روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران

تعداد صفحات: 87 فرمت فایل: word کد فایل: 1543
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران

    چکیده

    پژوهش حاضر به بررسی تاثیر سبکهای دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران است.به این منظور تعداد 50 نفر از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز از پرسشنامه رضایت زناشویی اینریچ و پرسشنامه سبکهای دلبستگی با..... استفاده شد.

    پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی بود و به منظور تجزیه و تحلیل داده های آماری از نرم افزار SPSS استفاده شد.

    نتایج پژوهش نشان می دهد با توجه به اینکه فقط رابطه سبک دلبستگی ایمن با رضایت زناشویی مثبت است.

    بنابراین با افزایش سبک دلبستگی ایمن ،‌رضایت زناشویی افزایش می یابد و بالعکس.اما رابطه سبک دلبستگی ترسان ، اجتنابی و اشتغالی با رضایت زناشویی منفی است بنابراین با افزایش این سبک ها ، رضایت زناشویی کاهش می یابد و بالعکس.می توان چنین نتیجه گیری کرد که بین سبک های دلبستگی و رضایت زناشویی رابطه معنی دار وجود دارد.در نتیجه فرضیه پژوهشی مبنی بر وجود رابطه بین سبک دلبستگی و رضایت زناشویی تایید می شود.

    مقدمه

    ازدواج معمولا اصلی ترین و مهم ترین زمینه ای است که عملکرد و اثر صمیمیت و روابط اجتماعی رشد یافته در آن متجلی می شود. برای اکثر بزرگسالان شادمانی در زندگی بیشتر به ازدواجی موفق و روابط زناشویی توام با رضایت وابسته است تا سایر جنبه های زندگی، جستجوی این رضایت خارها به نیازهای شخصی، خانوادگی و حتی اجتماعی فرد مرتبط است و به گونه های متفاوت وی را وادار به ازدواج و داشتن انتظارات متفاوت از شریک زندگی خود می کند(جانسون و هارویس[1]، به نقل از میرخشتی، 1375).

    افراد متاهلی که از زندگی زناشویی خود رضایت دارند، کمتر دچار بیماری روانی می شوند که شاید به دلیل رضایت از کل زندگی شان و احساس مسئولیت و رضامندی جنسی است. عدم توجه به ازدواج بخصوص در سنین بالا ممکن است به علت ترس از تعهد، مسئولیت و یا یک نقطه ضعف در رشد روانی فرد محسوب گردد. از طرف دیگر اینگونه افراد به علت اینکه از ثمرات یک زندگی رضایت بخش، ایمن و سرگرم کننده برخوردار نیستند، همیشه بلاتکلیف و سرگردان زندگی کرده و اکثر با توسل به لذت طلبی ها و کامجویی های بدلی به دنبال تکیه گاه های غیرحقیقی می گردند و در آنجا نیز از فشارهای روانی اسوده نیستند(میلانی فر، 1373).

    تحقیقات متعددی نشان می دهد که رضایت از زندگی زناشویی بر سلامت روانی افراد تاثیر مهمی دارد. راه های زیادی برای تعریف رضامندی زناشویی وجود دارد. ارتباطات اعضای خانواده با یکدیگر به عنوان یک عامل تعیین کننده بر رضایت از زندگی زناشویی تاثیر می گذارد و به همین دلیل انتظار می رود که بر سلامت روانی آنها نیز موثر باشد ( به نقل از میرخشتی، 1375).

    خانواده این واحد به ظاهر کوچک اجتماعی، از ارکان عمده و از نهادهای اصلی هر جامعه به شمار می رود. در واقع هر خانواده را باید خشت بنای جامعه و کانون اصلی سنت و رسوم و ارزش های والا ومورد احترام و شالوده مستحکم مناسبات پایدار اجتماعی و روابط خویشاوندی مبدا بروز و ظهور عواطف انسانی و کانون صمیمانه ترین روابط میان افراد و مهدپرورش فکر و اندیشه و اخلاق و روح اشان به شمار آورد. تا آنجایی که نشانی از حیات انسانی ملاحظه شده و خانواده وجود داشته باشد (توسلی، 1381)

    هر فردی در خانواده ایی که متولد می شود، نیازهای خود را برطرف می کند و در پرتو آن سکون و آرامش می یابد. بسیاری از پژوهشگران خانواده، رابطه زوجی را مهمترین رابطه خانوادگی می دانند. آنها معقتدند که ازدواج موفق و رضایت بخش موجب ثبات عملکرد خانواده، کفایت اعضای خانواده در مشکل گشایی و سلامت روانی کودکان و ایفا نقش مناسب خانوادگی و بین فردی می شود ( نوربالا و مراحی، 1379).

    موفقیت در ازدواج و زندگی زناشویی به عوامل زیادی از قبیل: میزان آمادگی برای ازدواج تحصیلات، زمینه قبلی و خانوادگی فرد، بحران های تجربه شده، نوع و کیفیت الگوی قدرت حاکم بر خانواده قبلی، سن، سلامتی، شخصیت، درآمد و غیره و کیفیات و خصوصیاتی از جمله : تعهد، حساسیت، سخاوت، ملاحظه و صمیمت، وفاداری، مسئولیت ، اعتمادو اطمینان بستگی دارد. زن و شوهر در رابطه با یکدیگر نیاز به حس تفاهم، همکاری و انعطاف پذیری دارند و در صورت وجود این خصوصیات و تقویت آنها، ازدواج به بلوغ و شکوفایی می رسد. چه بسیار زنان و شوهرانی که در زندگی زناشویی سعادتمندی را انتظار داشته اند و کارشان به سلامت کشید و اکنون در کسالت زندگی می کنند و چه بسیار زنان و شوهرانی که قبلا در تمام موراد زندگی مشترک به تفاهم رسیده و اکنون به عدم تفاوت مطلق رسیده اند. چگونه است که زن و شوهر از توهم به بیماری، از شیفتگی به بیزاری و از رضایت به نارضایتی مطلق می رسند (بک، ترجمه قراچه داغی، 1378).

    زمینه های دیگر نیز مانند نحوه گذران اوقات فراغت با یکدیگر، تقسیم کار، نگهداری  از بچه ها، روابط جنسی، مسائل مالی، مسئله اقوام همسر و روابط با آنان و غیره می تواند موجبات نارضایتی از زندگی زناشویی در زن و شوهر شود. زن وشوهر در  رابطه شان با یکدیگر نیاز به حسن تفاهم، همکاری و انعطاف پذیری دارند و در صورت وجود این خصوصیات و تقویت انهاست که ازدواج به بلوغ و شکوفایی می رسد(همان منبع).

    یکی از مسائل مهم در روان شناسی خانواده این است که فرد تحت تاثیر آنچه در خانواده رخ می دهد، قرار می گیرد و تاثیر می پذیرد. ایجاد علاقه و محبت در وجود افراد خانواده از همان دوران کودکی شکل می گیرد که در رابطه با این موضوع می توان به نوع دلبستگی افراد در رابطه با یکدیگر اشاره کرد. دلبستگی از دوره کودکی شروع شده و به تدریج شکل می گیرد و پیامد آن در بزرگسالی غود می کند. این دلبستگی در روابط عاطفی میان زن و شوهر بسیار تاثیرگذار است، چرا که علاوه بر سبک عشق و نوع علاقه طرفین به یکدیگر، دلبستگی نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.(سیف؛ 1380) .

     

    بیان مساله

    روابط میان افراد خانواده به سلامت محیط خانواده کمک می کند. تفاهم میان خانواده منجر به احساس رضایتمندی از زندگی زناشویی می شود، در غیر این صورت خانواده با مشکل مواجه می شود(بنی اسدی، 1378).

    مازن و شاور(1987 ، 1990) اظهار داشته اند که نوع دلبستگی کودکی در ایجاد نوع سبک عشق دوران بزرگسالی تاثیرگذار است. اساس رفتار والدین، نوع و سبک دلبستگی را در کودکان، مشخص می کند. سبک های دلبستگی شامل، سبک دلبستگی ایمن، سبک اجتنابی سبک ترسان، سبک اشتغالی.

    هریک از این سبک های دلبستگی با نوع عشق می تواند مرتبط باشد. از این رو میزان رضایتمندی زناشویی می تواند ریشه در نوع دلبستگی داشته باشد. برقراری ارتباط آسان با دیگران با دوری از مردم، اضطراب و نگرانی هنگام رویارویی با مردم، در رفتار زناشویی نیز تاثیر می گذارد، گاهی صمیمیت زیاد نیز باعث، اختلاف در زندگی زناشویی می شود، برخی همسران از اینکه، همسر خود را با دیگران صمیمی احساس کنند.

    در هراس هستند و این عامل می تواند، نارضایتی در زندگی زناشویی را پدید آورد.

    با این مسئله ، پژوهش حاضر درصدد آن است که به بررسی میزان رضایت زناشویی و سبک دلبستگی ، در زوجین بپردازد و به دنبال پاسخ دادن به این سوال است که ایا دلبستگی افراد با رضایت زناشویی آنها رابطه دارد.

     

    اهمیت و ضرورت پژوهش

    چنانچه گفته شد که خانواده اولین تجلیگاه روابط عاطفی برای افراد است. کنش ها و چالش هایی که در محیط خانواده صورت می گیرد. پایه های تربیتی فرزندان را تشکیل می دهد، فرهنگ خانواده، شخصیت فرزند را تعیین می کند. روابط اطرافیان، تاثیر شگرف در برقراری ارتباط فرزندان با فراد جامعه دارد. و تمامی رفتارها و فرهنگ یک خانواده هر دو محور اصلی یعنی زن و شوهر می چرخد، چرا که آنان علاوه بر تعیین نوع رابطه و زندگی خود، وظیفه تربیت و ایجاد انگیزه برای زندگی بهتر فرزندان را نیز برعهده دارند.

    تداوم و بقای خانواده، مستلزم سلامت و بهداشت روانی اعضاء آن است و سلامتی روانی نیز در نتیجه میزان رضایت طرفین از زندگی بوجود می آید ، خانواده ایی که دچار اضطراب و کشمکش های نابجا نباشد و همه روابط فیمابین اصولی باشد، دارای سلامت روانی است . و چون افراد خانواده به یکدیگر دلبسته هستند و این دلبستگی تعیین کننده میزان علاقه است ، پس تحقیق و مطالعه در این خصوص اهمیت و ضرورت داشته و خانواده سالم، رضایت بالای زن و شوهر و سطح دلبستگی مثبت و خوب برای یک جامعه بسیاری ضروری است و این تحقیق می تواند در این خصوص راهگشا باشد.

     

    هدف پژوهش

    در پژوهش حاضر سعی بر این است تا میزان رضایت زناشویی و سبک دلبستگی افراد بررسی شود و به دنبال این هدف است که :

    بررسی میزان رضایت زناشویی با سبک دلبستگی ایمن

    بررسی میزان رضایت زناشویی با سبک دلبستگی اجتنابی

    بررسی میزان رضایت زناشویی با سبک دلبستگی ترسان

    بررسی میزان رضایت زناشویی با سبک دلبستگی اشتغالی

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران

    فهرست:

    چکیده...............................................................................................................

    فصل اول : کلیات پژوهش

    مقدمه................................................................................................................

    بیان مسئله........................................................................................................

    اهمیت و ضرورت پژوهش..............................................................................

    هدف پژوهش...................................................................................................

    فرضیه های پژوهش........................................................................................

    متغیرهای پژوهش...........................................................................................

    تعاریف نظری اصطلاحات...............................................................................

    تعاریف عملیاتی اصطلاحات...........................................................................

    فصل دوم : ادبیات پیشینه پژوهش

    تعاریف ازدواج.................................................................................................

    عوامل فروپاشی ازدواج...................................................................................

    انگیزه های ازدواج............................................................................................

    انواع ازدواج......................................................................................................

    عوامل تعیین کننده سازگاری در ازدواج.........................................................

    اسلام و اهمیت ازدواج.....................................................................................

    عوامل تاثیر گذار بر رضایت از زندگی..........................................................

    تئوری تصور از همسر مطلوب.......................................................................

    تفاهم زناشویی.................................................................................................

    اسنادهای رفتارهای مطلوب و نامطلوب..........................................................

    پنج قاعده برای ایجاد ارتباطی سازنده...........................................................

    رضایتمندی از زندگی زناشویی ....................................................................

    بررسی مراحل مختلف زندگی خانواده...........................................................

    استرسهای خانواده و تغییرات........................................................................

    بررسی علل نارضایتی از زندگی زناشویی....................................................

    دلبستگی...........................................................................................................

    - ویژگی های دلبستگی...................................................................................

    - الگوهای دلبستگی در بزرگسالان و زوجین................................................

    - الگوهای دلبستگی در بزرگسالان.................................................................

    تحقیقات و پژوهش های داخلی.......................................................................

    تحقیقات و پژوهشهای خارجی.......................................................................

    فصل سوم : روش پژوهش

    جامعه آماری....................................................................................................

    نمونه و روش نمونه گیری...............................................................................

    طرح پژوهش....................................................................................................

    ابزار پژوهش...................................................................................................

    شیوه اجرا........................................................................................................

    روش آماری.....................................................................................................

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل آماری داده ها

    توصیف داده ها...............................................................................................

    تحلیل داده ها...................................................................................................

    فصل پنجم : بحث و تفسیر

    خلاصه پژوهش...............................................................................................

    بحث و تفسیر...................................................................................................

    محدودیت و مشکلات.......................................................................................

    پیشنهادها......................................................................................................... 

    .

    منبع:

    منابع فارسی :

    1- احمدی ،‌محسن (1380) ، عومل موثر بر ازدواج ، انتشارات دانا ،‌تهران ، چاپ اول.

    2- آریانپور ،‌سعید (1378) ،‌میزان رقابت ازدواج در زنان ،‌ انتشارات زواره ،‌تهران ، چاپ دوم.

    3- بشارت، محمدعلی(1380) ، بررسی رابطه سبک های دلبستگی با مشکلات زناشویی در زوجین نابارور فصلنامه تازه های روان درمانی، سال پنجم، شماره 19 و 20.

    4- بنی اسدی ، لیلا ،‌(1375) ‌، «بررسی ومقایسه عوامل موثر اجتماعی ،‌فردی و شخصیتی در زوجهای سازگار و زوجهای ناسازگار ، در شهر کرمان » پایان نامه کارشناسی ،‌ دانشگاه آ‍زاد اسلامی ،‌واحد زاهدان.

    5- تابع بردبار ، فریبا (1383) ، «بررسی مقایسه ای رضایت از زناشویی در میان دانشجویان دختر و پسر متاهل ساکن در خوابگاه ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد ،‌ دانشگاه تربیت مدرس.

    6- تایلور ،‌ادوارد و همکاران (2001) ،‌بررسی سبک های دلبستگی و عشق ،‌ترجمه احمد توسلی ، انتشارات علمی و فرهنگی ،‌تهران.

    توسلی ،‌احمد ، (1381) ، شناخت عوامل رضایتمندی ،‌انتشارات دانشگاه ،‌تهران ، چاپ سوم.

    7- حمیدی، فریده(1382) بررسی ساخت خانواده و سبک دلبستگی در دختران فراری و اثربخشی خانواده درمانی و درمانگری حمایتی در تغییراتی، رساله دکتری، دانشگاه تربیت مدرس.

    8- دیباجی ، فاطمه السادات (1387) ، تاثیر سبکهای دلبستگی بر رضایتمندی زناشویی ،‌راهبردهای حل تعارض و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی.پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ،‌واحد ، تهران مرکز.

    9- رضازاده، محمدرضا(1381) ، مهارتهای ارتباطی و همسازی زناشویی ، پایان نامه دکترای روان شناسی ، دانشگاه تربیت مدرس.

    10- ساروخانی ، باقر ،‌(1370) ،‌شناخت عوامل موثر بر ازدواج ، انتشارات دانا چاپ اول.

    11- سپاه منصور ، مژگان، بررسی مهارتهای میان فردی و سبک دلبستگی، (1386)، تهران، انتشارات دانشگاه.

    12- سیف ،‌ علی ،‌(1368) ،‌ روان شناسی مشکلات زناشویی ، انتشارات آگاه ،‌تهران.

    13- فراست ،‌عبدالله ‌،(1381) ،‌ «بررسی و مقایسه منبع کنترل و رضایت زناشویی در بین زنان شاغل (معلم) و خانه دار در شهر تهران» ،‌ پایان نامه کارشناسی ارشد ،‌دانشگاه تهران.

    14- فطرت ، فاطمه ، (1386) ،‌«مقایسه سبک های دلبستگی افراد تک همسر و چند همسر» ، پایان نامه کارشناسی ، روانشناسی» ، دانشگاه آزاد ، واحد تهران مرکزی.

    15- قائمی ،‌علی (1379) ، روان شناسی فردی زنان ،‌انتشارات اساطیر ،‌تهران.

    مظاهری ، محمدعلی(1379)، نفش دلبستگی بزرگسالان در کنش وری ازدواج، نشریه روان شناسی، سال چهارم، شماره 15.

    16- ملازاده ، احمد ، (1372) ،‌«بررسی ویژگیهای شخصیتی در رابطه با عوامل تنیدگی زایی زناشویی در زوجها در طلاق و سازگار» ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد ،‌دانشگاه تهران.

    17- میرخشتی ، (1375) ،‌ بررسی رضایت زناشویی ، انتشارات علمی و فرهنگی ،‌تهران ، چاپ اول.

    18- میلانی فرد ، بهروز (1373) ،‌روان شناسی فردی ، انتشارات پگاه ،‌تهران ، چاپ سوم.

    19- نوربالا ،‌ مجید (1379) ،‌پایان نامه کارشناسی «بررسی میزان رضایتمندی زناشویی در دانشجویان دانشگاه ،‌واحد رودهن» ،‌دانشگاه آزاد اسلامی ‌،‌واحد رودهن.

    20- وزیر ،‌محمد ، (1375) ، «بررسی و مقایسه میزان رضایت از زندگی زناشویی در ازدواجهای درون فامیلی و برون فامیلی در شهرستان یزد» ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد یزد.

    21- هاشمی ، سمیه ، (1386) ،‌«بررسی تاثیر تعارض بر رضایت زناشویی» ، پایان کارشناسی روانشناسی ، دانشگاه آ‍زاد ، واحد تهران مرکزی.

     

    منابع انگلیسی :

    1-Bartholomew , k ,& Horowitz , L.M.(1991).Attachment style among young adolts : Atest of  afour-category.Journal of personality and social psychology , 226-244.

    2- Bass & Gomez & HinGez , J,R,R-(1987) .circumflex model of marital and family systems :VI Theoretical Update. Family process,22,69-830.

    3-Bowlby,J(1988) .Asecure Buse :elinical Applications of Atlachment Theory .London . Routledge.

    4-Coolins,N,L.& Read, S.J(1990) , Adult Atlchment working modeles and Relationship Quality in Doting couples. Journal of Personality and social psychology ,58,644-663.

    5-Hazan , C.& shaver , P.R.(1987) . Romantic love conceptualized asan attachment process.Jouranal of personality and social psychology , 511-254.

    6-Olson , D (1983) , circum flex model of marital and family systems.V11.Theoretical updante.Family Process.

    7-Sacher, Fine – R(1996) Human Atlachment . The me Graw ltill Companies, inc.

    8-Sapntecton,J.A(1998) . Adult Romantic Atlchment and couple Relationship,in ,J,Cassidy &P.R shaver (Eds).tlandbook of Atlachment Theory ,Research and clinical Applications.

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, رساله در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی تاثیر سبک های دلبستگی بر رضایت زناشویی زنان متاهل شهر تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت