پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران

تعداد صفحات: 102 فرمت فایل: word کد فایل: 1812
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران

    فصل اول

    چکیده :

    پژوهش حاضر جهت بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران می‌باشد.

    جامعه آماری این تحقیق کلیه دانش آموزان دبیرستانهای شهر تهران در سال تحصیلی 87-86 می‌باشند که از این تعداد، 100 نفر روش نمونه گیری خوشه‌ای به عنوان نمونه انتخاب شدند.

    روش پژوهش بکار رفته در این پژوهش روش همبستگی است و به منظور جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه عملکرد خانواده (FAD) و پرسشنامه خشم انپیلبرگر استفاده شد به منظور تجزیه و تحلیل داده‌های این تحقیق از روشهای آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است آمار توصیفی شامل محاسبه فراوانی و درصد و ارائه جداول و نمودار می‌باشد و روشهای آمار استنباطی شامل همبستگی و آزمون معنادار بودن تفاوت بین دو ضریب همبستگی در نمونه‌های مستقل می‌باشد.

    نتایج حاکی از این است که در عملکرد خانواده بین میانگین نمرات آزمودنی‌های دختر و پسر تفاوت معنی داری دیده نشد و در کنترل خشم آزمودنی‌های دختر به طور معنی داری نمرات بالاتری نسبت به آزمودنیهای پسر داشتند. بین عملکرد خانواده و کنترل خشم آزمودنیهای پسر و بین عملکرد خانواده و کنترل خشم در کل آزمودنیها دارای ضرایب منفی و معنادار می‌باشد.

     

    فصل اول

    مقدمه (بررسی عملکرد خانواده  در کنترل خشم نوجوانان)

    خانواده[1] نخستین گروهی است که به صورت طبیعی وجود داشته و جامعه بر آن بنا شده است. که بوسیله ازدواج زن و مرد تشکیل می‌شود و با تولد فرزندان تکامل می‌یابد.

    اکثر افراد در خانواده بدنیا می‌آیند و در خانواده نیز می‌میرند. خانواده مثالوده حیات اجتماعی محسوب می‌شود. که گذشته از وظیفه تکثیر نسل و کودک پروری، برای بقای نوع بشر وظایف متعدد دیگری از قبیل تولید اقتصادی، فرهنگ پذیر کردن افراد را نیز بر عهده دارد. بنابراین خانواده عامل واسطه‌ای است که قبل از ارتباط مستقیم فرد با گروهها، سازمانها و جامعه نقش مهمی در انتقال هنجارهای اجتماعی به وی ایفا می‌نماید.

    مهمترین عامل اجتماعی شدن در زندگی هر انسان تجارب دوران کودکی وی در محیط خانواده است. فضای خانواده آکنده از مهر و محبت، فداکاری و گذشت، صمیمیت و گرمی و در عین حال گاهی توام با حسادت ورشک، دشمنی و کینه توزی، نفرت و خشم است. کودکان در جریان اجتماعی شدن اینگونه عواطف را در کنار والدین خود تجربه می‌کنند. اعضای خانواده آنقدر به هم وابسته‌اند که هر نوع مشکل یا مسئله یک عضو خانواده به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر زندگی سایر اعضا تاثیر می‌گذارد.

    یکی از مشکلات رایج  قرن حاضر در خانواده‌ها، مسئله خشم[2] و عصبانیت است در واقع بسیاری از اشخاص به دلایل شناخته شده یا ناشناخته درگیر بحران خشم هستند. اما به راستی خشم چیست؟ علل و ریشه‌های عصبانیت چیست؟

    خشم و پرخاشگری[3] هیجانهای جهانشمولی هستند که در همه فرهنگها دیده می‌شوند. و یکی از شایعترین مشکلات رفتاری هستند که موجب ناراحتی و پریشانی دیگران می‌شوند  و بهداشت روانی جامعه را مختل می‌کنند (نمازی 1377)

    نگاهی کوتاه به جهان اطراف به ما نشان خواهد داد که همان گونه که یکی از علمای اجتماعی معاصر گفته است:[4] «عصر ما عصر پرخاشگری است». بخش عمده اخبار رادیو و تلویزیون شرح و نمایش خشونتهایی است که در نقاط مختلف جهان از سوی انسانهایی نسبت به انسانهای دیگر اعمال می‌شود. کشتارهای جمعی، قتلهای انفرادی، تجاوز، تبعیض، محروم کردن از حقوق اولیه، همه و همه گویای چهره خشن و زشت انسان نسبت به همنوعان خود اوست و جای تعجب نیست که عالم اجتماعی دیگری گفته است:[5] «ما رفتارهای خشن انسانها را نسبت به یکدیگر حیوانی می‌خوانیم، ولی بررسی خشونتهای انسان نسبت به انسان نشان می‌دهد که به کار بردن صفت حیوانی در مورد این گونه رفتارها در واقع توهین به حیوانات است.» در حقیقت هم هیچ حیوانی نسبت به هم نوع خود تا این اندازه بی رحم و تا این اندازه خشن نیست (کریمی، 1377).

    در طی بیست سال گذشته، برنامه‌های کنترل خشم افزایش یافته است (دل و کیروالیری، 2003). هدف کنترل خشم کاهش احساسات پرخاشگرانه و برانگیختگی فیزیکی است که خشم آن را بوجود می‌آورد. روشهای متعددی برای کنترل خشم مطرح شده است که از میان آنها می‌توان رفتار درمانی شناختی، شناخت درمانی، جرات آموزی، آرامش آموزی، آموزش مهارتهای حل مساله، درمان دارویی و درمانهای مرکب را نام برد. پژوهشهای متعددی در مورد کنترل خشم صورت گرفته، شور[6]  و اسپیواک[7] (1980) در پژوهشهای خود نشان دادند که ارائه مداخلات زود هنگام به دانش آموزان باعث کاهش پرخاشگری آنها می‌شود. (رافعی 1383)

     

    بیان مسئله

    در بین نهادهای مختلف اجتماع، کانون مقدس خانواده به عنوان بهترین تجلی گاه فرهنگ حاکم بر سایر نهادها، محل ارضاء نیازهای مختلف جسمانی و عقلانی و عاطفی شناخته شده است.

    کانون خانواده پناهگاه و کانون ویژه‌ای برای نیازهای عاطفی، حل مشکل، روابط سالم و فرآیند نقشهای خانوادگی می‌باشد، خانواده چه از دیدگاه خویشاوندی، پیوندهای عاطفی و یا وابستگی ساختار آن با جامعه، مورد توجه قرار می‌گیرد، هر جا که امکانپذیر یا سودمند تشخیص داده شود، در مجموع رده بندی اجتماعی جایگاهی به آن اختصاص داده می‌شود. البته این رده بندی نه در قالب طبقات بلکه به شکل قلمروهای فرهنگی است و همچنین همه مذاهب به گونه‌های متفاوت اهمیت خانواده و چگونگی تشکیل این کانون، رفتار و وظایف هر یک از اعضاء آن را مشخص کرده‌اند (بخاریان، 1374)

    خانواده نقش بسیار مهمی در رشد و پیشرفت توانائیها و استعدادهای اعضای خود دارد، و به عبارت دیگر نقش و وظایفی که هر یک از اعضاء خانواده بر عهده می‌گیرند در تقابل نزدیک با یکدیگر بوده و ایفای نقش هر یک از اعضاء می‌تواند موجبات رشد و تعالی خانواده را فراهم کند.

    مسئله اساسی در پژوهش حاضر بررسی عملکرد خانواده و رابطه آن با کنترل خشم نوجوانان می‌باشد و منظور از عملکرد خانواده کیفیت روابط خانوادگی و روابط عاطفی پدر و مادر که در بروز انحرافات و بیماریهای روانی نقش دارد می‌باشد. در خانواده‌هایی که والدین با یکدیگر توافق ندارند، زمینه مناسب برای اختلال در خانواده ایجاد می‌شود. اختلال در کارکرد خانواده، مشکلاتی را در منظومه خانواده ایجاد می‌کند و در صورت تشدید مشکلات، خانواده را به سمت فروپاشی سوق می‌دهد و بطور کلی افزایش ناراحتی‌های فکری، جسمی، عاطفی و عدم سلامت در جامعه ناشی از کارکرد مختل خانواده در درون خانواده می‌باشد.

    داویدیان (1371) در این رابطه می‌نویسد : وجود بیمار روانی در خانواده می‌تواند به کارکرد عادی و اقتصاد خانواده لطمه شدیدی وارد کند، از نظر روابط انسانی سایر افراد خانواده را در وضع نگران کننده‌ای قرار دهد و صرف نظر از مخارج هنگفت و صرف وقت، خانواده فشار روانی شدیدی را تحمل می‌کند.

    سعادتمند (1376) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه بین کارائی خانواده و سلامت عمومی فرزندان به این نتیجه دست یافت که بین کارائی خانواده و فرزندان به علائم جسمانی، اضطراب و اختلال خواب، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی رابطه معنی دار وجود دارد.

    نوروزی (1377) پژوهشی با عنوان تأثیر کارائی خانواده در ابتلا به اختلال روانی نوجوانان گروه سنی 15 الی 18 ساله شهر تهران روی 120 نوجوان اجرا نمود، وی به این نتیجه رسید که کارائی خانواده بر ابتدا نوجوانان به اختلالات روانی تأثیر مستقیم دارد.

    حیدری (1384) در تحقیقی تحت عنوان بررسی رابطه عملکرد خانواده و مؤلفه‌های خود گردانی در دانش آموزان پسر پایه دوم متوسط نظری شهر ایلام اجرا نمود، وی به این نتیجه دست یافت که بین 12 بعد از ابعاد عملکرد خانواده با خودگردانی رابطه معنی داری وجود دارد.

    بران، بیرن، رابرت، اسکاتسر، جامیتون (2000) در تحقیقی تحت عنوان بررسی کارائی خانواده در افسردگی مادران و فرزندان به تحقیق و کاوش در مورد مادران تنها می‌پرداختند که تحت پوشش سازمان رفاه عمومی (بهزیستی) بودند و به این نتیجه رسیدند که کانون گرم عاطفی فرآیند حل مشکل در خانواده نقش بس اساسی در تضمین سلامت روان دارد (به نقل از پویا نفر 1381) با توجه به تحقیقات مذکور عملکرد خانواده نقش مهمی در سلامت روانی فرزندان دارد. بنابراین پژوهشگر قصد دارد ارتباط بین عملکرد خانواده و کنترل خشم نوجوانان را بررسی کند و چنین تحقیقاتی که جنبه کاربردی دارند می‌توانند روشن کننده علل و عواملی باشند که ممکن است زمینه‌های بروز انحراف در جامعه را مشخص کنند.

    هدف کلی پژوهش : بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران

    اهداف اختصاصی پژوهش :

    سنجش عملکرد خانواده‌هایی که کنترل خشم نوجوانانشان سنجش شده است.

    سنجش میزان کنترل خشم نوجوانان

    مقایسه میزان کنترل خشم پسران و دختران

    تعیین رابطه بین عملکرد خانواده و کنترل خشم پسران

    تعیین رابطه بین عملکرد خانواده و کنترل خشم نوجوانان

    تعیین رابطه بین عملکرد خانواده و کنترل خشم دختران

     

    فرضیات پژوهش

    بین عملکرد خانواده نوجوانان دختر و پسر تفاوت معنی داری وجود دارد.

    بین میزان کنترل خشم دختران و پسران تفاوت معنی داری وجود دارد.

    بین عملکرد خانواده و کنترل خشم نوجوانان همبستگی وجود دارد.

    متغیرها

    متغیرها بر حسب نقشهایی که در این تحقیق دارند به چهار دسته تقسیم می‌شوند.

    متغیر مستقل عبارت است از عملکرد خانواده

    متغیر وابسته عبارت است از کنترل خشم نوجوانان

    متغیر مزاحم عبارت است از بلوغ – وضعیت اقتصادی – میزان تحصیلات والدین

    متغیر کنترل عبارت است از جنس و سن

    تعریف علمی و عملیاتی متغیرها

    1- تعاریف علمی متغیرها

    الف – عملکرد خانواده : در اصل اشاره به ویژگیهای سیستمی خانواده دارد. چگونگی برخورد خانواده با مشکلات و نیز تغییرات تحولی اعضا و چگونگی برخورد خانواد با بحرانهایی که به طور طبیعی در نتیجه بیماری، حوادث و ... بوجود می‌آیند. به طور کلی کارائی خانواده در برگیرنده حوزه‌های گسترده‌ای از ویژگیها، توانائیها و نقشهای خانواده است (اپشتاین 1969 به نقل از نجاریان 1374)

    ب – کنترل خشم – هدف مدیریت خشم، کاهش احساس عصبانیت و برانگیختگی فیزیولوژیکی است که خشم باعث می‌شود.

    2- تعاریف عملی

    الف) عملکرد خانواده : نمره‌ای که از خانواده آزمایFDA[8] کسب می‌کنند.

    ب ) کنترل خشم :نمره‌ای که نوجوانان از پرسشنامه خشم اسپیلبرگر (STAXI-2) کسب می‌کنند.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فصل اول

    پویانفر – آزیتا (1381)، بررسی رابطه بین کارائی خانواده  با سلامت عمومی زوجین دانشجو درشهر تهران – پایان نامه کارشناسی ارشد- دانشگاه الزهرا

    حیدری- عظیم (1384)- بررسی رابطه عملکرد خانواده و مولفه‌های خرد – گردانی در دانش آموزان پسر پایه دوم متوسطه نظری شهر ایلام – پایان نامه کارشناسی ارشد

    داودیان – علی اکبر (1371)- پایان نامه – بررسی درباره شیوع بیماری روانی – دانشگاه علوم پزشکی ایران

    رافضی- زهره (1383)- نقش آموزش کنترل خشم به نوجوانان 15 تا 18 ساله در کاهش پرخاشگری – پایان نامه کارشناسی ارشد

    سعادتمند – نیره (1376)- بررسی رابطه بین کارایی خانواده و سلامت عمومی فرزندان آنها – دانشگاه ازاد اسلامی واحد رودهن

    کریمی – یوسف (1377) روان شناسی اجتماعی – چاپ چهارم- تهران- انتشارات ارسباران

    نمازی محمود آبادی – داوود (1377) بررسی اثر بخشی آموزش اصول و فنون تغییر رفتار به والدین در تعدیل پرخاشگری کودکان 1-8 ساله – پایان نامه کارشناسی ارشد – روان شناسی تربیتی – دانشگاه علامه طباطبایی – دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

    نوروزی – مهدی (1377) – بررسی تاثیر عملکرد خانواده در ابتلا به اختلال روانی نوجوانان گروه سنی 15 الی 18 ساله شهر تهران – پایان نامه کارشناسی – دانشگاه آزاد اسلامی – وحد رود هن

    نجاریان – فرزانه (1374) – عوامل موثر در کارایی خانواده – بررسی ویژگیهای روان سنجی مقیاس سنجش خانواده (FAD) – پایان نامه کارشناسی ارشد – روان شناسی مشاوره دانشگاه ازاد اسلامی واحد رود هن

     

     1-     آخوندی، زهرا(1380) تاثیر گروه درمانی شناختی – رفتاری بر اضطراب دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اسلام شهر، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی علامه طباطبایی

    اتکینسون، هیلگارد، 1. (1378) زمینه روان شناسی، ترجمه محمد تقی براهنی و همکاران، انتشارات رشد – جلد اول و دوم

    اتیکنسون. ریتال ال، اتکینسون. ریچارد اس، هیلگارد. ارنست (1375) زمینه روان شناسی بالینی، ترجمه محمد تقی براهنی و دیگران، جلد اول و دوم، چاپ دهم، تهران – انتشارات رشد

    استافورد – چری به یر (1377) تعامل والدین و کودکان – مترجمان محمد دهگانپور – مهرداد خرازچی- انتشارات رشد

    امینی، فریبا (1379) مقایسه عملکرد خانواده در دو گروه دانش آموزان دختر مستقل و وابسته به دیگران پایان نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه تربیت معلم

    پاول هنری ماسن ... و دیگران، مترجم مهشید یاسائی، تهران – نشر مرکز، کتاب، د (1380)

    پیکرستان- عباسعلی (1380)- بررسی عملکرد خانواده‌های دارای دختر نوجوان فراری و خانواده‌های دارای دفتر نوجوان عادی – پایان نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه تربیت معلم

    پویا نفر – آزیتا (1381) بررسی رابطه بین کارائی خانواده با سلامت عمومی زوجین دانشجو در شهر تهران – پایان نامه کارشناسی ارشد

    حیدری – عظیم (1384) – بررسی عملکرد خانواده و مولفه‌های خودگرائی در دانش آموزان پسر پایه دوم متوسط نظری شهر ایلام – پایان نامه کارشناسی ارشد

    رافضی – زهره (1383) نقش آموزش کنترل خشم به نوجوانان دختر 15 تا 18 ساله در کاهش پرخاشگری – پایان نامه کارشناسی ارشد

    سیف، سوسن (1378) خانواده درمانی – انتشارات نخل دانش – تهران – چاپ اول 1378، تحقیق در علوم رفتاری تهران – آگاه، چاپ اول

    سام آرام- عزت الله- ک، نقش نهاد خانواده در ایجاد احساس امنیت، نشریه جام جم (1379)

    سروش- عبدالحمید (1378)- مدیریت در خانواده – نشریه حقوق زنان – شماره 98

    سیف- سوسن و همکاران (1379) روان شناسی رشد 1- چاپ اول – تهران – انتشارات رشد

    شریفی – محمدرضا (1380) دنیای نوجوان – انتشارات تربیت

    شریفی- فریبا (1383) عملکرد خانواده و میزان سازگاری- پایان نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه علامه طباطبایی

    صافی – احمد (1374) – خانواده متعادل – انتشارات انجمن اولیاء و مربیان – چاپ سوم

    صادقی- احمد  (1380) آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری، عاطفی به دانش آموزان پسر دبیرستان- پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی – دانشکده علوم تربیتی

    فرجاد، حسین (1374) مشکلات و اختلالهای رفتاری – روانی در خانواده – انتشارات جعفریان، چاپ اول

    فیروز جانی، علی (1382) عملکرد خانواده و سبکهای مقابله با فشار روانی – پایان نامه کارشناسی ارشد- دانشگاه علامه طباطبایی

    فصل نامه تازهای روان درمانی – سال دوازدهم – شماره 45 و 46

    قاسم زاده – فاطمه – 1386- 7 آبان خشم و خشونت نوجوان – اطلاعات ص 8

    کریمی، یوسف (1377) روان شناسی اجتماعی – چاپ چهارم- تهران – انتشارات ارسباران

    گنجی- حمزه (1375) روان شناسی عمومی – تهران – انتشارات پیام نور

    محمد خانی- ش (1384) مهارت‌های زندگی

    موسوی، اشرف السادات (1379) عملکرد نظام خانواده و بهداشت روانی اعضای خانواده- مجله اندیشه و رفتار – سال 6 شماره 22 و 23

    فلسون – ر – ایزرائیل- آ (1376) اختلالهای رفتاری کودکان – ترجمه محمد تقی منشی طوسی- انتشارات آستان قدس

    نجمی- بدرالدین (1379) بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده و محبوبیت اجتماعی نوجوانان در گروه همسالان – پایان نامه کارشناسی ارشد – دانشگاه آزاد اسلامی رود هن

    دادستان – پ (1376) روان شناسی مرضی تحولی – تهران – انتشارات سمت

    احقر، علی(1382). بررسی علل و عوامل سازگاری دانش آموزان منتشر نشده.

    شریفی، فریبا (1383) عملکرد خانواده و میزان سازگاری- پایان نامه کارشناسی ارشد- دانشگاه علامه طباطبایی.

    نجمی، یدرالدین(1379). بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده و محبوبیت اجتماعی نوجوانان در گروه همسالان- پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی رودهن.

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, رساله در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عملکرد خانواده در کنترل خشم نوجوانان دختر و پسر (15-18) شهر تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت