پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما

تعداد صفحات: 198 فرمت فایل: word کد فایل: 1675
سال: 1388 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: مهندسی فناوری اطلاعات IT
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (MA)

    گرایش: تحقیق در ارتباطات

    فصل اول

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    رسانه­ های جمعی به شکل­ها و چهره های متفاوتی با گروههای مختلف اجتماعی، قومی، شغلی و سنی ارتباط برقرار می­کنند و به ایفای نقش های متفاوتی در سطح جوامع می­پردازند. با گسترده­تر شدن رسانه­ها دامنه­ی وظایف آنها نیز گسترش یافته است. در هر دوره­ای متناسب با فعالیت و وسایل ارتباط جمعی برای آنها نقش­هایی را قائل بوده­اند فرضا" هارولد لاسول سه نقش خبری، همبستگی اجتماعی و انتقال میراث فرهنگی را برای رسانه­ها در نظر می­گیرد. کمی بعد چارلز رایت نقش سرگرمی را نیز به آن اضافه می­کند.

    یکی از انواع بسیار مطرح تبلیغات، تبلیغات بازرگانی است که با آگاهی دهی به مردم ضمن یاری رساندن به آنها در تصمیم­گیری و انتخاب باعث ایجاد رقابت سالم بین تولید کنندگان شده و چرخش اقتصادی را تسهیل می کند.

    باید به خاطر داشت که تبلیغات عنصر مهمی از فرهنگ ما است زیرا زندگی روزمره ما در اجتماع یا خانواده را منعکس می کند و سعی در تغییر آن دارد. تبلیغات بازرگانی در هر رسانه ای ، بیانگر اوضاع و شرایط اقتصادی سیاسی و فرهنگی و الگوی مصرف ، رونق تولیدات داخلی ، سمت سوی روابط و تجارت خارجی و نیز تحولات تکنولوژیک جهانی و داخل است . لذا به راحتی می توان دریافت معنایی که در تبلیغات گنجانده می شود به طور ضمنی بیانگر ساختار بازار ، ارزش های فرهنگی و باورهای اجتماعی هر جامعه و تحولات آن است.

    بدون شک تصور دنیای بدون تبلیغات ممکن نیست. در شرایطی که جهان با تولید انبوه و روز افزون کالاها و عرضه نامحدود خدمات روبروست، تولید کنندگان ناگزیرند برای تداوم حیات خود و برای رقابت با سایرین، به انواع شیوه­ها متوسل شوند و موثر­ترین شگردها تبلیغات تجاری است.

    در دنیایی که نیروهای عظیم اقتصادی در صدد هستند تا بازارهای کوچک را ببلعند و سیطره خود را فراتر از مرزها بگسترانند، در دورانی که پیام های بازرگانی ، مرزهای سیاسی را پشت سر می­گذارند

    و تولیدات و خدمات داخلی کشورها را کم رنگ جلوه می­دهد، آیا می توان به تبلیغات بازرگانی پشت کرد؟

    اندکی تدبیر و دور اندیشی به ما یاد آور می­شود که راه حل چیزی جزء « شناخت» و« درک بهتر» تبلیغات نیست و این امر جز با پژوهش و جز با بازنگری حاصل نمی شود.

     

     

     

     

    1-1 طرح مسئله

    امروزه تبلیغات با بشر امروزی عجین گشته و به سختی می توان زندگی بدون تبلیغات را در جهان امروز تصور کرد. از دیدگاه ارتباط شناسی تبلیغ همانند ارتباط فراگردی است مقید به شرایط زمانی و مکانی که با ویژگی­های اجتماعی قابل شناخت است. دو تن از صاحبنظران ارتباط شناسی تعریف جامع زیر را از تبلیغ داده­­اند، تبلیغ کوششی است تعمدی و حساب شده که به منظور شکل دادن به دریافت، دست کاری کردن ادراک و همسو کردن رفتار مخاطبان با نیت مورد نظر مبلغ صورت می گیرد(سیدحسینی 1377 ص.96)

    تبلیغات یکی از پنج عامل اساسی در ارتباط است که بوسیله آن پیامهای دیدنی و شنیدنی به اطلاع مردم رسانیده می­شود تا بوسیله نفوذ در آنها مردم را وادار به خرید کالا یا خدماتی نموده، تمایل و علاقه آنها را نسبت به افکار، نظرات، اعتبار و اشخاص مورد نظر است جلب نماییم. (محمدیان 1379 ص.19)

    در واقع بیشتر کتب ارتباطات و تبلیغات در تعریف نهایی تبلیغ  آورده­اند که هدف تبلیغات ترغیب مخاطب به پذیرش یک فکر و یا مصرف کالا با تولید انبوه است. به همین علت تبلیغات باید به روشی صورت گیرد که بتواند مخاطب را جذب نماید و نه به گونه ای که اثر بازگشتی منفی داشته باشد.

    برای ارسال پیامهای بازرگانی از وسایل تبلیغاتی گوناگون نظیر بورشورها، آگهی های مطبوعاتی (روزنامه، مجله)، وسایل نصبی (پوستر، انواع تابلوها، نصب آگهی بر روی وسایل نقلیه)، هدایا تبلیغاتی، استفاده از ویترین­ها جهت نمایش؛ وسایل دیداری و شنیداری (رادیو، تلویزیون و سینما) و ... می­توان استفاده نمود تا از این طریق پیامهای بازرگانی را به مخاطبان رساند. البته صاحبان آگهی معمولا" با بررسی و مطالعه دقیق بر روی طرق مختلف تبلیغاتی یک یا چند تا از آنها را انتخاب می­نمایند. اما یکی از وسایل تبلیغاتی که امروزه مخاطبان عام و خاص بسیاری را به خود جلب نموده

    است رسانه تلویزیون است که این رسانه به عنوان یکی از پرمخاطب­ترین وسایل ارتباط جمعی علاوه بر پخش برنامه های مختلف مسئولیت پخش پیامهای بازرگانی را نیز برعهده دارد.

    تلویزیون با جاذبه های صدا، تصویر و حرکت قصد دارد مخاطبان را نسبت به خرید کالا تشویق و ترغیب نماید و در فرآیند تصمیم گیری آنها جهت خرید دخالت نماید. اما گاهی این تبلیغات نه تنها جذاب نیست و مخاطب را به خود جلب نمی­کند بلکه سبب کسالت و ناراحتی او می­شود به نحوی که بینندگان عکس­العمل­هائی را نظیر کم کردن صدا، تعویض کانال و حتی در موارد شدیدتر خاموش کردن تلویزیون را از خود نشان می­دهند که شاید یکی از مهمترین دلایل آن عدم شناخت مخاطب، نیازها و نظرات اوست. لذا با شناخت مخاطب، علایق او و شناخت تاثیرگذاری پیام می­توان شرایط مناسبی برای تبلیغات ایجاد کرد.

    یکی از شرایط تاثیر گذاری تبلیغات در رسانه ­های عمومی به ویژه تلویزیون رضایت مخاطب از برنامه است، برنامه باید چنان جذاب و گیرا باشد که مخاطب را ترغیب به دیدن برنامه و در نهایت تبلیغات نماید.

    باید گفت که در کشورهای غربی تبلیغات عامل رونق تجارت، صنعت و ارتقای کیفی تولید و کاهش قیمت قلمداد می شود و منطبق با اصول و سیاست های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی آن کشورهاست در حالی که در ایران جایگاه تبلیغات در عرصه های اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی برای بسیاری از افراد نامشخص است به صورتی که صدا و سیما به بخش آگهی تبلیغی کالاهای خارجی نیز می پردازد و با انتخاب سیاست های جدید مبنی بر پخش آگهی های میان برنامه ای و زیر نویس عملا میزان تبلیغات را افزایش داده است.

    تلویزیون یکی از وسایل بسیار معتبر و حساس تبلیغاتی است بویژه در کشور ما که تلویزیون دولتی است و نزد مردم از اعتبار و اطمینان بالایی برخوردار است، تلویزیون با پخش آگهی های تبلیغاتی قبل، بعد و بین برنامه های پر بیننده می­تواند توجه میلیون ها نفر را به خود جلب کند و از این نظر حائز اهمیت است.

    با توجه به موارد بیان شده، باید گفت که محقق در این پژوهش سعی خواهد کرد، تا میزان توجه دانشجویان ارتباطات را به پیام های بازرگانی پخش شده از شبکه پنج رسانه ملی مورد بررسی قرار دهد و همچنین این امر که آنان تا چه حد به کیفیت و صداقت در پیام های بازرگانی پخش شده از سیمای محلی اعتقاد دارند.

     

    1-2 اهداف تحقیق

    گسترش روز افزون تبلیغات در عصر صنعتی شدن و گسترش حوزه نا محدود تاثیر گذاری بر مخاطبین باعث شده که تحقیق در این خصوص اهمیت داشته باشد. تبلیغات امروزه با زندگی بشر گره خورده است و محققان سعی می کنند با روش های علمی و تجربی تاثیر تبلیغات را با توجه به نقشی که در زندگی بشر دارد را تحلیل و بهترین شیوه را برای تبلیغات ارائه نمایند.

    در میان وسایل ارتباط جمعی تلویزیون از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تلویزیون رسانه عمومی و همگانی است. تلویزیون دیوارها را از بین برده و به داخل حریم منازل افراد وارد شده است و مخاطبین نیز به صورت غیر ارادی آماج اهداف پیام های این رسانه قرار گرفته اند، به ویژه در رسانه هایی که از طرف دولت حمایت می شوند مخاطب با حجم بیشتری آماج این پیام ها قرارمی گیرد. بنابراین هدف عام به این معنا که تحقیق انجام شد وسیله ای خواهد بود برای رسیدن به یک هدف کلی تر، دستیابی به یک سلسله دستاوردها که بر اساس آن به‌توان به راه حل های مطلوب در زمینه مورد نظر دست یافت.

    در این مطالعه بررسی میزان توجه دانشجویان ارتباطات به پیام های بازرگانی پخش شده از شبکه پنجم رسانه ملی به ما کمک می کند که در مورد چگونگی تبلیغات، کیفیت و محتوای آنها گزارشی به دست آوریم. به طور کلی اهداف این بررسی در سطوح عام و خاص زیر قابل بیان است.

    - سنجش میزان توجه دانشجویان ارتباطات در زمینه پیام های بازرگانی، که آیا اصولا دانشجویان به تبلیغات بازرگانی شبکه پنج توجه دارند

    - بررسی جذابیت پیام های بازرگانی پخش شده از شبکه پنج، یعنی اینکه پیام های بازرگانی پخش شده از جذابیت و قابلیت تاثیر گذاری بر مخاطبین را دارند. یا اینکه جذاب بودن یا نبودن پیام موجب دفع یا جذب مخاطب به سوی پیام می­شود.

    بررسی اینکه برنامه های تلویزیونی به چه میزان جذابیت دارند. یعنی اینکه آیا برنامه ای که از شبکه پنج پخش می­شود و پیام بازرگانی که قبل از برنامه، یا در میان برنامه و بعد از آن پخش می­شود

     چقدر در تاثیر گذاری پیام بر مخاطب مهم هستند یعنی بررسی رابطه مطلوب بودن برنامه تولیدی با تاثیر گذاری پیام بازرگانی .

    - بررسی اینکه افراد فارغ از جذابیت، کیفیت، پیام بازرگانی و جذابیت و کیفیت برنامه تولیدی چقدر به صورت غیر ارادی به پیام های بازرگانی پخش شده از تلویزیون توجه می­کنند یعنی اینکه افراد بدون توجه به سایر برنامه های پخش شده از تلویزیون صرفا به پیام بازرگانی توجه دارد.

    و آخر اینکه بررسی میزان تاثیر گذاری برنامه پر بیننده و شاخص پخش شده از شبکه پنجم چقدر در توجه دانشجویان ارتباطات به پیام های بازرگانی موثر است.

     

    1-3 ضرورت و اهمیت موضوع

    فناوری­های جدید ارتباطی و اطلاعاتی، جامعه­ی اطلاعاتی را شکل داده است و ظهور این جامعه شرایطی را پیش روی مخاطب قرار داده است یکی از زمینه های مطرح تبلیغات بازرگانی است که با امکانات و فن آوری­های جدید دارای ویژگی خاص برای تبلیغ کالا و معرفی پدیده های تولیدی جدید شده است.

    در دنیای امروز آمارهای تبلیغات نشان دهنده کاربرد روز افزون و تعیین کننده پیام های مطبوعات، رادیو و تلویزیون در زمینه های مختلف است. می توان گفت که ضرورت پخش آگهی های تبلیغاتی نمایانگر حمایت از صاحبان کالا و خدمات مورد نیاز جامعه است.

    بنابراین کارگزاران تبلیغات بازرگانی تلاش می کنند با استفاده از شیوه های مختلف تبلیغات از آخرین فن آوری های ارتباطی و رسانه ای برای معرفی کالا بهره گیرند.

    اعتبار صدا و سیما به عنوان رسانه فراگیر و مورد اعتماد مردم ایجاب می کند که در پخش آگهی­های تبلیغاتی دقت و توجه ویژه ای به محتوا، زبان و ساختار پیام منطبق با معیارهای جامعه داشته باشد. لذا در این امر اصل بر صداقت، راستگویی و معرفی دستاوردهای جدید در ایجاد زمینه رقابت مناسب برای رقابت سالم است. بنابراین، به خاطر اهمیت موضوع تبلیغات تلویزیونی و ارتباط آن با مخاطب انتخاب این موضوع ضروری است. تمایل به گسترش تبلیغات بازرگانی به سبب سودآوری بالای آن فعالیتی اقتصادی محسوب شده و امروزه بیشترین درآمد اقتصادی کشورها تابع تبلیغات بازرگانی آنها می­شود بنابراین تبلیغات موجب تقویت اقتصاد کشور و اشتغال زایی می­شود و توجه مخاطب به این پیام های بازرگانی نیز اهمیت دارد.

    ضرورت رعایت ایجاز و اختصار، موثر بودن پیام و توجه پخش پیام، سازندگان این گونه پیام ها را ملزم می سازد که از حداکثر دانش و تکنولوژی بهره گیری نموده و با زبان هنر و با پشتوانه ارزشمند انسانی به تحقق اهداف فوق کمک کنند و همچنین با برخورداری از بهترین امکانات فنی و تجهیزات تولید و پخش صدا و تصویر زمینه تولید و پخش پیام­های تبلیغاتی و ارائه آن به مخاطبان خود را فراهم کنند.

     

    1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق

    سؤالات تحقیق

    تبلیغات کوششی است کم و بیش نظام مند برای تاثیر گذاری بر عقاید نگرش ها و رفتار مخاطبان.

    با توجه به اینکه هدف تبلیغات تغییر نگرش مخاطب می­باشد . بعضی از تبلیغات بازرگانی سیما باعث تغییر نگرش و رفتار مخاطب در جهت مطلوب یا غیر مطلوب می­شوند و این سؤال پیش می­آید که دانشجویان ارتباطات به چه میزان به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنجم توجه می­کنند این امر به عوامل و دلایل خاصی مربوط  می­شود که خود به دو دسته تقسیم می شوند یکی خود پیام و دیگری خود مخاطب است، یعنی گاهی پیام دارای نقاط ضعفی است که باعث تغییر نگرش مخاطب در جهت مطلوب نمی شود و نیز گاهی مخاطب ویژگی های خاصی دارد که پیام را نمی­پذیرد و ما در این تحقیق سعی می کنیم که میزان توجه مخاطب را نسبت به پیام های تبلیغاتی پخش شده از شبکه پنج را بسنجیم. ما در این تحقیق سعی خواهیم کرد به چند سؤال اصلی پاسخ دهیم.

    1- آیا پخش آگهی­های بازرگانی در شبکه پنج سوء استفاده از علاقه و کنجکاوی مخاطب نسبت به برنامه های شهری و منطقه ای نیست؟

    2- آیا برنامه های شبکه پنج گیرایی لازم را دارد که بیننده برای تماشای ادامه برنامه، پخش آگهی­های تبلیغاتی را نیز تحمل کند؟

    3- آیا بیننده نسبت به تبلیغات بازرگانی اعتماد دارد که به عنوان منبع آگاهی دهنده استفاده نماید؟

    4- آیا هدف از پخش آگهی های بازرگانی آگاهی دهی به مخاطب و تقویت اقتصاد کشور است؟

    5- آیا محتوای تبلیغ بازرگانی در میزان مصرف کالاها و یا ارایه یک ایده و فکر تاثیر دارند؟

    6- عوامل تاثیر گذار در جلب اعتماد مخاطب در تبلیغ کدامند؟

     

     

    فرضیه های تحقیق

    1- پخش پیام بازرگانی در زمان پخش برنامه پر بیننده از شبکه پنج سیما موجب توجه بیشتر مخاطبان به پیام بازرگانی می شود.

    2- شیوه های تصویری مناسب در ارائه پیام بازرگانی در میزان توجه مخاطب به پیام بازرگانی تاثیر دارد.

    3 ساختار مطلوب درارائه پیام بازرگانی در میزان توجه افراد به این پیام­ها نقش دارد.

    4-  بین شیوه های کلامی مناسب در ارائه پیام بازرگانی و میزان توجه افراد رابطه وجود دارد.

    5- هر چه به محتوای پیام بازرگانی اعتماد بیشتری باشد میزان توجه مخاطب نیز بیشتر می شود.

     

    1-5 مدل تحقیق :

    در این پژوهش نظریه هایی از اندیشمندان پیرامون رسانه و تبلیغات مطرح گردیده و مورد توجه قرار گرفته که در فصل دوم بطور کامل بیان شده است.

    Abstract:

    Study was about amount of attention of students to commercial advertisements on channel 5 and includes 5 chapters. In first chapter main parts of the research have been discussed. Second chapter includes literature of the study with 2 parts on practical and theoretical experiences. In third chapter we talk about methodology of the research and in forth chapter results and 1 and 2 dimension tables have been presented. Finally in fifth chapter conclusions and suggestions have been presented.

     

     

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما

    فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان

    صفحه

    فصل اول : کلیات تحقیق

     

    مقدمه  ................................................................................................

    2

    1-1 بیان مسئله....................................................................................

     

    3

    1-2اهداف تحقیق ...................................................................................

     

    5

    1-3 ضرورت و اهمیت موضوع ..............................................................

    6

    1-4 سوالات و فرضیه های تحقیق......................................................

    7

    - سوالات تحقیق..............................................................................

    7

    - فرضیه های تحقیق....................................................................

    8

    1-5 مدل تحقیق .......................................................................................

    9

    1-6تعریف مفاهیم.....................................................................................

    9

    1-7روش تحقیق ............................................................................

    10

    1-8 قلمرو تحقیق  ....................................................................

    10

    1-9 جامعه آماری و حجم نمونه .........................................................

    10

    1-10 محدودیت ها و مشکلات تحقیق .................................................

    11

     

     

    فصل دوم: ادبیات تحقیق

     

    مقدمه ...............................

    14

     

     

    2-1مفهوم و تاریخچه تبلیغات .....................................................

    15

    2-1-1 تبلیغ چیست................................................................

    15

    2-1-2 تاریخچه تبلیغات در جهان و ایران....................................

    17

    - نشانه های تبلیغات در آثار باستانی ...............................................

    17

    - تبلیغات بازرگانی در جهان........................................................

    19

    2-1-3 تاریخچه تبلیغات در ایران ...........................................

    20

     

    عنوان

     

    صفحه

    - تبلیغات فروشندگان سیار تبلیغ در بازارهای محلی  ..........

    20

    - اجرای آگهی های تجاری در جراید و توزیع اوراق چاپی  ................

    20

    - شروع تبلیغات به معنای واقعی  .....................................

    21

    - سالهای 1327 تا 1337  ....................................................

    22

    - وضعیت تبلیغات تجاری ایران از سال 1335 به بعد ................

    22

    -وضعیت­تبلیغات­تجاری در ایران پس­از انقلاب­تا پایان­جنگ­ایران­وعراق 1357-1367 

    23

    - وضعیت تجاری پس از جنگ  ....................................................

    23

     

     

    2-2 اهداف و انواع تبلیغات .................................................

    26

    2-2-1 اهداف تبلیغ  ..................................................................

    26

    - آگهی اطلاع دهنده .......................................................................

    26

    - آگهی متقاعد کننده......................................................................

    26

    - آگهی یادآوری کننده..............................................................

    26

    2-2-2 تمهیدات تبلیغ  ..........................................................

    28

    2-2-3 انواع تبلیغ   .......................................................................

    33

    - انواع تبلیغات براساس منبع   ...................................................

    33

    - انواع تبلیغ براساس اثر و نتیجه آن   ......................................

    37

    - انواع تبلیغ براساس محدوده و تحت پوشش  ..................................

    38

     

     

    2-3 فنون تبلیغات و جاذبه­های آن  .................................................

    43

    2-3-1فنون تبلیغات  ..................................................................

    43

    - فن حیثیت   .....................................................................

    44

    - فن تحریف   .............................................................

    44

    - فن ناامنی (نا ایمنی)  ................................................

    45

    2-3-2 انواع جاذبه های تبلیغ ............................................

    46

    - جاذبه منطقی ..........................................................................

    46

     

    عنوان

     

    صفحه

    - جاذبه احساسی ............................................................

    46

    - جاذبه خنده و طنز ........................................................................

    47

    - جاذبه ترس ..................................................................................

    49

    جاذبه اخلاقی ........................................................................

    51

    - جاذبه یک جنبه ای و دو جنبه ای .............................................

    51

     

     

    2-4  شیوه ها و عناصر تبلیغات .....................................................

    54

    2-4-1شیوه های اجرایی تبلیغات بازرگانی  .....................................

    54

    - موزیکال ......................................................................................

    54

    - ارائه تاییدیه ............................................................................

    54

    - داستان­گویی .................................................................

    54

    - مستندات علمی .....................................................................

    54

    - تبلیغ دو تکه .................................................................

    55

    - شایستگی فنی .............................................................

    55

    - نمای نزدیک  .........................................................................

    55

    - رتوسکوپ  .............................................................................

    55

    - مقایسه ..............................................................................

    55

    - حل مشکل  ....................................................................

    55

    - فرد سخنگو .......................................................................

    56

    - سبک زندگی .........................................................................

    56

    - برش از زندگی روزمره .......................................................

    56

    - انیمیشن  ..............................................................................

    56

    - مصاحبه با مشتری ...............................................................

    56

    - سریالی  .............................................................................

    57

    - خیال پردازی  .....................................................................

    57

    2-4-2 عناصر موجود در تبلیغات بازرگانی  .....................................

    57

    - موسیقی ............................................................................

    57

    - رنگ  .................................

    57

     

     

    2-5 ابزارهای تبلیغاتی  ........................................................

    60

    2-5-1 طبقه بندی ابزار تبلیغاتی...............................................

    60

    - ابزار انسانی .........................................................................

    60

    - ابزار غیر انسانی ...........................................................

    60

    - ابزار انسانی-غیرانسانی .........................................

    60

    2-5-2 نوع دیگر طبقه بندی ...............................................

    61

    - ابزار تبلیغی چاپ شونده ..............................................

    61

    - ابزار تبلیغی برقی و فرستنده ای ........................................................

    61

    - ابزار تبلیغی نصبی-ثابت و متحرک  ...............

    61

    2-5-3 تفکیک انواع ابزارهای تبلیعاتی .........................

    61

    - نامه های پستی   .......................................

    61

    - پوستر، تراکت، کاتولوگ  ............................

    61

    - روزنامه­ها   .................................................

    62

    - مجله­ها  

    62

    - کتابهای اطلاعاتی  ..................................

    62

    - رادیو   ........................................................

    63

    - تلویزیون   .......................................................

    63

    - تلویزیون در ایران   ......................................................

    64

    - فیلمهای ویدئویی و دیسکتهای کامپیوتری  ..............................

    65

    - سینما   ...................................................................

    65

    - شبکه های ماهواره ای  ......................................................................

    65

    - اینترنت   .......................................................................

    66

    2-5-4- ابزارهای تبلیغی نصبی – ثابت و متحرک  .....................

    66

    - آگهی های نصبی ثابت   .............................................

    66

    - تبلیغ در ایستگاههای قطار، مترو، فرودگاهها و ورزشگاهها .........

    67

    - تبلیغ در تابلوهای سوپرمارکتها ..................................

    67

    - دیوارنویسی یا نقاشی روی دیوار .............................................................................

    67

    - تابلوهای پشت بامی  ....................

    68

    آگهی های نصبی متحرک  .............................................

    68

    آگهی در هوا ...........................................................

    68

    2-5-5  تبلیغ در مسابقات ورزشی توسط ورزشکاران و در کناز زمین های ورزشی

    69

     

     

    2-6 شناخت مخاطب  .........................................................

    71

    2-6-1 اهمیت و ضرورت شناخت مخاطب .................................

    71

    2-6-2دسته بندی مخاطبان .......................................

    72

     - دسته بندی مخاطبان بر مبنای ویژگی­های زیستی- اجتماعی  ....

    72

    - دسته بندی مخاطبان بر حسب باورها و اعتقادات  ....................

    72

    - دسته بندی مخاطبان براساس نگرش و طرز تلقی  .............

    73

    2-6-3 دسته بندی مخاطبان از لحاظ پذیرش پیامهای ارتباطی ...............

    73

    2-7  چارچوب نظری  .........................................................................

    77

    2-7-1تئوری­های مطرح شده پیرامون رسانه و تبلیغات بازرگانی  

    77

    - تئوری رسانه  .......................................................

    77

    - تئوری تبلیغات  ....................................................................

    79

     

     

    2-8 مطالعات پیشین  ...............................................

    83

     

     

    فصل سوم- روش شناسی تحقیق

     

    مقدمه  ............................................

    86

    3-1 روش تحقیق ...........................................................................

    86

    3-2 جامعه آماری و حجم نمونه ......................................................

    87

    3-3 ابزار جمع آوری اطلاعات  .....................................................

    87

    3-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها .........................................................

    87

     

     

    فصل چهارم- یافته های تحقیق

     

    مقدمه  ................................

    89

    4-1 تجزیه و تحلیل توصیفی..........................................

    92

    - جداول یک بعدی ..........................................................

    92

    4-2 تجزیه و تحلیل استنباطی ...............................................

    115

    - جداول دو بعدی...........................................................................

    115

     

    فصل پنجم – نتیجه گیری و پیشنهادها

     

    مقدمه .........................................................................................

    121

    5-1خلاصه یافته ها و نتیجه گیری .......................................................

    121

    5-2 پیشنهادها .........................................................................

    126

    ضمائم  ...............................................................................

    127

    فهرست منابع و ماخذ ...........................................................................

    133

    چکیده انگلیسی

     

     

     

     

    فهرست جدول­ها

     

    عنوان

    صفحه

    تجزیه و تحلیل توصیفی – جداول یک بعدی

     

    4-1-1جدول توزیع فراوانی و درصد جنس پاسخگویان  ............................................

    92

    4-1-2 جدول توزیع فراوانی و درصد گرایش تحصیلی پاسخگویان .............................

    93

    4-1-3 جدول توزیع فراوانی و درصد میزان شغل پاسخگویان ......................................

    94

    4-1-4 جدول توزیع فراوانی و درصد وضعیت تاهل پاسخگویان .................................

    95

    4-1-5 جدول توزیع فراوانی و درصد میزان تماشای برنامه های شبکه پنج ..................

    96

    4-1-6 جدول توزیع فراوانی و درصد مدت زمان تماشای شبکه پنج ............................

    97

    4-1-7 جدول توزیع فراوانی و درصد تماشای تبلیغات شبکه پنج .................................

    98

    4-1-8 جدول توزیع فراوانی و درصد کارآمدی شیوه های ارائه تبلیغات ......................

    99

    4-1-9 جدول توزیع فراوانی و درصد  کارآمدی شیوه های بصری تبلیغات ..................

    100

    4-1-10 جدول توزیع فراوانی و درصد  کارآمدی شیوه های کلامی .............................

    101

    4-1-11 جدول توزیع فراوانی و درصد دنبال کردن تبلیغات به علت گیرایی برنامه ها ..

    102

    4-1-12 جدول توزیع فراوانی و درصد تماشای برنامه های پربیننده .............................

    103

    4-1-13 جدول توزیع فراوانی و درصد خرید کالاها بعلت تکرار تبلیغات ....................

    104

    4-1-14جدول توزیع فراوانی و درصد  میزان اعتماد به محتوای پیام ها ........................

    105

    4-1-15جدول­توزیع فراوانی­و درصد­ میزان اعتماد مخاطبان به­علت معتبربودن پیام تبلیغ

    106

    4-1-16جدول توزیع فراوانی و درصد ارائه اطلاعات کافی در مورد کالاها و خدمات .

    107

    4-1-17 جدول­توزیع فراوانی و درصد  میزان آگاهی تهیه کنندگان تبلیغات از شیوهای ارائه تبلیغ...........................................................................................................

    108

    4-1-18 جدول­توزیع­فراوانی­و­درصد­علاقه­مندی­به خرید کالاهای تبلیغ شده از تلویزیون

    109

    4-1-19 جدول توزیع فراوانی و درصد  مطلوبیت ساختار پیام های تبلیغی ..................

    110

    4-1-20 جدول توزیع فراوانی و درصد  تغییر کانال در زمان پخش آگهی ....................

    111

    4-1-21 جدول توزیع فراوانی و درصد  کارآمدی شیوه های اجرای تبلیغ ....................

    112

    4-1-22 جدول توزیع فراوانی و درصد عوامل توجه به پیا م های تبلیغی .....................

    113

    عنوان

    صفحه

    تجزیه و تحلیل استنباطی – جداول دو بعدی

     

    4-2-1 جدول توزیع دو بعدی متغیرهای فرضیه 1 .......................................................

    115

    4-2-2 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 1.............................................

    115

    3 جدول دو بعدی متغیر های فرضیه 2 .............................................................

    116

    4 جدول نتایج آزمون خی دو برای فرضیه 2  .....................................................

    116

    5 جدول توزیع دو بعدی متغیر های فرضیه 3  ...................................................

    117

    4-2-6 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 3   ...........................................

    117

    4-2-7 جدول توزیع دو بعدی متغیر های فرضیه 4  ......................................................

    118

    4-2-8 جدول  نتایج آزمون خی دو بررسی فرضیه 4  ...................................................

    118

    4-2-9  جدول توزیع دو بعدی متغیرهای فرضیه 5  ......................................................

    119

    4-2-10 جدول نتایج آزمون خی دو برای بررسی فرضیه 5  ..........................................

    119

     

    منبع:

    1- آغاز، محمدحسن، 1379، نقش پژوهش در شناخت مخاطب، مفصلنامه عملی پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی آشتیان 5 و 6

    2- آقاکیانت، هرمیک، صالحی سده، زیبا و دیباجی فاطمه، 1377، مخاطب و آگهی های سیما، رسانه 36

    3- اربابی، علی محمد، 1350، تبلیغات تجاری، تهران، دانشکده علوم اجتماعی ارتباطات اجتماعی

    4- اسدی طاری، محمدحسن، 1372، تاریخچه تبلیغات بازرگانی، رسانه 1

    5- اسدی، علی اکبر ، 1377، اهمیت و نقش تبلیغات در فعالیتهای بازرگانی ، پیام دریا 72

    6- الله یاری، مجتبی، 1379، ویژگی ها و تفاوت های رسانه ای در تبلیغات بازرگانی ، مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات اسفند 1377، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل تبلیغات

    7- الله یاری، مجتبی، 1379، ویژگی ها و تفاوت های رسانه ای در تبلیغات بازرگانی ، مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات اسفند 1377، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل تبلیغات

    8- بلوریان تهرانی، 1379، آموزش و تخصص در تبلیغات بازرگانی،مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات سفید اسفند 1377، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل تبلیغات

    9- بینگر، اتولر، 1376، ارتباطات اقناعی، ترجمه علی رستمی ، تهران، مرکز تحقیقات مطالعات و سنجش برنامه ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

    10- تاثیر تبلیغات بر فرهنگ، 1377، همشهری، 5 اسفند

    11- حسینی پاکدهی، علیرضا، 1379، تبلیغات تجاری و ارزش های فرهنگی مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات اسفند 1388، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل تبلیغات

    12- حکیم آرا، محمدعلی، 1379، تبلیغ کوششی برای متقاعد سازی ، رسانه 42

    13-خجسته، حسن، 1380، مخاطب شناسی در رادیو، فصلنامه پژوهش و سنجش، 26

    14- خندان، محسن، 1369، تحلیل مفاهیم مربوط به تبلیغ در اسلام با بهره گیری از دانش ارتباطات، پایان نامه فوق لیسانس، تهران، دانشگاه امام صادق

    15- دادگران، محمد، 1377، مبانی ارتباطات جمعی، تهران، فیروزه

    16- راستگو، مهرداد، 1380، از تبلیغات تجاری چه می دانیم ؟ تبلیغات، تجارت، توسعه ، تهران موسسه نشر فرهنگی آیندگان

    17- رزاقی، احمد، 1377، جایگاه تبلیغات در جهان امروز، تهران، مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی

    18- رستگارمقدم، هادی، 1379، ارتباط و پروسه تبلیغ، نگاه حوزه، 59-62

    19- رستمی، علی، 1379، نقش تبلیغات بازرگانی در گسترش صنعت گردشگری و جهانگردی، مجموعه مقالات اولین همایش صنعت تبلیغات اسفند 77، تهران ، وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره کل تبلیغات

    20- رهبر، محمدتقی، 1370، سیر تاریخی تبلیغ، کیهان اندیشه ، 36

    21- رهبر، محمدتقی، 1371، پژوهشی در تبلیغ ، تهران، سازمان تبلیغات اسلامی

    22- زورق، محمدحسن، 1368، مبانی تبلیغ، تهران ، سروش

    23- ساروخانی، باقر، 1368، جامعه شناسی ارتباطات، تهران، اطلاعات

    24- سکری، رفیق، 1370، افکار عمومی و آوازه گری، ترجمه حسین کرمی ، تهران ، نشر هرماه

    25- سید حسینی، شهاب، 1377،روابط عمومی و تبلیغات، کلام ابزار تبلیغی برای پیام رسانه،36

    26- شاه محمدی، عبدالرضا، 1385، اقناع و تبلیغ جامعه شناسی و فنون، تهران، زرباف

    27- صنعت تبلیغات اسفند 1377، تهران، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، اداره کل تبلیغات

    28- ظهیری، جواد، 1362، ارتباطات و رسانه های ارتباط جمعی، تهران، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

    29- کازنو، ژان، 1364، قدرت تلویزیون، ترجمه علی اسدی، تهران ، امیرکبیر

    30- کاهلر، روئل، 1370، بازاریابی بین الملل، ترجمه سعید رحیمی موقر، تهران، جانزاده

    31- کیگان، وارنجی، 1380، مدیریت بازاریابی جهانی، ترجمه و تلخیص عبدالحمید ابراهیمی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی

    32- محسنیان راد، مهدی، 1377، جامعه شناسی تبلیغات، جزوه درسی دوره کارشناسی ارشد ارتباطات اجتماعی ، دانشگاه علامه طباطبائی

    33- محکی، علی اصغر، 1380، مخاطب شناسی, فصلنامه پژوهشی و سنجش، 26

    34- محمدی فر، محمدرضا، 1377، دانش تبلیغات و تبلیغات کتاب، کتاب هفته، 49

    35- محمدی فر، محمدرضا، 1377، فرهنگ تبلیغات ، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

    36- محمدیان، محمود، 1379، تبلیغ با جاذبه خنده و طنز مدیران فردا 12

    37- محمدیان، محمود، 1379، مدیریت تبلیغات از دید بازاریابی. تهران ، حروفیه

    38- معتمد نژاد، کاظم، 1371، وسایل ارتباط جمعی، دانشگاه علامه طباطبائی

    39- معتمدنژاد، 1369، آگهی های تجاری و از خود بیگانگی انسانی، رسانه 2

    40- میرسعید قاضی، علی، 1370، تئوری و عمل در روابط عمومی و ارتباطات، تهران، مبتکران

    41- نقیب السادات، سیدرضا، 1380، آسیب های فرهنگی، فقدان نظامنامه تبلیغات بازرگانی ، تهران، فصلنامه پژوهش و سنجش

    42-                   Bovee, Courtland L.,[et al] Adverting excellence. New York:McGraw-Hill

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, رساله در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان توجه دانشجویان نسبت به تبلیغات بازرگانی پخش شده از شبکه پنج سیما
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت