روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

تعداد صفحات: 152 فرمت فایل: word کد فایل: 1461
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    مقدمه

    شناسایی و ایجاد انگیزه در افراد جامعه و راهنمایی آنها برای آنکه بتوانند مشاغلی را انتخاب نمایند که توانایی واستعداد انجام آن را دارند می تواند گام بزرگی در راه رسیدن به رضایت شغلی باشد، فردی که با توجه به علایق و استعدادهایش و با انگیزه، شغلی را انتخاب کند نسبت به کسانی که بدون آگاهی از شغل و تصادفی شغلی را انتخاب می کنند، رضایت خاطر بیشتری خواهند داشت و البته این رضایت خاطر زمانی بیشتر می شود که فرد با گذراندن دوره های آموزشی احساس آمادگی بیشتری می کند زیرا که آمادگی بیشتر سبب موفقیت در کار و نهایتا رضایت بیشتر از شغل می شود.

    هر فردی باید سرانجام با توجه به رغبتها و استعدادهای خود و نیاز جامعه شغل مناسبی را برگزیند. در جوامع صنعتی برخلاف جوامع سنتی هیچگاه مشاغل افراد از قبل تعیین شده نیستند بلکه رغبتها،‌تواناییها، استعدادها و نیازهای شغلی جامعه تعیین کننده شغل آینده فرد می باشد. رضایت شغلی معلم نیز یکی از عواملی است که باید به آن توجه شود. بسیاری از کشورهای جهان سوم در برابر فشار آنی و کیفیت نامطلوب سازمانهای آموزشی. مجبور به کاهش بودجه آموزش و پرورش می شوند تا به خیال خود به سرمایه گذاریهایی برای افزایش فوری تولیدات بپردازند اما غافل از آنند که کاهش بودجه آموزش و پرورش خود موجب نزول بیشتر کیفیت آموزشی زیربنایی همه حرفه ها و مشاغل می گردد و سرانجام دور باطلی را مداومت می دهد که وابستگی بیشتر از نتایج آن است.

    بهترین بازخورد را آموزش و پرورش با فراهم کردن امکانات باید بتواند از محصول خود برای رفع نیازهای خود و درجهت تامین نیروی انسانی خویش داشته باشد. رضامندی شغلی تاثیر متقابل روی فرد و سازمان دارد، فرد همراه با خواستها و آرزوهایی به سازمان می پیوندد و هماهنگی و همسویی سازمان با این آمالها در فرد ایجاد رضایت شغلی می نماید و این رضامندی شغلی ، خود باعث نوآوری و خلاقیت در کار، افزایش میزان تولید و یا خدمات شده و از این رهیافت سازمان هم از سلامت و پویایی برخوردار می گردد.

     

     

    بیان موضوع

    بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان.

    فرضیه های تحقیق:

    HO : امکانات آموزشی مدرسه رضایت شغلی معلمان را افزایش نمی دهد.

    HA :‌ امکانات آموزشی مدرسه رضایت شغلی معلمان را افزایش می دهد.

    HO : همکاری مدیر مدرسه با معلمان رضایت شغلی آنان را افزایش نمی دهد.

    HA :‌ همکاری مدیر مدرسه با معلمان رضایت شغلی آنان را افزایش می دهد.

    HO : پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با میزان رضایت شغلی معلمان رابطه ندارد.

    HA: پیشرفت تحصیلی دانش آموزان با میزان رضایت شغلی معلمان رابطه دارد.

    متغیرها :‌

    متغیر مستقل: امکانات آموزشی و همکاری مدیر

    متغیر وابسته:‌رضایت شغلی معلمان و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

     

    اهمیت و ضرورت تحقیق:‌

    کارایی و رضایت شغلی از عوامل مهمی هستند که باید در توسعه جامعه صنعتی مورد توجه قرارگیرند. هر فردی سعی دارد شغلی را انتخاب کند که علاوه بر تامین نیازهای مادی از نظر روانی او را ارضا نماید. بدین لحاظ برای نیل به این هدف یعنی گماردن افراد در مشاغل مناسب. مطالعه فردی و بررسی خصوصیات آنها لازم و ضروری است.[1]

    گرچه نتایج تحقیقات فی نفسه و بصورت انتزاغی هرچه که باشد با ارزش است اما زمانی این نتایج مفهوم واقعی خواهند داشت که از آنها به عنوان یک رکن مهم در تصمیم گیریها استفاده شود.

    نتیجه تحقیق حاضر و پژوهشهایی از این قبیل حداقل می تواند به عنوان یک منبع اطلاعاتی مفید مورد استفاده دست اندرکاران امور اجرائی و تصمیم گیرندگان قرارگیرند. پژوهش حاضر نیز با الهام از نظریات پژوهشگران گذشته تحقیقی کاربردی را ارائه می نماید که نتیجه عملی این تحقیق می تواند ضمن شناساندن برخی عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، مدیران را در صحنه عمل یاری نماید.

    مدیران می توانند با بررسی و تجزیه و تحلیل نتایج بدست آمده از این پژوهش دریابند که عواملی مثل ، میزان قدردانی از معلمین به لحاظ خدمات آنها و ... در رضایت شغلی آنها و در نتیجه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان تا چه اندازه موثر است. از دیگر نتایج جنبی این پژوهش می تواند با فراهم آوردن اطلاعات مناسبی در زمینه میزان تاثیر مشورت با آنان در تهیه برنامه ها و میزان تخصص مدیران در رضایت شغلی معلمین، دست اندرکاران تعلیم و تربیت را یاری می نماید . تحقیقاتی از این قبیل می تواند ضمن ایجاد یک چارچوب نظری مناسب، مدیران را متوجه خطرات و چالشهایی که در این راستا پیش روی دارند، بنماید. و معلمان را هم بالاخص مورد حمایت و تشویق و ترغیب قراردهد.

    رضایت شغلی براثر عوامل متعددی حاصل می شود. رضایت شغلی که نوعی احساس مثبت فرد نسبت به شغلش می باشد، زائیده عواملی نظیر شرایط محیط، نظام سازمانی شغل، روابط حاکم بر محیط کار و تاثیر عوامل فرهنگی است. لذا می توان نتیجه گرفت رضایت شغلی احساسی روانی است که از عوامل اجتماعی نیز متاثر می شود. انسان نسبت به جنبه های گوناگون کارش دارای طرز تلقی های متعددی می باشد. مجموعه طرز تلقی های فرد نسبت به کارش رضایت شغلی را تشکیل می دهد و هر فرد دارای خصوصیات روحی و جسمی خاص خود است و تقریبا احساس رضایت یا خوشایندی در افراد بطور سلیقه ای می باشد و اینکه نحوه برخورد افراد با مسائل و مشکلات مختلف می کند. مثلا شخصی جنبه مادی و درآمدی شغل رضایت او را برمی گزیند ولی در شخص دیگری درست انجام گرفتن وظایف محوله و پیشرفت کار موجب رضایت شغلی در او می شود. لذا در این تحقیق باید عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی را دریابیم و رضایت شغلی معلمان را مشخص کنیم و براساس نرم و یک استاندارد خاصی مورد سنجش قرارگیرد زیرا براساس یک حد وفور راحت تر می توان کاستیها و محدودیتها را تشخیص داد واز طرفی توقعات بالا در افراد را در شناخت و با آنها بطور منطقی برخورد کرد.

    گاهی مسائل و امکانات پیشرفت و رضایت فراهم می باشد ولی نیازهای غیرمعقول و سطح بالای افراد مانع از رضایت شغلی می شود و جامعه مسئول آمالها و خواسته های عمومی و ذینفع می باشد. بنابراین باید عوامل مزاحم و مخل را شناخت و از طرفی امکانات و راههای پیشرفت و گسترش در مشاغل را گشود تا بتوان بنحو احسن به خواسته های افراد که همان رضایت شغلی و پیشرفت تولید می باشد، پاسخگو باشیم.

    به عقیده بریل[2] اجتماع به فرد اجازه می دهد تا اصول لذت و واقعیت را با هم ترکیب کند تا هم به نیازهای آنی برسد و هم به نیازهای آتی که طویل مدت است برسد و برای رسیدن به این دو اصل باید سازش مناسبی برقرار سازد و برنامه ریزی کند.

     

    اهداف تحقیق:

    هدف کلی این تحقیق بررسی رابطه برخی از عوامل موثر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت و پیشبرد رضایت معلمین می باشد. از جمله هدفهای فرعی دیگر این پژوهش دستیابی به:‌

    بررسی میزان رضایت شغلی معلمان و شغل معلمی

    بررسی امکانات آموزشی مدرسه و تاثیر آن بر رضایت شغلی معلمان

    بررسی رفتار و همکاری مدیر با معلمان و تاثیر آن بر رضایت شغلی معلمان

    نقش رضایت شغلی معلمان و تاثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

     

     

    تعریف اصطلاحات

    رضایت شغلی

    به مجموع احساسات فرد در مقابل کارش اطلاق می شود. و تابعی از سازگاری انتظارات سازمانی با نیازهای فردی است و حالتی که این دو توافق و تعادل داشته باشند رفتار بطور همزمان برآورنده انتظارات سازمان و نیازهای فرد است و در این صورت رضایت شغلی حاصل می گردد. در این تحقیق رضایت شغلی عبارتست از درجه ای که شخص از شغلش راضی است و نسبت به آن احساس و کنش مثبتی را ابراز می دارد که توسط پرسشنامه سنجیده می شود.

    امکانات آموزشی

    خدماتی است که سازمان در اختیار معلم قرارمی دهد (مانند مناسب بودن و استانداردبودن فضای کلاس درس، وضعیت ساختمان، تعداد دانش آموزان در یک کلاس، وسایل آموزشی و کمک آموزشی، وضعیت روشنایی، وضعیت میز و نیمکت و تخته و ...)

     

     

    1 -  شفیع آبادی ، عبدالله، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغل، انتشارات رشد، تهران 1359، ص 27.

    [2] - Brill

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان

    فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    آصفی ، خوشه مهر، رضا ، رابطه تصمیم گیری مشارکتی با رضایت شغلی کارکنان شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مدیریت تربیت مدرس، 1375.

    ازکمپ، استوارت، روانشناسی اجتماعی کاربردی، ترجمه فرهاد ماهر،‌چاپ دوم، موسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی ، 1370 .

    الوانی،‌سیدمهدی، مدیریت عمومی، چاپ نهم، نشر نی، تهران، 1375.

    برومند، زهرا، مدیریت رفتار سازمانی، چاپ سوم، انتشارات پیام نور 1375.

    بلوم، بنجامین، سیموئل، راهنمای ارزشیابی تکمیلی و ارزشیابی مجموعی از آموخته های دانش آموزان،‌ترجمه ابراهیم کظیمی، ترجمه دانشگاه تربیت معلم، 1355.

    پرهیزکار، کمال، تئوریهای مدیریت، انتشارات آگاه، چاپ چهارم، 1372.

    جعفری ، رضا، روحیه و رضایت از کار،‌مقاله های درباره مبانی رفتار سازمانی و انگیزشی، انتشارات و مرکز آموزش مدیریت دولتی، تهران، 1370.

    جهانیان،‌رمضان، بررسی رضایت شغلی دبیران بر منبای نظریه هرزبرگ، فصلنامه مدیریت در آموزش و پرورش، شماره 18 و 19 ، سال 1377.

    دسلر، گری، مبانی مدیریت، ترجمه داوود مدنی، انتشارات شرکت نشر قدس، چاپ حیدری، تهران 1366.

    دلاور، علی، روشهای آماری در روانشناسی و علوم تربیتی، چاپ اول، انتشارات دانشگاه پیام نور، 1369.

    رابینز، استیفن، مبانی رفتار سازمانی، قاسم کبیری، چاپ سوم، انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، 1376.

    رابینز، استیفن، مبانی رفتار سازمانی‌، ترجمه علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، موسسه چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، چاپ اول، تهران 1374.

    رابینز، استیفن، مدیریت رفتار سازمانی، ترجمه علی پارسائیان و سیدمحمد اعرابی، جلد اول، موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، 1374.

    زندی پور، طیبه، بررسی و برنامه ریزی زندگی تحصیلی و شغلی، چاپخانه شمشاد، چاپ دوم، تهران 1369.

    ستیرز، ریچارد، ام ولیمان دبلیو پورتر، انگیزش و رفتار در کار، جلد اول، ترجمه سید امین الله علوی، چاپ اول، انتشارات موسسه چاپ و انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، ناشر مرکز آموزش مدیریت دولتی، 1372.

    سیدعباس زاده، سیدمحمد، کلیات مدیریت آموزشی، ناشر دانشگاه ارومیه، چاپ اول، تابستان 1374.

    سیف، علی اکبر، روانشناسی پرورشی، تهران، نشر آوا، 1376.

    شفیع آبادی، عبدالله، راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای و نظریه های انتخاب شغلی، انتشارات رشد، چاپ نهم، تهران 1375.

    صافی،‌احمد، عوامل رضایت و نارضایتی شغلی مدیران، چاپ سوم، انتشارات اطلاعات، 1371.

    صفوی، امان اله، افت تحصیلی در امریکا، فصلنامه تعلیم و تربیت، شماره 7و8، سال 1365.

    طوسی، محمدعلی، مشارکت در مدیریت و مالکیت، مرکز آموزش مدیریت دولتی، چاپ اول 1370.

    علاقه بند، علی،‌مبانی نظری و اصول مدیریت آموزشی، موسسه انتشارات بعثت، چاپ چهارم، 1373.

    قاسمی، مهری،‌تعیین اثر تطابق سبک رهبری مدیر و سبک رهبری مورد انتظار زیردستان بر رضایت شغلی در دانشگاه تربیت مدرس، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس، 1375.

    کورمن. آبراهام، روانشناسی صنعتی و سازمانی، حسین شکرشکن، چاپ اول، انتشارات رشد، تهران 1370.

    گروهی از اساتید و نویسندگان مدیریت، مقاله هایی درباره رفتار و انگیزش، انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی، ناشر مرکز آموزش مدیریت دولتی 1370.

    گولت- هیگس، تئوریهای سازمان و مدیریت، جلد اول، ترجمه گوئل کهن، تهران، نشر اطلاعات 1370.

    لوتانز، فرد، رفتار سازمانی،‌ترجمه غلامعلی سرمد، چاپ اول، ناشر موسسه بانکداری ایران، بانک مرکزی، تابستان 1372.

    مجیدی، عبدالله، تاثیر جابجایی بر تعهد سازمانی و رضایت شغلی ، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت، دانشگاه تربیت مدرس 1377.

    مظفری، گشتاسب،‌بررسی اثرات اجرای طرح کارانه پرکیس بر رضایت شغلی و عملکرد پزشکان، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت دانشگاه تربیت مدرس، 1375.

    مونس، ب.ج، رشد روانی کودک، ترجمه حسن وهاب زاده، تهران، انتشارات زوار، 1368.

    میچل، ترنس آر، مردم در سازمانها، زمینه رفتار سازمانی، ترجمه حسین لشکرشکن، چاپ اول، انتشارات رشد، 1372.

    مقیمی، سیدمحمد، سازمان و مدیریت، رویکردی پژوهشی، چاپ اول،‌نشر ترمه، 1377.

    نائلی، محمدعلی، انگیزش در سازمانها، انتشارات دانشگاه چمران ،‌اهواز 1373.

    هوی ،‌وین ک، میکل سیسیل ج، تئوری تحقیق و عمل در مدیریت آموزشی، جلد اول، ترجمه سیدمحمد سیدعباس زاده، چاپ اول، انتشارات دانشگاه ارومیه 1370.

    .

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, رساله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی رابطه موجود امکانات آموزشی و همکاری مدیر بر رضایت شغلی معلمان و نقش آن در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت