پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91

تعداد صفحات: 107 فرمت فایل: word کد فایل: 1723
سال: 1391 مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91

    پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی روانشناسی بالینی

    مقدمه

     

    پرخاشگری از جمله مشکلات عمده ی عاطفی در دوران نوجوانی است.همه روزه در مدارس نوجوانانی مشاهده می شوند که گردنده نوجوانان پرخاشگر معمولا قدرت مهار رفتار خود را ندارند و رسوم و اخلاق جامعه ای را که در آن زندگی می کنند زیر پا می گذارند.در اغلب موارد والدین و اولیای مدارس با آنها درگیری پیدا می کنند و حرکات آنها گاهی به حدی باعث آزارو اذیت دیگران می شود که به اخراج از مدرسه می انجامد.آنچه که باعث توجه به رفتار پرخاشگرانه شده است اثرات نامطلوب آن بر رفتار بین فردی و همچنین اثرات ناخوشایند آن بر حالات درونی و روانی افراد است.

    عدم رفتار پرخاشگرانه علاوه بر اینکه می تواند باعث ایجاد مشکلات بین فردی و جرم،بزه و تجاوز به حقوق دیگران شود،می تواند درون ریزی شده و انواع مشکلات جسمی و روانی،مثل زخم معده،سردردهای میگرنی و افسردگی گردد.

    پرخاشگری مربوط به یک سن و دوره ی خاص نیست،همانطور که در تحقیقات مختلف مشخص شده است پرخاشگری و خشونت از سنین خردسالی وجود داشته و در طول زمان تداوم یافته و در دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه می یابد.(راس-1980)

    نتایج تحقیقات انجام شده نشان میدهد که تنبیه های نامناسب و ناکامیهای آموزشی،زمینه های خشم و پرخاشگری را آماده می کنند و بی توجهی به نیازهای جسمانی و عاطفی افراد،بد بینی و ناامیدی آنان را بیشتر می کند.(نسلن وایز رائیل-1376)

    اضطراب عبارت است از یک احساس منتشر نا خوشایند و مهم و دلواپسی با منشاّ ناشناخته که به فرد دست می دهد و شامل عدم اطمینان ، درماندگی و برانگیختگی فیزیولوژی است. وقوع مجدد موقعیت هایی که قبلاِّ استرس زا بوده اند یا طی آنها به فرد آسیب رسیده است باعث اضطراب در افراد می شود همه انسانها در زندگی دچار اضطراب می شوند. ولی اضطراب مزمن و شدید غیرعادی و مشکل ساز است. تحقیقات و بررسی ها نشان می دهند که اضطراب در خانم ها ، طبقات کم درآمد و افراد میانسال و سال خورده بیشتر دیده می شود.

    هیلگارد اضطراب را اینگونه تعریف می کند: حالت نگرانی و دلشوره که با ترس پیوند دارد و پر اضطراب را چنین تعریف می کند: اضطراب معمولاِّّّّّّّّّّّّ به یک حالت هیجانی ناخوشایند و مهم اطلاق می شود که با پریشانی ، هراس ، تشویش همراه است

     

     

     

    بیان مسئله

     

    از آنجا که پرخاشگری یکی از مشکلات نوجوانان در خانواده و بخصوص عکس العمل آنها در مدارس به حساب می آید،لذا پژوهشگر را بر آن داشت که علل و عوامل پرخاشگری را هرچند بصورت محدود در دوره راهنمایی(مقطع سوم راهنمایی)شهرستان نیر را مورد مطالعه قرار دهد.مسأله ای که باید مورد توجه قرر گیرد ،این است که متأسفانه بعضی از خانواده ها و حتی معلمان در مورد پرخاشگری و علل آن اطلاعاتی به آن صورت ندارند و این موجب می شود که در کلاس بعضی از نکات ریز و حساس از نظر آنها دور بماند و در نتیجه منجر به پرخاشگری بعضی از دانش آموزان شود و اگر خانواده ها از علل و عوامل پرخاشگری اطلاعاتی داشته باشند منجر به بروز مشکلات رفتار نمی شوند.

    اقدامات پرخاشگرانه به جهت آنکه به خود فرد،خانواده،همکلاسان و مسئولان مدرسه و نظام تعلیم و تربیت مشکلات جدی به بار می آورد یکی از موضوعات مورد توجه مسئولین آموزش و پرورش می باشد.

    اضطراب در دنیای مدرن و پیشرفته ی امروزی ئاژه جدید و ناشناخته ای نیست اکثریت افراد آگاهی هایی جزیی در مورد واژه ی اضطراب دارند و دردسرهای زندگی ماشینی و مدرن روز به روز به این مشکلات دامن می رند. با یک مقایسه سطحی متوجه می شویم هر اندازه ساختارهای اجتماعی از هم گسسته می شود و روابط عاطفی بین انسان ها سردتر می شود به همان اندازه سلامت روانی افراد جامعه به خطر می افتد و این مخاطرات شکل حادتر اضطراب را بوجود می آورد.

    ضرورت واهمیت تحقیق

     

    موضوع سلامتی از بدو پیدایش بشر و در قرون اعصار متمادی مطرح بوده است. اما هرگاه از آن سخنی به میان آمده عموما بعد جسمی آن مد نظر قرار گرفته و کمتر به سایر ابعاد سلامتی بخصوص بعد روانی آن توجه شده است. سازمان جهانی بهداشت (1990) ضمن توجه دادن مسئولین کشورها در راستای تامین سلامت جسمانی روانی و اجتماعی افراد جامعه همواره به این نکته تاکید دارد که هیچ یک از این سه بعد به دیری برتری ندارد طبق گزارشات سازمان جهانی بهداشت در طول دو دهه آینده شاهد تغییرات عمده ای در زمینه اپیدمیولوژی ها و نیازهای بهداشتی افراد است به گونه ای که بیماری های غیر واگیردار همچون روانی، بسرعت جایگزین بیماریهای عفونی و واگیردار گردیده و در مورد عوامل ایجاد کننده ناتوانی و مرگهای زودرس قرار می گیرند.

    طبق برآوردهای این سازمان ، میزان شیوع اختلالات روانی در کشورهای در حال توسعه رو به افزایش است این افزایش را تا حدودی زیاد می توان وابسته به رشد روز افزون جمعیت، تغییرات سریع اجتماعی همچون شهرنشینی، فروپاشی خانواده های گسترده، مشکلات اقتصادی و کمرنگ شدن مسائل دینی و معنوی دانست (گنجی و همکاران 1387).

    طبق نظر کارشناسان سازمان جهانی بهداشت بیش از 1500 میلیون از جمعیت جهان از اختلالات عصبی و روانی اجتماعی رنج می برند (حسینی 130) و نزدیک به 20 درصد از کل مراجعان مراکز بهداشت عمومی در جهان را تشکیل می دهند (سارتور پوس به نقل از یعقوبی 1374) پیچیدگی عصر حاضر باعث شده انسان به طور مداوم در برابر ناملایمات از خود ناسازگاری نشان دهد و اضطراب یکی از سایع ترین اختلالاتی است که در مقابل ناسازگاری ها بروز می کند (گنجی و همکاران 1387).

    تمام مباحثی که در قبل مطرح کردیم و نگاهی به کارکرد سلامت روان که در واقع زمینه رشد مهارتهای فکری و ارتباطی را فراهم می کند و باعث رشد عاطفی و انعطاف پذیری و عزت نفس آدمی می شود و عملکرد موفقیت آمیز کارکردهای ذهنی در نتیجه انجام فعالیتهای سازنده، داشتن روابط مناسب با دیگران ، توانایی سازگاری با تغییرات و رویارویی موثر با حوادث ناگوار زندگی هم از پیامدهای داشتن سلامت روانی محسوب می شود از یک سو و از سوی دیگر تاثیر اضطراب منفی به عنوان یکی از عوامل موثر بر سلامت روانی و دقت در این مبحث که در جامعه ما به کراهت جملاتی در این موضوع مطرح می شود که دانشجویان از اضطرابهای گوناگونی بهره مندند و در سلامتی روانی آنها خدشه ای مشاهده می شود، ضرورت و اهمیت تحقیقی با عنوان ما را بیشتر نمایان می کند.

     

     

    اهداف تحقیق

     

    اهداف کی

     

    بررسی رابطه بین اضطراب و پرخاشگری در ببین دانشجویان شته روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل

    اهداف جزئی

     

    بررسی پرخاشگری و اضطراب در بین دانشجویان دختر و پسر

    بررسی رابطه اضطراب و پرخاشگری با پیشرفت تحصیلی ددانشجویان .

    سوالات تحقیق

     

    1-آیا اضطراب در  پرخاشگری در بین دانشجویان دارای رابطه معناداری است ؟

    2-آیا جنسیت در پرخاشگری دانشجویان تاثیر دارد؟

    3-آیا اضطراب در پیشرفت تحصیلی دانشجویان تاثیر دارد؟

    4-آیا پرخاشگری در پیشرفت تحصیلی دانشجویا تاثیر دارد؟

    فرضیه های تححقیق

     

    1-بین اضطراب و پرخاشگری رابطه وجود دارد .

    2- بین اضطراب با جنسیت رابطه وجود دارد .

    3- بین پرخاشگری با اضطراب رابطه وجود دارد .

    4- بین پرخاشگری و اضطراب با پیشرفت تحصیلی رابطه وجود دارد .

     

    تعاریف مفهومی

     

    پرخاشگری:

    هرچند اصطلاح پرخاشگری در متن بازنگری ویرایش چهارم کتابچه ی آماری و تشخیص، تعریف شده است اما بسیاری از روان شناسان به تعریف پرخاشگری پرداخته اند معمولا به رفتارهایی اطلاق می شود که با شیوه های مختلفی بر وارد کردن صدمه روحی یا جسمی به دیگران اعمال می شود.(اتکینسون و همکاران-1983)

    بسیاری از رفتارها با اینکه منجر به آسیب نمی شود پرخاشگرانه محسوب می شوند پرخاشگری کلامی نیز نمونه ای از این رفتارهاست و رفتارهایی از این قبیل نظیر اعمال زور،ارعاب و سبک های مدیریتی که پیامدهای روان شناختی زیان باری را در دیگران ایجاد می کند و نیز طرد اجتماعی دیگران نیز جزء  اعمال پرخاشگرانه محسوب می شود.

    اضطراب:

    یک احساس منتشره بسیار ناخوشایند و دلواپسی مبهم است که با یک یا چند شاخص جسمی (طپش قلب، تعریق، سردرد، احساس رفع ادرار، کزکز شدن اندامها، اشکال در تمرکز) مشخص می شود و تفاوت آن با ترس این است که ترس یک علامت هشدار دهنده و واکنش به تهدیدی معلوم، خارجی و منظمی از نشر منشا در خودآگاه است ولی اضطراب واکنش در برابر خطری نامعلوم، درونی، مبهم و از نظر منشا در ناخودآگاه و غیر قابل کنترل می باشد.

    در این پژوهش منظور از اضطراب نمره ای است که افراد در مقیاس اضطراب بک کسب می کنند این نمره شاخص عددی بر اندازه گیری اضطراب افراد می باشد نمره ای که فرد در این مقیاس می گیرد بیانگر میزان و شدت اضطراب وی می باشد.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    گنجی، احمد. 1376 . بهداشت روان . چاپ اول . انتشارات ارسباران

    شاملو، سعید . 1385 . بهداشت روان . چاپ هجدهم . تابستان

    میلانی فر، بهروز . 1376 . بهداشت روان . چاپ پنجم . انتشارات قدس

    کاپلان، ه ، سادوک ، ب. 1370 خلاصه روانپزشکی. ترجمه : پور افکاری موسسه تحقیقاتی و انتشاراتی ذوقی تبریز.

    ابوالقاسمی، عباس ، نریمانی، محمد . 1385 آزمون های روان شناختی 1384 . چاپ اول . انتشارات باغ رضوان.

    اصول روانشناسی بالینی و مشاوره – جودیت تاد و آرتور سی. بوهارت / ترجمه / مهرداد فیروز بخت/ ناشر موسسه خرمات فرهنگی رسار 1379

    درمانهای شناخت رفتاری – کلارک، دیوید م و فربورن، کریستوفر.ج / ترجمه /ک حسن / کاویانی / نشر مهر کاویان / 1386 / چاپ اول.

    راهنمای آماری و تشخیصی اختلالات روانی DSM-IV-TR و ترجمه محمرضا نائینیان و همکاران/ ناشر دانشگاه شاهد / 1374.

    زمینه روانشناسی جلد 2 – هیلگارد و اتکینسون / ترجمه براهنی و همکاران / انتشارات رشد/ 1383.

    مزلو، ابراهیم- 1376 . روانشناسی شخصیتی سام . ترجمه شیوا رویگران . تهران ، چاپ هدف.

    مختاری- ربابه . بررسی وضعیت سلامت روانی دانشجویان دختر بومی و غیر بومی (1386)

    سخایی. عباس، حیدرزاده . ت.حید . بررسی رابطه بین هوش هیجانی با اضطراب و افسردگی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل (1388)

    جهانگیری . سهیلا . بررسی میزان اضطراب بین دانشجویان سال اول و دانشجویان سال آخر (1385).

    محرمی . حسین . بررسی سلامت روان شناختی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل (1385).

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, رساله در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, مقاله در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی پرخاشگری با اضطراب در بین دانشجویان رشته روانشناسی بالینی دانشگاه آزاد واحد اردبیل در سال 90-91
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت