پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات

تعداد صفحات: 316 فرمت فایل: word کد فایل: 1576
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: علوم تربیتی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات

    چکیده :

    پایان نامه حاضر تحت عنوان « نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات » تلاشی در حد بضاعت در جهت شناخت نسل ، ذریه صالح و بررسی عوامل مؤثر در ایجاد چنین نسلی از دید گاه اسلام می باشد . این پژوهش در قالب پنج فصل وهر فصل نیز،  مشتمل بربخش ها وزیر بخش های متمایز در راستای این هدف تنظیم ونگارش شده است .

    اهمیت تربیت فرزند از منظر اسلام از مهمترین وظایف والدین محسوب میگردد. اگر فرزندان صالح شوند به تبع آن یک جامعه ، به صلاح گرایش پیدا می کنند . در هر کاری باید هدف وغایت مشخص شود تا برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی شودوغایت تربیت انسان این است که او بسوی کمال سیر کند .عمده ترین ویژگی ها ومبانی تربیت نسل صالح از منظر قرآن وروایات ، عبارتند از :معرفت وشناخت خدا از منظر عقل وخرد انسانی ، ایمان استوار وعمل صالح ، فطرت ، کرامت ومسئولیت پذیری است . انسان در سایه فطرت خدادادی وکرامت ذاتی می تواند فردی مسئولیت پذیر باشد وبا بکار گیری عقل وتدبر قدم در صراط مستقیم بگذارد .

    عمده ترین عوامل مؤثر در ایجاد نسل صالح را می توان به عوامل درونی(وراثت ، نقش همسر ، خانواده و وظایف هریک) و عوامل بیرونی( محیط تربیت «دوستان ، مربیان آموزشی» و محیط اجتماع « محیط جغرافیا و مقتضیات سیاسی وحکومتی» ) تقسیم بندی کرد .

    درمکتب وسیره اهل بیت به منظور پرورش نسل صالح از شیوه های تربیتی معصومین ، در راستا استفاده گردیده است .شفارش هایی که حضرت علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع)دارد خود دلیل براین مدعاست . روشهایی که حضرت زهرا (س) در تربیت فرزندان خود داشته است وسیره وروش پیامبر (ص)می تواند به عنوان الگویی صحیح مورد بهره وری قرارگیرد.

    مقدمه

             امروزه درعصری زندگی می کنیم که متأسفانه  انحطاط اخلاقی و فساد گریبان گیر اکثریت جوامع بشری شده است  وعلیرغم آنکه صنعت و تکنولوژی  پیشرفت کرده است ، ولی به تبع آن مفاسد اخلاقی نیز بسیار گسترش پیدا کرده است . با این شرایط برای اینکه یک نسل صالح و سالم بماند ، باید زمینه هایی ایجاد گردد  که فرزندان در خانواده و جامعه ای رشد کنند که تمام شرایط جهت رشد جسمی و روحی آنها مهیا باشد .

    در این پایان نامه ،تحت عنوان «نسل صالح از منظر قرآن و روایات » سعی براین است که عوامل مؤثر در اصلاح نسل ، گستردگی  دامنۀ تربیت در انسان به دلیل گستردگی روح او و نامحدود بودن عوامل موثر در آن ، و میزان توانایی انسان در شناخت آنها و شناسایی میزان تأثیر عوامل از نظر کمیت و کیفیت ، اصول ومبانی تربیت نسل صالح وبهره گیری از جامع ترین شیوه های تربیتی در مکتب وسیره اهل بیت  بررسی شود .

     هدف تربیت نسل صالح بدون تعالیم دین تأمین نمی شود . از طرفی در زمینه ایجاد نسلی صالح ، اگربه فرض انسان توانایی شناخت کامل خود واحاطه بر عوامل موثر در زمینه فکر و روح خود را داشته باشد و بر کلیه اسرار و رموز تربیت خویش آگاهی یابد، بااین همه بدون تکیه بر پشتوانه ای بس نیرومند که بتواند برامیال سرکش غالب آیدو او را در پیروزی بر نفس یاری رساند نمی تواند در صلاح و تربیت خویش موفق باشد ، آن تکیه گاه مطمئن « ایمان‌ » است . به طور قطع بعد از پیدایش ایمان اولیه ،هر اندازه شخص به اعمال مناسب یا ایمان مبادرت ورزد و ملکات اخلاقی مناسب با آن را در دل خود پرورش دهد وگرایشها و تمایلات مخالف با ایمان را سرکوب نماید ، به همان اندازه ایمان در کانون دل او رسوخ کرده و از عمق و قدرت بیشتری برخوردار می شود . لذااگر می خواهیم فرزندانمان به سعادت برسند باید در کانونی پرورش یابندکه محوریت این کانون«ایمان وشناخت حق » باشد .

    برطبق تعالیم اسلام، « فرزند صالح گلی از گلهای بهشت است» بنا براین تأمین صلاحیت او در سایه ادای حق و ایمان میسر است  و آن کس که خواستار فرزندی صالح است باید تربیت او را امری ضروری بداند . دربینش قرآنی،  شخصیت فرزندان جزئی از شخصیت افراد محسوب می شود و شرافت و آبروی فرزندان مایه شرافت و آبروی خانواده و مخصوصاً والدین است . در خانواده توجه به تربیت کودک امری ضروری است از آن جهت که اولاًٌ اساس رفتار در دوران کودکی نهاده می شود ثانیاً کودکانی که درست تربیت شده اند در بزرگسالی در مواجهه با دشواریها و مشکلات موفق تر خواهند بود . به وسیله تربیت ، می توان نیروی اراده را در کودک پرورش داد و شرایط حیات را انسانی کردو از موجودی خام و استعدادی نهفته فردی با استعدادشکوفا و دوراز عوامل مخرّب ووسوسه انگیز تربیت نمود .

    ضرورت  مطلب از آن روست که اعمال روشهای تربیتی والدین نسبت به فرزندان، فرزند به صلاح ویا فساد سوق داده می شود  . لذا اهمیت آگاهی دادن به آن دسته والدینی که بدون شناخت نیاز های فطری فرزندان اقدام به ساختن نیاز برای آنان می کنند بجای آنکه اجازه دهند فرزندانشان به مقتضای فطرتشان تربیت یابند .آگاهی دادن به آن دسته والدینی که قبل از اینکه تربیت خویش را در عمق طبیعت و فطرت خویش استوار گردانند ، جوانه ها و ساقه های نورس فرزندان را قارچ گونه پرورش می دهند وباتشویق روش های نادرست ، طرح های کلیشه ایی بیرونی را که گاه سنخیتی با اصل وجودی  وهویت و طبیعت نهفته فطری ندارد ، برفرزندان القاء می کنند ؛ بیش از پیش احساس می شود که ای کاش اندیشه های آدمیان ، فطرت آدمی را از او جدا نمی ساخت و آن اصل صحیح و سالم  زندگی معقول و انسانی را برای او محفوظ می داشت و والدین سعی می کردند برپایه اصول عقلانی و معنوی و بر پایه سیره و روش معصومین (ع) بر تربیت فرزندان و ایجاد نسلی صالح اقدام کنند . وجود نسل صالح به خانواده بر می گردد و اکثر خوبیها و بدیها منتسب به خانواده است به طوری که اگر خانواده و جامعه شرایط صالح شدن فرزند را آماده کنند نقش اساسی را در این امر ایفا کرده اند واگر این دو کانون یعنی« خانواده و جامعه» سهل انگاری و مسامحه در امر پرورش و تربیت فرزندان انجام کنند مطمئاً هر سه گزینه (فرزند،خانواده ، جامعه) به ورطه نابودی کشیده می شوند . امید است با رویکردی عاقلانه و تدبیری درشأن این امانت الهی ، مقدمات صلاح و سعادت او را فراهم کنیم و فرزندانی صالح تحویل جامعه دهیم .

    پایان نامه حاضر در راستای رسیدن به این هدف وشناسایی عوامل وشیوه های درست تربیت نسل صالح، براساس آموزه های وحیانی قرآن وروایات وسیره ی اهل بیت ، در پنج فصل تنظیم شده است .

    فصل اول: شامل چکیده ، مقدمه و کلیات است ودر کلیات به اهمیت ، ضرورت وطرح تحقیق ونیز انگیزه و روش آن و ... پرداخته شده است .

             فصل دوم درباره ی مفهوم ترتیب ، اهمیت و اهداف آن که در این فصل سعی شده ابتدا مقدماتی در شناخت انسان مطرح شود و سپس مبحث ذریه بررسی شده و به دنبال آن مفهوم صالح و به اهمیت و اهداف وحقیقت تربیت پرداخته شده است .

     در فصل سوم ویژگیها و مبانی تربیت و نسل صالح مطرح شده است خصوصا ً به مباحث فطرت انسان ، مسئولیت پذیری و تحمل و تدبر او ، حق طلبی و مهرورزی و ... پرداخته شده است.

     در فصل چهارم عوامل موثر در تربیت نسل صالح به عوامل بیرونی و درونی که شامل این عناوین است اشاره گردیده : عوامل درونی : وراثت  ،والدین نقش همسر و... . عوامل بیرونی : محیط اجتماع ،دوستان و ورفقا، مدرسه ومربیان آموزشی، مقتضیات سیاسی وحکومتی  مورد بررسی قرار گرفته شده است .

    در فصل پنجم اصول و شیوه های تربیت از منظر قرآن و مکتب اهل بیت مطرح شده است. اصول شامل: اصل تدرّج  ،تذکر ،تیسیر ، الگوگیری، گرایش به حق و... که این شیوه های تربیتی نیز شامل : شیوه های بازدارنده و انگیزشی می باشد . و در مکتب اهل بیت به سیره و روش اولیاء الهی و شیوه تربیتی معصومین و چگونگی نسل صالح از منظر آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

      امید است با عنایات خاصۀ الهی توانسته باشم گامی در جهت شناخت انسان و اهداف آن در جهت ایجاد نسلی صالح برداشته باشم .

     

    فصل اول  :         کلیات 

    1 – 1              بیان مسئله

    1 -2               ضرورت واهمیت موضوع تحقیق

    1 – 3              اهداف وانگیزه انتخاب موضوع

    1 -  4             سؤالات تحقیق

    1 -5               تاریخچه (پیشینه ) تحقیق

    1 -6               روش تحقیق

    1- 7              ساختار و محدوده تحقیق

    1-1          بیان مسئله

     

            انسان موجود ناشناخته ای است و اندیشمندان مکاتب گوناگون بشری بسته به وسعت اندیشه و فکر خویش، با هر آرمان و اعتقادی که دارند خواسته اند که بشروعوامل سعادت وشقاوت او را تعریف کنند و بشناسانند . به این منظور او را محور فعالیت های شناختی  خویش قرار داده اند .

     راه هائی که بشر پیشرفته برای حل مشکلات عقلی و حیاتی خود ارائه کرده و روشهای مختلفی برای رسیدن به اطمینان و سعادت فردی واجتماعی گشوده است . پس از مدتها سرگردانی و جستجوی راه باز هم _ اعتراف بسیاری از دانشمندان ومصلحان اجتماعی _ به جایی نرسیده است .در بسیاری از موارد ،  نسل امروز به گونه ای عمل کرده که از درون تهی شده تا بیرونش را آباد کند و تربیت شده های این نسل به گونه ای عمل کردند که همواره از درون تهی و از بیرون زینت داده شده اند . در این جا سخن از این است که انسانها را به راهی که آنرا معیوب وناقص می سازد نکشانیم و روشهای تربیتی و راهکارهایی را برای آنها بازنکنیم که آنها را محوو مسخ کند و به بهانه پیشرفت و ترقی اهداف و غایت او را نابود سازیم و انسانیت او را درهم شکنیم. با ایجاد راهکارها نسلی بسازیم که همواره به آن افتخار کرده و از سعادت آن لذت ببریم و برای این نسل، برنامه ها و اهداف گوناگون طرح ریزی کرده و آن را به صالح شدن و سعادت سوق دهیم . اما چه راهکارهایی برای ایجاد نسلی صالح باید مد نظر قرار گیرد که در پرتو آن تک تک افراد این نسل به سعادت برسند؟ انسانها به واسطه انسانیت نا شناخته ای که در وجودشان است نتوانسته اند به کمال حقیقی برسند اگرآن استعدادانسانیت وجودشان را شکوفا کنند بالطبع به مقاماتی می رسند که مقام خلیفه الهی است .

     این شناخت کامل انسان و کمالات وجودی او از عهده عقل و دانش بشری خارج است اما با توجه به تعالیم الهی و آسمانی می توان قدم در این راه گذاشته و به صلاح و تربیت شخصیت وجودی انسانی پرداخت حتی در سایه تعالیم می توان شخصیت او را بازسازی کرد و فرزندان را گام به گام به سعادت و صالح  شدن ترغیب کرد و با گشایش راهها و هدایت آنها فرزندانی را تربیت کرد که مایه سعادت پدر و مادر و خود باشند واز سویی دیگر در خدمت افراد جامعه وخلق خدا قرارگیرند .

    1- 2            ضرورت واهمیت موضوع تحقیق

              جامعه ای که در آن زندگی می کنیم ، والدین وخانواده ها دنبال ارزشهای انسانی ودینی هستند وبرای فرزندان خویش دنیایی را تجسم می کنند وآرزوی صلاح وسعادت آنان را دارند ، اخلاق ، ایمان و... ابزارهایی برای رسیدن به این اهداف هستند .

    از طرفی در عصری قرار گرفتیم که انحطاط اخلاقی رو به گسترش است وبه کمک پیشرفت صنایع بشری مرزها را در هم شکسته و همه را مورد هجوم قرارداده خصوصا ً فرزندان که در معرض آسیب هستند .بنابراین شایسته است متولیان امر تعلیم وتربیت وخانواده ها برای پیشگیری چاره ای بیندیشند و برنامه ریزی صحیح واصولی راهکارهای علمی وعملی ارائه دهند .

    فرزندان در خانواده های متفاوت با سلایق واخلاقیات گوناگون رشد می کنند اما چه عواملی باعث می شود که خانواده ای که دو فرزندداشته باشند یکی به سعادت می رسد ودیگری راه گمراهی در پیش    می گیرد ؟

    عملکرد خانواده در سعادت وشقاوت فرزندان بر پایه چه عاملی است ؟ لذا برحسب نیاز واهمیت موضوع وطرح دیدگاه هایی برای ایجاد نسل صالح وانسانهای برجسته دینی ، ضروری به نظر می رسد وباید مورد پرورش ومطالعه قرارگیرد تادر اختیار علاقه مندان به تربیت واخلاق قرارگیرد ودر پرتو بهره گیری ازاصول وروشهای ایجاد نسل صالح وروشهای تربیتی بتوان افراد صالحی تربیت کرد وجامعه ی انسانی را از کژ روی ها وناهنجاریهای اخلاقی واجتماعی مصون داشت .

     

     

     

    1- 3           اهداف وانگیزه انتخاب موضوع

            کودکان گردانندگان جامعه ی فردا هستند وسر نوشت وسعادت جامعه به سلامت وسعادت آنها گره خورده است واگر ما بخواهیم نسلی صالح وبه قول فارابی مدینه ای فاضله داشته باشیم بایداز ریشه به این امر اقدام کرد زیرا کودکان پایه واساس ایجاد نسل صالح هستند و بسیاری از ناهنجاریها وبزهکاریها دراجتماع از عدم آشنایی خانواده ها نسبت به کودکانشان ووظایف واقعی آنها نسبت به فرزندانشان نشأت می گیرد .از آنجایی که مکاتب بشری با دستورات عالی آسمانی ، هر قدر هم پیشرفته باشند معمولا ً در تربیت کودک دقت وتوجه لازم وکافی را ندارند براین اساس تصمیم گرفتم که به بیان وظایف ومسئولیت ها ی والدین در ایجاد نسلی صالح در قالب آیات وروایات بپردازم .

    در این راستا موضوع « نسل صالح از منظر قرآن وروایات » را انتخاب نمودم .می توان گفت اهمیت وضرورت این موضوع ، به میزان اهمیت تأثیر تربیت در سرنوشت کودک ووابستگی سعادت وشقاوت او با سعادت وشقاوت پدر ومادر وهمچنین با رشد وانحطاط جامعه است .براساس بینش اسلامی ، می دانیم که کودک با زمینه ی فطری پاک والهی به دنیا می آید . فطرت او خداشناس وشریف وکشنده ی او به سوی مکرمت ها وفضایل است اما این که چه امری باعث می شود کودکی که با چنین فطرتی سلیم متولد می گردد ولی پایبنده انحرافات وآلودگی ها می شود ؟باید گفت عوامل بسیاری در این امر دخالت دارند که مهمترین آن تربیت غلط خانواده است ؛ به عبارتی دیگرزمینه ی صحیح ظهور وبروز استعداد های درونی وامکانات بالقوه فرد توسط خانواده فراهم نیامده است ، بدین جهت تربیت در مسیر درست آن امری مهم واز ضروری ترین نیاز های بشری است .

    در وجود انسانها استعداد های فراوانی وجود دارد وبرای اینکه یک نسل به صلاحیت برسد باید این استعداد ها در آن شناخته وشکوفا گردد ( استعداد های اخلاقی ، دینی وعقلی ) .زیرا این استعداد ها ریشه در سعادت بشر دارند واگر انسان بااختیار واراده آزاد وتزکیه روح بدین امر اهتمام ورزد ، در این صورت به سعادت می رسد . اما نباید فراموش کرد که زمام هعمه ی امور در دست خداوند متعال است .

    والدین ومربیان امر تربیت وایجاد نسلی صالح در عین حالی که باتوجه به عوامل مؤثر در تربیت ومراقبت متربیان می پردازند قلبا ً باید به این نکته توجه داشته باشند که لازمه موافقیت درایجاد نسلی صالح برخورداری از توفیق الهی است ، زیرا زمام همه ی امور به دست خداوند متعال است.

    از این جهت  باید همواره دست استمداد به درگاه الهی دراز کنند واز او طلب یاری وتوفیق نمایند وهرگز اقدامات خود را کافی برای هدایت وتربیت دیگران ندانند ودر تمام مراحل ، چشم به توفیقات وعنایت الهی داشته واز توسل واستمداد از درگاه الهی لحظه ای غفلت نورزند .

         سؤالات تحقیق

            برای یررسی موضوع مورد بحث آنچه که بیشتر تبادر به ذهن است ، یک سری سؤالاتی است که جواب دادن به این سؤالات راه را آسان تر کرده وما را به هدف نزدیک تر می کند .

    هدف از تربیت نسل صالح در تعالیم اسلامی چیست ؟

    ویژگیها ومشخصات بارز نسل صالح در مکتب اسلام کدام است ؟

    عمده ترین عوامل مؤثر در تربیت نسل صالح در آموزه های اسلامی چیست ؟

    نقش والدین تا چه حد ومیزان در تربیت فرزند ونسل صالح دخیل است ؟

    نقش ایمان وتعالیم مذهبی تا چه حد در تربیت نسل صالح مؤثر است ؟

    نقش اراده واستعدادهای انسان در تربیت نسل صالح چیست ؟

    مهمترین مبانی تربیت نسل صالح از دیدگاه قرآن وروایات چیست ؟

    مهمترین اصول تربیت نسل صالح  از دیدگاه قرآن وحدیث چیست ؟

    عمده ترین شیوه های تشویقی ویا بازدارنده در تربیت نسل صالح کدام است؟

    رهنمودهای قرآنی در تربیت نسل صالح چیست؟

    رهنمودهای روایی در مکتب وسیره ی معصومین درجهت شیوه های تربیت وسعادت نسل صالح چیست ؟

     

  • فهرست و منابع پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    قرآن مجید ، ترجمه استاد ابوالفضل بهرامپور

    نهج البلاغه ،  ترجمه محمد دشتی

    صحیفه سجادیه ،ترجمه حسین انصاری

    آ

    آذر تاش و آذر نوش(فرهنگ معاصر عربی_فارسی) تهران،نشر نی،واژه غفل،1381

    آمدی، عبدالواحد ، غررالحکم ودررالکلم، بیروت،موسسه اعلمی،1407،ج2 

    آیت الله مشکینی، ازدواج در اسلام

    ا

    ابن منظور،لسان العرب، ایران،قم، نشر ادب الحوزه، 1405،ه.ق

    احسان بخش رشتی، حاج شیخ صادق، آثارالصادقین، روابط عمومی ستاد برگزاری نماز جمعه گیلان،چاپ اول،زمستان1369

    احمدی،  روانشناسی نوجوانان و جوانان،انتشارات مشعل،1368

    المنجد،(فرهنگ لغت عربی به فارسی) چاپ اول،چاپخانه پیام،1375

    ادیب ، علی محمد حسین ، راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (ع) ،ترجمه دکتر سید محمد راد منش،موسسه انجام کتاب

    اصفهانی ،راغب ، معجم مفردات الفاظ القران ،تحقیق،صفوان عدنان داودی،دارالقلم دمشق، الدارالشامیه ، بیروت

    اعرافی ،علیرضا ، آراء دانشمندان مسلمان در تعلیم و تربیت و مبانی آن ،تهران ،سمت،ج2، 1379

    الحرانی،علی بن الحسین بن شعبه ،تحف العقول ،ترجمه و تصحیح علی اکبر غفاری و تحف العقول (آیت الله  کمره ای)

    الخزاعی نیشابوری ، حسین بن علی بن احمد، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیرالقران،(تفسیر ابوالفتوح  رازی)،چاپ اول،مشهد،بنیاد پژوهشهای اسلامی،آستان قدس رضوی،1374_1366 ش

    امام خمینی ،روح الله ،تفسیر سوره حمد، تهیه وتنظیم علی اکبرربانی خلخالی ،دفتر انتشارات اسلامی قم

    امامی اصفهانی ، مرحوم سید محمود ،ثمرات الحیاه، انتشارات سازمان جاویدان،موسس محمد حسن ا علمی

    امینی ،ابراهیم، اسلام و تعلیم و تربیت ،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان،تابستان 1373

    همان ، آیین تربیت ،انتشارات اسلامی،مهر 1359

    همان ، فرهنگ فاطمی ،شان نزول سوره هل(تی) ،در فضیلت اهل بیت

    همان ، خود سازی ، چاپ هشتم ، ج1 ، انتشارات شفق

    انصاری، جلوه های رفتاری حضرت زهرا(س)، دفتر تبلیغات اسلامی

    انصاریان، حسین ، نظام خانواده در اسلام، ناشر:انتشارات ام ابیها،چاپ یازدهم،پائیز 1378 

    انوری، حسین ، فرهنگ بزرگ سخن،ج7

    ب

    باقری، دکتر خسرو ، نگاهی دوباره به تربیت اسلامی ،چاپخانه مدرسه،چاپ سوم،زمستان 1374

    براتراندراسل ، آموزش و زندگی بهتر، ترجمه ناهید فخرائی،انتشارات بنگاه ترجمه و نشر کتاب

    بهشتی ،دکتر احمد، انسان در قران

    پ

    پادشاه متخلص به شاد،محمد ،فرهنگ جامع فارسی ،زیر نظر دکتر سیاقی ،چاپ دوم،انتشارات کتاب فروشی خیام،1363 ش

    پاینده ،ابوالقاسم ، نهج الفصاحه، مجموعه کامل کلمات قصار پیامبر اکرم ،انتشارات جاویدان

    پریور، علی ، هنرزن بودن ،تهران، موسسه انتشارات آسیا

    ت

    تصنیف غررالحکم

    ج

    جوادی عاملی،عبدالله، کرامت در قران،مرکز فرهنگی رجاء،1372

    جوهری فارابی ،ابی نصر اسماعیل بن حماد مسنه ، تاج اللغه و صحاح العرسه المسلمی(الصحاح) ،بیروت،لبنان،دارالفکر،1418 ه.ق

    ح

    حجتی،دکتر سید محمد باقر، آداب تعلیم و تعلم در اسلام ،دفتر نشر فرهنگ اسلامی ،خرداد1359

    حسینی،سید مصطفی، معارف معاریف ،تهران،دانش،ج 7 ، واژه عقل،1376

     

     

    خ

    خوانساری، جمال الدین محمد ، شرح غررالحکم و دررالکلم: (ت 1125 ق) با تصحیح و تعلیق میر جلال الدین حسینی ارموی،انتشارات دانشگاه تهران،1360ش

    همان ، فهرست غرر

    د

    دلشاد ،مصطفی، سیری در تربیت اسلامی

    همان ، منظر مهر ، مبانی تربیت در نهج البلاغه ، سازمان چاپ وانتشارات فرهنگ اسلامی ، پائیز 79

    دهشیری، افضل السادات، نگرشی به تربیت اخلاق از دیدگاه اسلام با تاکید بر دوره نوجوانی ،مرکز چاپ و نشر سازمان تبلیغات اسلامی،چاپ اول،زمستان 1370

    دی کرومبولتز و هلن،  تغییر دادن رفتارهای کودکان و نوجوانان ،ترجمه دکتر یوسف کرمی،چاپخانه پردیس،چاپ چهارم،،خرداد 1370

    ر

    رازی ،فخرالدین محمدبن عمرالخطیب ، تفسیر کبیر ،(ت606 ق)الطبعه الثالثه

    راجی قمی،محمد، پند های پدران به فرزندان

    ربانی شیرازی، عبدالرحیم ،وسائل الشیعه،تهران ، انتشارات کتابفروشی اسلامیه ،چاپ هفتم،1372

    رسولی محلاتی ،هاشم ، وصایا الرسول و الائمه ،با ترجمه فارسی

    رشید پور،آشنائی با تعلیم و تربیت اسلامی با تاکید بر روش ها، تهران ، انجمن اولیاء و مربیان ،1384

     

    ز

    زاهدی،  مرتضی ، فلسفه تربیت و فعالیتهای تربیتی،انتشارات آوای نور چاپ چهارم،اول1375

    زنگویی ،اسدالله ، چگونگی پرورش حس مسئولیت پذیری نوجوانان با تاکید بر مبانی اسلام (کارشناسی ارشد)(پایان نامه) رشته تعلیم و تربیت اسلامی استاد راهنما دکتر غلامعلی افروز،دانشگاه تربیت مدرس،1370

    س

    سادات ،محمد علی، شیوه های برخورد با کودکان ،دفتر نشر فرهنگ اسلامی1373

    ساکت، محمد حسین ، مقاله کرامت انسان، دانشنامه امام علی،پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی،1380

    سبحانی،جعفر ، فروغ ابدیت ، ج هفدهم،قم،بوستان کتاب،1380 

    سلیمانی خرم دشتی، مسعود، روشهای تربیتی به منظور اعقلای مسئولیت پذیری در کلام امام علی (ع)،(پایان نامه کارشناسی ارشد)

    سموئیل اسمایلز، اخلاق ،ترجمه محمد سعیدی،بنگاه مطبوعاتی صفعلیشاه،اسفند1346

    ش

    شریعتمداری، دکترعلی  ، جامعه و تعلیم و تربیت،انتشارات امیرکبیر،خرداد1372

    شفیع آبادی،فنون تربیت کودک،تهران ، انتشارات جهره،چاپ هفتم ،1372 ش

    شکوهی ، دکتر غلامحسین، مقاله معنی و مفهوم تربیت ،فصلنامه تعلیم و تربیت،انتشارات آموزش و پرورش،زیر نظر هیئت تحریریه

    شهید ثانی،زین الدین، منیه المرید ،اسماعیلیان ،آداب معلم فی نفسه،قم ،1384

    شیخ صدوق ابن بابویه، عیون اخبارالرضا ،ترجمه از استاد علی اکبر غفاری،نوبت چاپ اول1373،ناشر : نشر صدوق

    شیخ طوسی، ابوجعفر محمد بن الحسن بن علی، التبیان فی تفسیر القران ،تحقیق احمد حبیب قصیر العاملی،چاپ اول،قم،مکتب الاعلام الاسلامی،1409 ق

    ص

    صدوق،ابو جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه ،من لا یحضرالفقیه تصحیح و تعلیق،علی اکبر غفاری،الطبعه الثانیه منشورات الجماعه المدرسین،قم،1404 ق

    همان  ،معانی الاخبار ،تحقیق:غفاری،قم،مدرسین،1379 ه

    همان ، خصال ،ترجمه و تصحیح احمد فهری

    ط

    طباطبائی ،محمد حسین، المیزان ،ترجمه،محمد جواد حجتی کرمانی ،بنیاد علمی وفکری علامه طباطبائی،1376

    طبرسی،ابو علی الفضل بن الحسن،  مجمع البیان فی تفسیرالقران،ترجمه میر باقری،سید ابراهیم و دیگران،تهران،انتشارات فراهانی،(1360-1350)ش،چاپ اول

    همان ،مکارم الاخلاق، ترجمه میر باقری- فراهانی،تهران،1365 ش

    طبرسی،الحاج میرزا حسین النوری، مشترک الوسائل ،بقلم الشیخ آغا بزرگ الطهرانی،من منشورات المکتبه الاسلامیه و المکتبه العلمیه بالنجف الاشرف

    طوسی ، خواجه نصیرالدین ، اخلاق ناصری ،انتشارات علمیه اسلامی

    ع

    عاملی،شیخ حر، وسائل الشیعه، بیروت،داراحیاءالتراث العربی،ج15

    عبدالعظیمی،حسین بن احمد ،تفسیر اثنا عشری،تهران ،انتشارات میقات،چاپ اول ،1363

    عطاران ،  محمد ، آراء مربیان بزرگ مسلمان(درباره تربیت کودکان) ،انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ،چاپ دوم،تابستان1371

    علوان، ناصح عبد الله ،تربیت اولاد فی الاسلام، ج1،ترجمه عبدالله احمدی،تهران،نشر احسان

    علوی ، دکترحمید رضا ، مقاله آراء تربیتی ژاک ژاک رسو با اندیشه های تربیتی اسلام ،(اصول و روشها)رساله ،دانشکده علوم سیاسی

    عمید ،حسن،فرهنگ فارسی عمید. انتشارات امیر کبیر،سال1361

    غ

    غزالی طوسی ،ابو حامد ، کیمیای سعادت،به کوشش حسین خدیو جم،مرکز انتشارات علمی و فرهنگی وابسته به وزارت فرهنگ و آموزش عالی،1361

    ف

    فایضی ،علی، تعلیم و تربیت در اسلام و مقایسه آن با مکاتب و مذاهب دیگر ،موسسه انتشارات جان

    فضل الله ،علامه سیدمحمدحسین، دریچه ای به دنیای جوانان ، ترجمه عبدالهادی فقهی زاده،انتشارات داد گستر

    فلسفی،  محمد تقی ،کودک از نظر وراثت و تربیت، بخش دوم،تهران ،هیات نشر و معارف اسلامی

    ق

    قائمی،دکتر علی، تربیت و بازسازی کودکان ،انتشارات امیر،پائیز 1374

    همان ،حدیث تربیت کودک ،،قم،تهران مرکز انتشارات دارالتبلیغ اسلامی

    همان ، خانواده و تربیت کودک ،تهران ،انتشارات امیری ،1355

    همان ،  روانشناسی تربیت کودکان شاهد ،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان

    همان ،زمینه تربیت ،چاپ پژمان،چاپ چهارم،بهار 1368 

    همان ، سازندگی و تربیت دختران ،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان،چاپ پنجم، 1367 

    همان ،کودک و خانواده نا به سامان،چاپ و صحافی آرین،انتشارات انجمن اولیاء و مربیان،چاپ چهارم،بهار1378

    قرشی،سید علی اکبر، قاموس قران،تهران ،انتشارات دارالکتب الاسلامیه

    قطب،محمد، روش تربیتی در اسلام،ترجمه:سید محمد مهدی جعفری،موسسه انجام کتاب ،1362

    قمی(ره)، شیخ عباس ،سفینه البحار، ناشر دارالاسوه الصباعه و النشر المطبعه،اسوه،اطبعه الثانیه،طهران،قم،1416 ه.ق 

    قمی،علی بن ابراهیم، تفسیر قمی

    ک

    کاشانیها، دکتر زهرا، دو ابزار معجزه آسا در تربیت، تهران،نشر امین،1377

     کرمی نوری،رضا، روانشناسی تربیتی ،مرکز تربیت معلم

    کلینی رازی، ثقه الاسلام ابن جعفر محمد بن یعقوب بن اسحق ، فروع کافی ، طهران،چاپ سوم،1367

    همان ،کافی، دارالکتب الاسلامیه،طهران،سوق السلطانی،چاپ سوم ،1367

    گ

    گزیده من لا یحضره الفقیه(ج دوم) چاپ اول،تهران ،انتشارات کویر ،1375

    گوهری ، اسماعیل ، ارزش پدر و مادر ،چاپ پنجم،نشر نیایش،1377

    م

    متقی هندی،علی،  کنزالعمال ،انتشارات موسسه الرساله،بیروت،الطبعه الخامسه،1409 ق

    مجلسی، محمد باقر، بحارالانوار ،موسسه انوماء،بیروت،لبنان،الطبعه الثالثه،المصحه1403 ه

    مجله رشد ،سال 67 ،شماره 4

    محمد بن ماجه،سنن بن ماجه، دارالکتب العلمیه،بیروت،1403 ق،1303 

    محمد ی ری شهری، محمد ، آگاهی و مسئولیت، چاپ دوم،دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم،1375 ش

    همان، منتخب میزان الحکمه، ،قم، دارالحدیث،1380

     همان ، حکمت نامه کودک

    محمدیان،بهرام،  مجله پیوند،تهران ،انجمن اولیاء و مربیان (شماره های مختلف) ،سنوات1376،1371

    مسلمی ،ابوالنصرمحمدبن مسعود ، تفسیرالعیاشی (ت320 ق) تحقیق هاشم الرسولی محلاتی المکتبه العلمیه الاسلامیه،طهران

    مشیری ،دکتر مهشید، فرهنگ زبان فارسی

    مصباح ، محمد تقی ، اخلاق در قران،موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،قم،ج2، 1376

    مطهری، استاد مرتضی، تعلیم و تربیت در اسلام، چاپ پنجاه و هفتم،انتشارات صدرا،آبان 1386

    همان ، فطرت،تهران ،انتشارات صدرا،چاپ هفتم،1374

    همان ،تقوا از نظر اسلام، انتشارات شفق توحید،محمد صدوق،انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی،1372

    معیری، محمد طاهر ، مسائل آموزش و پرورش، انتشارات امیر کبیر،1364

    معین، دکتر محمد، فرهنگ فارسی(متوسط)، موسسه انتشارات امیر کبیر،وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی،تهران،1364

    معین  و شهیدی ، لغت نامه دهخدا ،موسسه انتشاراتی،چاپ دانشگاه تهران،1373 ش

    مکارم شیرازی،ناصر، تفسیر نمونه ،(جمعی از نویسندگان) ناشر:دارالکتب الاسلامیه،چاپ:چاپخانه خورشید،بهار 1382

    منتصر، ابراهیم و عبدالحلیم، المعجم الوسیط، و عطیه الصوالحی و محمد خلف اللراحمه،اطبعه الخامسه،تهران،مکتب نشر الثقافه الاسلامیه

    موسوی زنجارودی ،مجتبی، تربیت مذهبی کودک،انتشارات میثم تمار،قم،1384

    ن

    نرمال ل،مال،  اصول روانشناسی ،محمود ساعتچی،تهران،انتشارات امیر کبیر ،1368

    نورسوید ، محمد ،تربیت فرزند از دیدگاه پیامبر، ترجمه محمد صالح سعیدی،1378

    همان ،به نقل از مقاله فاروق مساهل در مجله الامه القطریه شماره(1405.50)،1378

    ه

    هیثمی، علی ، مجمع الزوائد، دارالکتب،بیروت،1407 ه

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, گزارش سمینار در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, تز دکترا در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, رساله در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, پایان نامه در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, تحقیق در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, مقاله در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه نسل صالح ازمنظر قرآن و روایات
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت