پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم

تعداد صفحات: 130 فرمت فایل: word کد فایل: 1712
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روانشناسی بالینی

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه سرسختی روان شناسی، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم صورت گرفت. پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع علی مقایسه ای  است. جامعه آماری پژوهش  را تمامی  بیماران مبتلا به اچ آی وی مثبت و سرطانی شهرستان رشت در سال 1393 تشکیل دادند. از میان بیماران سرطانی و اچ آوی مثبت تعدادی بصورت در دسترس انتخاب می شوند.  برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه ی سرسختی روانشناختی پولتی و همکاران، پرسشنامه سازگاری کالیفرنیا (CTP) کلارک و همکاران، پرسشنامه شیوه های مقابله بیلینگز و موس استفاده شد. داده های پژوهش با استفاده از روشهای آماری تحلیل واریانس چند متغیره MANOVA تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها نشان داد بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم از لحاظ سرسختی روان شناسی، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای متفاوت هستند.

     

     

    واژه‌های کلیدی: سرسختی روان شناسی، سازگاری اجتماعی، سبک مقابله ای، بیماران اچ آی وی مثبت، بیماران سرطانی

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    1- مقدمه

    بیماری ایدز، در قرن گذشته مهمترین تهدید برای سلامت مردم جهان بوده است. در واقع، پس از مشاهده ی اولین مورد ابتلا به ویروس ایدز در سال 1981، بحث درباره ی شناسایی مکانیسم عملکرد، کنترل و درمان آن با سرعت در مجامع پزشکی آمریکا در شهر لس آنجلس و سپس دیگر نقاط دنیا گسترش یافت اما سرعت گسترش ویروس ایدز، بیشتر از تلاش های آنها بود به گونه ای که تا امروز به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در هر یک دقیقه، 6 نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست می دهند  (آراند، 2004) ماهیت مرگبار این بیماری توانایی تغییر ژنتیکی بسیار بالا، شیوع افسارگسیخته ی آن در تمام کشورها و در نتیجه خسارات بسیار سنگین آن، باعث شده تا در یک دهه، همه ی کشورها با هماهنگی سازمان های بین المللی علیه این بیماری متحد شوند و حتی در سال 2000 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت آن تشکیل جلسه دهد (هابلی، 2003).

    نبودن درمان قطعی یا واکسن موثر برای بیماری ایدز، آموزشیاران امور بهداشتی را متوجه ی این امر کرده است که تنها راه مقابله با این بیماری، تغییر دادن رفتارهای پرخطر افراد است. علیرغم وقت و سرمایه ی بسیار برای درمان بیماری ایدز، متخصین در این زمینه به نتیجه قابل ملاحظه ای نرسیده اند به طوری که بعد از سال 2000، سازمان بهداشت جهانی (WHO) و دیگر سازمانهای درگیر در این باره، توجه به پیشگیری و کاهش عوارض و خسارات ناشی از ابتلا به این بیماری را بیشتر از قبل مورد تاکید قرار دادند (سوکن و کارسون، 1998). اگر چه در دو دهه ی آخر قرن بیستم، بیشتر تلاش ها با دید پزشکی صورت گرفت اما مشخص شدن ماهیت چند بعدی (زیستی، روانی، اجتماعی و اقتصادی) بیماری ایدز، از جمله تاثیر منفی بسیار شدید سلامت در مبتلایان به آن، متخصصان را بر آن داشه است تا پژوهش ها را به سمتی هدایت کنند که علاوه بر متغیرهای زیستی موثر در بیماری ایدز به شناسایی و کنترل متغیرهای روانی و رفتاری حاصل از تشخیص این اتلال در افراد بپردازند تا شاید بتواند از طریق آنها از بروز و گسترش رفتاری که منجر به انتشار ویروس نقص ایمنی بدن می شود، جلوگیری کرده و تدابیری اتخاذ کنند تا بیماران، زندگی خود را با حداقل رنج سپری کنند (آراند، 2004).

    بی توجهی به وضعیت زندگی مبتلایان به ایدز و از دست دادن جایگاه اجتماعی (سازگاری اجتماعی)، از جمله دریافت انگ اجتماعی باعث شده است تا مبتلایان به انجام رفتارهای غیر مسئولانه بپردازند، که منجر به انتشار ویروس و آلوده شدن افراد جدید می شود (لاکمن و سورنسن، 1996). در این میان بعد از سازگاری اجتماعی از جمله مفاهیمی که مورد توجه متخصصان قرار گرفته، مفهوم سرسختی روانشناختی است. سرسختی روانشناختی، یک ویژگی شخصیتی است که در رویارویی با حوادث فشارزای زندگی به عنوان منبع مقاومت و سپر محافظ عمل می کند. سرسختی، ترکیبی از باورها در مورد خود و جهان است که از سه جزء تعهد، کنترل و مبارزه جویی تشکیل شده است، اما در عین حال مجموعه ای واحد است که از عمل هماهنگ این سه جزء تشکیل یافته است (کوباسا، 1982). سرسختی احساس بنیادی از کنترل است که به فرد سرسخت اماکن ترسیم و دسترسی به فهرستی از راهبردهای را می دهد. در نهایت سرختی باعث پرورش دیدی خوش بینانه نسبت به فشار زاها می شود؛ به عبارتی، صفت مبارزه جویی، فرد سرسخت را قادر می سازد تا حتی حوادث ناخوشایند را برحسب امکانی برای یادگیری به تهدیدی برای ایمنی در نظر بگیرد و تمامی این جنبه ها باعث پیشگیری و یا کوتاه شدن مدت پیامدهای منفی تنش زا می شود و در واقع سرسختی، سپری در مقابل برانگیختگی شدیدفیزیولوژیک در اثر حوادث تنش زا است که سیله و دیگر پژوهشگران، عامل آسیب پذیری در مقابل بیماریها می دانند (روغنچی، 1384). سرسختی روانشناختی به عنوان تعدیل کننده، روابط بین تنش و بیماری روانشناختی و جسمانی عمل می کند.

    سرطان[1] نوعی بیماری است که در آن سلول ها توانایی تقسیم و رشد عادی خود را از دست می دهند و این موضوع منجر به تسخیر، تخریب و فاسد شدن بافت های سالم می شود. از اجتماع این سلول های سرطانی و تخریب سلول های بافت های سالم، توده ای به نام تومور ایجاد می شود. اگر تومور به لایه ای محدود ختم شود وبه سایر بافت ها و ارگانها سرایت نکند تومور خوش خیم (غیر سرطانی) است و اگر تومور گسترده شده یا به طور بالقوه قابلیت پخش شدن و احاطه کردن سایر بافتها و ارگانها را داشته باشد بدخیم یا سرطانی نامیده می شود (اکبری، 1390). سرطان بعد از بیماریهای قلبی وعروقی دومین علت عمده مرگ و میر می باشد. آنچه حتی از میزان مرگ ومیر ناشی از سرطان نیز دردناکتر است، رنج عاطفی وجسمانی حاصل از آن می باشد. تنها امید برای مهار این مصیبت هولناک، کسب آگاهی بیشتر درباره علت وبیماری زایی آن می باشد و امروزه گامهای بلندی در درک سبب شناسی و اساس مولکولی سرطان  برداشته شده است (کاترین و همکاران، 2003). علاوه بر سایر عوارض بیماری های مزمن من جمله سرطان، پیش آگهی غیر قابل پیش بینی و تهدید به مرگ زودرس جزء مشخصه بیماری سرطان می باشد که سبب ایجاد یک زنجیره پیوسته از عوامل تنش زا برای مبتلایان می شود و این تهدیدهای روحی و روانی طولانی مدت یکی از جنبه های تخریب کننده در سرطان است که آن را تبدیل به یک بیماری ناتوان کننده در ابعاد جسمی و روانی می کند. علاوه بر آنها سرطان استقلال و توانایی فرد را برای ایفای نقش موثر در مقابله با مشکلات تهدید کرده و فرد را به سوی احساس فقدان شایستگی و اطمینان از خود سوق می دهد بنابراین کاهش راهبردهای مقابله در بیماران مبتلا به سرطان امری قابل پیش بینی و با اهمیت است که می تواند منجر به بروز واکنش هایی از قبیل افسردگی، اضطراب، ترس یا به عبارتی دیگر اختلال در سلامت روانی فرد شود (بانر و همکاران، 2008). هرگونه تغییر در زندگی انسان اعم از خوشایند و ناخوشایند مستلزم نوعی سازگاری مجدد و روش مقابله با آن است. روش های مقابله با تغییرات زندگی وتنش های حاصله از این تغییرات در افراد مختلف وبر حسب موقعیت های گوناگون متفاوت است. راهبردهای مقابله مجموعه ای از تلاش شناختی و رفتاری فرد است که در جهت تعبیر و اصلاح یک وضعیت تنش زا به کار می رود و منجر به کاهش رنج ناشی از آن می شود (غضنفری و قدم پور، 1387). با توجه به مطالب ذکر شده و یافته ها وپژوهشهایی که در طی متن، به آن اشاره خواهد شد، مقایسه سرسختی روان شناسی، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم هدف پژوهش حاضر می باشد.

     

    1- 2- بیان مسئله

    بیماران مبتلا به عفونت HIV به واسطه تضعیف سیستم ایمنی در معرض طیف وسیعی از بیماریهای عفونی و غیر عفونی قرار می گیرند که بروز آنها بستگی به درجه اختلال ایمنی ناشی از عفونت HIV دارد. به عبارتی دیگر سندرم بالینی خاص ممکن است بر حسب درجه تضعیف ایمنی علل متفاوتی داشته باشد از آنجا که شمارش لنفوسیتهای CD4 بهترین وسیله اندازه گیری قابلیت ایمنی سلولی میزبان است لذا سنجش آن بزرگترین کمک را به پزشک در تشخیص صحیح و درمان بیماران می نماید. به دیگر سخن می توان گفت نحوه بر خورد با یک سندرم بالینی در بیماران به عفونت HIV نسبت به بیمارن غیر  مبتلا به تفاوت اساسی دارد و در مبتلایان نیز حسب درجه تضعیف ایمنی که با شمارش لنفوسیتهای CD4 محک زده می شود کاملاً متفاوت خواهد بود (صیاد وهمکاران، 1385).

    سرطان،[2]اصطلاحی که بیش از200 نوع بیماری نئوپلاستیک رادربرمی گیرد، قدمتی دیرینه دارد؛ به طوری که بیماری های بدخیم قبل از پیدایش بشر وجود داشته اند وتاثیر آنها نه تنها برحیوانات، بلکه بر روی زندگی گیاهان نیزشناخته شده است. وقوع سرطان از حدود 2500سال قبل از میلاد مسیح مورد توجه قرار  گرفته است (بوچارد، 1981؛ به نقل از ایراجیان، 1378). وجود سرطان ودرمان هایی نظیر شیمی درمانی و رادیوتراپی، منجر به آشفتگی هیجانی وفشار روانی و رفتاری در بیماران مبتلا به سرطان می شود. لذا به نظر می رسد که بیماران مبتلا به سرطان در معرض فشارهای روانی ناشی از بیماری وعوارض درمانی آن قرار دارند که این می تواند آشفتگی  های روانی واجتماعی رادر آنان ایجاد کند (گریر[3] وهمکاران، 2008). امروزه سرطان یکی از مهم ترین مشکلات بهداشتی در سراسر جهان محسوب می شود واگرشیوع آن به همین نحو افزایش یابد، بنا به تخمین سازمان  ملل از هر 5 نفر1 نفرحتما به یکی از اشکال سرطان مبتلا می گردد. آمار مبتلایان به سرطان در ایران نیز از همین قاعده پیروی می کند. سرطان بعد از بیماری های قلبی – عروقی دومین علت مرگ ومیر درامریکا وسومین علت مرگ در ایران است (ایلخانی، 1370).

    از آنجا که مشخصه اصلی افراد سرسخت مقاومت بیشتر در برابر فشارهای زندگی است؛ ارتباط بین سرسختی روان شناختی و شیوه های مقابله با عوارض روانشناختی بیماری ها  مورد انتظار است. سرسختی، مجموعه ای از وِیژگیهای شخصیتی است که به منزله منبع مقاومت در مواجهه با رویدادهای استرس زای زندگی عمل می کند. این متغیر شخصیتی از سه مولفه وابسته به هم شامل تعهد، کنترل و مبارزه طلبی تشکیل شده است. افراد سرسخت نسبت به آنچه انجام می دهند متعهدتر و خود را وقف هدف می کنند (تعهد)، آنها همچنین احساس می کنند که بر اوضاع مسلط و خودشان تعیین کننده اند (کنترل) و تغییرات زندگی را چالش ها و فرصت هایی برای رشد و پیشرفت و نه محدویت و تهدید می دانند (مبارزه طلبی) (کوباسا ومدی[4]، 1994). 

    یکی از مواردی که ممکن است به دلیل وجود افسردگی در بیماران مختل شود، سازگاری اجتماعی می باشد. منظور از سازگاری، رابطه ای است که میان فرد و محیط او بویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان می دهد تا نیاز ها و انگیزه های خود را پاسخ گوید. فرد زمانی از سازگاری بهره مند است که بتواند میان خود و محیط اجتماعی اش رابطه ای سالم برقرار و انگیزه های خود را ارضا کند، در غیر این صورت او را ناسازگار قلمداد می کنیم. در واقع سازگاری با محیط، مهارتهایی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموخته ها به میزان علاقه و کوشش فرد برای یادگیری بستگی دارد (اسلامی نسب، 1373؛ به نقل از انجمنی، 1391). چندین مطالعه بین المللی (راهنر[5]، 2009؛ به نقل از انجمنی، 1391) نشان داده اند که سازگاری روانشناختی افراد به طور معنی داری تحت تاثیر مقدار ادراک صمیمیت از سوی محیط می باشد، علاوه بر این به نظر می رسد نوجوانانی که خود را طرد شده تلقی می کنند، دچار مشکلات رفتاری و سلوک، افسردگی می شوند.

    یکی از مولفه های اساسی بهداشت روانی راهبردهای مقابله ای است، روش مقابله با استرس ها، بیماری ها وفشارهای زندگی، نزد افراد متفاوت است (صیادی، 1388). هر فرد با توجه به ویژگی های فردی واجتماعی خود سبک والگوی مشخصی برای رویارویی ومقابله با بیماری ها وفشارهای زندگی دارد وبه طریق ویژه ای با استرس های زندگی کنار می آید. بدیهی است هریک از این سبک های مقابله ای و روش های حل مساله، درجات کارآمدی متداولی دارند و تاثیر خاص خود را بر سلامت عمومی و جسمانی افراد اعمال می کنند (زارعان، 1383).  نتایج پژوهش محمدی (1384،  به نقل از ابوالقاسمی وهمکاران، 1391) هم نشان دهنده تاثیر راهبردهای مقابله ای، برسازگاری بیماران مبتلا به سرطان می باشد.  با توجه به مسائل ذکر شده در این پژوهش سعی می­شود به این سوال اساسی پاسخ داده شود، که آیا بین سرسختی روان شناسی، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم تفاوت معنادار وجود دارد؟

     

    1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش

    بیماری ایدز، در قرن گذشته مهمترین تهدید برای سلامت مردم جهان بوده است. در واقع، پس از مشاهده ی اولین مورد ابتلا به ویروس ایدز در سال 1981، بحث درباره ی شناسایی مکانیسم عملکرد، کنترل و درمان آن با سرعت در مجامع پزشکی آمریکا در شهر لس آنجلس و سپس دیگر نقاط دنیا گسترش یافت اما سرعت گسترش ویروس ایدز، بیشتر از تلاش های آنها بود به گونه ای که تاامروز به گزارش سازمان بهداشت جهانی، در هر یک دقیقه، 6 نفر در دنیا بر اثر ابتلا به این ویروس، جان خود را از دست می دهند. ماهیت مرگبار این بیماری توانایی تغییر ژنتیکی بسیار بالا، شیوع افسار گسیخته ی آن در تمام کشورها و در نتیجه خسارات بسیار سنگین آن، باعث شده تا در یک دهه، همه ی کشور ها با هماهنگی سازمان های بین المللی علیه این بیماری متحد شوند و حتی در سال 2000 شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت آن تشکیل جلسه دهد (هابلی، 2003؛ به نقل از فلاحی وهمکاران، 1392). از شروع همه گیری ایدز در سال 1981 میلادی تاکنون، 60 میلیون نفر در جهان به اچ آی وی شده و 25 میلیون نفر فوت کرده اند (انویید، 2010). مطالعات نشان داده است که رفتارهای پر خطر در افراد مبتلا به اچ آی وی- ایدز که از وضعیت آلودگی خود آگاه بودند بسیار شایع است (استریبل[6] وهمکاران 2011). رفتارهای پر مخاطره، در افرادی مه با اچ آی وی زندگی می کنند، نه تنها با عث انتقال بیماری ایدز به سایر افراد می شود بلکه می تواند باعث افزایش مواجهه آنها با سویه های متعدد این ویروس و افزایش احتمال ابتلای آنها به بیماری های آمیزشی شود. این امر سبب کاهش کارایی داروهای ضد رترو ویروسی و افزایش مقاومت  به آن ها، پیشرفت سریع تر بیماری به سمت ایدز و یا مرگ می گردد. لذا انجام فعالیتهای جنسی محافظت شده، برای این افراد اهمیت حیاتی دارد و دانستن علت رفتارهای پرخطر در آن ها برای کنترل انتشار بیماری، ضروری است (پودل وهمکاران، 2007). مطالعات نشان داده است که پس از اقدامات مداخله ای، احتمال داشتن رفتار جنسی پر خطر در افراد آلوده به اچ آی وی کاهش یافته ولی هنوز بخش قابل توجهی از آن ها، رفتار جنسی پر خطر دارند که این امر به عنوان یک چالش برای پیشگیری از اچ آی وی مطرح است (قومرس  وهمکاران، 2008) امروزه ایران با مرحله حساسی از همه گیری اچ آوی مواجه است و کشور از مرحله با شیوع اندک به مرحله متمرکز رسیده و نگرامی های جدی را در خصوص افزایش شیوع آلودگی به اچ آی وی در گروه های جمعیتی ب رفتارهای پر خطر ایجاد کرده است. بر اساس آمار جمع اوری شده از دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی، تا تاریخ 1/7/1391 مجموعاً 25041 نفر مبتلا به اچ آی وی- ایدز در کشور شناسایی شده اند (کانتر[7]، 2011؛ به نقل از فلاحی وهمکاران، 1392). لذا با توجه به اینکه تاکنون مطالعه ای به بررسی عوامل روانشناختی از قبیل رسختی روانشناختی، سازگاری اجتماعی و سبک های مقابله ای در بیماران  مبتلا به اچ آی وی و سرطانی نپرداخته است امید است نتایج پژوهش حاضر بتواند در کاهش خطرات ناشی از این بیماری تاثیر گذار باشد.

    Abstract

    The study aimed to compare ego psychology, social adjustment and coping style in patients with HIV-positive cancer patients and controls. This research is a comparative study of causal. The population consisted of all patients with cancer, HIV positive and formed the city of Rasht in 1393. Among cancer patients and HIV positive number is available for AVI elected. For collecting data from questionnaires and psychological hardiness paying partners, compatibility questionnaire California (CTP) Clarke and Associates, Billings coping strategies questionnaire and mouse were used. Survey data using multivariate analysis of variance MANOVA were analyzed.

     

     

     

    Keywords: ego psychology, social adjustment, coping style, HIV positive, cancer patients

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1- 1- مقدمه. 2

    1- 2- بیان مسئله. 5

    1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 7

    1- 4- اهداف پژوهش... 8

    1- 4- 1- هدف کلی.. 8

    1- 4- 2- اهداف جزئی.. 8

    1- 5- سوال پژوهش... 8

    1- 6- فرضیات تحقیق. 9

    1- 7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9

    فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش

    2-1- مقدمه. 11

    2-2- مبانی نظری پژوهش... 12

    2-2-1- بیماران اچ آی وی مثبت.. 12

    گریز از کنترل سیستم ایمنی.. 12

    تاریخچه ایدز. 13

    تاریخچه ایدز در ایران. 14

    انتقال HIV. 14

    همه گیرشناسی سندروم نقص ایمنی اکتسابی HIV. 16

    تشخیص.... 16

    خصوصیات بالینی.. 17

    عوامل غیر عصبی ایدز. 18

    عوامل عصبی ایدز. 18

    مراحل مختلف عفونت HIV. 20

    2-2-2- بیماران سرطانی.. 20

    اتیولوژی سرطان. 22

    اپیدمیولوژی سرطان. 22

    سبب شناسی سرطان. 23

    سندرم های مستعد کننده سرطان. 23

    عوامل سرطان زا 24

    جدول2-1: موارد مستعدکننده خانوادگی یاژنتیکی ابتلا به سرطان (نلسون، 2004). 25

    سرطان وعوامل روانشناختی.. 26

    روش تشخیص سرطان. 27

    پیشگیری از سرطان. 28

    2-2-3- سرسختی روان شناسی.. 29

    چرا برخی از افراد از لحاظ روانشناختی سرسخت ترند؟. 30

    ساختار شخصیتی سرسختی روانشناختی.. 30

    مشخصه عمومی فرد سر سخت از دیدگاه کوباسا 31

    ویژگی های سرسختی روانشناختی.. 32

    عوامل موثر در سرسختی روانشناختی.. 33

    همبسته های سرسختی روانشناختی.. 35

    مولفه ها سرسختی روانشناختی.. 38

    پیامدهای سرسختی روانشناختی.. 42

    زیر بنای مفهومی آینده سرسختی روانشناختی.. 42

    2-2-4- سازگاری اجتماعی.. 43

    تعریف سازگاری.. 45

    تعریف سازگاری اجتماعی.. 47

    انواع سازگاری.. 48

    ویژگیهای افراد سازگار. 48

    نظریه های سازگاری.. 49

    سازگاری مهمترین نشانه سلامت روان. 58

    عوامل موثر بر سازگاری.. 60

    2-2-5- سبک مقابله ای.. 61

    تاریخچه مقابله. 63

    مقابله با تنیدگی از دیدگاه لازاروس... 64

    انواع روش های سبک مقابله ای.. 65

    اهمیت سبک های مقابله ای در سلامت روانی.. 65

    چگونگی تاثیر شیوه های مقابله ای.. 68

    نظامهای رفتار مقابله ای.. 68

    مدل های نظری در مورد منابع و فرایندهای مقابله. 68

    2-3- پیشینه های پژوهش... 70

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه. 77

    3- 2- روش پژوهش... 77

    3- 3- جامعه آماری.. 77

    3- 4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 77

    3- 5- ابزارهای پژوهش... 77

    3- 6- روش اجرا 79

    3- 7- روش‌ تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 79

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن

    4-1- مقدمه. 80

    4- 2- یافته های جمعیت شناختی.. 81

    4- 3- یافته های توصیفی.. 84

    4- 4- یافته های استنباطی.. 86

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5- 1- مقدمه. 91

    5- 2- بحث ونتیجه گیری.. 92

    5- 3- محدودیتها 96

    - 4- پیشنهادات.. 96

    5- 4- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 96

    5- 4- 2- پیشنهادات کاربردی.. 97

    فهرست منابع. 98

    منابع فارسی.. 98

    منابع انگلیسی.. 106

    پیوست ها 112

    پیوست الف) پرسشنامه سرسختی روانشناختی.. 113

    پیوست ب) پرسشنامه سبک مقابله ای بیلینگزوموس... 114

    پیوست ج) پرسشنامه سنجش سازگاری بل (فرم بزرگسالان) 115

    چکیده انگلیسی.. 124

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل، انتشارات باغ رضوان.

    - ابوالقاسمی، عباس؛ اکبری، منصوره؛ رضیئی، حمید رضا و نریمانی، محمد. (1391). اثر بخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر نگرش های مختل ومهارت های حل مساله اجتماعی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله زنان ومامائی ونازایی ایران. دوره پانزدهم، شماره19، ص:18-10.

    - انجمنی، ابراهیم. (1391). تعیین نقش تاب آوری، هوش هیجانی وخود کنترلی در پیش بینی سازگاری نوجوانان مقیم مراکز شبانه روزی تحت پوشش بهزیستی استان گیلان . پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - ایراجیان، حمیده. (1378). بررسی تاثیر تلقین وماساژپیشانی وشقیقه ها بر تهوع واستفراغ ناشی از شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به درمانگاه های شیمی درمانی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی تهران.

    - ایلخانی، مهناز. (1370). روش های مراقبتی در سرطان. تهران: انتشارات قاضی جهانی.

    - ابراهیمی، مرتضی؛ قمری، حسین و غفاری، مظفر. (1387). بررسی ارتباط عمل به باورهای دینی با خودکارآمدی، میزان ونوع استرس ادراک شده در دانشجویان.  پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    - بهادری، الهام وخیر، محمد. (1391). رابطه سرسختی روانشناختی واانعطاف پذیری خانواده با سبک های مقابله با استرس در دانش آموزان دختر دبیرستانی. روش ها و مدل های روان شناختی، سال دوم، شماره 7، ص:18-1.

    - فلاح، راحله؛ گلزاری،  محمود؛ داستانی، محبوبه وظهیرالدین، علیرضا. (1390). اثربخشی مداخله معنوی به شیوه گروهی بر ارتقای امید و سلامت روان در زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله اندیشه ورفتار، دوره ی پنجم، شماره ی 19. ص: 80-69.

    - رحیمیان بوگر، اسحق و اصغر نژاد فرید، اصغر. (1387). رابطه سرسختی روان شناختی و خود تاب آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان باز مانده زلزله شهرستان بم. مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران، سال چهارهم، شماره 1، ص: 70-62.

    - زارعان، مصطفی. (1383). رابطه بین هوش هیجانی وسبک مساله با سلامت عمومی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه تبریز.

    - دلاور، علی .(1385). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. ویرایش دوم. تهران: انتشارات رشد.

    - عباسی، علی؛ شمسی زاده، مرتضی؛ آسایش، حمید؛ رحمانی، حسین و طالبی، میترا. (1392). ارتباط فشار مراقبتی با روش های مقابله ای مراقبین خانوادگی بیماران سرطانی. مجله روان پرستاری،  دوره یک، شماره3، ص:72-62.

    - صیاد، بابک؛ حاتمی، حسین؛ جانبخش، علیرضا، جانبخش؛ وزیری، سیاوش؛ افشاریان، ماندانا و رضا بیگی، مریم. (1385). بررسی سندرمهای بالینی منجر به بستری در مبتلایان به اچ آی وی/ ایدز حسب شمارش CD4 در بیمارستان سینا کرمانشاه.  مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همددان، دوره سیزدهم، شماره3، ص:51-56.

    - صیادی، یاسین. 01388). رابطه بین سلامت روانی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی. دانشگاه تبریز.

    - محمودی، حدیثه. (1388). مقایسه سبک های دلبستگی و سرسختی روانشناختی در نوجوانان فاقد و فاقد واجد والدین. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    -آقابابایی، سارا؛استکی آزاد، نسیم و عابدی، احمد. (1392). مقایسه شیوه های مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی، فلج مغزی وعادی. پژوهش های علوم شناختی ورفتاری. سال سوم، شماره (1). ص:80-69.

    - آزاد، حسین. (1374). رابطه استرس و سرطان. مجموعه مقالات اولین سمینار استرس و بیماری های روانی دانشگاه علامه طباطبائی.

    -آل بویه، محمد(1383). فشار روانی. تهران، انتشارات سمت، چاپ شوم، ص34-36.

    - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384). آزمون های روان شناختی. چاپ اول،  اردبیل: انتشارات باغ رضوان.

    - ابوالقاسمی، عباس. (1386). بررسی ارتباط باورهای فراشناختی ومذهبی باشکست های شناختی در میانسالان وسالمندان. طرح پژوهشی از طرف وزارت علوم تحقیقات وفناوری.

    - ابوالقاسمی، عباس؛ اکبری، منصوره؛ رضیئی، حمید رضا و نریمانی، محمد. (1391). اثر بخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر نگرش های مختل ومهارت های حل مساله اجتماعی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله زنان ومامائی ونازایی ایران. دوره پانزدهم، شماره19. صص:18-10.

    - اژدری فرد، سیما؛ قاضی ، قاسم ونورانی پور، رحمت الله. (1389). بررسی تاثیر آموزش عرفان ومعنویت بر سلامت روان دانش آموزان. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی. دوره پنجم، شماره 2. ص: 125-105.

    - ایراجیان، حمیده. (1378). بررسی تاثیر تلقین وماساژپیشانی وشقیقه ها بر تهوع واستفراغ ناشی از شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به درمانگاه های شیمی درمانی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته وانشناسی بالینی. دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی تهران.

    - اژدری فرد، پری سیما؛ قاضی، قاسم و نورانی پور، رحمت اله. (1389). بررسی تاثیر آموزش عرفان ومعنویت با سلامت روان دانش آموزان. فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی. سال پنجم، شماره 2. ص:127-106.

    - ایلخانی، مهناز. (1370). روش های مراقبتی در سرطان. تهران: انتشارات قاضی جهانی.

    - ابراهیمی، مرتضی؛ قمری، حسین و غفاری، مظفر. (1387). بررسی ارتباط عمل به باورهای دینی با خودکارآمدی، میزان ونوع استرس ادراک شده در دانشجویان.  پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه محقق اردبیلی.

    -اکبری، منصوره. (1390). بررسی اثربخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس برسازگاری بیماران مبتلا به سرطان سینه. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه محقق اردبیل.

    - بیجاری، هانیه؛ قنبری هاشم آبادی، بهرام علی؛ محمدیان شعرباف، حمید رضا و همایی شاندیز، فاطمه. (1388). بررسی اثر بخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید در مانی بر افزایش میزان امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی و مطالعات تربیتی ، روانشناسی دانشگاه فردوسی. دوره دهم، شماره 1. ص:171-184.

    - بحرینیان، عبد المجید؛ دلشاد، حسین، شاکری، نزهت و عزیزی، فریدون. (1391). بررسی نگرش پزشکان نسبت به تاثیر میزان معنویت در روند درمان درمان بیماران. فصلنامه اخلاق پزشکی. سال ششم، شماره 20. ص:153-127.

    - بردبار، محمد. (1388). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری در دو گروه از کارکنان خشنود و ناخشنود دانشگاه اراک. فصلنامه پژوهشی و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 47.

    - باقری یزدی، عباس.، بولهری، جعفر.، و شاه محمدی، داوود. (1373). همه گیرشناسی اختلالات روانی در منطقه روستایی میبد یزد.  فصلنامه اندیشه و رفتار ، دوره اول، ص:41-13.

    - بهرامی دشتکی، هاجر.، علی زاده، حمید.، غباری بناب، باقر.، و کرمی، ابولفضل. (1385). اثر بخشی آموزش معنویت به شیوه گروهی بر کاهش افسردگی در دانشجویان. فصلنامه تازه ها و پژوهش های دوره 3وم، شماره 9، ص:72-49.

    - پورافکاری،  نصرت الله. (1385). فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی. تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.

    - پورافکاری، نصرت الله.(1380). فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی. تهران، انتشارات فرهنگ معاصر.

    - تقوی، محمدرضا. (1380). بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه­ی سلامت عمومی. مجله روانشناسی. سال 5 شماره4، ص 98- 81.

    - تربیت، محمد و تربیت، علی. (1384). مبانی طب داخلی سسیل بیماری های خون و سرطان. انتشارات نور دانش، ص:639-671.

    - تقوی، محمد رضا. (1380). بررسی روایی واعتبار پرسشنامه ی سلامت عمومی. مجله روان شناسی، دوره پنجم، شماره 2. ص:63-56.

     - صیادی، یاسین. 01388). رابطه بین سلامت روانی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی . دانشگاه تبریز.

    - زارعان، مصطفی. (1383). رابطه بین هوش هیجانی وسبک مساله با سلامت عمومی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه تبریز.

    -  دلاور، علی .(1391). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. ویرایش دوم. تهران: انتشارات رشد.

    - جلیلوند، محمدامین. (1383). بررسی رابطه سلامت روان و پایبندی به تقیدات دینی(نماز) در دانشجویان. مقاله ارائه شده در دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان. تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ایران.

    - حسینیان، سیمین.، منوچهری، کاترین.، و علوی، زهرا. (1383).. بررسی و مقایسه رابطه سلامت روان و احساس معناجویی در دانشجویان دختر خوابگاهی مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشگاه الزهر. مقاله ارائه شده در دومین سمینار سراسری بهداشت روانی دانشجویان، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ایران.

    - خانجانی، زینب؛ هداون خانی، فاطمه و حجتی، نوید. (1389). اختلالات درونی سازی نقش اضطراب و افسردگی مادران در سلامت روانی دختران نوجوان. مجله روان شناسی بالینی، سال دوم، شماره 1، ص:50-41.

    - چنگی، احمد (1385). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و هوش هیجانی نوجوانان پایه های دوم و سوم راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - شاکری نیا، ایرج. (1380). تاثیر باورهای مذهبی برسلامت روانی انسان . نشریه ماهانه آموزشی – تربیتی پیوند. شماره 257. ص:374.

    - شهرکی واحد، عزیز؛ مردانی حموله، مرجان؛ سنچولی، جواد و حامدی شهرکی، سودابه. (1389). بررسی ارتباط سلامت روان واسترس شغل پدر پرستاران. فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی، جهرم، دوره 8، شماره 6، 33-30. 

    - طاهری پور، امیر رضا. (1386). روانشناسی دین و نوستالژیک جهانی. بر گرفته از سایت آفتاب.

    - عظیمی، حمیده.، و ضرغامی، مهران(1380). بررسی مقابله مذهبی و میزان اضطراب دانشجویان مقاله ارائه شده در دومین سمینار - دانشگاه علوم پزشکی مازندران سال تحصیلی 1379سراسری بهداشت روانی دانشجویان. تهران، دانشگاه تربیت مدرس، ایران.

    - علیپور، هاشمی، باباپورو طوسی. (1389). رابطه بین راهبردهای مقابله ای شادکامی دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز. سال پنجم، شماره 18. ص: 86-72.

    - عابدی، شاه جعفری  و لیقتدار. ( 1383). هنجار یابی پرسشنامه شادکامی آکسفورد در دانشجویان دانشگا ه های اصفهان.

    - علی پور، علی نوربالا، اژه ای و مطیعیان. (1391). شادکامی وعملکرد ایمنی بدن. مجله روانشناسی/ شادکامی وعملکرد. دوره دوم، شماره 15. ص: 233-220.

    - علی اکبر دهکردی، مهناز. (1386). شناسایی و مقایسه ترکیبی نه گانه سخنهای جنسیتی زنان شاغل هر اهواز و همسران آنان از لحاظ سلامت روانی، رضایت زناشویی و هوش هیجانی. پایان­نامه دکتری روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    - علی نیا کروئی،رستم.(1382). بررسی رابطه بین خودکارمدی عمومی وسلامت روان دانش آموزان مقطع متوسطه شهربابل در سال تحصیلی 82_81 . پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه علامه طباطبایی.

    - غلامی، علی وبشلیده، کیومرث. (1390). اثر بخشی معنویت درمانی برسلامت روان زنان مطلقه. فصلنامه مشاوره  و روان درمانی خانواده. سال اول، شماره 3. ص: 348-331.

    - غضنفری، فیروزه وقدم پور، عزت الله. (1387). بررسی رابطه راهبردهای مقابله ای وسلامت روانی در ساکنین شهر خرم آباد. فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال  دهم، شماره 37. ص، 54-47.

    - غباری بناب، باقر. (1388). رابطه اضطراب و افسردگی با میزان معنویت در دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه روان شناسی کاربردی، سال سوم، شماره 2، ص: 123-110.

    - غباری بناب، باقر.، غلامعلی لواسانی، مسعود.، و محمدی، محمدرضا. (1384) .ساخت مقیاس تجربیات معنوی دانشجویان. مجله روان شناسی، شماره 35، ص:278-261.

    - فلاح، راحله؛ گلزاری ،  محمود؛ داستانی، محبوبه وظهیرالدین، علیرضا. (1390). اثربخشی مداخله معنوی به شیوه گروهی بر ارتقای امید و سلامت روان در زنان مبتلا به سرطان پستان. مجله اندیشه ورفتار. دوره ی پنجم، شماره ی 19. ص: 80-69.

    - قمری، حسین. (1387). بررسی رابطه بین معنویت، هویت وبهداشت روانی در گستره زندگی. دانشگاه محقق اردبیلی.

    - کهرایی، دانش و آزادفلاح. (1390). اثربخشی رفتار درمانگری شناختی در بهبود کیفیت زندگی بیماران دچار سرطان. فصلنامه روان شناسی کاربردی. سال پنجم، شماره 2.ص:23-7.

    - کاظمیان مقدم، کبری ومهرابی زاده هنرمند، مهناز. (1388). مقایسه نگرش مذهبی وسلامت روانی دانشجویان دختر وپسر دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان. مجله روانشناسی و دین. دوره دوم، شماره 2. ص: 187-173.

    - کاپلان، سادوک. (2002).  خلاصه ی روانپزشکی. ترجمه پورافکاری. (1385). تهران، جلد اول، انتشارات شهر آب.

    - گنجی، حمزه.(1385). بهداشت روانی. چاپ اول، تهران، انتشارات ارسباران.

    - لازاروس، آرنولد. (2000). روان درمانی التقاطی. ترجمه سید محمدی .(1381). تهران، انتشارات قطره. 

     - مظاهری، فلاحی، باقر مداح و رهگذر. (1391). نگرش پرستاران به معنویت و مراقبت معنوی. فصلنامه پایش، سال هشتم، شماره 1. ص:37 -31

    - مغانلو، زهرا و وفایی، مینا. (1387)، طی پژوهشی به بررسی رابطه عوامل و وجوه الگوی پنج عاملی شخصیت با شادکامی وسلامت روانی وجسمانی. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران. سال پانزدهم ، شماره 3. ص:299-290.

    - مقیمیان، مریم و سلمانی، فاطمه. (1389) . مطالعه همبستگی سلامت معنوی و امید در بیماران مبتلا به سرطان مراجع هکننده به مرکز آموزشی - درمانی سیدالشهدا وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، سال 1389. مجله دانشگاه علوم پزشکی قم دوره ششم، شماره 3، ص:45-40.

    - نیاسری لطفی مفرد، طاهره. (1385). مطالعه مقایسه ای سبک های مقابله ای زنان سازگار وناسازگار درروابط زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی عمومی. دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

    - وکیلیان، عاطفه وجوان، علیرضا. (1383).سرطان پستان. انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد.

    - ارجمندی، زهرا و  بیان زاده سیداکبر .(1382). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر رفتار سازگارانه کودکان عقب مانده ذهنی خفیف. مجله اندیشه و رفتار،سال9،شماره1،صفحه1.

    - به پژوه، احمد؛ سلیمانی، منصور؛ افروز، غلامعلی وغلامعلی لواسانی ،مسعود.(1389). تاثیرآموزش مهارت های اجتماعی بر سازگاری اجتماعی و عملکرد تحسیلی دانش آموزان دیر آموز،فصل نامه نوآوری های آموزشی،سال9،شماره33،صفحه1.

    - بیرامی، منصور و  مرادی، علیرضا .(1385). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر کفایت اجتماعی دانش آموزان،فصل نامه علمی پژوهشی دانشگاه تبریز، سال1، شماره4، صفحه48-51.

    - سخندان توماچ، رسول. ( 1381 ). بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی بر مشکلات رفتاری و عاطفی کودکان دبستانی شهرستان گنبدکاووس، راهنما: دکتر ایران باغبان . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    - رشیدی، علی اشرف .(1383). آموزش مهارتهای اجتماعی به جوانان ،نشره محایت ،شماره 14.

    -هارجی، اون ؛ ساندرز  ، کریستن و دیکسون ، دیوید .( 1994). مهارت های اجتماعی در ارتباطات میان فردی.، ترجمه بیگی ، خشایار و فیروزبخت ، مهرداد(1386) ، تهران انتشارات رشد چاپ دوم،صفحه 63-57.

    -حسینی نسب، سیدداود ؛ مصرآبادی ، جواد و آقاجان زاده ، ناهید.(1389).بررسی تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان دختر پایه سوم مقطع متوسطه تبریز ، مجله علوم تربیتی ، سال 3 ، شماره 11 ، ص 47 -64 .

    -فروتن، خدیجه. ( 1382 ). بررسی رابطه مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس راهنمایی شهرستان لامرد مهر ، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی شیراز.

    -عطاری، یوسفعلی؛ شهنی ییلاق، منیجه؛ محمد کوچکی، عاشور و بشلیده، کیومرث.(1384). بررسی تاثیر آموزش گروهی ممهارت های اجتماعی در سازگاری فردی – اجتماعی نوجوانان بزهکار در شهرستان گنبد کاووس،مجله علوم تربیتی و روانشناسی،دوره 3،سال 12،شماره 2، ص25-46.

    -کارتلج.جی و میلبرن.جی.اف.(1990). آموزش مهارتهای اجتماعی به کودکان. ترجمه محمد حسین

    کشمیری، معصومه.(1388).مقایسه مهارت های اجتماعی دانش آموزان دارای ناتوانی های یادگیری و عادی، مجله تعلیم و تربیت استثنایی ،شماره 95،ص23-31.

    -کریمی، مرید؛ کیخانی، ستار و محمدی، محمدباقر .(1389). تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی بر اختلالات رفتاری کودکان دبستانی، مجله علوم پزشکی ایلام، دوره18، شماره3، صفحه 62-63.

    -گرمارودی، غلامرضا و وحدانی نیا، مریم سادات.(1385).بررسی میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان، فصل نامه پایش، سال 5،شماره 2، صفحه154-153.

    -لیوارجانی، شعله و غفاری، سارا. (1389). بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع دوم متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 1388-89 ،  مجله علوم تربیتی ، سال سوم ، شماره 9،ص71-88.

    -لیوارجانی، شعله؛ گل محمدنژاد، غلامرضا  و قاسم شهانقی، معصومه .(1388). بررسی رابطه هوش هیجانی و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان دختر  دوره ی دبیرستانی تیزهوش و عادی شهرستان خوی در سال تحصیلی 88-89، مجله علوم تربیتی ، سال 2، شماره 5، ص 185-210.

    -ماتسون، جانی و تومالس اولندیک.(1989 ). بهبود بخشی مهارت های اجتماعی کودکان ارزیابی و آموزش، مترجم به پژوه، احمد.(1384).انتشارات اطلاعات، صفحه87-90.

    -مستعلمی، فروزان؛ حسینیان، سیمین  و یزدی، سید منور . (1384). تاثیر آموزش مهارتهای اجتماعی بر افزایش اعتماد به نفس دختران نابینای شهر تهران ، پژوهش در حیطه کودکان استثنایی ، ستال 5 ، شماره 4 ، ص 437 – 450.

    -محمدی، محمد و رضایی، شهرام.(1389).مقایسه مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش اموزان مادران شاغل و غیر شاغل، پایانامه دانشگاه آزاد اردبیل.

    -ملکی تبار، علیرضا؛ خوش کنش، ابوالقاسم و خدابخشی کولایی، آناهیتا.(1390). مقایسه خودپنداره و سازگاری اجتماعی در دانش آموزان پسر سالم و نابینا. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان، دوره13، شماره10، صفحه33.

    -نوری قاسم آبادی، ربابه.(1377). مهارت های اجتماعی از مجموعه آموزشی برنامه آموزش مهارت های اجتماعی، صفحه45-184 .

    -نویسر کانی راودی، مهدیه؛ یونسی، سید جلال و یوسفی اویه، مجید .(1387) .تأثیر آموزش مهارت های اجتماعی مبتنی بر قصه در کاهش نشانه های اختلال سلوک کودکان. فصل نامه خانواده پژوهی، سال4، شماره13، صفحه2-3.

    -نظری، ایمان  و حسین پور، محمد .(1388). اثر بخشی مهارت های اجتماعی بر اضطراب و عزت نفس دانش آموزان دختر دبیرستان باغملک ،یافته های نو در روانشناسی ، شماره 12 ، ص96 – 116.

    -یارمحمدیان، محمدحسین؛ مولوی، حسین و  ایران پورمبارکه اختر. (1382). بررسی رابطه بین دوستی های دو جانبه، پذیرش همسالان، خودپنداره و سازگاری اجتماعی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر سال سوم راهنمایی شهر اصفهان. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی، دوره4، شماره2، صفحه8-7.

    -یوسفی، فریده و خیّر، محمد.(1381). بررسی پایای و روایت مقیاس سنجش مهارت های اجتماعی ماتسون و مقایسه عملکرد دختران و پسران دبیرستانی در این مقیاس، مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره 18، شماره 2، صفحه1.

    -آقا بخشی، حبیب/ رویکرد مددکاری اجتماعی در زمینه اثرات اعتیاد بر نظام خانواده/ معاونت پژوهشی علوم بهزیستی و توانبخشی، 1375

    -احمدی، محمدسعید؛ حاتمی، حمیدرضا و اسدزاده، حسن(1389)، تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر زنجان ، فصلنامه پژوهش های روان شناسی اجتماعی ، سال دوم ، شماره 5 ، صص64-70.

    -افشار نیاکان ، صفورا.(1380). بررسی و مقایسه سازگاری عاطفی ، اجتماعی و آموزشی در دانش‌آموزان دختر و پسر رشته‌های ریاضی ، تجربی و انسانی. پایان‌نامه کارشناسی ارشدرشته علوم اجتماعی ، دانشگاه الزهرا ، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.

    -خداوردی فرد،محمد.(1385) مقایسه رابطه باورهای دینی، نگرش سیاسی-اجتماعی وعملکردتحصیلی باسازگاری اجتماعی دانشگاه شاهدوغیرشاهددانشگاه تهران.طرح پژوهشی با همکاری بنیاد شهید انقلاب اسلامی.

    -رضازاده ، محمدرضا . (1387). رابطه مهارت های ارتباطی و سازگاری زناشویی دردانشجویان، مجله روانشناسی معاصر ، شماره39، صص18-24.

    -زاهد، عادل ؛ رجبی ، سعیدوامیدی ، مسعود.(1391). مقایسه سازگاری اجتماعی،هیجانی ، تحصیلی ویادگیری خودتنظیمی در دانش آموزان باو بدون ناتوانی یادگیری مجله ی ، دوره ی 1، شماره ی 2،صص43-49.

    -رضویان‌شاد، مرتضی. (1384). رابطه هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان پایه سوم راهنمایی شهر تبریز در سال تحصیلی 84-83 . پایان‌نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تبریز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    -روغنچی، محمود .(1384). بررسی رابطه جهتگیری مذهبی با سلامت روان در دانشجویان دانشگاه رازی کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    - تقوی، مهسا؛ کلافی، یونس؛ طالعی؛ عبدالرسول؛ بزرگی، غلامرضا و تقوی، محمد آرش. (1389) طی پژوهشی به بررسی رابطه ی افسردگی با سازگاری مذهبی و حمایت اجتماعی در زنان. مجله دانشکده پزشکی اصفهان، سال بیست و هشتم، شماره 115، ص:900- 908.

    - زمستانی، مهدی؛ حسن نژاد، لیلا و نژادیان، علی. (1392). مقایسه کیفیت زندگی، کیفیت خواب و سازگاری اجتماعی بیماران سرطانی و افراد عادی شهر اهواز. مجله پزشکی ارومیه، دوره بیست و چهارم، شماره هفتم، ص: 482-471.

    - حسینی، ساناز و مقتدر، لیلا .(1388). اثر بخشی  آموزش راهبردهای مقابله با استرس بر سازگاری اجتماعی. فصلنامه اندیشه و رفتار. دوره سوم، شماره 12، ص:66-73.

    - حسن زاده پشنگ و همکاران (1391) طی پژوهشی به بررسی آموزش شیوه های مقابله با استرس بر تاب آوری، اضطراب، افسردگی و استرس بیماران مبتلا به ضایعه نخاعی . فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی جهرم، دوره دهم، شماره 3، 15-25.

    - بشارت و همکاران (1387) طی پژوهشی به بررسی رابطه سبک های مقابله با استرس و سطوح سازش روانشناختی با فرایند بهبود بیماران قلبی- عروقی. مجله دانشکده پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی تهران، دوره 66، شماره 8، ص:579-573.

    - بشارت، محمد علی؛  صالحی، مریم؛ شاه محمدی، خدیجه؛ نادعلی، حسین؛ زبر دست، عذرا. (1388). رابطه تاب آوری و سخت کوشی با موفقیت ورزشی و سلامت روانی در وزرشکاران. فصلنامه روان شناسی معاصر، دوره سوم، شماره 2، ص: 49-38.

    - عطاری، یوسفعلی؛ نیسی، عبدالکاظم؛ یوسفی، ناصر و  نبوی حصار، جمیله. (1383) . مقایسه سرسختی روانشاختی، هیجان خواهی و سنخ شخصیتی الف غیر سمی و سمی در بین مردان و زنان مبتلا به سرطان و افراد عادی مراجعه کننده به مراکز مشاوره و رواندرمانی شهر اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال یازدهم، ش 1و2، ص: 120-110.

    - رحیمیان بوگر، اسحق و اصغر نژاد، علی اصغر. (1387). رابطه سرسختی روانشناختی و خودتاب آوری با سلامت روان در جوانان و بزرگسالان بازمانده زلزله شهرستان بم. مجله روانپزشکی و ورانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره1، ص:70-62.

    - آزاد فلاح، پرویز؛ پور رضایی تجریشی، معصومه. (1380). بررسی تغییرات فشار خون بر اساس سرسختی در موقعیت شکست. مجله روانشناسی، 19 (5)، 203-215.

    - آقا یوسفی، علیرضا و شاهنده، مریم. (1391). رابط علی خشم و سرسختی روانشناختی با کیفیت زندگی در بیماران عروق کرونری. فصلنامه روانشناسی سلامت، شماره 3، ص: 26-12.

    - ساعتچی، محمود و امیری، علی اصغر. (1393). رابطه بین سرسختی روانشناختی و گرانباری نقش با سلامت روانی کارکنان. مجله روانپزشکی و ورانشناسی بالینی ایران، سال 14، شماره2، ص:34-22.

     

    منابع انگلیسی

    - Ashwill, J.D. (2001). Nursing care of chiren principles and practice. journal  Of Philadelphia: W.B. Saunders Company.

    - Albert, U. S., Koller, M., Wagner, U., & Schulz, K. D. (2004). Survival chances and psychological aspects of quality of life in patients with localized early stage breast cancer. Inflammation Research. 53 (Suppl. 2):36–S141.

    - Akin, S., Can, G., Durna, Z., & Aydiner, A. (2008). The quality of life and self-efficacy of Turkish breast cancer patients undergoing chemotherapy European. Journal of Oncology Nursing, 12: 449–456.

    - Antoni, M. H.. Lechner, S., Diaz, A., Vargas, S., Holley, H., Phillips, K McGregor, B., Carver, Ch. S., & Blomberg, B. (2009). Cognitive-behavioral Archive of SID stress management effects on psychosocial and physiological adaptation in women undergoing treatment for breast cancer. Brain, Behavior, and Immunity, 23: 580-595.

    - African Americans. Journal for the Scientific Study of Religious. 43, 237-260.

    Koenig, H. G., Mc Cllough, M. E., & Larson, D. B. (2001). Hand book of Religion and Health, New York, Oxford University Press.

    - Ashwill, J. D. (2001). Nursing care of children principles and practice. Philadelphia: W. B. Saunders Company.

    - Bottomley, A. (1997). Synthesizing cancer group interventions– a cancer group intervention in need of testing. Clin Psychol Psychother, 4: 51–61.

    - Ballinger, R. S., & Fallowfield, L. J. (2009). Quality of Life and Patient-reported Outcomes in the Older Breast Cancer Patient. Clinical Oncology, 21: 140-155.

    - Braun lewensohn, O; Sagy, Sh & Gury, R.(2010). Coping strategies as mediators of the relationship between sense of coherence and stress reactions: Israeli adolescents under missile attacks . journal  Anxity, Stress  & Coping . 1: 1-15.

    -Brunner LS, Suddarth DS.(2008). Textbook for Medical Surgical Nursing. Philadelphia: J.B: Lippincott; P. 685-687.

    -Beron, R.A. and Byrne, D. (1994). Social pycholog y: under standing hunan interaction c7th End). Allyn and Bacom: HNew yourk.

    - Clinical Issues and the Empirical Dimensions of the Religion and HealthConnection Mohr, W. K. (2006). Spiritual issues in psychiatric care. Perspective in Psychiatric care, 42, 3, 174-183.

    - Ciaramella, A., & Poli, P. (2001). Assessment of depression among cancer patients: The role of pain, cancer type, and treatment. Psycho-Oncology, 10: 156–165.

    - Culliford, L. (2002).  Spirituality and clinical care. British medical journal 325: 1434-36

    - Carr, A. (2004). The Science of Happiness and Human Ststerlin, 27 Church Road, hove, East Sussex BN3 2FA. journal  Of). Positive Psychology.

    - Cotran, R., Kummar, V., Robbins, S., Robbins martin, S., & Greenberg, J.(2003). Burket oral medicine. 10 ed. Philadelphia: JB Lippincott Co.P.195.

    - Clarkson, P. (2013). Gestalt counseling in action. London: Sage.

    - Carson, V. B., & Arnold, E. N. (2014). Mental health nursing. TheNurse-Patient Journey. Philadelphia: W. B. Saunders Company.

    - Distefano, M., Riccardi, S., Capelli, G., Costantini, B., Petrillo, M., & Ricci, C. (2008). Quality of life and psychological distress in locally advanced cervical cancer patients administered pre- operative chemo radiotherapy. Gynecol Oncol, 111(1): 144 -50.

    - Doolittle, B. R., & Farrell, M. (2004). The association between spirituality and

    depression in an urban clinic. Journal of Clinical Psychology. 6(3): 114-118.

    - Derogatis, L. R., Rickels, K., & Rock, A. (1983). The SCL-90 and MMPI. British.Journal of Psychiatrics. 128:280-289.

    - Desrosiers, A., & Miller, l. (2007). Relational spirituality and depression in adolescent girls. Journal of Clinical Psychology, 63, 10, 1021-1037.

    - Dalamia, S. G. (2006). Spirituality, Mental health, Physical health and health related quality of life among woman with HIV/AID: Integrating spirituality into mental health care. Issues in Mental Health Nursing, 27, 185-198.

    - Daaleman,T. P., & Kaufman, J. S. (2006). Spirituality and depressive symptoms in primary care out patients. Southern Medical journal. 99, 12, 1340-1345

    - Durkin, K.,  and Barber, B. (2002). Not so doomed: Computer game play and positive adolescent development. Applied Developmental Psychology, 23:373- 392.

    - Diener, E.(2002).  Subjective Well-Bing: the science of happiness, A proposal for a national inal index. . journal  Of American psychologyist, 55(5), 34-43.

    - Distefano, M., Riccardi, S., Capelli, G., Costantini, B., Petrillo, M., & Ricci, C. (2008). Quality of life and psychological distress in locally advanced cervical cancer patients administered pre- operative chemo radiotherapy. journal  Of Gynecol Oncol, 111(1): 144 -50.

    -Pribram, J. (2013). Making sense of spiritual health and well-being:Being human, becoming whole. A colloquium paper presented at the School of Nursing, University of Ballarat.

    -Fisher, K. H. (2000). Making sense of spiritual health and well-being:Being human, becoming whole. A colloquium paper presented at the School of Nursing, University of Ballarat.

    -Greer, J. A., Pirl, W. F., Park, E. R., Lynch, T. J., & Temel, J. S. (2008). Behavioral and psychological predictors of chemotherapy adherence in patients with advanced non-small cell lung cancer. Journal of Psychosomatic Res, 65: 550-53.

    -Groenvold, M., Fayers, P. M., Petersen, M. A., Sprangers, M. A., Aaronson, N. K., & Mouridsen, H. T. (2007). Breast cancer patients on adjuvant chemotherapy report a wide range of problems not identified by health-care staff. Breast Cancer Research and Treatment, 103 ((2): 185–195.

    - Hall, T.W & Edwards, K.j.(2002). The Spiritual Assessment Inventory: A Theistic Model and Measure for Assessing Spiritual Development. Journal for the Scientific Study Study of Religion, Volume 41, Number 2, June .pp;341-357.

    -Lazzarus, R.S. (1993). Sterss- related trensactions between person and environment. Inl. A.Pervin & M. Lewis (Eds), Perspectives in interactional psychology. New York: plenum.

    - LaCombe, S., & McGraw, T. (2010). Psychotherapy and your spiritual growth. Retrieved on Jan. 24, from http://www.myshrink.com/myspirit-connection.php

    - Gannon, N., and  Ranzij, R. (2005). Does emotional intelligence predict unique variance in life satisfaction beyond IQ and personality?Personality and Individual Differences, 38:1353-1364.

    - Goldberg, D.P. and Hillier,V.F.(1979). A scaled version of general health guestionnaire. psychological Medicine; 9:131- 145.

    - Paragament, K. I. (2013). The psychology of religion and coping. NewYork: Guilford press.

    - West, W. S. (2006). Counseling as a spiritual space in counseling and space creation. Proceedings of The 6th Annual International Counseling Conference, School Of Education, DurhamUniversity

    - Smith, D. W. (1992). A study of power and spirituality in polio survivors using the nursing model of Martha E. Rogers.Unpublished dissertation for the Ph.D., New York: New YorkUniversity.

    - Solomon, S., & Neria, Y. (2003). Hardiness, Attachment Style and long Term Psycological Distress among Israel: Pows and Combat Veterans. Personality and Indiviual Differences, 34,829-891.

    - Strebel, A., Cloete, A., & Simbayil, T. (2011). Social aspect of HIV/AIDS and health four-country report on formative research into the development of a HIV behavioral risk reduction intervention for  PlWHA Botswana, Lesotho, South Africa and Swaziland. Human Sciens Reserch Council . Availae form: htt://www.hsrc.ac.za/HAST-Projects.phtml.

    -UNAIDS. (2010). Globeal report  UNAIDS, report on the global AIDS epidemic: Availabe form:  htt://www. Unaids. Arg/globalreport.

    -Inzlicht, M., Aronson, J., Good, C., & Mckay, L. (2006). A particular Resilincy to threatening Enviromments. Journal of Experimental social psycology, 42,323-336.

    -Poudel, KC., nakahara, S., Poudel, Tk., & Jimba, M. (2007). Perceptions towards preventive behaviors against HIV transmission among PLWHA in Kathmanda, Neal. Journal of Public Health, 121 (12): 958-961.

    -Kobasa, S.C., Maddi, S.R. (1994). Hardiness and Mental Health. Journal of personality Assessment, 63 (2), 262-274.

    -Greer J,Pril WF, Park ER, lynch TJ, TJ, Temel Js.(2008). Behavioral and psycologictors of chemotherapy adherence in patients With advanced non- small cell lung cancer. Journal of psychoso Res;23(1):1-4.

    -Guimaraes MDC, Grinsztejn, B, Chin-H0ng, PV, Campos, LN., Gomes, VR., & Melo, VH. (2008). Bahavor surveillance: Prevelence and factors associated with higt-risk sexual behavior among HIV- infected men in Brazil in the post HAART era. Journal of adis and behevor among 12 (5): 741-747.

    - Hills, J., Paice, J. A., Cameron, J. R., & Shot, S. (2013). Spirituality and distress in palliative care consultation. Journal of Palliative Medicine, 8(4): 782-788.

    - Hoon, L., & Jung, K. H. (2008). The effect of psychiatric examination in drug

    intoxication: MMPI, BDI, SCL-90. Toxicology.letters.180, 1010-1616.

    - Jang, S. J., & Johnson, B. R. (2004). Explaining religious effect on distress among

    - Mann, J. R., Mckeown, R. E., Bacon, J., Vesselinor, R., & Bush, F. (2008). Religiosity, spirituality, and antenatal anxiety in southern U.S. women. Archives of women’s Mental Health. 11, 19-26.

    - McCullough, M. E., Hoyt, W. T., Larson, D. B., Koenig, H. G., Thoresen, C. (2000).

    - Sommer, j. M., Goldner, W., & Hsu, L. (2006). Prevalence and incidence studies of review anxiety disorders; a systematic literature. Canadean. journal of psychiatry.5(2): 100-113.

    - Sorajjakool, S., Aja, V., Chilson, B., Ramirez–Johnson, J., & Earll, A. (2008and spirituality: A study of the role of spirituality and meaning in the lives of individuals with sever depression. Pastoral psychology. 56,521-532.

    - Safaee, A., Moghimi-Dehkordi, B., Zeighami, B., Tabatabaee, H., & Pourhoseingholi, M. (2008). Predictors of quality of life in breast cancer patients under chemotherapy. Indian Journal of Cancer, 45(3): 107–111

    - Sandoval, G. A., Brown, A. D., Sullivan, T., & Green, E. (2006). Factors that influence patients’ overall perceptions of quality of care. International Journal of Quality Health Care, 18: 266–274.

    - Schreier, A. M., &Williams, S. A. (2004). Anxiety and quality of life of women who receive radiation or chemotherapy for breast cancer. Oncology Nursing Forum, 31(1): 127-130.

    - Spillers, R. L., Wellisch, D. K., Kim, Y., & Matthews, B. A. (2009). Comorbidities and health-related quality of life on self-efficacy for physical activity in cancer survivors. Psychooncology, 18(4):405-11.

    - Waltington, C. G., & Murphy, C. M. (2006). The roles of religion and spirituality among African–American survivors of domes violence. Journal of Clinical Psychology, 62,7, 837-857.

    - Yi, M. S., Mr. US, J. M., Wade, T. J., Ho. M. L., Hornung, R. W, Cotton, S., Peterman,A. H., Puchalski, C. M., & Tsevat, J. (2006). Religion spirituality and depressive symptoms in patints with HIV/AIDS. Journal of General Internal Medicine 21.521-27.

     

    - Taleghani F. Experiences of Patients with Breast Cancer, How They Cope: A Grounded Theory. [PhD Thesis] Tehran. Medical Sience University; 2005. [Text in Persian]

    - Perry, K., & Chang, Ch. (2007). Quality of life assessment in women with breast cancer. Health and Quality of life outcomes, 5(24): 1-14.

    - Hopko, R. D., Bell, L. J., Armento, M., Robertson S., Mullane, Ch., Wolf, N., & Lejuez, W. C. (2008). Cognitive-behavior therapy for depressed cancer patients in a medical care setting. Original Research Article Behavior Therapy, 39(2): 126-136.

    - Hopko, D. R., & Lejuez, C. W. (2008). A cancer patient’s guide to overcoming depression and anxiety: Getting through treatment and getting back to your life. New York: New Harbinger Press.

    - Kissane, D. W., Bloch, S., Miach, P., Smith, G. C., Seddon, A., & Keks, N. (1997). Cognitive-existtial group therapy for patients with primary breast cancer-techniques and themes. Psycho-0ncology, 6: 25-33

    - Lechner, S. C., Antoni, M. H., Lydston, D., LaPerriere, A., Ishii, M., Devieux, J., Stanley H., Ironson, G., Schneiderman, N., Brondolo, E., Tobin, J. N., & Weis, S. (2003). Cognitive–behavioral interventions improve quality of life in women with AIDS. Journal of Psychosomatic Research, 54: 253– 261.

    - Levy, M. (2008). Cancer fatigue: a review for psychiatrists. General Hospital Psychiatry, 30: 233–244.

    - Martell, C. R., Addis, M. E., & Jacobson, N. S. (2001). Depression in context: Strategies for guided action. New York: Norton.

    - Osborn, R. L,. Demoncada, A. C., & Feuerstein, M. (2006). Psychosocial intervention for depression, anxiety, anxiety and quality of life in cancer survivors: Meta- analyses. INT’L. Journal of Psychiatry in medicine, 36(1): 13-34.

    - Ozylkan, O., Balto, E., &Tekuzman, G. (1998). Impact of diagnosis and treatment on the quality of life in breast cancer patient. Neoplasma, 45(1): 50-52.

    - Palmen, J. L., & Fish, M. J. (2005). Association between symptom distress and survival in out- patients seen in a palliative care. Journal of Pain Symptom Manage, 29(6): 565-71.

    - Rehse, B., & Pukrop, R. (2003). Effects of psychosocial interventions on quality of life in adult cancer patients: Meta-analysis of 37 published controlled outcome studies, Patient Education and Counseling, 50: 179-186.

    - Takahashi, T., Hondo, M., Nishimura, K., Kitani, A., Yamano, T., & Yanagita, H. (2008). Evaluation of quality of life and psychological response in cancer patients treated with radiotherapy. Radiation Medicine, 26(7): 396–401.

    - Watson, M., Homewood, J., Haviland, Jo., & Bliss, J. M. (2005). Influence of psychological response on breast cancer survival: 10-year follow-up of a population-based cohort. European Journal of Cancer, 41:1710–1714

    - WHOQoL Group. (1993). Measuring Quality of Life: the development of the World Health Organization Quality of Life Instrument (WHOQoL). Geneva: World Health Organization.

    -Kobasa, S. (1982). the hardy personality: Toward a social psychology of stress and healthIn Sander, G.S.Social psychology of health and illness. Hillsdale, NJ: Erbium.

    - Soeken, K. Carson. (1998). to the spiritual needs of the chronically ill. Nursing clinics of  North America. 3 (22).

    -Lukman, J. Sorensen, K. (1996). Core principal & practice of medical surgical nursing. 14th edition,

    -philadephia, E.B. Saunder co.

    -Aranda, A.(2004). Quality of life in HIV positive patient. J Assco Nurses AIDS Care. 15(suppl): 265-273.

    -Hubble, J. (2003). Manual of AIDS. Translated by Ravanbakhsh, M. (2003). Tehran: Teymourzadeh publication.

    -Andrea M. Hussong. (2003).Stress coping style predicts aggression and social dominance in rainbow trout.

    -Dalton, MM ,Pakenham, KI.(2002 ). Adjustment of homeless adolescents to a crisis shelter: Application of a stress and coping mode Journal of Youth And Adolescence.

    -Paul Odhiambo Oburu (2004). Social Adjustment of Kenyan Orphaned Grandchildren,Perceived Caregiving Stresses and Discipline Strategies usedby their Fostering Grandmothers Psykologiska Institutionen Faculty of Education Göteborgs Universitet, Sverige Maseno University, Kenya

    -William D. Anderson (2007) Neuroendocrine Mechanisms, Stress Coping Strategies, and Social Dominance: Comparative Lessons about Leadership Potential Government Research Bureau at the University of South Dakota.

    -Meijer, Susan A.Coping.(2010). styles and locus of control as predictors for psychological adjustment of adolescents with a chronic illness, Article provided by Elsevier in its journal Social Science & Medicine.

    -HALA SAIED .(2006). STRESS, COPING, SOCIAL SUPPORT AND ADJUSTMENT AMONG FAMILIES OF CHD CHILDREN IN PICU AFTER HEART SURGERY Submitted in partial fulfillment of the requirementsFor the degree of Doctor of PhilosophyFrances Payne Bolton School of NursingCASE WESTERN RESERVE UNIVERSITY

    -Mitchell MC, Burns NR, Dorstyn DS. Screening for depression and anxiety in spinal cord injury with DASS-21. Spinal Cord 2008; 46(8): 547-51.

    -Keckeisen ME, Nyamathi AM.(2009). Coping and adjustment to illness in the acute myocardial infraction patient. J Cardi Nurs; 5: 25-33.

    -Pakenham KI. Coping with multiple sclerosis: development of a measure. Psychol Health Med 2011; 6: 411-28.

    -Inzlicht M, Aronson J, Good C., McKay L. A particular resiliency to threatening environments. J Exp Soc Psychol. 2006. 42. pp: 323-336.

    -Narimane M, Abbasi M. Relationship between Personality hardiness and Professional Burnout. Farasoyi moderiat. 2010. 2(7). [Text in Persian].

    -Subramanian S, Vinothkuma M.2009.Hardiness Personality, Self-Esteem and Occupational Stress among IT Professionals.Journal of the Indian Academy of Applied Psychology.2009. 35.pp: 48-56.

    -Guimaraes MDC, Grinsztejn B, Chin-Hong PV, Campos LN, Gomes VR, Melo VH, et al. Behavior surveillance: Prevalence and factors associated with high-risk sexual behavior among HIV-infected men in Brazil in the post- HAART era. AIDS and Behavior 2012; 12(5):741–747.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, رساله در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سرسختی روان شناسی ، سازگاری اجتماعی و سبک مقابله ای در بیماران اچ آی وی مثبت با بیماران سرطانی و افراد سالم
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت