پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386

تعداد صفحات: 156 فرمت فایل: word کد فایل: 1627
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی

    رشته : علوم اجتماعی – خدمات اجتماعی

    پیش گفتار

    خشونت گرائی پدیده ای است کاملاً اجتماعی که در جوامع گوناگون بسته به عوامل آن قابل بررسی می باشد .

    باید گفت : خشونت علیه زنان که موضوع اصلی این تحقیق است از مسائل مهم اجتماعی است که از دیدگاه های مختلفی چون فرهنگی بهداشتی  ، اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی و جمعیت شناسی مورد توجه و بحث قرار گرفته است و این مسئله به طور کلی از زمانهای دور تا به حال در بین خانواده ها و جوامع انسانی وجود داشته است و نمی توان از آن به عنوان یک معضل و پدیده جدید اجتماعی یاد کرد .

    در این پژوهش به طور کلی هدف بررسی علل و عواملی است که دلیل بروز ناهنجاری هستند و نیز انواع خشونت گرائی مورد بررسی قرار می گیرد تا در نتیجه بتوانیم با شناخت علل و عوامل و انواع این پدیده ناهنجار اجتماعی در کاهش و مقابله با آن به راه حلی منطقی دست یابیم .

    چکیده تحقیق

    سازه اصلی تحقیق خشونت گرائی مردان می باشد . خشونت گرائی روابط بیمار گونه ای است که به شکل زور جسمانی و ضرب و شتم و با توهین و تحقیر و سرزنش فیصله می یابد . از آنجا که شرایط اجتماعی و قوانین ما معتقد به حفظ خانواده به هر قیمت لذا امکان بروز خشونت در آن زیاد می شود . در اینجا از دیدگاه ژان کازنو استفاده کردیم و در جایی دیگر تعریف نظریه کژ کارکردمرتون را مطرح کردیم وی معتقد است اعتقاد و رفتارهای افراد جامعه باید طوری باشد که پیامد منفی برای جامعه نداشته باشد .

    مهم ترین هدف این تحقیق تعیین ارتباط عوامل اقتصادی  ، اجتماعی ، فرهنگی با خشونت شوهران علیه زنان در خانواده در شهر تهران در سال 1386 بوده است . در این تحقیق ما یک متغیر مستقل و 20 متغیر وابسته داشتیم و از روش پیمایشی استفاده کردیم و به وسیله پرسشنامه و کتابخانه ها و سایت ها اطلاعاتمان را جمع آوری کردیم . جامعه هدف ما زنان متأهل شهر تهران هستند و حجم نمونه 50 نفر می باشند و به صورت نمونه گیری تصادفی ساده اطلاعات کسب کردیم و هیچ کدام از روابط به اثبات نرسید . 20 فرضیه داشتیم از جمله سن ، نوع مسکن  ، تحصیلات ، محل تولد ، میزان مداخله و غیره با خشونت علیه زنان که هیچ کدام به اثبات نرسید . این پژوهش دارای 20 جدول یک بعدی ، 20 جدول دو بعدی و 20 نمودار می باشد که با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شده است .

    خشونت به شکلهای مختلف آن یک معضل اجتماعی رو به رشد است که امروزه مهمترین عامل مرگ و میر نابهنگام و عامل عمده اضطراب را در بین اقشار آسیب پذیر یعنی زنان ، کودکان و سالمندان به شمار می آید .

    برخی عوامل خشونت علیه زنان سطح سواد ، عوامل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی می باشد که در اینجا محقق درصدد برآمد که ببیند آیا بین میزان خشونت مردان علیه زنان در بین خانواده هایی که زن و مرد تحصیلات یکسانی دارند و آنهایی که تفاوت تحصیلی دارند تفاوت معنی داری وجود دارد و آیا بین میزان خشونت مردان علیه زنان در بین خانواده هایی که مردان درآمد بالایی دارند در مقایسه با مردانی که در آمد پایینی دارند تفاوت معنی داری وجود دارد .

    در این پژوهش تعداد نمونه های آن 60 نفر از زنان متاهل شهر تهران بوده است پرسشنامه مورد استفاده ، پرسشنامه محقق ساخته است و اعتبار و روایی آن سنجیده شده است و از آزمون t استودنت استفاده شده است که در مورد فرضیه اول 322/0- و فرضیه دوم + استودنت آن 674/1- بررسی شد و هر دو فرضیه این مطالعه نشان داد که عوامل مهم دیگری در خشونت مردان علیه زنان وجود دارد که لازم است به آنها توجه شود

     

    فصل اول

    مقدمه

    خشونت به شکلهای مختلف آن یک معضل اجتماعی روبه رشد است. محققان اعتقاد دارند بر خلاف پرخاشگری در جانوران که جنبه غریزی دارد و بیشتر در خدمت بقای نوع است خشونت در انسان مبنای یادگیری دارد و وجود آن را به اساس منافعی که برای بقای نوع بشر دارد نمی توان توصیه کرد.

    اکثر افراد رفتار خشونت آمیز را نسبت به اعضاء خانواده خود مرتکب می شوند. گروههایی که در درون خانواده ها بیشتر در معرض خشونت قرار دارند، زنان، کودکان و سالمندان هستند (فروغان، 1380)

    یکی از مهمترین ویژگیهای خشونت خانوادگی که بررسی در مورد آن را ضروری ساخته و آن را در خشونت های اجتماعی مجزا می کند این واقعیت است که روابط خشونت میان افرادی صورت می گیرد که نسبت به یکدیگر علاقه و محبت داشته و یکدیگر را دوست دارند. تأثیر خشونت در خانواده به روی اعضاء ضعیف نه فقط باعث محرومیت آنان از حقوق انسانی خود می شود، بلکه به روابط اجتماعی افراد در جامعه تأثیر گذاشته و باعث ظهور رفتارهای اجتماعی نابهنجار در جامعه می گردد (اعزازی، 1380)

    تحقیقات مختلف نشان داده است که عوامل متعددی می تواند در بروز پدیده خشونت علیه زنان مؤثر باشد، برخی از عوامل اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی مرتبط با خشونت شوهران علیه زنان در خانواده مؤثر است.

    متأسفانه تا کنون به مقوله کنترل خشونت در خانواده توجه جدی نشده و پاسخهای اجتماعی به جای آنکه معطوف به سیاست گذاری های درازمدت به روشهای عملی و هماهنگ با اهداف ارتقای سلامت و پیشگیری باشد بیشتر جنبه واکنش دارد. حال آنکه هدف واقعی باید کاهش تعداد قربانیان و عاملان خشونت باشد. این کار نیازمند مشارکت دولتها، جوامع محلی، دستگاههای قضایی و همچنین مشارکت محققان و پژوهشگران و ... باشد. از این رو پژوهش حاضر شاید گامی هر چند کوچک در مسیر دستیابی به هدف فوق باشد.

    بیان مسئله

    خانواده دارای کارکردهای متفاوتی است از جمله آن کارکرد عاطفی خانواده است که از نیازهاشان به جمعیت و وابستگی های عاطفی ناشی می شود. بدون وجود محبت واحساس پیوستگی ممکن است خانواده دچار مشکلات عاطفی و روانی گردد (محسنی، 1368).

    هر خانواده را باید خشت بنای جامعه و قانون اصلی حفظ سنت و رسوم و شالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی و روابط خویشاوندی و کانون صمیمانه ترین روابط میان افراد و پرورش فکر و اندیشه و اخلاق و تعالی روح انسانی به حساب آورد (سیف، 1368)

    زمانی که بیماریهای عفونی عامل عمده ناخوشی و مرگ و میر در جوامعع بشری به شمار می آمدند، ولی اکنون مدتهاست که عفونت جای خود را به خشونت سپرده است.

    خشونت به شکلهای مختلف آن یک معضل اجتماعی رو به رشد است که امروزه مهمترین عامل مرگ و میر نابهنگام و عامل عمده اضطراب را در بین اقشار آسیب پذیر یعنی کودکان، زنان و سالمندان به شمار می آید (رفیعی فر، 1380).

    مسأله­ای که در پژوهش حاضر به آن پرداخته می شود بررسی رابطه عواملی چون سطح سواد  - تفاوت سطح تحصیلات – و میزان درآمد خانواده می باشد.

    ضرورت تحقیق

    خانواده اولین مدرسه­ای است که انسان در آن آموزش می بیند و با اصول زندگی اجتماعی و روش تفاهم با دیگران آشنا می گردد. اما باید توجه داشت که خانواده زمانی می تواند کارکردهای خود را به درستی انجام دهد و مأمن عاطفی افراد قرار گیرد که دچار نابسامانی، اختلال و آشفتگی نباشد (فنی، 1378).

    زن یکی از اعضای مهم خانواده است و مسئولیت ها و نقشهای زیادی بر عهده دارد و باید محیط خانه طوری باشد که زن بتواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و فرزندانش را خوب تربیت کند.

    تحقیق در موزه خانواده از این نظر دارای اهمیت است که در جوامع معاصر خانواده دستخوش تغییرات ناهماهنگی قرار گرفته و به تدریج شکل و هیئت قدیمی خود را از دست می دهد و به گونه جدیدی می یابد در نتیجه در کارکردهای خانواده تغییراتی ناهماهنگ با تغییرات ساختی آن پدید آمده است. روابط درون خانواده تحت تأثیر شرایط اجتماعی قرار گرفته و در آن دگرگونیهایی پدید آمده است. از این لحاظ ممکن است در معرض آسیب پذیری قرار گیرد و دچار از هم پاشیدگی شود (وثوقی، 1380).

    در اغلب ازدواج ها، اختلافات احساسی تا حد مشخصی جریان دارد. اما اختلافات به طرزی محترمانه حل و فصل می گردد. اما در روابط بیمارگونه این اختلافات به شکل ضرب و شتم و با توهین و تحقیر و سرزنش فیصله می یابند و در بیشتر مواقع در طول زمان اینگونه خشونت ها دائمی می شوند و دیگر زنان تحملشان را از دست می دهند و به دادگاهها مراجعه می کنندو این ضرروت موجب می شود که تحقیقاتی در این زمینه به عمل آید و در دادگاهها زیاد از این موارد وجود دارد.

    عنوان پژوهش

    بررسی عوامل مرتبط با خشونت مردان علیه زنان

    هدف از اجرای تحقیق

    هدف کلی

    تعیین ارتباط با عوامل اقتصادی، تحصیلات با خشونت شوهران علیه زنان

    اهداف جزیی

    تعیین رابطه میزان تحصیلات زوجین با خشونت (مردان) علیه زنان

    فرضیات تحقیق (سوالات تحقیق)

    بین میزان خشونت مردان علیه زنان در بین خانواده هایی که زن و مرد تحصیلات یکسانی دارند و آنهایی که تفاوت تحصیلی دارند تفاوت معنی داری وجود دارد.

    بین میزان خشونت مردان علیه زنان در بین خانواده هایی که مردان درآمد بالایی دارند در مقایسه با مردانی که درآمد پایینی دارند تفاوت معنی داری وجود دارد.

    تعریف عملیاتی خشونت – به معنای وسیع کلمه به هر نوع سوء استفاده از قدرت با اعمال فشار اطلاق می شود.

    خشونت را می توان عمل آسیب رساندن دانست که فرد برای پیشبرد مقاصد خویش انجام می دهد و صرفاً جنبه فیزیکی (بدنی) ندارد. بلکه ممکن است ابعاد روانی (فحاشی، تحقیر، منزوی کردن، داد و فریاد زدن) جنس (آزار و مزاحمت جنسی، تجاوز) و اقتصادی (شکستن وسایل خانه و ... ) هم به خود بگیرد.

     

     

    فصل دوم

    مقدمه

    خشونت به عنوان یک آسیب اجتماعی در جامعه انسانی از زمانی که هابیل به دست قابیل کشته شد آغاز گشته و در طی اعصار و قرون مختلف به اشکال گوناگون ادامه داشته است. بنابراین قدرت عامل اساسی در بروز خشونت بوده است البته قدرت از منابع مختلفی ناشی می شود و می توان آن را به طرق مختلف اعمال کرد، قانونی، غیرقانونی، آرام یا با خشونت، بهر صورت در اکثر فرهنگها و جوامع انواع گوناگون خشونت مشاهده می شود.

    پدیده دردناک خشونت علیه زنان که در ابعاد گوناگون جسمانی، روانی، جنسی در سراسر جهان سلامت جسم و روان زنان را به خطر می اندازد و حقوق انسانی آنان را مورد تجاوز قرار می دهد. در گسترده ترین نوع خود در قالب خشونت خانگی یا خانوادگی بروز و ظهور دارد. حداقل یک نفر از هر پنج نفر جمعیت مؤنث دنیا در طول زندگیشان توسط یک یا گروهی از مردان مورد خشونت جسمی یا جنسی قرار می گیرند (رفیعی فر، 1380).

    خشونت علیه زنان، خشونت علیه خانواده و خشونت علیه کلیت جامعه است. خشونت علیه زنان معمولاً با خشونت علیه کودکان همراه است و چنانچه زن و کودک در معرض آن قرار گیرند سلامت جامعه به کلی تهدید می شود.(پوررضا، 1381).

    چهارچوب نظری

    در صورت وجود دیدگاههای نظری نه تنها اعداد و ارقام پراکنده بهتر مورد تفسیر و بررسی قرار می گیرند، بلکه در نهایت عوامل و شرایطی را که خشونت در آن بروز می کند، تعیین می کند.

    نظریه های مربوط به پرخاشگری و خشونت در حیطه علوم متفاوتی قرار می گیرند و محققان برای پرخاشگری چهارچوب نظری ارائه داده­اند.

    از دیدگاه فروید، پرخاشگری به منزله غریزه در نظر گرفته می شود. و افراد به این سبب به پرخاشگری و خشونت دست می زنند که انسان «طبیعتاً» پرخاشگر است. رفتارشناسان (ethologists) نیز ادعا می کنند که پرخاشگری، چه در میان جانوران و چه در میان انسان ها، نتیجه تمایلات غریزی به انجام دادن رفتار پرخاشگرانه است.

    در مقابل نظریه غریزی بودن پرخاشگری، روان شناسان دیگر بر این باورند که پرخاشگری حاصل رانش یا انگیزه فراگرفته یا کسب شده برای صدمه زدن به دیگری است. مهم ترین پایه و اساس این نظریه، سابق بودن پرخاشگری بر اساس نظر دلارد، داب، سیر و ... با فرضیه ناکامی پرخاشگری (hypothesis – frustration Ayyression ) است. (اعزازی، 1380)­

     

     

    نظریه یادگیری اجتماعی:

    با آن که نظریه یادگیری اجتماعی از روان شناسی سرچشمه می گیرد، در علوم اجتماعی بیشتر مطرح شده است. این نظریه مرهون تحقیقات «آلبرت باندورا» است. و بر نقش های برجسته فرآیندهای نمادی و خودگردانی (خود تنظیمی) تأکید می کند و طی آن گفته می شود توانمندی خارق العاده­ای برای استفاده از نمادها به او یاری می دهد تا رویدادها را باز نماید، تجربه آگاه خود را تحلیل کند و با دیگران در هر فاصله زمانی و مکانی ارتباط برقرار کرده و به طرح، خلق، تصور و پرداختن به اعمال دوراندیشانه اقدام ورزد. (باندورا، 1372).

    از دیدگاه نظریه یادگیر اجتماعی، پدیده های یادگیری عمدتاً ناشی از تجاربی هستند که بر پایه یادگیری نیابتی و از طریق مشاهده رفتار فرد دیگر و پیامدهای آن، شکل میگیرند. توانایی آدمی برای یادگیری از طریق مشاهده او را قادر می سازد تا الگوهای کلی رفتار را کسب کند و بدون توسل به آزمایش و خطای ملامت بار، به رفتار خودش شکل دهد. کوتاه سازی فرایند یادگیری از طریق یادگیری مشاهده­ای، هم برای رشد و هم برای بقاء حیات ضروری است. بر اساس این نظریه، تأثیرات مدل سازی اساساً از طریق کارکرد و نقش اطلاعاتی آن موجب یادگیری می شود.

    «اشتراوس و همکاران (1980)» مراحل زیر را دریادگیری خشونت از طریق خانواده مشخص کرده­اند. اولین مرحله، مرحله­ایاست که درآن فرد فرا می گیرد افرادی که یکدیگر را دوست دارند نیز نسبت به هم رفتار خشونت آمیزانجام می دهند.

    سپس نبود منع اخلاقی در مورد خشونت در برابر افراد خانواده را فرا می گیرد و در نهایت، نتیجه این خواهد شد که می آموزد خشونت خانوادگی، در صورتی که نتوان از راههای دیگر مشکلی را حل کرد مجاز است. خانواده مکانی مقدر (predestinate) و زمین تمرین (training ground) برای مشاهده و تجربه آموزی رفتار توأم با خشونت است. (اعزازی، شهلا، 1380).

    از نظر «باندورا» رفتار در نتیجه کنش متقابل بین شناخت و عوامل محیطی به وجود می آید. یعنی مفهومی که تأثیر متقابل نامیده می شود. شخص می تواند با کمک فرآیند الگوسازی و به عبارت دیگر با مشاهده دیگران، چه به طور تصادفی و چه آگاهانه یاد بگیرد. انتخاب مدل به وسیله شخص، تحت تأثیر عوامل متعددی از جمله سن، جنس، موقعیت و جنبه های مشترک صورت میگیرد. اگر مدل برگزیده شده مطابق با ارزشها و هنجارهای سالم باشد فرد توانایی تطابق با زندگی روزمره طبیعی و موقعیت های تهدید آمیز را پیدا می کند. (ساعتچی، 1377).

    پذیرش این تبیین که چگونه جامعه پذیری در خشونت خانوادگی نقش دارد متکی به نظریه یادگیری اجتماعی است. در مرکز این نظریه فرآیند « مدل سازی » قرار دارد که در آن شخص رفتار معرفتی و اجتماعی دیگران را به وسیله مشاهده و تقلید یاد می­گیرد. علاوه براین در  یادگیری مشاهده­گر به وسیله مشاهده، پاداش و تنبیه تقویت می­شود. این نظریه بر یادگیری ویژگی­های رفتار خشونت گرایانه تأکید می­کند. خشونت (مانند کتک زدن پدر به مادر) و تقویت آن درون یک متن اجتماعی به بچه­ها آموزش می­دهد که چگونه خشونت­گر باشند.

    تجربه خشونت یا مشاهده خشونت بین والدین در دوران کودکی ربط داده­اند. متغیرهای متعدد و تعامل بین این متغیرها ارتباط بین خشونت والدین و خشونت بچه­ها را تحت تأثیر قرار می­دهد.

    نوع تجربه بچه­ها (آزار مستقیم یا مشاهده خشونت بین والدین)

    نوع درگیری در خشونت بزرگسالان (قربانی شدن یا مرتکب شدن)

    جنس والدین بزرگسال (مرد یا زن)

    * بنابراین نظریه یادگیری اجتماعی بر آن است که افراد وقتی در خانواده­ های خشن رشد می­کنند، خشونت را یاد می­گیرند ولی لازم به یادآوری است که همه این افراد، در بزرگسالی رفتار خشونت­آمیز از خود نشان نمی­دهند، اما وجود تاریخچه خشونت در خانواده خطر وقوع آن را در بزرگسالی افزایش می­دهد. (شهنی ییلاق، 1376)

  • فهرست و منابع پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386

    فهرست:

    چکیده تحقیق.....................................................................................................

    فصل اول – کلیات تحقیق

    مقدمه ...............................................................................................................

    بیان مسئله........................................................................................................

    اهداف تحقیق.....................................................................................................

    اهمیت و ضرورت تحقیق..................................................................................

    فرضیات تحقیق.................................................................................................

    تعریف اصطلاحات و متغیر های تحقیق............................................................

    مدل تعریف نظری تحقیق..................................................................................

    فصل دوم – فرایند تاریخی موضوع تحقیق / ادبیات موضوع

    مقدمه................................................................................................................

    تعاریف اصطلاحات اساسی .............................................................................

    عوامل مؤثر.......................................................................................................

    آثار و تبعات......................................................................................................

    تعریف نظریه ها ...............................................................................................

    آمار و اطلاعات.................................................................................................

    جمع بندی و نتیجه گیری..................................................................................

    فصل سوم – روش شناسی تحقیق

    مقدمه................................................................................................................

    جامعه آماری....................................................................................................

    حجم نمونه و شیوه نمونه گیری.......................................................................

    ابزار سازی یا ابزار جمع آوری اطلاعات.........................................................

    روش جمع آوری اطلاعات................................................................................

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات..........................................................................

    فصل چهارم – یافته های تحقیق

    مقدمه................................................................................................................

    جداول یک بعدی...............................................................................................

    جداول دو بعدی................................................................................................

    نمودارها و شکل ها..........................................................................................

    فصل پنجم – جمع بندی و نتیجه گیری

    بحث و نتیجه گیری...........................................................................................

    تنگناها و مشکلات تحقیقات...............................................................................

    پیشنهادات تحقیق..............................................................................................

    فهرست منابع....................................................................................................

    ضمائم............................................................................................................... 

    .

    منبع:

    اعزازی، شهلا، (1380) »نگرش­های اجتماعی در مورد خشونت» مجموعه مقالات ارائه شده در همایش خشونت در خانواده: دانشگاه علوم بهزیستی و توان­بخشی.

    اعزازی، شهلا، (1380) «خشونت خانوادگی، زنان کتک خورده» تهران، نشر سالی.

    آل داوود، فاطمه، 1384. بررسی رابطه پرخاشگری تلویزیون. پایان­نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز، دانشگاه ولیعصر.

    باندورا، آلبرت (1372) نظریه­های یادگیری اجتماعی، ترجمه فرهاد، ماهر، شیراز، انتشارات راهگشا.

    پرتو افرون، ران، (1378) «چگونه خشم خود را کنترل کنیم» مترجم شقایق قندهاری، نشر شابک.

    پوررضا، ابوالقاسم، (1381)، رد آگاهی و نگرش مردم جنوب تهران نسبت به خشونت خانگی و خشونت علیه زنان، تهران، انجمن تنظیم خانواده.

    تاوریس، کارول، 1379، راههای مقابله عصبانیت، مترجم احمد تقی­پور، سعید دردووی، نشر دایر.

    رفیعی­فر، شهرام، (1380) خشونت علیه زنان، مجموعه مقالات ارائه شده همایش خشونت در خانواده، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    زنگنه، محمد، (1380)، بررسی عوامل جامعه­شناسی موثر به خشونت شوهران علیه زنان در خانواده، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد.

    سازمان جهانی بهداشت (1380) خشونت علیه زنان، ترجمه رفیعی­فر، شهرام و پارسی­نیا، سعید، تهران، نشر تندیس.

    ستاره فروزان، آمنه (1381)، بررسی و تعیین هزینه­های اقتصادی مستقیم همسرآزاری در مراجعین به پزشک قانونی شهر تهران، پایان­نامه دوره MPH، دانشگاه تهران.

    سیف، سوسن (1368) تئوری رشد خانواده، تهران، انتشارات الزهراء.

    ساعتچی، محمود (1377) نظریه­پردازان و نظریه­های روان­شناسی، تهران، انتشارات سخن.

    عیوضی، علی، (1384) بررسی پرخاشگری نوجوانان در خانواده. پایان­نامه کارشناسی. دانشگاه آزاد اسلامی.

    علی، (1384) بررسی پرخاشگری و عوامل مربوط به آن، دانشگاه ولیعصر.

    ری، مریم (1377) آیا ضرب و شتم زن نشانه مردانگی است؟ روزنامه همشهری، شماره ششم، شماره 1575، 7 تیر، 77، ص 12.

    فروزان، مهشید (1380) خشونت علیه زنان، مجموعه مقالات زن در یافته­های نوین پژوهشی، تهران، پژوهشکده زنان، دانشگاه الزهرا.

    کار، مهرانگیز، (1381) خشونت علیه زنان، انتشارات روشنگران.

    کریمی، یوسف، (1373) روان­شناسی اجتماعی، نظریه مفاهیم و کاربرد، تهران، انتشارات بعثت.

    محسنی، منوچهر (1368) مقدمات جامعه­شناسی، تهران، انتشارات شرق.

    مصلح­الدین، محمد (1379) گزارش کارگاه خشونت علیه زنان و روش­های پیشگیری و حمایت از قربانیان مرکز مطالعات و تحقیقات زنان، ص 57.

    معظمی، شهلا (1380) اعمال خشونت علیه زنان، در استانهای سیستان و بلوچستان، کردستان، گلستان، بوشهر، شهرستان اسلام­شهر تهران، دانشکده حقوق و علوم انسانی، دانشگاه تهران.

     

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, گزارش سمینار در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, تز دکترا در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, رساله در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, پایان نامه در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, تحقیق در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, مقاله در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه خشونت گرایی مردان علیه زنان استان تهران در سال 1386
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت