پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران

تعداد صفحات: 84 فرمت فایل: word کد فایل: 1413
سال: 1388 مقطع: کارشناسی دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران

    پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسى رشته مشاوره عمومى

    چکیده

    بزهکاری کودکان و نوجوانان از مسائل و مشکلات اجتماعی پیچیده دنیای امروز است جامعه شناسان و روان شناسان اجتماعی علل پیدایش نابهنجاریهای کودکان و نوجوانان را از دیدگاههای مختلف بررسی کرده اند .

    بعضی به عامل روانی توجه بیشتری معطوف داشته اند این گروه نابهنجاری را حاصل احساس حقارت و یا نوعی خود آزاری می دانند . عده ای از صاحب نظران علت پیدایش بزهکاری نوجوانان و جوانان را در عوامل اجتماعی دانسته اند و می گویند برای بررسی علل پیدایش نابهنجاری قبل از هر چیز باید محیط اجتماعی و سیستم اجتماعی را مورد مطالعه قرار داد .

    از این دیدگاه پدر و مادر ناتوان  و یا بزهکار و یا محیط ناسالم برای رشد شخصیت و استعدادهای ناشی از سیستم اجتماعی است خانواده کانون و هسته اصلی تشکل اجتماعی بوده که زیر بنای جامعه بزرگتری می باشد و هنجارها و ارزشهای حاکم بر آن بر تک تک افراد آن تأثیر قطعی دارد .

    الگوی رشد شخصیت کودکان ابتدا در چارچوبی از ارتباطات با والدینش شکل می گیرد بنابراین برای شناخت علل بزهکاری و نابهنجاری نوجوانان و جوانان و بازسازی آنها باید پیش از پیش به فضای خانواده توجه نمود .

    سطح تحقیق حاضر در سطح علی مقایسه ای می باشد . ضمن آنکه از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای استفاده شده و جامعه آماری مطالعه حاضر را نیز نوجوانان و جوانان کانون اصلاح و تربیت تهران تشکیل می دهند که 300 نفر می باشند و از بین آنها 50 نفر انتخاب گردیدند و همچنین کلیه دانش آموزان ( دبیرستان عموئیان ) که تعداد کل دانش آموزان 200 نفر می باشند و 50 نفر از بین آنها انتخاب گردید .

    از طرفی داده ها و اطلاعات لازم نیز از طریق مصاحبه و ابراز پرسشنامه (FAD) جمع آوری گردیدند و جهت تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه از دو نوع آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده گردیده است .

    نتایج حاصل نشان داد که تمام فرضیات تحقیق رد شده است  و رابطه معنی داری بین متغیرهای مستقل حل مشکل ، ارتباط ، نقش ها ، واکنش های عاطفی ، مشارکت عاطفی ، کنترل رفتار و عملکرد کلی با بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان وجود دارد .

    مقدمه :

    خانواده یک نظام اجتماعی و طبیعی است ، چون خانواده اساسی ترین نهاد اجتماعی است که اولین رکن رشد و پرورش بشمار می رود ، به همین دلیل هر گونه اختلالی در خانواده کودکان ، نوجوان و جوانان نیز رسوخ می کند و موجبات انحراف آنها را از قوانین و مقررات فراهم می سازد . خانواده یکی از طبیعی ترین گروه هایی است که می تواند نیازهای مادی ، عاطفی و معنوی انسانها را برطرف کند .

    کودک اولین تجربیات خود را برای هم زیستی با دیگران در خانواده می آموزد و رشد و فعالیت های آینده اش را پی ریزی می کند و سعادت و شقاوت وی ریشه در خانواده اش دارد . ( احمدی 1382 )

    وجود شرایط عاطفی ناسالم ، یعنی منفی بودن نقش های خانوادگی ، در میان اعضای خانواده های مجرمان بیش از خانواده های غیر بزهکار است چنین نقش هایی بیشتر به شکل خصومت ، آزردگی ، نفرت ، خرده گیری ، پرخاش و نابسامانی های روانی آشکار می شوند این چنین خصلت هایی باعث ایجاد اضطراب در نوجوانان می شود ( راوندی 1364)

    در کل سلامت خانواده تأثیر زیادی بر سلامت جسمانی و روانی فرزندان ( نوجوانان ) دارد . سلامت خانواده فقط به معنای نبود علائم و نشانه های نابهنجاری و اختلال در خانواده نیست علاوه بر این ویژگی خانواده باید نقش ها و وظایف خود را در قبال افراد جامعه و سیستم های دیگر به شکل مناسبی ایفا کند ( اکبری1373 )

     

    بیان مسئله

    یکی از مسائل ناراحت کننده امروز که توجه بسیاری از محققان ، جامعه شناسان و روان شناسان را به خود جلب نموده موضوع مجرمین یعنی نوجوانان و جوانان بزهکار است در مورد بزهکاران کم سن و سال نظرات متفاوتی عرضه شده است بعضی ارتکاب جوانان به گناه را ، از اختصاصات جوامع متمدن و پیشرفته امروزی دانسته اند  و اعتقاد دارند که بشر به همان سرعتی که به سوی پیشرفت و تکامل صنعتی و مادی پیش می رود ، از معنویات فاصله می گیرد و به سوی تبهکاری و قانون شکنی گام بر می دارند عده ای علت این پدیده را سستی اعتقادات دینی و مذهبی دانسته اند و معتقدند که علم ، ایمان و عمل صالح موجبات رشد انسان را فراهم می کند و اخلاق نکوهیده مانند خود پرستی ، حب دنیا ، و تکبر سبب می شود انسان از رشد و کمال باز مانده و در نهایت به تبهکاری ارتکاب گناه روی می آورد عده ای دیگر جنگ را از عوامل مهم ارتکاب به جرم می دانند علیرغم تفاوت دیدگاههای مختلف همگی آنها مؤید تأثیر اساسی خانواده بر اعضای آن است بدین معنی که خانواده هم می تواند زمینه ساز رشد و بالندگی و هم عامل آسیب و بیماری اعضای خود را به خوبی ایفا نماید و ممکن است منجر به آسیبهای فراوان و حتی زمینه بروز بزهکاری نوجوانان خود را فراهم کند به عبارت دیگر از جمله مشکلاتی که ممکن است در اثر عملکرد ناموفق خانواده پدید آید همین مسأله بزهکاری و انحراف نوجوانان است ( کی نیا 1357 )

    پیچیدگی رفتار آدمی به گونه ای است که نمی توان یک عامل را بعنوان عامل مسلط رفتار « بهنجار » تلقی کرد بلکه عوامل متعدد و منظومه ای از علل و عوامل شکل و ارتباط متقابل با یکدیگر منجر به پیدایش « رفتار » می گردد ( صولتی 1382 )

    ارتباط متقابل فرد و جامعه و محیط پیرامونش و تعادل بین آنها در  تکوین رفتار موثر می باشد بدیهی است رفتار انحرافی نیز از چنین وضعیتی برخوردار بوده و مشمول همین شرایط خواهد بود بطور میانگین

    1500 پرونده در هر شعبه مجتمع قضایی بویژه نوجوانان و جوانان در هر ماه مورد رسیدگی قرار می گیرد یعنی حدود 18 هزار پرونده و البته اضافه شدن چند شعبه به این دادگاه نیز یقیناً نشانگر آن است که جرایم اطفال چه در  تهران و چه در شهرستانها به شکل روز افزونی در حال گسترش است .

    موضوع عملکرد خانواده و رابطه ابعاد مختلف آن با بزهکاری نوجوانان از جمله موضوعاتی است که همه ی کشورهای جهان به آن توجهی خاص دارند . ( صولتی 1382  )

    ( لذا با توجه به مباحث فوق الذکر مهمترین سئوال پیش روی محقق این است که آیا بین ابعاد مختلف عملکرد خانواده نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار تفاوت وجود دارد )

     

     

     

     

     

    اهمیت تحقیق :

    1- از آنجائی که کوچکترین و اصلی ترین واحد اجتماعی ، خانواده است و آحاد مردم قبل از هر تشکلی در زندگی خانوادگی بسر می برند و شدیداً تحت تأثیر آن قرار دارند به جاست که تأثیر خانواده بر گرایش به مفاسد و بزهکاری مورد بررسی قرار گیرد خانواده از گروه های نخستین می باشد و از آنجائی که این گروه در تکوین شخصیت و قواره رفتار بسیار اهمیت دارد بنابراین لازم است ابعاد آنرا روشن نموده .

    2- انحراف جنبه فردی و شخصی ندارد بلکه دقیقاً یک بحث اجتماعی و توسعه ای است هر گونه انحراف همچون ( اعتیاد به مواد مخدر الکلسیم ، روابط جنسی نامشروع و ... ) جسم و جان جوانان را خسته و سست می کند پتانسیل و انرژی جوانی را به فنا می برد در چنین وضعیتی اراده ملی یک ملت تضعیف می شود و گرایش به مفاسد مانعی بر پیشرفت و توسعه جامعه محسوب شد و نسبت به کاهش و محو آن باید اقدام عاجل و جدی بعمل آورد .

    3- در بین دوره های رشد ، دوره نوجوانی ، دوره ای خاص است به طوری که استانلی هال پدر روانشناسی نوجوانان آن را دوره « طوفان و تنش شدید » توصیف می کند . در ضمن چون در این دوره کیفیت رابطه خانواده و  نوجوانان به دلیل خصوصیات و نیازهای خاص آنها در این سنین و نیز  عدم آگاهی خانواده ها دستخوش تغییراتی می شود .

    4- در تمامی نهادها و سازمانها و تأسیسات اجتماعی خانواده نقش اهمیت و سبز او خاص دارد تمامی آنان که در باب سازمان جامعه اندیشیده اند بر خانواده و اهمیت حیاتی آن برای جامعه  تأکید ورزیده اند به درستی هیچ جامعه ای نمی تواند ادعای سلامت کند چنانچه از خانواده های سالم برخوردار نباشد بازی هیچ شبهه ای هیچ یک از آسیبهای اجتماعی نیست که فارغ از تأثیر خانواده پدید آمده باشد .

     

    5- عوامل خانوادگی در شکل های گوناگونی بر رفتار ضد اجتماعی فرد تأثیر می گذارد از جمله نکات و عوامل مهم از هم پاشیدگی خانواده است و نقش آن در بزهکاری و مفاسد نوجوانان بر کسی پوشیده نیست شواهدی در دست است که بیمارانی که دچار ناسامانی شخصیت شده اند و کجروانی که دست به خودکشی زده یا شرارت می نمایند در خانواده هایی رشد یافته اند که بجای نظم و کنترل ، شکاف و جدایی وجود داشته است .

    کودکان ، نوجوانان و جوانان بزهکار ، اغلب کسانی هستند که به خانواده هایی پر جمعیت یا از هم پاشیده تعلق دارند و معمولاً در زمینه های آموزشی عقب افتاده می باشند ، تعیین رابطه ابعاد مختلف عملکرد خانواده و بزهکاری نوجوانان اطلاعات مفیدی را در اختیار مسئولین و خانواده ها قرار می دهد تا با توجه به این اطلاعات جهت کاهش تأثیر منفی و افزایش تأثیر مثبت عملکرد خانواده تدابیر لازم را بیندیشند و بدین وسیله گامی مهم در جهت کاهش بزهکاری نوجوانان بردارند .

    اهداف تحقیق :

    - بررسی نقش ابعاد مختلف عملکرد خانواده   ( حل مشکل ، ارتباط ، نقش ها ، واکنش های عاطفی ، مشکلات عاطفی ، کنترل رفتار ، عملکرد کلی ) در تعیین میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان استان تهران .

    1- بررسی تفاوت بین بعد نقش های عملکرد خانواده میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

    2- بررسی تفاوت بین بعد حل مشکل عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

    3- بررسی تفاوت بین بعد ارتباط عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

    4- بررسی تفاوت بین بعد واکنش عاطفی خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

    5- بررسی تفاوت بین بعد مشارکت عاطفی عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

    6- بررسی تفاوت بین بعد کنترل رفتار عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان

    7- بررسی تفاوت بین عملکرد خانواده و میزان بزهکاری و غیر بزهکاری نوجوانان در هر تحقیقی همواره باید متوجه هدف و مقصد نهایی بود تا اولاً در مسیر به بیراهه نیافتاده و از منظور اصلی فاصله نگیریم و ثانیاً نسبت به تعمیق نتایج تحقیق دقت لازم صورت گیرد . 

  • فهرست و منابع پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران

    فهرست:

    چکیده ................................................................................................................................................................ 1

     

    فصل اول : کلیات تحقیق

    - مقدمه ............................................................................................................................................................. 3

    - بیان مسأله ..................................................................................................................................................... 4

    - اهمیت تحقیق .............................................................................................................................................. 6

    -اهداف تحقیق ................................................................................................................................................. 8

    - فرضیه های تحقیق ..................................................................................................................................... 9

    - تعاریف عملیات واژه ها .............................................................................................................................. 10

     

    فصل دوم : ادبیات و پیشینه تحقیق

    - ساختار خانواده و کجروی اجتماعی ....................................................................................................... 12

    - تعریف خانواده .............................................................................................................................................. 12

    - ساختار  و انواع خانواده ............................................................................................................................. 13

    -وظایف خانواده ............................................................................................................................................... 16

    - عوامل خانوادگی مؤثر بر رفتار ................................................................................................................. 18

    - تعریف بزه ...................................................................................................................................................... 23

    - علائم و نشانه های بزهکاری ..................................................................................................................... 23

    - علل بزهکاری ................................................................................................................................................ 24

    - تبیین زیست شناختی کجرویهای اجتماعی ، بزهکاری ................................................................... 26

    - نظریه زیست شناختی بزهکاری مبتنی بر الگو ( تیپ ) بدنی ) .................................................... 31

    - نظریه کروموزمی .......................................................................................................................................... 32

    - نقد و بررسی ................................................................................................................................................. 35

    - تبیین روان شناختی کجروی .................................................................................................................. 36

    - نظریه کج رفتاری زیگموند فروید ........................................................................................................... 39

    - نظریه یادگیری ............................................................................................................................................. 41

    - تبیین جامعه شناختی انحراف و کجرویهای اجتماعی ..................................................................... 42

    - تئوری انحراف از دیدگاه کارگرد گرایی ................................................................................................. 43

    - انحراف از دیدگاه تضاد گرایی .................................................................................................................. 45

    - تحقیقات  پیشین ........................................................................................................................................ 48

     

    فصل  سوم : روش اجرای تحقیق

    - جا معه آماری ............................................................................................................................................... 52

    - نمونه و روش نمونه گیری ......................................................................................................................... 52

    - ابزار اندازه گیری .......................................................................................................................................... 52

    - روش جمع آوری اطلاعات ........................................................................................................................ 57

    - روش آماری ................................................................................................................................................... 58

     

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده ها

    تجزیه و تحلیل آماری داده های پژوهش .................................................................................................. 59

    توصیف داده ها ................................................................................................................................................ 61

    تحلیل استنباطی داده ها .............................................................................................................................. 62

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    - خلاصه تحقیق ............................................................................................................................................. 84

    - بحث و نتیجه گیری ................................................................................................................................... 86

    - توصیه ها و پیشنهادات .............................................................................................................................. 93

    - بیان محدودیت ها و موانع ......................................................................................................................... 95

     

    منابع فارسی ..................................................................................................................................................... 96

    پیوست ............................................................................................................................................................... 98

    .

    منبع:

    -  احمدی ، احمد ( 1382 ) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان شخصیتی ، رفتاری ، تحصیلی شغلی ، بزهکاری و اعتیاد ، انتشارات مشعل – اصفهان چهار باغ

    2- اکبری ، ابوالقاسم ( 1373 ) مشکلات نوجوانی و جوانی . تهران : رشد .

    3- ساروخانی ، باقر ، ( 1371) ، جامعه شناسی خانواده ، تهران : گیهان

    4- ویلیام گود ، ( 1352 ) جامعه و خانواده ، تهران : بنگاه ترجمه نشر کتاب

    5-  کی نیا ، مهدی ( 1357 ) ، کانون خانواده و بزهکاری ، تهران : انجمن اولیا و مربیان

    6- کی نیا ، مهدی ( 1370 ) ، مبانی جرم شناسی ، جداول دانشگاه تهران

    7- دانش ، تاج زمان ( 1368) مجرم کیست ؟ جرم چیست ؟ ، تهران ، انتشارات امیر کبیر

    8- محسنی ، منوچهر ( 1366 ) انحرافات اجتماعی ،تهران بینا .

    9- گنجی ، حمزه ( 1358 ) ، بهدشت روانی ، نشر ارسباران .

    10- سیف ، علی اکبر ( 1386 ) ، تغییر رفتار و رفتار درمانی نظریه ها و روشها ، نشر و روان

    11- وثوقی ، منصور ، نیک خلق ، علی اکبر ، ( 1383 ) مبانی جامعه شناسی ، انتشارات بهینه .

    12- دانش ، تاج زمان ( 1368 ) ، بزهکاری نوجوانان ، تهران ، انتشارات امیر کبیر

    13- احمدی ، حسن ( 1371 ) ، روانشناسی نوجوانان و جوانان ) تهران : نشر ترمه

    14- ستوده ، هدایت اله (1386 ) ، آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحرافات ، انتشارات آوای نور

    15- ادیبی ، حسین ، انصاری ، عبدالمحود ( 1370 ) ، نظریه های جامعه شناسی ، تهران ، انتشارات فروردین .

    16- توسلی ، غلامعباس (1366 ) ، نظریه های جامعه شناسی ، تهران ، انتشارات سمت .

    17- صفری ، امان اله ، ( 1380 ) تئوریهای انحراف ، مجله رشد شماره های 7 ، 8 و 9 (  علوم اجتماعی)

    18- محسنی تبریزی ، علیرضا ( 1372 ) ، روانشناسی اجتماعی ، جزوه درسی دانشگاه تهران

    19- صولتی ، الهاام ( 1382 ) ، خانواده و بزهکاری جوانان و نوجوانان تهران ، پایان نامه کارشناسی ارشد . چاپ نشده .

    20- مرادی ، علیرضا ( 1365 ) بررسی خصوصیات شخصیتی نوجوانان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، چاپ نشده

    21 - حسن بابایی ، علی ( 84- 83 ) ، سیر تحول واکنش اجتماعی در قبال بزهکاری اطفال در حقوق ایران و انگلستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد – چاپ نشده

    22-زهرا کار، کیانوش ( 1384 ) ، بررسی رابطه ابعاد مختلف عملکرد خانواده و عملکرد تحصیلی دانش اموزان دبیرستانی استان لرستان ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، چاپ نشده . 

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, رساله در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, پایان نامه در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه ابعاد مختلف عمل کرده خانواده ( حل مشکل ارتباط نقش ها واکنش های عاطفی مشکلات عاطفی کنترل رفتار عمل کرد کلی ) نوجوانان بزهکار و غیر بزهکار استان تهران
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت