پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت

تعداد صفحات: 118 فرمت فایل: word کد فایل: 1692
سال: 1392 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت

    پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد روان شناسی عمومی (M.A)

    چکیده:

    هدف از پژوهش حاضر ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت می باشد . جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر مقطع متوسطه شهر مشکین شهر در سال تحصیل1391-1390 تشکیل دهند به منظور تعیین نمونه مرحله اصلی پژوهش از میان دانش آموزان وابسته به اینترنت 80 دانش آموز به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند. با توجه به اینکه در تحقیقات همبستگی حداقل نمونه بایستی 30 نفر باشد (دلاور،1380)، به خاطر افزایش اعتبار بیرونی 80 نفر انتخاب شد. ابزار پژوهش مقیاس سنجش اعتیاد به اینترنت یانگ و - پرسشنامه کیفیت خواب پیتزبورگ و مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس می باشد نتایج یافته ها نشان داد مشکلات هیجانی بر کیفیت خواب دانش آموزان تاثیر گذار بوده و میتواند آن را پیش بینی کند بطوری که افسردگی، استرس و اضطراب به ترتیب میتواند کیفیت خواب دانش آموزان را پیش بینی کند و از خود بیگانگی با کیفیت خواب دانش آموزان رابطه معناداری دارد بطوریکه مولفه های از خود بیگانگی (به ترتیب احساس ناتوانی و احساس انزوا)میتواند پیش بینی کننده کیفیت خواب دانش آموزان باشد.

    کلمات کلیدی: مشکلات هیجانی- از خود بیگانگی – کیفیت خواب – وابستگی به اینترنت

     

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

    دسترسی به اینترنت پدیده ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار می گیرند (علوی و همکاران، 1389). اینترنت در همه جا حضور دارد و تعداد کاربران اینترنت به طور شگفت آور در حال افزایش است (هاردی وتی [1]، 2007) از آنجا که برقراری ارتباط اصلی ترین دلیل استفاده کاربران از اینترنت می باشد بنابراین اینترنت تأثیر خوبی بر ارتباط داشته باشد (پورشهریاری، 1386). دوستی ها را کمتر کرده و زمان کمتری با خانواده صحبت می کنند استرسورهای بیشتری را تجربه کرده اند و احساس تنهایی و افسردگی می کنند (آفونوس[2] ، 1999).

    گلدبرگ[3]  برای اولین بار اختلال اعتیاد به اینترنت را در جولای 1995 میلادی مطرح کرد و معیارهای تشخیص آن را ثبت نمود (گونزالمی[4] ، 2008)محققان خاطرنشان کردند که استفاده مفرط از اینترنت، تأثیر سوئی روی بهداشت روانی دارد (تروئر[5]، 2001). مشکلات خواب از جمله مشکلاتی است که در نتیجه اعتیاد به اینترنت به وجود می آید و باعث می شود که کیفیت آن در این گروه از نوجوانان به مراتب پایین باشد.مطالعات انجام شده شیوع بالاتر مشکلات  خواب را در جمعیت بالغین گزارش کرده اند و این در حالی است که با توجه به نتایج پژوهش این مشکلات به مراتب در نوجوانان و جوانان وابسته به اینترنت بیشتر هم می باشد(کوبی و همکاران[6]، 2001؛ موئدفر و همکاران، 2007)پژوهش ها نشان می دهد که مشکلات هیجانی که از آثار منفی اعتیاد به اینترنت می باشد، دلیلی برای کاهش کیفیت و سلامت خواب هستند (برول[7]، 2006)  در واقع مشکلات هیجانی از قبیل افسردگی، اضطراب و استرس از جمله متغیرهای هستند که باعث تشدید مشکلات خواب در نوجوانان وابسته به اینترنت شود.در مطالعه ابرانی و همکاران، 2009  نشان داده شد که اضطراب هم به عنوان یک فرایند و نتیجه استفاده چیزی از اینترنت و هم عامل خطر برای استفاده از آن است. یکی دیگر از متغیرهایی که احتمالاً با اعتیاد به اینترنت مرتبط است و می تواند مشکلات خواب افراد وابسته به اینترنت را تشدید کند متغیر از خودبیگانگی است این متغیر از سه مولفه کناره گیری ، ناتوانی  و ناهنجاری تشکیل شده است (زکی، 1388).در یکی از مطالعات انجام شده در کشور کره جنوبی مشخص شد که در دانش آموزان دبیرستانی، اعتیاد به اینترنت با احساس بیگانگی از خود ارتباط دارد (لی ، 1998)

    نتایج مطالعات حاکی است که استفاده افراطی از اینترنت باعث آرامش نداشتن و افزایش اضطراب و در نتیجه دشواری در به خواب رفتن (آونس و همکاران[8]، 1999) کوتاهی دوره خواب، تغییر آرایش خواب و تضعیف کیفیت خواب (هیگوچی[9]، 2005) و افزایش هوشیاری، انگیختگی فیزیولوژیک و دشواری در به خواب رفتن (کاوجو کهن و همکاران، 2000) می شود.

    کرات و همکاران  (1998) دریافتند استفاده از اینترنت با احساس تنهایی ارتباط مستقیم دارد.کانگ[10] (1999) عنوان کرد که هر قدر احساس بیگانگی با خود و اضطراب و تنش در کاربران اینترنت بیشتر باشد این افراد اعتیاد بیشتری به ایجاد رابطه از این طریق پیدا می کنند(.ساندرس[11]؛2000؛ به نقل از گل شکوه، 1389) در تحقیق نشان داد که 45 درصد زنان وابسته به اینترنت دوره هایی از افسردگی را تجربه کرده اند. همچنین 51 درصد آنان خود را دارای تیپ شخصیتی درون گرا معرفی کردند.پورشهریاری (1386) در پژوهشی نشان داد که تفاوت معنی داری بین دختران وابسته به اینترنت و غیر اینترنت در متغیرهای افسردگی، انزوا اجتماعی و روابط خانوادگی وجود دارد.نتایج پژوهش درگامی و رضوی (1386) نشان داد که کاربران وابسته به اینترنت درجات مختلفی از رفتارهای روانی- اجتماعی مانند احساس بیگانگی از خود، احساس ضعف ناتوانی در انجام امور، رفتار ناهنجار راجتماعی، اجتماع گریزی، درون گرایی و رفتار احساس را از خود نشان می دادند. کائو و سو[12] (2007) به این نتیجه رسیدند که اعتیاد به اینترنت با متغیرهای روان شناختی مانند کمرویی، تنهایی، خودآگاهی اضطراب و افسردگی و ارتباطات درون فردی ارتباط دارند.کیفیت خواب نامناسب با افزایش تنش، تحریک پذیری، افسردگی با طور کلی با رضایت کمتر از زندگی ارتباط دارد. (آلوبا و همکاران[13]، 2007).

    ناستی زایی (1388) در پژوهشی نشان داد که سلامت  عمومی کاربران وابسته به اینترنت (خصوصاً در زیر مقیاس های اضطراب و افسردگی) نسبت به کاربران عادی در معرض خطر بیشتری بود.گل شکوه (1389) در پژوهشی دریافتند که بین انزوا اجتماعی، افسردگی و اضطراب با اختلالات خواب کاربران اینترنت رابطه معناداری وجود داردبا توجه به تمام موارد ذکر شده برای نوجوانان و جوانان وابسته به اینترنت، هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط  بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با میفیت خواب دانش آموزان وابسته به اینترنت می باشد.

    بیان مسئله

    دسترسی به اینترنت، پدیده ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار می گیرند (علوی ، 1389). اینترنت در همه جا حضور دارد و تعداد کاربران اینترنت به طور شگفت آوری در حال افزایش است (هاردی و تی[14]، 2007). به طور تقریبی شبکه اینترنت در ماه مارس 2007  در حدود 274،114،1،426 نفر کاربر داشته است. با توجه به آمارهای موجود در چند سال اخیر نیز، تعداد کاربران اینترنت در کشور ما 25 برابر شده است (آرشلو[15]، 2006).

     از آن جا که برقراری ارتباط، اصلی ترین دلیل استفاده کاربران از اینترنت می باشد، پس باید انتظار داشته باشیم که اینترنت تأثیر خوبی بر آنها داشته باشد. اما افزایش آمارهای مربوط به اعتیادهای روانشناختی به اینترنت همراه با تأثیرات منفی که می تواند بر کارکرد اجتماعی اشخاص داشته باشد، تأثیرات مثبت این جنبش عظیم تکنولوژیکی را زیر سؤال برده است (پورشهریاری، 1386). اینترنت به لحاظ گستردگی موضوعات،‌ تنوع مطالب و به روز بودن اطلاعات و بهره بردن از جاذبه های سمعی و بصری، مخاطبان فراوانی را به خود جذب نموده است؛ ازجمله نوجوانان وجوانان به دلیل نوگرایی از این پدیده به خوبی استقبال نموده اند به طوریکه این گرایش افراطی مشکلات عمده بهداشت روانی و روابط اجتماعی سالم را به همراه داشته است (استفانسکو و همکاران[16]، 2007). مطالعات اخیرنشان می دهد که استفاده از اینترنت سبب ایجاد احساس بدبختی، تنهایی و بطورکلی کاهش سلامت روانی می شود. اشخاصی که از اینترنت بیشتر استفاده می کنند دوستی ها را کمتر حفظ کرده، زمان کمتری با خانواده صحبت می کنند، استرسورهای بیشتری را تجربه کرده اند و احساس تنهایی و افسردگی می کنند (آفونوس[17]، 1999).

    گلدبرگ[18] برای اولین بار اختلال اعتیاد به اینترنت را در جولای 1995 میلادی مطرح کرد و معیارهای تشخیصی آن را ثبت نمود (گونزالس[19]، 2008). به طوری که این اختلال را می توان نوعی استفاده از اینترنت تعریف کرد که مشکلات روانشناختی ، اجتماعی، درسی و یا شغلی در زندگی فرد ایجاد می کند (کاپلان[20]، 2007). اعتیاد به اینترنت یا وابستگی رفتاری به اینترنت صرف نظر از این که آن را یک بیماری یا آسیب روانی یا معضل اجتماعی بدانیم پدیده ای است مزمن، فراگیر و عود کننده که با صدمات جدی جسمانی، مالی، خانوادگی، اجتماعی و روانی همراه است (شایق و همکاران، 1388). مسئله استفاده مفرط و آسیب شناسانه از اینترنت، توجه روانشناسان و سایر محققین را به خود جلب کرده است (ین و همکاران[21]، 2007). بطوری که پژوهش های انجام گرفته در زمینه اعتیاد به اینترنت، نتایج ضد و نقیضی را گزارش می کند.

    محققان خاطر نشان کردند که استفاده مفرط از اینترنت، تأثیر سویی روی بهداشت روانی دارد (تروئر[22]، 2001؛ کائو و هاسیو[23]، 2000؛ یلویس و مارکس[24]، 2005؛ لی و شانگ[25]، 2006).

    مشکلات خواب از جمله مشکلاتی است که در نتیجه اعتیاد به اینترنت به وجود می آید و باعث می شود که کیفیت آن در این گروه از نوجوانان به مراتب پایین باشد. هر چند تحقیقات در زمینه مشکلات خواب افراد وابسته به اینترنت بسیار کم و انگشت شمار می باشند. اما تحقیقات انجام شده حاکی از آن است که استفاده زیاد و تفریح گونه از اینترنت با آسیب های جدی در عملکرد فردی نظیر تنهایی و مشکلات خواب مرتبط است (کوبی و همکاران،[26]2001). نظر به اهمیت سلامت خواب، مطالعات گسترده ای در بررسی جنبه های گوناگون اختلالات خواب صورت پذیرفته است. بسیاری از این مطالعات به بررسی کیفیت خواب به عنوان یک شاخص مطرح از سلامت عمومی فرد پرداخته اند (هسلر[27]، 2005؛ جین سوک[28] ، 2004) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که یکی از آثار وابستگی نوجوانان به اینترنت این است که افراد وابسته، زمان کمتری را با خانواده خود می گذرانند. از علائم این وابستگی، گوشه گیری، اختلال در الگوی خواب، احساس نیاز به تنها بودن و فراموش کردن مسئولیت های خانوادگی است (موئدفر و همکاران، 2007). نتایج مطالعات حاکی است که تأثیر استفاده افراطی از اینترنت باعث آرامش نداشتن و افزایش اضطراب و در نتیجه دشواری در به خواب رفتن (آونس[29]، 1999)، کوتاهی دوره خواب، تغییر آرایش خواب و تضعیف کیفیت خواب (هیگوچی[30]، 2005) و افزایش هوشیاری، انگیختگی فیزیولوژیک و دشواری در به خواب رفتن (کاجوکهن[31]، 2000) می شود.

    مطالعات انجام شده شیوع بالاتر مشکلات خواب را در جمعیت بالغین گزارش کرده اند و این درحالی است که با توجه به نتایج پژوهشی این مشکلات به مراتب در نوجوانان و جوانان وابسته به اینترنت بیشتر هم می باشد (کوبی ، 2001؛ موئدفر ، 2007).

     پژوهش ها نشان می دهند که مشکلات هیجانی که از آثار منفی اعتیاد به اینترنت می باشد، دلیلی برای کاهش کیفیت و سلامت خواب هستند (برون و همکاران[32]، 2006). در واقع مشکلات هیجانی از قبیل افسردگی، اضطراب و استرس از جمله متغیرهایی هستند که می تواند باعث تشدید مشکلات خواب در نوجوانان وابسته به اینترنت شود. بی خوابی و خستگی از جمله علائم جسمانی مرتبط با این اختلالات است که باعث تغییرات رفتاری مثل اختلالات خواب، انزوا و گوشه گیری از اجتماع  می شود (بک، 1978؛ به نقل از بهرامی پور و ارغنده، 1383).کم خوابی با کاهش کیفیت زندگی، سلامت جسمی، روانی، اجتماعی و عاطفی فرد ارتباط دارد (کشاورز اخلاقی و گله بندی، 2009؛ به نقل از عباسی و همکاران، 1391). آلوبا و همکاران[33] (2007) نشان دادند که کیفیت خواب نامناسب با افزایش تنش، تحریک پذیری، افسردگی و به طور کلی با رضایت کمتر از زندگی ارتباط دارد. کائو و سو[34](2007) به این نتیجه رسیدند که اعتیاد به اینترنت با متغیرهای روانشناختی مانند کمرویی، تنهایی، خودآگاهی، اضطراب، افسردگی و ارتباطات دورن فردی ارتباط دارند. موری  و همکاران[35] (2009) در پژوهشی نشان دادند که خواب آلودگی با نمرات بالا در مقیاس های اضطراب و افسردگی همراه بود.

    در مطالعه برانی و همکاران[36] (2009) نشان داده شد که اضطراب هم به عنوان یک برایند و نتیجه استفاده جبری از اینترنت و هم عامل خطر برای استفاده از آن است.گل شکوه (1389) در پژوهش خود نشان داد که بین انزوای اجتماعی، افسردگی و اضطراب با اختلالات خواب کاربران اینترنت رابطه معناداری وجود دارد. خواجه موگهی و علاسوند (1389) در پژوهش خود نشان دادند که آسیب پذیری در برابر استرس، تکانشی بودن، فعالیت و هیجان خواهی پیش بینی کننده های اعتیاد به اینترنت می باشند. آکین و اسکیندر[37] (2011) در پژوهش خود نشان دادند که اعتیاد به اینترنت تأثیر مستقیم بر افسردگی، اضطراب و استرس دارد.

  • فهرست و منابع پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت

    فهرست:

     

    فصل اول (کلیات پژوهش)

    مقدمه. 1

    بیان مسئله. 3

    اهمیت و ضرورت تحقیق. 8

    اهداف پژوهش... 11

    هدف کلی.. 11

    اهداف جزئی.. 11

    سوالات پژوهش... 11

    فرضیه های پژوهش... 12

    تعریف مفهومی (نظری) و عملیاتی متغیرها 12

    فصل دوم ( ادبیات و پیشینه پژوهش)

    مقدمه. 16

    اعتیاد اینترنتی.. 16

    تاریخچه اینترنت.. 19

    تاریخچه اینترنت در ایران. 19

    ژورنالیسم الکترونیک... 20

    انواع اعتیاد اینترنتی.. 20

    آثار و پیامدهای اعتیاد اینترنتی.. 21

    بررسی دیدگاه های مختلف درباره اینترنت.. 23

    جکس اتالی.. 23

    داگلاس راشکوف.. 23

    ناتام گاردلز. 24

    ایزومی آیزو. 24

    کارابی گاکیو. 24

    زیایونگ وو. 25

    آسیب های روانی اینترنت.. 25

    اختلال های روانی کاربرد نادرست اینترنت.. 26

    مهمترین کابردهای اینترنت در شبکه های خبری تلویزیونی.. 27

    راهبردهای درمانی.. 28

    اختلال خواب.. 30

    تاریخچه خواب.. 43

    تعریف اختلالات خواب.. 44

    علائم عمده اختلالات خواب.. 44

    طبقه بندی اختلالات خواب: 45

    بد خوابی ها 46

    الف)  بی خوابی اولیه. 46

    ب)  پر خوابی اولیه. 46

    د) اختلالات خواب «وابسته به تنفس» 47

    ه ) اختلال خواب چرخه شبانه روزی.. 48

    و)  بد خوابی نا معین(NOS) 48

    نابهنجاریهای خواب.. 49

    الف) اختلال کابوس... 49

    ب) اختلال وحشت شبانه. 50

    ج) اختلال راه رفتن در خواب : 50

    د) پاراسومیناهای نامشخص... 51

    اختلالهای خواب توام با یک اختلال روانی دیگر. 51

    اختلال خواب ناشی از بیماریهای عمومی طبی. 51

    اختلالات خواب ناشی از مصرف مواد. 52

    درمان اختلالات خواب.. 54

    دارو درمانی.. 54

    درمانهای شناختی و رفتاری: 54

    مشکلات هیجانی.. 55

    اضطراب.. 55

    علایم اضطراب.. 56

    شیوع اختلالات اضطرابی.. 56

    نظریه های اضطراب.. 56

    افسردگی.. 59

    شیوع افسردگی.. 59

    نشانه های افسردگی.. 59

    مفهوم استرس... 61

    دیدگاه های مربوط به استرس... 65

    دیدگاه پزشکی.. 65

    مقابله با استرس... 67

    انواع روشهای مقابله. 68

    از خود بیگانگی.. 69

    تاریخچه از خود بیگانگی.. 69

    تعریف جامع از خود بیگانگی.. 71

    قلمرو روان‌شناسی اجتماعی از ازخود بیگانگی.. 73

    اشکال پنج گانه سمین از خود بیگانگی عبارتند از. 76

    تحقیقات انجام شده در داخل و خارج کشور. 79

    فصل سوم (روش پژوهش)

    روش پژوهش... 83

    روش اجرا 83

    جامعه آماری و نمونه آماری.. 84

    ابزار پژوهش... 84

    روش تجزیه و تحلیل داده ها 87

     

    فصل چهارم (تجزیه و تحلیل داده ها)

    مقدمه. 89

    الف) یافته های جمعیت شناختی.. 89

    ب) یافته های توصیفی.. 91

    ج) یافته های استنباطی.. 93

    فصل پنجم(بحث و نتیجه گیری)

    بحث و نتیجه گیری.. 97

    محدودیت های پژوهش... 98

    پیشنهادات پژوهشی.. 98

    پیشنهادات کاربردی.. 99

     

    .

    منبع:

    - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384) آزمونهای روانشناختی. انتشارات باغ رضوان.

    - اسد زندی، مینو و سیاری، رقیه و عبادی، عباس و سنایی نسب، هرمز (1390). میزان فراوانی افسردگی، اضطراب و استرس در پرستاران نظامی. مجله طب نظامی،2، 103-108.

    - اصانلو، زهرا و پورمحمدرضای تجریشی، معصومه و سروری، محمد حسین. (1390). تأثیر آموزش مدیریت هوش هیجانی بر کاهش نشانگان استرس مادران کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر. فصلنامه کودکان استثنایی، سال 11، شماره 2، ص 151-162.

    - آراسته، مدبر. (1386). بررسی بی خوابی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کردستان. مجله علوم پزشکی کردستان، سال 12، شماره 3، ص 63-58.

    - بهرامی پور، منصوره و ارغنده، فاطمه. (1383). رابطه اختلالات خواب و افسردگی در نوجوانان دختر و پسر نابینا و نیمه بینا. دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره 21 و 22، ص 74-59.

    - پور شهریاری، مه سیما. (1386). مقایسه افسردگی، انزوای اجتماعی و ارتباطات خانوادگی دانش آموزان دختر کاربر و غیر کاربر اینترنتی دبیرستان های تهران. مطالعات روانشناختی، دوره 3، شماره 2، ص 64-49.

    - خواجه موگهی، ناهید و علاسوند، مریم. (1389). بررسی متغیرهای شخصیتی پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت. مجله علمی پزشکی، دوره 9، شماره 4، ص 366-359.

    - داوود آبادی، معصومه. (1385). رابطه اینترنت با سلامت روان و ویژگی های شخصیتی. دانشگاه تربیت مدرس.

    - درگاهی، حسین و رضوی، سید منصور. (1386). اعتیاد به اینترنت و عوامل مؤثر بر آن در ساکنان منطقه 2 غرب تهران. فصلنامه چایش، سال 6، شماره 3، ص 272-265.

    - دلاور، علی، (1380).  روش تحقیق در روان شناسی و علوم تربیتی، تهران، نشر ویرایش.

    - زکی، محمد علی. (1388). بیگانگی اجتماعی جوانان (مطالعه موردی: دانشجویان دختر و پسر دانشگاه اصفهان). پژوهش جوانان، فرهنگ و جامعه، شماره3، ص 51-25.

    - شایق، سمیه و آزاد، حسین و بهرامی، هادی. (1388). بررسی اعتیاد به اینترنت و رابطه آن با ویژگی های شخصیتی در نوجوانان تهران. اصول بهداشت روانی، سال 11ف شماره 2، ص 158-149.

    - عباسی، سهیلا و مهدی زاده، سودابه و پیامی بوساری، میترا. (1391). ارتباط سطح سلامت عمومی با کیفیت خواب در مصدومان شیمیایی مبتلا به برونشیولیت انسدادی. مجله طب نظامی، دوره 14، شماره 1، ص 19-15.

    - علوی، سید سلمان و اسلامی، مهدی و مراثی، محمدرضا و نجفی، مصطفی و جنتی فرد، فرشته و رضاپور، حسین. (1389). ویژگی های روان سنجی آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ. مجله علوم رفتاری، دوره 4، شماره 3، ص 189-183.

    - علوی، سیدسلمان و مرآثی، محمدرضا و جنتی فرد، فرشته و اسلامی، مهدی و حقیقی، محمد. (1389). بررسی ارتباط علایم روانپزشکی با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه های شهر اصفهان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی همدان، دوره 17، شماره 2، ص 65-57.

    - کاپلان و سادوک. 2005. خلاصه روان پزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری، 1380. نشر سمت. جلد سوم ، ص 300.

    - گدازگر، حسین و موسی پور، علیمراد. (1383). بررسی تأثیرات استفاده از اینترنت بر نسبی‌نگری هنجاری و جهانی‌نگری دانشجویان دانشگاه تبریز . دو فصلنامه علوم اجتماعی دانشگاه فردوسی مشهد، سال 1، شماره 3، ص 183.

    - گل شکوه، فرزانه. (1389). رابطه بین گوشه گیری اجتماعی، افسردگی و اضطراب با اختلالات خواب در کاربران اینترنت شهر اهواز. یافته های نو در روانشناسی، دوره 5، شماره 16، ص 55-43.

    - مسعود نیا، ابراهیم. (1390). رابطه استفاده آسیب شناختی/جبری از اینترنت با بروز علائم اضطراب و بیخوابی در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه یزد. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 61، ص 96-75.

    - ناستی زایی، ناصر. (1388). بررسی ارتباط سلامت عمومی با اعتیاد به اینترنت. طبیب شرق، دوره 11، شماره 1، ص 63-57.

    - نوبهار، منیر و وفایی، عباس علی. (1386). بررسی انواع اختلالات خواب و روش های مقابله با آنها در سالمندان. سالمند، سال 2، شماره 4، ص 268-263.

    - آتش روز ،ب.،پاکدامن ،ش.، عسگری ،ع. 1387. پیش بینی پیشرفت تحصیلی از طریق میزان دلبستگی . فصلنامه خانواده پژوهی ، سال 4، شماره 14 ، ص 196-194.

    - اسلامی ، محسن ( 1383 ) . « قابلیت های آموزشی شبکه جهانی  میزان دسترسی ، استفاده از آن و دیدگاه دانش آموزان و آموزگاران دوره دبیرستان » . برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعان و ارتباطات ، تهران : آییژ، ص 44.

    - توربان، افریم؛ رینز، کلی و پاتر، ریچارد، (1386)، مقدمه­ای بر فناوری اطلاعات، مترجمان: اکبر مصطفوی، جواد اکبری، مجتبی مصطفوی، انتشارات شرکت ناقوس اندیشه، ص12.

    - پستمن ، نیل ( 1373 ) ؛ زندگی در عیش ، مردن در خوشی ؛ ترجمه صادق طباطبایی ؛ تهران : سروش، ص 109

    - جاریانی ، ابوالقاسم (1381) ؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات ، رویکردی جدید در اموزش پرورش ؛ مجله رشد تکنولوژی آموزشی ، دور هیجدهم ، شماره سه، صص 43 و 44

    - حسینی نسب ، د . اقدم ، ع. 1375 . فرهنگ واژه ها ، تعاریف و اصطلاحات تعلیم و تربیت . تبریز : انتشارات احرار ، ص 587 .

    - رابینز، استیفن، (1386)، تئوری سازمان (ساختار و طرح سازمانی)، مترجم: سید مهدی الوانی و حسن دانایی فرد، انتشارات صفار- اشراقی، چاپ نوزدهم، صص 151-175.

    - سیف، ع . 1368.روان شناسی پرورشی . تهران : انتشارات آگاه ، ص 549.

    - سیفی، محمد (1380) کاربرد تکنولوژی درآموزش عالی ایران، اولین همایش کاربرد تکنولوژی آموزشی در آموزش عالی ایران، اراک، دانشگاه اراک

    - شریعتمداری، مهدی، (1385)، اصول و مبانی مدیریت (مدیریت عمومی)، انتشارات کوهسار، چاپ دوم، ص 79-80.

    - شعبانی ، حسن ( 1383 ) « چالش ها و رویکردهای عصر اطلاعات و ضرورت تحول در ساختار و فرآیند یاددهی – یادگیری آموزش عالی » ، چکیده مقالات همایش برنامه درسی در عصر فناوری اطلاعات ، تهران : انجمن برنامه درسی ایران، 76.

    - صرافی­زاده، اصغر، (1383)، فناوری اطلاعات در سازمان (مفاهیم و کاربرد ها)، انتشارات میر، چاپ اول، صص 30- 35.

    - صرافی­زاده، اصغر؛ علی پناهی، علی، (1382)، سیستم­های اطلاعات مدیریت، انتشارات میر، چاپ سوم، ص 18-22.

    - علی احمدی، علی رضا، (1383)، مجموعه مقالات مدیریت فناوی، تهران، انتشارات تولید دانش، ص 6.

    - علی احمدی، علی رضا؛ شمس عراقی شراگیم، (1382)، فناوری اطلاعات و کاربردهای آن، انتشارات تولید دانش، صص 1-4.

    - کوشا، مرتضی؛ رفیعی، محمود، (1386)، عوامل موفقیت و شکست پروژه های IT در سازمان­ها، ارائه شده در دومین کنفرانس بین المللی مدیریت، محور 5- سیستم ها و فناوری اطلاعات، صص 51و52.

    - پورجمشیدی، مریم(1386) بررسی تاثیرآموزش به کمک شبکه های اطلاع رسانی بیشرفت تحصیلی درس ادبات فارسی دانش آموزان پایه اول راهنمایی شهر تهران،مجله علوم اجتمایی و انسانی دانشگاه شیراز:دوره بیست و ششم،شماره سوم،پاییز 1386.

    - احمدی، علی اصغر ( اصول تربیت ) انتشارات سازمان انجمن اولیاء و مربیان تهران 1378

    احمدی، امید؛ متقدم، علی اکبر(1361).روانشناسی خواب. مشهد: آستان قدس رضوی.

    افخم ابراهیمی، عزیزه؛ قلعه بندی، میرفرهاد؛ صالحی، منصور؛کافیان تفتی ،علیرضا؛ وکیلی، یعقوب؛ اخلاقی فارسی، الهه (1386). بررسی پارامترهای خواب وعوامل تاثیر گذار بر کیفیت خواب بیماران سرپایی مراجعه کننده به درمانگاههای منتخب بیمارستان رسول اکرم (ص). مجله دانشگاه علوم

    ی، حسن؛کمال پور، نسرین(1383). چگونه با افکار و اعمال وسواسی مقابله کنیم. فصلنامه اصول بهداشت روانی،(21)،11-1.

    تولایی، عباس؛ آثاری، شروین؛ نجفی، مصطفی؛ حبیبی، مهدی؛ قانعی، مصطفی(1383).مطالعه کیفیت خواب در جانبازان شیمیایی. مجله طب نظامی،( 4)، 249-241.

    جوان، عبدالرسول؛ محمدی، علی؛ خرامین، شیر علی؛محبی، سمانه(1386).مجله ارمغان دانش، (3)، 86-79.

    حسنعلی زاده، مهدیه(1388).مقایسه اثر بخشی دو درمان فراشناختی و دارویی در کاهش نشانه های بیماران مبتلا به وسواس فکری-عملی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    حمزه ای مقدم، اکبر(1375).مروری بر خواب و اختلالات آن، کرمان: انتشارات خواجوی کرمانی

    خسروی، معصومه؛ بهرامی، حسین علی؛عزیزی مقدم، میعاده(1387).بررسی مقایسه ای مولفه های نشخواری فکری در بیماران افسرده، وسواس-اجباری و افراد عادی. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، (1)،72-65. 

    دسیلوا، پادمال؛راچمنف استانلی(1934). حقایقی درباره اختلال وسواس، مترجم؛ رضا شاپوریان (1385). تهران: رشد          

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه(1387).روش تحقیق در علوم رفتاری،تهران: آگه.

    شریف زاده، سعیده(1378).بررسی اختلالات خواب و شدت آسیب زایی عوامل محیطی خواب در بیماران بستری در بخش های مراقبت های ویژه قلبی. پایان نامه ی کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    صاحبی، علی(1378). پدیدار شناسی نگرانی به عنوان مفهومی جدید در گستره ی پژوهشهای بالینی. مجله دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه فردوسی مشهد،(24)،  98-81.

    عباسی، شهناز(1382).وسواس ها و روش های درمانی و شناختی آن.پایان نامه کارشناسی،دانشگاه آزاد واحد ساری.

    قاسم زاده، حبیب اله؛ توکلی، سعید(1385).نظریه و درمان شناختی – رفتاری وسواس .فصلنامه  تازه های علوم شناختی،(29)،65-54

    کاپلان-سادوک (2005). دستنامه روانپزشکی بالینی، مترجم؛ محسن ارجمند(1390) تهران:ارجمند.

    کلاگری، شهره؛ افشارمقدم، فاطمه؛ آذر، ماهیار(1380).انواع احتلالات حواب در پرستاران.مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان،(7)،50-46.

    منصوری، احمد؛فرنام، علیرضا؛محمودعلیلو، مجید؛بخشی پور رودسری،عباس(1389(. مقایسه نشخوار فکری در بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده اختلال وسواس اجبار اختلال اضطراب فراگیرو افراد بهنجار. مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی سبزوار،(3)،195-189.

    مورین، چارلز(2001). روانشناسی بی خوابی. مترجمان؛علیرضا، بخشایش؛آنیتا، لشکریان (1381). یزد: دانشگاه یزد.

    معنوی، عزالدین(1381). خواب و رویا از دیدگاه پزشکی. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    جاریان، بهمن(1375). روانشناسی نگرانی.مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، (2)،60-52.

    نجاریان، بهمن؛ تقوایی، محمود؛شکرکن حسین(1377).ساخت و اعتباریابی مقیاس AWI برای سنجش نگرانی دانشجویان.فصلنامه علمی – پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا،(25)،97-83.

    حقیقی، خسرو صادق؛یزدانی، زهره؛ زحل، محمدعلی(1390).بی خوابی در بیماران مبتلا به آپنه انسدادی خواب.مجله علمی – پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، (4)،250-245.

    هاوتون، کیت؛ سالکوسکیس، پال م؛کرک، جوان؛ کلارک، دیوید م(1989).مترجم؛حبیب اله  قاسم زاده (1387).تهران: ،ارجمند..

    - Affonoso, B. (1999). University of Nevada ,Reno. Is the internet affecting the social skills of our children? December 1.

    - Akin, A & Iskender, M. (2011). Internet Addiction and Depression, Anxiety and Stress. International Online Journal of Educational Sciences, 3(1): 138-148.

    - Alavi, SS. (2009). Psychometric characteristics of questionnaires measuring the severity of internet addiction GPIUS, CIUS List student at university [research project]. Isfahan: Isfahan University.

    - Aloba OO, Adewuya AO, Ola BA, Mapayi BM&  Validity of the Pittsburgh Sleep Quality Index (PSQI) among Nigerian university students, Sleep Med. 2007;8(3):266-70.

    - Anderson. Keith (1997). Internet use among Callege Students: An exploratory study. Avalable on, Andrk 4@ rpi. Edu.

    - Arshlo, H., (2006). The effects of electronic media (such as the internet and virtual environments) on identity and mental health, university students in Tehran [dissertation]. Tehran: Azad University; 2006. (Persian)

    - Beranuy, M., Oberst, U., Carbonell, X. and Chamarro, A. (2009). Problematic Internet and Mobile Phone Use and Clinical Symptoms in College Students: The Role of Emotional Intelligence. Computers in Human Behavior, 25: 1182–1187.

    - Block, J.J. (2008). Issues for DSM-V: Internet Addiction.  Am J Psychiatry, 165 (3): 306-307.

    - Brown, FC., Buboltz, WC., Soper, B. (2006). Development and evaluation of the sleep treatment and education program for students (STEPS). J Am Coll Health, 54(4): 231-7.

    - Buysse, DJ., Reynolds, CF 3rd., Monk, TH., Berman, SR., Kupfer, DJ. (1989). The Pittsburgh Sleep Quality Index: a new instrument for psychiatric practice and research.Psychiatry Res, 28:193-213.

    - Cajochen, C., Zeitzer, J.M., Czeisler, C.A., and Dijk, D.J. (2000). Dose-response Relationship for Light Intensity and  Ocular and Electroencephalographic Correlates of Human Alertness. Behav Brain Res, 115: 75-83.

    - Cao F, Su L. (2007). Internet addiction along Chinese adolescents: Prevalence and psychological features. Department of psychiatry, the Second Xiangtan Hospital, Central South University, no. 139 Rennin Road, Changsha, Hunan Province 410011, China. caofengline@gmaile.com

    - Cao, F., Su, L., Liu, T., Gao, X. (2007). The relationship between impulsivity and Internet addiction: in a sample of Chinese adolescents. European Psychiatry, 30: 466-71.

    - Caplan, S.E. (2007).  Relations  among  loneliness,  ocial anxiety, and problematic Internet use. Cyberpsychology Behavior, 10(2): 234-242.

    - Chak, K., Leung, L. (2004). Shyness and locus of control as predictors of Internet addiction and Internet use. Cyber Psychol Behav, 7(5): 559-570.

    - Chou, C., Hsiao, MC. (2000). Internet addiction, usage, gratification, and pleasure experience: the Taiwan college students' case. Comput Educ, 35:65-80.

    - Dejoje, JF. (2001). Internet addiction: a different kind of addiction? [Article in French]. Rev Med Liege, 56(7):523-30.

    - Fenichel, M. (2009). Internet addiction: Addictive behavior, Transference or More?.2003; Availeable at URL :www.fenichel.com/addiction. shtml. Accessed 27 Jul 2009.

    - Ferris, RJ. (2009). Internet addiction disorder: Causes, symptoms, and consequences, Psychology Virginia Tech, 2002.[Web Page].  Retrieved may 20, 2009, from the World Wide Web: http:// www.files.chem.vt.edu/chem-dept/dessy/ honors/ papers/ ferris. html.

    - Gonzalez, N.A. (2008). Internet addiction disorder and its relation to impulse control. Unpublished MA dissertation. USA: Texas University, College of Psychology.

    - Ha, J.H., Kim S.Y., Bae, S., Kim, H., Sim, M., Lyoo, I.K., Chos=s, C. (2007). Depression and internet addiction in adolescents. Department of psychiatry, school of medicine, Keokuk University, Saul, South Korea.

    - Hardier, E., & Tee, M.Yi. (2007). Excessive Internet Use: The Role of Personality, Loneliness and Social Support Networks in Internet Addiction, Australian Journal of Emerging Technologies and Society, 5(1): 34-47.

    - Hasler, G., Buysse, DJ., Gamma, A., Ajdacic, V., Eich, D., Rossler, W., et al. (2005). Excessive daytime sleepiness in young adults: A 20-year prospective community study. J Clin Psychiatry, 66(4): 521-9.

    - Hayes, RD., Martin, SA., Sesti, AM., Spitzer, K. (2005). Psychometric properties of the medical outcomes study sleep measure. Sleep Med, 6: 41-4.

    - Higuchi, S., Motohashi, Y., Liu, Y. and Maeda, A. (2005). Effects of Playing a Computer Game Using a Bright Display on Presleep Physiological Variables, Sleep Latency, Slow Wave Sleep and REM Sleep. J Sleep Res, 14: 267-73.

    - Hill Ronald, R. (2000). Marketing and consumer research in the public interest. SAGE publication, by kim Y, seo J, Lee E, Jae M. Seou: Sigma Press.

    - Jee, HH., Su, YK., Soojeong, CB., et al. (2007). Depression and Internet Addiction in Adolescents. Psy, 40: 424 - 430.

    - Jin-Sook, Lim., Young-Kwon, Bae., Seong-Sik, Kim. (2004). A learning system for internet addiction prevention, proceedings of the IEEE international conference on advanced learning technologies (ICALT’04), 1-2.

    - Johansson, A., Götestam, KG. (2004). Internet addiction: Characteristics of a questionnaire and prevalence in Norwegian youth (12-18 years). Scand J Psychol, 45: 223-229.

    - Kaltiala-Heino, R., Lintonen, T., Rimpelä, A. (2004). Internet addiction? Potentially problematic use of the Internet in a population of 12-18 year-old adolescents. Addict Res Ther, 12(1): 89-96.

    - Kang, JE. (1999). The relationship of loneliness, social anxiety, coping styles and online addiction of PC communication users. Masters thesis: The Catholic University of Korea

    - Keum, SJ., Seon, YH., Ja, YC. (2008). Internet Addiction and Psychiatric Symptoms among Korean Adolescents.  SH, 78: 165  171.

    - Kim, EJ., Namkoong, K., Ku, T., Kim, SJ. (2008).  The relationship between game addiction and aggression, self-control and narcissistic personality traits. Eur Psychiatry, 23(3):212-8.

    - Kim, K., Ryu, E., Chon, MY., Yeun, EJ., Choi, SY., Seo, JS., et al. (2006). Internet Addiction in Korean Adolescents and its Relation to Depression and Suicidal Ideation: A questionnaire survey. Int J Nurs Stud, 43(2):185-92.

    - Kim, S. (1999). The influence of computer communication addiction on the self identify of teenagers – focused on teeragers who often go to PC game room. Master’s theries: Kyonggi University.

    - Ko, CH., Yen, JY., Chen, CS., Chen, CC., Yen, CF. (2008). Psychiatric comorbidity of internet addiction in college students: an interview study CNS Spectr, 13(2):147-53.

    - Ko, CH.,Yen, JY., Yen, CF., Lin, HC., Yang, MJ. (2007). Factors predictive for incidence and remission of internet addiction in young adolescents: a prospective study Cyberpsychol Behav, 10(4):545-51.

    - Kraut, R., Patterson, J., Lundmark, V. (1998). Internet Paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist. 539,1017-1031.

    - Kubey, RW., Lavin, MJ., Barrows, JR. (2001). Internet use and collegiate academic performance decrements:Early findings. J Commun, 366-382.

    - Lee, Jy. (1998). A study on student alienation in the society focusing on education. Master’s thesis: Korea National University of Education.

    - Li, S., Chung, T. (2006). Internet function and Internet addictive behavior. Comput Human Behav, 22: 1067-71.

    - Marlatt, GA., Bear, Js., Donowan, DM. (1989). Addictive behaviors: etiology and treatment. Annual review of Psychology, 39: 223-52

    - Martin, M., Schumachr, P. (1996). Incidence and Correlation of Pathological Internet Use in College Students. Paper Presented; Annual Convention of the American Psychological Association held in Chicago.

    - Moeedfar, S., Habbibpoor, E., Getabi, K., Ganjee, A. (2007). Study of internet addiction between adolescent & young 15-25 years in Tehran University. Global Media Journal, 2(4):55. (Persian)

    - Monane M. (1992). Insomnia in elderly. J Clin Psychiat, 53: 8-23.

    - Moore, M., Kirchner, H. L., Drotar, D., Johnson, N., Rosen, C., Ancoli-Israel, S., & Redline, S. (2009). Relationships among Sleepiness, Sleep Time, and Psychological Functioning in Adoles-cents. Journal of Pediatric Psychology, 34(10):1175-1183.

    - Moran, MG., Stoudemire, A. (1992). Sleep disorders in medically ill patients. J Clin Psychiat, 53(6): 29-36.

    - Nalwa, K., Anand, AP. (2003). Internet addiction in students: A cause of concern. Cyber Psychol Behav, 6 (6): 653-656.

    - Namazi, Sh., Mosavi, SM., Sayedabadi, A. (2005). Users of internet and depression. IPs, 6:131-136.

    - Ng, BD., Wiemer-Hastings P. (2005). Addiction to the internet and online gaming. Cyberpsychol Behav, 8(2):110-3.

    - Owens, J., Maxim, R., Mc Guinn, M., Nobile, C., Msall, M. and Alario, A. (1999). Television-viewing Habits and Sleep Disturbance in School Children. Pediatrics, 104(3): 21-27.

    - Petrie, H., Gunn, D. (1998). Internet addiction: the effects of sex, age, depression and introversion. Paper presented at the British Psychological Society London Conference, December 15.

    - Prezza, M., Pacilli, MG., Dinelli, S. (2003). Loneliness and new technologies in a group of Roman adolescents. Comput Hum Behav, 20(5):691-709.

    - Shaw, M., Black, DW. (2008). Internet addiction: definition, assessment, epidemiology and clinical management. CNS Drugs, 22(5):353-65.

    - Treuer, T., Fabian, Z., Furedi, J. (2001). Internet addiction associated with features of impulse control disorder: is it a real psychiatric disorder? J Affect Disord, 66: 283.

    - van  den  Eijnden,  RJ.,  Meerkerk,  GJ.,  Vermulst,  AA.,  Spijkerman,  R.,  Engels,  RC. (2008). Online communication, compulsive Internet use, and psychosocial well-being among adolescents: a longitudinal study. Dev Psychol, 44(3):655-65

    - Wang, W. (2001). Internet dependency and psychosocial maturity among college students. Int J HumComput Stud, 55: 919-938.

    - Wheeler, S., Waite, J., Bromfild, C. (2002). Promoting creative thinking through of ICT. JCAL, 18: 367-378.

    - Wildt, BT., Putzig, I., Zedler, M., Ohlmeier, MD. (2007). Internet dependency as a symptom of depressive mood disorders. Psychiatr Prax, 34 (3): 318-22.

    - Yang, C.K. (2001). Sociopsychiatric characteristics of adolescents who use computers to excess. Acta Psychiatrica Scandinavica, 104: 217–222.

    - Yang, SC., Tung, CJ. (2007). Comparison of internet addicts and non-addicts in Taiwanese high school. Comput Hum Behav, 23: 79–96.

    - Yellowlees, P., Marks, S. (2005). Problematic Internet use or In ternet addiction? Comput Human Behav, 23(3): 1447-53.

    - Yen, J., Ko, C., Yen, C., Wu, H., Yang, M. (2007). The Comorbid psychiatric symptoms of Internet addiction: attention deficit and hyperactivity disorder (ADHD), depression, social phobia, and hostility. J Adolesc Health, 41: 93-8.

    - Yen, JY., Ko, CH., Yen, CF., et  al. (2008). Psychiatric  symptoms  in  adolescents  with  Internet addiction: Comparison with substance use. PCN, 62:9-16. 

    - Young, K.S. (1999) Intetnet addiction: Symptoms, evaluation, and treatment. In L. Vande Creek & T. Jackson (Ecs.), Innovations in clinical practice: A source book (Vol. 17). Sarasota, FL: professional Resorce press. 1-13

    - Young, KS. (1998). Caught in the Net: How to recognize the signs of internet addiction and a winning strategy for recovery. New York: John Wiley.

    - Zbralski, K., Orzechowska, A., Talarowska, M., Darmosz, A., Janiak, A., Janiak, M., et al. (2009). The prevalence of computer and internet addiction among pupils. Postepy Hig Med Dosw (Online), 63:8-12.

    - Buyess DJ, Reynods, CF 3rd, Mnk TH, Berman SR, Kupfer DJ, The Pittsburgh Sleep Quality Index : a new instrument for psychiatric practice and research. Psychiatry Resl 1989, 28.

    Rosandich. T.J, (2008),  Information Technology for Sports Management, The Sport Journal – ISSN, 11, p4.

    Schermerchon, John. R. Jr, (1996), Management,5Th Ed, New York, John Wiley and Sons, Inc.

    Scoot. W.R, (1992), Organizational: Rational, Natural and Open Systems, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall,p21.

    Simon. H.A, (1977), The New Science of Management Decision, Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

    Thersa. h, Stuart. B, (2000), Information Technology and Restructuring in Public Organization: Dos Adoption of Information Technology Affect Organizational Structures, Communications, and Decision Making? Journal of Public Administration Research and Theory, 802/J- PART,p19.

    Wanda. J.O, Daniel. R, (1991), Information Technology and Structuring of Organization, The Institute of Management Sciences, 2:2.p. 143.

    Warschaure, M. (1999). Online Communication in School. Educational

    Technology. 33, 137-155.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, تز دکترا در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, رساله در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, پایان نامه در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, تحقیق در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, مقاله در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه ارتباط بین مشکلات هیجانی و از خود بیگانگی با کیفیت خواب در دانش آموزان وابسته به اینترنت
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت