناشویی و به زیستی روانی   درویزه زهرا*,کهکی فاطمه   * گروه روان شناسی، دانشگاه الزهرا   

     

    تازه ها و پژوهشهای مشاوره بهار 1387; 7(25):81-95.   بررسی رابطه سازگاری کلی والدین و نگرش مذهبی خانواده با رضایتمندی زناشویی فرزندان دختر در شهر تهران   اربابی خاطره,زهراکار کیانوش,رضایی آذرمیدخت,بکتاش ماری      

    تازه ها و پژوهشهای مشاوره بهار 1387; 7(25):81-95.   بررسی رابطه سازگاری کلی والدین و نگرش مذهبی خانواده با رضایتمندی زناشویی فرزندان دختر در شهر تهران   اربابی خاطره,زهراکار کیانوش,رضایی آذرمیدخت,بکتاش ماری      

    رفاه اجتماعی پاییز 1385; 6(22):233-257.   نقش دینداری در ممانعت از بزهکاری جوانان شهر تهران   نازک تبار حسین*,زاهدی محمدجواد,نایبی هوشنگ   * دانشگاه پیام نور مرکز ساری    

     

    تازه ها و پژوهشهای مشاوره تابستان 1386; 6(22):107-115.   رابطه بین کارایی خانواده و دینداری و سلامت روان و مقایسه آن بین دانشجویان دختر و پسر   جعفری اصغر,صدری جمشید,فتحی اقدم قربان  

      

    رفاه اجتماعی پاییز 1388; 9(34):115-130.   دینداری، خودکنترلی و گرایش به مصرف مواد در دانشجویان   خدایاری فرد محمد*,شهابی روح اله,اکبری زردخانه سعید   * دانشگاه تهران     

     

     

    مسائل اجتماعی ایران (مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تربیت معلم) زمستان 1387; 16(63):71-105.   دین و نظم اجتماعی: بررسی رابطه دینداری با احساس آنومی و کجروی در میان نمونه ای از دانشجویان   سراج زاده سیدحسین*,پویافر محمدرضا   * گروه جامعه شناسی، دانشگاه تربیت معلم تهران    

    بررسی رابطه دینداری با رضایتمندی زناشویی   نیکویی مریم,سیف سوسن      

    خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا     دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۸۸

     

    جوامع . ( بیانیه سیاسی اجتماعی پرستاری چاپ دوم ۲۰۰۳ ،  شمای استانداردهای مراقبتهای پرستاری ۲۰۰۴ صفحه ۷ )

    منبع: ماهنامه آفرینش

     

    روان شناسی تربیتی عنوان پایان نامه  تأثیر نگرش مذهبی و هیجان خواهی بر سازگاری زناشویی دبیران شهرستان پاکدشت

    نام دانشجو           زهرا کرمانی مامازندی

    دوره      کارشناسی ارشد–  فروردین 1388

    براساس پژوهشی که ب.ظ(1387)بعنوان بررسی عوامل شخصیتی مؤثر در سازگاری زناشویی انجام داده اند چنین نتیجه گرفته اند

    سمانه‌نجارپوریان و مریم‌‌فاتحی‌زاده. سازگاری زناشویی و بررسی عوامل مرتبط با آن . هفته پژوهش دانشگاه اصفهان, 1386.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه دینداری و سازگاری زناشوئی پرستاران زن شهر اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت