روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388

تعداد صفحات: 74 فرمت فایل: word - PowerPoint کد فایل: 1434
سال: 1388 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۲۱,۶۰۰ تومان
قیمت: ۱۸,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388

    مقدمه

    بیان مسأله

    اهمیت و ارزش و ضرورت مسأله

    اهداف و مقاصد تحقیق

    سئوالات و فرضیات تحقیق

    متغیر های تحقیق

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات

    مقدمه

    شاید واژه هایی نظیر کارآفرینی و کارآفرینان برای آحاد عمومی جامعه ما واژه هایی غریب و انحصاری و تخصّصی تلّقی گردد و مفهوم و معانی آن با زمینه های ایجاد و توسعه کار و بسط و گسترش استعدادهای بالقوّه و نیز ایجاد بسترها و پتانسیل های مختلف ایجاد کار و حرفه و شغل و فعالیّت و تولید و تلاش و خدمات و غیره همخوانی ندارد . در صورتیکه اتفاقاً کارآفرینی یعنی همه ی موارد ذکر شده ، و علت غربت و ناآشنایی واژه کارآفرینی و کارآفرین در جامعه ما جدید بودن و تازگی اصطلاح در نظام های اقتصادی و تولیدی و زمینه های اشتغال و کار و خدمات و غیره است .

    به هر حال کارآفرینی و خلاقیّت های ایجاد اشتغال و ابتکارات خلّاق در صنایع و صنعت و کشاورزی و خدمات و تلاش و مدیریّت های خلاق استفاده از امکانات و زمینه ها و استقرار صنایع و کارگاه های تولید در اماکن و موقعیّت های مستعد و ایجاد بسترهای لازم تولید کار و فعالیّت صرف نظر از افراد و اشخاص خاص همه و همه کارآفرینی هستند . امّا اگر جامعه شرایط پیوسته و لازم جهت تحقّق افکار و اندیشه های رایج و فعّال کارآفرینی را در بخش های مختلف فراهم نماید از مبانی و اصول علمی تحقیقی کارآفرینی و توسعه و توانش تولید و توسعه نیز که متضمّن نظام های اقتصادی است ، نیز بهره جسته ایم .

    کار آفرینی یک فلسفه است ، کارآفرینی یک نگاه و ایده است ، کارآفرینی جرأت ورزی و اعتماد داشتن به امکانات است . کارآفرینی رسک کم خطر و پشتیبانی شونده از سوی نظام و جامعه است ، کارآفرینی طرح است . کارآفرینی تولید است ، کارآفرینی خدمات است ، کارآفرینی صنعت و درآمد است و کارآفرینی ایجاد بنگاه و مراکز کار و مطالعه و تحقیق و تولید است .

    با این مقدّمه کوتاه درصددیم که روحیّات و صفات و ویژگی های دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی را با افراد و گروه های کارآفرینان بخش های مختلف را مقایسه و ارزیابی نماییم و به بررسی کیفیّت و چگونگی تشابهات و تفاوت های منظر و نگاه و نیز میزان کارآفرینی هر دو بخش را به نقد و بررسی بگذاریم . که اصولاً فارغ التحصیلان رشته های اقتصاد کشاورزی چگونه و با چه ابزارهایی و در چه سطحی و با چه امکانات و پشتوانه هایی می توانند کار و اشتغال بیافرینند و جایگاه آن ها در کنار کارآفرینان دیگر مثل بخش خصوصی و بخش تعاونی در تولید کارگاه های کوچک و بزرگ و متوسّط در چه جایگاهی قرار دارد . و در زمینه های تولید کارآفرینی در بخش اقتصاد کشاورزی چه تفاوت ها و تشابهاتی با بخش های دیگر و اصولاً چه ارتباطی با زمینه های دیگر دارد و در نهایت مقایسه روحیّات و ویژگی های دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی با کارآفرینان را در ابعاد مختلف تولید و توزیع و خدمات و شخصیتی بررسی کرده ایم .

    بیان مسأله

    چون کارآفرینی و کارآفرین بطور مستقیم و غیر مستقیم با بخش تولید و توزیع و نیز خدمات و بازرگانی و صنعت و کشاورزی و بنگاه های اداری و تفریحی و هنری دارد . لازم است ، زمینه های کارآفرینی و کارآفرین نیز تبیین و تعریف گردد.

    زمینه های کار آفرینی شامل :

    صنعت و بخش های مختلف صنعتی اعم از خصوصی و تعاونی و دولتی

    کشاورزی شامل کشاورزی خرد و کلان و دولتی و غیردولتی همراه با ادوات لازم در تولید و توزیع تولبدات و خدمات کشاورزی

    خدمات و بخش های مختلف و پراکنده و گسترده اداری

    کارآفرین و کارآفرینان در بخش های مختلف ذکر شده صرف نظر از جنس و مدرک و تخصّص و سواد و معلومات و اقلیّت ها و اقوام و ... در طول دهه های اخیر با اقدام و ایجاد زمینه های لازم در ایجاد و تأسیس طرح های اقتصادی و ایجاد بنگاه های تولیدی و کارگاه های کوچک و بزرگ به موازات   فناوری های علمی و صنعتی و فرآیندهای توسعه و رشد و تعالی نظام های اقتصادی و تولیدی و صنعتی و خدماتی چهره و نمای متحوّل نظام های شهری و تولیدی را خلق و بوجود آورده اند .

    بر این اساس نقش کارکردی کارآفرینان در تئوریهای اقتصادی به مفاهیم و اصطلاحات خاصّی تعبیر  می

    شود .

    چنانچه ملاحظه می شود :

    کارآفرینی در جهان حتّی در منظر صاحب نظران مکاتب مختلف دارای معانی و مفاهیم مختلف است .            و از دلالی و واسطه گری تا مدیریت و هماهنگی و مالکیت و خلاق و نوآوری گسترده شده است . بر این اساس می توان بین کارآفرینی در دانشجویان اقتصاد کشاورزی و کارآفرینان دیگر در ابهر را نیز تمیز و تشخیص داد .

    در جدول گذشته کارکردهای دیدگاهی به کارآفرینی جهت عمق بخشیدن اطلاعات به خوانند ذکر گردید امّا در رویکرد های این اصطلاح نیز تفاوت ها و تضادهایی از نظر صاحب نظران به چشم می خورد .

    مک کله لند محقق و کارشناس 1963 کارآفرینی را توفیق طلبی می داند .

    روتر 1964 در تحقیقات خود کارآفرینی را مرکز کنترل داخلی می داند .

    لایلز – بروکهاوس 1980 کارآفرینی را پذیرش مخاطره های معتدل می داند .

    باومن واسکایر 1982 کارآفرینی را تحمّل ابهام می داند .

    جاکوبووتیز 1982 کارآفرینی را استقلال طلبی می داند .

    و بالاخره سکستون 1982 کارآفرینی را متعهد ، با انگیزه ، پرانرژی می داند .

    از مفاهیم و واژه های تبیین شده می توان نتیجه گرفت که بین کار آفرینی و غیرکارآفرینی نیز تفاوت هایی وجود دارد . (1)

    کارآفرینی به دنبال استقلال و غیرکارآفرین به دنبال وابستگی است .

    کارآفرین به دنبال ثروت و غیرکارآفرین به دنبال امرار معاش است .

    کارآفرین به دنبال فرصت و غیرکارآفرین مخالف مخاطره است .

    کارآفرینبه مبتکر است و غیرکارآفرین غیرمبتکر است .

    کارآفرین به دنبال معاملات است و غیرکارآفرین مخالف معامله است .

    کارآفرین قبول مخاطرات و غیرکارآفرین مخالف مخاطرات است .

    کارآفرین درک مستقیم یا آنی از موضوع و غیرکارآفرین درصدد تحلیل است .

    ( محمود احمدپور داریانی ، کارآفرینی ، پردیس ، 1386 چاپ هفتم ، ص29 )

     

    با توجه به موارد و مدمات ذکر شده و تعاریف و مفاهیمی که از واژه و اصطلاح کارآفرینی و نیز رویکرد و کارکرد هایی که از مفهوم کارآفرینی از سال های 1980 تا به امروز در جهات و ایران وجود دارد .

    به مسئله و موضوع اصلی در بیان مسأله بر می گردیم که :

    چه تفاوت ها و تمایز هایی بین کارآفرینان دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی و کارآفرینان در سطح شهر ابهر در سال 1388 وجود دارد ، چه چیزهایی است ؟

    آیا کارآفرینی در میان دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی جنبه تعهّدی و معامله ای و تولیدی و اشتغالی و ابتکاری و نوآوری و سایر جنبه های مثبت کارآفرینی را دارد ؟

    آیا کارآفرینان سطح شهر ابهر در سال 1388 در زمینه های سطوح مختلف رویکرد ها و کارکردهایی همانند دانشجویان رشته اقتصادی کشاورزی شهر ابهر را دارند ؟

    اصولاً چه تفاوت ها و تمایز هایی در ویژگی های شخصیّتی از منظر کارآفرینی در میان دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی و نیز کارآفرینان دیگر در سطح شهر ابهر وجود دارد ؟

    اهمیّت و ضرورت مسأله

    معمولاً اهمیّت و ضرورت هر مسئله ای به اندازه ارزش و جایگاه و نقش و تأثیر آن موضوع یا پدیده    تلقّی   می کنند .

    کارآفرینی از هر نوع ، کارآفرینی با هر سطح ، کارآفرینی با هر وسعت و اندازه کارآفرینی از هر حیث و بعد تولیدی و صنعتی و خدماتی و اداری و فرهنگی و ... از آن جا که باعث گردش بازار کار و عرضه و تقاضا و امور بازرگانی و تنوّع و تسریع امور مالی و پویایی و احیای تولید و توزیع و نیز بهره وری ارزش های اقتصادی در همه ی ابعاد و باعث ایجاد اشتغال و کار و حرفه و خدمات بصورت موقّت و دائمی و مستمر و پیوسته هر چند با انگیزه سود و ثروت مالی و حتّی با هدف کسب سود فراوان و درآمد های سرسام آور در درجه ی اول از آن جا که در دنیای پیچیده امروزی و در دنیای متلاطم امروزی که کار و شغل و حرفه و اشتغال جوانان در آینده خانوادگی و سلامتی و ازدواج و تحصیل آنان به شدت تأثیر دارد . کارآفرینی و تبعات و اثرات ناشی از کارآفرینی با هر رویکرد و کارکردی بسیار ارزشمند و عزیز و با اهمیّت است و دارای اهمیّت و ضرورت و جایگاه بسیار بالایی است .

     

    اهمیّت و ضرورت کار آفرینی از چند نظر و جنبه اهمیّت دارد .

    الف : فی النفسه تولید کار و حرفه . خدمات و گردش کار و انرژی می کند .

    ب : در اثر و سایه فعالیت و تلاش کار آفرینی ثروت و تولید و خدمت و توزیع و مبادله کالاها و گردش خدمات مختلف اداری و کاری و بازرگانی و اداری افزایش می یابد .

    ج : کار آفرینی مکمل سه بخش اقتصادی در ایران (خصوصی ، تعاونی ، دولتی ) می باشد و کار آفرینی در سه بخش کار آیی و بهره وری تولید می کند .

    د : کار آفرینی مانع و مسدمد کننده بیکاری و به تبع آن کاهش آسیب های اجتماعی و خطرات ناشی از گرایش جوانان به اعتیاد و قمار و فحاشی و ابطالی گری است .

    ه : کار آفرینی اگر توسعه و گردش یابد ، جنبه های نسبتاً منفی آن که جنبه سود شخصی و منفعت آنی و ... است به سنّت تولید و هماهنگی و  مدیریت و خلاقیت ها و نو آوری ها تبدیل می شود .

    و : کار آفرینی و کار آفرین چون تولید کننده و مکمل و فراگیرنده و تکمیل کننده نقاط نقصان وضعف تولید و توزیع و گردش کار و امور اداری و ... می باشد . در صورت اصلاح و جهت دادن به رویکرد های علمی و تولیدی و صنعتی و کشاورزی و اداری حیات بخش و سازنده خواهد بود .

    اهداف و مقاصد تحقیق :

    هدف و مقصود عمده تحقیق حاضر جدا از موضوع تحقیق نیست . که عبارت است از :

    - شناخت و تبیین روحیه کار آفرینی در بین دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی شهر ابهر

    شناخت و تبیین روحیه و ویژگی کا ر آفرینی در کار آفرینان سطح شهر ابهر

    - مقایسه این ویژگی ها و خصوصیات رفتاری در دو بخش ذکر شده

    هدف های فرعی این تحقیق عبارتند از :

    - رویکردهای کار آفرینی کار آفرینان دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی ابهر چه چیزهایی است

    - رویکردهای کارآفرینی کارآفرینان در سطح ابهر شامل چه مواردی است .

    -بطور کلی شناخت و تبیین رویکرد ها و کار کرد ها و ویژگی های کار آفرینی در دو گروه دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی با کار آفرینان سطح شهر ابهر می باشد .

    و این مقایسه از طریق مصاحبه و تنظیم پرسشنامه و مشاهده رفتارها و طبقه بندی آنها گزارش شده است . 

  • فهرست و منابع روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388

    فهرست:

     

    مقدّمه

    بیان مسأله

    اهمیت و ضرورت مسأله

    اهداف و مقاصد تحقیق

    سئوالات و فرضیه های تحقیق

    متغیرهای تحقیق

    تعاریف واژه ها و اصطلاحات

    ادبیات تحقیق ( مبانی نظری و تئوریک )

    سیر تاریخی مفهوم کارآفرینی

    رضایت شخصی و استقلال طلبی در کارآفرینی

    کارآفرینی و رشد اقتصادی

    رابطه ی توسعه پایدار و کارآفرینی

    مدیریت یا کارآفرینی

    سیر تکاملی کارآفرینی در نظریه های اقتصادی

    تفاوت کارکردهای کارآفرین سازمانی با کارآفرین مستقل

    کارآفرینان اقتصاد کشاورزی

    کارآفرینان آزاد در ابهر

    کارآفرینی دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی در ابهر

    زمینه ها و عوامل کارآفرینی

    امکان کارآفرینی

    انواع کارآفرینی

    روش تحقیق

    جامعه

    حجم نمونه

    ابزار گردآوری اطلاعات

    روش گردآوری اطلاعات

    روش آماری

     

    تجزیه و تحلیل یافته ها

    جدول فراوانی پاسخ ها در 13 سئوال 5 گزینه ای مربوط به 200 نفر

    مقایسه کارآفرینی دانشجویان رشته اقتصاد کشاورزی با کارآفرینان ابهر

    توضیح تفاوت ها

    مقایسه کلی تفاوت ها در دو گروه کارآفرین

    اطلاعات عمومی کارآفرینان و نمودارهای مرتبط با هر دو گروه

    نمودار های  کلی دو گروه در جمع گزینه های پرسشنامه ها جهت مقایسه

    محاسبه میانگین در هر دو گروه

    عملیات 2×1 فی دو یا کای دو

    محاسبه T استیودنت یا Test =T

    نتیجه گیری

    محدودیت ها و مشکلات تحقیق

    پیشنهادات

    منابع و مآخذ

    ضمائم و پیوست ها

     

    .

    منبع:

    ندارد.

پروپوزال در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, گزارش سمینار در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, تز دکترا در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, رساله در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, پایان نامه در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, تحقیق در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, مقاله در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, پروژه دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, تحقیق دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, مقاله دانشجویی در مورد روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388, پروژه دانشجویی درباره روش تحقیق بررسی روحیات کار افرینی در بین دانشجویان رشته ی اقتصاد کشاورزی واحد ابهر و مقایسه ان با کار افرینان شهرستان ابهر در سال 1388
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت