پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی

تعداد صفحات: 114 فرمت فایل: word - PowerPoint کد فایل: 1859
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد

    (رشته روان شناسی عمومی)

    چکیده:

    :هدف این مطالعه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی اردبیل می باشد.پژوهش حاضر توصیفی همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه دانش آموزان دختر دوره راهنمایی شهر اردبیل در سال تحصیلی 92-91  تشکیل می دهند که تعداد آنها برابر 2000 نفر می باشد و نمونه آماری نیز شامل  380 دانش آموز می باشد که به روش تصادفی ساده انتخاب شدند و پرسشنامه های اضطراب امتحان  اسپیل‌برگر(1980)،  مقیاس چندبعدی رضایت از زندگی دانش آموزان (MSLSS) و پرسشنامه سبک اسناد سیلگمن را تکمیل نمودند. برای تحلیل فرضیات از ضرایب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره استفاده شده است.نتایج تحقیق نشان داد که بین سبک بدبینانه با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی بین دو متغیر نیز برابر 27/0 است.همچنین نتایج نشان داد که بین سبک بدبینانه با نگرانی و هیجان پذیری رابطه مثبت معنی داری وجود دارد. ضریب همبستگی بین سبک بدبینانه با نگرانی برابر 31/0 و سبک بدبینانه با هیجان پذیری برابر 24/0 است.همچنین بین سبک بدبینانه با رضایت از زندگی دانش آموزان رابطه منفی معناداری وجود دارد. همچنین ضریب همبستگی بین دو متغیر نیز برابر 15/0 است.همچنین نتایج نشان داد که بین سبک بدبینانه با رضایت از خانواده، دوستان و رضایت از خود رابطه منفی معنی داری وجود دارد و ضریب همبستگی بین سبک بدبینانه با رضایت از خانواده برابر 24/0،سبک بدبینانه با رضایت از دوستان  برابر 23/0 و سبک بدبینانه با رضایت از خود برابر 12/0 است.با توجه به نتایج بدست آمده از تحقیق در کل می توان گفت که سبک بدبینانه با اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد و سبک بدبینانه اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان را پیش بینی می کند.

    واژه های کلیدی: سبک بدبینانه، اضطراب امتحان، رضایت از زندگی، دانش آموزان 

    فصل اول:

    کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه

    بدبینی[1] بیماری است که هرکس به آن گرفتار شود، ناراحتی، رنج ها و دردها در انتظار اوست. این بیماری گاه چنان شدت می یابد که شخص مبتلا، به هر چه می نگرد یا به هرچه فکر می کند، می کوشد نقص یا عیبی در آن بجوید و نیکویی‌های آن را از نظر دور کند. (سپهوند و همکاران ، 1385: 28).

         انسان بدبین معتقد است اتفاقات بد، از شرایطی دائمی و ثابت نشأت می‌گیرد، وقتی مشکلی پیش می‌آید و کارها خراب می‌شود، بدبین ها خود را سرزنش می‌کنند: برای مثال اگر راننده دیگری به ماشین پارک شده آنها خسارت وارد کند، آنها خود را سرزنش می‌کنند که چرا ماشین را در جای نامناسبی پارک کرده‌اند. اما انسان خوشبین چنین مشکلی را به اتفاق نسبت می‌دهد یا سعی می‌کند راه جدیدی پیدا کند: "دفعه بعد ماشین را در جایی که ماشینهای کمتری وجود دارد، پارک می‌کنم. (همان منبع: 29).

    «به عقیده کونیگ[2] در کشورهای توسعه نیافته یک شکل سنتی و پذیرفته شده از فقر وجود دارد که انسان به آن عادت کرده است. اما شرایط وقتی تغییر می کند که از طریق گسترش وسائل ارتباط جمعی، یک نوع زندگی دیگر و مرفه تر (مثلاً با برنامه های تلویزیونی و ... ) تا اقصی نقاط جوامع تکامل نیافته رخنه می کند. در پی تضاد این دو عامل، نیازهای بی حد و حصر رشد می کنند و پس از آن، حرکت های ناگهانی رشد اقتصادی، بسیاری از مواقع یک وضعیت آنومی به شکل گم گشتگی فرهنگی جهشی (و از دست دادن هویت فرهنگی) را در پی دارد که نه فقط نارضایتی عمیق، بلکه علاوه بر آن نا آرامی های سیاسی گسترده ای را نیز به وجود می آورد.» (رفیع پور، 1387: 16).

    یکی از متغیرهایی که می تواند در رابطه با سبک بدبینانه مورد بررسی قرار گیرد، رضایت از زندگی   می باشد. متغیر رضایت از زندگی در واقع حوزه ای به اندازه کل زندگی فرد را در بر می گیرد. همانطور که مکین تاش[3] (2001) در تعریف خود از رضایت زندگی می گوید که: «رضایت از زندگی، رضایت کلی فرد از زندگیش است» در واقع این رضایت، کل جنبه های زندگی فرد را تحت پوشش قرار می دهد. (ترجمه قراچه داغی ، 1387).

    اضطراب امتحان[4] اصطلاحی کلی است که به نوعی اضطراب یا هراس اجتماعی خاص اشاره دارد. این نوع اضطراب، فرد را نسبت به تواناییهایش دچار تردید کرده و توان او را برای مقابله با موقعیت امتحان، کاهش می دهد. فردی که دچار اضطراب امتحان شده است، مواد درسی را میداند، اما شدت اضطراب وی مانع از آن میشود که معلومات خود را هنگام امتحان به ظهور برساند. معمولا بین نمرات اضطرابی و نمرات امتحانی، یک رابطه معکوس معناداری وجود دارد به این شکل که هر چه نمره اضطراب بالاتر باشد، نمره امتحان کمتر خواهد بود. (گیودا و لودلو[5]، 1989: 182).

    با توجه به مطالب فوق هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی اردبیل می باشد.

     

    1-2- بیان مساله

    بسیاری از معلمان و مربیان معتقدند که ویژگی های شخصیتی و متغیرهای روانشناختی همانند ویژگی های جسمانی نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموزان دوره متوسطه دارند. وقتی ویژگی های جسمی افراد برابر است و افراد خواهان برنده شدن در یک رقابت علمی و ورزشی می باشند، آنهایی که کنترل ذهنی وروانی خوبی دارند معمولاً پیروزی را به دست می‌آورند. هر چند داشتن این ویژگی ها فقدان مهارت راجبران نمی کند، اما در یک رقابت تنگاتنگ می تواند باعث تفاوت بین برد و باخت شود(کوکریل[6] ، 2002: 168).

    یکی از متغیرهایی که با عملکرد تحصیلی دانش آموزان  مرتبط است اضطراب امتحان می باشد. اضطراب امتحان  نوعی خود اشتغالی ذهنی است که با خودکم انگاری و تردید درباره توانایی های خود مشخص می شود و غالباً به ارزیابی شناختی منفی از خود، عدم تمرکز حواس، واکنش های فیزیولوژیکی نامطلوب و افت عملکرد تحصیلی منجر می گردد(ساراسون[7]  ، 1986: 89). در تعریفی دیگر اضطراب امتحان یک حالت هیجانی یا احساسی ناخوشایند است که با مسائل رفتاری و فیزیولوژیکی توام بوده و در امتحانات رسمی یا دیگر شرایط ارزیابی تجربه می شود (دوسک[8] ، 1980: 161). در پژوهشهای مختلف میزان شیوع اضطراب امتحان در دانش آموزان از 10 تا 30 درصد گزارش شده است( مک برینولوز[9]  ، 1987؛ به نقل از ابولقاسمی، 1382: 25). بیدل، ترنر و هیوز ( 1993) میزان شیوع اضطراب امتحان را در دانش آموزان دوره ابتدایی 41 درصد گزارش کرده اند. ابولقاسمی (1382) میزان شیوع اضطراب امتحان را 3/17 درصد بدست آوردند. در تحقیقات نشان داده شده است که اضطراب امتحان مشکل قابل توجهی برای دانش آموزان و دانشجویان است(زیندر[10] ، 1998). بر اساس تحقیقات اسچودز[11] و همکاران (2002)، داشتن اضطراب امتحان در موقعیت های امتحان باعث می شود که دانشجویان و دانش آموزان انرژی و وقت زیادی را صرف امتحان کنند و با افزایش اضطراب امتحان میزان عملکرد تحصیلی آنان پایین خواهد آمد. واکلکا و کاتز[12]  (1999) نشان دادند که اضطراب امتحان 10 تا 30 درصد تمامی دانشجویان را متأثرمی سازد و عملکرد آنها را برای امتحان به شدت کاهش می دهد. در بررسی نقش جنسیت در اضطراب امتحان،  تفاوتهای معنی داری بین پسران و دختران گزارش شده است و در کل چنین به نظر می رسد که دختران بیشتر از پسران اضطراب امتحان را تجربه می کنند (ماریا و نیوآ[13] ، ١٩٩٠: 419).

    یکی از متغیرهایی که می تواند با اضطراب امتحان دانش آموزان رابطه داشته باشد سبک اسنادی بدبینانه  می باشد. سلیگمن و همکاران(1983)  خوش بینی  و بدبینی بینی را به جای یک صفت شخصیتی گسترده به عنوان یک سبک اسنادی تعریف کرده اند. طبق این دیدگاه، افراد خوش بین رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل بیرونی، گذرا و خاص مانند اوضاع و احوال حاکم، تبیین می کنند. برعکس، بدبین ها رویدادها یا تجربه های منفی را با نسبت دادن علت آنها به عوامل درونی، ثابت و کلی مثل شکست شخصی تبیین می کنند( پرینس و هانیوالد[14] ، 2002: 173). ارزیابی منفی فرد از خودش می تواند هسته مرکزی اضطراب امتحان باشد( پرینس و هانیوالد، 2002: 174).  اضطراب امتحان تا حدود زیادی با افکار منفی و ارزیابی های بدبینانه از امتحان رابطه دارد و ممکن است موجب تغییر در اسنادهای دانش آموزان شود و نیز خودپنداره و رفتار منفی بعدی آنها را تغییر دهد (توبیاس[15] ، 2000 ). مطالعات کوپراسمیت و آزوبل و روبینسون نشان دادند که بین اضطراب و خود پنداره مثبت رابطه منفی وجود دارد(ابوالقاسمی، ١٣٨٢ )،  ویلیامز[16]  (2002) نیز بین اضطراب امتحان و خود پنداره دانش آموزان دبیرستانی ارتباط منفی به دست آورد. به این صورت که، پژوهش ها نشان داده اند که دانش آموزانِ با اضطراب امتحان و استرس در مقایسه با همسالان خود موفقیت ها و شکست هایشان را به میزان بالاتری به عوامل بیرونی نسبت می دهند. این دانش آموزان، موفقیت های خود را با احتمال کمتری به توانایی و عوامل درونی، قابل کنترل و پایدار نسبت می دهند و بیشتر به شانس یا عوامل بیرونی، غیر قابل کنترل و ناپایدار نسبت می دهند(تارنوسکی و نَی[17] ، 2006: 382). تاکید بر عوامل بیرونی، غیر قابل کنترل و ناپایدار از سوی دانش آموزان با ناتوانی یادگیری و شکست های تحصیلی آنان به تدریج باعث شکل گیریِ خودپنداره   تحصیلی  ضعیف تری و اضطراب امتحان در آنها نسبت به سایر دانش آموزان می شود. این خود پنداره پایین و سبک بدبینانه به یک میزان در مقاطع اول تا سوم ابتدایی گزارش شده است و تا مقطع دبیرستان نیز ادامه پیدا می کند. شکست در رسیدن به مقاصد تحصیلی و شکل گیری خودپنداره سطح پایین در دانش آموزان با ناتوانی یادگیری به تدریج احساس درماندگی آموخته شده  را در آنها  به وجود می آورد (زیلند[18] ، 2004). 

      از جمله موضوعات روانشناختی بسیار مهم دیگر در دانش آموزان که کمتر مورد توجه قرار گرفته است، رضایت از زندگی آنها می باشد. رضایت از زندگی به ارزشیابی‌های افراد از کیفیت زندگی بر مبنای معیارهای منحصر به فرد و شخصی اشاره دارد(فوردیس[19] ، 2001: 239 ؛ پاوت و دینر[20] ، 2002: 17). محققان مختلف نشان داده اند که رضایت از زندگی و سلامت روانی همبستگی بالایی دارند (فوردیس، 2001؛ پاوت و دینر، 2002). در واقع عدم رضایت از زندگی با وضعیت سلامتی ضعیف تر، علایم افسردگی، مشکلات شخصیتی، رفتارهای نامناسب بهداشتی و وضعیت ضعیف اجتماعی همبسته است (مالتابی[21]  ، 2004).  شواهد پژوهشی حاکی است که دانش-آموزان دارای اضطراب امتحان بالا در عملکرد تحصیلی افت بیشتری دارند (رادن[22] ، 2000: 161) و دانش آموزانی که دارای سبک بدبینانه هستند،  مشکلات بیشتری در یادگیری دارند (راج و آگراوال[23] ، 2005: 348). دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری با سرخوردگی های عاطفی و مشکلات تحصیلی بیشتری روبه رو هستند (لیون[24] ، 2000: 73) و عزت نفس پایین منجر به احساس شکست، عدم رضایت از نقش خود در جامعه، مهارت های بین فردی و تعاملات اجتماعی ضعیف می شود.   اسدی مقدم (1375) در پژوهشی نشان دادند که اضطراب امتحان با روان-رنجوری که خود عاملی جهت کاهش رضایت از زندگی است، رابطه مثبت معناداری دارد.  بروث[25]  (2008) نشان داد که سبک های بدبینانه موجب تجربه های شکست مکرر در زمینه تحصیلی و اضطراب دانش آموزان می شود که با نارضایتی و سرزنش والدین، معلمان و همسالان آنها همراه است. همچنین این نارضایتی می تواند باعث برچسب زدن منفی روی این افراد به عنوان کند ذهن،  کودن و تنبل شود و در نهایت کودکان و نوجوانان در حالتی از عجز و شرمساری فرو می روند که باعث کاهش رضایت از زندگی آنها می شود. با توجه به پژوهش های انجام شده این پژوهش به دنبال پاسخ گویی به این سوال است که آیا سبک بدبینانه می تواند اضطراب امتحان و رضایت از زندگی را  در دانش آموزان را پیش بینی کند؟

     

    1-3- اهمیت و ضرورت تحقیق

    دانش آموزان بزرگترین سرمایه های انسانی هر جامعه به حساب می آیند زیرا می توانند با درهم آمیختن نیروی جوانی، علم و مهارت آموخته شده، چرخ های پیشرفت و توسعه را به حرکت درآورند. در تمام کشورها سالیانه سهم زیادی از درآمد ملی صرف آموزش و پرورش می شود اما بخش زیادی از هزینه ها به هدر می رود. یکی از مواردی که همواره مورد توجه معلمان و اولیا دانش آموزان است پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان می باشد. لازمه تحول در آموزش و پرورش توجه به جنبه های مهم برنامه ریزی است و در پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان موثر می باشد که متاسفانه در نظام آموزشی نادیده گرفته می شود. دیگر اینکه برخی از مدارس ما به صورتی عمل می کنند که فارغ التحصیلان آنها صرفاً محفوظاتی دارند که در زندگی واقعی آنها چندان کاربردی ندارد( مظفری، 1382: 20). در عصر انفجار اطلاعات پرورش افراد خودکارآمد، خلاق و افرادی که خود بتوانند به صورت مستقل به یادگیری بپردازند بسیار مهم تر از انتقال حجم عظیمی از اطلاعات است. بنابراین تحقیق در صورتی که منجر به اصلاح و بهبود در فرایند آموزش و پرورش گردد از ضرورت های ملموس و عینی نظام آموزشی کشور ماست. متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم که تعداد زیادی از دانش اموزان بدون هیچ دلیل فیزیولوژیکی و یا ناتوانی ذهنی از سطح مطلوب پیشرفت تحصیلی برخوردار نیستند و علاقه زیادی برای کسب علم و ارتقاء سطح علمی خود نشان نمی دهند که این  امر با توجه به صرف هزینه های سنگین در خصوص تربیت آنها، ضربه سنگینی را بر اقتصاد کشور و سلامت جامعه وارد خواهد شد. به نظر می رسد توجه به عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تدارک شیوه های کارآمد برای ارتقاء آن، یکی از وظایف مهم دست اندرکاران سیستم آموزش و پرورش می باشد. همچنین انجام تحقیقات معدود در این زمینه و فقدان پژوهش در مورد این متغیرها در بین دانش آموزان ، استفاده از نتایج این پژوهش در محیط های درمانی و مشاوره ای و فراهم سازی زمینه ای برای تحقیقات بعدی از دلایل انجام این پژوهش می باشد( مظفری، 1382: 20).

    Abstract

    The purpose of this study was analysis the pessimistic style role in predict test anxiety and life satisfactory in middle school and high school student.present study isdescriptive correlation.The research population is consist ofall middle school students of ARDEBIL city at 2012-2013 academic year.That  the whole number is equal to 2,000 and the sample included 380 students who were selected randomly,Spielberger'stest anxiety questionnaire,satisfactionmultidimensional measure of life of students (MSLSS)andattribution style questionnaire of Sylgmn was completed. For analyzing assumptions Pearson correlation coefficients andmultivariate regression analysis were used. The results showed a significant positive relationship between students' pessimistic style andstudents'test anxiety.and also the  correlation coefficient between the two variables is equal to 27/0.  And also concerned that there is  significant negative correlation between pessimistic style with and satisfactory from family,friends and self- satisfactory and correlation coefficient between pessimistic style and satisfactory from family concerns 31/0 and self- satisfactory with affectivity is equals with 0.24.

    Thecynicalstyleisnegatively correlatedwithlife satisfactionof students. Thecorrelation coefficientbetweenthetwo variables isequal to15/0.Theresultsshowed that, and find out that there is a significant negative relationshipthecynicalstylewith the consentof thefamily, theirfriends.The correlation coefficient between and pessimismstyle, with the consent of the familyis  24/0, cynical style, with and cynical style of consent to 12/0.According to the results of the research can be said that in whole we can say that there is positive relationship between students' pessimistic style and student satisfactory from family.And predict that cynical style of anxiety and life satisfaction of students.

    Keywords:pessimism style,test anxiety,satisfactory from life, students

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی

    فهرست:

    چکیده

    فصل اول: کلیات تحقیق

    2

    1-1- مقدمه

    3

    1-2- بیان مساله

    6

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

    7

    1-4- اهداف تحقیق

    8

    1-5- فرضیه ها

    8

    1-6- سوالات تحقیق

    8

    1-6- تعریف متغیرها

     

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    11

    2-1- مقدمه

    11

    2-2- رضایت از زندگی

    26

    2-3- اضطراب

    41

    2-4- بدبینی

    53

    2-5- پیشینه تجربی پژوهش

    53

    2-5-1- پیشینه داخلی

    55

    2-5-2- پیشینه خارجی

     

    فصل سوم: روش شناسی

    60

    3-1- روش پژوهش

    60

    3-2- جامعه آماری

    60

    3-3- نمونه آماری و روش نمونه گیری

    60

    3-4- روش گردآوری اطلاعات

    61

    3-5- ابزار گردآوری اطلاعات

    63

    3-8- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات

     

    فصل چهارم: یافته های تحقیق

    65

    4-1- ویژگی های جمعیت شناختی

    66

    4-2- آمار توصیفی

    68

    4-3- آمار استنباطی

    72

    4-4- یافته های جانبی

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    75

    5-1- نتیجه گیری

    79

    5-2- محدودیت های پژوهش

    79

    5-3- پیشنهادات

    81

    فهرست منابع

    92

    ضمائم

     

    .

    منبع:

    اباذری، یوسف علی.(1383). رضایت از زندگی و ارزیابی اجتماعی (کارگاه تحلیل یافته های پیمایش ارزشها و نگرش های ایرانیان)، طرح های ملی.

    ابوالقاسمی، عباس. (1382). اضطراب امتحان، اردبیل، انتشارات نیک آموز ، چاپ اول، ص 24-26.

    ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد(1384). آزمونهای روانشناختی، اردبیل، انتشارات باغ رضوان، ص: 350-1.

    ابوالقاسمی، عباس؛ اسدی مقدم، عزیزه و نجاریان، بهمن و شکرکن ، حسین.( 1375 ). ساخت و اعتبار یابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان در دانش آموزان پایه سوم دوره راهنمایی اهواز . فصلنامه علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز ، دوره سوم ، سال سوم ، شماره های 3 و 4 ،  دوره 7، ص : 74 – 61 .

    اسدی مقدم، عزیزه. (1375). ساخت و اعتباریابی مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان و رابطه اضطراب  امتحان با اضطراب عمومی ، عزت نفس و انتظارات معلم در دانش آموزان دختر پایه سوم دوره راهنمایی. اهواز . پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد.

    اینگلهارت، رونالد. (1373). تحول فرهنگی در جامعه پیشرفته صنعتی، ترجمه مریم وتر(1373). کویر.

    بخشی پور رودسری، عباس، «بررسی رابطه بین رضایت از زندگی و حمایت اجتماعی با سلامت روان در دانشجویان»، فصلنامه اصول بهداشت روانی، ش28-27، پاییز و زمستان 1384، ص152-145.

    بهرامی، فاطمه. ( ١٣٧۶ ) بررسی عوامل مؤثر بر اضطراب دانش آموزان متوسطه دختر و پسر شهر اصفهان؛ شورای تحقیقات آموزش و پرورش اصفهان.

    بیانی، محمد؛  کوچکی و گودرزی، حمید.(1386). پایایی و اعتبار مقیاس رضایت از زندگی. مجله روانشناسان ایرانی، دوره 11، شماره 3، ص: 259-168.

    پاول، تروور(1378). فشار روانی و راههای مقابله ای با آن. ترجمه عباس بخشی پور/. حسن صبوری مقدم، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی(تاریخ انتشار به زبان اصلی1990).

    توسلی، غلامعباس. (1375). جامعه شناسی کار و شغل. تهران: انتشارات سمت.

    جلالی آریا، کتایون؛ آسایش، حمید؛ سدهی، ملیحه؛ قنبری، مریم.(1391). بررسی تاثیر آموزش مهارتهای مقابله با اضطراب امتحان بر رضایت از زندگی دانش آموزاندر یکی از  دبیرستانهای دخترانه شهرستان گرگان. مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی. دوره نهم، شماره 1، ص 8-1.

    خدایاری فرد، محمد. (1388). رابطه بین سبک اسنادی‘اضطراب وپیشرفت تحصیلی کودکان به عنوان تابعی از سبک اسنادی، اضطراب، تحصیلات وحرفه والدین. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، دوره: ۴، شماره: 1: ص 45 – 53.

    خوارزمی، شهین دخت.(1386). کیفیت زندگی و شاخص خوشبختی، همشهری آنلاین، شنبه سیزدهم مردادماه ۱۳۸۶ خورشیدی.

    دادستان، پریرخ(1380). روان شناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی. چاپ چهارم، تهران؛ انتشارت سمت، ص 54-36

    دارل روتر، فورد.(2005). کیفیت زندگی خود را متحول کنید(راهی معنوی برای دستیابی به توانمندی شخصی و استقلال مالی ). ترجمه مهدی قراچه داغی (1387)، تهران: انتشارات آسیم.

    دلاور، علی. (1384).  مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران، انتشارات رشد، چاپ هفتم. ص:550-1.

    رجب پور، سمیه. (1381). در بررسی ویژگی های شخصیتی با اضطراب امتحان و سلامت روان در دانش آموزان دختر دبیرستان. پایان نامه چاپ نشده کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    رجبی، سعید؛ ابوالقاسمی، عباس و عباسی، مسلم.(1391). نقش اضطراب امتحان و عزت نفس در پیش بینی رضایت از زندگی دانش آموزان دارای اختلال ریاضی. مجله ناتوانی های یادگیری، دوره 1؛ شماره ی 3، ص 62-46.

    رفیع پور، فرامرز. (1372). سنجش گرایش روستائیان نسبت به جهاد سازندگی (پژوهشی در سه استان اصفهان، فارس، خراسان و تهران)، تهران، ارغنون.

    رفیع پور، فرامرز. (1377). توسعه تضاد، چاپ سوم، تهران، شرکت سهامی انتشار.

    رفیع پور، فرامرز. (1378) (الف). آناتومی جامعه، تهران.: انتشارات شرکت سهامی انتشار.

    رفیع پور، فرامرز. (1387). (ب)، آنومی یا آشفتگی اجتماعی (پژوهشی در زمینه پتانسیل آنومی در شهر تهران)، تهران: انتشارات سروش، ص 45-11

    روز نهان، دیوین، سلیگمن، مارتین ای. پی.1382. روان شناسی نابهنجاری آسیب شناسی روانی. ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: انتشارات ساوالان.

    سادوک، بنجامین جیمز. 1386. دستنامه روان پزشکی بالینی کاپلان و سادوک. ترجمه محسن ارجمند. تهران: ارجمند،چاپ دوم(تاریخ انتشارات اثر به زبان اصلی2005).

    سپهوند، تورج؛گیلانی، بیژن و زمانی،  رضا. (1375).  رابطه استرس ادراک شده و سلامت عمومی، با توجه به سبک های تبیین روانشناسی و علوم تربیتی زمستان؛ 38(4):27-43.

    سرگلزایی، محمد رضا. (1382). رویکرد شناختی- رفتاری و برنامه ریزی عصبی کلامی در کنترل اضطراب امتحان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال پنجم، شماره 17 و 18 ، بهار و تابستان 1382، ص 47- 34.

    سروش، عبدالکریم. (1374). درس هایی در فلسفه علم الاجتماع، تهران: انتشارات نی، چاپ اول.

    شورای علمی پژوهشگران. (1381). ارزش ها و نگرش های ایرانیان، یافته های پیمایش در مشهد، دفتر انتشارات طرح پیمایش ملی ارزش ها ونگرش ها .

    شیرازی، ناصر.(1378). شیوه های مقابله با  تنش و ارتباط آن با  سبکهای اسنادی (سبک بدبینانه و خوشبینانه) با سلامت روان دانش آموزان پسر مقطع راهنمایی. پایاننامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،  تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    صفدری، سلمان. (1374). «رضایت اجتماعی و عوامل موثر برآن»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    عظیمی، مژگان. (1382). رابطه رضایت از زندگی و دینداری در بین دانش آموزان، مشهد، اداره تحقیقات آموزش و پرورش خراسان .

    علیخواه، فریدون (1383) سنجش مفاهیم اساسی علوم اجتماعی، ج1، طرح های ملی.

    کرمی، جهانگیر، زکی یی، علی، رحمانزاده،صباح وعلیخانی، مصطفی(1390). نقش باورهایث فراشناخت و باورهای خود کار آمدی در اضطراب امتحان و پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان. اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت. آذر ماه، دانشگاه فردوسی مشهد.

    لشکری پور، کبری؛ بخشایش، محمد؛ سلیمانی، محمدجواد. (1384) بررسی ارتباط اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی شهر زاهدان. مجله طبیب شرق، سال 8، شماره4، ص 258-252.

    محسنی، منوچهر .(1379). بررسی آگاهی ها، نگرش ها و رفتارهای اجتماعی – فرهنگی در ایران، تهران، دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی .

    مظفری، شهناز. (1382). همبسته های روان شناختی شادکامی ذهنی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانش گاه شیراز.ص 20.

    معتمد شارک، فرزانه و افروز، غلامعلی.(1386). بررسی رابطه سبک های اسنادی با سلامت روان دانش آموزان تیز هوش وعادی.مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی، سال سیزدهم، شماره 2، 181-173.

     ملک پور، مختار؛ بنی هاشمیان، کوروش. (1390).  مقایسه رابطه سلامت عمومی با بدبینی و عزت نفس در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه علوم پزشکی شیراز مجله دانشکده پزشکی اصفهان هفته چهارم بهمن. 28(120):1437-1446

    مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ ابوالقاسمی، عباس؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسن. (1379). بررسی میزان همه گیر شناسی اضطراب امتحان بر رابطه خودکارآمدی و جایگاه مهار آن با توجه به متغیر هوش. مجله علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، سال 7، دوره 3، شماره 1 و 2، ص 72-55.

    نایبی، هوشنگ (1375) «سنجش میزان احساس خوشبختی سرپرستان خانوارهای تهرانی». پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جامعه شناسی، مرکز پژوهش های بنیادی وزارت ارشاد.

    نوری، نجیب‌الله. (1388). بررسی رابطه بین خوش‌بینی و بدبینی، خوش‌بینی و بدبینی از دیدگاه اسلام و رضایت‌مندی از زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).

    نیکجو، علی (1377) «رضایت از زندگی»، روزنامه اطلاعات، 4 مهر 77، ( قابل دسترسی در نرم افزار نمایه).

    Abramson  L. Y., Selijman,  L. E. P., & Teasdal,  J.D.(1948) Learned  Helplessness  In Humans: Critique And  Reformulation. Journal Of Abnormal Psychology, 87,49-7

    Adams, David L. (1969) “Analysis of Life Satisfaction Iindex”, Journal of erGontology, vol 24.

    46.                        Ahrens, A. H & Haaga, D.A .(1993). The specificity of attributional style and expecations to positive and negative affectivity, depression and anexity. Cognitive therapy and research , 17(2), 83-93.

    47.Alice, G., John, A & Susan M. (2000). Pessimistic attributional style: is it specific to depression versus anxiety versus negative affect, Bhave, rev. Ther, 35(3), 703-719.

    48.Arthur, A.R.(2003).The emotional lives of people with learning disabilities. British Journal of Learning Disabilities, 31(1), 25–31.

    49.Bayer,  S.,  & Sylvia,  R. (1999). Gender  Difference  In Social  Attributions  By College Students Of  Performance On Course Examination.  Current  Psychology , 17,346-379.

    50.Beck, A.T. (1979)Depression : cause and treatment. Philadelphia, penrsylvania: university of Pennsylvania a press.

    51.Beck, A.T.(1985).Depression: clinical, experimental, and theatrical aspacts. New York: Hoeber.

    Boidel, D.C., Huges, S & Turner, M .W. (1993). Test anxiety in African American school children . Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.

    53.Broath, L. (2008). Learning disabilitres and psychological problems in children- An overvie. Environ Sci, 16 (4), 392-397.

    54.Cockerill, P.J. (2002). Making the grade: the behavioral consequences of perfectionism in the classroom. Personality and Individual Differences, 35(4), 163-178.

    55.Cummins, Robert A. (1997), "Assessing quality of life" in Brown, Roy (ed.)Quality of Life for People With Disabilities: Models, Research andPractice. Cheltenham: Stanley Thornes.

    Diener, E. (1985). The satisfaction with life scale. Journal of Personality Assessment, 49(1), 71-75.

    Disch, William B et al. (2000) “Student Functioning Concerns, And Socio-Personal Well – Being”. Social Indicators Research, vol 51.

    Dua, J. K.(2003). Comparative Predictive  Value Of Attributional Style, Negative  Affect And Psychological Health.  Journal Of Psychoso Matic Research , 38,669-680.

    Dusek, J.A. (1980 ). the development of test anxiety in children . In . I . G . Sarason (ED) , test anxiety , Journal of Learning Disabilities, 28(1), 159–166.

    60.Edward, C., Albert, M & Thomas, J. (2006). relationship optimism and pessimisim with psychological well- being, person, individ. Diff, 32(3), 433-440.

    61.Felce, David and Perry, Jonathan (1996), "Assessment of quality of life" inSchalock, Robert L. (ed.) Quality of Life, Volume 1: Conceptualisationand Measurement. Washington: American Association on MentalRetardation.

    62.Fincham,  F.,&  Bradury , T. (1993). Marital Satisfaction,  Depression  And  Attribtions. A  Longitudinal  Analysis. Journal Of  Personality And  Social  Psychology, 64,442-452

    63.Fordyce, M.W. (2001). The happiness measures: A sixty second index of emotional well-being and mental health. International Journal of Educational Research, 43(2), 236–249.

    64.   Guidia, F. V & Lud Low, L. H.(1989). Across – Cultural Study Of Test Anxiety Journal Of Across – Cultural  Psychology. 20 (1), 178- 190.

    65.Hagerty, Michael R. et al., (2001), "Quality of life indexes for nationalpolicy: review and agenda for research". Social Indicators Research.Vol. 55, No. 1.

    66.Hedl, J.J. (2008). Test anxiety and causal attributions: Some evidence toward replication. Anxiety Research, 3(1), 73-84.

    67.Joiner, T.E & Wagner, K.D. (2009). Attributional style , depression and satisfication in life in children and adolescents: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 15(2), 777-798.

    68.Kitsantas, Anastasia; Gilligan, Tammy dew; kamata, Akihito. College women with eating disorders: self-regulation, life satisfaction, and positive/negative affect. The journal of psychology (2003).

    69.Lackland, David (2001) “Satisfaction With Life Among International Students: An Exploratory study”. Social Indicators Research, vol 53.

    70.Lauver, D. & Tak , Y. ( 1995). Optimism And Coping With Breast Cancer Symptom. Nursing Research ,44,202-207.

    Lyon, R. (2000). Developing reading skills in young children. Lecture summary PDF document. Issues in Special Education and Rehabilitation, 19(1), 69–82.

    Maruta,   T .,   Colligan ,   R.C.,  Malinchoc,  M .   & Offord,   K,P. (2005) Optimism-Pessimism Assessed In The 1960s And Self-Reported Health Status 30 Years Later. Mayo Clinic 77(8): 748-753.

    Maltaby, J. (2004). Personality and coping: A context for examining celebrity worship and mental health. British Journal of Psychology, 95(6), 411-428.

    Maria, F & Nuova, S .(1990). Cender Differences in Social and Test Anxiety, Personality Individual Differences, British Journal of Psychology, 95(3) , 411-428.

    Mark, H & Thomas, M. (2006). Relationships Between Attributional Style and Test Anxiety for Preadolescent Australian Boys and Girls,. Learning didabilities research & practice, 20(3), 172-145.

    76.Markus, Z., Michael, H & Andreas, H.(2010). Pessimism Predicts Anxiety, Depression and Quality of Life in Female Students, Journal of Personality Assessment;41(1), 87–94.

    77.Mcintosh, Cameron N (2001) “Report On The Construct Validity Of the Temporal Satisfaction With Life Scale.” Social Indicators Research, vol 54.

    78.Metalsky, G & Joiner, T.E .(2002). Vulnerability to depressive mood reactions: toward a more powerful test of the diathesis- stress and causal mediations component of the reformulated theory of depression, journal of personality and social psychology, 63(6), 667-675.

    79.Metalsky, G.(2001). Vulnerability to depressive mood reactions: toward a more powerful test of the diathesis- stress and causal mediations component of the reformulated theory of depression, journal of personality and social psychology, 52(4), 386-393.

    80.                        Nicki, G. (1996). Learned Helplessness and Attribution for Success and Failure in LD Students. Journal of Learning Disabilities, 36(4), 363-381.

    81.Olaitan, W. (2012). Investigation of the Relationship between Test Anxiety, Self Esteem and Academic Performance Anxiety, Self Esteem and Academic Performance among Polytechnic Students in Nigeria, International Journal of Computer Applications Volume, 3(2) 91-95.

    Optimism  Is  Asocit Ated With Mood, Coping, And Immune Change In Response  To Stress. Journal  Of  Personality  And Social  Psychology, 74,1646-1655.

    83.Pacione, Michael (2003), “Urban environmental quality and humanwellbeing: a social geographical perspective”. Landscape and UrbanPlanning.No. 65.

    84.Pavot, W & Dienner, E. (2002). The affective and congnitive context of self-reported measure of subjective well-being. Social Indicators Research, 28(1), 1-20

    85.Prins, P.J & Hanewald, J.(2002). LD children attributions for success and failure: A replication with a labeled LD sample. Learning Disability Quarterly, 5(2), 173-176.

    86. Peterson , C., & Seligman,  M. E. P. (1987). Explanatory Style And  Illness. Personality And Physical Health .Journal Of  Personality,55,237-365.

    87.Peterson, C ., & Seligman, M. E. P. (1984). Causal  Ex-Planations  As  Risk  Factor  For  Depression:  Theory And Evidence. Psychological Review, 91,347-374

    88.Raj, P & Agarwal, S. (2005). Behavioral Intervention in School Setting. Enhancing Self Esteem and Controlling Behavioral Problems.  National Academy of Psychology, 50(4), 348-351.

    89.Raphael, D., et al. (1996), Measuring the Quality of Life in Older Persons:A Model with Implications for Community and Public HealthNursing. Toronto Center for Health Promotion, University of Toronto.

    Redden, S.A. (2000). Self esteem and intrinsic motivational effects of using a constructivist and behaviorist approach to a computer usage in 5 grade Hispani classrooms. Child Development, 72(1), 152-173.

    91.Roklin, T. & Thompson, J.(1985).Inter Active Effects Of Test Anxiety . Test Difficulty And Feed Back. Journal Of Educational Psychology. 77(30), 369 – 372.

    92.Ryan, Lisa and Dziurawiec, Suzane (2000) “Materialism And Its Relationship To Life Satisfaction”. Social Indicators Research, vol 55.

    Sarason, I.G. (1986). Test Anxiety, Worry, and Cognitive Interference; In R. Schwarzer (Ed.), Self-related Cognitions in Anxiety and Motivation; Journal Learning Disability. 35(1), 87-96.

    94.Schalock, Robert L. (2000), "Three decades of quality of life". Focus onAutism and Other Developmental Disabilities. Vol. 15, No. 2.

    Schutz, P.A., Davis, H.A & Schwanenflugel, P.J.(2002). Organization of Concepts Relevant to Emotions and Their Regulation during Test Taking. The Journal of Experimental Education, 70(4), 316-342.

    96.Segerstrom,  S.C., Taylor,   S.E., Kemeny ,  M.E.  &  Fahey,  J.L.  (2001)

    97.Schwartz,   J. A.,  Kaslow, N. J., Seeley, J., & Lewinsohn, P. (2000). Psychological,  Cognitive And  Interpersonal Correlates  Of  Attributional Change In  Adolescents. Journal Of  Clinical  Child  Psychology, 29, 188-198

    Seligman, M.(1975). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-to-day experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. Department of psychology. 31(2), 215–229.

    99.Shirley, M.Y. (2002). The Influence of Optimism and Pessimism on Student Achievement in Mathematics, Mathematics Education Research Journal, 14(1), 4-15.

    100.Spielberger, C.D.(1980). Test Anxiety Inventory; Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Pres.

    Spielberger, C.D & Vagg, R.R .(1995). Test Anxiety: Theory, Assesment and Treatment 14th ed. New York: Wadsworth Publ.

    102.Tarnowski, K.J & Nay, S.M. (2006). Locus of control in children with learning disabilities and hyperactivity: A subgroup analysis. Journal of Learning Disabilities, 22(6), 381-383.

    Tobias, S. (2000). Overcoming Math Anxiety; New York : Norton.

    104.Turksrer A, Nialy, E and Atalik, G. (2000) . “Possibilities And Limitations For the Measurment for The Quality Of Life In Urban Areas”. Social Indicators Research, vol 53.

    Wachelka, D & Katz, R.C.(1999). Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 30(3), 191-198.

    106.WHOQOL Group (1993), "Study protocol for the World Health Organizationproject to develop a quality of life assessment instrument". Quality ofLife Research. No.2.

    107.Wien, J, D.(1980). Cognitive – Intentional Theory Of Test Anxiety. In I, J. Sarason (Ed). Test Anxiety: Theory Research Application (Pp. 349- 385).

    108.Williams, J.E. (2002). Modeling Test Anxiety, Self Concept and High School Students’ Academic Achievement, Journal of Research and Development in Education, 25(3), 51-57.

    109.Zealand, R.A. (2004). Relationships among achievement, perceptions of control, self-regulation, and self-determination of students with and without the classification of learning disabilities. Submitted for the degree of doctor of philosophy of the graduate school of arts and sciences. Columbia University.

    110.Zeidner, M. (1998). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.

     

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, رساله در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت