روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387

تعداد صفحات: 148 فرمت فایل: word کد فایل: 1535
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387

    مقدمه

    برای مواجهه شدن با سوالات بی شمار این جهان درهایی از رنج های بی شمارش راهی جز رشد هوشیارانه ای برای پیمودن نیست . این هوشیاری ، آن نوع هوشیاری است که از خلال رویا شدن حس زیبا شناسی و ادراک آن حاصل می شود و تداوم می یابد .

    این هوشیاری روح شناخت زیبائی های این جهان را در زبان موسیقی ، زبان رقص ( ریتم حرکت) و زبان شعر که به بیانی مهربان ترین و شاید عاشقانه ترین پیام های خلقت می باشند ، بازشناسی می کند و آنها را بعنوان فرزندان هنر به قالب هویت می کشاند و پیام آنها را به زبان رنگ – شکل – طراحی – نقاشی و نور و .......... تفسیر نموده و با نهادو درون انسان و هستی پیوند می دهد و معنا می کند ( کنگره هنر درمانی ، 1385 )

    هنر این چشمه زاینده که آب حیات از آن می جوشد ، دارای ارزش جاودانگی و بخشیدن حیات ابدی است . هر کس بخواهد حیات جاودانه بیابد باید در آن وارد شود و شستشو کند . تمام کائنات و عالم خلقت غرق در دریای هنرند و با صدا و رقص و حرکت ، سجود خود را در برابر سازنده خود بجا آورده و نماز می گذارند .

     

    موسیقی

    موسیقی نیازی فیزیولوژیک ، ذهنی ، احساسی ، اجتماعی ، فرهنگی در زندگی انسان است و از این طریق نیازهای ریشه ای گسترده در تار و پود زندگی بشر پیدا کرده است .

    موسیقی رابطه زیستی و فیزیولوژیک با مغز آدمی دارد . ریتم ، محرک بیولوژیک و ملودی لذّت خوشی و خیال انگیزی است . به این دلیل کوچکترین کنش ریتمیک و نوای موزون روح و جسم را بر می انگیزد .

    از آغاز نوزادی بدون آن که آموزشی در کار باشد توجه به ریتم وملودی وجود و مغز به هماهنگی ، نظم و سازماندهی اصرار و گرایش دارد و موسیقی جلوه و تشابهی از این هماهنگی است .

    موسیقی نیازی شناختی است . با توجه به موسیقی دنیایی از زیبائی ها ، رمز و راز صوت ها ، هماهنگی ها و وحدت اجزا و ارضای خیال انگیزی ها گشوده می شود و ذهن از ورود به تصورهای تازه ،الهام و خلق افکار جدید لذّت می برد . اندیشه ها و افکاری که در ذات دانش موسیقی وجود دارد وبا کنجکاوی بشر اندکی از آن کشف شده و دانش گسترده موسیقی امروزی را بوجود آورده است .

    از سوی دیگر موسیقی با عناصر ذهنی مانند تخیّل ، حافظه ، تداعی ، الهام و ........ درآمیخته که در نتیجه آن مقوله ای شناختی بوجود آورده است.

    امّا موسیقی بیش از هر چیزی نیازی عاطفی و احساسی است . موسیقی سیستم عواطف مغز را به سرعت تحریک می کند و به تحریک احساسی و فرافکنی حالت های درونی و هم حسی منجر می شود و از همه مهم تر احساس ها را وسعت می بخشد .

    هم چنین موسیقی نیازی اجتماعی است و همبستگی در ذات مطبوع آن وجود دارد . هر جا موسیقی جاری است گروهی در کنار هم جمع اند زیرا موسیقی به راحتی می تواند احساس ها و بیان مشترکی را در جمع بوجود آورد و نیروی عمومی را بر انگیزد . موسیقی نیروی همدلی است ، از آن می توان در تفاهم اجتماعی و سلیقه ملّی بهره جست .

    هم چنین موسیقی زبان احساسی تاریخ و فرهنگ ، آیین ها و مراسم بشری است به خصوص آن گاه که کلام و نوشتار ناتوان بوده اند . در طول تاریخ موسیقی وسیله ارتباط و بیان نیاز و القای خواست ها بوده است . موسیقی از احساس برخاسته و با آن شکل و تحول یافته است . موسیقی هر ملتی معرف روحسه و سیر عاطفی و حالت روحی آن است . از این رو با شناخت موسیقی اقوام به روش ها و نگرشهای عاطفی و رفتاری آنها پی برد و رفتارهای احساسی آنها را پیش بینی کرد .

    ریتم ها ، ملودی ها ، فواصل فیزیکی و گردشهای آهنگین موسیقی هر منطقه ای بر اساس طبیعت ، گنجایش ظرفیت عاطفی و نگرشهای حسی و حرکتی مردم آن شکل گرفته است .« زاده محمدی  ، 1380 »

    زمانی موسیقی در دست طبیبان نخستین برای تسخیر امراض و اشباح مزاحم و خروج آنها در هیجان ضرباهنگ و حرکات و آواهای موزون شفابخش بود و روزگاری دیگر در اندیشه یونانیان برای تنظیم هارمونی عناصر بدن به کار رفت و امروز در برداشتی علمی و کاربردی برای ایجاد نیروی زندگی ، سلامت و توانایی در مراکز گوناگون پزشکی ، روان پزشکی و زندگی روزمره مردم حضور یافته است .

    امروز دیگر همه افراد از کوچک تا بزرگ ، آرام و بی قرار ، بیمار و سالم ، از فرد رنجور و مضطرب تا افسرده و ...... از قوای آرام بخش و دلنشین موسیقی بهره می برند . (اشمیت تپرز ، ترجم زاده محمدی  ، 1380 )

    تم های آرام بخش ملایم یکنواخت و ریتم آن آرام است . این تم حالت عاطفی خاصی ندارد بعبارت دیگر شور و حالی بوجود نمی آورد  و یا کسی را تحریک نمی کند و در خود فرو نمی برد ممکن است یک ملودی حالت دار مانند ملودی خرین ، فرد افسرده ای را آرامش دهد امّا این آرامش ناشی از ساختار ملودی نیست بلکه ناشی از شرایط زمان و احساس شنونده است . در واقع این ملودی آرام بخش مقطعی و مشروط است .

    مهم ترین خصیصه ملودی آرام بخش این است که هیچ احساس و هیجان خاصی را القا نمی کند . ریتم وگردش های ملودیک آرام و یکنواخت آن در فواصل بزرگ کمک می کند تا از سرعت و فشار خیالات و هیجان ها و خستگی ها بکاهد و با آهسته کردن احساس و هیجان در گردشها و فواصل مطبوع وبزرگ حالتی آرام و خوشایند و بدون هیجان و غلبه احساسی ایجاد کند ( زاده محمدی ، 1381 )

     

    بیان مسئله

    موسیقی یکی از ابزارهای تربیتی اثر گذار زندگی معاصر است و هر کس ناگزیر به شکلی از آن استفاده می کند . پس فهم آن نیز جزء آموزش فکری مردم و از جمله وظایف آموزش و پرورش هر کشوری است . بی شک موسیقی موهبت و پرتویی الهی است و ضرورت وجود و استفاده از آن در تقدیر بشر و برنامه ریزی یزدانی قرار دارد و نیازی زیستی و سرشتی قوی پیشتوانه آن است که این گونه در زوایای گوناگون زندگی بشر از آموزش و تربیت و یادگیری تا نیایش و درمان و سرگرمی او نفوذ پیدا کرده است . موسیقی هم چون امواج دریا سراسر انرژی ، کشش وعلاقه ، دوستی ، محبت و جذابیت است . این انرژی و کشش وقتی از حد خود بگذرد امواج خروشان و طوفانی می شود که پریشان کننده است وانسان بدون قایق اندیشه در این دریای مواج ادوار خود گسسته ، خواهد شد  .

    موسیقی مانند یک زبان مطالعه و به دلیل همگانی بودن و نیاز عمومی به آن در واقع نوعی زبان مادری و درونی بشر است . زبانی که هر روز به صورت های مختلف ، کلمه ها ، و مفاهیم آن را می شنویم و حس می کنیم . شایسته آن است که قواعد  ، اجزاء ، ترکیب و ارکان این زبان رایج را بشناسیم و با فهم و درایت به دنیای زیبا ، تصور و الهام های آن وارد شویم و زیبایی ، تجربه های عرفانی و الهامی وسیر روحی آن ها را احساس کنیم به همین دلیل فراگیری ارکان و اصول موسیقی جزء اهداف و برنامه های عالی آموزش و پرورش در تمامی مقاطع کشورهای پیشرفته جهان است و از نیازهای انسانی به شمار می رود .

    موسیقی درمانی به مفهوم عالی و تجربی آن با گذر از تاریخ کهن و افسانه ای ، سرانجام با کوله باری از دانش و تجربه بعنوان رشته ای علمی و دانشگاهی به ثمر نشست و نیروی سیال و سحر انگیز موسیقی همگام با دانش پزشکی و روان شناسی به زندگی بشر نشاط ، سلامت و انرژی بیشتری بخشید .

    موسیقی درمانی راه و روش استفاده از موسیقی برای ایجاد آرامش ، خوشی ، سلامت و توانایی فردی و اجتماعی است .

    جامعه ایرانی علاقه مند و نیازمند موسیقی است . موسیقی بخشی از فضا ، مکان ، تاریخ و احساس اوست . در طول تاریخ ، روحیه ایرانی به هنر سرزنده و سازگار بوده است . تاریخ ایران بیش از هر صنعت دیگری با جلوه های هنر نمایان است . روحیه عاطفی حالت های شیدائی و ظرافت های احساسی و الهامی خمیر مایه خلاقیت های تاریخی هنر است . هنری که عشق ورزیدن ، وحدت و دلدادگی های متعالی اساس آن است .« زاده محمدی ، 1380 »

    به عبارت دیگر جامعه ایران نیازمند ارتقای درک علمی از موسیقی و ترمیم فرهنگ شنوایی موسیقایی است تا از گردونه محدود احساسی خارج و بر فضای گسترده و فکورانه آن نظر پیدا کند و موسیقی را بفهمد و بخوبی در اختیار گیرد .

    موسیقی درمانی یکی از جلوه های کاربردی موسیقی در زندگی عموم است . آشنایی با این رشته نیز می تواند استنبا و انتظار عموم از موسیقی را ارتقا بخشد و ذهن را بسوی کاربرد گسترده آن وارد سازد . « زاده محمدی ، 1380 »

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387

    فهرست:

    چکیده....................................................................................................... 1

    فصل اول : مقدمه

    مقدمه ....................................................................................................... 3

    بیان مسئله............................................................................................... 7

    اهمیت پژوهش......................................................................................... 19

    هدف پژوهش........................................................................................... 20

    پرسش پژوهش....................................................................................... 20

    فرضیه پژوهش....................................................................................... 20

    تعاریف مفهومی....................................................................................... 21

    تعاریف عملیاتی....................................................................................... 21

     

    فصل دوم : پیشینه تحقیق

    هنر درمانی............................................................................................... 23

    تعریف هنر............................................................................................... 24

    تعریف کنونی هنر درمانی....................................................................... 25

    بیانیه هنر درمانی آمریکا........................................................................ 27

    هنر درمانی به عنوان یک تخصص......................................................... 27

    تاریخچه................................................................................................... 29

    سرآغازها................................................................................................. 31

    وضعیت موجود ...................................................................................... 35

    جایگاه تئوری هنر درمانی....................................................................... 37

    روش شناسی در هنر درمانی................................................................. 41

    تعریف موسیقی درمانی.......................................................................... 44

    موسیقی درمانی چیست ؟....................................................................... 48

    موسیقی درمانگر کیست ؟...................................................................... 50

    بیشترین کاربرد موسیقی درمانی چیست ؟.......................................... 51

    بهره مندی از موسیقی درمانی................................................................ 52

    چه نوع پژوهش هایی وجود دارد ......................................................... 52

    آیا برای موسیقی درمانی استعداد و دانش موسیقی لازم است ؟........ 53             آیا تأثیر موسیقی کلاسیک در درمان بیشتر از انواع موسیقی است ؟...................................... 53             اهداف موسیقی درمانی.............................................................................................................. 55

    فهم موسیقی............................................................................................. 56

    پژوهش هایی در زمینه تأثیر موسیقی درمانی ..................................... 57

    استفاده از موسیقی درمانی در برنامه های درمان اضطراب ............... 58

    اصول موسیقی........................................................................................ 59

    یک نمونه از سبک درمان........................................................................ 60

    آمادگی..................................................................................................... 61

    شنیدن موسیقی....................................................................................... 62

    جمع آوری و جذب انرژی ...................................................................... 63

    تغییر حب های شفا بخشی..................................................................... 64

    ابزار اصلی موسیقی درمانی................................................................... 65

    زبان عملیات عالی نفر.............................................................................. 69

    تأثیر علمی لالایی..................................................................................... 71

    پیدایش صوت.......................................................................................... 73

    هوش تجسمی.......................................................................................... 75

    تجدید حیات صوتی................................................................................ 76

    چگونه موسیقی بر روی تأثیر می گذارد ؟............................................ 78

    شما دارای ضرب آهنگ هستید.............................................................. 81

    بالا بردن سرعت یادگیری....................................................................... 82

    گوش دادن به موسیقی............................................................................ 83

    شنیدن اصوات......................................................................................... 84

    دیدن صوت.............................................................................................. 86

    هنر شنیدن............................................................................................... 87

    گوش راست و گوش چپ....................................................................... 88

    گوش و حالات بدن.................................................................................. 88

    دو چنگ هماهنگ...................................................................................... 89

    صدا درمانی............................................................................................. 90

    داستانهای شفابخش معجزه آسا............................................................ 90

    اختلال کمبود توجه................................................................................. 92

    بیماری آلزایمر ( فراموشی )................................................................... 97

    چکیده ای از تاریخ  موسیقی درمانی..................................................... 100

    طبقه بندی عاطفی تم های موسیقی......................................................... 105

    تم های آرام بخش................................................................................... 110

    موسیقی درمانی در تاریخ ادبیات ایران................................................. 114

    توجه ( دقت )........................................................................................... 115

    توجه انتخابی........................................................................................... 117

    عوامل تعیین کننده انتخاب محرک.......................................................... 118

    همبسته های فیزیولوژیایی توجه............................................................ 120

    تقسیم بندی دقت...................................................................................... 121

    شرایط دقت.............................................................................................. 122

    اقسام دقت................................................................................................ 124

    عوامل مؤثر بر دقت................................................................................. 127

    ابزار سنجش دقت................................................................................... 131

     

    فصل سوم : روش اجرای تحقیق

    جامعه....................................................................................................... 133

    نمونه و روش نمونه گیری...................................................................... 133

    روش پژوهش.......................................................................................... 133

    ابزار و وسایل اندازه گیری..................................................................... 133

    روش انجام آزمون.................................................................................. 134

    روش نمره گذاری.................................................................................... 135

    روشهای آماری....................................................................................... 135

     

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل

    مقدمه........................................................................................................ 137

     - جدوال و نمودارها............................................................................... 138

     

    فصل پنجم: نتیجه گیری و بیان پیشنهادات و محدودیت ها

    موسیقی درمانی....................................................................................... 143

    موسیقی .................................................................................................. 143

    جامعه و نمونه.......................................................................................... 144

    ابزار سنجش............................................................................................ 144

    نتایج تحقیق............................................................................................. 145

    نظر پژوهشگر.......................................................................................... 146

    محدودیت ها............................................................................................ 147

    پیشنهادات................................................................................................ 147

    منابع ....................................................................................................... 149

    ضمائم...................................................................................................... 151

     

     

    .

    منبع:

    – زاده محمدی  ،علی ، 1381 ، کاربردهای موسیقی درمانی در روان پزشکی ، پزشکی و روان شناسی تهران ، انتشارات اسرار دانش

    2 – اشمیت پترز ، ژاکلین ، ترجمه زاده محمدی ، علی ، 1380 ، مقدمه ای بر موسیقی درمانی تهران ، انتشارات اسرار دانش

    3 – اندروز  ،تد ، ترجمه عمرانی گرگری ، آذر ، 1380 ، موسیقی درمانی برای همه  ، تهران ، نشر مرکز

    4 – مجموعه مقالات دانشگاه شهید بهشتی ، اولین کنگره هنر درمانی در ایران ، 1385 ( دانشکده شهید بهشتی ، پژوهشکده خانواده ، مرکز مطالعات هنر درمانی )

    5 – پایان نامه کارشناسی : بررسی موسیقی آرام بخش بر روی تمرکز دانش آموزان مقطع راهنمایی شهر تهران ، استاد راهنما ، سرکار خانم دکتر استکی ، 81 و 1380 . پژوهشگر ، پورقلی ، خانقشلاقی / آزاده –پ

    6 – کمپ بل  ، وان ، ترجمه جوادی  ، منیژه ، 1380 ، اعجاز موسیقی به موسیقی درمانی [ تأثیر موسیقی موزارت ، اثر موسیقی بر بیمارهای تن ]

    7 – پایان نامه بررسی نوسانات دقت دانش آموزان  پسر پایه سوم و چهارم ابتدایی شهر تهران در ساعات مختلف روز ، استاد راهنما ، دکتر مهناز استکی ، پژوهشگر : مهدیه شصتی ، 83 – 1382 .

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , رساله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , مقاله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387 , پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی رابطه بین موسیقی و دقت در دانشجویان دختر دوره کارشناسی دانشگاه تهران مرکز رشته روان شناسی شهر تهران در سال تحصیلی 1387
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت