پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی)

تعداد صفحات: 102 فرمت فایل: word کد فایل: 1492
سال: 1386 مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی)

    پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی رشته علوم اجتماعی

    گرایش : خدمات اجتماعی

    فصل اول

    مقدمه

    روسپیان(زنان ویژه)

    غریزه جنسی یکی از غرایزی است که ضامن نسل و تداوم بقای بشر است . کلود لوی استروس[1]مردم شناس شهیر  فرانسوی در تعریف ازدواج اشاره ای  مهم به این نکته  دارد و عقیده  دارد : « ازدواج برخودی است دراماتیک  بین فرهنگ  و طبیعت یا میان قواعد اجتماعی  و کشش  جنسی » (77) ؛ به بیان دیگر جامعه می کوشد تا غریزه جنسی (طبیعت ) را مهار کرده و بر آن انگ فرهنگ زند . اما در  طول تاریخ مشاهده شده است که همیشه  این غریزه تحت کنترل جامعه نبوده و در طول حیات بشری بنا به دلایل گوناگون  و انگیزه های  متفاوت در معرض انحرافات اخلاقی و اجتماعی قرار گرفته و فحشا به عنوان  یک حرفهء  بسیار قدیمی ، یکی از نمود های آن است.

    روسپی گری چیست و روسپی به چه کسی اطلاق می گردد ؟

    روسپیگری یا فحشا را می توان به عنوان برآوردن خواهشهای جنسی در برابر  پول تعریف کرد ( 78) ؛ به عبارت دقیق تر  روسپیگری را  به روابط نا مشروع جنسی که به طور مستمر و به انگیزه های  مادی  یا نفسانی  رخ می دهد ، تعریف کرده اند. با توجه به این  تعریف می توان  گفت : روسپی به فردی اطلاق می گردد  که از  روابط جنسی به عنوان یک حرفهء دایمی استفاده می نماید (79)

    ( بیان مسئله )

    چگونگی برخورد  با پدیده ء روسپیگری

    سیاستگذاران اجتماعی  ما در شرایطی با پدیده ء روسپیگری مواجه شده اند که نه می توانند آن را به عنوان یک واقعیت تلخ اجتماعی رو به افزایش است نفی کنند و نه می توانند بنا به دلایلی  چند  از جمله ویژگی های  فرهنگی  و مذهبی جامعه آن را بپذیرند ؛ به عبارتی می توان گفت سیاستگذاران اجتماعی دچار فقر تئوریکی می باشند (82). بنابراین در برخورد با این پدیده تنها به نظارت رسمی و خشونت قانونی اکتفا می شود . بهرحال فحشا به عنوان یک واقعیت نیازمند  درمان  و توانبخشی است و به رویکردی آسیب شناسانه و بهداشتی احتیاج دارد؛ زیرا رویکرد اخلاقی و پلیسی مدتهاست تاثیر و کارایی خود را از دست داده  است (83)؛و باید بپذیریم که بیشتر روسپیان شهر تهران ، قربانیانی هستند  که فقر ، خشونت ، تجاوز و نابسامانیهای  خانوادگی و .... آنها را به یک بیماری اجتماعی  کشانده است که  درمان آن  الزاما در پشت میله های زندان امکان پذیر نیست.

    باز پروری و توانبخشی روسپیان

    اهم اقدامات  مهم  در زمینه ء باز پروری  و توانبخشی  زنان ویژه عبارتند از :

    1) ایجاد ساختارهای حمایت کننده در زمینه ء باز پروری و کار یابی  از طریق:

    - سواد آموزی و آموزش تعلیمات عمومی؛

    - آموزش مهارتهای زندگی از طریق تشکیل  جلسات گروهی مددکاری ؛

    - روان درمانی شامل گروه درمانی و شناخت درمانی ؛

    - حرفه  آموزی ؛

    - اقدامات مدد کاری به منظور قادر سازی آنان در برخورد  با مشکلات و اهتمام به خود کفایی از طریق  اشتغال ( کار یابی ) ؛

    2) پیگیری امور پس از  اشتغال به کار به منظور حصول از ساز گاری آنان با جامعه.

    پیشگیری از آسیب های اجتماعی

    برای پیش گیری از آسیب های  اجتماعی ، سه سطح می توان در نظر گرفت ، پیشگیری سطح اول در سطح جامعه عمل می نماید و شامل آموزش مهارتهای زندگی [2]برای کل افراد  جامعه  به ویژه کودکان  و نو جوانان است . پیشگیری  سطح دوم  شامل تشخیص زود رس آسیبهای  اجتماعی همراه با اقدامات هماهنگ  اجتماعی می باشد . پیشگیری سطح سوم در پی  جلوگیری  از شدت  یافتن آسیبهای اجتماعی و کاستن از تنش های آن در خانواده و جامعه  فعالیت می نماید.

     

    آموزش مهارتهای زندگی

    نگاهی به تاریخچهء آموزش مهارتهای زندگی نشان می دهد که از سال 1960 به بعد یعنی درست پس از فراغت از جنگ جهانی  و بروز آثار روانی – اجتماعی جنگ ها ، آموزش هایی از این دست آغاز شده است .

    نخستین کشوری که به آموزش مهارتهای زندگی اقوام محلی در سطح اجتماع و مدرسه اقدام کرد، ایالات متحده و  پس از آن  کشور انگلستان بود . این کشور ها و دیگر کشورهایی که به گروه آموزش دهندگان مهارتهای زندگی  پیوستند ، چنان بر ضرورت فرا گیر شدن این مهارتها تاکید ورزیدند که به ناچار  سازمان بهداشت جهانی (W.H.O)آموزش مهارتهای  زندگی  را جزء طرح های آموزشی  بنیادی  خود  قرار داد . این سازمان در سال 1997 اقدام به انتشار دستورالعملی تحت عنوان « آموزش  مهارتهای زندگی برای کودکان و نوجوانان در مدارس » [3]نمود  که اینک ضمن ارائه تعریفی از مهارتهای زندگی به محورهای آن را به طور خلاصه  اشاره می گردد.

    مهارتهای زندگی

    مهارتهای زندگی ، توانایی هایی است برای رفتار مثبت و سازگار که افراد را قادر می سازد که با نیازها و چالش های  زندگی روزمره به طور موثر برخورد کنند .

     

     

    1- تصمیم گیری[4]

    به ما کمک می کند  که به طور سازنده و مفید به تصمیمات زندگی خود بپردازیم.

    2- حل مسأله[5]

    ما را قادر می سازد که به طور سازنده و مفید با مسائل ( مشکلات زندگی خود ) برخورد کنیم. مسائلی که حل نشده رها گشته اند ،می توانند عامل فشارهای روحی شوند و آسیبهای فیزیکی توأم با آن  را پیش آورند.

    تفکر خلاق[6]

    با قادر ساختن  ما  به کشف جایگزین های  موجود و در دسترس و همچنین پیامدهای اعمال یا ترک اعمالمان، هم به تصمیم گیری و هم به حل مسأله کمک می کند .

    تفکر خلاق به ما کمک  می کند به فراسوی تجربیات بی واسطه  خود بنگریم و حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشیم و با تصمیم گیری در پیش نباشد بتوانیم  سازگارانه و همراه با انعطاف به وضعیتهای زندگی روزمرهء خود عکس العمل نشان دهیم.

  • فهرست و منابع پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی)

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    مطالب بر گرفته  و با تکیه بر ادارهء آگاهی شعبه مبارزه با مفاسد اجتماعی

    خبرگزاری ایرنا – امیر رضا پر حلم ، سمیه نصرتی

    روزنامه کیهان صفحه ء 5 پنجشنبه 24 فروردین 85 شماره 18491

    دادگاه خانواده شعبه نبرد

    کریمی – درمنی – حمید رضا 1382 ، توان بخشی گروه های خاص ، تهران  ، انتشارات گسترده چاپ اول

     پیتر کویتیو ، ترجمه منوچهر صبوری ، اندیشه های بنیادی در جامعه شناسی (1948) ، انتشارات نشر  نی ، چاپ دوم

    ادوارد ج . کرب. نا برابری  اجتماعی . (1373) . تهران  ، نشر معاصر چاپ دوم

      = آگاه، روسپی گری پیرامون شهر تهران 1383 تهران انتشارات سمت چاپ دوم .

    مقدس فرد ، حمید، روسپی گری در ایران پنهان و فاقد پا را دایم ، انتشارات معاصر چاپ دوم

    سایت                                www.google.com.

پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), رساله در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), پایان نامه در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), مقاله در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی), پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه و بررسی عوامل موثر بر کج رفتاری زنان ویژه (با تکیه بر مفاسد اجتماعی)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت