روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی

تعداد صفحات: 127 فرمت فایل: word کد فایل: 1614
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی

    1. 1 بیان مسئله

    جنگ در تمام دوران، جوامع بشری را تهدید کرده است. هر جنگی زیانهایی دارد، زیانهای مالی قابل جبران هستند، اما زیانهای روانی مشکل جبران می شوند و از مهمترین عوارض جنگ هستند. فردی که از جنگ بر می گردد باید خود را هم با خانواده وفق دهد و هم با اجتماع، اکثر این افراد در وفق دادن دچار مشکل می شوند و خود را در این میان غربیه می پندارند. این افراد نه تنها خود دچار مشکلات روانی فراوانی می شوند، بلکه خانواده ی  آن ها نیز درگیر این قضیه می شوند، به خصوص همسران این افراد در معرض خطر بیشتری هستند و رضایت زناشویی این افراد کاهش پیدا می کند. بر طبق آمارها نرخ طلاق در این افراد دو برابرافراد عادی می باشد (هاشمی، 1385).

    اگر اعضاء خانواده از سوی منابعی حمایت شوند، توانایی بیشتری برای کمک به فرد حادثه دیده دارند. رضایت زناشویی از موارد مهمی است که موجب سازگاری خانواده می شود. نظام خانواده باید نظام محکم و پایداری باشد. بهداشت خانواده یکی از مسائل مهمی است که در استحکام نظام خانواده نقش دارد.

    اختلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی مانند افسردگی، اعتیاد و ... می باشد. همچنین مشکلات ارتباطی در خانواده با بیماریهای جسمی نیز همبستگی دارد. افرادی که روابط رضایت بخش وحمایت کننده دارند، احتمال کمی وجود دارد که مبتلا به بیماری سختی شوند و اگر هم بیمار شوند سریعتر بهبود می یابند.

    بعد از مرگ ناگهانی در خانواده مشکلات زناشویی و طلاق شدیدترین فشارهایی هستند که افراد تجربه می کنند (بلوم، آشرو وایت 1987 به نقل از طغیانی 1386).

    با توجه به نقش رابطه ی زوجین بر سلامت جسم و روان آموزش شیوه های مختلف روان درمانی ضروری می باشد.

    متأسفانه بیشتر پژوهشهای صورت گرفته توصیفی است و کمتر آموزشی است. با توجه به افزایش مشکلات زناشویی در همسران جانبازان لازم است به آن ها آموزشهایی داده شود تا با مشکلات خود مقابله کنند و تا حد امکان سبک زندگی خویش راتغییر دهند تا بتوانند علاوه بر بهبود خود به همسرانشان نیز کمک کنند.

    تحقیقات نشان داده است که ‌خود دلگرم سازی[1] باعث می‌شود افراد بسیار با جرأت تر، بردبارتر و با اعتماد ‌به نفس بالاتری عمل کنند و نیز دارای رفتار دوستانه تری با دیگران بوده، احساس ثبات بیشتری نموده و همچنین بهتر قادر باشند با مسائل و مشکلات خود مقابله کنند. حال اگر این روش آموزشی بتواند این نتایج را در همسران جانبازان ایجاد کند، شاید بتواند بر رضایت زناشویی ونیز سلامت روانی آن ها تاثیر بگذارد. این تحقیق در صدد بررسی این احتمال می­باشد.

    آدلر[2]  بنیانگذار روانشناسی فردنگر[3] چهار نیاز اصلی را بیان می کند که عبارتند از:

    نیاز به ارزشمندی، احساس قابلیت، نیاز به تعلق و دلگرم سازی.

    دلگرم سازی آن چیزی است که باعث می شود دیگران احساس خوبی داشته باشند، عملکرد مؤثر داشته و برای مشکلات خود به شکلی موثرتر برنامه ریزی کنند، دارای اعتماد به نفس و حس رضایت باشند.

    یکی از پیامدهای دلگرم سازی این است که شخص احساس تعلق می کند و از وقف خود برای بهزیستی جامعه احساس رضایت می کند. دلگرم سازی هم هدف شخصی وهم هدف اجتماعی دارد. آنچه مهم است داشتن نگرشهای مثبت نسبت به مسائل اطراف است. اما بسیاری از افراد این گونه نیستند و با احساس عدم کفایت و حقارت زندگی می کنند. آن ها معتقدند مفید نیستند. این یاس و دلسردی باید توسط افرادی در جهت افزایش دلگرم سازی،رضایت مندی و سلامت روانی و برآوردن نیازهای زندگی درمان شود. یکی از روشهای درمانی در مواجهه با این افراد روش آموزشی شوانکر است (باهلمن ودینتر[4]، 2001).

    تئو و آنتینیو شوانکر[5] این برنامه ی آموزشی را بر اساس روانشناسی فردنگر آدلر در سال 1980 تهیه کردند. آن ها مفهوم دلگرم سازی را پرورش دادند و آن را از یک مفهوم تئوریک به صورت روش علمی و قابل اجرا در آوردند.

    خانواده­های جانبازان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند که در نتیجه به مشکلات عاطفی و زناشویی در آن ها منجر می شود.

    حال این سئوال مطرح می­شود که آیا روش دلگرم سازی شوانکر قادر است باعث ارتقاء سلامت روانی و رضایت زناشویی همسران جانبازان شود؟!

    2. 1  اهمیت و ضرورت تحقیق

    خانواده یکی از مهمترین نهادهای اجتماعی است و یک ارگانیسم زنده است. سلامت آن منوط به سلامت اعضای آن است. نقص یا تغییر در هر یک از اعضاء بر کل خانواده تاثیر گذار است.

    مروری بر پژوهشهایی که در ایران صورت گرفته است، نشان می دهد که از سال 1370 تا کنون مشکلات جانبازان و خانواده های آن ها رو به افزایش است. با گذشت 28 سال از آغاز جنگ ایران و عراق هنوز جانبازان و خانواده های آنان با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می کنند. با در نظر گرفتن مشکلات و آمارهای رو به افزایش این مشکلات، لزوم توجه جدی به این معضل احساس می شود. از سوی دیگر آموزشهای خانواده یکی از اولویتهای پژوهشی بنیاد جانبازان است که این پژوهش می تواند مورد استفاده آن ها و خانواده ی جانبازان قرار گیرد.

    همچنین پژوهشهای بسیاری حمایت تجربی قابل توجهی را برای اثرمندی رویکردهای مختلف زوج درمانی در درمان ناهماهنگی های زناشویی فراهم می سازند.

    از ضرورتهای این پژوهش می توان موارد ذیل را نام برد:

    - ارتقاء بهداشت روانی خانواده های شاهد و ایثارگر

    - کاهش اختلالات روانی در سطح جامعه

    - پایین آوردن میزان طلاق و عوارض ناشی از آن در خانواده های جانبازان

    - کوتاه مدت بودن رویکرد مورد پژوهش

    و ...

    3. 1 هدف تحقیق

    هدف این پژوهش عبارت است از:

    «تعیین میزان اثربخشی روش آموزش دلگرم سازی شوانکر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی همسران جانبازان».

    4. 1  فرضیه های تحقیق

    فرضیه های اصلی:

    1- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر رضایت زناشویی آن ها را افزایش می‌دهد.

    2- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر سلامت روانی آن ها را افزایش می دهد.

    فرضیه های فرعی:

    1- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر علائم جسمانی آن ها را کاهش می دهد.

    2- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر مشکلات خواب و اضطراب آن ها را کاهش می­دهد.

    3- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر کارکردهای اجتماعی آن ها را افزایش   می دهد.

    4- آموزش همسران جانبازان با رویکرد شوانکر افسردگی آن ها را کاهش می دهد.

    5. 1  تعریف مفاهیم و واژگان اختصاصی طرح

    1. 5. 1 دلگرم سازی:

    1. 1. 5. 1تعریف نظری: دلگرم سازی همه ی آن چیزی است که از یک فرد انسان دیگری با این مشخصات می سازد: احساس بهتر، کارکردهای مؤثرتر، غلبه مؤثرتر بر مشکلات،
    اعتماد به نفس بالاتر، داشتن  رغبت  بیشتر  برای مشارکت در امر سلامت دیگران و به طور کلی جامعه. فرد احساس می کند به قدر کافی انسان خوبی است و توسط دیگران پذیرفته شده است و همواره احساس می کند که: «من می توانم» (شوانکر، 1991).

    2. 1. 5. 1تعریف عملیاتی: فرایندی است که با استفاده از جلسات آموزشی شوانکر طی 10 جلسه سعی در افزایش وتقویت آن داریم (به پیوست مراجعه شود).

    2. 5. 1  سلامت روانی:

    1. 2. 5. 1تعریف نظری: شامل شرایطی است که سطوح بالایی از نشانه های سلامت هیجانی (رضایت خاطر وشادی بالا)، پذیرش خود، رشد شخصی، هدفمندی در زندگی، تسلط بر محیط، حس تعلق وتعامل عاطفی را در برمی گیرد (کریمی زاده، 1384). مشخصه ی آن نداشتن اضطراب و نشانگان مختل کننده ی زندگی و ظرفیت ایجاد رابطه ی حسنه و رضایت بخش با دیگران وظرفیت مقابله ی مناسب با تنیدگیها و تناقضهای زندگی می باشد (کورسینی، 1999 به نقل از اسدی، 1382).

    2. 2. 5. 1تعریف عملیاتی: نمره ای که فرد در آزمون سلامت عمومی GHQ کسب می‌کند.

    3. 5. 1 رضایت زناشویی[6]:

    1. 3. 5. 1 تعریف نظری: به اعتقاد هیلمن (1994) رضایت زناشویی به رویدادهای مثبت یا منفی کلی که زوجین درمورد رابطه شان احساس می کنند، اشاره دارد که این رویدادهای مثبت یا منفی را با عناوین مختلفی نظیر خشنودی رابطه، سازگاری رابطه و احساسات رابطه می نامند (هالفورد[7]، 1384 به نقل از هاشمی، 1385).

    2. 3. 5. 1 تعریف عملیاتی: در این پژوهش رضایت زناشویی نمره­ای است که فرد درآزمون اینریچ[8]  47 سئوالی کسب می کند.

    4. 5. 1جانباز:

    1. 4. 5. 1 تعریف نظری: جانباز یعنی کسی که جان خود را فدا می کند یا کسی که جان خویش را در معرض خطر می اندازد (معین، 1375).

    2. 4. 5. 1 تعریف عملیاتی: به فردی اطلاق می شود که در طول مدت جنگ (یا دوران انقلاب) به علت حضور در یکی از مناطق جنگی یا سایر مناطق، توسط یکی از انواع سلاحهای جنگی یا ضربات وارده دچار مجروحیت شده باشد. جانبازان بسته به عامل مجروحیت یا ناحیه ی مجروحیت به گروههای زیر تقسیم می شوند:

    - جانبازان مصدوم شیمیایی که به وسیله ی گازهای شیمیایی دچار مصدومیت شده اند.

    - جانبازان عصبی روانی که به علل مختلف از جمله موج انفجار سلاحهای مخرب،
    شکنجه­های جسمی و روحی، مشاهده ی حوادث ناگوار و ضربه زننده، تحمل فشارهای شدید و ... به انواع مختلف اختلالات روانی مبتلا شده اند.

    - جانبازان ضایعه ی نخاعی که از ناحیه ی نخاع شوکی به طور کامل یا نسبی آسیب
    دیده اند.

    - جانبازان با نقایص یا با ترکیبی از آسیبها و صدمات جسمی و روحی.

    5. 5. 1 همسر جانباز:

    به زنی گفته می شود که همسر شخص جانباز بوده و در کنار وی دارای زندگی مشترک باشد.

     

    . 2مبانی نظری رویکرد آدلر

    آدلر یک روانشناس فردنگر است که معتقد است وراثت و محیط عوامل جبری زندگی نیستند و این دو تنها چارچوبی را فراهم می کنند که فرد با خلاقیت خود به آن ها پاسخ می دهد.

    شهرت آدلر بیشتر به دلایل زیر است:

    1- عقده­ی حقارت             2-تاکید او برکیفیت محیط خانواده و روابط اجتماعی فرد

    3- مفهوم علاقه­ی اجتماعی[9]         4- مفهوم تعرض مردانه (نرنیه نمایی)[10]

    5- تاکید بر خود آگاهی انسان    6- من خلاق   و.....

    زندگی از نظر آدلر، شدن است نه بودن. او جبرگرا نیست و از دیدگاه او انسان به شیوه­ی خاص خود به زندگی معنی و مفهوم می بخشد. از نظر او هر فرد، موجودی اجتماعی است نه زیستی.

    نظریه­ی آدلر از عناوین کلی زیر تشکیل شده است:

    1- هدف گرایی تخیلی[11]

    2- تلاش برای توفق و برتری[12] یا کمال[13]

    3- احساس حقارت[14] و مکانیزم جبران [15]

    4- علاقه­ی اجتماعی

    5- سبک زندگی[16]

    6- من یا خود خلاق

    آدلرگراها روان درمانی را شامل 4 مرحله می دانند:

    1- ایجاد ارتباط: درمانگران آدلری برای ایجاد رابطه­ی خوب در مقابل هم می نشینند و صندلی های خود را در یک سطح قرار می دهند. آن ها به بیمار می فهمانند مسئول اعمال خودش است و مشکلاتش به خاطر ادراکهای غلط است، بیمار هم سعی می کند ادراک‌هایش را تغییر دهد. مصاحبه و ارتباط براساس علائق و احترام متقابل و مشارکت در کشف و درک چیزها در ارتباط مطرح می شود. از لحظه ای که بیمار وارد می شود، حالتها و نشستن او و بیانش همه به شناخت درمانگر کمک می کند.

    2-ارزیابی سبک زندگی فرد: در اینجا بررسی خاطرات اولیه و منظومه ی خانواده ی فرد ضروری است. در درمان باید هدفها خوب تنظیم شود و گرنه امکان پیشروی را از بین می برد. درمانگر باید سبک زندگی بیمار را بشناسد و علاوه برآن چگونگی تاثیر سبک زندگی بر کارکرد موجود بیمار را با توجه به تکالیف زندگی ببیند.

    3- تعبیر و تفسیر و ازدیاد بینش: درک متقابل در مورد باورها، انگیزه ها و جهت گیریهای مراجع.

    4- بازجهت دهی و بازآموزی: برای تسهیل آن می توان علاقه­ی اجتماعی و دلگرم سازی را تقویت کرد. جهت گیری برای تقویت قابلیتها و استعدادهای مثبت زندگی است. ما باورهای غلط را یا خودمان ساختیم و یا از دیگران یاد گرفتیم. در اینجا روشهایی را یاد می گیریم تا خود و دیگران را بشناسیم و در نتیجه فردی امیدوار، خوش بین و با اعتماد به نفس شویم.

    به طور خلاصه درمان و فرایند تربیتی آدلر هدفهای زیر را دنبال می کند:

    1- پروراندن علاقه­ی اجتماعی

    2- کاهش احساس کهتری، غلبه بر ناامیدی، تشخیص و استفاده از منابع درونی

    3- تغییر سبک زندگی یعنی ادراکها و هدفها. هدف درمان تبدیل اشتباههای بزرگ به اشتباههای کوچک است.

    4- تغییر ارزشها یا انگیزه های غلط

    5- دلگرم سازی به افراد برای درک برابری انسانها

    6- کمک به فرد تا به انسانی مشارکت جو تبدیل شود. این بیماران در نهایت امیدوار،
    خوش بین و دارای اعتماد و شهامت می شوند (علیزاده، 1383).

    از مفاهیم دیگر نظام آدلر می توان رویاها، خاطرات اولیه، ترتیب تولد و دلگرم سازی را نام برد .

    1. 1. 2 دلگرم سازی

    برای این اصطلاح ترجمه های مختلفی وجود دارد: تهییج، دلگرمی، شجاعت دهی،
    جرأت بخشی، قوت قلب و انگیزه دهی.

    براساس اصول روانشناسی فرد نگر، هدفهای آموزشی دلگرم سازی عبارت است از:

    افزایش احترام به خود، اعتماد به نفس و مهارتهای اجتماعی. دلگرم سازی، اعتماد به نفس و احساس فرد را نسبت به خودش تقویت و بهبود می بخشد و این کلید توسعه و تحول فردی است. بر اثر دلگرم سازی، فرد احساس تعلق و رغبت بیشتر و سودمندی برای جامعه می کند. اغلب دارای اهداف اجتماعی است و بیش از مثبت بودن صرف است و فقط انکار و سرکوبی ابعاد منفی زندگی نیست. دلگرم سازی توجه توامان به ابعاد مثبت و منفی زندگی است.

    ناکامل بودن بخشی از وجود انسان است و این امر شرم آوری نیست. وقتی فرد برای غلبه به نقصهایش تلاش می کند و می خواهد کامل باشد به خودی خود چیز بدی نیست. ولی وقتی این نگرش تبدیل به این شود که فرد تنها زمانی انسان خوب است که کامل باشد و کارهایش بدون نقص باشد اثرات نامطلوبی دارد و منجر به احساس حقارت می شود. بنابراین آنچه ضروری است«شهامت ناکامل بودن»[17] است. رشد و تحول فرد قویاً با اشتباه کردن و آموختن از خطاها مرتبط است و این ها تجارب ارزشمندی هستند. امروزه مردم به جای تاکید بر نقاط قوت همدیگر بر روی ضعفها و خطاهای هم تاکید می کنند و فکر می کنند این باعث بهتر عمل کردن دیگران است در حالی که این اشتباه است، بسیاری از مردم در طول زندگی با دلگرم سازی روبرو نمی شوند و زندگی شان پر از احساس حقارت است و آن را به شغل، ازدواج، روابط دوستانه، محل کار و به طور کلی به تمام زندگی شان تسری می دهند.

    آن ها متقاعد شده اند که به اندازه­ی کافی افراد خوبی نیستند وتنها زمانی خوبند که از خواهر و برادر خود بهتر، باهوش تر، لاغرترو.... باشند. آن ها معتقدند به چیزی تعلق ندارند. این یاس ودلسردی باید به وسیله­ی دلگرم کردن آن ها از بین برود تا آن ها زندگی سالم تری داشته باشند.

    برای دلگرم سازی می توان به 10 مهارت اشاره کرد:

  • فهرست و منابع روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی

    اتکینسون، ریتال و همکاران (1372). «زمینه روانشناسی». ترجمه: محمدنقی براهنی و همکاران. انتشارات رشد.

    احدی، حسن؛  بنی‏جمالی، شکوه‏السادات (1380). «روانشناسی رشد». انتشارات پردیس.

    احمدی، خدابخش (1382). «بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری زوجین و مقایسۀ دو روش مداخله‏ای تغییر شیوه زندگی و حل مشکل خانوادگی در کاهش ناسازگاری زناشویی». رساله‏ی دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.

    ادیب راد، نسترن و ادیب راد، مجتبی (1384). «بررسی رابطه باورهای ارتباطی با دلزدگی زناشویی و مقایسه آن در زنان متقاضی طلاق و زنان خواهان ادامه زندگی مشترک». تازه ها و پژوهش های مشاوره. فصلنامه­ی علمی- پژوهشی انجمن مشاوره­ی­ ایران. جلد 4. شماره ی 13. بهار 1384.

    اسدی، جوانشیر (1382). «بررسی رابطه بین هوش هیجانی، فرسودگی شغلی و سلامت روان کارکنان شرکت ایران‏ خودرو». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    اسلامی‏نسب،ع (1372). «روانشناسی جانبازی و معلولیت» تهران: انتشارات صفی‏علیشاه.

    اسماعیلی، معصومه (1383). «بررسی تأثیر آموزش مؤلفه‏های هوش هیجانی (آگاهی‏های درون فردی، آگاهی‏های بین فردی، مهارت‏های مقابله‏ای و ... ) بر افزایش سلامت روان». رساله­ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    آشلی. ب. هارت. «راهنمای کاربردی برای مبتلایان به اختلال استرس پس از ضربه ناشی از جنگ و درگیری نظامی». ترجمه­ی رضا امینی.

    اصلانی، طاهر (1387). «اثربخشی مشاوره­ی گروهی با رویکرد تحلیل تبادلی بر ارتقاء سلامت روان». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    اعتمادی، عذرا و نوابی نژاد، شکوه و احمدی، احمد و فرزاد، ولی ا... (1384). «بررسی اثربخشی زوج درمانی شناختی- رفتاری بر صمیمت زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره در شهر اصفهان». فصلنامه­ی مطالعات روانشناختی. دانشگاه الزهرا. دوره ی 2. مشاره 1 و 2. بهار و تابستان 1385.

    افروز، غلامعلی (1380). «مبانی روانشناختی ازدواج در بستر فرهنگ و ارزش‏‏های اسلامی». انتشارات دانشگاه تهران. چاپ اول.

    البرز، فریبا (1386). «اثربخشی آموزش مهارت‏های زندگی براساس برنامه سازمان بهداشت جهانی بر رضایت زناشویی زنان مراجعه کننده به مراکز مشاوره بهزیستی شهر تهران». پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    الیاسی، محمدحسین (1387). «بررسی میزان شیوع PTSD مزمن در نوجوانی که در کودکی در معرض حملات نظامی قرار گرفته اند و مقایسه میزان اثربخشی رفتار درمانی شناختی و معنی درمانی در درمان آنان». رساله­ی دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.

    امینی، ابراهیم (1386). «آئین همسرداری یا اخلاق خانواده». انتشارات اسلامی. چاپ بیستم.

    آناستازی. ا. «روان‏آزمایی». ترجمه: محمدنقی براهنی. انتشارات دانشگاه تهران. 1379.

    انیسی، جعفر (1377). «بررسی وضعیت روانی همسران جانبازان اعصاب و روان در مقایسه با وضعیت روانی همسران  جانبازان غیراعصاب و روان». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    بارکر، فیلیپ (1986). «خانواده درمانی پایه». ترجمه محسن دهقانی؛ زهره دهقانی. انتشارات رشد. چاپ دوم. 1382.

    برجعلی، احمد (1378). «تأثیر سازگاری و الگوهای فرزند پروری والدین بر تحول روانی- اجتماعی دانش‏آموزان دبیرستانی شهر تهران». رساله­ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    برنشتاین، فیلیپ اچ؛ برنشتاین، مارسی تی. «زناشویی درمانی از دیدگاه رفتاری- ارتباطی». ترجمه: حسن، پورعابدی نایینی؛ غلامرضا، منشئی. انتشارات رشد. چاپ اول. 1380.

    بوالهری، جعفر؛ نوری قاسم آبادی، ربابه؛ رمضانی فرانی،  عباس (1378). «آیات قرآنی در زمینه بهداشت روانی برای کارکنان بهداشت روانی و مربیان مدارس». انتشارات انستیتو روانپزشکی تهران.

    بوستان، افسانه (1386). «بررسی مقایسه‏ای اثربخشی زوج درمانی گروهی با آموزش رویکردهای درمان تصمیم‏گیری دوباره و روایت درمانی بر افزایش رضایت زناشویی در ازدواج‏های دانشجویی». رساله‏ی دکترای. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    بیابانگرد، اسماعیل (1384). «روش‏های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی». نشر دوران. چاپ اول.

    پاشا شریفی، حسن؛ شریفی، نسترن (1380). «روش‏های تحقیق در علوم رفتاری». انتشارات سخن. چاپ اول.

    پاکزاد، علی (1379). «بررسی مقایسه‏ای میزان تأثیر تفریح درمانی بر سطح افسردگی بیماران جانباز  و  و». دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    پاک‏نژاد، سیدرضا. «ازدواج مکتب انسان سازی». انتشارات کوثر.

    پروین، لارنس؛ جان، اولیور. «شخصیت، نظریه و پژوهش». ترجمه: دکتر محمدجعفر جوادی و دکتر پروین کدیور. انتشارات آییژ. 1381.

    پورسلطانی زرندی، حسین (1382). «مقایسه­ی سلامت عمومی جانبازان و معلولین جسمی ورزشکار و غیرورزشکار ایران». رساله­ ی دکتری. دانشگاه تربیت معلم.

    تبریزی، مصطفی (1383). «بررسی و مقایسه­ی اثربخشی گروه درمانی تلفیقی زوج‏ها، شناخت درمانی گروهی بک و کتاب درمانی در کاهش نارضایتی زناشویی». رساله­ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    توانگر، حسین (1372). «بررسی رابطه­ی روش‏های مقابله‏ای با ویژگی‏های فردی در جانبازان شهر یزد». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

    توفیقی، گلبرگ (1386). «بررسی مقایسه‏ای سلامت روان و ویژگی‏های شخصیتی زوج‏های بارور و نابارور مراجعه‏کننده به مرکز درمان ناباروری نوید». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    ثنایی، باقر (1379). «مقیاس‏های سنجش خانواده و ازدواج». انتشارات بعثت.

    جراره، جمشید (1386). «مقایسه­ی اثربخشی زوج درمانگری پویشی فشرده کوتاه مدت ISTDP و زوج درمانگری ارتباطی بر ارتقاء سلامت روانی و افزایش رضایتمندی زوجین». رساله­ی دکتری. دانشگاه علامه طباطبایی.

    جلایی لطفی‏ما، جلال (1375). «بررسی اختلالات خواب در جانبازان استان گیلان». پایان‏نامه­ی  کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    حاجی علیان، زرینه (1384). «رابطه میزان سازگاری زناشویی با ویژگی‏های شخصیتی درون‏گرایی- برون‏گرایی و شیوه همسرگزینی در بین زنان شاغل در آموزش و پرورش تهران». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    حیاتی، مژگان (1386). «مقایسه اثربخشی رویکردهای شناختی، هیجان مدار و الگوی تلفیقی آن‏ها بر میزان رضایت زناشویی زوجین». رساله­ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    خاتمی، سیداحمد (1363). «جنگ از دیدگاه قرآن و حدیث». انتشارات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی.

    خدایاری فرد، محمد و عابدینی، یاسمین (1385). «خانواده درمانگری شناختی- رفتاری در درمان بیماران مبتلا به دردهای عضلانی استخوانی». فصلنامه­ی روانشناسان ایرانی. سال دوم. شماره­ی 8. تابستان 1385.

    دانش‏نیا، الهام (1386). «بررسی اثربخشی آموزش ایمن‏سازی در مقابل استرس بر سلامت روان دانشجویان دانشگاه اصفهان». پایان‏نامه­ی  کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    دانیل الیری، ک؛ هیمن، ریچاردای؛ جانگسما، آرتورای. «راهنمای گام‏به‏گام درمان مشکلات زناشویی، طرح‏های مدون زوج درمانی». ترجمه: سیدعلی، کیمیایی؛ زهرا، باقریان‏نژاد. انتشارات رشد. چاپ اول. 1384.

    دلاور، علی (1381). «روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی». نشر ویرایش. چاپ یازدهم.

    دلاور، علی (1387). «مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی». انتشارات رشد، چاپ ششم.

    دیبائیان، شهرزاد (1384). «میزان اثربخشی درمان راه‏حل مدار بر افزایش رضایت زناشویی». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    رجبی، محمدرضا (1377). «بررسی علائم اختلالات روانی در همسران جانبازان اعصاب و روان مراجعه کننده و تحت درمان در مراکز درمانی بنیاد جانبازان استان سمنان». رساله­ی دکتری. دانشگاه علوم پزشکی سمنان.

    رضایی، محمدرضا (1376). «بررسی و مقایسه­ی سازگاری شخصیتی جانبازان معلول ورزشکار و غیرورزشکار شهر تهران». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    رفیع نیا، عبدالرسول (1379). «تأثیر مشاوره فردی با رویکرد شناختی- رفتاری بر درمان بیماران مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از جنگ».پایان نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.

    رفیعی نیا، پروین، و رسول زاده طباطبایی، کاظم و آزادفلاح، پرویز (1385).

       «رابطه سبک های ابراز هیجان با سلامت عمومی در دانشجویان».  مجله­ی روانشناسی و علوم تربیتی. سال دهم. شماره­ی 1. بهار 1385.

    ریچاردسون. «روحیه جنگی: عوامل روانی در جنگ». ترجمه: ایزدی. معاونت پژوهشی دانشگاه امام حسین (ع). 1369.

    زندیه، فریبرز (1375). «اختلال پس از استرس ناشی از حوادث جنگ». رساله‏ی دکتری. دانشگاه آزاد واحد پزشکی تهران.

    ساعتچی، محمود (1374). «مشاوره و روان درمانی، نظریه‏ها و راهبردها». نشر ویرایش.

    سرمد، زهره؛ بازرگانان، عباس؛ حجازی، الهه (1383). «روش‏های تحقیق در علوم رفتاری». انتشارات آگاه.

    سیف، علی اکبر (1378). «روش تهیه­ی پژوهش نامه». نشر دوران.

    شاملو، سعید (1378). «بهداشت روانی». انتشارات رشد.

    شفیع‏آبادی، عبداله؛ ناصری، غلامرضا (1385). «نظریه‏های مشاوره و روان‏درمانی». مرکز نشر دانشگاهی تهران.

    شکیبایی، طیبه (1385). «بررسی تأثیر آموزش خود متمایزسازی بر سلامت روان زنان پس از طلاق». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    شولتز، دوان؛ شولتز، سیدنی الن (1998). «نظریه‏های شخصیت». ترجمه: یحیی سیدمحمدی. نشر ویرایش. 1379.

    شیخ حسنی، اکرم‏الملوک (1376). «مقایسه­ی رضایت شغلی جانبازان جسمی- حرکتی با افراد عادی در مشاغل یکسان». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    صفرزاده، مریم (1383). «بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر برقراری ارتباط اجتماعی کارآمد در دانش آموزان دختر اول دبیرستان». پایان نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

    صیادپور، زهره (1381). «ازدواج موفق، بررسی رضایت از ازدواج در دانشجویان». فصلنامه­ی روانشناسی ایرانی. سال اول. شماره­ی 2. زمستان 1383.

    طاهری، طاهر. «مجموعه مقالات نخستین کنگره ضایعات ایران». پژوهشکده مهندسی و علوم پزشکی جانبازان. انستیتو تحقیقات ضایعات نخاعی.

    طغیانی، زهرا (1386). «بررسی و مقایسه اثربخشی زوج‏درمانی با شیوه آموزش خود تنظیمی زندگی زناشویی و آموزش پربار سازی السون در رضایتمندی زناشویی زوجین شاهد و ایثارگر». طرح پژوهشی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تهران.

    طلوع شیخ‏زاده، ابوالقاسم (70-1369). «بررسی جامعه شناختی بیماری جانبازان عصبی- روانی (مطالعه موردی در بیمارستان نورافشار)». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    عرفانی اکبری، معصومه (1378). «بررسی مشکلات مربوط به صمیمت زوجین و تأثیر ارتباط درمانی زوجین بر آن». پایان نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهراء.

    علاءالدینی، زهره و کجباف، محمدباقر و مولوی، حسین (1386). «بررسی اثربخشی امیددرمانی گروهی بر میزان امید و سلامت روانی». پژوهش در سلامت روانشناختی. دانشگاه تربیت معلم تهران. دوره­­ی اول. شماره­ی4. زمستان 1386.

    علایی کلچاهی، پروانه (1384). «ساخت و هنجارهایی مقیاس قصه عشق و بررسی رابطه آن با رضایت زناشویی». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    علوی، طاهره (1382). «هنجاریابی و بررسی خصوصیات روان‏سنجی پرسشنامه سلامت عمومی بر روی دانشجویان مراکز تربیت معلم شهر تهران». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    علوی، مریم (1387). «بررسی و مقایسه روایت زندگی دانشجویان دختر دانشگاه‏های دولتی شهر تهران، با توجه به وضعیت سلامت روان و تعلق معنوی در بین آنان». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    علیزاده، حمید (1383). «آدلر، پیشگام روانکاوی جامعه‏نگر». نشر دانژه. چاپ اول 1383.

    فاتحی زاده، مریم و شفیع آبادی، عبدا... و اعتمادی، احمد و دلاور، علی (1384). «مقایسه اثربخشی دو شیوه­ی رفتار درمانی جدالی و درمان شناختی رفتاری در کاهش علائم مراجعان زن مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در شهر اصفهان». فصلنامه­ی علمی پژوهش مطالعات روانشناختی. دانشگاه الزهرا. شماره­ی 4 و 3. پاییز و زمستان 1385.

    فتحی، راضی (­1385). «بررسی اثربخشی خود شجاعت‏دهی شوان‏کر بر سلامت روانی و رضایت زناشویی  والدین کودکان عقب‏مانده ذهنی». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    فتحی آشتیانی، علی (1367). «بررسی تظاهرات عصبی- روانی در رزمندگان جنگ تحمیلی». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

    فدایی، فربد (1364). «روانپزشکی و جنگ». انتشارات رز.

    قماشچی، فردوس (1375). «بررسی عوامل مرثر در عود مجدد اختلال پس از استرس ضربه‏ای  در گروهی از رزمندگان اسلام». پایان‏نامه­ی  کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

    قنبری هاشم‏آبادی، بهرامعلی (1383). «تهیه یک الگوی مداخله‏ای براساس یک رویکرد یکپارچه‏گرای روان‏درمانی گروهی و آزمون میزان اثربخشی آن در درمان وابستگی به مواد مخدر و افزایش سلامت روان در معتادان زندانی مرد». رساله­ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    کتیبایی، ژیلا (1378). «بررسی میزان افسردگی در جانبازان و کاهش آن بر اثر کاربرد روان‏درمانگری شناختی- رفتاری». رساله­ی دکتری. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    کریمی‏زاده، فرناز (1384). «آموزش مؤلفه‏های هوش هیجانی به مربیان مراکز پیش از دبستان و بررسی تأثیر آن بر مهارت‏های اجتماعی و سلامت روان آن‏ها». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    کمالی‏نسب، زهرا (1385). «بررسی رابطه بین کمال‏گرایی مادران با سلامت روان دختران». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات.

    کیفورد آدامز. «روانشناسی زناشویی». ترجمه: محمدرضا، دژکام. انتشارات کتاب امروز. چاپ اول. 1380.

    گنجی، حمزه (1376). «بهداشت روانی». نشر ارسباران.

    محمدزاده، یونس (1370). «بررسی میزان پراکندگی افسردگی جانبازان و معلولین ورزشکار و غیر ورزشکار». دانشگاه تهران.

    محمدزاده ابراهیمی، علی (1387). «رابطه 5 عامل بزرگ شخصیت با رضایت زناشویی». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    محمدی، شاهرخ (1385). اثربخشی مشاوره گروهی با تأکید بر رویکرد تحلیل ارتباط محاوره ای در کاهش اضطراب به دانش آموزان دبیرستان های پسرانه شهرستان سنندج». پایان نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.

    محمودیان، حمیدرضا (1378). «بررسی و مقایسه اولویت‏های ارزشی جانبازان و آزادگان با معلولین عادی شهرستان شیراز». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    مشکینی، علی (1359). «ازدواج در اسلام». انتشارات مهر.

    معین، محمد (1375). «فرهنگ فارسی». انتشارات امیرکبیر. چاپ دهم. جلد اول.

    ملک محمودی، امیر (1383). «راهنمای ازدواج». انتشارات مشهور. چاپ هشتم

    منصور، محمود (1358).  «احساس کهتری». انتشارات رشد.

    موسوی، سیده فاطمه (1378). «بررسی مشکلات خانوادگی جانبازان اعصاب و روان مجتمع سعادت‏آباد». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه شاهد.

    مهانیان خامنه، مهری و برجعلی، احمد و سلیمی زاده، محمدکاظم (1385). «بررسی رابطه­ی هوش هیجانی و رضایت زناشویی». مجله­ی روانشناسی و علوم تربیتی. سال دهم. شماره­ی 3. پاییز 1385.

    مهرآبادی، الهه (1385). «بررسی اثربخشی خانواده درمانی استراتژیک و رضایت زناشویی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره کننده بهزیستی شهرستان زرندیه». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    میلانی‏فر، بهروز (1384). «بهداشت روانی». تهران. نشر قومس.

    می‏یر. «جامعه شناسی جنگ و ارتش». ترجمه: ازغندی. نشر قومس. 1368.

    نامداری، کوروش (1368). «بررسی مشکلات روانی- اجتماعی جانبازان جنگ ایران و عراق». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس.

    نجات، حمید (1385). «بررسی تأثیر خودافشایی بر میزان سلامت روان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان». رساله­ی دکتری. دانشگاه آزاد اسلامی واحد قوچان.

    نظری، علی محمد و نوابی نژاد، شکوه (1384). «بررسی تأثیر برنامه بهبود بخشی ارتباط بر رضایت زناشویی زوجین هر دو شاغل». تازه ها و پژوهش های مشاوره. فصلنامه­ی علمی- پژوهشی انجمن مشاوره ایران. جلد 4. شماره­ی 13. بهار 1384.

    نوربالا، احمدعلی؛ نریمانی، محمد (1374). «روانشناسی اسارت و عوارض روانپزشکی ناشی از آن». نشر دانشگاه شاهد.

    نوری، زهرا (1386). «بررسی مقایسه‏ای رابطه میان پرخاشگری دانش‏آموزان پسر نابینا، ناشنوا و عادی با سلامت روان مادرانشان در مقطع راهنمایی». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    هاشمی، مهدیه (1385). «اثربخشی آموزش همسران جانبازان دارای اختلال استرس پس از سانحه با رویکرد آدلر بر افزایش رضایت زناشویی آن‏ها». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

    هالجین، ریچارد پی؛ ویتبورن، سوزان کراس. «آسیب‏شناسی روانی». ترجمه: یحیی سیدمحمدی. نشر روان. 1384.

    یاریان، سجاد (1387). «بررسی مقایسه‏ای کیفیت زندگی، استرس و سلامت روان در معتادان مبتلا به  و افراد سالم در شهرتهران». پایان‏نامه­ی کارشناسی ارشد. دانشگاه علاّمه طباطبایی.

     

    فهرست منابع لاتین

    -Adler school of professional psychology. www. adler. Edu.

    - Adler, Alfred (1964). The style of life form social interest a Challenge to mankind. NewYork www. Adler. Edu.

    - Alfred, Adler. Lecture.www / Sonoma. Edu / adler. Html.

    - Alfred, Adler, lectrure.www / new worldency colpedia. org / Alfred Adler.

    - Aflred, Adler- wikipedia, the free encyclopedia en. Wikipedia. Org.

     - Alfred, Adler webspace. Ship. Edu / cgboer / adler. Html.

    - ANBACHER & ROWENA. The individual pyschology of Alfred Adler. www. Odler. Edu.

    -  Bahlmann, Renie & Dinter, Lynda (2001). Encouraging  Self- Encouragement: An - Effect Study of the Encouraging- Training Schoenaker- Concepet.

    The Journal of Individual Psychology. Vol 57.  No3. 

    - Boeree, George (1965). Personality theories. Alfred Adler. www. Answers. Com / com/ topic/ aflred. Adler.

    - Drii kurs, ‘Rodolf R (1953). Fundo mentals of Adlerian psychology. www. Adler. Edu.

    - Furer, Patricia (1965). Treating health anxiety and fear of death: a practitioner's guide - Patricia Furer, John R. Walker, Murray B. Stein. New York, Ny 2007.   

    - Goldenberg, I & Goldenberg, H (2000). Family Therapy. An overview. Belmant, CA: wadwworth/ Thomson learing publishing company.

    - Mc Donough, J (1994). Approaches to Adlerian family Education Research. Journal individual. Vol 32. Issue 2.

    - Shulamn, H. Bernard (1970). Individual psychological Treatment Erwin wexberg. Translated by Arnold Eilboart. www. Durbin hypnosis com. Adler. Html.

    - Terry,  Sean C (2004). Social interest and level of Psychiatric functioning in severe and persistently mentally ill adults. Psy D. The degree of social interest in individuals convicted of a sexual offense and those convicter of  muliple DuI offenses. 

    - Young, M.E & Long, L.L (1998). Counseling and therapy for couples. pacific Grove, CA: Brooks / cole publishing company.

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, تز دکترا در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, رساله در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, پایان نامه در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, تحقیق در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, مقاله در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق تلافات زناشویی عامل خطرساز برای اختلالات روانی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت