پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز

تعداد صفحات: 76 فرمت فایل: word کد فایل: 1528
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی معدن
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز

    مکان پروژه

    شهرستان لوشان – شرکت سیمان خزر لوشان 

    چکیده مطالب

    معدن سنگ آهک سیمان خزر در استان گیلان و در شمال شرقی شهر لوشان واقع شده است. ابتدای جاده رشت، جاده فرعی به طرف شمال منشعب شده و از مجاورت روستایی به نام ترکنشین عبور می کند. طول این جاده 5/2 کیلومتر است. معدن مذکور متعلق به شرکت سیمان خزر می باشد و برای رفتن به معدن ابتدا باید از کارخانه گذشت، پس از ورود به کارخانه برای رهسپار شدن به معدن باید از کنار تجهیزات کارخانه عبور کنیم و می توانیم تمام مراحل پخت سیمان را مشاهده کنیم، به ترتیب از انتها یعنی سیلوی بارگیری تا ابتدا که سنگ شکن اولیه می باشد عبور کرده و سپس به معدن می رسیم، معدن سیمان خزر قبلاً شامل 5 بلوک 0 ، I ، II ، III و IV بود که هم اکنون بلوکهای II , I و III جایگزین آن شده است. این سه بلوک جدید بدین ترتیب می باشد که بلوک I هنوز رو برداری کامل نشده و استخراج آن در طرح برنامه توسعه سوم می باشد. بلوک II جدید همان صفر قدیمی و بلوک III جدید همان IV قدیمی می باشد. هم اکنون کار استخراج از بلوکهای II و III صورت می گیرد.

    این بلوکها به ترتیب از غرب به شرق (امتداد لایه) نامگذاری شده است.

    ذخیره قابل برداشت با توجه به حد نهایی برداشت حدود 260 میلیون تن سنگ و جهت دستیابی و استخراج صحیح آن لازمست 73 میلیون تن باطله و خاک جابه جا شود و با توجه به میزان استخراج سالیانه 000/700 تن، عمر متوسط معدن 45 سال می باشد. روش استخراج در این معدن پلکانی، استخراج از بالا به پایین می باشد، ارتفاع پله ها در این معدن 10 متر می باشد و شیب دیواری پله نسبت به قائم 18 درجه و شیب کلی معدن 54 درجه می باشد. بردن 5/2 متر و فاصله در هر ردیف 3 متر، طول چالها 5/11 متر و قطر چالها 76 میلی متر می باشد.

    دستگاه حفاری معدن دو دستگاه دریل واگن انیگوسلرند و هولمن با سر مته ساچمه ای می باشد. چالهای فرعی توسط پرافوراتور حفر می شوند. کمپرسور تغذیه کننده چالزنها کاترپیلار V.HP750 با تبدیل فشار 120 تا 150 بار می باشد.

    عملیات حفاری همه روزهای هفته انجام می شود. پس از اتمام عملیات حفاری، چالها توسط مهندس ناظر شمرده شده و به پیمانکار گزارش می کند. پس از کنترل چال، خرج گذاری می شود. خرج اصلی آنفو، پرایمر و بوستر دینامیت 122 گرمی می باشد. در هر چال 4 عدد پرایمر را توسط پیچیدن سیم چاشنی به هم وصل نموده و به ته چال می فرستند. چگالی خرج گذاری به صورت 78/3 کیلوگرم آنفو به ازای یک متر چال است. پس از خرج گذاری سیم های چاشنی را به صورت سری به هم وصل می کنند و پس از اتصال به ماشین آتش کن عملیات انفجار را انجام می دهند. پس از انفجار، بولدوزرها، بوکهای خرد شده را به پای سینه کار بلوک استخراجی هدایت می کند. بولدوزرهای معدن شامل یک دستگاه کوماتسو D 155 و لیپهر 751 می باشد. عملیات بارگیری توسط دو دستگاه لودر کاترپیلار و عمل باربری توسط پنج دستگاه کمپرسی ولو 25 تنی می باشد. تراک ها قبل از تخلیه بار در سنگ شکن اولیه باید به روی باسکول بروند.

    تعداد پرسنل معدن 34 نفر که از این افراد دو نفر مهندس معدن (مهندس خانلو ریاست معدن و مهندس برزگر مهندس ناظر) و بقیه افراد شامل تکنسین، حفار، آتشبار، راننده های لودر، بولدوزر و حسابدار و خدمتکار می باشند.

    عملیات معدنکاری هر هفت روز هفته انجام می شود و معدن دارای دو شیفت کاری هشت ساعته می باشد، عملیات بارگیری غیر از مواقع خرابی سنگ شکن و تعمیرات کوره در مواقع دیگر پس از انفجار در حال انجام می باشد.

    حداقل بار تحویلی روزانه تراکها به سنگ شکن کارخانه 2500 تن می باشد. ضمن اینکه تولید سیمان کارخانه روزانه 2200 تن می باشد. هم اکنون قسمت اعظم استخراج از بلوک III جدید انجام می شود.

    مقدمه

    علت انتخاب موضوع

    بطوریکه در سرفصل دروس کارشناسی معدن داریم، و با توجه به دروسی که دانشجو گذرانده، استخراج معادن سطحی یا Surface Mining می باشد. اینجانب پس از مشورت با استاد دانشکده آقای دکتر اورعی و با توجه به اینکه این معدن بزرگترین و معتبرترین معدن روباز استان می باشد، با وجود مشکلات فراوان که در ادامه ذکر خواهد شد، به این معدن روی آورده و پروژه خود را گذراندم.

     

    علت انتخاب محل

    هدف اول و آخر بنده از تاریخی که دانشجو شدم تا به امروز حداکثر سعی و تلاش در بکارگیری و بهره وری بهینه از امکانات دانشگاه و محیط اطراف بود، برای اینکه به هدف اصلی خودم رسیده و یک کارشناس خبره معدن به خواست خداوند متعال بشوم.

     

    با توجه به اینکه واحد پروژه را در نیمسال اول تحصیلی 84-83 باید می گذراندم ضمن اینکه واحدهای درسی دیگر و مشکل حضور مستمر در کلاسهای درسی را هم داشتم، باید این دوره عملی را داخل استان سپری می کردم، بنابراین با توجه به تجهیزات کامل و فعالیت مستمر معدن حتی در صورت تعمیرات کارخانه، این معدن را به عنوان مکان پروژه انتخاب نمودم. با توجه به موقعیت مناسب این معدن در استان گیلان، گرفتن پذیرش در این معدن بسیار دشوار بوده است ولی با توجه به هدف ذکر شده و تلاش بسیار، این مهم میسر گردید.

    1-زمین شناسی

    1-1-وضعیت زمین شناسی منطقه

    ذخایر سنگ آهک کارخانه سیمان خزر به صورت 5 بلوک استخراجی بوده که هم اکنون 3 بلوک در حال بهره برداری می باشد. بلوک های مذکور به ترتیب از غرب به شرق به صورت بلوکهای 0, II , I III , و IV نامگذاری شده اند.

    لایه های سنگ آهک در این منطقه از نظر استراتوگرافی از دو بخش تحتانی و فوقانی تشکیل شده اند که بخش تحتانی شامل سنگ آهک نازک لایه، ضخیم برنگ خاکستری تا کرم با آثاری از لایه ها و کنکرسیون سیلیسی می باشد که در منطقه مورد مطالعه این تیپ سنگ آهکها در قسمت زیرین بلوک 0 و کف کارگاه استخراج بلوکهای II , I بیرونزدگی داشته اند، از نظر سیمان سازی این تیپ سنگ به نام آهک با درصد سیلیس بالا در این معدن مطرح است که درصد سیلیس بالای این تیپ سنگ و آهک بیشتر مربوط به لایه های نازک و کنکرسیونهای پراکنده چرت سیلیسی در بین لایه های این سنگ آهک می باشد. البته درصد نسبتاً بالای سیلیس در این آهکها به جهت مارن آن می باشد. نمونه تیپ یک از این سنگهای آهک (بدون دخالت چرت سیلیسی) از کارگاه های I, II گرفته و در آزمایشگاه کارخانه مورد آنالیز شیمیایی قرار گرفته اند که نتایج آن در جدول (1-3) آمده است: 

  • فهرست و منابع پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز

    فهرست:

    -چکیده

    -مقدمه

    1زمین شناسی

    1-2-وضعیت زمین شناسی منطقه

    1-3-مقاطع زمین شناسی معدن

    1-4- میزان ذخیره معدن

    فصل دوم:

     2-استخراج معادن سطحی

    2-1طراحی روشهای استخراج سطحی

    2-2برنامه ریزی در معادن سطحی (روباز)

    2-3-روش استخراج روباز

    2-4حفاری در معادن روباز

    2-5-مشخصات چال

    2-6- طراحی پارامترهای فیزیکی معدن

    2-7-قطر چالها

    2-8-بار سنگ

    2=9-فاصله بین چالها در طول پله

    2-10-ارتفاع پله

    2-11-اضافه حفاری

    2-12-شیب چال

    2-13-طول چال

    2-14-طول گل گذاری

    2-15حجم سنگ مربوط به هر چال

    2-16-انفجار در معادن روباز

    2-17-نحوه انتخاب ماده منفجره برای معادن روباز

    2-18-پدیده های ناشی از انفجار و چگونگی کنترل آنها

    2-19خرج گذاری

    2-20-بهینه سازی خرج گذاری

    2-21-بارگیری و حمل و نقل در معادن سطحی

    2-22-مفهوم بارگیری و حمل

    2-23-سیستم های متداول بارگیری

    2-24-سیستم های متداول باربری

    فصل سوم:

    3- آزمون آموخته ها، نتایج، پیشنهادات

    3-4-درآمدی بر معدن سنگ آهک سیمان خزر

    3-5-تجهیزات موجود در معدن

    3-6-حفاری معدن سیمان خزر

    3-7-آتش کاری معدن سیمان خزر

    3-8-بارگیری و حمل و نقل معدن خزر

    3-9-مزایا و معایب موجود در معدن سیمان خزر

    3-10-مزایای مهم معدن

    3-11-معایب عمده معدن

    نتایج و پیشنهادات

    منابع 

    .

    منبع:

    آبیان؛ احمد، 1382 ، گزارش زمین شناسی و نقشه برداری معدن سیمان خزر

    استوار؛ رحمت الله، 1379 ، آتش کاری در معادن (جلد اول) انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر، چاپ چهارم.

    استوار، رحمت الله، 1380 ، آتش کاری در معادن (جلد دوم) انتشارات جهاد دانشگاهی صنعتی امیرکبیر، چاپ سوم.

    اصانلو؛‌ مرتضی، 1374 ، طراحی، برنامه ریزی و روش های استخراج معادن سطحی (جلد اول) انتشارات لادن.

    اصانلو؛ مرتضی، 1374 ، طراحی و برنامه ریزی و روش های استخراج معادن سطحی (جلد سوم) انتشارات لادن.

    امیری؛ روانبخش، 1381 ، جزوه درسی حفاری در معادن روباز، محل تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شاهرود.

    آقای دکتر اورعی، 1383 ، جزوه درسی طراحی در معادن، محل تدریس در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب.

     

    .

پروپوزال در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, گزارش سمینار در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, تز دکترا در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, رساله در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, پایان نامه در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, تحقیق در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, مقاله در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, پروژه دانشجویی در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, تحقیق دانشجویی در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, مقاله دانشجویی در مورد پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز, پروژه دانشجویی درباره پروژه مشکلات فنی و اقتصادی روش استخراج روباز
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت