پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس

تعداد صفحات: 140 فرمت فایل: word کد فایل: 1728
سال: 1390 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

     گرایش: حسابداری

    چکیده:

    موضوع رساله حاضر«بررسی رابطه بین مدیریت سود و حاکمیت شرکتی بر نوع اظهار نظر حسابرس » می باشد. دراین پژوهش به بررسی رابطه بین مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با حضور و بدون حضورمتغیرهای کنترل پرداخته شده است. قلمرو مکانی تحقیق شامل شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران می باشد. قلمرو زمانی نیز فاصله بین سال های 1382 تا 1388 را دربرمی گیرد. هدف تحقیق بررسی تأثیرورابطه ی دستکاری وهموارسازی سود درشرکت ها با نوع اظهارنظرحسابرسان مستقل  شرکت ها وبررسی تأثیرورابطه ی مؤلفه های حاکمیت شرکتی با نوع اظهارنظرحسابرس مستقل شرکت ها وبررسی تأثیرهمزمان دومتغیرفوق و ویژگی های حسابرس و مشخصات مالی شرکت های مورد رسیدگی ومشکلات حسابرس برنوع اظهارنظرحسابرس می باشد. تحقیق شامل دو متغیر مستقل (مدیریت سود و حاکمیت شرکتی)،متغیروابسته (نوع اظهارنظرحسابرس) و متغیرهای کنترل می باشد. در فرضیه اصلی اول بررسی رابطه بین مدیریت سود با نوع اظهارنظر حسابرس، در فرضیه دوم بررسی رابطه بین حاکمیت شرکتی با نوع اظهارنظر حسابرس و در فرضیه سوم با ورود متغیرهای کنترل در مدل تحقیق روابط مطرح شده در دو فرضیه فوق تفاوت معناداری پیدا خواهند نمود. اطلاعات به دو طریق کتابخانه ای و میدانی جمع آوری گردیده است. با توجه به اینکه تحقیق بر مبنای هدف، کاربردی و برحسب روش توصیفی است فرضیات از طریق رگرسیون لجستیک مورد آزمون قرار گرفتند. نتیجه حاصل از آزمون نشان داد که فرضیه های اول و دوم رد شدند و تنها در فرضیه سوم با ورود متغیر کنترل به مدل، تنها متغیر اهرم مالی با نوع اظهارنظر حسابرس رابطه معناداری دارد.

     

     

     

    مقدمه:

    با گسترش روزافزون بازارهای مالی جهان از قرن بیستم، مسائلی همچون مدیریت و هموارسازی سود و حاکمیت شرکتی در دنیای حسابداری، مدیریت، اقتصاد و دیگر علوم با حساسیت ویژه ای مدنظر قرار گرفته، و هر یک از صاحب  نظران و محققین از زاویه علوم خود به بررسی و تفسیر نتایج حاصل از یافته هایشان پرداخته اند. با توجه به اینکه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی، هر یک به طور جداگانه می توانند صورت های مالی شرکت ها را تحت تأثیر قرار دهند و از طرف دیگر استفاده کنندگان از صورت های مالی، به طور مستقیم یا غیرمستقیم متأثر از این صورت های مالی هستند، ترجیح می دهند از اطلاعات صورت های مالی استفاده نمایند که توسط حسابرسان مستقل مورد رسیدگی قرار گرفته ونسبت به مطلوبیت آنها اظهارنظر کرده اند. لذا سؤالی که در اینجا ممکن است در اذهان استفاده کنندگان از صورت های مالی شرکت ها به وجود آید این است که آیا نوع اظهارنظر حسابرسان متأثر از مدیریت سود و حاکمیت شرکتی احتمالی شرکت است؟ بنابراین در تحقیق حاضر، تأثیرپذیری نوع اظهارنظر حسابرس از شاخص مدیریت سود و حاکمیت شرکتی (درصد اعضای غیرموظف، شاخص تمرکز مالکیت و وجود حسابرس داخلی) با و بدون حضور متغیرهای کنترل در مدل تحقیق مورد بررسی قرار می گیرد.

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه

    دراین فصل به بیان مسئله تحقیق از دیدگاه محققان مختلفی پرداخته شده است. سپس اهداف تحقیق تبیین شده است. در ادامه فرضیه های مربوط به موضوع تحقیق که بایستی اثبات شوند مطرح شده اند. متغیرهای تحقیق در قالب مدل تحلیلی جهت سهولت درک موضوع طراحی گشته و پس از آن روش های آماری مورد استفاده جهت تجزیه و تحلیل داده ها بیان شده است. در انتهای فصل تعریف عملیاتی واژه های اصلی به کار رفته در تحقیق تشریح شده اند.   

     

    -1- بیان مسأله

    به دلیل اهمیت تأثیرارقام مالی برارزیابی عملکرد موضوع دستکاری و مدیریت ارقام سود درصف اول توجه عمومی قراردارد و مراجع قانون گذاری نیزتوجه زیادی به این موضوع مبذول نموده و چندین تغییر قانونی به وجود آورده اند. طبق بیانیه شماره 1 مفاهیم حسابداری هیئت استانداردهای حسابداری مالی کاربردهای سود عبارتند از:

    معیاری جهت ارزیابی عملکرد مدیریت،

    استفاده ازآن جهت پیش بینی سودهای آتی،

    ارزیابی توان سودآوری شرکت درطی آینده بلندمدت و

    برآوردهای مخاطرات سرمایه گذاری و اعتباردهی.

    مفهوم مدیریت سود ازجنبه های گوناگونی مورد بررسی و تحقیق قرارگرفته اند و تعاریف مختلفی نیزدراین رابطه ارائه شده است. برخی ازآنها عبارتند از:

    دجورج وهمکاران [1] (1999)، مدیریت سود را به عنوان نوعی دستکاری مصنوعی سود توسط مدیریت جهت حصول به سطح مورد انتظارسود برای بعضی تصمیمات خاص (ازجمله تحلیلگران و یا برآورد روند سودهای قبلی برای پیش بینی سودهای آتی) تعریف می کند. به نظرایشان، درواقع انگیزه اصلی مدیریت سود، مدیریت تصورسرمایه گذاران درمورد واحد تجاری است.

    اسکات مدیریت سود را اقدامات آگاهانه به عمل آمده توسط مدیریت درخصوص چگونگی گزارش سود جهت رسیدن به اهداف خاص به گونه ای که منطبق با اصول حسابداری باشد، تعریف کرده است.

    به طورکلی مدیریت سود به عنوان اقدامات آگاهانه به عمل آمده توسط مدیریت جهت رسیدن به اهداف خاص درچارچوب رویه های حسابداری تعریف می شود. مدیریت نسبت به سایرین به اطلاعاتی دسترسی دارد که برای افراد دیگر قابل دسترسی نیست. درصورتی که مدیران با استفاده ازمدیریت سود قصد انتقال اطلاعاتی را داشته باشند که معرف واقعیات و ارزش واقعی واحد تجاری باشد، نمی توان ایرادی برآن وارد دانست، اما نگرانی زمانی ایجاد می شود که هدف مدیران ازمدیریت سود به عنوان عاملی برای گمراهی استفاده کنندگان ازاطلاعات مربوط به عملکرد شرکت باشد.

    امروزه دراهمیت وجایگاه حاکمیت شرکتی یرای موفقیت شرکت ها تردیدی نیست چرا که این موضوع با توجه به رخدادهای سالهای اخیر وبحرانهای مالی شرکتها اهمیتی بیش از پیش یافته است. بررسی علل و آسیب شناسی فروپاشی برخی از شرکتهای بزرگ که زیان های کلانی بویژه برای سهامداران داشته است ناشی ازضعف سیستم های حاکمیت شرکتی آنها بوده است. تحقیقات نشان می دهد که حاکمیت شرکتی می تواند باعث ارتقای استانداردهای تجاری شرکت ها، تشویق، تأمین و تجهیزسرمایه ها و سرمایه گذاران و بهبود اموراجرایی آنها گردیده و یکی ازعناصراصلی دربهبود کارایی اقتصادی شرکت هاست چرا که ناظر بر روابط سهامداران، هیئت مدیره، مدیران وسایرذینفعان آنهاست.

    دردنیای امروزتغییرنیازهای روزافزون مشتریان و مردم، خواسته های بعضاً متفاوت ذینفعان، پیچیدگی قوانین ومقررات وتکنولوژی انجام کار و . . . ضرورت توجه به ساختارحاکمیت شرکتی را فراهم نموده تا ازطریق آن اهداف شرکت ها تنظبم یافته و روشهای نیل به آن اهداف و نحوه نظارت برعملکرد آنها تعیین شود. درواقع سیستم حاکمیت شرکتی به مجموعه قوانین، مقررات، نهادها و رویه هایی اطلاق می گردد که تعیین می کنند شرکتها به چه نحو و درجهت منافع چه کسانی اداره می شوند، لذا هدف ازاعمال حاکمیت شرکتی اطمینان یافتن ازوجود چارچوبی است که توازن مناسبی بین آزادی عمل مدیریت، پاسخگویی و منافع ذینفعان مختلف شرکت را فراهم می آورد. (حسین نوازی، 1387،88).

    فدراسیون بین المللی حسابداران [2]  درسال 2004 حاکمیت شرکتی را چنین تعریف کرده است:

    " حاکمیت شرکتی (حاکمیت واحد تجاری) عبارت است ازتعدادی مسئولیت ها و شیوه های به کاربرده شده توسط هیئت مدیره ومدیران موظف با هدف مشخص کردن مسیراستراتژیک که تضمین کننده دستیابی به هدفها، کنترل ریسکها و مصرف مسئولانه منابع است ".

    دوانی حاکمیت شرکتی را مجموعه روابطی می داند بین سهامداران، مدیران و حسابرسان شرکت که متضمن برقراری نظام کنترلی به منظوررعایت حقوق سهامداران جزء و اجرای درست مصوبات مجمع و جلوگیری ازسوء استفاده های احتمالی می باشد. این قانون که مبتنی برنظام پاسخگویی و مسئولیت اجتماعی استواراست مجموعه ای ازوظایف و مسئولیتهایی است که باید توسط ارکان شرکت صورت گیرد تا موجب پاسخگویی و شفافیت گردد.

    تحقیق حاضردرپی یافتن رابطه بین مدیریت سود وحاکمیت شرکتی براظهار نظرحسابرسان مستقل است واینکه آیا مدیریت سود وحاکمیت شرکتی درشرکتها می توانند برنوع اظهارنظرحسابرسان شرکت ها تاثیرگذارباشند ؟

     

    4-1- اهمیت موضوع تحقیق

    با توجه به اینکه مالکان، اشخاص بیرون ازشرکتی هستند که برای تصمیم گیری، به اطلاعات حسابداری که توسط اشخاص درون شرکت، مدیران وهیئت مدیره تهیه می شود (تضاد منافع بین سهامداران و مدیریت) اتکا می کنند ناگزیرند به گزارش حسابرس مستقل درباره صورتهای مالی رسیدگی شده توجه ویژه ای داشته باشند.

    امروزه مدیریت سود یکی ازموضوعات بحث برانگیز وجذاب درپژوهش های حسابداری به شمار می رود. به دلیل این که سرمایه گذاران به عنوان یکی ازفاکتورهای مهم تصمیم گیری، به رقم سود توجه خاصی دارند. پژوهش ها نشان داده است که نوسان کم و پایدارسود، حکایت ازکیفیت آن دارد. به این ترتیب، سرمایه گذاران با اطمینان خاطربیشتردرسهام شرکت هایی سرمایه گذاری می کنند که روند سود آنها باثبات تراست.

    یکی ازروش هایی که گاهی اوقات برای آرایش اطلاع رسانی وضعیت مطلوب شرکت ها مورد استفاده قرارمی گیرد، مدیریت سود می باشد. مدیریت سود به مداخله عمومی مدیریت درفرایند تعیین سود که غالباً درراستای اهداف دلخواه مدیریت می باشد اطلاق می گردد. مدیریت سود روشی است که توسط مدیریت جهت دستکاری داده ها به کارمی رود. به عنوان مثال، هموارنمودن سود برای کسب اطمینان بیشترسرمایه گذاران ازپایداری سود، نمونه ای ازدستکاری داده ها محسوب می شود. این قبیل اقدامات ممکن است داده های موجود درصورت های مالی را به میزان قابل ملاحظه ای تحت تأثیر قرار دهد.

    مدیران شرکت ها ممکن است به منظورنشان دادن ثبات دربهبود و کارایی مدیریت، اقدام به دستکاری درثبت های حسابداری معاملات شرکت نمایند و دراین ارتباط برای خود اعتبارکاذبی ایجاد کنند.

    مدیریت سود عبارت است ازاعمال نظرمدیریت شرکت درتقدم و تأخرثبت حسابداری هزینه ها و درآمدها و یا به حساب گرفتن هزینه ها یا انتقال آنها به سال های بعد به طوری که باعث شود شرکت درطول چند سال مالی متوالی از روند سود بدون تغییرات عمده برخوردار شود. هدف مدیریت این است که شرکت را درنظر سرمایه گذاران و بازارسرمایه با ثبات و پویا نشان دهد.

    واژه حاکمیت شرکتی، معنای لغوی ساختاردهی و کنترل شرکت ها را با خود به همراه دارد. تعاریف مرتبط با حاکمیت شرکتی عمدتاً معرف علایق و نگرش کسانی است که ارزشهای فکری آنان به معانی حاکمیت شرکتی جهت داده است کرافورد [3]  ،( 2007) حاکمیت شرکتی را مجموعه ای از فرایندها، قواعد، سیاست ها و قوانینی می داند که برنحوه رهبری ، اداره و کنترل شرکت تاثیرگذار است. حاکمیت شرکتی را همچنین فرایند استفاده از قدرت شرکت و چگونگی کنترل آن دربرخورد با مسائل شرکتی و یا فراشرکتی تعریف نموده اند (هیوز، 2007،89) [4]  .  

    حاکمیت شرکتی مجموعه قوانین و رویه های حاکم بر روابط مدیران، سهامداران وحسابرسان شرکت است که با اعمال یک سیستم نظارتی ازحقوق سهامداران حمایت می کند. با توجه به اینکه سازمان های امروزی به منظورکاهش تعارض منافع بین سهامداران ومدیریت برمجزاسازی مالکیت ازمدیریت تأکید می ورزند، لذا با افزایش تعداد سهامداران بالاخص سهامداران عمده، تضاد منافع دربین سهامداران ومدیران و نیزمیان سهامداران افزایش می یابد تا جایی که ممکن است برابر نظارت و کنترل برعملکرد مدیریت شرکت خدشه وارد کند.

    حاکمیت شرکتی مجموعه مکانیسم های هدایت و کنترل شرکت هاست. نظام حاکمیت شرکتی توزیع حقوق ومسئولیت های ذینفعان مختلف شرکت ها اعم ازمدیران، کارکنان، سهامداران و سایرشخصیت های حقیقی وحقوقی که ازفعالیت های شرکت تأثیرپذیرفته و برآن اثرمی گذارند، مشخص می کند. این نظام که قوانین و رویه هایی جهت تعیین فرایندهای تصمیم گیری درشرکت اعم ازهدف گذاری، تعیین ابزارهای رسیدن به اهداف و طراحی های سیستم های کنترلی را معین می کند، با راه هایی که تأمین کنندگان منابع مالی جهت اطمینان ازبازگشت سرمایه شان به کارمی بندند، ارتباط تنگاتنگی دارد.

    با نظربه اینکه حاکمیت شرکتی روابط بین عوامل درون سازمانی و برون سازمانی یک واحد تجاری ازجمله سهامدار، مدیر، اعضای هیئت مدیره و حسابرس داخلی است آیا این روابط می تواند درنوع اظهارنظرحسابرس تاثیرگذارباشد ؟

     

    5-1- اهداف تحقیق

    بررسی تأثیرورابطه ی دستکاری وهموارسازی سود درشرکت ها با نوع اظهارنظرحسابرسان مستقل  شرکت ها وبررسی تأثیرورابطه ی مؤلفه های حاکمیت شرکتی با نوع اظهارنظرحسابرس مستقل شرکت ها وبررسی تأثیرهمزمان دومتغیرفوق و ویژگی های حسابرس و مشخصات مالی شرکت های مورد رسیدگی ومشکلات حسابرس برنوع اظهارنظرحسابرس می باشد.

     

    6-1- فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی 1- بین شاخص مدیریت سود و نوع اظهارنظرحسابرس رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه اصلی 2- بین حاکمیت شرکتی و نوع اظهارنظرحسابرس رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه فرعی 1-2 - بین سازوکارهای داخلی حاکمیت شرکتی و نوع اظهارنظرحسابرس رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه فرعی 2-2 - بین سازوکارهای خارجی حاکمیت شرکتی و نوع اظهارنظرحسابرس رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیه اصلی 3- با وارد نمودن متغیرهای کنترل (ویژگی های حسابرس مستقل و ویژگی های مالی شرکتهای مورد حسابرسی) درمدل تحقیق روابط مطرح شده دردوفرضیه فوق تفاوت معناداری پیداخواهند نمود.

    Abstract:

    The subject of present thesis is "Studying the relation between earnings management and corporate governance on the type of auditor's assessment. "The research studies the relation between earnings management and corporate governance  with and without control Variables .The spatial boundary of the research is companies admitted in Tehran Stock Exchange .The time frame is years between 2003 to 2009. The research aims to study the effect and relationship of profit manipulation and smoothening in companies with the type of independent auditors' assessment as well as studying the effect and relation of corporate governance components with the type of companies' independent auditors' assessment and the simultaneous effect of the two said variables, auditors' characteristics, financial specifications of the companies being assessed and auditor's problems on his assessment. It includes two independent variables (earnings management and corporate governance) dependant variable (Auditor's assessment) and control variables. Three main and two subordinate variables are proposed in the research. Data is gathered in two methods of library and field study. Since the study is applied in goal and descriptive in method, the hypotheses were tested by logistic regression. The result showed that all hypotheses except control variable (Financial leverage) and type of auditor's assessment are rejecte

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس

    فهرست:

    چکیده: 1

    مقدمه: 2

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه 4

    2-1 تاریخچه مطالعاتی. 4

    3-1- بیان مسأله 7

    4-1- اهمیت موضوع تحقیق. 9

    5-1- اهداف تحقیق. 11

    6-1- فرضیه های تحقیق. 11

    7-1- اهمیت و ضرورت تحقیق. 12

    8-1 حدود مطالعاتی. 13

    9-1- تعریف عملیاتی واژه ها 13

    فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق

    1-2 مقدمه 16

    2-1-2- چرا مدیریت سود انجام می شود؟ 16

    3-1-2- هدف از حسابداری بر مبنای تعهدی چیست؟ 16

    4-1-2- تعریف مدیریت سود 18

    5-1-2- انواع مدیریت سود 19

    6-1-2- مدیریت سود و انگیزه های آن. 21

    7-1-2- روش ها یا ابزارهای هموارسازی سود 23

    8-1-2- قربانیان مدیریت سود، چه کسانی هستند؟ 24

    9-1-2- تأثیر هموارسازی سود بر سود هر سهم و بازار سهام 25

    10-1-2- نوع مؤسسه حسابرسی کننده و مدیریت سود 26

    11-1-2- عدم تقارن اطلاعاتی و مدیریت سود 27

    12-1-2- حاکمیت شرکتی. 28

    13-1-2- تعریف حاکمیت شرکتی. 28

    14-1-2- دلایل اهمیت حاکمیت شرکتی. 30

    15-1-2- اهداف حاکمیت شرکتی. 30

    16-1-2- طبقه بندی حاکمیت شرکتی. 31

    17-1-2- بازیگران عرصه حاکمیت شرکتی. 32

    1-17-1-2- هیئت مدیره ها 33

    2-17-1-2- مدیرعامل و تیم اجرایی شرکت.. 33

    3-17-1-2- سهامداران. 33

    4-17-1-2- مشتریان داخلی و خارجی شرکت.. 34

    5-17-1-2- قانون گذاران و سایر نهادهای مرتبط با کسب و کار شرکت.. 34

    18-1-2- روند تغییرات نقش هیئت مدیره 34

    19-1-2- تفکیک وظایف رییس هیئت مدیره و مدیرعامل. 36

    20-1-2- نقش مدیران غیر موظف (غیر اجرایی) در حاکمیت شرکتی. 36

    1-21-1- 2- سهامداران نهادی کوتاه مدت و مدیریت سود 38

    2-21-1-2- سهامداران نهادی بلندمدت و مدیریت سود 39

    22-1-2- حاکمیت شرکتی، گزارشگری مالی و پاداش های مدیران. 40

    23-1-2- دلایل نیاز به قوانین حاکمیت شرکتی. 41

    24-1-2- مالکیت پراکنده و حاکمیت شرکتی. 41

    25-1-2- شناخت نقش حسابرسی در فرایند حاکمیت شرکتی. 42

    26-1-2- نقش حرفه حسابداری در حاکمیت شرکتی. 43

    27-1-2- کنترل حسابداری ساختگی توسط حاکمیت شرکتی. 44

    28-1-2- حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک... 45

    29-1-2- عدم تقارن اطلاعاتی و حاکمیت شرکتی. 46

    30-1-2- رابطه بین ویژگی های حاکمیت شرکتی و سطح افشا 47

    31-1-2- اقتصاد سیاسی حاکمیت شرکتی بانک ها درکشورهای درحال توسعه 49

    32-1-2- حاکمیت شرکتی و مالیات.. 51

    33-1-2- گزارش حسابرسی و مدیریت سود 52

    34-1-2- نقش حسابرسی در مدیریت ریسک تمکین. 52

    35-1-2- انگیزه های انتخاب حسابرسان متخصص صنعت.. 53

    36-1-2- تعویض حسابرس و استقلال حسابرس.. 54

    2-2بخش دوم- پیشینه تحقیق. 55

    1-2-2- تحقیقات انجام شده در داخل کشور. 55

    2-2-2- تحقیقات انجام شده در خارج کشور : 60

    فصل سوم: روش‌ اجرای تحقیق

    1-3 مقدمه 65

    2-3- روش تحقیق. 65

    3-3- جامعه آماری. 66

    4-3- نمونه آماری. 66

    5-3- مدل تحلیلی تحقیق. 67

    6-3- روش های آماری تحقیق. 67

    7-3- ابزارجمع آوری داده ها 67

    8-3- روش جمع آوری داده ها 68

    9-3- متغیرهای مورد مطالعه 68

    10-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها 71

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    1-4 مقدمه‏ 74

    2-4- بررسی آماره های توصیفی. 74

    3-4- آزمون های معنادار بودن مدل. 76

    4-4- بررسی فرضیه 1. 77

    1-4-4- بلوک شروع0 مدل   بلوک: 78

    2-4-4- بلوک 1 : بلوک روش مدل 79

    3-4-4- جدول امنیباس : آزمون ضرایب مدل. 80

    4-4-4- جدول خلاصه مدل. 81

    5-4-4- فرض مناسب بودن مدل (آزمون هاسمر و لمه شو) : 81

    6-4-4- جدول طبقه بندی بلوک1. 82

    7-4-4- تدوین فرض ضرایب معناداری (آزمون والد) 82

    5-4- بررسی فرضیه 2. 85

    1-5-4- جدول طبقه بندی بلوک: 85

    2-5-4- بلوک 1 : بلوک روش مدل  86

    3-5-4- جدول امنیباس   : آزمون ضرایب مدل. 88

    4-5-4- جدول خلاصه مدل. 88

    5-5-4- فرض مناسب بودن مدل (آزمون هاسمر و لمه شو): 89

    6-5-4- جدول طبقه بندی بلوک1. 90

    7-5-4- تدوین فرض ضرایب معناداری ( آزمون والد) 91

    6-4- بررسی فرضیه 3. 94

    1-6-4- متغیرهای کنترل به همراه مدیریت سود و نوع اظهارنظر حسابرس.. 94

    1-1-6-4- جدول طبقه بندی بلوک0. 94

    2-1-6-4- بلوک 1 : بلوک روش مدل  95

    3-1-6-4- جدول امنیباس: آزمون ضرایب مدل. 97

    4-1-6-4- جدول خلاصه مدل. 98

    5-1-6-4- فرض مناسب بودن مدل (آزمون هاسمر و لمه شو): 98

    6-1-6-4- جدول طبقه بندی بلوک1. 99

    7-1-6-4- تدوین فرض ضرایب معناداری ( آزمون والد) 100

    2-6-4- متغیرهای کنترل به همراه حاکمیت شرکتی و نوع اظهارنظرحسابرس.. 101

    1-2-6-4- بلوک0 شروع مدل   بلوک      : 102

    2-2-6-4- بلوک 1 : بلوک روش مدل  103

    3-2-6-4- جدول امنیباس: آزمون ضرایب مدل. 105

    4-2-6-4- جدول خلاصه مدل : 106

    5-2-6-4- فرض مناسب بودن مدل (آزمون هاسمر و لمه شو): 106

    6-2-6-4- جدول طبقه بندی بلوک1. 107

    7-2-6-4- تدوین فرض ضرایب معناداری ( آزمون والد) 108

    فصل پنجم: نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    1-5 مقدمه 114

    2-5- نتیجه گیری بر اساس فرضیات تحقیق. 114

    3-5- پیشنهادات تحقیق. 115

    1-3-5- پیشنهادات در راستای یافته های تحقیق. 115

    2-3-5- پیشنهادات به محققین. 116

    4-5- محدودیت های تحقیق. 116

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی: 118

    منابع لاتین: 122

    چکیده انگلیسی: 129

    .

    منبع:

    منابع فارسی:

    افلاطونی،ع.، 1385،" بررسی انگیزه های هموارسازی سود درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 44، صص 70-55

    باقرپور، م.، 1389،" بررسی رابطه بین سهامداران نهادی کوتاه مدت و بلندمدت ومدیریت سود فزاینده شرکت ها"، دانش حسابداری، شماره 3، ص ص 29-7.

    بذرافشان، آ.، 1389،" پیامدهای تعویض حسابرس"، حسابدار، شماره 218، ص ص 63-58.

    برادران حسن زاده، ر و علی کامران زاده اضماره، 1388،" بررسی مدیریت سود درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، تحقیقات حسابداری، شماره 2، ص ص 205-188.

    پاکیزه، ک.، 1386،" کیفیت گزارش های مالی، حسابرسی وحاکمیت شرکتی"، حسابدار، شماره 182، ص ص 45-40.

    جان جانی ر.، 1390،" بررسی رابطه مدیریت سود وسودآوری شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، پژوهش های حسابداری مالی، شماره 1، ص ص 96-77.

    جلالی، ف.، 1387، "حاکمیت شرکتی و حرفه حسابداری"، حسابدار، شماره 196، ص ص 10-3.

    جوادیان کوتنایی، ح.ر.، 1379، "هموارسازی سود"، حسابدار شماره 136، ص ص 37-34 و 68-66 .

    چالاکی، پ.، 1388، "بررسی رابطه بین ویژگی های حاکمیت شرکتی و مدیریت سود درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، تحقیقات حسابداری، شماره 4، ص ص 77-54.

    حساس یگانه،ی.، 1385، "حاکمیت شرکتی درایران"، حسابرس، شماره 32، ص ص 39-32 .

    حسینی، س، ع.، 1388،" بررسی رابطه بین کیفیت افشاء (قابلیت اتکاء و به موقع بودن) و مدیریت سود" بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 55، ص ص 134-117 .

    خیرالهی، م.، 1387، "حاکمیت شرکتی و شفافیت"، حسابدار، شماره 203، ص ص 80-74.

    دودانگه، ا.، 1384،" پایان بازی مدیریت سود"، حسابدار، شماره 166، ص ص 27-25 .

    رایگان، ا.، 1387، "نقش هموارسازی سود برمحتوای اطلاعاتی سودها درخصوص پیش بینی سودهای آتی"، بررسی های حسابداری وحسابرسی، شماره 54، ص ص 46-33.

    رسائیان، ا.، 1385، "رابطه بین معیارهای ریسک و اختلاف قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام در بورس اوراق بهادارتهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 46، ص ص 60-37.

    رسائیان، ا.، 1388، "حاکمیت شرکتی و کنترل،" بررسی مسائل وسیاست های اقتصادی، شماره های 89 و 90، ص ص 91-75 .

    رضایی، ف.، 1386،" بررسی تأثیرترکیب هیئت مدیره برعملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، تحقیقات مالی، شماره 23، ص ص 48-33.

    زمانی، م.، 1389،" بررسی رابطه بین سازوکارهای راهبری شرکت و مدیریت سود در بازار سرمایه ایران"، مهندسی مالی و مدیریت پرتفوی، شماره 3،ص ص 20-1.

    سالکی، ع.، 1388، "رابطه میان برخی سازوکارهای حاکمیت شرکتی و عدم تقارن اطلاعاتی درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران،" بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 58، ص ص 86-71.

    سیدی، س، ع.، 1387،" نقش حسابرسان مستقل درکاهش اقلام تعهدی اختیاری"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 54، ص ص 16-3 .

    شجاعی، م.، 1389، "بررسی تأثیرحاکمیت شرکتی وکیفیت حسابرسی برهزینه تأمین مالی ازطریق بدهی (استقراض)"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 62، ص ص 32-17.

    صدیقی، ر.، 1387، "حاکمیت شرکتی بانک ها دراقتصادهای درحال توسعه"، حسابدار، شماره 202، ص ص 66-60.

    صفری،م.، 1385،" وجه نقد ناشی ازعملیات و مدیریت سود درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، بررسی های حسابداری وحسابرسی، شماره 44، ص ص 54-35.

    عبداللهی، ش و سمیراخدایاریگانه، 1388،" حسابرسی مالیات بر ارزش افزوده، دانش حسابرسی"، شماره 29، ص ص 71-61.

    عبدی، م.، 1389،" رابطه حاکمیت شرکتی و سود مشمول مالیات شرکت ها"، پژوهش های حسابداری مالی، شماره 3، ص ص 86-65.

    عربی، م.، 1389،" تأثیرکیفیت حسابرسی برمدیریت سود"، بورس اقتصادی، شماره 92، ص ص 23-16.

    غفاری، ع.، 1389،" حاکمیت شرکتی و نقش های نوین هیئت مدیره"، دبیرکمیته مدیران هشتمین کنفرانس بین المللی مدیریت.

    فرزانی، ح و رضا غلامی حسین آباد،، 1388،" رویکرد جنایی به مدیریت سود و کیفیت،" حسابداررسمی، شماره 12، ص ص 117-109 .

    فرزانی، ح و  نگاررضاپور،، 1389، "بررسی مدیریت سود (مروری برتحقیقات انجام شده)"، بورس اقتصادی، شماره 90، ص ص 47-40 .

    قدس، ع.، 1387، "حاکمیت شرکتی و اصلاح ساختارهیئت مدیره"، تدبیر، شماره 195، ص ص 52-49 .

    قربانی، ا و  محمد گل محمدی، 1389،" بررسی تأثیرحاکمیت شرکتی برهموارسازی سود شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، تحقیقات حسابداری، شماره 7، ص ص 58-34.

    کاظمی، ح.، 1386،" حاکمیت شرکتی و مدیریت ریسک"، حسابدار، شماره 188، ص ص 50-47.

    کرمانی، ا.، 1387،" تأثیرساختارمالکیت برعملکرد شرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادار تهران"، بررسی های حسابداری وحسابرسی، شماره 53، ص ص 100-83.

    گودرزی، ا.، 1387، "حسابداری ساختگی و تأثیرحاکمیت شرکتی"، حسابدار، شماره 198، ص ص 19-16.

    مرادزاده فرد، م، محمد ناظمی ،  رضا غلامی و   حسین فرزانی، 1388،" بررسی رابطه بین مالکیت نهادی سهام و مدیریت سود درشرکت های پذیرفته شده دربورس اوراق بهادارتهران"، بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 55، ص ص 98-85.

    معیری، م.، 1387،" حاکمیت شرکتی، حسابرسی وکمیته حسابرسی"، حسابدار، شماره 200، ص ص 66-57.

    میدری، ا، و محمد حجاریان، 1383، "راهکارهای پیاده سازی اصول حاکمیت شرکتی درایران، مقاله ارائه شده درسمیناربازارسرمایه"، موتورمحرک توسعه اقتصادی ایران، 7 و 8 آذرماه، تهران.

    ناظمی اردکانی، م.، 1389،" تخصص حسابرس در صنعت: معیاری برای اندازه گیری کیفیت حسابرسی،" حسابرس، شماره 49، ص ص 146-142.

    ناظمی، ا.، 1386، "بررسی نظرات استادان دانشگاه ها، حسابداران حرفه ای و قانون گذاران دررابطه با مدیریت سود": مروری برتحقیقات انجام شده درایران، دانش و پژوهش حسابداری، شماره 11، ص ص 17-12 و 67- 64 .

    نوازی ، ح.، " تغییر در شیوه مدیریت شرکت ها یا حاکمیت شرکتی " ، خبرگزاری فارس،5   شهریور 1387 ، 1256 .

    نورانی، ح.، 1386،" تأثیرهموارسازی سود بربازده شرکت ها"، حسابدار، شماره 186، ص ص 10-3 .

    ولی زاده لاریجانی، ا.، 1389، "رابطه مدیریت سود وبازده آتی دارایی ها وجریان های نقد عملیاتی آتی"، تحقیقات حسابداری، شماره 6، ص ص 35-22.

    یاغومیان، ر.، 1385،" نقش هیئت مدیره درحاکمیت شرکتی، حسابدار"، شماره 173، ص ص 40-30.

    یعقوبی،م.،1385،" امنیت شغلی ومدیریت سود"، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی، شماره 21، ص ص 104-83.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

     

    Abu-Tapajeh, A.M, (2009), "Corporate Governance from the Islamic Perspective: A Comparative Analysis with OECD Principles". Critical Perspectives on Accounting 20(5), 556-567.

    Ashary. N., H.C. Koh, S. L. Tan, and W.H. Wong, (autumn 1994),"Factors Affecting Income Smoothing among Listed Companies in Singapore." Accounting and Business Research.

    Ball. R. and Shirakumar, L, (2005), "Earning quality in UK private firms: comparative loss recognition timeliness". Journal of Accounting and Economics, 39, 83-128.

    Batch, Marco, Patrick, Bolton and Alisa R, (2005), "Corporate Governance and Control", Working paper, Available at code 254274.

    Becker. C. L, (1998), "The Effect of Audit Quality on Earnings Management" contemporary Accounting Research. Vol.15 .No.1.

    Beidleman, c. R, (1973), "Income Smoothing: the Role of Management", Accounting Review, October, pp.653-667.

    Bushee, B.J, (2001), "Do Institutional Investors prefer Near-Term Earnings over Long-Run Value?" Graduate School of Business Administration.

    Butler, M., Leone, A.J., and Willenborg, M, (2004), "An Empirical Analysis of Auditor Reporting and its Association with abnormal Accrual"s. Journal of accounting and Economics 37: 139-165.

    Byrd J.W., and Hickman K.A, (1992), "Do Outside Directors Monitor Managers?" Journal of Financial Economics, No.32.

    Cameran, M., Prencipe, A. and Trombetta M., (2005), " Earnings Management, Audit tenure and auditor changes: does mandatory auditor rotation improve audit quality"? Accounting Department Universita Bocconi Milan, Italy and Instituto de Empresa Business School, Madrid, Spain.

    Chen. L., Da. Z and Priestley. R, (2010), "Dividend Smoothing and Predictability".

    Chong, G. and Isimoya, E., (2007), "Disclosure of Governance Information by Small and Medium-Sized Companies", Corporate Governance, Vol.7, No.5, pp. 635-684.

    Claessens, S., S. Djankov and L.H.P. Long, (2000), "The Separation of Ownership and Control in East Asian Corporations", Journal of Financial Economics, Vol. 58, p.81.

    De Angelo. L. E., (1981), "Auditor size audit quality" Journal of Accounting and Economics, 3(3), 183-189.

    Dechow, p., and Skinner, D, (2000), "Earnings Management:     Reconciling the views of Accounting Academics, Practitioners, and Regulators". Accounting Horizons 14: 235-250.

    Defond. M .L, (1992), "The association between changes in client firm agency costs and auditor switching" Auditing: A Journal of Practice and theory (Vol. 11. No 1.spring): 16-31.

    Degeorge, F. Patel J. and Zechhauser R, (1999), "Earnings Management To Exceed Thresholds," Journal of Business, 72: 1-33.

    Denis, D. K. and McConnell, John J., (2003), "International Corporate Governance" ECGI-Finance working paper; and Tuck-JQFA contemporary Corporate Governance Issues II Conference. No.05/2003.

    Depouch N and Simunic. D, (1980), "competition in Auditing:" An assessment in fourth symposium on auditing research; 401-405.

    Dobrzynski, J, (1993), "Relationship Investing: A New Shareholder Is Earning Patient and Involved", Business Week, Vol.15, pp.68-75.

    Dye R, (1998), "Earnings management in an overlapping generations model" Journal of Accounting Research 26: 195-235.

    Ebrahim. A., (2001), "Auditing Quality, Auditor Tenure, Client Importance, and Earnings Management: An additional evidence" ICFAI Journal of Audit Practice Vol.1 No.4.

    Getshow, g, (1986), “Paper profits. In the Accounting sample”, 4 ED. New York Mc Grow Hill.

    Gordon. M.J, (1964), "Postulates, Principles and Research in Accounting,” Accounting Review, A. Prill, pp. 251-263.

    Graham, J. R., Harvey, C. R., Rajgopal, S., (2005), "The Economic implications of corporate financial reporting"” Journal of Accounting and Economics 40, 3-73.

    Haman. J.  Jubb. C., (2008), "Earnings Management Around A change of Goodwill Rule"

    Hampel R, (1998), "The Final Report, London: The Committee on Corporate Governance and Gee Professional Publishing.”

    Hendrickson.  F.  S., (1982), "Accounting Theory". 5th ed. Homewood, Illinois: IRWIN.

    Henock, l, (2005), "Acquirers Abnormal Returns, Audit Firm Size and the small Auditor Clientele Effect", journal of accounting and economics.

    Higgs R, (January 2003), "Review of the Role and Effectiveness of Non-Executive Directors", London: Department of Trade and Industry.

    Hughes, A, (2007), "UK Corporate Governance and take over performance". ESRC centre for BusinessResearch working papers, No. 357. Cambridge: University of Cambridge.

    Imhoff E. Jr, Thomas .J, (1994), "accounting Quality. In Asset Valuation" Stephen A. Butler, Ed. The center for Economic and Management Research. The University of Oklahoma; 25-53.

    Johl. s., Jubb, C. and Houghton, K., (2007), "earnings Management and the Audit Opinion: evidence from Malaysia" Auditing Journal Vol.22 No.7 pp. 688-716.

    Jones, S. and Sharma, R, (2201), "The Impact of Free Cash Flow, Financial Leverage and Accounting Regulation on Earnings Management in Australia's" Old and New Economics, Managerial Finance. Vol.27. No.12 .pp. 19-38.

    Kam-Wah Lai A, Ferdinand A. Gull, (2008), "Was audit quality of Laventhol and Horvath poor?" Journal of Accounting and Public Policy 27, 217-237.

    Kanagaretnam, K., G. J. Lobo and Mathieu. R, (2003), "Managerial Incentives for Income Smoothing through Bank Leon Loss Provisions" Review of Quantitative Finance and Accounting Vol.20 No.1 pp.63-80.  

    Kanagaretnam, K, and Lopo, G, J. and Whalen, D, J. (2007), "Does Good Corporate Governance reduce Information asymmetry around Quarterly Earnings Announcements?" Journal of Accounting and Public policy, Vol.20, No.4, pp. 497-522.

    Kin Lo, (2008), "Earnings Management and Earnings quality." Journal of Accounting and Economics 45, 350-367.

    Lee. K. W., (2007), "Organizational Structure and Earnings Management" Journal of Accounting Auditing Finance. Vol.22 No.2 pp. 333-338.

    Levin, R., (1997),"Financial Development and Economic Growth": Views and Agenda, Journal of Economic Literature, Vol. 37, and pp. 688-729.

    Lobo. G. J. and Zhou. J, (2001), "Disclosure Quality and Earnings Management" Asia-Pacific Journal of Accounting and Economics, Vol.8 No.1 pp. 1-20.

    Martinez. A. L., (2010), "Corporate Governance, Auditing and Earnings Management through Accounting choices and operational Decisions in Brazil".

    Monks, R. and Minnow, N., (1995), "Corporate Governance," University of Cambridge, MA: Black Well.

    Narayan Koli, L, "Role of the Shareholder in Corporate Governance" pp. 1-4.

    Ndubizu, G. A. and Tsetsekos, G. P, (1991), "Financial Currency Smoothing and managerial incentives: An empirical test" the international Journal of Accounting. 27. pp. 27-37.

    Porter, M.E, (1992), "Capital Disadvantage: America's Falling Capital Investment System", Harvard Business Review< pp.65-82.

    Ronen, J., and Sadan, S, (1981), "Smoothing Income Numbers, Objectives, Means, and Implications" Reading, MA: Addison Wesley.

    Scott .W.R, (1997), "Financial Accounting Theory" Scarborough: printing Hall.

    Solomon, I., and shields, M.D., (1995), "Judgment and Decision Research in Auditing, Judgment and Decision Making Research in accounting and Auditing", Eds., AH. Ashton and R.H. Ashton, 137-75, New York: Cambridge University Press.

    Tech, S.H., Welch, I., Wong, T. J., (1998), "Earnings Management and the Subsequent market performance of initial public offerings" Journal of Finance 53, 1935-1974.

    Truman, B. and Titman, S., (19880, "An Explanation for Accounting Income Smoothing" Journal of Accounting Research. Vol.26. supplement, pp. 127-143.

    Vasiliki. E. A. Norman C.S. and Martin, (2007), "Classificatory Income Smoothing: The Impact of a change in Regime of Reporting Financial Performance" Journal of Accounting and Public Policy, Vol.26.

    Watts, R.L., and Zimmerman, (1986), "Positive Accounting Theory", Prentice Hall International.

    Xinhan. W., (2005) "Earnings Management, Audit Opinion and Auditor Location"

    Yoon, S. S. and Miller, G.A., (2002),"Cash From operations and Earnings Management in Korea" the International Journal of Accounting, 37(40, 395-412.

    Yu, W., (2008), "Accounting Based Earnings Management and Real Activities Manipulation, Unpublished Dissertation", Georgia Institute of Technology.

    منابع اینترنتی:

     

    http://ssrn.com/abstract=1280833.

    http://ssrn.com/abstract=1595089.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, رساله در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه مدیریت سود و حاکمیت شرکتی با اظهار نظر حسابرس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت