پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل

تعداد صفحات: 116 فرمت فایل: word کد فایل: 1814
سال: 1391 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل

    پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش : بازاریابی

    مدیریت بازرگانی

    چکیده :

    در دهه های اخیر ، در نتیجۀ جریانات مؤثر اقتصاد جهانی از قبیل : تغییرات فناوری ، شدت یافتن رقابت جهانی و تقسیم بیش از حد بازار ها ناشی از رشد تقاضای مصرف کنندگان برای تولیدات متنوع ،گرایش به صنایع کوچک به میزان قابل توجهی افزایش یافته است به گونه ای که اغلب کشورهای جهان ، توسعۀ صنایع کوچک را به عنوان یکی از اصلی ترین گزینه های خود برای حرکت در مسیر توسعه برگزیده اند . از طرفی در سایۀ هدایت و الزام سازمان جهانی تجارت ، اقتصاد و بازار کشورهای مختلف به سرعت در حال پیوستن به جرگۀ اقتصاد باز ، تجارت آزاد و بازار جهانی است . با توجه به اینکه در اکثر کشورها ی دنیا بخش قابل ملاحظه ای از فعالیت های اقتصادی توسط شرکت های کوچک و متوسط انجام می شود و این شرکت ها مسائل و مشکلات خاص خود را در ورود به عرصۀ رقابت جهانی پیدا می کنند ، شناسایی عوامل مؤثر در موفقیت یا شکست این صنایع ، از زیربنایی ترین کارهایی است که باید در هر کشور ، جهت افزایش نرخ موفقیت این صنایع و حرکت در مسیر توسعه از این طریق ، انجام گیرد .

    در این پژوهش  در این پژوهش سعی کرده ایم تا « عوامل مؤثر در موفقیت بنگاه های کوچک » را در سه حوزۀ الف) خصوصیات کارآفرین ( مهارت های کارآفرینی و تحصیلات ) ب) ویژگی های بنگاه ( اندازۀ بنگاه و وابستگی به منبع سرمایه ) و ج) فضای کسب و کار ( شرایط بازار و تکنولوژی )   مورد مطالعه قرار دهیم .

     روش تحقیق توصیفی- تحلیلی برای انجام این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است و جامعۀ آماری این پژوهش مالکان بنگاه های کوچک استان اردبیل( در صنایع مختلف ) خواهد بود که تعداد کل آنها 410 مالک بوده است ، 

    فصل اول :

                   کلیات تحقیق

    1-1 ) مقدمه :

    دیدگاهی که بر اساس آن صنایع بزرگ مبنای توسعه اقتصاد مدرن هستند ، از شروع دوران انقلاب صنعتی مایه می گیرد . این که بخش اعظم تولید صنعتی در قرن بیستم تحت اقتدار صنایع بزرگ است جای بحث ندارد . اما از اوایل 1970 رفته رفته شکاف هایی در ساختار صنایع تولیدی بعضی از کشورهای پیشرفته از جمله بعضی از بزرگترین کارخانه ها و صنایع ، ظاهر شدند . در همان زمان نشانه هایی دال بر اینکه بعضی صنایع کوچک از نظر عملکرد از رقبای بزرگ خود پیشی گرفته اند آشکار شد . شاید بهترین نمونه صنعت فولاد ایالات متحده بود که در آن صنایع جدید در این رشته به شکل کارخانه های کوچک ذوب آهن و با اشتغال زایی محدود به بازار وارد می شدند در حالی که کمپانی های بزرگ کارخانه های خود را تعطیل می کردند و تعداد کارکنان خود را در چند کشور تقلیل می دادند .(مجیدی ، 1381 ، ص27)

    در دو دهۀ اخیر با ظهور فن آوری های جدید و دستیابی همگان به شبکه ارتباطی اینترنت تحولاتی در توانایی واحدهای صنعتی ، روش های تولید  و توزیع و ساختار تشکیلاتی بنگاه ها ایجاد شده که عموماً بر اهمیت و نقش واحدهای کوچک و متوسط در ساختار صنعتی کشورها افزوده است به طوریکه واحدهای کوچک صنعتی و بازرگانی به عنوان بخش مکمل و اساسی اقتصاد هر کشور شناخته شده اند . این واحدها در بسیاری از کشورهای در حال توسعه ضمن دستیابی به اهداف اصلی توسعه ، نقش تعیین کننده ای در گسترش و تنوع تولیدات صنعتی دارند و در اهتمام به یکسری اهداف بنیادین همچون ایجاد اشتغال ، ریشه کن کردن فقر ، بهبود توزیع درآمد و برآوردن نیازهای اساسی کشورهای در حال توسعه دارای نقش مؤثری هستند . در بسیاری از این کشورها این صنایع تأمین کنندگان اصلی اشتغال جدید ، مهد نوآوری و تحول و پیشرو در ابداع فن آوری های جدید بوده اند . از سوی دیگر این صنایع با صادرات قابل توجه ، نقش مؤثری در توسعۀ اقتصادی کشورها ایفا می کنند . ( ناطق ، 1385 ، ص3 )

        

    1-2 ) بیان مسأله تحقیق :

    با توجه به تغییرات محتوایی و کیفی بسیار زیادی که از چند دهۀ اخیر در بازارهای جهانی رخ داده و حرکت به سوی جهانی شدن بازارها شروع و به موازات آن دورۀ تولید محوری در انتهای حیات خود و مشتری محوری در حال نضج گرفتن است ، تولید کنندگان صنعتی با هدف استفادۀ بهینه از امکانات و جلوگیری از هدر رفتن منابع با ارزش به تمهیداتی اقدام کرده اند که نتیجۀ آن تغییر ساختار صنعتی است . از مشخصات این تغییر ساختار ترویج بیش از پیش صنایع کوچک است . ( ناطق ، 1385 ، ص1 )

    طبق نظریه پروفسور« بوکارلسون[1] » ، دو گروه از عوامل وجود دارند که تحولات مشاهده شده را توجیه می کنند . گروه اول مربوط به بعضی از تغییرات اساسی  هستند که در دهۀ 1970 در اقتصاد جهانی به وقوع پیوست و ناشی از 1- شدت یافتن رقابت جهانی  2- افزایش بی اطمینانی  3- تشدید تقسیم بازارها ناشی از رشد تقاضای مصرف کنندگان برای تولیدات متنوع می باشد . گروه دوم مربوط به تحولات فن آوری می شود که جهت جدیدی گرفته است . (مجیدی ، 1381 ، ص74 و75)

    صنایع کوچک  حداقل از چهار جنبه به اقتصاد جهانی کمک می کنند .

    الف ) کارآفرینی : صنایع کوچک با کمک به رشد روحیۀ کارآفرینی و ایفاء نقش به عنوان عامل تغییر در اقتصاد مدرن ، به رشد اقتصادی کمک می کنند .

    ب ) نوآوری : صنایع کوچک نقش مهمی در فرآیند تغییر فن آوری به عهده دارند . آنها منبع قابل توجهی از فعالیت های نوآوری هستند .

    ج ) پویایی صنعت : صنایع کوچک نقش مهمی در فرایند تحول صنعت به عهده دارند .

    د ) ایجاد فرصت های شغلی : صنایع کوچک در سالهای اخیر سهم قابل ملاحظه ای در ایجاد شغل های جدید داشته اند .

    به بیان دیگر در دنیای مدرن کنونی ، صنایع کوچک با مشخصات مخصوص به خود در موضوعات مختلف و مهم چون رشد اقتصادی ، رقابت و حل بحران بیکاری همه گیر، اثرات قابل توجهی دارند.

    ( مجیدی ، 1381 ، ص61 )

    در کشور ما علی رغم حضور کمّی قابل توجه صنایع کوچک در ساختار صنعتی آن ( حدود 94 درصد واحدهای صنعتی کشور را صنایع کوچک تشکیل می دهند ) این واحدها با معضلات متعدد و عقب ماندگی های فاحشی روبرو هستند ، به نحوی که از ایفای نقش راهبردی مورد انتظار برای آنها همچون کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ناتوان مانده اند .از عوامل بازدارنده و موانع رشد صنایع کوچک در کشورمان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

    داشتن ساختار سنتی از جنبه های مختلف مدیریتی ، نیروی انسانی و ماشین آلات

    محدود بودن به بازارهای کوچک و بسته محلی

    در اختیار نداشتن منابع مالی لازم و کافی

    پایین بودن نرخ سرمایه گذاری های جدید

    وجود قوانین انعطاف ناپذیر کار و تأمین اجتماعی و مالیاتی

    نبود نظام پشتیبانی از صنایع کوچک ، کارآفرینی و نوآوران

    پایین بودن نرخ ورود صنایع کوچک به بازار و مشخص نبودن نرخ واقعی خروج از آن

    اگر تجربۀ کشورهای موفق و پیشرو در این عرصه را که در سازماندهی صنایع کوچک خود به موفقیت های قابل ملاحضه ای دست یافته اند مورد توجه قرار دهیم ، درخواهیم یافت که ما نیز ملزم به کار و کوشش همگانی و اقدامات اساسی در نظریه پردازی و ارائۀ راهکارهای مناسب و منطقی برای ساماندهی صنایع کشور خود هستیم . ( مجیدی ، 1381 ، ص8 )

    در بررسی های انجام شده توسط یونیدو نیز موانع زیادی برای ادامۀ حیات بنگاه های کوچک ارائه شده است که برخی از آنها به قرار زیر می باشند :

    موانع بازار از قبیل عدم وجود ساز و کارهای بازاریابی و در نتیجه ناتوانی در دسترسی به کانال های توزیع ملی و بین المللی ، ضعف در تحقیقات بازاریابی و ضعف در دسترسی به بازار

    موانع مالی همچون فقدان بانک های تجاری و تخصصی که بتوانند به بنگاه های کوچک و متوسط وام دهند ، و نبود شرایط اخذ وام یکسان برای کلیۀ شرکت های مختلف

    محیط کسب و کار ضعیف برای بنگاه های کوچک و متوسط

    عدم دسترسی به انواع گوناگون اطلاعات از جمله اطلاعات بازاریابی و اطلاعات فنی و علمی

    فناوری و مشکلات مربوط به آن

     (ناطق ، 1385 ، ص32) 

    اهمیت واحدهای کوچک در ایران را از دو بعد کمّی و کیفی می توان بررسی کرد . از بعد کمّی درصد بسیار بالایی از شرکت های موجود در کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان را واحدهای کوچک و متوسط تشکیل می- دهند ، که از نظر تعداد شاغلین و ارزش افزودۀ تولید شده توسط آنها قابل ملاحظه است . از بعد کیفی این واحدها می توانند بخش خصوصی را در سرمایه گذاری ها تشویق کنند ، چون بخش خصوصی معمولاً برای ایجاد واحدهای بزرگ امکانات کافی ندارند . ( ناطق ، 1385 ، ص3 و4 ) 

    امّا باید توجه داشت که تنها راه اندازی بنگاه های کوچک ، متضمّن دستیابی به مزایای برشمرده برای این واحدها نمی باشد ، بلکه باید شرایط و عوامل مؤثر در موفقیت یا عدم موفقیت این بنگاه ها مورد بررسی و شناسایی قرار گیرند تا بتوان از طریق تقویت نقاط مثبت و برطرف کردن معایب و موانع موجود در مسیر فعالیت این واحدها درصد موفقیت بنگاه های کوچک را افزایش داده و در مسیر توسعۀ اقتصادی هر چه بیشتر، از طریق بهره برداری موفقیت آمیز وکاملتر از این واحدها ، پیش رویم . و عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک را مورد بررسی قرار دهیم .

     

     

    1-3 ) اهمیت وضرورت تحقیق :

    با عنایت به نقش تأثیر گذار بنگاه های کوچک در متغیرهای کلان اقتصادی از قبیل اشتغال ، تولید ناخالص ملّی ، صادرات ، ارزش افزوده و متعاقباً دستیابی به سطح بالاتری از رفاه اجتماعی ، و جهت گیری های موجود در کشور برای حرکت در مسیر توسعه از طریق گسترش هر چه بیشتر این واحدها در کشور ، و نیز با عنایت به اینکه تا کنون مطالعه ای در زمینۀ عوامل موفقیت این واحدها در کشور انجام نشده است ، در این پژوهش سعی خواهیم کرد تا « عوامل مرتبط با میزان  موفقیت بنگاه های کوچک و زود بازده » را در سه حوزۀ الف) خصوصیات کارآفرین ب) ویژگی های بنگاه  و ج) فضای کسب و کار  مورد مطالعه قرار دهیم .

     

    1-4 ) چارچوب نظری تحقیق :

    « دیوید استوری [2]» در سال 1994 درکتابی تحت عنوان« شناخت بخش کسب وکارهای کوچک [3]» عوامل مؤثر بر رشد و موفقیت بنگاه های کوچک را در سه طبقۀ کلی دسته بندی کرده است که عبارتند از : خصوصیات کار آفرین ، ویژگیهای شرکت  و استراتژی های شرکت . « نورال ایندارتی[4]»  نیز در سال 2004 در پژوهشی تأثیر خصوصیات کارآفرین ، ویژگیهای شرکت و عوامل زمینه ای ، را بر موفقیت واحدهای کوچک مورد تایید قرار داد  . ( ایندارتی ، 2004 ، ص 2 و 3 ) با توجه به اینکه مشکلات صنایع کوچک در حوزه های گوناگونی از قبیل مدیریت افراد ، شرایط شرکت ها و شرایط محیط پیرامونی مطرح شده اند ، باید از مدلی استفاده شود که بتواند صنایع کوچک را در ابعاد مختلف مورد بررسی قرار دهد و چون مدل ارائه شده توسط ایندارتی این قابلیت را دارد که صنایع کوچک را از سه منظر نسبتاً جامع مورد بررسی قرار دهد ، این مدل به عنوان چارچوب نظری تحقیق مورد استفاده قرار گرفته است.                                                                                                                      

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل

    فهرست:

    فصل اول :  کلیات تحقیق

    1-1 ) مقدمه .......................................................................................................................................2

    1-2 ) بیان مسأله تحقیق .............................................................................................................. 3

    1-3 ) اهمیت وضرورت تحقیق .................................................................................................... 6

    1-4 ) چارچوب نظری تحقیق ...................................................................................................... 6

    1-5 ) اهداف تحقیق ........................................................................................................................ 7

    1-5-1 )  هدف اصلی این تحقیق ............................................................................................... 7

    1-5-2 )  هدف کاربردی تحقیق ................................................................................................. 7

    1-6 ) پرسش های تحقیق ............................................................................................................ 8

    1-7 ) تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق ............................................................. 8

    1-7-1 ) تعریف موفقیت و موفقیت تجاری بنگاه .................................................................. 8

    1-7-2 ) مهارت های کارآفرینی ................................................................................................. 9

    1-7-3 ) تحصیلات ...................................................................................................................... 10

    1-7-4 ) اندازه بنگاه .................................................................................................................... 10

    1-7-5 )وابستگی به منبع سرمایه ........................................................................................... 10

    1-7-6 ) شرایط بازار .................................................................................................................... 10

    1-7-7 ) تکنولوژی ....................................................................................................................... 11

    1-8 ) فرضیه های تحقیق .......................................................................................................... 12

    1-9 ) قلمرو تحقیق ..................................................................................................................... 12

    1-9-1 ) قلمرو موضوعی ............................................................................................................ 12

    1-9-2 ) قلمرو مکانی ................................................................................................................. 12

    1-9-3 ) قلمرو زمانی .................................................................................................................. 12

    1-10 ) محدودیت های تحقیق ................................................................................................ 13

     

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

    2-1 ) مقدمه .................................................................................................................................. 15

    2-1-1 ) نظریه اقتصادهای حاشیه ای پن روز  ................................................................... 16

    2-1-2 ) نظریه میل به تمرکززدایی درصنایع بزرگ .......................................................... 17     

    2-1-3 ) نظریه اکس و آدرش .................................................................................................. 18

    2-2 ) تعریف صنایع کوچک و متوسط ..................................................................................... 19

    2-3 ) ویژگی های صنایع کوچک و متوسط ........................................................................... 21

    2-3-1 ) نوع مالکیت و مدیریت ................................................................................................. 21

    2-3-2 ) اشتغال زایی ................................................................................................................... 21

    2-3-3 ) ارزش افزوده ................................................................................................................... 22

    2-3-4 ) کار آفرینی ...................................................................................................................... 24

    2-3-5 )  نو آوری و تغییر فناوری ............................................................................................ 25

    2-3-6 ) پویایی صنعت ................................................................................................................. 26

    2-4 ) تعریف صنایع کوچک در ایران ....................................................................................... 26

    2-5 ) وضعیت آماری بنگاه های کوچک در ایران و اردبیل................................................ 27

    2-6 ) موفقیت تجاری و موفقیت بنگاه های کوچک ............................................................. 29

    2-7 ) آشنایی با مفهوم کارآفرینی ............................................................................................ 31

    2-7-1 ) تعریف کارآفرینی  ........................................................................................................ 31

    2-7-2 ) سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی .................................................................................. 32

    2-7-3 ) انواع کارآفرینی ............................................................................................................. 35

    2-7-4 ) مهارتهای کارآفرینی .................................................................................................... 36

    2-8 ) اندازه بنگاه .......................................................................................................................... 37

    2-9 ) منابع تامین مالی کارآفرینان .......................................................................................... 38

    2-9-1 ) منابع خصوصی تامین مالی ....................................................................................... 38

    2-9-1-1 ) منابع شخصی (پس اندازهای شخصی ) ........................................................... 39

    2-9-1-2 ) دوستان و بستگان .................................................................................................. 39

    2-9-2 )  منابع تامین مالی از طریق بدهی (استقراض) .................................................... 39

    2-9-2-1 )  بانک‌های تجاری .................................................................................................... 40

    2-9-2-2 ) اعتبار تجاری ........................................................................................................... 41

    2-9-2-3 ) عرضه‌کنندگان تجهیزات ..................................................................................... 41

    2-9-2-4 )  شرکت‌های بیمه .................................................................................................... 42

    2-9-2-5 ) کمک‌های دولتی ..................................................................................................... 42

     2-9-3 ) منابع تامین مالی از طریق سرمایه (حقوق صاحبان سهام) ............................ 43

    2-9-3-1 ) فرشتگان کسب‌وکار ................................................................................................ 44

    2-9-3-2 )  شرکاء ....................................................................................................................... 44

    2-9-3-3 ) شرکت‌های سهامی بزرگ ..................................................................................... 44

    2-9-3-4 ) شرکت‌های سرمایه‌گذاری مخاطره‌پذیر ............................................................. 45

    2-9-3-5 ) عرضه عمومی سهام (عمومی شدن) ................................................................. 45

    2-9-4 ) منابع داخلی تامین مالی ............................................................................................. 45

    2-9-4-1 ) عاملیت حسابهای دریافتنی .................................................................................. 46

    2-9-4-2 ) اجاره به شرط تملیک یا اجاره (لیزینگ ) ....................................................... 46

    2-9-4-3 ) کارتهای اعتباری ..................................................................................................... 46

    2-9-4-4 ) سود انباشته ............................................................................................................. 47

    2-10 ) شرایط بازار ...................................................................................................................... 47

    2-10-1 ) ابعاد تحلیل بازار ........................................................................................................ 48

    2-10-1-1 ) اندازه واقعی و بالقوه بازار .................................................................................. 48

    2-10-1-2 ) رشد بازار ................................................................................................................ 49

    2-10-1-2-1 ) پیش بینی رشد ............................................................................................. 49     

    2-10-1-3 ) تحلیل سودآوری بازار ........................................................................................ 51

    2-10-1-3-1 ) رقبای موجود .................................................................................................. 53

    2-10-1-3-2 ) رقبای بالقوه ...................................................................................................... 54

    2-10-1-3-3 ) محصولات جایگزین ....................................................................................... 54

    2-10-1-3-4 ) قدرت چانه زنی مشتریان ............................................................................. 55

    2-10-1-3-5 ) قدرت چانه زنی عرضه کنندگان ................................................................ 55    

    2-11 ) تعریف تکنولوژی ............................................................................................................. 55

    2-11-1 ) تکنولوژی و کسب و کار ........................................................................................... 56

    2-11-2 ) طبقه بندی تکنولوژی .............................................................................................. 57

    2-11-3 ) تکنولوژی و مشکلات مربوط به آن در بنگاه های کوچک .............................. 60

    2-12 ) پیشینه  تحقیق ............................................................................................................... 63

     

    فصل سوم : روش تحقیق

    31) مقدمه ................................................................................................................................... 68

    32) روش تحقیق ....................................................................................................................... 69

    33 ) جامعه آماری تحقیق ..................................................................................................... 70

    3 4 ) نمونه و روشهای نمونه گیری تحقیق .......................................................................... 70

    35 ) روشها و ابزار گردآوری اطلاعات .................................................................................... 72

    36 ) روایی و پایایی ..................................................................................................................... 73

    37 ) روش تجزیه و تحلیل داده ها و اطلاعات ..................................................................... 74 

    .

    منبع:

    منابع غیر فارسی

    1. Dumb, Marian  and  Edgcomb , Elaine , 2005 , " Bridges  to  Success: Promising  Strategic  For  Microenterprise  Business Growth  in  the United  States "             

    2 . indarti , nurul , 2004 , " FACTORS  AFECTING  BUSINESS SUCCESS AMONG SMEs : EMPIRICAL  EVIDENCES FROM INDONESIA " .                                       .                                                                                                                                      3 . industry Canada research   program , 2000 , " SMEs EXPORTS AND JOB CREATION  : A  FIRM – LEVEL  ANALYSIS "

    4 . Radiah , Abdul  Kader , Mohammad,Mohd Rosli Bin and Ibrahim, Ab. Azid Hj.2005, " SUCCESS FACTORS FOR SMALL RURAL ENTREPRENEURS UNDER THE ONE-DISTRICT-ONE-INDUSTRY  PROGRAMME IN MALAYSIA "

    5. Rogoff, E. G., M. S. Lee, and D. c. Suh." Who Done It ? Attributions by Entrepreneurs and Experts of the Factors that Cause and Impede Small Business Success ". Journal of Small Business Management, 2004 , 42(4), 364-376.

    6. Sarder,J.H.,D.Ghosh, and p. Rosa." The Importance of Support Services to Small Enterprises  in Bangladesh ". Journal of Small Business  Management, 1997, 35(2), 26-36

    7. Temtime & pansiri," Small Business Critical  Success/Failure  Factors In Developing Economies : Some Evidences From Botswana ", American Journal of Applied Sciences, 2004, 18-25.

    8. Walker , Elizabeth and Brown, Alan, 2004 ," what Success factors are important to small business owners? " international small business Journal , vol22,578-579.

    9. Wijewardena, H. and Tibbits, G.E. 1999. "Factors contributing to the growth of small  manufacturing firms : Data from Australia ". Journal of Small Business Management, Vol.37, No.2,p.88-95.

    10. Wijewardena, Hema and De Zoysa , Anura , 2001." A  Factor Analytic Study of the Determinants of Success in Manufacturing SMEs ".

    11.  www. American Heritage Dictionary. Com.

                                                                                                                        12. www.atticles.ir

     13. www.Businessdictionary.com

                                                                                                                    14 . www.creativity.ir

    15. www.wordNet Dictionary.co

    16. Yusuf, A. 1995." Critical  Success Factors for Small Business : Perceptions of South  Pacific  Entrepreneurs " . Journal of Small Business Management, Vol 33(2), 68-73.

                                                                                                                                                                                              

    منابع فارسی

    آ.آکر، دیوید ،1384، «مدیریت استراتژیک بازار» ، ترجمۀ حسین صفرزاده و دیگران ، نشر پیام پویا

    احمد پورداریانی ، محمود ، 1379،«کارآفرینی: تعاریف ، نظریات ، الگوها » انتشارات پردیس.

    آذر ، عادل – مومنی منصور ، 1380،« آمار و کاربرد آن در مدیریت »، انتشارات سمت .

    استونر، جیمز و دیگران ، 1379 ، « مدیریت : مقدمه ای بر مدیریت در قرن بیست و یکم »، ترجمۀ علی پارسیان و سید محمد اعرابی . انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی .

    صمد آقایی جلیل ، 1377، «از کارآفرینی تا جان آفرینی » مجلۀ تدبیر ، شمارۀ 87.

    اکس ، زولتان جی – بوکارلسون – توریک ، روی ، 1381 ، « نقش صنایع کوچک در اقتصاد مدرن » ، ترجمۀ جهانگیر مجیدی ، نشر رسا .

    حافظ نیا ، محمدرضا ، 1383، « مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی » ، انتشارات سمت .

    خاکی ، غلام رضا ، « روش تحقیق در مدیریت » انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی .

    خشایی پور ، حمید ، 1383، « بررسی ویژگی های مناسب زعفران و رابطۀ آن با رضایت مشتریان این کالا » ، پایان نامۀ کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت .

    خلیل ، طارق ، 1384 ، « مدیریت تکنولوژی رمز موفقیت در تجارت و خلق ثروت » ترجمۀ محمد اعرابی و داود ایزدی ، دفتر پژوهش های فرهنگی .

     روئین تن ، پونه ، 1385 ، « ارائه راهکارهایی برای تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط . نشریۀ صنعت ساز ، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ، شمارۀ 104- 103.

     سکاران ، اوما ، 1381 ، « روش های تحقیق در مدیریت » ، ترجمۀ محمد صائبی و محمود شیرازی ، مؤسسۀ عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.

     شعبانی ، حسن ،1377، « روش ها و فنون تدریس » ، انتشارات سمت .

     قاسمی غنچه نازی ، آناهیتا ، 1385 ، « پایداری صنایع کوچک  و متوسط در ورود شبه تجارت جهانی » ، نشریۀ صنعت ساز ، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ، شمارۀ 108-107.

     مولایی ، محمد ، 1385 ، « بررسی نقش صنایع کوچک در توسعۀ صنعتی و اقتصادی ایران » ، نشریۀ صنعت ساز ، سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران ، شمارۀ 108-107.

     ناطق ، محمد ، 1385 ، « نقش خوشه سازی در افزایش رقابت پذیری بنگاه های کوچک و متوسط با محوریت توسعۀ بازاریابی » مؤسسۀ مطالعات و پژوهش های بازرگانی .

     نتایج آمار گیری از کارگاه های صنعتی 10 تا 49 نفر کارکن ، مرکز آمار ایران ، 1382.

    واکر ، اورویل سی ، و دیگران ، 1383 ، « استراتژی بازاریابی با رویکرد تصمیم محور » ترجمۀ محمد اعرابی  و داود ایزدی ، دفتر پژوهش های فرهنگی .

    هیگینز ، جیفر ، ام ، 1381، « کارآفرینی : 101 تکنیک حل خلاق مسأله » ترجمۀ محمود احمد پور داریانی ، انتشارات امیر کبیر .

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , رساله در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل مرتبط با میزان موفقیت بنگاه های کوچک درشهرستان اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت