پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387

تعداد صفحات: 47 فرمت فایل: word کد فایل: 1660
سال: 1387 مقطع: دکترا دسته بندی: علوم پزشکی
قیمت قدیم:۱۶,۸۰۰ تومان
قیمت: ۱۴,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  M.A) (

    جغرافیای طبیعی – اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی

    سینوزیت مزمن(CRS) همیشه پس از سینوزیت حاد ایجاد می شود و تشخیص آن بر اساس شکایات پایدار بیمار برای حداقل 12 هفته مطرح می شود.

    CRS یک بیماری وسیع و صعب العلاج بینی و سینوسهای پارانازال می باشد که در دامنه وسیعی از علایم و تغییرات التهابی مخاطی تظاهر می یابد. این بیماری شایعترین بیماری مزمن در ایالات متحده می باشد.

    مطالعات جدید پیشنهاد می کنند که بیشتر بیماران با سینوزیت غیر وایرال همزمان دچار عفونت باکتریال و قارچی هستند بطوریکه در ترشحات بینی 96% این بیماران شواهدی مبنی بر وجود قارچ دیده شده است.

    مطالعه ما از نوع کارآزمایی بالینی بوده و بر روی 35 بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن مقاوم به درمان که در سال 1387 به درمانگاههای ENT بیمارستانهای بوعلی و امیرالمومنین (ع)تهران مراجعه کرده بودند انجام شد این بیماران یک ماه تحت درمان با آمفوتریسین B قرار گرفتند.

    یافته های ما نشان داد تنها 5 بیمار علایمشان تغییر نکرده بود در حالیکه بقیه همه کاهش علایم را گزارش کرده بودند. همچنین درمان یک ماهه کامل موجب کاهش علایم بیشتر در بیماران شده بود.

    در نهایت مطالعه ما نشان داد درمان ضد قارچی با آمفوتریسین B به مدت یکماه
    می تواند از شدت علایم بیماران مبتلا به CRS واضحاً بکاهد.

    چکیده

    خشکسالی یکی از مزمن ترین و زیانبارترین ناپایداری های محیطی است و در بین حوادث طبیعی در جهان خشکسالی از لحاظ در جه شدت ، طول مدت ، مجموع فضای تحت پوشش و فراوانی مقام اول را داراست و موجب اختلال در اکو سیستم و اثرات اجتماعی و اقتصادی زیانباری را ببار می آورد با توجه به قرارگرفتن استان هرمزگان در ناحیه آب و هوایی خشک و نیمه خشک ایران وقوع خشکسالی های مکرر در سالهای  اخیر ، اهمیت پرداختن به مقوله خشکسالی را بیش از پیش نمایان می کند . منطقه ای که در این پایان نامه مورد پژوهش قرار گرفته حوضه آبریز میناب است که 60 درصد حوضه در استان کرمان و 40 درصد آن در استان هرمزگان واقع شده اما به دلیل جریان شمالی – جنوبی آب ، اهمیت این حوضه برای استان هرمزگان بیشتر است رودخانه میناب از کوههای اسفندقه  جیرفت استان کرمان سرچشمه گرفته و پس از عبور از قسمتهای مختلف در پشت سد اسقلال میناب ذخیره می گردد برای وضعیت بررسی بارندگی حوضه آبریز از 22 ایستگاه منتخب هواشناسی واقع در داخل حوضه استفاده شده است . برای محاسبات آماری سال های آبی  1360تا 1386 بعنوان پایه زمانی مشترک در نظر گرفته شده ،برای بازسازی سالهای فاقد آمار از ایستگاه برنطین به عنوان ایستگاه مبنا انتخاب و پس از انجام محاسبات آماری با استفاده از فرمول رگراسیون نرم افزار اکسل سالهای بازسازی شده به صورت ستاره دار مشخص شده است . برای تجزیه و تحلیل خشکسالی از آزمون دنباله ها و پیش بینی خشکسالی از زنجیره مارکف استفاده گردیده و با توجه به محاسبات انجام شده وضعیت سال آبی 87-88 از نظر ترسالی،46/38 و از نظرخشکسالی،84/53 تعیین گردید  . 

    فصل اول

    مقدمه و پیشینه تحقیق

    مقدمه:

    Chronic Rhinosinusitis (CRS) همیشه پس از سینوزیت حاد ایجاد
    می شود تشخیص آن بر اساس شکایات بیمار مطرح شده و نیاز به پایداری علایم بیمار برای بیشتر از 12 هفته متوالی دارد.

    تقریبا تمامی شکایات این بیماران غیر اختصاصی می باشد پس بدون یک یافته عینی از التهاب مخاطات تشخیص بیماری صرفاً از روی علایم زیاد قابل اعتماد نیست.(1)(شکل 1-1)

    بر طبق پیشنهاد International Confrence on Sinus Dis در سال 1993 CRS بصورت زیر تعریف شده است:

    پایداری علایم و نشانه ها بیش از 8 هفته، یا ابتلا به بیش از 4 اپیزود راجعه سینوزیت حاد در سال که هر کدام حداقل 10 روز به طول بیانجامد همراه با تغییرات پایدار در CT scan ،4 هفته پس از درمان طبی و بدون رخ دادن عفونت حاد(8)

    CRS یک بیماری وسیع و صعب العلاج بینی و سینوسهای پارانازال
    می باشد که در دامنه وسیعی از علایم و تغییرات التهابی به صورت افزایش ضخامت پولیپوئید مخاط تاپولیپهای واضح بینی تظاهر می یابد.(11و10)
    (شکل 1-2)

    شکل1-2

    قریب به 90% موارد رینوسینوزیت بصورت مزمن هستند و در واقع این بیماری شایعترین بیماری مزمن به شمار می آید که حدود 37 میلیون بیمار را در ایالات متحده شامل می شود.(13)

    در سال 1994 کندی گزارش کرد بیمارانی که سالانه با مشکل CRS ویزیت
    می شوند از هشت میلیون نفر در سال 1989 تا بیست و چهار میلیون در سال 1992 متغیر بوده و یافته های او حاکی از افزایش ابتلا به این بیماری بود.(2)

    در مطالعه که در سال 1997 به چاپ رسید میزان بروز بیماری در جمعیت عادی ایالات متحده 14% گزارش شد که همچنان بیانگر این مسأله است که CRS شایعترین بیماری مزمن در ایالات متحده می باشد.(10)

    پس از سینوزیت مزمن، آرتریت،بیماریهای ارتوپدی و فشار خون به ترتیب بیشترین شیوع را در میان بیماریهای مزمن در ایالات متحده آمریکا دارند.(22)

    از نظر هسیتوپاتولوژی CRS با انفیلتر اسیون ائوزینوفیلها در مخاطات بینی و سینوسها تظاهر می یابد. ائوزینوفیلها در بیماران با و بدون پولیپ دیده شده است. و به نظر می رسد وابسته به وجود آتوپی باشد.

    پروتئینهای گرانول ائوزینوفیلها مشخصاً برای اپتیلیوم مجاری تنفسی حالت سمی داشته و در مناطق آسیب دیده اپیتلیوم در CRS دیده می شوند. با توجه به این اطلاعات می توان گفت: احتمالا ائوزینوفیلها نقش مهمی در فیزیوپاتولوژی CRS به عهده دارند.(2و13)

    شواهد نشان می دهند که باکتریهایی نظیر استافیلوکوک، استرپتوکوک، کورینه با کتریوم، باکتروئید و فوزو باکتریوم ها در مخاطات ملتهب حضور داشته و درمان آنتی بیوتیکی می تواند تأثیر مثبتی بر نتایج داشته باشد. اما همچنان نقش باکتریها در بیماریزایی در CRS مبهم می باشد همچنین گونه های بی هوازی در فرم مزمن سینوزیت شایعتر از فرم حاد می باشند.(1)

    در موکوس بینی حدود 92% از مبتلایان به سینوزیت مزمن شواهدی مبنی بر وجود قارچ یافت شده است. مطالعات جدید پیشنهاد می کند که بیشتر بیماران به سینوزیت غیر وایرال، همزمان دچار عفونت باکتریال و قارچی می باشند.

    بیشتر عفونتهای قارچی ناشی از قارچهای موجود در محلهای عمومی چون سینماها، ورزشگاهها و ....یا قارچهای همزیست خانگی هستند.(19)

    تحقیقی که در کلینیک Mayo برروی موکوس بینی 210 بیمار مبتلا به سینوزیت مزمن انجام شد نشان داد 96% موارد محتوی قارچ بوده و 40 نوع متفاوت قارچ از این ترشحات جدا شد. که بطور متوسط هر بیمار 7/2 گونه قارچ داشت.(22)

    از طرف دیگر قارچهایی نظیر آسپرژیلوس جزء فلور نرمال دستگاه تنفس به شمار می آیند.(1) در نهایت شاید بتوان اینگونه گفت که در هیستولوژی سینوسها در مبتلایان به CRS مشخصا حضور ائوزینوفیلها وقارچها دیده
    می شوند با وجودی که حضور قارچها به تنهایی نمی تواند توجیه کننده تمامی علایم و عوارض التهاب ناشی از CRS باشد.(13)

    یافته ها نشان می دهد فرم مهاجم و غیر مهاجم قارچها می توانند بصورت همزیست در یک بیمار دیده شوند.(6)

    همچنین طی مطالعه ای که در سال 2003 در شمال استرالیا بر روی کشت نمونه های بدست آمده از طریق جراحی اندوسکوپیک مبتلایان به CRS صورت گرفت 6/26% بیماران از جهت رشد فرم مهاجم قارچ مثبت گزارش شدند.(12)(شکل 1-3)

    شکل 1-3

    چهار نوع سینوزیت قارچی شناخته شده است که در زیر به آنها اشاره
    می شود.

    1. سینوزیت قارچی ناشی از Mycetoma

    معمولا ناشی از درگیری سینوس ماگزیلا بوسیله اسپورقارچها می باشد که خود را بصورت یک "توپ قارچی" در حفره سینوس نشان می دهد تنها شکایت بیمار احساس ناراحتی در محل سینوس بوده و معمولا واکنش التهابی شدیدی رخ نمی دهد بیماری غیر مهاجم بوده و با تراشیدن ضایعات از داخل سینوس از بین می رود.

    2. Chronic Indolent Sinusitis

    فرم مهاجمی از سینوزیت قارچی بوده که خارج از ایالات متحده دیده
    می شود و علایمی چون سر درد مزمن و تورم پیشرونده صورت ایجاد
    می کند. در پاتولوژی این بیماران ضایعات گرانولوما توز دیده می شود. ضعف سیستم ایمنی می تواند از عوامل خطر این بیماری باشد.

    3. Fulminant Sinusitis

    در بیماران با نقص ایمنی واضح دیده می شود (مثل مبتلایان به AIDS یا مصرف کنندگان داروهای ایمونوساپرسور) مهاجم بوده و موجب تخریب حفره سینوس می شود و می تواند به ارگانهای مجاور دست اندازی نماید.

    4.sinusitis Allergic fungal(AFS)

    (که موضوع اصلی صحبت ما می باشد)

    سینوزیت آلرژیک قارچی یک بیماری خوش خیم و غیر مهاجم سینوسهاست که به نظر می رسد یک واکنش آلرژیک به قارچهای محیطی معلق در هوا باشد. (16) (شکل 1-4)

    شکل 1-4

    هزاران گونه از قارچهای تک سلولی در تمام نقاط جهان یافت می شوند. اسپوراین قارچها در هوا معلق بوده و بعضی افراد به آنها آلرژی نشان
    می دهند.(شکل 1-5) مطالعات کلنیک Mayo پیشنهاد می کند که سیستم ایمنی برخی افراد واکنشهای دیگری نیز به این قارچها نشان می دهد.(22)

    شکل 1-5

    حدود سه دهه قبل در سال 1976، Safirstein برای اولین بار از مقایسه
    یافته های هیستو پاتولوژیک بدست آمده از دبریدمان داخل سینوسی بیماران مبتلا به پولیپ بینی، پلاکهای موکوسی برونشیال در بیماران مبتلا به Allergic Broncho-Pulmonary Aspergillosis(ABPA) به تشابهات این دو پی برده و آنها را دارای یک ساختار مشابه گزارش کرد.(16)(شکل 1-6)

    شکل 1-6

    به دنبال آن در سال 1981، Robson & Miller پاتوفیزیولوژی AFS را توضیح دادند و تشابهات آن با ABPA آشکارتر شد. (17)

    در نهایت در سال 2002 شباهتهای چشمگیر این دو بیماری Venarske&Dshazo را بر آن داشت که ترم Sinobronchial Allergic Mycosis(SAM) را برای آنها پیشنهاد کنند. محققین بر این باور بودند که این بیماریها تظاهرات متفاوت از یک سندرم می باشند که مجاری هوایی فوقانی و تحتانی را گرفتار می کنند (18)

    در سال 1994 Bent&Kuhn کرایتریای تشخیصی بالینی- آزمایشگاهی جهت AFS تعیین کردند هر چند این کرایتر یا کاملا با شکایات بالینی مبتلایان هماهنگی نداشت یعنی نمی توانست تمامی مبتلایان را مشخص کند.

    Kupferberg سیستم مرحله بندی جهت عود AFS در بیمارانی که به این علت تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند را در سال 1997 پیشنهاد کرد.

    در نهایت امروزه یافته های هیستیو پاتولوژیک کرایتریای اصلی جهت تشخیص AFS می باشد.(17)

    اپیدمیولوژی

    میزان بروز AFS در بیماران مبتلا به سینوزیت مزمن که تحت جراحی قرار گرفته اند 7% بوده است، میزان حساسیت به آسپرین در میان مبتلایان به AFS 27% و ابتلای به آسم 65% گزارش شد.(16)

     

    (تصاویر در فایل اصلی قابل مشاهده است )

     

    Chronic Sinusitis always ocure after acute form & should be diagnosed by persistency of patient's symptoms for more than 12 weeks. CRS is a hard & harmful disease of nose & paranasal sinus that show itself with different symptoms and mucuse inflammatory changes.It's most common chronic disease in United State.

    New studies suggested that more patients with non-viral sinusitis, suffering form fungal & bacterial Infection in same time. they founded fungi in nasal secretion of 96% of these patients.

    Our study was a clinical- trial that Included 35 patients with Refractory CRS that visited in ENT clinics of Buali & Amiralmomenin hospitals in 1387.

    They were treated one mount with Amphotercin B as intra nasal Drop.

    Our findings showed that just 5 patients had no changes in their symptoms.althgoh symptom in othes was rediuced. One mount treatment reduces patients symptoms more.

    At last our study showed one mount treatment with Amphotericin B as intranasal drop can improve symptoms in CRS patients.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387

    فهرست:

    فصل اول کلیات تحقیق

    1-1 بیان مساله ...................................................................................................................................................................2

    1-2 اهمیت موضوع و انگیزش انتخاب آن................................................ ........................................................................ 4

    1-3.هدف های تحقیق....................................................................................................................................................... 4

    4سوالات .................................................................................................................................................................... 5

    1-5 مدل تحقیق.................................................................................................................................................................  5

    1-6روش تحقیق .................................................................................................................................................................5

    1- 7  قلمرو تحقیق: ............................................................................................................................................................7

    1-8  جامعه و حجم نمونه ................................................................................................................................................. 8

    1-10 محدودیت و مشکلات تحقیق...................................................................................................................................  9

    فصل دوم (بیشینه ، ادبیات ، ،مبانی  نظری تحقیق )

    2-1  پیشینه تحقیق  ....................................................................................................................................................... 12

    2-2 تعاریف خشکسالی.................................................................................................................................................. 13

       2- 3 خشکسالی هواشناسی  .....................................................................................................................................  17 

    2-4 خشکسالی اقلیمی................................................................................................................................................... 18

    5 خشکسالی هیدرولوژی.......................................................................................................................................... 18

    2-6  خشکسالی اقتصادی – اجتماعی............................................................................................................................ 19

     2-7 خشکسالی سبز...................................................................................................................................................... 19

     2-8 علل وقوع خشکسالی  ...........................................................................................................................................20

    2-9 روش های مطالعه و پیش بینی خشکسالی  ..............................................................................................................23

    2-9-1روش مقایسه ای ..................................................................................................................................................23

    2-9- 3روش مطالعه بیلان آبی........................................................................................................................................24

    2-9-4روش تحلیل جریان آبی ......................................................................................................................................24

    2-9- 5 روش آماری – احتمالاتی................................................................................................................................  25

    2-9-6روش تحلیل داده های بارندگی........................................................................................................................... 25

    2-10 تفاوت خشکسالی با دیگر بلایای طبیعی................................................................................................................26

    2- 11تفاوت خشکی و خشکسالی...............................................................................................................................  27

    2-12 آغاز و خاتمه خشکسالی..................................................................................................................................... 27

    2-13 دوره تداوم خشکسالی......................................................................................................................................... 28

    2-14 شدت خشکسالی .................................................................................................................................................28

    2-15 فراوانی خشکسالی.............................................................................................................................................. 28

    2-16 وسعت منطقه ای خشکسالی............................................................................................................................... 29

    2-17 واحد زمانی ارزیابی خشکسالی.......................................................................................................................... 29

     2-18 اتلاف منابع آب با گذشت زمان........................................................................................................................ 29

    19داده های مورد نیاز..........................................................................................................................................30

    2-19-1 تنوع اطلاعات............................................................................................................................................ 30

    2-19- 2 عدم تعمیم یک شاخص به دیگر مناطق جغرافیایی ...................................................................................30

    2-20تعریف  دنباله ها............................................................................................................................................ 31

     2-21آزمون دنباله ها............................................................................................................................................. 31

    2-22 زنجیره مارکف............................................................................................................................................. 31

    2-23ضریب همبستگی.......................................................................................................................................... 32

    2-24 نمایه های خشکسالی................................................................................................................................... 33

    2-24-1 نمایه درصد نرمال بارندگی (PNPI.).......................................................................................................33

    2-24-2نمایه ناهنجاری بارندگی( RAI )................................................................................................................34

    2-24-3نمایه دهکهای بارندگی (DPI) ..................................................................................................................34

      2-24- 4 روش تفاضل درصدی بارش................................................................................................................. 36

    2-24-5 نمایه بارش استانداردZ............................................................................................................................ 36

    2-25  بازسازی داده هایآماری .......................................................................................... ....................................35

    2-26  ضرایب شکل حوضه  ................................................................................................... .............................36

    2-27  روش دومارتن و کوپن ................................................................................................................................37

    فصل سوم ویژگیهای منطقه مورد مطالعه

    3-1  استان هرمزگان............................................................................................................................................ 40

    3-1-1 موقعیت جغرافیایی ................................................................................................................................. 40

    3-1-2 زمین شناسی............................................................................................................................................ 42

    3-1- 2-1 توپوگرافی و ارتفاعات.........................................................................................................................48

    3-1-3  شرایط آب و هوایی .............................................................................................................................. 48

    3-1-4 منابع آب .................................................................................................................................................52

    3-1-4-1 آبهای سطحی..................................................................................................................................... 52

    3-1-4-2 آب زیر زمینی.................................................................................................................................... 53

    3-1-50 پوشش گیاهی ......................................................................................................................................53

    3-1- 6 ژئومورفولوژی ......................................................................................................................................54

    3-1-6-1واحد کوهستان...................................................................................................................................54

    3-1-6-2 واحد دشت ......................................................................................................................................54

    3-1-6-3 جلگه ساحلی.................................................................................................................................... 55

    3-1-6-4  خاکها.............................................................................................................................................. 55

    3-1-6-5 دشتها و دره ها.................................................................................................................................. 56

    3-1-6-6  فلاتها ...............................................................................................................................................56

    3-1-6-7  تپه ها و کوهها .................................................................................................................................56

    3-  2  حوضه آبخیز رودخانه میناب.................................................................................................................. 57.

    3-2-1 موقعیت جغرافیایی حوضه آبخیز رودخانه میناب ....................................................................................58

    3-2-2 توپوگرافی حوضه آبخیز رودخانه میناب................................................................................................ 58

    3- 2-3 ساختارزمین شناسی حوضه ی آبخیز میناب .........................................................................................62

    3-2- 4 شکل حوضه آبخیز رودخانه میناب ......................................................................................................63

     3-2-5 آب و هوای حوضه آبخیز میناب......................................................................................................... 64

    3-2-6  خاک و پوشش گیاهی حوضه آبخیز میناب........................................................................................ 70

    3-2-6-1 خاک............................................................................................................................................  70

    3-2-6-1-1 خصوصیات فیزیکی خاکها....................................................................................................... 70

    3-6-2-2 پوشش گیاهی ...............................................................................................................................70

    فصل چهارم بررسی ها و یافته های تحقیق

    مقدمه  ................................................................................................................................................74

    1-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها................................................................................................................. 74

    4-1- 1  ایستگاه های معرف درجه حرارت.................................................................................................... 74

    4-1-1-1دما.................................................................................................................................................. 74

    4-1-2میانگین بارندگی حوضه آبخیز رودخانه میناب در دوره آماری 27 ساله از سالهای آبی 60-87...........  75

    4-1-2-1بازسازی داده ها ی آماری حوضه آبخیزمیناب ...............................................................................  76

    4-1-3 تجزیه و تحلیل نمودار (خصوصیات آزمون دنباله ها)......... ............................................................    87

    4-1-2  فراوانی وقوع و دوره بازگشت ............................................................................................................89

    4 –1- 3 ارتباط بین دما و بارندگی و اثر آن بر خشکسالی حوضه آبخیز میناب ............................................... 92

    4-1-3-1 نمودارپراکنش....................................................................................................................... 92

    فصل پنجم بررسی سوالات – نتیجه گیری و پیشنهادات

    مقدمه.................................................................................................................................................................. 96

    5- 1بررسی بارندگی در دوره 27 ساله 1387-1360............................................................................................97

    5-1-1شاخص آستانه بارندگی (x0 )(آزمون دنباله ها ) ........................................................................................97

    5-1-2 بررسی نتایج حجم آب دهی رودخانه در دوره آماری 46 ساله..................................................................... 97

    5-1-3 بررسی شدت خشکسالی با احتساب درصد میانگین نسبت به (X-X0 ) .................................................... 101

    5-2 بررسی نتایج خشکسالی حوضه آبخیز رودخانه میناب با استفاده اززنجیر مارکف............................................. 101

    5-3 تجزیه و تحلیل جداول  فراوانی وقوع و دوره های بازگشت حوضه آبخیز میناب از سال 1360 تا 1387  .......103

    5-  4 بررسی ارتباط  بین دو پارامتر  دما و بارندگی و اثرات آنها ..........................................................................104

     5-5  نتیجه گیری  ..................................................................................................................................................105

    5- 6  پیشنهادات .....................................................................................................................................................106

    5-6-1 حاصل تحقیق...............................................................................................................................................107

    5-6-2پیشنهادات جانبی.......................................................................................................................................... 107

    5-6-3پیشنهادات برای محقق بعدی ........................................................................................................................108

    .

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, رساله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر قطره داخل بینی آمفوتریسین B در بهبود علایم بالینی مبتلایان به رینوسینوزیت مزمن در بیمارستان های بوعلی وامیرالمومنین (ع) جوادیه شهر تهران در سال 1387
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت