پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی

تعداد صفحات: 190 فرمت فایل: word کد فایل: 1497
سال: مشخص نشده مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانپزشکی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: کودکان استثنایی   

    فصل اول

    مقدمه پژوهش

    مقدمه

    امروزه علی رغم ایجاد تغییرات عمیق فرهنگی و تغییردر شیوه‌های زندگی, بسیاری از افراد در رویارویی با مسایل زندگی فاقد توانایی های لازم و اساسی هستند و همین امر آنان را در مواجهه با مسائل و مشکلات روزمره زندگی آسیب پذیر کرده است معمولا از این مشکلات و مسائل با نام فشار روانی یاد می کنند. استرس یا فشار روانی واژه مبهمی است که برای توصیف موقعیت, شی یا شخصی که باعث فشار می‌شود, احساس ها و پاسخ های جسمی که در فرد ایجاد می گردد و نتایج حاصل از آن به کار می‌رود اعم از اینکه این نتایج رفتاری، شناختی یا فیزیولوژیکی باشند (هیوارد[1]، 1998 به نقل از فتحی آشتیانی،1382).

    ویژگی خاص زندگی پیچیده در جوامع صنعتی، وجود یا فقدان بعضی از ارتباط های شخصی در محیط های تحصیلی و شغلی، گسترش ارتباط اجتماعی و نقش های متعدد و چند گانه اجتماعی زنان و مردان، ترس از آینده و سایر مشکلات همگی سطحی از فشار روانی را بر فرد تحمیل می‌نماید. اما آنچه که در این میان می‌تواند حائز اهمیت باشد شناسایی عامل مهم روش های رویاروئی با فشار روانی است که به عنوان یک متغیر میانجی می‌تواند پیامدهای آنرا تحت تاثیر قرار دهد ، مهار کند یا به آن دامن بزند (کلینکه[2]، ترجمه محمد خانی، 1380).

    برای مقابله با فشار روانی توانایی های روانی- اجتماعی وجود دارند که فرد را برای رویاروئی موثر و پرداختن به کشمکش ها و موقعیت های زندگی یاری می‌کنند. این توانایی ها فرد را قادر می‌سازند تا در ارتباط با سایر انسان ها، جامعه، فرهنگ و محیط خود مثبت و سازگارانه عمل کرده و سلامت روانی خود را تامین کنند. برخی از افراد هنگام روبرو شدن با مشکلات می‌کوشند با ارزیابی درست و منطقی موقعیت و با استفاده از راهبردهایی مانند مساله گشایی، تفکر مثبت و استفاده موثر از سیستم های حمایتی با آن مقابله کنند. در مقابل برخی دیگر به جای رویارویی سازگارانه با مسائل سعی می‌کنند به روش های ناکارآمد از روبرو شدن با مشکلات اجتناب کنند. نقص عمده این نوع راهبردهای اجتنابی آن است که گرچه ممکن است در کوتاه مدت، موثر واقع شوند و به فرد آرامش موقت ببخشند ولی در دراز مدت فرد را از داشتن احساس خود کارآمدی، عزت نفس و خود ارزشمندی محروم می‌سازند (کلینکه، ترجمه محمدخانی، 1380 ). بنابراین راهبردهای رویارویی، کوشش‌های هوشیارانه فرد است که رویدادها و تقاضاهای فشارزا را مهار می‌کند و منابع شخصی فرد (مانند عاطفه مثبت[3]، اطمینان و خود کنترلی[4]) را ارتقاء می‌بخشد تا شدت تنش کاهش یابد (لازاروس[5]، 1999 به نقل از انشل[6] و دلانی[7]، 2001 ). راهبردهای رویارویی دو کاربرد دارند یکی اینکه هیجان‌های منفی حاصل از درماندگی را تنظیم می‌کنند و دیگر اینکه عاملی را که باعث درماندگی شده، تغییر می‌دهند (برینک[8] و دی لاری[9]، 2001).

    با بررسی نظریه ها و پژوهش های مربوط می توان نتیجه گرفت که نحوه برداشت فرد نسبت به تنش ها بسیار مهمتر از موقعیت سنی آنها است و در این زمینه ارزیابی شناختی نقش مهمی را در سلامت روانی ایفا می‌کند. اما این بدان معنی نیست که یک فشار روانی در شرایط سنی مختلف تاثیر یکسانی می‌گذارد. توجه به وقایعی که برای کودکان آسیب زا بوده‌اند می‌تواند موارد آسیب پذیری بعدی را پیش‌بینی کند. از این رو شناخت تنش های دوران کودکی و آموزش مهارت های رویاروئی به آنها دارای اهمیت فراوانی است (پاورز [10]و همکاران،1989 به نقل از کشاورز، 1382).

    پژوهش های دیگر نشان داده اند که ویژگی های فردی در مقابله با تنش و فشار روانی اهمیت بسیار دارد. متغیرهای مربوط  به  این ویژگی ها عبارتند از سن، جنس، عوامل ژنتیک، هوش،

    زمینه‌های خانوادگی و مهارت های حل مساله ( کامینگر[11] ، 1988، فریدن برگ[12] و لوئیس,[13] 1991 و فویر اشتاین[14] ،1987 هر سه به نقل از کشاورز، 1382). بالاخص نقش عوامل خانوادگی،  جنسیت، سن و فرهنگ در شکل‌گیری راهبردهای رویاروئی کودکان بسیار واضح است (اسکندری، 1383 ). اما آنچه که در پژوهشها کمتر مورد توجه قرار گرفته وجود ویژگی های خاصی چون اختلالات دوران کودکی و نوجوانی و نحوه‌ای که این کودکان با فشارهای روانی مقابله می‌کنند، است. وجود رویدادهای فشارزای عمده و جزیی، در زندگی کودکان ونوجوانان به طور چشمگیری با مشکلات هیجانی و رفتاری آنها ارتباط دارد (کامپاس[15]، مالکارنی[16] و فونداکارا[17]، 1998 ) و هنگام وقوع یک رویداد فشارزا کودکان مطابق باسن خود واکنش ها و تغییراتی را در رفتارشان نشان می‌دهند که در حالت عادی فاقد آنها می باشند (دی بورد[18]،2001  به نقل از اسکندری، 1383).

    کودکان با نیازهای ویژه، نیز هنگام رویارویی بایک فشار روانی معمولا نشانه‌های خاصی را بروز می‌دهند و تمایل دارند که آنها را گسترش دهند. از جمله این نشانه‌ها می توان، بیان چهره‌ای یا تیک‌های عصبی، تغییراتی در الگوی سخن گفتن، عرق کردن، داشتن احساس بیماری، ساکت و گوشه گیر شدن، شکایت کردن و تحریک پذیری، نشان دادن ترس یا پاسخ اجتنابی را ذکر کرد (اسکندری، 1383). گرچه تفاوت‌های فردی در ایجاد مشکلات مرتبط با تجربه‌های فشارزا نقش دارد، راهبردهای رفتاری وشناختی کارآمد می توانند منابع فشارزا را تغییر یا اثرهای منفی آنها را کاهش دهند (کامپاس وهمکاران، 1998 به نقل از کشاورز، 1383). اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی نمونه‌ای از اختلال های  ویژه کودکی و نوجوانی است که راهبردهای رویارویی مرتبط با آن در این پژوهش مورد بررسی قرار گرفته است. مساله عمده‌ای که در این کودکان باید بسیار مورد توجه قرار گیرد نحوه رویارویی آنها با مسایل و رویدادهای فشارزای زندگی است تا گامی در جهت شناخت چهره اصلی این اختلال وبهبود راهبردهای رویارویی این دانش‌آموزان برداشته شود که در این صورت بسیاری از مشکلات ثانوی آنها نیز حل خواهد شد.

     

    1-1 بیان مساله

    اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی[19] ADHD )) یکی از متداول‌ترین اختلال‌های دوران کودکی است که میزان مراجعه به مراکز درمانی به علت آن، از تمامی اختلال‌های دیگر بیشتر است. امروزه، این اختلال به دلایل گوناگونی مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران قرار گرفته است. نخست آنکه این اختلال که اولین یا دومین اختلال فراوان در دوران کودکی یا نوجوانی است، برای بسیاری از دانش‌آموزان مشکلات قابل توجهی ایجاد می‌کند و بر عملکرد شناختی، اجتماعی، هیجانی و خانوادگی آنان و سپس در بزرگسالی، بر عملکرد شغلی و زناشویی آنها تأثیر می گذارد. دوم، سبب شناسی و درمان این اختلال هنوز به طور کامل مشخص نشده است. سوم، به نظر می‌رسد شناخت بهتر اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعالی، به شناخت بهتر بسیاری از اختلال‌های همبود[20] با آن، همچون اختلال سلوک[21]، اختلال نافرمانی ستیزشی[22] و ناتوانی یادگیری[23] کمک می‌کند (گیلبرگ[24]، 2003).

    میرز[25] و هامیل[26] (1990) به نقل از مورل[27] و مورای[28] (2003) کودکان دارای نارسایی توجه/ بیش‌فعالی را با این ویژگی‌ها توصیف می‌کنند: اغلب نمی‌توانند کارهای دردست اقدام را به پایان برسانند، اغلب این طور به نظر می‌رسند که گوش نمی‌دهند، پیش از فکر کردن عمل می‌کنند، به طور آشکار از یک کار به کار دیگر تغییر جهت می‌دهند، به نظارت زیاد نیاز دارند، تعداد نوبت‌هایی که از کلاس خارج می شوند، بسیار زیاد است، در موقعیت های گروهی و بازی‌های دسته‌جمعی، مشکلاتی در زمینه رعایت نوبت دارند و در نهایت اغلب آنها اختلالات یادگیری دارند.

    نتیجه پژوهش‌های انجام شده در مراکز پژوهشی و دانشگاهی در سراسر جهان، شناخت و آگاهی بسیار جدیدی از ویژگی‌ها و سبب شناسی این اختلال به دست داده است. این آگاهی از واپسین سال های دهه 80 میلادی (پژوهش وندرمیر[29] و سرجنت[30]،  1988 به نقل از علیزاده، 1383) و به ویژه یک دهه بعد، یعنی زمانی که بارکلی در سال 1997 مقاله ای در مورد این اختلال نوشت، نمود پیدا کرد. بر این اساس، دانشمندان آنچه را که درباره سبب شناسی این اختلال می‌دانستند بازنگری کردند، و به نظر می‌رسد الگوی جدیدی دراین زمینه در حال شکل‌گیری و گسترش است. در این الگوی جدید، تأکید اصلی بر تکانشگری ناشی از نارسایی بازداری است، که به شکل نارسایی درکنترل حرکتی ظاهر می‌شود. تکانشگری در مشکل‌های مرتبط با مدرسه، خانه، ارتباط با دوستان، خود تنظیمی هیجانی، بزهکاری نوجوانی و ناهماهنگی حرکتی، نقش بنیادی دارد. به دیگر سخن، این مشکل ها بیش از یادگیری های ناکافی، در عملکرد عصبی- شناختی ناپایدار ریشه دارند. شروع کارها و ناتمام رها کردن آنها، والدین ومعلمان را متقاعد می‌سازد که این کودکان دارای انگیزه کافی نیستند، یا شاید اینکه آنها کارشان را خوب انجام نمی‌دهند. این نگرش باعث افزایش فشار روانی در والدین و معلمان می‌شود و از سوی دیگر، منجر به پنهان ماندن مشکلات عصبی- شناختی این کودکان می‌شود. در ارزیابی این اختلال نیز امروزه بر مطالعه شرح حال کودک وبررسی رفتارها در محیط های طبیعی همچون خانه ومدرسه تأکید می‌شود. ( علیزاده،1383 )

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    منابع فارسی:

    ارجمندی، ز و سفیف مقدم‌اکبری، فاطمه.، (1383). اختلال نارسایی توجه همراه با بیش فعالی (پرسش و پاسخ)، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 34، مهر 1383، ص 2632.

    اسکندری، ا.، (1383)، مقایسه راهبردهای رویارویی در کودکان بهنجار و کودکان با مشکلات یادگیری، مجله تعلیم و تربیت استثنایی، شماره 3332، ص 1225.

    - بکلمن، ج ای .، (1383). اختلال نارسایی توجه / فزون جنبشی در کودکان پیش دبستانی، (ترجمه علیزاده، ح و خاطری، م.، (مقاله). مجله تعلیم و تربیت استثنایی. مرداد و شهریور 1383. شماره 33-32.

    - بوشارلا.، (1368). کودکان دژمنش(ترجمه شجاع نوری، م). مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، چاپ سوّم)

    پرون و پرون .، (1376)، روانشناسی بالینی (ترجمه پریرخ دادستان، و محمود منصور)،  چاپ اول، تهران، انتشارات بعثت.

    - پورافکاری، ن.، (1376). فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی(انگلیسی- فارسی)جلد اول. فرهنگ معاصر.

    - جزایری. ع.، (1377). مقایسه اعتماد به نفس کودکان مبتلا به کمبود توجه همراه با بیش فعالی و کودکان سالم شهر تهران. (پایان نامه). دانشگاه امام حسین تهران.

    دادستان، پ.، (1378)، روانشناسی مرضی تحولی، جلد دوم، چاپ اول، تهران، انتشارات سمت.

    ‌ دلاور، ع.، (1382)، مبانی نظری و عملی و پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران، انتشارات رشد.

    سرمد، ز و بازرگان، عباس و حجازی، ا.، (1384) روش‌های تحقیق در علوم رفتاری، تهران، انتشارات آگاه.

    - علیزاده، ح.، (1384). تبیین نظری اختلال نارسایی توجه/ بیش‌فعّالی:الگوی بازداری رفتاری و ماهیّت خود کنترلی. فصلنامه پژوهشکده کودکان استثنایی، سال پنجم . پاییز 1384

    - علیزاده، ح.، (1383). اختلالات نارسایی توجه فزون جنبشی. تهران، انتشارات رشد.

    - فریدمن، ر و دویال، گ.، ( 1382)، شیوه رفتار با کودکان و نوجوانان دچار اختلال نقص توجه- بیش فعّالی.(ترجمه سید جلال صدرالسادات،محمد رضا محمدی و لیلا صدرالسادات). تهران، انتشارات اسپند هنر.    

    کریتس، آنتونی جی.، (1382)،  روانشناسی سلامت . (ترجمه علی فتحی‌آشتیانی)، تهران، انتشارات بعثت.

    کشاورز، ع.، (1382)، بررسی و مقایسه شیوه‌های مقابله با فشار روانی در دانش‌آموزان عادی و تیزهوش پسر 15 تا 17 سال دبیرستانهای مشهد، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    کلینکه ، کریس. ال .، (1383)، مهارتهای زندگی (1). (ترجمه شهرام محمدخانی)،  تهران، انتشارات اسپند هنر.

    -  کویین.اُ، پاتریشیا و استون.ام.، (1383). بیش فعّالی/کمک به کودکان و نوجوانان حواسپرت و بیقرار(ترجمه حمید علیزاده). تهران، جوانه رشد، 1383.  

    - مارنات، گری. گراث.، (1374). راهنمای سنجش روانی (1). (ترجمه حسن پاشا شریفی و محمدرضا نیکخو). تهران، انتشارات رشد.

    هومن، ح ع.، (1383)، شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران، نشر پارسا.

    - یاریاری، ف و فیانی، م و کریملو، م و پاشازاده آذری، ز.، (1380).ارزیابی مهارت‌های حرکتی و عملکرد عصبی- عضلانی دانش‌آموزان مبتلا به اختلال کمبود توجه و بیش‌فعالی.( مقاله). فصلنامه پژوهشکده کودکان استثنایی،سال اول. پاییز 1380.  

     

    منابع انگلیسی

     

    - Achenbach,TM,Howell,CT,MC,Conaghy,SH,Stanger,C(1998),siu yearpredictors of problems in anational sample :Ir. Young adult sigs of disturbance. I am Acad child Adolese psychiatry.

    37(7)718-2.]Med line[.

    - Anshel, M. H. and Delany, J. (2001). Sources of acute stress, cognitive appraisals, and coping strategies of male and female child athletes. Journal of Sport Behavior, 24 (4): 329-59.

    - Aranda, M.; Knight, B.G (1997). The influence of ethnicity and calture on the careyiver stress and coping process: A Sociocultural review and analysis. The Gerontologist society of America. 37(3): 342-54.

    - Aspinwall, L. G.; and Toyler, SH.(1992) Modeling cognitive adaptation:Longitudinal investigation of the impact of individual differences and coping on collage adjustment and performance. Jurnal of personality and social psychology 63(6): 980- 1003.

    - Atkins, M. S., & Pelham, W. E. (1991). School-based assessment of attention deficit-hyperactivity disorder. Journal of learning Disabilities, 24, 197-204 and 255.

    - Ay san,F.; Thompson, D.; Hamarat, E. (2001). Test anxiety, coping strategies, and perceived health in a group of high school student: A turkish sample, Jornal of Genetic psychology. 162(4): 402-12.

    - Byrne, B.(2002). Relation ships between anxiety, fear, self- esteern and coping strategies in addescence. Adolecence. 35(37): 201-15.

    - Concerta differenc, The treatment of ADHD (2000-2006). Al2a corporation, Mcneil consumer 8 specialty pharmaceuticals, a Division of Mc Neil. Ppc. Inc. ft. Washington PA. usa.

    - Dillinger, T.wiegmarn, D.8 Taneja. N(2003). Relating personality with stress coping strategies among student pilots in a collegiate flight training program, university of Illinois, Auation Human factors Division savey, Illinois.  

    - Endler, N. S., & Parker, J. D. A (1994). Assessment of multidimentiaonal coping. Task, emotion, and avoidance strategies. Psychological Assessment, 6.50-60.

    - Fisher, M. etal (1993). The stability of dimensions of behaviror in ADHD and normal children over an & - yea follow-up. Journal of Abnormal Child Psychology, 27.

    - Fowler, M. (1992). CH. A.D.D. educations manual. Plantation, FL: American Journal of psychology, 114.

    - Gilberg, C. (2003). Deficits in attention, motor cantorl, and perception: a brief review. Archives of Disease in childhood, 88, 904-910.

    - Gordon,M.(1991).ADHD/hyperactrity:A Consumer's guide ,Dewitte  Ny:GSI Publiction.

    - Hester, N. (2003). Sibiling survival strategies  pareting to help the non ADHD child cope Attention vpl.9. no4. febrary 2003. pp 37-45.

    - Jensen, ps, Kenny, DT, (2004). The effects of yoga on the attention and behavioral of boys with Attention – Deficit / Hyperactivity Disorder. School of Behavioral 8 community of Sydney, Australia pien @mail.edu.au.

    - Kaissidis, rodafinos, A; Anshel.M; asd perter. A. (1997). Personal and situational factors that predict coping strategies for acute stress among ba sketball referees. Journal of sponts sciences. 15: 427-36.

    - Kliure, w; fearnow, MD and Miller. PA (1996). Coping socialization in middle childhood: Test of maternat and peternal.

    - Mannuzza, S., Klein, R. G., Bessler, A., Malloy, P., & Lapadula. M. (1998). Adult psychiatric status of hyperactive boys growth up. American Journal of psychiatry, 155, 493-498.

    - Matlin, J, A; wetington, E and Kessler, R. (1990). Situational determinals of coping and effectiveness Journal of health and social behavior. 31: 10322. 

    - Morrel, J., Murray, L. (2003). Parenting and the development of conduct disorder and hyperactive symptoms in childhood: aprospective longitudinal study form 2 minutes to 8 years. University of Reading uk. Journal of child psychology and psychiatry. 49 : 4. pp 489-508.

    - Pelham ,w., Green slade,M.,Vodd-Hamilton,M.,Murphy ,D.,Green stein, J,Gany, E., Guthne,k.(1990).Relative  efficacy of long acting  stimulants on children with attention deficit hyperactivity disorade:A Comparison of standard  methylphenidate, sustained release.methyl phhenidate, Sustained release Dextraamphe tamine and Pemdine.

    Pediatrics,86,226-236.

    -Rabiner ,D(2005).Behaviorral treatment for  ADHD ,An over view  at Health.Inc

    -Reber ,A.S.(1985):Dictionary  of psychology. Tehran: Growth press.

    - Riddick, b; Christopher, sifarmer, M. and Morgan s. (1999). Self esteem and an xiety in  the educational  histories of adult dyslexle student. Journal of dyslexia. 5:227-48.

    - Sergeant, J. A., Geutrs, H., Hulybregts, S., Scheres, A., & sterlaan. J. (2003). The top and the bottom of ADHD: A neuro psychological perspective. Neuroscience & Biobehavioral Reviews, 27, 583-592.

    - Sinha, B. K., Will Son, L. R. and Watson, D. c. (2000). Stress and coping strategy in India and Canada. Canadian Journal of behavioral science. 32 (4): 218-25.

    - Smith, M. 8 Barrett Marna, s. (2000). Child and family behavior thrapy. Vol.22(4). The Hawarth press.

    - Steer, C; (2004). Strategies for primary school teacher, Netdoctor, co, uk, ADHD.

    - Terry, D.J. (1994). Determinants of coping: The role of stable and situational factors. Journal of personality and social psychology, 66, 895-910.

    - Tynan, W.D. (2004). What is hyperactivity?. http:/kid shealth.org. kid health adhd kid.htmlo.

    - Weiss, M, Troken bry, Hechtman, L, weiss, G; (1999). ADHD in adult hood; a guide toCurrent theory, diagnesis, and treatment. Baltimor: Johns Hopkin 8 university press.

    - yehle, A. K. and wampold. Co (1998). An ADHD success story. (strategies for teacher and student). Teacher Excepetional childrens. Vol 30, No. 6, pp. 8-B.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , رساله در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , مقاله در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه راهبردهای رویارویی در دانش آموزان با و بدون اختلال نارسایی توجه بیش فعالی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت