پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل

تعداد صفحات: 123 فرمت فایل: word - PowerPoint کد فایل: 1457
سال: 1393 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۳,۶۰۰ تومان
قیمت: ۲۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل

    پایان نامه کارشناسی ارشد (M.A.)

    رشته روانشناسی بالینی

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مقابله ای و حل مساله اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل اجراشد. پژوهش ازنوع آزمایشی است که از طرح گروهی گسترش یافته پیش آزمون – پس آزمون با سه گروه استفاده شد. و جامعه مورد مطالعه شامل کلیه معتادان شهر اردبیل بود. نمونه پژوهش، (20 نفر) به شیوه نمونه گیری در دسترس از بین معتادان مراجعه کننده به مرکزترک اعتیاد (شفا) وکمپهای ترک اعتیاد این شهرانتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای مورد مطالعه ازپرسشنامه کیفیت زندگی WHOQOL-BREF)) برای استفاده شد. وبرای تحلیل نتایج ازتحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد، و نتایج تجزیه و تحلیل نشان داد که..........

     

     

    واژه‌های کلیدی: آموزش مهارتهای مقابله ای، حل مساله اجتماعی و کیفیت زندگی معتادان

     

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    1- 1- مقدمه

    مسئله اعتیاد یکی ازمهمترین مشکلات عصرحاضراست که گسترده ای جهانی پیداکرده، پا ازمرزهای بهداشتی درمانی فراترنهاده وبه یک معضل روانی، اجتماعی وخانوادگی تبدیل شده است. علی رغم تلاش های گسترده ای که درسطح جهان برای کنترل مواد مخدر صورت گرفته، شیوع ومصرف مواد مخدر همچنان روبه افزایش  و سن اعتیاد روبه کاهش است. علل شیوع اعتیاد پیچیده ومتعدد است و بنا به ویژگی جوامع مختلف تفاوتهای قابل ملاحظه ای دارد. میزان شیوع اعتیاد درایران براساس گزارش ستاد مبارزه با مواد مخدر 2 میلیون نفرتخمین زده می شود، اما به نظرمی رسد آمار واقعی بیش از این میزان باشد. محاسبه دقیق رقم معتادان ایران به سهولت ممکن نیست وچنین رقمی درحال حاضروجودندارد، چراکه بررسی بیماریهای همه گیر (اپیدمیولوژیک) درزمینه اعتیاد مشکل وگاه غیرممکن است (رحیمی مؤقر، 1375). 

    مواد مخدر و بیماری اعتیاد گریبان گیرجامعه ایران شده است. دراین میان میلیونها نفربه مواد  مخدر وابسته شده اند ونه تنها زندگی خود آنها بلکه زندگی افراد مرتبط با آنها درشبکه های خانوادگی، اجتماعی وشغلی، به طورغیرمستقیم تحت تأثیر اعتیاد قرارگرفته است. موج مخرب اعتیاد ازفرد معتاد به شبکه های پیش گفته منتقل می شود وتقریباً تمام مردم ساکن درشهرو روستا رابه طور روزافزونی دراقصی نقاط کشور زیررخنه خود قرارمی دهد.  چه بخواهیم وچه نخواهیم این که جامعه ایران درگیردرمان پرهزینه، وقت گیر و دربسیاری ازموارد ناکام کننده اعتیاد است. مسأله درمان آنچنان انرژی ازمردم جهان برده وبرنامه های اجرایی راتحت تأثیرقرارداده است که توان چندانی برای پرداختن به برنامه های اجرایی راتحت تأثیر قرارداده است که توان چندانی برای پرداختن به برنامه های پیشگیرانه نمانده است. بی شک، پیشگیری می تواند، به عنوان یک راهبرد منطقی، کم هزینه ومؤثرمطرح شود. اما بایدتوجه داشت که برای اجرایی شدن برنامه های پیشگیرانه، بایستی بسیاری ازعوامل اجتماعی،  سیاسی،  اقتصادی،  آموزشی به طورهمسو و هماهنگ به کارگرفته شوند.  متأسفانه به نظرمی رسد ذهنهای برنامه ریز برای حل مسئله اعتیاد، علیرغم شعارهای مطرح شده، همچنان درگیرمسأله درمان مانده اند (بهادران وپورناصح، 1386).

    ویران گرایها حاصل ازآن زمینه سازسقوط بسیاری ازارزشها وهنجارهای فرهنگی واخلاقی شده وبدین ترتیب سلامت جامعه را بطور جدی به مخاطره می اندازد. وابستگی به مواد یا اعتیاد که اختلال روانی است این واژه که درتقسیم بندی های روانپزشکی سوء مصرف مواد تعریف شده است، دومین اختلال شایع روانی است (کاپلان و سادوک[1]، 2010).

    اعتیاد به مواد مخدر می تواند به عنوان توده های متراکم از نتایج منفی ناشی ازمصرف مواد تعریف شود که هرروزاین نتایج تشدید میشود. در دو و سه دهه اخیر، جهان با آمارهای تکان دهنده ای ازشیوه سوء مصرف مواد عمدتا درسطح جامعه وخصوصاً درجمعیت جوان ونوجوان مواجه شده است اثرمصرف این مواد هرماده 100 نفرجان خود را از دست می دهند وسن اعتیاد به مواد مخدرنسبت به چندسال گذشته حدود 10 سال کاهش یافته است. بررسی سن مراجعان به مراکز درمان معتادان نشان می دهد که سن شروع بها اعتیاد از 30 تا 35 سال درچندسال گذشته، به 20 تا 25 سال درسال 1382 رسیده است این مساله نشانگرآن است که اقدامات چندین ساله ما جواب نداده است مواد مخدرکه روزگاری تنها توسط کهنسالان استعمال می شد ونزد بسیاری ازمردم پدیده مذمومی بود. امروز بسیاری ازجوانان را گرفتارخود کرده است   (ممتازی، 1381).  از آنجایی که  نظریه های روان شناسی اعتقاد دارند که کیفیت زندگی پایین، افراد را مستعد اعتیاد می کند لذا بدین منظور هدف از این بررسی  میزان اثر بخشی آموزش مهارتهای مقابله ای و حل مساله اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان است.

     

    1- 2- بیان مسئله

    اعتیاد یک بیماری مزمن است که عوامل گوناگون زیست  شناختی، روان شناختی و اجتماعی در آن تاثیر دارند. ولع مصرف نقش مهمی را در پدیده بازگشت پس ازدرمان و  حفظ موقعیت مصرف و وابستگی به مواددارد. در فرایند درمان معتادان، پس از رسیدن به حالت پرهیز، میل شدیدی برای تجربه دوباره اثرات ماده روان گردان دیده می شود (ابرامز، 2000؛ به نقل از ناظمی، 1392). امروزه، نه تنها کشور ما، بلکه جامعه جهانی در معرض آثار سوء فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی بلای خانمانسوز اعتیاد قرار گرفته است. دامنه اثرات مخرب اعتیاد، به مواد مخدر آنچنان گسترده است که نه تنها برای فرد معتاد، بلکه برای اعضای خانواده، دوستان و همکاران، و به طور کلی برای جامعه عواقب وخیمی به دنبال دارد (چیریلو ، 2000؛ به نقل از دادفر، 1390). علیرغم تلاشهایی که در مورد سبب شناسی مصرف مواد صورت گرفته است، باید متذکر شد افرادی که دچار اعتیاد هستند در یک الگوی خاص روانی و اجتماعی قرار نمی گیرند بلکه این پدیده نتیجه ی تعامل عوامل مختلف و متعدد است از این رو هر یک از نظریه هایی که در این باره مطرح شدند تنها بخشی از این متغیرهای روانشناختی از اهمیت خاصی برخوردار است چرا که روانشناسان معتقدند تاثیر عوامل زیستی و اجتماعی باید از دریچه گرایش های روانی فرد به مصرف مواد بگذارد (نجفی و احمدی سلطانی،1390). متغیرهای تاثیر گذار برپدیدآیی، تداوم ودرمان اعتیاد متعدد ومتفاوت هستند. پژوهش های بالینی، چندین متغیر رابه منزله متغیرهای پیش بین در زمینه ی اعتیاد معرفی کرده اند (نیوکام وریچاردسون[2]، 2000).

    یکی از این متغیرها کیفیت زندگی است که بنا به تعریف سازمان جهانی بهداشت، درک افراد از موقعیت خود در زندگی از نظر فرهنگ سیستم ارزشی که کاملاً فردی بوده و برای دیگران قابل مشاهده نیست و برای درک افراد از جنبه های مختلف زندگی شان استوار است (بنمی[3] و همکاران،2000). کیفیت زندگی یک مفهوم چند بعدی[4]و پویا[5] است که با گذشت زمان و بسته به موقعیت تغییر می کند. کیفیت زندگی این افراد بواسطه بیماری از طریق تغییر در ارتباطات فردی و کاهش اشتیاق در برقراری ارتباطات اجتماعی تحت تاثیر قرار می گیرد. اساس حمایت اجتماعی ایجاد تعادل مثبت با سایرین است که به فرد احساس تعلق داشتن و افزایش اعتماد به نفس را هدیه می بخشد (رایسد و یاتس[6]، 2001؛ به نقل از آذر فر، 1392).

     یکی از ویژگی های شخصی دیگری که در بروز تنش، آسیب به کیفیت زندگی موثر است و به نظر می رسد نقش میانجی را در درک شدت تنش و سازش با آن ایفا می کند شیوه مقابله با تنیدگی است (کیم و همکاران،2003؛ به نقل از نوروزی، 1392). سبک مقابله ای را می توان فرآیند فعال و هدفمند پاسخ دهی به موقعیت های که دشوار یا تنیدگی زا ارزشیابی می شود تعریف کرد و سبک مقابله ای دو مولفه دارد. 1- هیجان مدار 2- مسئله مدار یا تکلیف مدار؛ منظور از سبک مقابله ای تکلیف محور یا مسئله محورو دیگر سبک مقابله هیجان مدار و یا اجتنابی می باشد. سبک مقابله ای تکلیف محور به رفتار و شناخت هایی اطلاق می شود که هدف آنها تغییر موقعیت یا تنیدگی زا است.  این سبک مقابله دو مولفه دارد. مولفه اول آماده سازی است که در آن جستجو اطلاعات و برنامه ریزی صورت می گیرد و مولفه دوم عمل دارد که حل مسئله و مقابله فعال صورت می گیرد و راهبردهای مانند جمع آوری سازمان دهی و باز تفسیر اطلاعات از راهبردهای این سبک است  (کاریو و هانیمن[7]،2005؛ به نقل ازنوروزی، 1392).  بخشی پور، علیلو و ایرانی (1387) طی پژوهشی که به مقایسه ویژگی های  شخصیتی و راهبردهای مقابله افراد معتاد و سالم پرداختند. نتایج  نشان دادند معتادان در مقایسه با افرا سالم  بیشتر از سبک های مقابله ای ناکارآمد شامل پرهیز درماندگی استفاده می کنند. همچنین عاشوری (1384) در پژوهشی درباره اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری بر روی افراد معتاد نشان داد که بین مصرف مواد و سبک مقابله ای افراد رابطه وجود دارد.

    تقریبا از دهه 1960 کاربرد واژه کیفیت زندگی، در زمینه توانبخشی رایج گردید و اخیرا رویکردهای مرتبط با حل مسئله بیماران، در توانبخشی استفاده شده است (دیجکرس[8]،2003؛ به نقل از بنی هاشمی، 1392).  به طور کلی حل مسئله به فرآیند شناختی- رفتاری – ابتکاری فرد اطلاق می­شود که به وسیله آن فرد می­خواهد راهبردهای موثر سازگارانه مقابله­ای برای مشکلات روز­مره را تعیین، کشف یا ابداع کند. به عبارت دیگر حل مسئله یک راهبرد مقابله­ای مهم است که توانایی و پیشرفت شخصی و اجتماعی را افزایش وتنیدگی و مشکلات روانی را کاهش می­دهد (دزوریلا[9]و شیدی[10]، 1992؛ به نقل از بنی هاشمی، 1392). سی یو و شک (2004، به نقل از آدینه، 1389) رابطه بین مهارتهای حل مسئله و شاخص های سلامتی بین فردی و خانوادگی را مورد بررسی قرار دادند یافته های آنها نشان داد که افراد دارای سطوح بالاتری از مهارتهای ح مسئله از سطوح بالای همدلی و سطوح پایین تنیدگی برخوردار بودند همچنین سطوح بالای حل مسئله با تمایل پایین و کیفیت زندگی خانوادگی بهتر ارتباط داشت. از این رو، سؤال اصلی این پژوهش آن است که آیا آموزش مهارت­های حل مسئله و راهبردهای مقابله ای باعث بهبود کیفیت زندگی معتادان  می­شود؟

  • فهرست و منابع پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل

    فهرست:

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1- 1- مقدمه. 2

    1- 2- بیان مسئله. 4

    1- 3- اهمیت و ضرورت انجام پژوهش... 6

    1- 4- اهداف پژوهش... 7

    1- 4- 1- هدف کلی.. 7

    1- 4- 2- اهداف جزئی.. 7

    1- 5- سوال پژوهش... 8

    1- 6- فرضیات تحقیق. 8

    1- 7- تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 8

    فصل دوم: ادبیات، مستندات، سابقه و پیشینه پژوهش

    2- 2- اعتیاد. 12

    2- 2- 1- تاریخچه اعتیاد و مواد مخدر. 12

    2- 2- 2- ایران، مواد مخدر و اعتیاد. 13

    2- 2- 3- تعاریف سوء مصرف مواد. 14

    2- 2- 4- تعاریف اعتیاد، وابستگی دارویی.. 14

    2- 2- 5- تعاریف مواد مخدر. 15

    2- 2- 6- همه گیر شناسی.. 16

    2- 2- 8- عوامل مرتبط با سوء مصرف مواد. 17

    2- 2- 9- پیشگیری در مقابل سوء مصرف مواد مخدر. 18

    2- 2- 10- مهارتهای زندگی در برخورد با سوء مصرف مواد. 19

    2- 2-11- روانشناسی اعتیاد. 19

    2- 2-12- نظریه های روان شناختی مربوط به سبب شناسی سوء مصرف مواد مخدر. 22

    2-2-13- نظریه های آسیب شناسی و انحرافات اجتماعی.. 23

    2- 2-14- نظریه های پزشکی.. 23

    2- 2- 15- نظریه های روان تحلیل گری.. 24

    2- 2- 16- نظریه های رفتاری نگر. 24

    2- 2- 17- مدل شناختی – رفتاری مارلات.. 26

    2- 2- 18- مدل فشار اجتماعی.. 27

    2-3- کیفیت زندگی.. 28

    2-3-6- ابعاد کیفیت زندگی.. 38

    2-3-7- عوامل تعیین کننده ی کیفیت زندگی.. 41

    2-3-8- کیفیت زندگی و شخصیت فرد. 42

    2-3-9- شیوه های بهبود کیفیت زندگی.. 42

    2-5- حل مساله اجتماعی.. 56

    2-5-1- مدل نظری حل مسئله اجتماعی.. 57

    2-5-2- عوامل تاثیر گذاردر مساله اجتماعی.. 58

    2-3-3- مبانی نظری کنترل مسئله محور. 59

    2-5-4- الگوهای حل مساله. 60

    2-5-5- آموزش حل مسئله. 61

    2-5-6- واحدهای آموزشی در حل مسئله / پیش گیری از بازگشت.. 62

    2-5-7- چطورمی توانیم به حالتی برسیم که بتوانیم مسائل راحل کنیم؟. 63

    2-5-8- ابزار وروش های حل مسئله. 63

    2-5-9- حل مسائل برای رفع علل افسردگی.. 64

    2-5-10- رسیدن به خلق مناسب برای حل مسئله. 65

    2-5-11- حل مسئله وپیشگیری از بازگشت.. 65

    2-5-12- بافت رشدی در گستره عمر وروابط آن باحل مساله اجتماعی.. 65

    2-5-13- نژاد ورابطه آن با حل مساله اجتماعی.. 66

    2-5-14- حل مسئله وسوء مصرف مواد. 66

    2-5-15- فرایند کنترل مسئله محور. 67

    2-5-16- شناسایی وانتخاب یک مسئله. 68

    2-5-17-تحلیل مسئله شناسایی شده وپاسخ به یک پرسش اساسی.. 68

    2-5-18-تعیین واجرای راهکارها 68

    2-5-19-ارزیابی طرح. 69

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- مقدمه. 79

    3- 2- روش پژوهش... 79

    3- 3- جامعه آماری.. 79

    3- 4- حجم نمونه و روش نمونه گیری.. 79

    3- 5- ابزارهای پژوهش... 79

    3- 7- روش‌ تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 83

    فصل چهارم:  تجزیه و تحلیل داده ها و بیان نتایج حاصل از آن

    4-2- یافته های جمعیت شناختی.. 85

    5-3- آمار توصیفی.. 85

    4- 4- آمار استنباطی.. 85

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5- 1- مقدمه. 86

    5- 2- بحث ونتیجه گیری.. 87

    5- 4- محدودیتها 87

    5- 5- پیشنهادات.. 87

    5- 5- 1- پیشنهادات پژوهشی.. 87

    5- 5- 2- پیشنهادات کاربردی.. 87

    فهرست منابع. 88

    منابع فارسی.. 88

    منابع انگلیسی.. 92

    پیوست ها 94

    پرسشنامه کیفیت زندگی (۳۶ – SF) 95

    چکیده 99

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی

      - ابوالقاسمی، عباس؛ احمدی، محسن و کیامرثی، آذر. (1386). بررسی ارتباط فراشناخت وکمالگرایی با پیامدهای روانشناختی درافراد معتاد به مواد مخدر. فصلنامه علوم رفتاری. دوره 5، شماره 2، ص73- 79 .

    - امین، کوروش و امینی، داریوش. (1381). گامی فراسوی روانشناختی سوء مصرف موادافیونی. تهران، انتشارات عابد.

    - الله وردی پور، حمید. (1385). بررسی وضعیت سوء مصرف مواد مخدردردانش آموزان وتلفیق عامل خودکنترلی درمدلEPPN.. فصلنامه اعتیاد پژوهی، دوره دوم، شماره 2، ص52- 65 .

    - آتشین، شعله. (1380). ما. اعتیاد، جامعه. جلداول، تهران، انتشارات موسسه فرهنگی گوهرمنظوم.

    - آذر، ماهیار و نوحی، سیما. (1387). دایره المعارف اعتیادو مواد مخدر. تهران، انتشارات ارجمند.

    - آدینه، گلی. (1389). مقایسه اثر بخشی دو روش حل مسئله اجتماعی و مهارتهای زندگی بر نیمرخ روانی زنان شاهد شهرستان خلخال. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - آذر فر، زهرا. (1392). ارتباط آسیب های هیجانی و شناختی با کیفیت زندگی در بیماران کرونر قلبی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل.

    - بخشی پور، عباس؛ علیلو، مجید و ایرانی، سجاد. (1387). مقایسه ویژگی ها و اختلال شخصیت و راهبردهای مقابله ای افراد خود معرف و گروه بهنجار. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال چهاردهم، شماره 289-297.

    - بنی هاشمی، ربابه. (1392). اثربخشی آموزش مهارت­های حل­مسأله و تصمیم­گیری بر بهبود پویایی ارتباطی و انعطاف­پذیری زنان دارای کارکرد ارتباطی ضعیف. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل.

    - براتی، مجید؛ اله‌وردی‌پور، حمید؛ معینی، بابک؛ فرهادی، عبدا...؛ محجوب، حسین و جلیلیان، فرزاد .(1390). اثربخشی آموزش مهارت‌های حل مسأله بر کنترل رفتاری درک شده امتناع از سوء مصرف مواد محرک در بین دانشجویان. فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، سال دهم، شماره 32. ص: 93-81.

    - باقری یزدی، سیدعباس و بوالهدی، جعفر. (1384). متن آموزش پیشگیری ودرمان وسوء مصرف موادبرای کارکنان ومربیان آموزشی به ورزی. فصلنامه اعتیاد پژوهی،  دوره اول، شماره 3، ص 30-23.

    - بهادران، کاوه و پورناصح، مهرانگیر. (1386). آرامش در ژرفا راهنما پیشگیری ازبازگشت اعتیاد. تهران، انتشارات مهرکاویان.

    - حاجلی، علی. (1384). نگرش ایرانیان به مصرف موادمخدر. تهران، انتشارات، یافته های پیمایش درکشور، موسسه مطالعات وتحقیقات موادمخدر.

    - حسینی، حاجی بکنده، سیداحمد؛ جعفری ، فاطمه و زر، عبدالصالح. (1387). عوامل مرتبط درعودبیماری. فصلنامه علمی پژوهشی علوم اجتماعی، دوره دوم ، شماره 410، ص 70.

    - حقی، عظیمه. (1389). بررسی مقایسه ای عملکرداجرایی معتادان مبتلابه اختلال بیش فعالی کمبودتوجه وغیرمبتلابه اختلال پیش فعالی وکمبودتوجه. پایان نامه کارشناسی ارشد،  رشته روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - دادفر، صدیف. (1390). اثر بخشی آموزش حل مساله اجتماعی بر خود کنترلی، خود کارآمدی  وتکانشوری دانش آموزان دارای استعداد اعتیاد. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - دلاور، علی. (1391). مبانی نظری وعملی در علوم انسانی واجتماعی. تهران، انتشارات رشد.

     - دهخدا، دکترعلی اکبر. (1345). لغت نامه. تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سیروس، جلد 43.

    - راد، الهام؛ رستمی، رضا و رحیمی نژاد، علی . (1388). بررسی بیش بین اثراسترس ادراک شده وسبک های مقابله ای برمیزان ولع مصرف مواد دربین افرادتحت درمان نگهدارنده بامتادون. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه تهران.

    - رحیمی موقر، آفرین. (1375). پیشگیری اولیه ازاعتیاد. تهران، انتشارات  سازمان بهزیستی کشور..

    - راستگو، شهریار. (1392). مقایسه مهارتهای ارتباطی، سازگاری اجتماعی و خود پنداره افراد معتاد و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی بالینی.

    - رفاهی، ژاله. (1387). مطالعه ملاک­های همسرگزینی و رابطه این ملاکها با عملکرد خانواده به منظور ارائه مدلی برای ارزیابی خانواده. پایان­نامه دکتری مشاوره، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.

    - حسینی، سیداحمد؛ جاجی بکنده ؛ جعفری، فاطمه و زر، عبدالصالح .(1387). عوامل مرتبط در عود بیماری روانی. فصلنامه ی علمی پژوهشی علوم اجتماعی، شماره 41، ص: 70.

    - سیف، علی اکبر. (1387). روان شناسی پرورشی نوین. تهران، انتشارت دوران، ویرایش ششم.

    - شهرآرای، مهرناز. (1385). نظریه پژوهشها وکاربردها. ترجمه یوهان، پنتریچ و ارتین، شانگ. (2002). تهران، انتشارات  ارجمند .

    - طیبی، گلثوم. (1390). مقایسه خود تنظیمی، کنترل عاطفی و محرومیت اجتماعی در معتادین به مواد مخدر و داروهای روان گردان و افراد بهنجار، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روان شناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    - عاشوری، احمد. (1384). بررسی اثر بخشی درمان شناختی- رفتاری گروهی در بهبود مهارتهای مقابله ای و پیش گیری از عود بیماران وابسته به مواد. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه شیراز.

    - کردمیررزا، عزت الله ؛ آنلو، حسین؛ اسکندری، حسین. (1382). آزمون آمادگی اعتیاد به منظور شناسایی افراد و مستعد سوء مصرف مواد در بین دانشجویان دانشگاه تهران. فصلنامه اعتیاد پژوهشی، سال اول، شماره 2، بهار83 ، ص 80- 47.

    - کاپلان و سادوک. (2003). خلاصه روان پزشکی، در علوم رفتاری، ترجمه نصرت الله پورافکاری. (1386). تبریز، انتشارات شهر آب.

    - کاپلان و سادوک. (2010). دستنامه روان پزشکی بالینی، بامقدمه سید احمد جلیلی. ترجمه محسن ارجمند، دکتر فرزین رضایی، نادیا فغانی. (1390).  تهران، انتشارات ارجمند.

    - گیدنز، آنتونس. (2002). جامعه شناسی. ترجمه منوچهر صبوری.(1384). تهران، انتشارات نی.

    - محمدی، یحیی. (1386). آسیب شناسی روانی (تالیف سلیگمن و روز نهان). جلد دوم، تهران، انتشارت ارسباران.

    - مهری، جواد و کرمانشاهی، محمد. (1384).  سوغات مرگ. چاپ اول، تهران، انتشارات آیین دانش.

    - ممتازی، سعید. (1381). خانواده و اعتیاد. زنجان، انتشارات مهدیس.

    - محمدیه، علی فرج. (1387). بررسی تاثیر آموزشمهارتهای مقابله ای بر سازگاری و رضایت مندی زناشویی بانوان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان نمین. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

    -محمدی، فرحناز؛ طاهریان، اکرم؛ حسینی، محمدعلی و  رهگذر، مهدی. (1385).  بررسی تاثیر اجرای توانبخشی قلبی در منزل بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته قلبی رهگذر  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی. دوره7، شماره3، ص11-19.

    - نوروزی، عادل. (1392). مقایسه کیفیت زندگی و سبک مقابله ای بین والدین دارای فرزندان معلول جسمی - حرکتی ، ذهنی و سالم. پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل.

    - نجفی، محمد؛ سلطانی، طهور و احمدی، محسن. (1390). مقایسه باورهای فراشناختی و تحمل ابهام در افراد معتاد و سیگاری وعادی. مجله روان شناسی بالینی. سال سوم، شماره 4، ص: 59-60.

    - نریمانی، محمد و صادقیه اهری، سعید .(1383). عود اعتیاد و شیوهای مقابله با آن. ناشر: اداره کل فرهنک ارشاد اسلامی استان اردبیل.

    - ناظمی، عالیه. (1392). نقش عدم تحمل ابهام،کمال گرایی، خودتنظیمی درپیش بینی سوءمصرف مواد درمعتادان شهراردبیل.  پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات اردبیل.

    - نریمانی، محمد و صادقیه اهری، سعید. (1383). عود اعتیاد و شیوه های مقابله با آن . اردبیل، انتشارات ، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل.

    - نادری، شهرام؛ بیتازاده، محمد؛ صفائیان، سعید و پیوندی، علی اصغر. (1387). درس نامه جامع درمان اعتیاد، وابستگی به انواع مواد و درمان های دارویی و غیر دارویی آنها. تهران، انتشارات ستاد مبارزه با مواد مخدر.

    - هژیر، فرهاد. (1376). بررسی رابطه اختلال های شخصیت ضد اجتماعی و مرزی با اعتیاد به مواد مخدر (شیره- رتیاک- هرویین) در مردان 18 تا 35 ساله کرمانشاهی. پایان نامه کارشنانسی ارشد رشته روانشناسی بالینی.، دانشگاه تهران.

    - ابراهیمی، امراله؛ برکتین، مجید؛ نجفی، محمد رضا؛ صالح زاده، مریم و مرآثی، محمد رضا. (1390). آماده سازی و بررسی اعتبار و پایایی نسخه فارسی پرسش نامه کیفیت زندگی در صرع. مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، سال 17، شماره 7، ص 43-35.

    - دهیاری، طاهره؛ حیدرنیا، علیرضا؛ رمضان خانی، علی؛ صادقیان، سعید؛ غفرانی پور، فضل اله؛ بابایی روچی، غلام رضا و اعتمادی، ثریا. (1386). تأثیر آموزش تنش زدایی تدریجی عضلانی بر اضطراب و کیفیت زندگی بیماران مضطرب پس از جراحی بای پس عروق کرونر. دانشگاه تربیت مدرس تهران، فصلنامه علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، شماره 50، ص 205.

    - ریو، جان مارشال.(1998). انگیزش و هیجان. ترجمه یحیی سید محمدی. (۱۳۸۶). تهران، انتشارات ویرایش.

    - رخشنده رو، سکینه و غفاری، محتشم. (1382). کیفیت زندگی. فصلنامه آموزش دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی بقیه اله اعظم(عج)، دوره4، شماره11و12، ص 6-24.

    - طیبی، سید جمال و گوهری، محمود رضا. (1387). رابطه کیفیت زندگی با سلامت فکری و میزان بهره­وری مدیریت. فصلنامه علمی-پژوهشی مدیریت سلامت، شماره 3، ص 23.

    - غلامعلیان، فهیمه؛ احمدی، سیداحمد و باغبان، ایران. (1386). کیفیت زندگی زناشویی. فصلنامه تازه های رواندرمانی، سال 13، شماره 50 و49، ص 42.

    - کاویانی، حسین؛ حاتمی، ندا و شفیع آبادی، عبداله. (1387). اثر شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسرده(غیر بالینی). مجله تازه های علوم شناختی، شماره 21، ص 65.

    - کریمی وکیل، علیرضا. (1391). رابطۀ کیفیت زندگی و جهت گیری مذهبی با اضطراب مرگ. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی،  دانشگاه علامه طباطبایی(ره) تهران.

    - محمدی، فرحناز؛ طاهریان، اکرم؛ حسینی، محمدعلی و  رهگذر، مهدی. (1385).  بررسی تاثیر اجرای توانبخشی قلبی در منزل بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته قلبی رهگذر  دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، دوره7، شماره3، ص11-19.

    - میر کمالی، سید محمد و نارنجی ثانی، فاطمه. (1387). بررسی رابطه کیفیت زندگی شغلی و رضایت بین اعضای هیئت علمی دانشگاه شریف، فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره 48، ص52.

    - نجات، سحرناز؛ منتظری، علی؛ هلاکوئی نائینی، کوروش؛ محمد، کاظم و مجدزاده، سیدرضا.(1385). استانداردسازی پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان جهانی بهداشت (WHOQOL-BREF). ترجمه و روان سنجی گونه ایرانی. مجله دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی. دوره4، شماره4، ص 12-1.

    - یوسفی، علیرضا؛ نوری، ابوالقاسم و کامکار، نسرین. (1385). بررسی کیفیت زندگی بیماران تالاسمی ماژور و خانواده آنها. مجله دانش و پژوهش در روان شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان، شماره 27و28. ص152.

     

    منابع انگلیسی

    -Bonomi, A.E., Patrick, D.L., Bushnell, D.M., & Martin, M. (2000). Validation of the United States’ version of the World Health Organization Quality of Life (WHOQOL) instrument. Journal of Clin Epidemiol. 2000.53(1): 19-23.

    - Shure, M. B. (2001). I can problem solve: An interpersonal cognitive problem- solving  program (2nd ed.). Champaign, IL: Research Press

    -Soldz, S., & Vaillant,  G.E. (2009). The being five Personality traity  and the life course: A 45-year longitudinal study. Journal of Researh in Personlity, 33, 208-232.

    -Claridge, G., & Davis, C. (2009). What thy use of neuroticsm? Personality and Individual Differeces, 31, 383-400.

    - Mcmurran s.A., Hinson, R.E., & Wall, A.M. (1998). Alcohol outcome expectancies and coping styles as predictors of alcohol use in young adults. Journal of Addictive Behaviors 23, 17-22.

    - Nezu, A. M., Nezu, C. M., & Lombardo, E. (2004). Cognitive-behavioral case formulation and treatment design a problem-solving approach. New York: Springer Publishing Company, Inc.

    - Wang, & Ruhe. (2007).  A formal decision is a Cartesian product between a set of possible alternatives and a set of given strategies. Whenever any of the sets is empty, there is no rational decision.

    -Kariv, D,Heiman, T. (2005). Task- oriented versus emotion- oriented  coping strategies: The case of college students. Colleg students Journal  39, 72-84.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, رساله در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, پایان نامه در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, تحقیق در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, مقاله در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه اثر بخشی آموزش مهارت های مقابله ای و حل مسالۀ اجتماعی بر کیفیت زندگی معتادان شهر اردبیل
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت