پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش

تعداد صفحات: 144 فرمت فایل: word - pdf کد فایل: 1688
سال: 1394 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش

     

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روانشناسی بالینی

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش می باشد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است که به صورت طرح (پیش آزمون- پس آزمون) با گروه کنترل اجرا شد. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان تیز هوش مقطع دبیرستانی شهرگیلان تشکیل دادند؛ که به گزارش آموزش و پرورش شهر گیلان 200 نفر برآورد شده است. در این پژوهش 34 نفر به صورت در دسترس انتخاب شدند. و در دو گروه آزمایش (17N=) و کنترل (17N=) به صورت تصادفی گمارده شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسش نامه های اضطراب امتحان (اسپیل ‌برگر) و استرس ادراک شده (میمورا و گریفث)استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل نتایج از روش آماری واریانس چند متغیره (MANCOVA) استفاده شد. نتایج یافته ها نشان داد که آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش تاثیر معنی داری دارد. به عبارتی دیگر می توان نتیجه گرفت که استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان در گروه آزمایش تعدیل یافت، لذا از آموزش مقابله با استرس به عنوان یک روش موثر بر کاهش استرس و اضطراب استفاده نمود.

     

    واژه های کلیدی: مقابله با استرس، استرس ادراک شده، اضطراب امتحان، تیزهوش

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    - 1- مقدمه

    نظام خلقت الهی، نظام ویژه و استثنایی است و همه افراد از جهات ذهنی، جسمی و عاطفی با هم فرق می کنند. در این میان، در کنار گروهی از افراد جامعه که از نظر ذهنی عقب مانده اند، عده ای نیز در جهت دیگر منحنی هوشی قرار گرفته و از نظر ذهنی، برتر از افراد عادی هستند و در شمار تیزهوشان قرار می گیرند. عده ای از روان شناسان، تیزهوشی را استعداد، یادگیری و پیشرفتهای تحصیلی عنوان می کنند و عده ای دیگر آن را تغییر و انعطاف پذیری در سازگاری با محیط شناخته اند. کودکان تیزهوش کودکانی هستند که نیروهای بالقوه هوشی آنها تا میزان زیادی متأثر از اندیشه، در زمینه تفکر تولیدی و تفکر ارزیابی است و می توان تقریباً به طور مطمئن تصور کرد که اگر تجربیات آموزشی مناسبی برایشان فراهم شود، در آینده حلال مشکلات، بدعت گذاران و تعیین کنندگان خط مشی جامعه خود خواهند شد(بابایی کانیاری، 1389).  برخی تعاریف ممکن است منطقی تر، دقیق تر، یا مفیدتر از دیگر تعریف ها باشد، اما هنوز نمی توانیم بگوییم آنها در برخی معانی قطعی، درست تر هستند. تعریف ما از تعریف تیز هوشی تا حد زیادی تحت تاثیر باورهای فرهنگی قرار دارد. به عبارتی دیگر تیزهوشی تعریف می شود، کشف نمی شود. تیزهوشی شامل تفاوت های کیفی و کمی در تفکر با افراد معمولی است. یعنی افراد تیزهوش هم بهتر از دیگران فکر می کنند و هم بیشتر کار می کنند(گالاگهر[1]، 2002؛ هلر[2] و همکاران، 2000). نیهارت و همکاران[3](2002)سه نوع تیزهوشی را به نام های تیزهوشی تحلیلی، تیزهوشی ترکیبی و تیزهوشی عملی مشخص کرده است. تیزهوشی تحلیلی توانایی درک بخش های یک مسئله و چگونگی ارتباط آنها با یکدیگر است، مهارتی که به طور معمول توسط آزمون های هوشی رایج اندازه گیری می شود. تیزهوشی ترکیبی شامل بینش، شهود، خلاقیت یا سازش در مقابله با موقعیت های جدید است؛ مهارت هایی که نوعاً با پیشرفت ما در هنرها و علوم مرتبط است. تیزهوشی عملی شامل به کارگیری توانایی های تحلیلی و ترکیبی برای حل مشکلات روزمره است، مهارتهای هایی که مشخصه افرادی است که در کارهای خود موفق هستند. دانش آموزان تیزهوش اغلب نسبت به احساس های خود و دیگران حساس هستند و درباره روابط بین فردی و مسائل اخلاقی تا زیادی نگران هستند. آنها در سنین پایین از راهبردهای سازش یافتگی اجتماعی و هیجانی که توسط بزرگسالان به کارگرفته می شوند، استفاده می کنند. به طور خلاصه بسیاری  از دانش آموزان تیزهوش نسبت به همسالان عادی شان از خود آگاهی، اعتماد به نفس، مهارت اجتماعی و مسئولیت اخلاقی بیشتری برخوردار هستند(کولمن و کروس[4]، 2000). با این حال تصور این که دانش آموزان تیزهوش هرگز در حوزه اخلاقیات به آموزش نیاز ندارند، کاملاً اشتباه است. تیزهوشی شامل دامنه ای از توانایی های مختلف است. علاوه بر این ماهیت و میزان تیزهوشی یک فرد ممکن است بر سازش یافتگی اجتماعی، هیجانی و نیازهای آموزشی و روان شناختی او تاثیر گذارد. خودپنداره، روابط اجتماعی و سایر ویژگی های روان شناختی دانش آموزان تیزهوش در تحقیقات متعدد مورد بررسی قرار گرفته است. بسیاری از این دانش آموزان شاد بوده و مورد علاقه همسالان هستند. آنها همچنین از خود کار آمدی بالا و ثبات هیجانی برخوردار هستند. آنها ممکن است علایق گسترده و متنوع داشته باشند و تصورات مثبتی از خود دارند. بنابراین با توجه به آنچه که گفته شد هدف پژوهش حاضر تعیین اثر بخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش می باشد.

     

     

    1- 2- بیان مسئله

    نظام خلقت الهی، نظام ویژه و استثنایی است و همه افراد از جهات ذهنی، جسمی و عاطفی با هم فرق می کنند. در این میان، در کنار گروهی از افراد جامعه که از نظر ذهنی عقب مانده اند، عدهای نیز در جهت دیگر منحنی هوشی قرار گرفته و از نظر ذهنی، برتر از افراد عادی هستند و در شمار تیزهوشان قرار میگیرند. عده ای از روان شناسان، تیزهوشی را استعداد، یادگیری و پیشرفتهای تحصیلی عنوان می کنند و عده ای دیگر آن را تغییر و انعطاف پذیری در سازگاری با محیط شناخته اند. کودکان تیزهوش کودکانی هستند که نیروهای بالقوه هوشی آنها تا میزان زیادی متأثر از اندیشه، در زمینه تفکر تولیدی و تفکر ارزیابی استو می توان تقریباً به طور مطمئن تصور کرد که اگر تجربیات آموزشی مناسبی برایشان فراهم شود، در آینده حلال مشکلات، بدعت گذاران و تعیین کنندگان خط مشی جامعه خود خواهند شد (بابایی کانیاری، 1389). امروزه هوش در زمینه فهم رابطه بین تفکر و هیجان در حوزه های مختلف علم روان شناسی مورد توجه قرار گرفته است. تاکنون پژوهشهای زیادی در رابطه باهوش صورت گرفته است که بیانگر نقش هوش در جنبه های مختلف زندگی افراد همچون پیشرفت تحصیلی، آموزش، مشاغل، رشد فردی و ...می باشد (گلمن[5]، 1998). افراد تیزهوش در طول تاریخ گاه مورد ستایش و گاه مورد حسادت دیگران بوده اند. برخی بر این باورند که کورکان تیزهوش حتماً باید در تمام دروس مدرسه ای نمره های بسیار خوب دریافت کند و برخی دیگر فکر می کنند کودکی تیزهوش است که مطالب بسیاری به خاطر بسپارد و محاسبات ذهنی را بسیار سریع انجام دهد (شکوهی یکتا و پرند، 1386). همچنین کودکان تیزهوش نباید زیاد بازی کنند و یا با کودکان دیگر دعوا کنند و همیشه باید مانند بزرگترها رفتار کنند؛ پیش داوری هایی که ممکن است نتیجه شیوه جاگماری آموزشی آنها در موقعیت های جداسازی شده باشد (هالاهان و کافمن، 2009). بنابراین هوش فراوان می تواند باعث تنیدگی و اضطراب و استرس در عملکرد تحصیلی دانش آموزان بشود. تنیدگی و بحرانهای زندگی تهدیدهایی برای سلامت جسمی و روانی محسوب می شوند که در زندگی روزمره اجتناب ناپذیر هستند، اما چگونگی مقابله با آنها مهم است (مک اینوره و همکاران، 2009).

    امتحانات و آزمونها به عنوان یکی از بخشهای اساسی زندگی مردم خصوصا در حیطه تحصیلی و ارتقایی می باشند که موجب استرس و اضطراب در افراد می گردند. اضطراب امتحان به عنوان یک عامل عمده بازدارنده در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است که هزینه های هنگفتی را بر جوامع تحمیل می کند. در واقع اضطراب امتحان گونه ای از اضطراب است که در موقعیت ارزشیابی یا حل مسئله بروز می کند و محور آن تردید درباره عملکرد و پیامد آن افت بارز توانایی مقابله با موقعیت است. دیگر سخن اینکه این اضطراب سطح بروز عملکرد را تقلیل یافته تر از سطح واقعی فرد قرار می دهد. هر چه اضطراب در این مورد بیشتر باشد، کارآمدی تحصیلی کاهش می یابد. در عین حال اضطراب تجربه ای ناخوشایند است که باورها، نگرش ها و انگیزه های فرد را نیز متاثر خواهد ساخت (دادستان،1386). ساراسون [6] (1387) اضطراب امتحان را نوعی خود اشتغالی ذهنی می داند که با خود کم انگاری و تردید درباره توانایی های خود مشخص می شود و غالبا به ارزیابی شناختی منفی، عدم تمرکز حواس، واکنشهای فیزیولوژیکی نا مطلوب و افت عملکرد تحصیلی منجر می گردد و نقش مخرب و بازدارنده ای در سلامت روانی و تحصیلی دانش آموز ایفا می کند.  مطالعات اخیر در مورد اضطراب امتحان، علاوه بر مفهوم شناختی آن، دارای یک جنبه هیجانی هم هست. مفهوم شناختی که همان جنبه نگرانی[7] است و به فکر نا به جا بر می گردد در واقع توجه آگاهانه فرد در مورد عملکردش می باشد. دیگری مفهوم هیجانی[8] است که با علایم جسمی و تنش مشخص می شود، مثل بالا رفتن ضربان قلب، اختلالات گوارشی و تعریق (بیرامی و عبدی، 1388). در ایران هنرمند، ابوالقاسمی، نجاریان و شکرکن (1379) در بررسی همه گیرشناسی اضطراب امتحان دانش آموزان میزان آن را 3/17درصد گزارش می کنند.

    از مهمترین عوامل محیطی که در زمینه این بیماری مطرح است استرس است که آن را به عنوان یک واکنش تطبیقی به یک عامل بیرونی می دانیم، که پیامدهای فیزیولوژیکی رفتاری، شناختی و روان شناختی زیادی برای هر فردی در پی داشته فرد را از حالت عادی خارج می کند هانس سلیه پزشک اتریشی پدر استرس در مفهوم جدید آن معتقد است که استرس بیانگر عکس العمل های فیزیکی و شیمیایی و ذهنی و عاطفی بدن در مقابل رویدادها و موقعیت های وحشتناک، هیجان آور خطرناک و حساس است استرس واکنش و پاسخ به موقعیتهای فشار آور است و یا حالتی قلمداد می شود که در آن فرد بر اثر محرکهای خارجی از وضعیت و حالت معمول خود خارج می شود و می کوشد خود را با آن منطبق و سازگار نماید واکنش روان تنی حاصل از این تلاش استرس نام دارد (پورافکاری، 1376). یکی دیگر از موضوعاتی که با استرس در ارتباط است سبک های مقابله ای با استرس است. لازاروس مقابله را به عنوان واکنش در مقابل فشارزاهای روانی تعریف می کند. اصطلاح تنیدگى یا استرس از کلمه لاتین Stringer مشتق شده است که به معناى در آغوش گرفتن، فشردن و باز فشردن است؛ فشرد هشدن یا زیر فشار قرا رگرفتن به اختناق منتهى مى شود و احساس درماندگى و اضطرابى را به وجود مى آورد که قلب و روح را در بر مى گیرد (دادستان، 1377).

    پژوهش های مختلفی در ایران، درباره رابطه روش های مقابله و هوش (شاه قلیان، نثار شرق و عبدالهی، 1386) انجام شده است. اما درباره رابطه بین شدت استرس ادراک شده و راهبردهای مقابله، پژوهش های اندکی انجام گرفته است. غالب پژوهش های انجام شده در حوزه شدت ادراک شده، یا در ارتباط با شدت استرس های ناشی از بیماری صورت گرفته است و یا شدت استرس ادراک شده را در کنار عواملی نظیر کنترل ادراک شده مورد مطالعه قرار داده اند (رودی، کرنز و ترک[9]، 2000)، و یا از آن به عنوان یک عامل تعدیل کننده موقعیتی یاد شده است (آندریکوفسکی و برادی، 1994). از نظر محققان، شیوه های مقابله، بسته به این که آیا فرد با یک موقعیت استرس زای حاد (کمتر شدید) مواجه است یا یک موقعیت مزمن (شدیدتر)، تفاوت می یابند (عندلر و همکاران، 2000). روش آموزش مقابله با استرس، پاسخهای رفتاری یا شناختی هستند که افراد برای مدیریت تنیدگی از آنها استفاده میکنند (ریسمان و ساکرال[10]، 2010). اندلر و پارکر[11] (1994) ابعاد سه گانه مقابله تکلیف مدار، هیجان مدار و اجتناب مدار را مطرح کردند که اغلب مفاهیم راهبردهای مقابله با تنیدگی مشترک هستند. از دیدگاه لازاروس و فولکمن[12] (1984) مقابله عبارت است از، تلاش های فکری، هیجانی و رفتاری فرد که هنگام روبه رو شدن با فشارهای روانی به منظور غلبه کردن، تحمل کردن و یا به حداقل روانی به منظور غلبه کردن، تحمل کردن و یا به حداقل رسانن عوارض استرس به کار گرفته می شود. مقابله، نیازمند بسیج و آماده سازی نیروها و انرژی فرد است که با آموزش و تلاش به دست می آید، لذا با کارهایی که به طور خودکار انجام می شود تفاوت اساسی دارد. طبق برنامه سازمان بهداشت جهانی (1379) مهارت های مقابله ای  شامل 10 مهارت می شود که عبارتند از: ارتباط موثر، برقراری رابطه بین فردی موثر، تصمیم گیری، حل مساله، تفکر خلاق، تفکر نقاد، آگاهی از خود، مقابله با هیجانات و مقابله با استرس می باشد (نوری و همکاران، 1389). رابطه میان روش های آموزش مقابله و نتایج آن مانند، سلامت جسمی و روانی، سازش اجتماعی به مهمترین موضوع تحقیق در میان محققان در آمده است. ابعاد سه گانه مقابله تکلیف مدار، هیجان مدار و اجتناب مدار را مطرح کردند که اغلب مفاهیم راهبردهای مقابله با تنیدگی مشترک هستند. یکی از مؤلفه های اساسی بهداشت روانی مهارت های مقابله ای است، روش مقابله با این استرس ها نزد افراد متفاوت است. بعضی از واکنش ها سازگارانه هستند و فرد را به سوی یک وضع تعادل بیشتر و کاهش فشارهای کلی سوق می دهند و بعضی دیگر از واکنش ها ناسازگارانه بوده و نه تنها فشار روانی را به طور مؤثری کاهش نمی دهند، بلکه مشکلات ثانوی بیشتری را به وجود می آورند و تأثیر منفی بر وضع آتی فرد دارند (صیادی، 1388).  با توجه به مطالب فوق هدف از پژوهش حاضر پاسخ به این سوال است که آیا آموزش  مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش اثر بخشی دارد.

     

    Apstract

    This study aimed to determine the effectiveness of coping with stress and anxiety gifted students are perceived. This study is quasi-experimental design (pre-test and post-test) was conducted with a control group. The study population comprised all students witted Shhrgylan high schools; According to the Ministry of Education in Gilan, which is estimated to be 200. In this study, 34 individuals were selected. And in the two groups (17N =) and control (17N =) randomly assigned. To collect information, a questionnaire of anxiety (STAI) and perceived stress (Mymvra and Gryfs) was used. Results of multivariate statistical methods for the analysis of variance (MANCOVA) was used. The results showed that the teaching of coping with stress and anxiety perceived gifted students has a significant impact. In other words, it can be concluded that stress and anxiety, perceived stress in the experimental group were adjusted, Therefore, learning to deal with stress as an effective method used to reduce stress and anxiety.

     

    Key words: coping, perceived stress, anxiety, intelligent

  • فهرست و منابع پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش

    فهرست:

    چکیده  فارسی.. 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1- 1- مقدمه. 2

    1- 2- بیان مسئله. 4

    1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 7

    1- 4- اهداف پژوهش... 8

    1- 4- 1- هدف کلی.. 8

    1- 4- 2- اهداف جزئی.. 8

    1- 5- فرضیات تحقیق.. 8

    1- 6- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 9

    فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش

     2-1- مقدمه. 11

    2-2- مبانی نظری پژوهش... 12

    2-2-1- مقابله با استرس... 12

    2-2-1-1- تاریخچه مقابله. 13

    2-2-1-1- انواع روش های مقابله ای.. 14

    2-2-1-3- راهبردهای مقابله با استرس وسلامت روان. 17

    2-2-1-4- چگونگی تاثیر شیوه های مقابله ای.. 22

    2-2-1-5-  نظامهای رفتار مقابله ای.. 22

    2-2-1-6- مدل های نظری در مورد منابع وفرایندهای مقابله. 22

    2-2-1-7- آموزش مصون سازی در مقابل استرس... 24

    2-2-1-8- عوامل مربوط به رابطه درمانگر و مراجع در آموزش ایمن سازی در مقابل استرس... 24

    2-2-1-9- کاربردهای اختصاصی آموزش ایمنی سازی در مقابل بیماریهای روانی.. 25

    2-2-1-9- فرایند مفهوم سازی مجدد. 26

    2-2-1-10-  مرحله اکتساب و تمرین مهارت ها 27

    2-2-1-11- مراحل مقابله با تنیدگی از دیدگاه لازاروس... 27

    2-2-1-12- مدل مفهومی و بنیادی مقابله در برابر استرس... 28

    2-2-1-13-  ارزیابی شناختی در مقابله با استرس ها 31

    2-2-1-14- تدابیر مقابله ای.. 32

    2-2-2- دانش آموزان تیزهوش... 32

    2-2-2- 1- تعریف هوش... 36

    2-2-2- 2- عوامل موثر در تیزهوشی.. 38

    2-2-2- 3- انواع هوش... 41

    2-2-3- استرس ادراک شده 41

    2-2-3-1- نشانه ها و علایم استرس... 43

    2-2-3-2- علتهای استرس... 43

    2-2-3-3- عوامل استرس زای سنین مدرسه. 44

    2-2-3-4-  انواع استرس... 45

    2-2-3-5-  مولفه های استرس... 45

    2-2-3-6- نظریات مربوط به استرس... 47

    2-2-3-7- شیوه های مقابله با استرس... 48

    2-2-3-8- واکنش های استرس... 49

    2-2-3-9- استرس و پاسخ فیزیولوژیایی.. 49

    2-2-3-10- نقش استرس درسلامت روانی و اجتماعی و شخصیتی دانش آموزان. 50

    2-2-3-11- پیشگیری از استرس... 50

    2-2-3-12- آموزش تلقیح استرس... 51

    2-2-3-13- هدف از آموزش کنترل استرس... 51

    2-2-3-14- مراحل آموزش تلقیح استرس... 52

    2-2-3-15- استرس و دستگاه ایمنی.. 52

    2-2-3-16- تعدیل کننده های استرس... 53

    2-2-3-17-  رابطه استرس ادراک شده با سلامت عمومی.. 53

    2-2-3-18- تکنیکهای از بین بردن استرس... 54

    2-2-4- اضطراب امتحان. 56

    2-2-4-1- تعریف اضطراب امتحان. 57

    2-2-4-2-  تاریخچه اضطراب امتحان. 58

    2-2-4-3- مدلهای اضطراب امتحان. 59

    2-2-4-3- 1- مدل شناختی – توجهی.. 60

    2-2-4-3- 2- مدل فرایند انتقالی.. 60

    2-2-4-3- 3-  مدل نقص مهارت ها 60

    2-2-4-3- 4- مدل پردازش اطلاعات.. 60

    2-2-4-4- نظریه های روانکاوانه اضطراب.. 61

    2-2-4-4-1- نظریه فروید در مورد اضطراب.. 61

    2-2-4-4-2- نظریه نوفرویدی.. 63

    2-2-4-4-3- نظریه های رفتاری اضطراب.. 63

    2-2-4-4-4- نظریه های یادگیری شناختی اجتماعی.. 64

    2-2-4-4-5- نظریه های شناختی اضطراب.. 65

    2-2-4-4-6- نظریه بیولوژیکی اضطراب.. 66

    2-2-4-5-دیدگاه های اضطراب.. 68

    2-2-4-5-1- دیدگاه روانکاوی در مورد اضطراب.. 68

    2-2-4-5-2- دیدگاه ژنتیک در زمینه اضطراب.. 69

    2-2-4-5-3- دیدگاه اجتماعی فرهنگی.. 69

    2-2-4-5-4- دیدگاه شناختی در مورد علت اضطراب.. 70

    2-2-4-5-5- دیدگاه انسان گرایی و اصالت وجود در مورد اضطراب.. 70

    2-2-4-5-6- دیدگاه اجتماعی در مورد علت اضطراب.. 71

    2-2-4-5-7- دیدگاه رفتارگرایی در مورد اضطراب.. 71

    2-2-4-6-علت اضطراب از دیدگاه روان پویایی.. 71

    2-2-4-6-1- انواع اضطراب امتحان. 72

    2-2-4-6-2- نشانه‌های اضطراب ناتوان‌کننده 72

    2-2-4-6-3- ابعاد اضطراب امتحان. 73

    2-2-4-6-4- علل اضطراب امتحان. 73

    2-2-4-6-5- مقابله با اضطراب امتحان. 74

    2-2-4-6-6- مقابله با اضطراب.. 74

    2-2-4-6-7- کنترل اضطراب در حین امتحان. 75

    2-2-4-6-8- اختلالات اضطرابی.. 75

    2-2-4-6-9- انواع اضطراب.. 78

    2-3- پیشینه پژوهش... 79

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه. 89

    3-2- روش پژوهش... 89

    3-3- جامعه آماری.. 89

    3-4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 89

    3-5- ابزارهای پژوهش... 89

    3-6- روش اجرا 91

    3- 7- روش‌ تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 91

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن

    4-1- مقدمه. 93

    4-2- یافته های جمعیت شناختی.. 93

    4-3- یافته های توصیفی.. 95

    4-4- یافته های استنباطی.. 96

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه. 103

    5-2- بحث ونتیجه گیری.. 103

    5- 3- محدودیتها 106

    5- 4- پیشنهادات.. 107

    5- 4- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 107

    5- 4- 2- پیشنهادات کاربردی.. 107

    منابع و مأخذ. 109

    منابع فارسی.. 109

    منابع انگلیسی.. 114

    پیوست... 119

    پیوست الف) پرسشنامه استرس ادراک شده (میمورا وگریفث) 120

    پیوست ب) مقیاس اضطراب امتحان (اسپیل برگر) 122

    چکیده انگلیسی.. 136

     

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

    - انجمن روان پزیشکی آمریکا. (2004). راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی. ترجمه: محمد رضا نیکخو، هامایاک آواددیس یانس. تهران: انتشارات سخن

    -ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن و شکرکن، حسین. (1383). اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، 29، ص:19-1.

    -ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل: انتشارات باغ رضوان. ص61-63.

    -اوبلاو، کیت راسل؛ دوپالو، جی ریموند. (1989). درمان افسردگی .ترجمه مهدی قراچه داغی . ( 1385 ). تهران: انتشارات آسیم.

    -بیرامی، منصور؛ عبدی، رضا. (1388). بررسی تاثیر آموزش فنون مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان. مجله علوم تربیتی، شماره 6 ص:، 54-35.

    - با عزت، فرشته؛ ایزدی فرد، راضیه. (1388). اضطراب امتحان، مفاهیم و نظریه ها و تشخیص و درمان. تهران: انتشارات نیاک.

    - بابایی کانیاری، مازیار. (1389). جایگاه تیزهوشان در نظام آموزش و پرورش. نشریه اطلاعات.

    - بنی هاشم، سید جمال و احمدی، سید احمد. (1382). تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی بر استرس شغلی معلمان. تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد4، شماره 16، ص71-63.

    - امانی، ملاحت و امامی، آمنه. (1393).مطالعه اثرات مستقیم و غیر مستقیم ویژگی های شخصیت، هیجانات و استرس ادراک شده بر راهبردهای مقابله با استرس. فصلنامه شخصیت و تفاوت های فردی، سال سوم، شماره 6، 47-27.

    - بنی هاشم، سید جمال و احمدی، سید احمد. (1382). تاثیر آموزش گروهی ایمن سازی بر استرس شغلی معلمان. تازه ها و پژوهشهای مشاوره، جلد 4، شماره 16، 71-63.

    - بشرپور، سجاد؛ نریمانی، محمد و عیسی زادگان، علی. (1392). ارتباط سبک های مقابله ای و حمایت اجتماعی با استرس ادراک شده. فصلنامه مطالعات روان شناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا، دوره 9، شماره 2، ص: 29-47.

    - بیرامی، منصور؛ موحدی، یزدان و بیرامی، معصومه. (1392).نقش هوش معنوی در پیش بینی استرس ادراک شده، اضطراب و افسردگی  دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی لرستان. مجله دانشگاه علوم پزشکی بابل، دوره شانزدهم، شماره 1، دی 1192، صفحه 22-6

    - بهمنی، اکبر؛ حیدر نیا، علی و طوافیان، صابر. (1390). بررسی تاثیر برنامه مدرن آموزشی بر کاهش استرس در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه ساکن در خوابگاه شبانه روزی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، دوره دوازدهم، شماره 6، ص:114-109.

    - احمدوند، محمد علی. (1389).  بهداشت روانی. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

    - اسدی مجره، سامره؛ عابدینی، مریم؛ پور شریفی، حمید و نیکوکار، مهناز. (1391). رابطه بین عدم تحمل بلاتکلیفی و نشخوار فکری با نگرانی در جمعیت دانشجویی. مجله روان شناسی بالینی، 4 (4): 83-92.

    -ابوالقاسمی، عباس. (1375). ساخت و اعتباریابی مقدماتی پرسشنامه اضطراب امتحان و بررسی رابطه اضطراب امتحان و بررسی رابطه اضطراب امتحان با اضطراب عمومی، عزت نفس، پایگاه اجتماعی- اقتصادی، عملکرد تحصیلی و انتظارات معلم در دانش آموزان پسر سال سوم راهنمایی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

    - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384).آزمونهای روانشناختی. اردبیل:  انتشارات باغ رضوان.

      -ابوالقاسمی، عباس؛ مهرابی زاده هنرمند، مهناز؛ نجاریان، بهمن؛ شکرکن، حسین. (1383). اثربخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، 29،19-1.

    -بیابانگرد، اسماعیل. (1379). مقایسه اثربخشی روشهای درمانی عقلانی- عاطفی الیس، درمان چند وجهی لازاروس و آرمیدگی بر کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان دبیرستانهای شهر تهران. پژوهشکده تعلیم تربیت

    - بیرامی، منصور؛ اکبری، ابراهیم؛ قاسم پور، عبدالله و عظیمی، زینب. (1391). بررسی حساسیت اضطرابی، فرانگرانی و مؤلفه های تنظیم هیجانی در دانشجویان با نشانگان بالینی اضطراب اجتماعی و بهنجار. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی، 2 (8): 43-69.

    - ابوالقاسمی، عباس؛ بیگی، پروین و نریمانی، محمد. (1390). بررسی اثر بخشی دو روش آموزشی شناختی - رفتاری و مهارت های تنظیم هیجان برخودکارآمدی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان دارای اضطراب امتحان. فصلنامه روان شناسی تربیتی، 7 (22): 21-42.

    - پورافکاری، نصرت الله. (1388). نشانه شناسی بیماری های روانی. چاپ اول، تهران، انتشارات آزاده، ص:371.

    - پور افکاری، نصرت الله. (1376). فرهنگ جامع روانشناسی .تهران : انتشارات فرهنگ معاصر.

    - پورافکاری، نصرت الله. (1385). نشانه شناسی بیماری های روانی. چاپ اول، تهران: انتشارات آزاده، ص:371.

    - شاملو، سعید. (1386). بهداشت روانی. چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات رشد.

    - شمسی پور، حامد. (1388). آسیب شناسی روانی. تهران، انتشارات ارجمند.

    - بردبار، محمد. (1382). بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری در دو گروه از کارکنان خشنود و ناخشنود دانشگاه اراک. فصلنامه پژوهشی و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 47.

    - پور افکاری، نصرت الله. (1376). فرهنگ جامع روانشناسی. تهران : انتشارات فرهنگ معاصر.

    - سرگلزاری، محمد رضا؛ ثمری، علی اکبر و کیخانی، علی اصغر.(1382). رویکرد شناختی رفتاری و برنامه ریزی عصبی کلامی اضطراب امتحان، فصلنامه اصول بهداشت روانی، سال پنجم، بهار و تابستان، شماره هفدهم، ص 56-71.

    - ایلخانی،  مهناز. (1370). روش های مراقبتی در سرطان. تهران: انتشارات قاضی جهانی.

    - آزاد،  حسین. (1378). آسیب شناسی روانی. تهران: انتشارات بعثت.

    - آقابابایی،  سارا؛استکی آزاد،  نسیم و عابدی،  احمد. (1392). مقایسه شیوه های مقابله با فشار روانی مادران کودکان عقب مانده ذهنی،  فلج مغزی وعادی. پژوهش های علوم شناختی ورفتاری. سال سوم،  شماره (1). صص:80-69.

    - ایراجیان،  حمیده. (1378). بررسی تاثیر تلقین وماساژپیشانی وشقیقه ها بر تهوع واستفراغ ناشی از شیمی درمانی در زنان مبتلا به سرطان پستان مراجعه کننده به درمانگاه های شیمی درمانی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشکده پرستاری ومامایی،  دانشگاه علوم پزشکی وخدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی تهران.

    - ابوالقاسمی،  عباس؛ اکبری،  منصوره؛ رضیئی،  حمید رضا و نریمانی،  محمد. (1391). طی پژوهشی به بررسی اثر بخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس بر نگرش های مختل ومهارت های حل مساله اجتماعی در بیماران مبتلا به سرطان پستان. مجله زنان ومامائی ونازایی ایران. دوره پانزدهم،  شماره(19). صص:18-10.

    - اکبری،  منصوره. (1390). بررسی اثربخشی آموزش ایمن سازی در مقابل استرس برسازگاری بیماران مبتلا به سرطان سینه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیل.

    - بیجاری،  هانیه؛ قنبری هاشم آبادی،  بهرام علی؛ محمدیان شعرباف،  حمید رضا و همایی شاندیز،  فاطمه. (1388). بررسی اثر بخشی گروه درمانی مبتنی بر رویکرد امید در مانی بر افزایش میزان امید به زندگی زنان مبتلا به سرطان پستان. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی. مطالعات تربیتی وروانشناسی دانشگاه فردوسی. دوره دهم،  شماره (1). صص:171-184.

    -حسن زاده، شهناز.(1390). بررسی اثر بخشی آموزش ایمن سازی روانی بر کاهش استرس، اضطراب و افسردگی دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه محقق اردبیلی.

    - دادستان، پریرخ. (1377). ارزیابی و درمان اضطراب. مجله روانشناسی، دوره اول، شماره1، ص: 60-31

    - دلاور، علی .(1387). مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. ویرایش دوم؛ تهران: انتشارات رشد.

    -رزمی، هاجر.(1392).تاثیر واقعیت درمانی گروهی بر اضطراب امتحان دانش آموزان دختر دبیرستان شهرستان میاندوآب. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    -رضایی، مهدیه؛ یونسی، سیدجلال؛ احمدی نوده، خدابخش؛ عسگری، علی و میرزایی، جعفر. (1389). تاثیر زوج درمانی هیجان مدار بر بهبود الگوهای ارتباطی جانبازان مبتلا به PTSD ناشی از جنگ و همسران شان، فصلنامه خانواده پژوهی، سال ششم، شماره21، ص: 85-43.

    - زمانلو، خدیجه. (1392). مقایسه بیان زن های مرتبط با چرخه انرژی واسترس در بیماران مبتلا به افسردگی عمده وافراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم وتحقیقات اردبیل.

    -رفیق ایرانی، سودابه. (1385). مقایسه اثر بخشی آموزش روش های ایمنی سازی روانی و مهارتهای مطالعه بر اضطراب امتحان و خودکارآمدی بر دانش آموزان دختر. پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی.

    - سادوک، بنجامین وسادوک، ویرجینیا. (2000). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: رفیعی، حسین و رضایی، فرزین(1382). انتشارات ارجمند.

    - سادوک، بنیامین و سادک، ویرجنیا. (2003). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: پور افکاری. (1380). تهران، انتشارات ارجمند، ص:590.

    -سلیمی شکراب، سمیه. (1389). بررسی نقش هوش معنوی و هوش هیجانی در پیش بینی ·اضطراب امتحان دانش آموزان دختر تیز هوش و عادی دبیرستان های شهرستان اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل. - شکوهی یکتا.

    - سیف،  علی اکبر.(1380). روانشناسی نوین پرورشی. تهران: انتشارات دوران.

    - شاه قلیان، مهناز؛ جان نثار شرق، راحله و عبدالهی، محمد حسین. (1386). رابطه هوش هیجانی و سبک های مقابله با استرس با الگوهای ارتباطی میان زوجین. مجله تازه ها و پژوهش های مشاوره، شماره6، ص: 73-88.

    -صیادی، یاسین. (1388). رابطه بین سلامت روانی و راهبردهای مقابله ای در دانشجویان دانشگاه تبریز. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی تبریز.

    - نوری ثمرین، شهرام؛ برومند نسب، مسعود؛ فلاطونی، فردوس و سراج خرمی، ناصر. (1389). مقایسه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان  تیزهوش و عادی. یافته های، ص: 47-59.

    - نریمانی، محمد و موسی زاده، توکل. (1384). استرس و روشهای مقابله با آن. اردبیل: انتشارات باغ رضوان، ص: 9.

    - نیاسری لطفی مفرد،  طاهره. (1385). مطالعه مقایسه ای سبک های مقابله ای زنان سازگار وناسازگار درروابط زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد،  رشته روان شناسی عمومی. دانشکده روان شناسی وعلوم تربیتی. تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.

    - عسکری،  پرویز وساعدی،  سارا. (1391). اثربخشی آموزش گروهی ایمن سازی در برابر تنیدگی بر کیفیت زندگی زنان نابارور.اندیشه ورفتار. دوره ی ششم،  شماره (24). صص:19-28.

    - نادی،  آذر؛ خداپناهی،  محمد و صدق پور،  بهرام صالح  (1388). مقایسه شیوه های مقابله ای دانش آموزان دارای هوش هیجانی بالا وپایین در طبقات مختلف اجتماعی –اقتصادی. فصلنامه روان شناسی کاربردی،  سال سوم،  شماره (11). صص:59-48.

    - سامانی،  سیامک وجوکار،  بهرام. (1386). بررسی اعتبار وروایی فرم کوتاه مقیاس افسردگی،  اضطراب و فشار روانی. مجله علوم اجتماعی وانسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست وششم،  شماره (3). صص:66-77.

    - حلبیان،  رویا. (1391). بررسی عامل های شادکامی،  تنظیم هیجان وتصویر ذهنی بدن در زنان دارای تجربه جراحی زیبایی سینه. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیل.

    - طاهری،  محمد. (1391). رابطه ی سبک دلبستگی وامید به زندگی در مادران دارای فرزند پسر کم توان ذهنی آموزش پذیر. مجله اصول بهداشت روانی. دوره چهاردهم،  شماره (1). صص:35-24.

    - لازاروس، آرنولد. (2000). روان درمانی التقاطی. ترجمه سید محمدی .(1380). تهران، انتشارات قطره. 

    - گنجی، مهدی. (1393). آسیب شناسی روانی بر اساس DSM-5 . جلد اول، تهران: انتشارات ساوالان.

    - نریمانی، محمد؛ اسلام دوست، ثریا و غفاری، مظفر.(1385). علل اضطراب امتحان در دانشجویان و راه های مقابله با آن، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 39 ، صص 40-23.

    - هالجین، ریچارد پی و ویتبورن، سوزان کراس. (2003). آسیب شناسی روانی، دیدگاههای بالینی در باره اختلالات روانی. ترجمه: سید محمد محمدی، یحیی. (1383). جلد دوم. تهران: انتشارات روان.

    - صاحبی، علی و اصغری، محمد جواد.(1381).اعتباریابی مقیاس اضطراب امتحان در بین دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد، شماره4،ص 23-38.

    - نوری، نجیب‌الله. (1388). بررسی رابطه بین خوش‌بینی و بدبینی، خوش‌بینی و بدبینی از دیدگاه اسلام و رضایت‌مندی از زندگی. پایان نامه کارشناسی ارشد، مؤسسه ی آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره).

    - وزیری، شهرام و موسوی نیک، مریم. (1387). رابطه بین باورهای منفی فراشناختی و فرانگرانی بافوبی. فصلنامه اندیشه و رفتار، 3 (10):59-70.

    - یوسفی، فریده. (1385). بررسی رابطه راهبردهای شناختی تنظیم هیجان با افسردگی و اضطراب در دانش آموزان مراکز راهنمایی استعدادهای درخشان. پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، 6 (4): 892-871.

    - لشکری پور، کبری؛ بخشایش، محمد و سلیمانی، محمدجواد. (1384). بررسی ارتباط اضطراب امتحان با عملکرد تحصیلی در دانش آموزان راهنمایی شهر زاهدان. مجله طبیب شرق، 8 (4): 258-252.

    - میرزایی، کبری؛ عبدالهی، محمدحسین و شاهقلیان، مهناز. (1392). ارتباط باورهای فراشناخت با اضطراب اجتماعی و کمرویی: نقش راهبردهای تنظیم هیجان. پژوهش در سلامت روانشناختی، 7 (2): 13 تا22

    - مشهدی، علی؛ قاسم پور، عبدالله؛ اکبری، ابراهیم؛ ایل بیگی، رضا و حسن زاده، شهناز. (1392). نقش حساسیت اضطرابی و تنظیم هیجانی در پیش بینی اختلال اضطراب اجتماعی دانشجویان. دانش و پژوهش در روا نشناسی کاربردی، 14 (2): 99-89.

    - خدایاری فرد، محمد. (1388). رابطه بین سبک اسنادی، اضطراب وپیشرفت تحصیلی کودکان به عنوان تابعی از سبک اسنادی، اضطراب، تحصیلات وحرفه والدین. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، ۴ (1): 45– 53.

    - رجب پور، سمیه. (1381). در بررسی ویژگی های شخصیتی با اضطراب امتحان و سلامت روان در دانش آموزان دختر دبیرستان. پایان- نامه کارشناسی ارشد. تهران، دانشگاه تربیت معلم، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    - سادوک، بنجامین و سادوک، ویرجینیا. (2005). خلاصه روانپزشکی. ترجمه: رفیعی، حسین و رضایی، فرزین. (1382). تبریز: انتشارات ارجمند.

    - قاسم زاده، زینب. (1392). بررسی نقش سبک بدبینانه در پیش بینی اضطراب امتحان و رضایت از زندگی دانش آموزان دوره راهنمایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل.

    - قاسم پور، عبدالله؛ سوره، جمال و سید تازه کند، میر توحید. (1391). پیش بینی اضطراب براساس راهبردهای تنظیم شناختی هیجان. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی، 13 (2):63-70

    -سادوک و سادوک .(2003). خلاصه روانپزشکی بالینی. ترجمه پورافکاری. انتشارات سمت،تهران ،

    - دادستان، پریرخ. (1376). ارزیابی و درمان اضطراب، مجله روانشناسی، 1(1): 60-31.

    - کربلایی اسماعیلی، حبیب؛ انوری، قاسم؛ حورابی، نادر و خواجه حسین، حسین. (1385). بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای زندگی در تغییر نگرش نوجوانان دارای معلولیت. مجله اصفهان بهزیستی، شماره 7، ص:36-13.

    - گنجی، حمزه. (1382). بهداشت روانی. چاپ ششم، تهران، انتشارات ارسباران، ص:220-205.

    - موسوی، الله وردی. (1390). مقایسه ابعاد شخصیتی، استرس ادراک شده و سبک مقابله با استرس در افراد مبتلا به میگرن و افراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - نریمانی، محمد و موسی زاده، توکل. (1384). استرس و روشهای مقابله با آن. اردبیل، انتشارات باغ رضوان، ص: 9.

    - ورزشکار، احمد. (1389). مدیریت رفتار سازمانی پیشرفته (استرس، مدیریت فشار عصبی و تحلیل رفتگی). یافته های نو در روانشناسی، دوره سوم، شماره 2، ص:22-29.

    - شاملو، سعید. (1386). بهداشت روانی. چاپ نوزدهم، تهران، انتشارات رشد.

    - علیلو، محمود؛ قره قوزلو، مجید. (1387). بررسی ارتباط سبکهای دلبستگی با بروز بیماری آسم و نقش عامل جنسیت در این بیماری. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی دانشگاه علوم پزشکی تبریز.

    - فرجاد، محمد حسین.(1388). استرس با فشار روانی، روشهای پیشگیری و کاهش استرس. تهران، انتشارات علم، ص70-69.

    - فرهنگی، علی. (1380). ارتباطات انسانی. تهران: انتشارات خدمات فرهنگی رسا. ص63-12.

    - قاسم زاده، مریم. (1387). مقایسه ی الگوهای شخصیتی، استرس ادراک شده و سبکهای مقابله ای بیماران مبتلا به آسم با افراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد واحد اردبیل.

    - ابوالقاسمی، عباس و نریمانی، محمد. (1384). آزمونهای روانشناختی. اردبیل، انتشارات باغ رضوان.

    - خدادای مقدم، محمد. (1390). بررسی میزان استرس تجربه شده و ادراک شده و عاملهای شخصیتی در بیماران مبتلا به افسردگی و با  گروه کنترل. رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - خواجه پور،  علی رضا. (1387). استرس شغلی. تهران: انتشارات مدیریت صنعتی، ص: 28-23.

    - زمانلو، خدیجه. (1392). مقایسه بیان زن های مرتبط با چرخه انرژی واسترس در بیماران مبتلا به افسردگی عمده وافراد سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اردبیل.

    -مسعود نیا، ابراهیم. (1393) . شدت استرس ادراک شده و راهبردهای مقابله با استرس. فصلنامه روانشاسی معاصر، دوره چهارم، شماره 2، ص: 71-81.

    - عبدی، علی و آریا پوران، سعید. (1392).بررسی رابطه استرس ادراک شده با سبک مقابله ای و نقش این متغیرها در پیش بینی عملکرد تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشگاه. فصلنامه روانشاسی تربیتی، 144-160.

    منابع انگلیسی

    -Andrykowski, M. A., & Brady, M. J. (1994). Healthlocus of control and psychological distress in

    cance patients: Interactive effects of context. Journal of Behavioral Medicine, 17, 439-458.

    -Calero, M. D.Garcia_Martin,A.B.,Jimenez,M. (2007).Self-regulation advantage for high-IQ children: finding from a research study. Learning and Individual Differences, Volume 17,Issue 4, Pages 328-343

    -Endler, N. S., and Parker, J. D. A. (1994).  Assessment of multidimensional coping: task, emotion, and avoidance strategies. Psychological Assessment. 6, 50-60.

    -Lazarus, B. S., & Folkman , S. (1984). Stress, appraisal, and coping. New York: Springer.

    -Endler, N. S., Kocovski, N. L., & Macrodimitris, S.D. (2000). Coping, efficacy, and perceived

    control in acute vs. chronic illness. Journal of Personality & Individual Differences, 30, 617-625.

    -Folkman, S., & Moskowitz, J. t. (2004). Coping: pitfalls and promise. Annual Review of psychology. 21: 244-301.

    -Goleman D . (1998) . Working with the Emotional intelligence . A Bantam Book Mount G,sala

    -Hallahan, D.P., & Kauffman, J.M. (2009). Exceptional learners. (10th edition). Allyn and Bacon

    -Haffman, B. & spatariu, A. (2008). The influemce of self–efficacy and metacognitive promoting on math problem solving efficiency. Contemporary Educational psychology, 33(4), 875-893.

    -McEnrue, P, Groves K, & Shen, W.(2009).Emotional intelligence Development leveraging individual characteristics. The Journal of Management Development, 28(2),150.

    -Reisman J M.(1983). SACRAL: Toward the Meaning and Measurement of Friendliness. J PersAssess. Aug.

    47(4).pp:405-13.

    -Rudy, T. R., Kerns, R. D., & Turk, D. C. (2000).Chronic pain and depression: Toward a cognitive-behavioral mediation model. Journal of Pain, 35, 129-140.

    -Kiselica, M.S., Baker,S.b., Tomas,R.N., Reedy, S. (2004). Effects of steress inoculation training on anexiety, steres and academic performance among adolesents. Jornal consuting psycology, 41(3), 335-342, 4(11):83-176.

    -Regester, A.C., Becham, D.J., may,J.G., & Gustafson.(2009). Strinoculation biblitherphy in the treatment of test anexitety. Jornal of counseling sychology,38(2), 115-116.

    -Schli, K.,& Horan.J.(2004). Effect of steress inoculation on the anger and aggression management skills of institutionalized juvenile delinquent. Cognitive Therapy and Research, %,359-365.

    -Yoon.C.H.(2009).Self_regulated learning and instructional factors in the scientific inquiry of scientificially gifted Korean middle school students.Gifted Child Quarterly,53,23,203-21689

    -Beasley, M., Thompson, T., & Davison, J. (2003). Resilience in response to life stress: The effect of  coping style and cognitive hardiness. Journal of Personality and individual Diierences, 34, pp: 77-95.

    -Granbaum, J.A., Kann, L, Kinchen, S., & Williams, B. (2001). Arisk beheavir surveillance, summaries. Journal of Psycology. Vol 51, no 11, p: 1-46.

    -Noam Smorgick., Courtney A. Marsh., Sawsan As-Sanie., Yolanda R. Smith., & Elisabeth H. Quint .(2012).  Prevalence of Pain Syndromes, Mood Conditions, and Asthma in Adolescents and Young Women with Endometriosis.  Journal of Pediatric and Adolescent Gynecology, Volume 26, Issue 3, June 2013, pp 171-175

    -Seligman, M. E. P., Walker, E. F. & Rosenhan, D. L. (2001). Abnormal Psychology. New york: W.W. Norton & Company.

    - Ziv, A. (2010). The social function of humor in interpersonal relationships. Journal of springer science & Business media, Vol 75, No 47, p: 11-18.

    - Liu, X., Tein, J., & Zaho, Z. (2004). Coping and behaviorall enotinoal problems among chinese adolescents. Journal of Psychiatry research. Vol 20, No 126, P 275-285.

    -Jason J. Paris., Christine Franco., Ruthlyn Sodano., Brian Freidenberg., Elana Gordis., Drew A. Anderson., John P. Forsyth., Edelgard Wulfert., Cheryl A. Frye. (2009). Sex differences in salivary cortisol in response to acute stressors among healthy participants, in recreational or pathological gamblers, and in those with posttraumatic stress disorder. Hormones and Behavior, Volume 57, Issue 1 pp 35-45

    -Cooper BC, Gerber JR, McGettrick AL, Johnson JV.(2007). Perceived infertility-related stress correlates with in vitro fertilization outcome. Sep;88 (3) ,pp:714-7.

    -Anna-Karin Lennartsson., Mark M. Kushnir., Jonas Bergquist., & Ingibjörg H. Jonsdottir. (2012).23- DHEA and DHEA-S response to acute psychosocial stress in healthy men and women. Psychoneuroendocrinology, Volume 36, Issue 10, pp 1530-1539.

    -Auerbach, R.P., Abela, R.Z., & HO, M.R. (2012). Responding to symptoms of depression and anxiety: Emotion regulation, neuroticism, and engagement in risky behaviors. Behavior Research, 45, 2182- 2191.

    -Bembemutty, H. (2014). Test anxiety and academic delay gratification. College Student Journal, 43(1): 10-12.

    -Dennis, T. (2014). Interactions between emotion regulationstrategies and affective style: Implications for trait anxiety versus depressed mood. Motivation and emotive,31, 200-207.

    -Feliu, T., Balle, M., & Sese, A (2013). Relationships between negative affectivity, emotion regulation, anxiety, and depressive symptoms in adolescents as examined through structural equation modeling. Journal of Anxiety Disorders, 24, 686–693.

    -Jocobs, M., Snow, J., Geraci, M., Vythilingam, M., Blair, R.J.R., & et al. (2008). Association between level of emotional intelligence and severity of anxiety in generalized social phobia. Journal of Anxity Disorders, 22, 1487-1495.

    -Mark, H., & Thomas, M. (2006). Relationships Between Attributional Style and Test Anxiety for Preadolescent Australian Boys and Girls. Journal of Learning didabilities research & practice, 20 (3), 172-145

    -Sarason, L. (2004). The meaning of anxiety. New York. Ronald press.

    -Spielberger, C.D. (1980). Preliminary professional manual for test anxiety inventory. Palo Alto, CA: consulting psychology press. 

    -Kazdyn, M. (2011). Balance treatment ameliorates anxiety and increase self- esteem in children with co morbid anxiety and balance disorder. Research in Developmental Disabilities, 30, 486-495.

    -Nathan, A.L. (1980). Anxiety, cognitive interference, and school performance of Italian children. Pschol Rep, 73(3), 747-754.  

    -Tvbrt & Pynkuartu, LW. (1967). Cognitive and emotional components of test anxiety: a distinction and some initial data, Psycho Rep, 20(3), 975-978.

    -Lanun, R. C. (1983). Reduction teats anxiety and improving academic self- esteem in high school and college students with learning disabilities (LD). Journal of -Behavior Therapy an Experimental Psychiatry, 3 (30), 191-198.

    -Chaplin, I.G. (1975). Anxiety and self-preoccupation, I.G., Sarason& C.D., Spielberger (Eds), Stress and Anxiety (vol, 2) New York: Hemisphere/ Hastead.

    -Turjrsn, Ck. (1999). Reducing test anxiety an improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities, J Behave TherExp Psychiatry, 30, 191-193. 

    -Beck, A.T.(1985).Depression: clinical, experimental, and theatrical aspacts. New York: Hoeber.

    -Ahrens, Z & Haaga,M. (1993). Test anxiety: The state of the art. New York: Plenum.

    -Verne, D.(2004). Cognitive – Intentional Theory Of Test Anxiety. In I, J. Sarason (Ed). Test Anxiety: Theory Research Application (Pp. 349- 385).

    -Alice, G., John, A & Susan M. (2000). Pessimistic attributional style: is it specific to depression versus anxiety versus negative affect, Bhave, rev. Ther, 35(3), 703-719.

    -Michenbom, C & Botler, M .W. (1986). Test anxiety in African American school children . Learning and Individual Differences, 20(2), 130-133.

    -Roklin, T. & Thompson, J.(1985).Inter Active Effects Of Test Anxiety . Test Difficulty And Feed Back. Journal Of Educational Psychology. 77(30), 369 – 372.

    -Sarason, I.G. (1986). Test Anxiety, Worry, and Cognitive Interference; In R. Schwarzer (Ed.), Self-related Cognitions in Anxiety and Motivation; Journal Learning Disability. 35(1), 87-96.

    Spielberger, C.D & Vagg, R.R .(1995). Test Anxiety: Theory, Assesment and Treatment 14th ed. New York: Wadsworth Publ

    -Williams, J.E. (2002). Modeling Test Anxiety, Self Concept and High School Students’ Academic Achievement, Journal of Research and Development in Education, 25(3), 51-57.

    -Wachelka, D & Katz, R.C.(1999). Reducing test anxiety and improving academic self-esteem in high school and college students with learning disabilities. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 30(3), 191-198.

    -Tobias, S. (2000). Overcoming Math Anxiety; New York : Norton.

    -Spielberger, C.D.(1980). Test Anxiety Inventory; Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Pres.              

    -Seligman, M.(1975). Classroom goal structures and hopelessness as predictors of day-to-day experience at school: Differences between students with and without learning disabilities. Department of psychology. 31(2), 215–229.

    -Olaitan, W. (2012). Investigation of the Relationship between Test Anxiety, Self Esteem and Academic Performance Anxiety, Self Esteem and Academic Performance among Polytechnic Students in Nigeria, International Journal of Computer Applications Volume, 3(2) 91-95

    -Markus, Z., Michael, H & Andreas, H.(2010). Pessimism Predicts Anxiety, Depression and Quality of Life in Female Students, Journal of Personality Assessment;41(1), 87–94.

    -Mark, H & Thomas, M. (2006). Relationships Between Attributional Style and Test Anxiety for Preadolescent Australian Boys and Girls,. Learning didabilities research & practice, 20(3), 172-145.

    Maria, F & Nuova, S .(1990). Cender Differences in Social and Test Anxiety, Personality Individual Differences, British Journal of Psychology, 95(3) , 411-428.

    -Hedl, J.J. (2008). Test anxiety and causal attributions: Some evidence toward replication. Anxiety Research, 3(1), 73-84.

    -Guidia, F. V & Lud Low, L. H.(1989). Across – Cultural Study Of Test Anxiety Journal Of Across – Cultural  Psychology. 20 (1), 178- 190.

    -Dusek, J.A. (1980 ). the development of test anxiety in children . In . I . G . Sarason (ED) , test anxiety , Journal of Learning Disabilities, 28(1), 159–166.

    -Lazzarus, R.S. (1993). Sterss- related trensactions between person and environment. Inl. A.Pervin & M. Lewis (Eds), Perspectives in interactional psychology. New York: plenum.

    -Darrodi H. (2010). Part of couples therapy group hoping to increase the marital satisfaction of married couples and addicts.M.Sc. D issertatatinn. Tehran University of Social Welfare and rehabilitation Sciences,12-15.

    -Affleck, G.& Tennen, H. (2006). Construing benefits from adversity: Adaptational significance and dispositional underpinnings. Journal of Personality, 64.

    -Folkman, S;& Moskowitz, J.t (2004). Coping: pitfalls and promise. Annual Review of Psychology. 21:244-301.

    -Fredrichson, B,L. (2001). The role of personality and happiness .journal of personality and individual differences11(3),1093-1096.

    -Gratz,k.L; gunderson,J.G (2006). Preliminary data on an acceptance-Based Emotion Regulation Group Intervention for Deliberate self-Harm Among women with borderline personality Deisorder. Behavior The rapy,37,25-35.

    -Greer J,Pril WF, Park ER, lynch TJ, TJ, Temel Js (2008). Behavioral and psycologictors of chemotherapy adherence in patients With advanced non- small cell lung cancer. Jou of psychoso Res;23(1):1-4.

    -Norizan,A,Shamsuddin, K (2010). predictors of parenting stress among Malaysian mothers of children with down syndrome.Journal of Intellectual  Disability Research, 54,266-80.

    -Rogers, P; Quarter, P; Philips,R;& Gardner, K (2006). Belif in the paranormal, coping and emotional intelligence. Personality and Individual differences.41:1089-1105.

    -Snyder CR, lopez SJ. (2001). Handbook of positive Psycology. US:Oxford University Press.

    -Lazarus, R.S(1986). Stress, coping and somatic adaptation in Leogoldberger and shlomo brezintiz: hand book ofstress; the oretical and clinical aspect, new york free press.

    -Snyder,C.R;Cheavens, J.& Michael, S.T (2000). Hoping. In C.R. Snyder (ed),Coping: The   psychology of what what works, Nev york: Oxford University Press.

    -Dixon, F.A., Cross, T.L.,& Adams, C.M.(2001). Psychological charcteristics of academically gifted students in residential setting; A cluster analysis. Psychology in the Schools, 38, 433-445.

    -Goleman D .(1998) . Working with the Emotional intelligence . A Bantam Book Mount G,Cambridge University perss; 390-420.

    -Goleman D .(1995) . Emotional intelligent, New York.

    -Gagne, F. (2004). Transforming gifts into talent: The DMGT as a developmental theory. High AbilityStudies, 15 (2), 115-149.

    -Matsumoto, D.(2009). The Cambridge Dictionary of psychology, Cambridge . Journal of University press, 480-492.

    -Reise, S.M.(2006). Patterns of self regulatory strategy use among low-achieving and higi achiev-ing university students. Roeper Review, 35-48.

    -Renzulli, J.S.(2005).Three-ring conception of giftedness: A developmental model for promoting creative productivity. Cambridge University press, 217-245.

    -Tice, T.N.(1990). Gifted in Two Settings. Journal of Eductional Research, 83(6), 313-26.

    - Coleman, L.J  & Cross, T.L.(2000). Social- emotional development and the personal experience of giftedness. Subotnik(Eds). International handbook of giftedness and talent; New York: pergamon2nd;203-212

    - Halahan, D.P & Kauffman, J.M.(2009). Exceptional learners. Allyen and Bacon.

    - Nehart, M; Reis, S.M; Robinson, N.M & Moon, S.M.(2002). The social and emotional development of gifted children what do we know? Waco, TX: Prufock press.

    - Heller, K.A; Monks, F.J; Sterberg, R.j & Subomik, R.F.(2000). International handbook of giftedness and talend. New York: pergamon.

    - Gallaher. J.J.(2002). Sosiaty role in education to the Department of educational administration and foundation Illinois State University.

    -Jensen, M. P., & Karoly, P. (1991). Control belief,coping efforts, and adjustment to chronic pain. Journal of Consulting & Clinical Psychology, 59, 431-438.

    -Guttman, L., & Levy, S. (1998). Dynamics of three varieties of morale: The case of Israel. In S. Breznitz (Ed.). Stress in Israel (pp.102-113).New York: Von Nostrand Reinhold Company

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, تز دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, رساله در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, پایان نامه در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, تحقیق در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, مقاله در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی آموزش مقابله با استرس بر استرس ادراک شده و اضطراب امتحان دانش آموزان تیزهوش
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت