پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83)

تعداد صفحات: 137 فرمت فایل: word کد فایل: 1486
سال: 1385 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83)

    پایان نامه

    برای دریافت کارشناسی ارشد در رشته

     جمعیت شناسی

    چکیده تحقیق:

    موضوع پایان نامه بررسی ارتباط ویژگیهای جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (1383)می باشد.در این تحقیق ،اطلاعات به روش اسنادی با استفاده از پرونده های خانوار موجود در مراکز بهداشتی درمانی جمع آوری گردیده است و سپس اطلاعات استخراج شده به روش تحلیل ثانوی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است .داده ها از یک نمونه 347نفری به روش نمونه گیری                 گردآوری شده وبا استفاده از آمارهای توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل شده اندو نتایج به دست آمده به شرح ذیل می باشد:

    1-کم وزنی هنگام تولد نوزادبا سطح سواد مادر ارتباط معنی داری دارد.

     

    2-کم وزنی هنگام تولد نوزاد با دفعات مراقبتهای دوران بارداری ارتباط دارد.

     

    3-کم وزنی هنگام تولد نوزاد با بیماری مزمن مادر ارتباط دارد.

     

    4-کم وزنی هنگام تولد نوزاد با طول دوره حاملگی مادر ارتباط دارد.

     

    5-کم وزنی هنگام تولد نوزاد با دوقلوزایی ارتباط دارد.

    6-کم وزنی هنگام تولد با سابقه مادر در داشتن نوزاد کم وزن رابطه دارد.

    مقدمه:

    محیط اجتماعی  و اقتصادی زائیده روابط متقابل اجتماعی، اقتصادی و مناسبات اقتصادی میان افراد یک جامعه میباشد. روابط اجتماعی در سطوح وسیع موجد نهادهای اجتماعی خواهد بود.نهادها به نوبه خود جهت بقاء هر جامعه بوجود می آید وساخت یک اجتماع را شکل میدهد. جوامع متعدد بشری دارای خصوصیات فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و ژنتیکی خاص خود میباشند.هر گونه مطالعه ای که درباره انسان صورت گیرد باید در چارچوب زمانی مکانی مشخص انجام پذیرد.چرا که جوامع در حال تحول دائمی هستند.انسان به عنوان موجودی اجتمایی که در جامعه دارای روابط متقابل متعددی است واز محیط اجتمایی ،اقتصادی تاثیر میپذیرد وتاثیر میگذارد مورد مطالعه علوم متعددی از جمله علم انسان شناسی زیستی قرار گرفته است. مراد از انسان شناسی زیستی مطالعه خصوصیات زیستی وبدنی تکامل وتحول انسان و اختلافات زیستی موجود میان انسانها است.این علم به مطالعه منشا تغییرات وتفاوتهای موجود میان افراد یک گروه از یک طرف و میان گروهها و جمعیتهای انسانی از طرف دیگر میپردازد.درانسان شناسی زیستی مطالعه اختلافات موجود میان انسانها با توجه به رشد ونمو و اختلافات تشریحی امری ضروری است و مقایسه وضع فیزیولوژیک، متابولیک و بیوشیمیک بدن در گروههای مختلف انسانی نیز انجام میشود. انسان شناسی زیستی همچنین تفاوت اندازه های بدن را در میان افراد مختلف از یکطرف ومیان گروههااز طرف دیگر مطالعه ومقایسه میکند.مطالعه خصوصیات زیستی و بدنی را با توجه به مطالعات علوم انسانی و اجتمایی انجام میدهد.

    باتوجه به مطالب بیان شده روشن میگردد که آنچه در این تحقیق در پی آن هستیم بررسی تفاوت خصوصیات کمی در نزد افراد مختلف با توجه به شرایط محیطی متفاوت از جمله شرایط مربوط به مادر، محیط خانوار،سن ازدواج،رابطه خویشاوندی وغیره میباشد.بدین منظور با مطالعه کلیه منابع علمی در دسترس و شناسایی ویژگیهای جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان، مطالب طبقه بندی شده و بر اساس آن متغیر های تحقیق شناسایی شد و فرضیه های مورد نظر ارائه گردید و سپس اقدام به جمع آوری اطلاعات جهت آزمون فرضیه ها شده است .گزارش و ارائه این پژوهش در پنج فصل به شرح ذیل تهیه و تنظیم شده است :

    فصل اول در برگیرنده مقدمه ،بیان مساله ،اهمیت و ضرورت ،اهداف تحقیق و تعریف مفاهیم و متغیرها میباشد .فصل دوم شامل چهارچوب تئوریک و پیشینه تحقیق میباشد.فصل سوم روش شناسی شامل معرفی متغیرهاوارائه فرضیه های تحقیق ،تعیین نمونه و جامعه آماری ،روشهای نمونه گیری ،نحوه جمع آوری اطلاعات وچگونگی استخراج آنها بحث ومعرفی شده است  .فصل چهارم به یافته های تحقیق میپردازد که به سه بخش جداول مربوط به  ویژگیهای بهداشتی و جمعیتی مادران (توصیفی) ،جداول مرتبط با ویژگیهای بهداشتی نوزادان(توصیفی) و جداول ارتباط بین ویژگیهای جمعیتی و بهداشتی مادران با ویژگیهای بهداشتی نوزادان (استنباطی )تقسیم بندی شده است .فصل پنجم به بحث و نتیجه گیری و ارائه پیشنهادها بر اساس یافته های تحقیق پرداخته ونتایج تئوریک و عینی تحقیق حاضر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است .در پایان گزارش،منابع و ماخذ مورد استفاده در تحقیق آمده است.

      

     

     

     

    بیان مساله:

    همانطوریکه مشخص است مجموعه شرایط وعوامل بدنی، روانی، اجتماعی ،جمعیتی و بالاخره ژنتیکی، محیطی را برای جنین و نوزاد فراهم میکند که به طور قاطع و محسوسی بر هنجارهای حیاتی و زیستی او تاثیر میگذارند .

    تنها عامل مهم بقاء نوزاد و تامین رشد ونمو او که در جهان ودر تمام گروههای جمعیت شناخته شده است پیشگیری از تولد نوزاد با وزن کم میباشد. در واقع در نوزادان سبک وزن (کمتر از 2500گرم)احتمال اینکه نوزاد بمیرد سه برابر است.

    در کشور ما بر اساس مطالعه آقای دکتر ملک افضلی در سال 1371 نشان میدهد نسبت کم وزنی در کودکان شهری 7%ودر کودکان روستایی 8%میباشد .در استانهایی مانند کردستان ،سیستان و بلوچستان ،هرمزگان و لرستان نسبت کم وزنی نوزادان بالاتر است واین به دلیل محرومیت این استانها و مسائل مرتبط با محرومیت نظیر تغذیه مادران و کودکان است .معمولا در این استانها زنان به کارهای سخت اشتغال دارند که این مساله ارتباط خیلی نزدیک با وزن نوزاد دارد

    بی تردید سلامتی جوامع ارتباط مستقیم با سلامتی و بقاء مادران و کودکان دارد.وقتی مادران زنده بمانند و رشد کنند کودکانشان نیز زنده مانده و رشد خواهند کرد .وقتی مادران و کودکان زنده بمانند و رشد کنند جوامعی که آنها در آن زندگی می کنند پیشرفت خواهند کرد.

    مادران و کودکان بیشماری در جهان در اثر وضعیت بد بهداشتی، فقر غذایی و مراقبتهای بهداشتی نامناسب میمیرند و یا از عوارض آن رنج میبرند .سالانه بیش از نیم میلیون مادر در اثر بارداری و زایمان میمیرند. در همین زمان 6/10میلیون کودک زیر 5 سال بر اثر معدودی بیماری قابل پیشگیری و درمان پذیر جان خود را از دست میدهند.تقریبا تمامی این مرگها در کشورهای با درآمد پایین یا متوسط و در بین فقیرترین افراد در این کشورها روی میدهد.

    مادران و کودکان بیشماری هر ساله از بیماری رنج میبرند یا میمیرند .میلیونها مادر و کودک در هر سال به علت حاملگی، زایمان و یا در اوایل کودکی جان خود را از دست میدهند .بسیاری دیگر از وضعیت بد بهداشتی و سوء تغذیه رنج میبرند. نوزادان «28-0روزه »در معرض بیشترین خطر برای مرگ هستند(2004who)

    در هر دقیقه یک مادر بر اثر عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست میدهد به عبارت دیگر 1400 مادر هر روزو6/10میلیون مادر در هر سال(who2005) جان میبازند. در هر دقیقه 20 کودک زیر 5 سال میمیرد.این یعنی 30000مرگ کودک در هر روز و.نوزادان کمتر از یکماه در معرض بیشترین خطر هستند .سالانه حدود 4 میلیون مرگ از بین تمامی مرگهای زیر 5سال در بین نوزادان اتفاق میافتد(لاون و همکاران 2004)

    70 درصد کل مرگهای مادران در اثر 5 عامل اتفاق می افتد :خونریزی( 24درصد) ،عفونت (15 درصد) ،سقط غیر ایمن (13 درصد)، بالا بودن فشار خون (12 درصد) و زایمان سخت( 8 درصد). با وجود این فقر، تبعیض اجتماعی، پایین بودن سطح تحصیلات و خشونت علیه زنان مهمترین علل زمینه ای مرگ ومیر و ناتوانیهای مادران را تشکیل میدهند. زنانی که در سنین پایین باردار میشوند، آنان که تعداد بارداریشان زیاد است، آنان که از بیماریهای عفونی مثل مالاریاو یا سل رنج میبرند وآنان که دچار سوء تغذیه یا کم خونی هستند بیشتر در معرض مرگ ومیر قرار دارند.

    بیشترین عواملی که جان نوزادان«28-0روزگی»را تهدید میکند در اثر ترکیبی از شرایط دوره پریناتال یعنی زمان حول وحوش تولد (مثل وزن کم زمان تولد، صدمات زایمانی و خفگی زمان تولد )و عفونت های شدید است.

    بقاء و سلامت مادران وکودکان علاوه بر اهمیت آن به عنوان حقوق فردی محور حل بسیاری از چالشهای اقتصادی اجتماعی و توسعه است. وقتی مادران و کودکان، بیمار شده ویا میمیرند خانواده ها، جوامع و کشورهای آنها نیز متاثر شده و صدمه میبیند. بهبود وضعیت بقاء و سلامت مادران و کودکان نه تنها باعث ارتقاء سطح سلامت جوامع میشود بلکه موجب کاهش فقر و نابرابری نیز خواهد شد.

    بهداشت ضعیف یکی از دلایل اصلی فقیر شدن و فقیر ماندن خانواده است (نارایان و همکاران 2000 )مادران و کودکان بیمار باعث افزایش هزینه های خانواده میشوند. قیمتها و کسری مخارج مهمترین عوامل بازدارنده برای دریافت خدمات بهداشتی هستند که منجر به تاخیرهای خطرناک برای جستجوی کمک در خارج از خانه بویژه برای زنان حامله و کودکان میشوند.(2003oecd,who)وقتی یک مادر بیمار شده یا میمیرد سهم مولد او در خانه ، نیروی کار، اقتصاد و جامعه از بین میرود و بقاء و تحصیل فرزندان  وی به مخاطره می افتد. هر سال حدود یک میلیون نفر از کودکان خردسال به واسطه مرگ مادرانشان میمیرند.(2003who)

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83)

    فهرست:

    روش استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها...

     

       فصل چهارم(تجزیه و تحلیل داده ها)

    مقدمه...............................

    توصیف داده ها.........................

     

     

    عنوان                                 صفحه                                                               

     آمار استنباطی.....................

       فصل پنجم(جمع بندی ونتیجه گیری) مقدمه..............................

    نتایج آمار توصیفی..................

    نتایج آمار استنباطی................

    جمع بندی............................ پیشنهادات..........................

    منابع فارسی........................

    منابع لاتین.........................

     چکیده.............................

    .

    منبع:

     

    کتب:

    پارسای سوسن ، عزالدین زنجانی ناهید ، سعدوندیان سوسن ، ترجمه کتاب شیرخواران براساس اصول فیزیولوژیکی ، سازمان بهداشت جهانی سال 1989.

    ."تکنولوژی مناسب برای زایمان".ترجمه فیروزه برومند .بهداشت جهان  . بهار1365

    گرانت ،جیمز،پی " وضعیت جهانی کودکان 1984 ."ترجمه دکتر غلامعلی غفاری.انتشارات دفتر آموزش بهداشت .چاپ اول.سال 1364

    مولی ،دیوید،وودلند،مارگارت " چگونگی رشد و نمو کودکان در کشورهای در حال توسعه "ترجمه دکتر محمدعلی برزگروآذردخت سعیدی.انتشارات تلاش .چاپ اول.سال 1362

    وزارت برنامه و بودجه،مرکز آمار ایران. " گزیده نتایج تفصیلی سرشماری عمومی نفوس و مسکن،سال 1365،کل کشور"مرکز آمار ایران ،سال 1367

    هارلی ،راجر. " فقر و کم هوشی و رابطه آنها".ترجمه دکتر نصرت الله پور افکاری. انتشارات ذوقی  تابستان 1362

     

    مقالات:

    آذرگشسب،اذن الله " نگاهی به برخی از معیارهای سلامت تا سال 2000در ایران ".بهداشت جهان .سال پنجم.شماره دوم

    افتخار دکتر حسن ، آزردگان دکتر فیروز ، مقایسه مرگ نوزادان کم وزن و طبیعی در هفته اول و چهارم زندگی ، بهداشت ایران ، شماره 4-1 ، سال هجدهم ، 1368.

    افتخار ، حسن ؛ آزردگان ، فیروز. " بررسی توزیع وزن و کم وزنی نوزادان در بدو تولد " ، مجله دانشکده پزشکی تهران ، بهمن و اسفند 1368 ، صفحه 27.

    افتخار دکتر حسن ، راههای پیشگیری از تولد نوزادان کم وزن ، طب اجتماعی اطفال 1 ، سال 1369 ، ص 190.

    افتخار ، حسن ؛ آزردگان ، فیروز. " مقایسه سواد و موقعیت اجتماعی و اقتصادی و رفتار باروری مادران نوزادان کم وزن و طبیعی ". مجله بهداشت ایران ، سال نوزدهم ، شماره 4-1 ، 1369 ، صفحات 28-22.

    افتخار ، حسن ؛ آزردگان ، فیروز . " نوزادان کم وزن و رابطه آن با سن مادر و رتبه حاملگی ". مجله دارو و درمان ، شماره مسلسل 106 ، آبان 1371 ، سال نهم ، صفحات 14-10.

    بیلان دکتر نعمت ، بررسی میزان وقوع LBW و ارتباط آن با سن مادر و رتبه حاملگی در بیمارستان زنان و مامایی تبریز ، مجله نبض ، شماره ششم ، سال سوم ، اسفند 1372.

    بهرامی دکتر منصور ، علل عمده بیماریها و مرگ و میر کودکان در ایران ، طب اجتماعی اطفال 1 ، سال 1369 ، ص7.

    خلاصه مقالات اولین کنگره تغذیه ایران – تهران – آذر 1369

     

    خلاصه مقالات دومین کنگره تغذیه ایران – تبریز –  سال 1371

     

    خلاصه مقالات سومین کنگره تغذیه ایران – اصفهان –  اسفند 1373

     

    خلاصه مقالات سمینار سالیانه طب جغرافیایی ( طب نوزادان ) – شیراز – فروردین 1371

     

    خلاصه مقالات سمینار دانشجویی تغذیه – تبریز – سال 1375

    فلاحیان دکتر معصومه ، محمد دکتر کاظم ، قندی دکتر علی ، آمار مرگ و میر نوزادان نارس در دو بیمارستان آموزشی تهران – مجله علمی نظام پزشکی ، دوره یازدهم شماره 4 سال 1371.

    مجلسی دکتر فرشته ، کمال دکتر شهین ، مرگ و میر نوزادان کم وزن و طبیعی در هفته اول و چهارم زندگی در سمنان ، مجله نبض ، شماره ششم ، سال سوم ، اسفند 1372.

    ملک افضلی ، دکتر حسین ، بررسی شاخصهای تولد و مرگ در ایران ، مجله دارو و درمان ، شماره 74 ، سال هفتم ،اسفند 1368.

    مجله بهداشت جهانی ژوئن 1981 . " تنظیم خانواده ." ترجمه مرتضوی میلانی انتشارات نشریه بهداشتی سازمان منطقه ای بهداری آذربایجان شرقی سال دوم ،شماره7

    موندیگو،اکسل. " مردم چه فکر می کنند" ترجمه دکتر غلامعلی غفاری. بهداشت جهان سال سوم.شماره دوم.سال 1366 

     

    نهاپتیان ، وارتکس ؛ خزانه ، حبیب . " میزان های حیاتی ایران "، شماره 1992 ، انتشارات دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی ، سال 1356.

     

     

     

    پایان نامه ها:

     

    بنیادیان ، مجتبی . " بررسی علل شایع کم وزنی نوزادان در شهرستان شهرکرد 76 – 75 ." پایان نامه MPH.

     

    تذهیبی ،مهدی. " بررسی قد و وزن نوزادان در  هنگام تولد و تعیین برخی عوامل موثر در کم وزنی نوزادان ." پایان نامه کارشناسی ارشد مدرسی در رشته آمار حیاتی.دانشگاه تربیت مدرس .دانشگاه علوم پزشکی .1367

    حسینی دکتر بهاءالدین ، بررسی علل کمبود وزن در شهرستان مهاباد در رابطه با مسائل اقتصادی اجتماعی مادران ، پایان نامه برای اخذ MPH ، سال 1374.

     

    خیرخواه ، دکتر داود – بررسی میزان شیوع کم وزنی هنگام تولد و عوامل موثر بر آن در شهرستان محلات در سالهای 74-72 ، پایان نامه برای اخذ MPH ، سال 1376

    رجایی ، صادق. " تعیین عوامل موثر بر بروز کم وزنی در بیمارستان نجمیه تهران .، سال 75 – 74 ". پایان نامه MPH.

    ضیائیان غفاری،گیتی " بررسی سن ازدواج و سن شروع باروری با برخی از متغیر های اقتصادی اجتماعی تهران ". پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد آمار زیستی.دانشگاه تهران .دانشکده بهداشت.سال1367

    کمال دکتر شهین ، بررسی وزن نوزادان در ارتباط با مسائل اقتصادی ، اجتماعی مادران در شهرستان سمنان ، پایان نامه برای اخذ MPH ، سال 69-1368.

                                                      منابع لاتین :

     

    Anderson ABM, Turnbulla AC; Relationship between Length of gestation and cervical dilatation and other factor during pregnancy Am. J. Obstet . Gynecol. 105:1207,1969.

    Antonov AN; Children born during siege of Leningrad in 1942, J Pediatr. 30:250 , 1947.

    Barros – H` Tavares – M , Rodrigues – T , Role of Prenatal care in Preterm birth and Low Birth Weight in Portugal , J – Public – Health – Med , 1996 Sep , 18(3) : 321 – 8

    BEHRMAN – KLIEGMAN ARVIN , Nelson textbook of pediatrics 15th Edition . W.B Saunders 1996.

    Bener – A , Abdulrazzaq – ym , Dawodu – A , J – Biosoc – Sci , 1996 Jul , 28(3) : 339 – 46

    Bratton – Sl , Shoultz – DA , Williams – MA , Am – J – Perinatal 1996 Apr , 13(3) : 147 – 50

    Brar, H.S. Rutherford, SP.: Classification of   intrauterine growth retardation semin perinatal 11:2,1988.

    Barcrofty , Kennedy LA:The distribution of blood between the fetus and placenta in sheep. J Physiol 95:173,1939.

    Bakketeig LS, Hoffman HY, Epidemiology of preterm birth, Results from a longitudinal study of birth in Norway. In Elder MG. Handricks CH (ed); preterm labor. London, Butter Worth , 1981.

    Barbieri MA, Silva AA, Bettiol H, Gomes UA. Risk factors for the increasing trend in  low birth weight live births born by vaginal delivery, Brazil. Rev.Saude.Public.2000 Dec; 34(6):596-602.

    Caldeyro – Barcia R:Fetal malnutrition : The role of maternal blood flow. Hosp. Pract. 197:43,1970.

    Cetrulo CL, Freeman RF; Bioelectric evaluation in intrauterine growth retardation. Clin. Obstet . Gynecol. 20:979,1977.

    Carson BS, Losey RW, Bowes WA Jr, Simmons MA, Combined Obstetric and pediatric approach to prevent meconium aspiration syndrome.Am . J. Obstet . Gynecol. 126:712,1976.

    Chen.Y.;Environmental tobacco smoking low birth weight and hospitalization for respiratory disease . N Engl.J.Med.1994.Sep.22-331(12).753-9.

    Dubowitz , LMS. Dubowitz , V., Goldberg CG. Clinical assessment of gestational age of the newborn infant , J Pediatr , 77;1,1970.

    Dawes GS, The Placenta and fetal growth . Chicago , Year Book Medical Publishers , 1968.

    D Er cole AJ. Goushee DB, Underwood LE: Somatomedin, C receptor ontogeny and level of prochne fetal and human cord serum. J Clin Endocrine 43:1069,1976.

    Delgado – Rodriguez M, Perez – lglesias R, Gomez – Olmedo M, Bueno – Cavanillas A, Galvez – Vargas R. Risk factors for low birth weight : results from a case-control in southern Spain. AM. J. Phys. An thropol 1998 Apr; 105(4):419-24.

     

    Fuentes – Afflick E,Lurie P.; low birth weight and latino ethnicity, Examination the epidemiologic paradox. Arch.Ped.Adolesc.Med.1997 Jul; 151(7) : 665-74.

    Holt Ab. Cheek DB, Kerr GR; Prenatal hypothyroid and brain composition in primate. Nature ( London ) 243:413,1973.

    Handbook FP, Harris RB, Carpenter RD et al; Sonographic estimation of fetal weight , Radiology 150:535,1984.

    Holbrook RH Jr, Falcon RK Jr, Creasy RK, Evaluation of the weekly cervical examination in a preterm birth prevention program. Am . J. Perimat. 4:240,1987.

    Illsley R, Thompson B, Social Characteristics identifying women at risk for premature delivery . Amsterdam, Associated Scientific Publishers,1976.

    Kinacid – Smith P; Bacteriuria and Urinary infection in pregnancy . Clin. Obstet . Gynecol. 11:533,1968.

    Kernek C, Osterud H, Anderson B; Pattern of Prematurity in Oregon. Northwest Med.65:639,1966.

    Kogan MD; Relation of the control of prenatal care to the risk of low birth weight , Ped. 17:159,1991.

    Lang – JM , Lieberman – E , Cohen – A , Epidemiology , 1996 Jul , 7(14) : 369 – 76

    Lira – PI , ashworth – A , Morris – ss , J – Pediatr. 1996 Apr . 128(4) : 497 – 504

    Lowe CR: Effect of mother`s Smoking habits on birth weight of their children . Br Med J. 2:673,1959.

    Little RE:Moderate alcohol use during pregnancy and decreased infant birth weight . Am.J.Public Health 67:1154,1977.

    Leoffler RE; Clinical fetal weight prediction J Obstet . Gynecol. Br Common 74:675,1976.

    Murphy , P. ; The estimation of fetal maturity with retarded fetal growth . J Obstet. Gyneco. Br. Common , 76: 1070 , 1969.

    Molteni RA, Stys SY, Battaglia FC, Relationship of fetal and placental weight in human beings, Fetal / Placental weight ratios at various gestational ages and birth weight distributions. J Report.Med. 21:327,1978.

    Magyar DM,Marshall JR, Pituitary tumors and pregnancy . Am.J. Obstet . Gynecol. 32:739,1978.

    Mc Keown T, Record R, Observation of fetal growth in multiple pregnancies in man. J Endocrinol. 8:286,1952.

    Miller , KL.et al ; low birth weight , a preeclampsia in pregnancies complication by hyperthyroidism , Obstet . Gynecol. 1994.Dec.84(6).946-9.

    Maruoka K, Yagi M, akazawa K, Kinukawa N, Ueda K, Nose V. Risk factors for low birth weight in Japanese infants. Acta Ped. 1998 Mar; 87(3):304-9.

    Mondal B. Risk factors for low birth weight in Nepali infants. Indian J. Ped. 2000 Jul; 67(7):477-82.

    Novy MJ, Peterson EN, Metcalfe J:Respiratory Charactristics of maternal and fetal blood hn cyanotic congenital heart disease . Am.J. Obstet . Gynecol. 100:821,1968.

    Naeye RL. Organ abnormalities in human parabiotic syndrome. Am.J.Pathol 46:892,1965.

    Niswande KC. Obstetric factors related to prematurity in Baltimore, Urban and Schwarzonburg, 1977.

    Orr – St , James – SA , Miller CA , Baracat – B . Psychosocial stressors and Low Birth Weight in an urban population , Am – J – Prev – med 1996 Nov – Dec , 12(6) : 459 – 66

    Powls – A , Botting – N , cooke – RW , pilling – D, Growth impairment in Very Low Birth Weight children at 12 years : correlation with perinatal and outcome variables , Arch – Dis – Child – Fetal – Neonatal Edition 1996 Nov , 75(3) : 152 – 7

    Peters HR, Vince JD, Friesen H. low birth weight at a Papua New Guinea highlands. J. Trop. Ped. 2001 Feb; 47(1):17-23.

    Reece , E. , Goldseein, I. Gianlvigi et al; Fetal cerebellar growth unaffected by intrauterine growth retardation. A new parameter for prenatal diagnosis . Am J Obstet . Gynecol . 157:632 , 1987.

    Rantakallo P:The effect of maternal smoking on neonatal weight and the subsequent health of the child. Early Hum Dev 2:371,1978.

    Raine T. et al; The risk of repeating low birth weight and their prenatal care. Obstet . Gynecol. Oct.84(4).485-90,1996.

     

    Sciscion – AC, Gorman – R , Callan – NA , AM – J – Obstetrics Gynecology 1996 Sep, 175(3Pt 1): 544-7

    The mother`s  health cord WHO 1988 . 70 – 72

    Tuchinsky D;Endocrine evaluation and diagnosis of IRGR. Clin. Obstet . Gynecol. 20:969,1979.

    Taha , Tel. T., Gray, Rh. Abdelwahab, MM. Abdelhafeez, A; Distribution and determinants of low birth weight in central Sudan Pedia.Perinat.Epidem.1995-Apr. 9(2):186-200.

     

    Willson & Carrington . Obstetrics and Gynecology C.V Mosby . Company. 10th Edition 1991.

    Wessei – H , Cnattingius – S , Bergstrom – S , Durpet – A Acta – Obstet – Gynecol – Second , 1996 Apr , 75(4) 360 – 9

    Wang CS, Chou P. Risk factors for low birth weight among first – time mothers in southern Taiwan. J. Formos. Med. Assoc. 2001 Mar; 100(3):168-72.

     

    86.who"world health statistics on the assessment of maternal mortality" vol.40,no.36   1987

    87.Nelson  E . vaughan  C,behram  E.''text  book  of  pediatrics".13 TH.ED.W.B  saunders  company  .philadelphia     1987

    88.Bergsman ,Daniel."Infant  at  Risk "   National  fundation  International  medical  book  corporation .1973

    89.Cicely       D.Williams ,Naumi  Baumslay,Derrick  B.Jelliffe "Mother  and  child  health .Delivering   The  Services ".2nd.ed.oxford  medical  publicatins .oxford  University  Press  1985

    90.Ebrahim   G. J "Nutrition  in  mother and child  health  " Macmillan  Tropical  community  Health  manuals  .mac millan  press  Ltd.1983

    92.Malekafzali  et  al."survey  of  breast feeding ,weaning conduct ,Immunization  and  diarrhoea  in  children  12-23 months,Islamic Republic in  Iran "Easter  mediternean  Region Health  services  Journal .No.6,march  1989

    94.World  health  organization  .''The  Prevention  of perinatal  morbidity  and  mortality  "report  on a seminar  .public Healh  papers  No.42World health organizatin .Geneva .1972

    95.Faulkner,Frank."prevention  in  childhood  of  health  problems  in adult  life"World  health  organization .Geneva .1980

    97.Wallace  Helen .m."Maternal  and  child   Health  practices "2nd.ed.sprinfie   1987

    99.World Health  organization "world  health  statistical   Annual  1988"World  Health  organization  .Geneva  .1988

    101.World Health organization "The Growth  chart  (A   Tool  for  use  in infant  and  child  health care )''World  health  organization   .Geneva  .1986

     

    26.1زاوشی ،رزا"مطالعه عوامل موثر بر طول دوره شیر دهی در مادران شاغل در گروه پزشکی در شهر قزوین"پایان نامه برای دریافت درجه فوق لیسانس.دانشگاه تهران.دانشکده بهداشت .سال تحصیلی 1367-68

    97-امینی،فریدون.محسنی ،اقدس."مجموعه درسی تربیت بهورز .بلوک 1-3 وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی

    93-افتخار اردبیلی ،دکتر حسن .پیمان ،دکتر حبیب الله."بررسی مقدماتی تاثیر موقعیت اجتماعی اقتصادی خانوار و قریه در میزانهای باروری زنان روستایی 5 قریه نمونه اردکان فارس "خرداد ماه 1351.نشریه شماره 1858.انتشارات علمی دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی .دانشگاه علوم پزشکی تهران

    94-افتخار اردبیلی ،دکتر حسن.پیمان ،حبیب الله .هوشور ،زرتشت ."بررسی باروری زنان روستایی در رابطه با موقعیت اقتصادی اجتماعی خانوار در شهرستان تنکابن".نشریه شماره 2062-انتشارات علمی دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی سال 1362

    96-سهرابی،مقدر،م."بررسی و تعیین میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون نوزادان طبیعی در شهر اهواز".مجله علمی پزشکی .دانشگاه جندی شاپور .شماره پنجم و ششم .سال 1366

    96-عزالدین زنجانی ،ناهید."کزاز نوزادان ،تازیانه ای بر پیکر اجتماع "دارو و درمان ،شماره 29،سال 1365

    98-تازه ها ،مرگ در اثر زایمان :مسئله ای مختص مادران در کشورهای جهان ."بهداشت جهان ،تابستان –پاییز 1365.

    100-مازند ،جودیت.اس- بات ،آنیتا ،ک."اصول اپیدمیو لوژی "ترجمه دکتر حسین ملک افضلی و دکتر کیومرث ناصری .مرکز نشر دانشگاهی .چاپ اول.سال 1363

    102-ولی زاده،دکتر غلامرضا ."بررسی علل مرگ و میر نوزادان بر اساس یافته های اتوپسی"بهداشت ایران .سال شانزدهم .شماره 1-4،سال 1366

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), رساله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83), پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط ویژگی های جمعیتی و بهداشتی مادران و نوزادان شهر تهران (سال 83)
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت