پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 1511
سال: 1389 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی مکانیک
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس

     

    موضوع:

    بررسی میزان اثربخشی آن در پروژه های شش سیگما

    فصل اول

    معرفی پروژه

    پروژه حاضر که عنوان آن ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی می باشد به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی تعریف گردید که مسئولیت اجرای آن به اداره کیفیت مونتاژ2 سپرده شد.

               هدف اصلی این پروژه

    کاهش نمره منفی خودروی پارس به میزان 50% میزان کنونی می باشد .

    شش سیگما چیست؟

    شش سیگما یک استراتژی تحول سازمانی است

    استراتژی تحولی شش سیگما ، سیستمی است که موجب توسعه و گسترش متدهای مدیریتی، آماری و نهایتا حل مشکلات شده و به شرکت  امکان جهش و تحول را می‌دهد.

    قابلیتهای بهبود:

    احراز کیفیت برتر و افزایش قابلیت اعتماد در محصولات تولید شده و مونتاژ شده نیازمند چارچوبی است که به قابلیتهای سازمان در زمینه‌های مدیریت، کاربرد اطلاعات و تکنولوژی یکپارچگی ببخشد. برای استفاده از اطلاعات، وجود یک سری ابزارهای آماری که بتوان به وسیله آنها عملکرد فرآیندها و تولیدات را بهینه نمود، بسیار ضروری است. در دنیای رقابتی امروز، کیفیت خوب یک ویژگی تجملاتی نیست بلکه از دیدگاه هر دوی تولیدکنندگان و مصرف کنندگان یک نیاز بنیادی است.

    صرف نظر از تعریفهای متعدد کیفیت، یک سری ویژگیهای مشترک جهانی برای آن درنظر گرفته شده است که عبارتند از : عملکرد دقیق، حداقل تغییر و کمترین هزینه.

    دانشمندان و مهندسینی که به طور عمومی و کلی با مسائل برخورد می کنند علاقمند به مورد اول، آمارگران، متمایل به مورد دوم و مدیران تجاری دوستار مورد سوم می باشند. بدیهی است فرآیند و یا محصولی موفق است که برخوردار از همه موارد فوق باشد.

    شش سیگما فلسفه بهبود مستمر است و به سمت "عالی شدن در همه کارها" پیش می رود. شش سیگما  سیستمی است که تعیین می کند کجا قرار گرفتیم، دوست داریم کجا باشیم، چگونه به آن مقصد می رسیم و چگونه در طول راه پیشرفت می کنیم.

    شش سیگما  یک ابزار است که برای میزان سازی دقیق ماشین فرآیند به کار می رود و اینکار را از طریق مشتری‌مداری، بهبود مستمر و درگیر کردن و مشارکت همه اعضا در داخل و خارج سازمان انجام می دهد.

    در مبحث شش سیگما  ، 3 حوزه اصلی وجود دارد: حوزه اول "فلسفه" است که طریقه حرکت، چشم انداز و جهت حرکت سازمان را تعیین می کند. حوزه دوم "مقیاس" است که به سازمان این امکان را می دهد تا به طور دقیق نحوه عملکرد فرآیندها را مشخص کند. حوزه سوم نیز "روش شناسی" است. روش شناسی یک فرآیند سیستماتیک است که موجب شناسایی، تبیین، اندازه‌گیری، تحلیل، توسعه و استاندارد شدن یک فرآیند می شود.

    هر چه تعداد شش سیگما ها بیشتر باشد میزان خطا کمتر است. هر چه تغییرات کوچکتر باشند هزینه کمتر است. بهترین سازمانها حدود 3 یا 4 سیگما بکار می گیرند که این تعداد، احتمال بروز خطا در یک میلیون واحد را به 6200 عدد می رساند. به طور عملی تعداد خطاها می تواند تا 4/3 واحد در هر یک میلیون واحد کاهش پیدا کند و این به معنی میلیون ها دلار صرفه‌جویی است.

    شش سیگما  یک رویکرد تحولی مدیریتی است که باعث ارتقا و بهبود کیفیت می شود. شش سیگما  یک استاندارد جهانی است که علاوه بر تامین نیاز مشتریان باعث توسعه و پیشرفت کارکنان در لایه‌های جدید می شود و این به منزله یک مسئولیت برای نیروهای انسانی است نه فقط یک فرصت.

    نیروهای انسانی نیازمند افزایش ارزش عملکردهای خود می باشند که این کار را با ایفای یک نقش کلیدی و پیاده‌سازی شش سیگما  در سازمان خود انجام می دهند.

    شش سیگما  واقعاً چیست؟

    به طور ساده می توان گفت، شش سیگما  متدی است که بر اساس داده (data) هدایت می شود و هدف  آن دستیابی به کیفیت برتر است. چیزی که شش سیگما  را از سایر اصول کیفیت متمایز می کند این است که پیش گبری قبل از وقوع اشتباهات. به طور ویژه می توان گفت شش سیگما  یک تلاش نظم یافته است که فرآیندهای تکرار شوند سازمان را در بخشهای طراحی محصولات، عملکرد تامین کنندگان، سرویسهای خدماتی و … از نزدیک مورد سنجش قرار می دهد.

    شش سیگما  یک متد آماری است که نیازهای مشتری را به صورت وظایف جداگانه تعریف کرده و ضمنا یک سری ویژگی های بهینه در صورتیکه بین آنها عملکردهای فیمابین وجود داشته باشد، برایشان در نظر می گیرد. همانطور که از شواهد پیداست، گامهایی که برای نیل به این هدف برداشته می شود تاثیر بسیار عمیق به روی کیفیت محصولات، عملکرد سرویسهای مشتریان و پیشرفتهای حرفه‌أی پرسنل خواهد گذاشت.

    شش سیگما  به دلیل تاکید عمیق بر روی تحلیلهای آماری، مقیاسهای ارزیابی طراحی، تولید محصول و فعالیتهای متمرکز در حیطه مشتری گرایی، قادر است احتمال بروز خطا در محصولات و سرویسها را به میزان بی سابقه‌أی کاهش دهد. شش سیگما  حاصل پیوند سیستمهای اجتماعی و فنی است.

    عوامل انسانی با بهره‌گیری از مزایای پیشرفتهای تکنولوژیکی، سرانجام نظامی بر اساس این واقعیت ایجاد خواهد کرد که برای حفظ بقا در دنیای رقابت آمیز امروز، وجود کیفیت بسیار بالا با صرف هزینه بسیار اندک، فوق العاده ضروری است. شش سیگما  در واقع نقشه جاده بقا و موفقیت است.

    برای اجرای شش سیگما  در سازمان ابتدا باید تیمهایی تشکیل شود. نقشی که هر یک از اعضای تیم ایفا خواهند نمود تعیین کننده نوع و سطح آموزشی است که دریافت می کنند.به عنوان مثال اعضای کلیدی این تیمها توسط متخصصین خارج از سازمان به عنوان رهبر گروه  آموزش می بینند.

     علاوه بر این تیمها، گروههای حمایت کننده نیز تشکیل می شود که تعداد زیادی از اعضای آن تمام وقت خود را صرف اجرای هر یک از این پروژه‌ها می کنند.

     زماینکه تصمیم می گیرید یک فرآیند را اصلاح کنید باید بهترین روش را برای اجرای آن اتخاذ کنید. به همین منظور باید بهترین نوع تیم انتخاب شود. اما این تیم الزاماً باید  (Action process team) APT باشد؟

    قهرمانان - مرشدان - کمربند مشکی ها و کمربند سبزها تیمهای مذکور را به صورت مرتبط با یکدیگر در سرتاسر سازمان هدایت می کنند. نقش مرشدان هدایت استراتژی کسب و کار - حمایت و راهنمایی است. وظیفه کمربند مشکی ها پیاده‌سازی، هدایت و نتیجه‌گیری از پروژه تیمهای شش سیگما  است. نقش کمربند سبزها هم این است که با بکارگیری مهارتهای فنی خود در شش سیگما  در مورد موضوعات روز درون سازمانی با تیم همکاری می کنند و این فرصتی برای بهبود است.

  • فهرست و منابع پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس

    فهرست:

     

    فصل اول

     

    1-1 معرفی پروژه                                                   3

     

    2-1 معرفی شرکت ایران خودرو                                   4

     

     

    فصل دوم

     

    1-2 تاریخچه شش سیگما                                            8

     

    2-2 تاریخچه شش سیگما در ایران خودرو                 9

     

    3-2 معرفی شش سیگما                                              11                                           

    4-2 فازهای مختلف شش سیگما                                    12

     

    5-2 چارت پیاده سازی شش سیگما                                         19

     

    فصل سوم

     

    1-3 نحوه و روند پیاده سازی شش سیگما                          41

     در خصوص پروژه ارتقاء سطح کیفی

     خودروی پارس در آدیت تفصیلی

     

     

    2-3 ضمیمه :

                       جداول و نمودارهای تهیه شده                     47                            

    .

    منبع:

    کتاب six sigma اثر Rath Strong

    کتاب six sigms اثر دکتر کامران رضایی

    کتاب six sigma اثر دکتر حیدر امیران

    کتاب انحراف معیار شش گانه اثردکتر رضا مهربان

     

    Web site :    www.qualityamerica.com                                    

     

     

    سایت اینترنتی شرکت ایران خودرو : WWW.IKCO.COM

    .

پروپوزال در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , گزارش سمینار در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , تز دکترا در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , رساله در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , پایان نامه در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , تحقیق در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , مقاله در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , پروژه دانشجویی در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , تحقیق دانشجویی در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , مقاله دانشجویی در مورد پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس , پروژه دانشجویی درباره پروژه ارتقاء سطح کیفی خودروی پارس در آدیت تفصیلی به منظور کاهش ایرادات و همچنین کاهش نمره منفی خودروی پارس
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت