پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل

تعداد صفحات: 94 فرمت فایل: word کد فایل: 1801
سال: 1391 مقطع: دکترا دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل

    پایان‌نامه جهت اخذ درجه دکتری رشته پزشکی

    فصل اول

    کلیات

    1-1 مقدمه و بیان مسئله

    سل ریوی، یکی از مهمترین بیماریهای قابل سرایت است که از قدیم با بشریت همراه بوده ، با این حال علی رغم پیشرفت های پزشکی در سالهای اخیر ، هنوز هم یکی از معضلات پزشکی بهداشتی می باشد.(1)

    سازمان بهداشتی جهان بیان میدارد که تقریبا یک سوم جمعیت جهان به میکروب سل آلوده و در خطر ابتلا به بیماری سل قرار دارند و هر ساله حدود 9 میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و 5/1 تا 2 میلیون نفر در اثر این بیماری جان می سپارند .(2)

    علی رغم پیشرفتهای پزشکی، هنوز هم یکی از علل مرگ و میر و ناتوانی در جوامع ما، سل ریوی می باشد. با توجه به رشد بالای آمار مبتلایان به بیماری سل و با در نظر گرفتن این نکته که بهترین راه پیشگیری از ابتلا به بیماری سل درمان بیماران مبتلا و افراد آلوده می باشد ، بنابراین تشخیص بیماران مبتلا به سل در مراحل اولیه با روش های نوین و مقرون به صرفه امری ضروری می نماید .(3)

    تشخیص عفونت سل با موارد متعددی از جمله اپیدمیولوژی بیماری در منطقه، تاریخچه بیمار، علایم بالینی، رادیوگرافی ریه، اسمیرخلط، کشت خلط و تست های پوستی انجام می شود .(4)

    تشخیص سل به عنوان قدم اول در درمان بیماران مبتلا اهمیت و جایگاه ویژه ای داشته و علیرغم وجود روش های متنوع تشخیصی هنوز تنها روش قابل اعتماد برای تشخیص سل در اغلب کشورهای جهان مشاهده میکروب سل است . برخی خصوصیات باسیل سل مانند نیاز به انکوباسیون طولانی برای ظهور کلونی در محیط کشت و تشخیص سل بر اساس اسمیر خلط که یک تست با حساسیت پایین بوده و فقدان روش سرولوژیک برای تشخیص، در کنار ضرورت شروع درمان هر چه زودتر و رعایت شرایط ایزولاسیون ، ضرورت ابداع روش های تشخیصی سریع را کاملا مشخص می کند. (5)

    به همین دلیل محققین در پی کشف مارکر های جدید به منظور تشخیص بیماری سل می باشند ، از جمله این مارکرها پروکلسی تونین سطح سرم است..

    پروکلسی تونین یک پروتئین فاز حاد است که متشکل از 116 اسید آمینه می باشد که توسط سلولهای پارافولیکولار تیرویید,کبد ونیز در سلول های نورواندوکرین روده وریه و مونوسیت ساخته می شود. این پپتید در سرم افراد سالم مشاهده نمی شود و تنها در پاسخ به بیماری های عفونی باکتریال در سرم فرد مبتلا به سرعت افزایش می یابد و سطح سرمی آن با شدت عفونت ریوی و پروگنوز بیماران ارتباط دارد.(6)

    در استفاده از پروکلسی تونین به عنوان یک مارکر تشخیصی برای بیماری فعال سل ریوی هنوز بحث های زیادی وجود دارد چرا که در این زمینه مطالعات متعدد با نتایج متفاوت انجام شده است .

    2-1 تعریف واژه‌های کلیدی

    پروکلسی تونین : یک پپتید متشکل از 116 اسید آمینه می باشد که توسط سلول های پارافولیکولر تیروئید ,کبد و نیز در سلول های نورواندوکرین روده , ریه ومونوسیت ساخته می شود. این پپتید در سرم افراد سالم مشاهده نمی شود و تنها در پاسخ به بیماری های عفونی باکتریال  در سرم فرد مبتلا  به سرعت افزایش می یابد.

    سل فعال ریوی :به عنوان یک معضل اساسی هم در کشورهای در حال توسعه و هم در کشورهای توسعه یافته به عنوان عامل عفونی اصلی در مرگ و میر بیماران  مطرح می باشد. یک بیماری واگیردار است.  عامل این بیماری میکوباکتریوم توبرکلوزیس یا باسیل کخ نام دارد زیرا که در سال ۱۸۸۲ (میلادی) پرفسور رابرت کخ دانشمند آلمانی آن را کشف کرد. اصلی‌ترین راه ابتلا استنشاق ترشحات یا غبار آلوده به باسیل سل می‌باشد که معمولاً ناشی از تماس با بیمار سلی درمان نشده می‌باشد.

    مارکرهای التهابی : مارکر هایی هستند که در بیماری های التهابی وعفونی به طور چشمگیری افزایش می یابند. ودر سرم افراد سالم وجود ندارد.

    3-1 اهداف و فرضیات

    1-3-1 هدف کلی

    بررسی سطح سرمی PCT در بیماران با سل ریوی فعال و مقایسه آن با گروه کنترل

    2-3-1 اهداف اختصاصی

    1) مقایسه سطح سرمPCT در بیماران با سل ریوی فعال و بیماران درمان شده.

    2) مقایسه سطح سرمی PCT  با ESR

    3) مقایسه سطح سرمیPCT با شمارش لکوسیت.

    4) مقایسه سطح سرمی PCT با نتایج اسمیر خلط.

    5) تعیین توزیع جنسی بیماران مورد مطالعه

    6) تعیین توزیع سنی بیماران مورد مطالعه

    7) تعیین توزیع سطح تحصیلات بیماران مورد مطالعه

    8) تعیین توزیع محل سکونت بیماران مورد مطالعه

    9) تعیین توزیع سابقه استعمال سیگار و میزان مصرف آن در بیماران مورد مطالعه

    10) تعیین توزیع سابقه خانوادگی مثبت سل در بیماران مورد مطالعه

    11) تعیین توزیع شکایت اصلی بیماران مورد مطالعه در هنگام مراجعه به پزشک

    12) مقایسه PCT با جنس وسن بیماران

    13)مقایسه PCT با شمارش سلول های Poly,Lymph خون

    14)مقایسه PCT با نتایج کشت خلط

    3-3-1 هدف کاربردی

    در صورت بالا بودن سطح سرمی PCT در بیماران مسلول ریوی با ظن بالینی بالا و بررسی سل در مواردی که اسمیر خلط منفی است به عنوان یک کمک کننده در تشخیص استفاده گردد.

    4-3-1 سؤالات تحقیق

    توزیع جنسی بیماران مورد مطالعه به چه صورت می باشد؟

    توزیع سنی بیماران مورد مطالعه به چه صورت می باشد؟

    توزیع سطح تحصیلات بیماران مورد مطالعه به چه صورت می باشد؟

    توزیع محل سکونت بیماران مورد مطالعه به چه صورت می باشد؟

    توزیع سابقه استعمال سیگار و میزان مصرف آن در بیماران مورد مطالعه به چه صورت می باشد؟

    توزیع سابقه خانوادگی مثبت سل در بیماران مورد مطالعه به چه صورت می باشد؟

    توزیع شکایت اصلی بیماران مورد مطالعه در هنگام مراجعه به پزشک به چه صورت می باشد؟

    توزیع سطح سرمی PCT در افراد مورد مطالعه به تفکیک گروه مورد و شاهد به چه صورت می باشد؟

     

     

    فصل دوم

    پیشینه تحقیق

     

    1-2  مبانی نظری :

      1-1-2 بیماری سل :

    یکی از بیماریهای بسیار مهلک امروزی در جوامع بشری بخصوص در کشورهای در حال توسعه بیماری سل است . که به منظور تشخیص و درمان آن لازم است در کلیه ی مناطق کشور عزم راسخی جهت پیگیری بیماری در همه ی مراکز تحت پوشش هر دانشگاه، اعم از مراکز خصوصی و دولتی و خیریه انجام پذیرد و درمان بیماران در اولین فرصت ممکن بر اساس الگوی استاندارد کشوری انجام شود تا ضمن درمان بیماران مبتلا از ایجاد گونه های مقاوم به چند دارو پیشگیری گردد.

     سل یکی از قدیمی ترین بیماریهای بشر است و در طول سالیان دراز همواره به عنوان یکی از عوامل مرگ و میر و ناتوانی انسانها مطرح بوده است . سل یک بیماری باکتریال مزمن است که در اثر مجموعه ی مایکوباکتریوم های سلی ( یعنی هر کدام از مایکو باکتریوم توبرکلوزیس، بوویس، و آفریکانوم) و در بیشتر موارد توسط مایکو باکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود .(7)  بیماری سل به دو صورت ریوی و خارج ریوی تظاهر می کند . سل ریوی در حدود 85 در صد از موارد و نوع خارج ریوی 15 در صد موارد را تشکیل می دهد . در نوع خارج ریوی، تقریبا تمامی اعضای بدن در معرض ابتلا هستند.(8) سل ایجاد شده در اثر سوشهای حساس به دارو  در صورت درمان مناسب  در تقریبا تمام موارد قابل درمان است.در صورتی که بیماری سل درمان نشود ممکن است در 65 -50% از موارد  در عرض 5 سال منجر به مرگ گردد.انتقال بیماری  معمولا از طریق انتشار  ذرات قطرات تنفسی که بیماران مبتلا به سل ریوی تولید می کنند  صورت می پذیرد. (9) اما میکروب سل بعد از ورود به بدن می تواند از طریق خون و لنف و مجاورت با عضو مبتلا به سایر نقاط بدن منتقل گردد . (10)

     

    2-1-2  اپیدمیولوژی :

    در حال حاضر حدود 19,000,000,000 نفر یعنی بالغ بر یک سوم جمعیت جهان دچار عفونت ناشی از مایکو باکتریوم بوده یا می باشند بطوریکه در کشورهای صنعتی 80 درصد این افراد را گروه سنی 50 ساله و بالاتر و حال آنکه در کشورهای در حال توسعه بیش از 75 درصد آنها را افراد کمتر از 50 سال تشکیل می دهند. (11)

    در سال 2005 بیش از 5 میلیون مورد جدید سل (از تمام اشکال بیماری  هم ریوی و هم خارج ریوی ) به سازمان بهداشت جهانی (WHO )گزارش شده که بیش از 90% موارد از کشورهای در حال توسعه  بوده است . (9)

    با این وجود  به علت سطح پایین بیماریابی  و گزارش دهی ناکامل  موارد گزارش شده  فقط حدود 60% از کل بیماران را تشکیل می دهد . سازمان بهداشت جهانی (WHO)تخمین زده است که 8/8 میلیون مورد جدید بیمار مبتلا  به سل در سال 2005 در تمام جهان رخ داده است  که 95% آنها در کشورهای در حال توسعه  شامل آسیا (9/4 میلیون ) ،آفریقا (6/2 میلیون ) ، خاورمیانه (6/0 میلیون ) و امریکای لاتین (4/0 میلیون ) می باشد . همچنین تخمین زده می شود  که در سال 2005  ، 6/1   میلیون مرگ ناشی از سل اتفاق افتاده است که 95% آنها  در کشور های در حال توسعه می باشد . در اواخر دهه ی 80  و اوایل دهه ی 90  ،تعداد موارد  گزارش شده ی سل  در کشورهای صنعتی افزایش یافت .این افزایش ها  عمدتا  با مهاجرت از کشورهای  با شیوع بالای سل  ،عفونت با ایدز (HIV)، مشکلات اجتماعی  نظیر افزایش فقر شهری، بی خانمانی، سوء مصرف مواد  و انحلال سرویسهای درمانی سل  مرتبط بوده است .در طی چند سال گذشته  در ملل صنعتی تعداد موارد گزارش شده  مجددا رو به کاهش یا تثبیت شدن بوده است . در ایالات متحده با استقرار  برنامه های کنترل قویتر،  در سال 1993 شاهد کاهش مجدد بیماری بودیم . (9)

    شایع ترین منابع عفونت، انسانهایی هستند که مقادیر زیادی از باسیلهای سل را در محیط رها می سازند.

    پیشرفت بیماری بالینی به دنبال عفونت ممکن است یک پایه ژنتیکی داشته باشد. این پیشرفت تحت تاثیر سن، سوء تغذیه، و شرایط ایمونولوژیک، وجود بیماریهای همزمان و سایر عوامل مقاومت فردی میزبان قرار می گیرد. عفونت در جمعیتهای شهری نسبت به جمعیتهای روستایی در سن پایین تری اتفاق می افتد.(12)

    عفونت اولیه در هر فردی که با منبع عفونت زا تماس داشته باشد، ممکن است رخ دهد. اشخاصی که مبتلا به سل بوده اند ممکن است دوباره از طریق منابع خارجی آلوده شوند. سل ثانویه ( مجددا فعال شده در اثر عوامل داخلی ) بیشتر در اشخاص مبتلا به ایدز و افراد پیر دچار سوءتغذیه یا مردان الکلی بد حال دیده می شود. (12)

     

    3-1-2 اتیولوژی :

    مایکو باکتریوم به خانواده مایکوباکتریاسه و رده اکتینومایستال ها تعلق دارد. از بین گونه های بیماری زای متعلق به مجموعه مایکو باکتریوم توبرکلوزیس، شایعترین و مهمترین عامل بیماری در انسانی مایکوباکتریوم توبرکلوزیس می باشد .(9)

    مایکو باکتریوم توبرکلوزیس یک باکتری هوازی میله ای شکل، بدون اسپور، و نازک می باشد که اندازه آن 5/0 میکرون در 3 میکرون  است . مایکو باکتریوم ها شامل مایکوباکتریوم توبرکلوزیس اغلب در رنگ آمیزی گرم خنثی هستند. با این حال زمانی که باسیل ها رنگ شدند، در اثر اسید الکل، رنگ خود را از دست نمی دهند، این مشخصه منجر به طبقه بندی آنها به عنوان باسیل های مقاوم به اسیدوالکل(اسید فست ,الکل فست)  گردید. مقاومت به اسید در این ارگانیسمها عمدتا به علت میزان بالای اسیدهای مایکولیک، اسیدهای چرب با زنجیره بلند متقاطع بهم متصل شده، و سایر لیپیدهای دیواره سلولی می باشد.(9)

    در دیواره سلولی مایکوباکتریومها، چربیها به مولکولهای زیرین آرابینوگالاکتان و پپتیدوگلیکان متصل می شوند. چنین ساختمانی باعث کم شدن قابلیت نفوذ دیواره سلولی شده و در نتیجه کاهش اثربخشی اکثر آنتی بیوتیکها را به دنبال دارد. لیپوآرابینومانان، مولکول دیگری در دیواره سلولی مایکوباکتریوم هاست که در واکنش متقابل پاتوژن – میزبان دخالت داشته و منجر به تسهیل بقاء مایکوباکتریوم توبرکلوزیس در داخل ماکروفاژها می گردد. (9)

     

    ABSTRACT

     

    Serum level of procalcitonin in patient with active pulmonary tuberculosis and compare with control group

     

    Introduction: About one third of the world's population is infected with tuberculosis (TB) and each year, about 1.5 to 2 million people die from TB. Procalcitonin (PCT) is an inflammatory marker that its level has variable results. The aim of this study was to compare serum PCT before and after treatment in patients with pulmonary TB.

    Methods: This was a case-control study that has been done on patients with pulmonary TB. Data were collected by check list and serum samples were taken for laboratory analysis at the beginning and after six months of treatment and analyzed by SPSS.16 software.

    Results: Forty-two patients with active pulmonary TB entered in this study. The mean age of the patients was 45.48 ± 12.54 years and 54.8% of them were male. Most of the patients (59.5 %) were rural. There was a family history of TB in 26% of patients. The most common symptom (45.2%) was cough. The mean ESR and CRP before treatment were 45.88 ± 21.87 and 7.16 ± 3.98 respectively that were reduced statistically significant after treatment (P<0.001). Neutrophil counts before treatment was 6221 ± 3161 Cells per ml. and decreased statistically significant after treatment (P=0.01). Mean PCT prior to treatment was 1.25 ± 0.98 ng/ml. and 81% of the patients have PCT higher than 0.5 to 5. After treatment PCT level reduced significantly (P<0.001).

    Conclusion: Our results showed that the PCT levels in pulmonary TB were high in active disease and may be used for follow-up as a discriminative marker between active and cured pulmonary TB and predict treatment response.

     

    Keywords: Pulmonary tuberculosis, Procalcitonin, inflammatory marker

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل

    فهرست:

    فصل اول: کلیات... 1

    1-1- مقدمه و بیان مسئله. 2

    2-1 تعریف واژه‌های کلیدی.. 3

    3-1 اهداف و فرضیات... 4

    1-3-1 هدف کلّی.. 4

    2-3-1 اهداف اختصاصی.. 4

    3-3-1 هدف کاربردی.. 5

    4-3-1 فرضیات یا سؤالات تحقیق.. 5

    فصل دوم: پیشینه تحقیق.. 7

    1-2 مبانی نظری.. 8

    1-1-2 بیماری سل.. 8

    2-1-2 اپیدمیولوژی.. 9

    3-1-2 اتیولوژی.. 11

    4-1-2 مورفولوژی و مشخصات مایکوباکتریوم توبرکلوزیس.... 12

    5-1-2 آسیب شناسی.. 13

    6-1-2 تظاهرات بالینی.. 15

    7-1-2 تشخیص سل.. 31

    8-1-2 درمان سل.. 37

    9-1-2 پایش پاسخ به درمان. 39

    10-1-2 سل مقاوم به درمان. 39

    11-1-2 پیشگیری.. 40

    2-2 مطالعات مشابه. 41

    1-2-2 مطالعات داخلی.. 41

    2-2-2 مطالعات خارجی.. 42

    فصل سوم: مواد و روش ها 44

    1-3  نوع مطالعه. 45

    2-3  محیط پژوهش.... 45

    3-3  جامعه آماری و حجم نمونه. 45

    4-3  روش گردآوری اطلاعات... 45

    5-3  روش تجزیه و تحلیل داده ها و بررسی آماری.. 46

    6-3  معیار ورود. 46

    7-3  معیار خروج.. 46

    8-3  ملاحظات اخلاقی.. 46

    9-3  محدودیت مطالعه. 47

    10-3  متغیر های مطالعه. 48

    11-3  روش آزمایشگاهی 49

    فصل چهارم: نتایج.. 52

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری.. 73

    پیشنهادات... 80

    منابع  .

    منبع:

    World Healt Organization: Global Tuberculosis control surveillance, planning and Financing. WHO Report 2004(WHO/HTM/TB). 2004; 331.

    Global tuberculosis control 2009; epidemiology, strategy, financing, WHO Report 2009, Geneva, World health organization, 2009 (WHO/HTM/TB). 2009; 411

    Toman K. Tuberculosis case finding and chemotherapy questions and answers. Geneva: WHO; 979.

    Baganha MF, Pego A, Lima MA, Gaspar EV, Cordeiro AR. Serum and pleural adenosine deaminase. Correlation with lymphocytic populations. Chest. 1990; 97: 605.

    Valdes L, Alvarez D, San Jose E, Juanatey JR, Pose A, Valle JM, et al. Value of adenosine deaminase in the diagnosis of tuberculous pleural effusions in young patients in a region of high prevalence of  tuberculosis Thorax. 1995 Jun; 50(6): 593-4

    Naderi M, Hashemi M , Kouhpayeh H , Ahmadi R . The status of serum procalcitonin pulmonary tuberculosis and nontuberculosis pulmonary disease . J Pak Med Assoc 2005 ;9 :647_648

    Rom. W.N. Garay S. Tuberculosis. First edition. 1996 Little- Brown and company.

    Core curriculum on tuberculosis. 1996. CDC USA.

    Anthony S, Fauci, at al, editors. Harrison’s Principles of internal medicine. 17th  ed. United States. McGraw-Hill. 2008.

    Review of tuberculosis epidemiology . Available from: www.wpro.who.int/NR/rdonlyres.

    11) دکتر حسین حاتمی، کتاب جامع بهداشت عمومی، اپیدمیولوژی کنترل سل، فصل 9، گفتار 3

     Jawetz, Melinick & Adelbergʼs medical microbiology, 25th. Ed, c2010

    Hadian M. Causes a delay in diagnosis of TB. Journal of the Faculty of Medicine, Shahid Beheshti University 2000; 19(3): 70-77.

    Baylan O ,  Balkan A , Inal A , Kisa O , Albay A , Doganci L. The predictive value of serum procalcitonin levels in adult patients with pulmonary tuberculosis.  Jpn. J.  Infect. Dis., 59, 2006, 164_167

    Kang Y, Kwon S , Yoon H , Lee J , Lee C. Role of C-Reactive protein and procalcitonin in differentiation of tuberculosis from bacterial community acquired pneumonia.DOI:10.3904/Kjim.2009.24.4:337_342

    SchleicherG.K , Herbert V , Brink A , Martin S , Maraj R , Feldman C , et all .procalcitonin and C- reactive protein levels in HIV- positive subjects with tuberculosis and pneumonia. Eur Respir J 2005 ; 25:688_689.

    Polzin A , Pletz M , Erbes R , Raffenberg M , Mauch H , Wagner S , et all . procalcitonin as a diagnostic tool in lower respiratory tract infections and tuberculosis.Eur respire J 2003 ;21:939_943

    Kandemir O, Uluba B, Polat G, Sezer C, Camdeviren H, Kaya A. Elevation of procalcitonin level in patients with pulmonary tuberculosis and in medical staff with close patient contact. Arch Med Res 2003; 34: 311-4.

    Munsiff SS, Alpert PL, Gourevitch MN, et al. A prospective Study of tuberculosis and HIV disease progression. J Acquir Immune Defic Synder 1998; 19: 361-66.

    Mandell G, Bennett J, Dolin R. Principles and Practice of Infectious Diseases. 6th. Livingstone Churchill. 2005.

     Mirsaeidi SM, Tabarsi P, Khoshnood K, Amiri M, Mansouri SD, Masjedi MR, Velayati AA. Treatment of multiple drug-resistant tuberculosis (MDR-TB) in Iran. International Journal of Infectious Disease. 2005 Nov; 9(6): 317-22.

    Mirsaeidi SM, Tabarsi P, Edrisian O, Velayati AA. Tuberculosis resistant Multi drug Primary inf HIV out with patient lymphadenitis as presentedection. Monaldi Archives of Chest Disease; 2004; 61(4): 244-247.

    Espinul MA, Laszlo A, Simonsen L, et al. Gbbal trends in resistance to anti tuberculosis drugs. N Engl J Med. 2001; 344(17): 1294-1303.

    Mansoori SD, Agha Alaei SY, Arami S. Compractive study of initial and acquired drug resistance in pulmonary tuberculosis. Int Rev of the Armed Forces Med Services 2003; 79(1): 45-9.

    AmaniF,Bashiri j, Sabzevari A, Garosi B, Nahan Moghadam N. Status of the epidemiology of tuberculosis in the city of Ardabil in 2001-2004. J Ardabil Univ Med Sci. 2006; 7(3):236-241. (Full Text in Persain)

    Salek S, Masjedi M, salek S, Emami H ,Incidence survey of tuberculosis in different ethnic groups living in the Golestan province1999-2003, Iranian Journal of Epidemiology; VOLUME 3, NUMBER 3,4 ;2007: 15-20[Persian].

    Shoraka H, Hosyni H, Alizadeh H, alavi nia M. Epidemiology of tuberculosis and associated factors in North Khorasan province during 2005-2010. Journal of North Khorasan University of Medical Sciences 2011. 3(3): 43-50.

    Gholami a, Gharehaghaji R, Mousavi L, Sadaghiyanifar A. [Epidemiologic Survey of Pulmonary Tuberculosis in Urmia city during 2004-2007]. Knowledge Health. 2009;4(3): 19-23. [Article in Persian]

    Mosavi GA, Saberi H, Sharif A, Ghorbani F, Shadkam M,  Vojdani S, et al. [A comparative study of patients with pulmonary  tuberculosis and extra pulmonary tuberculosis in Kashan]. Feyz. 2009;13(3): 235-41. [Article in Persian]

    Hashemi A, Shojaei H, Heidarieh P, Aslani MM, Naser AD.Genetic diversity of Iranian clinical isolates of Mycobacterium tuberculosis. New Microbiol. 2012 Jan;35(1):61-5. Epub 2012 Jan 10.

    Mohamadi  Azni  S,  Mansourian  A,  Nokandeh  Z. [Epidemiological study of tuberculosis in Damghan city (Iran) during 2003-2007]. Koomesh. 2008;9(4):315-20. [Article in Persian]

    Rasmussen TA, Søgaard OS, Camara C, Andersen PL, Wejse C.Serum procalcitonin in pulmonary tuberculosis.Int J Tuberc Lung Dis. 2011 Feb;15(2):251-6

    Afzali H, Taghavi N. Evaluation of clinical and laboratory adverse of TB patients. Feyz 2002; 5(4): 86-96[Article in Persian].

    Ugajin M, Miwa S, Shirai M, Ohba H, Eifuku T, Nakamura H, Suda T, Hayakawa H, Chida K.Usefulness of serum procalcitonin levels in pulmonary tuberculosis.Eur Respir J. 2011 Feb;37(2):371-5.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, رساله در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, مقاله در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی سطح سرمی پروکلسی تونین در بیماران مبتلا به سل فعال ریوی و مقایسه آن با گروه کنترل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت