پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 )

تعداد صفحات: 211 فرمت فایل: word کد فایل: 1401
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: حسابداری
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 )

    پایان نامه دوره کارشناسی ناپیوسته حسابداری

    فصل اول

    مقدمه

    1-1- مقدمه

    در نهایت ، قرن بیستم، شرکتهای جهان را وادار به گسترش حیطه تفکر در مورد چگونگی اداره امور خود کرد. قرن بیست و یکم بسیار چالشگرتر از قرن بیستم خواهد بود. شرکتهای انتفاعی ، به منظور حفظ یا ارتقای توان رقابت و ادامه حیات خود باید بطور پیوسته شرایط محیط را در نظر داشته باشند و خود را با آن تطبیق دهند. بی‌توجهی به شرایط بیرونی، درست مانند حرکت در تاریکی بدون چراغ است. مسایل پیش روی سازمان باید به موقع تشخیص داده شوند، درست تعریف شوند و در برابر آنها راه حلهای نظری درست، ارائه و اجرا شود . این فصل ، هدف پژوهش ، ضرورت، اهمیت آن ، بیان مساله ، سؤالات و فرضیات پژوهش را دربردارد.

     

    2-1- مسأله

    پیش بینی ها درباره سده 21 فراوان است. اما در مورد ادامه افزایش مرحله ای فشارهای جهانی شدن که تغییرات بنیادین در مرزهای سنتی کشورها و بازارها به همراه دارد، توافق وجود دارد. جهانی شدن فرصتهای با سخاوتی خلق خواهد کرد، از سوی دیگر چالشهای مهمی نیز برای کشورها و مدیران اجرایی در بر خواهد داشت. چشم انداز رقابت جهانی، قوانین و اصول رقابت جهانی را به چالش وادار خواهد کرد، (شاکر – 1999).

    ما در جهانی زندگی می کنیم که حدوداً از 200 کشور تشکیل شده است. چه بخواهیم و چه نخواهیم از بعضی جهات، از فعالیتهای آنها تأثیر می پذیریم. در شرایط کنونی نداشتن رابطه با کشورهای دیگر غیر ممکن است. بر اساس آمار «سازمان جهانی تجارت»[1]  ، در ژوئیه سال 2001 میلادی، 142 کشور عضو آن و 29 کشور مثل روسیه و چین در حال مذاکره برای پیوستن به آن سازمان بوده اند. هر چند پیوستن به سازمان تجارت جهانی اجباری نیست. ولی حداقل تمایل به استفاده از مزایا و فواید آن که سهمش از تجارت جهانی بیش از 90 درصد کل تجارت جهان است، ضرورت عضویت، در آن را اجتناب ناپذیر می کند. با توجه به اینکه پیشرفتهای نظام تجارت جهانی، اثر قاطعی بر محیط کسب و کار دارد، ملاحظه محیط کسب و کار یکی از عوامل مهم، در پایداری و رشد آینده شرکتهای بازرگانی خواهد بود.

    از طرف دیگر شرکتهای بازرگانی در دنیا به سمت جهانی شدن گرایش گسترده ای یافته اند. شرکتهای ایرانی به ناچار - حداقل در داخل کشور-  در مقابل بعضی از آنها قرار می گیرند به طوری که در حال حاضر بسیای از شرکتهای ایرانی از این تقابل در امان نیستند. ایستایی و مقابله دربرابر شرکتهای خارجی یا داشتن موضع تهاجمی نسبت به آنها، مستلزم پاییدن و پویش مناسب محیط و فراهم آوردن ابزار لازم است. به‌علاوه یکی از هدفهای عمده سیاستهای اقتصادی کشور، رهایی از تکیه بر وابسته بودن به صادرات تک محصولی (نفت) است. بدون توجه به شرایط و تحولات محیطی، چگونه می توان رقبای توانمند را شناخت و با آنان مقابله کرد.

    شرکتهای ایرانی به منظور آمادگی برای تطابق با محیط، باید از انعطاف پذیری لازم برخوردار باشند. چارلز هندی، یکی از نظریه پردازان برجسته سازمان و نویسنده عصر بی خردی[2]  و عصر تضاد[3]، اخیراً از یک داستان جالب استفاده  کرده است. داستان پیکی که بدون داشتن هرگونه حق اقدام خارج از چارچوب قوانین خشک، باعث اتلاف منابع سازمانی می‌شود. این موضوع را دس[4] در مقاله خود با عنوان فارغ از کنترل (راهبردی )[5]، به منظور آگاه کردن سازمانها از ضرورت انعطاف پذیری، بیان می‌کند.

    در عصر حاضر شرکتهای بسیاری هستند که با تدوین و اجرای مقررات و قوانین خشک، مانع از خلاقیت ، نوآوری و انعطاف‌پذیری لازم در مقابل تغییرات می شوند.

    یک جنبه مهم کار مدیریت ارشد، تطبیق شایستگیهای سازمان با فرصتها و مخاطرات ناشی از تغییرات محیطی، بصورت اثر بخش و کارا است. ویژگیهای بنیادین این تطبیق راهبرد سازمان است، همه سازمانها به صورت مدون یا غیر مدون دارای راهبرد هستند ولی چون راهبرد مقوله مهمی است، بهتر است مدون باشد، (هافر و شندل - 1986)[6]. روشن بودن راهبرد ، با اثر بخشی سازمان رابطه‌ای مستقیم دارد. حتی اثر بخشی آینده سازمانهایی که بدون راهبرد مدون عملیاتی اثربخش داشته اند، با تردید همراه است، ( تریگو و زیمرمن -1377)[7]. البته تفاوت عملکرد راهبرد مدون و راهبرد غیرمدون، موضوع این پژوهش نیست. چنان که گفته شد همه سازمانها راهبرد دارند، بحث این تحقیق توجه به متغیرهای کنترل راهبردی است که با متغیر اثربخشی رابطه مستقیم دارند و توجه به آنها، به منظور بهبود اثربخشی، ممکن است باعث تغییر یا اصلاح راهبرد شود.

    یکی از پیش فرضهای این پژوهش ضرورت به کارگیری کنترل حرکت راهبردی و کنترل جهش راهبردی (لورانژ)[8] است زیرا پیوستگی و ناپیوستگی، مشخصه بارز محیط امروز است. در حالیکه سازمان با راهبرد مدون و یا غیرمدون در حال فعالیت است، ممکن است با تغییرات غیر منتظره ای مواجه شود که تغییر اساسی در راهبرد را اجتناب ناپذیر کنند. از طرف دیگر نظارت بر اجرای راهبرد نیز از وظایف کنترلهای راهبردی است.

    به علاوه، احتمال موفقیت بهترین راهبردهایی که به صورت نامطلوب به اجرا در آیند، بسیار اندک است. بنابراین اجرای راهبرد باید درست و متناسب با شرایط باشد. از طرف دیگر کنترل راهبردی باید متناسب با راهبرد اجرا گردد. به عبارت دیگر نوع کنترل راهبردی باید متناسب با نوع راهبرد باشد. مثل نوع کنترل در شعبات شرکتهای چند ملیتی که بهتر است از بین سه نوع کنترل ستاده، داده و اقدام، کنترل در شعبات: در مرحله ابتدایی از یکپارچگی، بیشتر مبتنی بر کنترل ستاده، و در مرحله میانی از یکپارچگی، بیشتر مبتنی بر کنترل اقدام، و در مرحله یکپارچگی زیاد، بیشتر مبتنی بر کنترل داده باشد (مورالید هاران و همیلتون - 1999)[9].

    فرض برآن است که از یک بعد، مشکل از آنجا ناشی می شود که با وجودی که شرکتهای مورد مطالعه، متغیرهای کنترل راهبردی را به کار می گیرند، ولی توجه به متغیرهای مذکور از سطح مطلوبی برخوردار نیست. بنابراین، فرض می شود که توجه بیشتر به متغیرهای مورد بحث، باعث افزایش اثربخشی خواهد شد، به شکلی که شرکتهای مورد نظر با پاییدن و پویش مناسب محیط، حتی در امر نفوذ به بازارهای جهانی موفقیتهایی کسب خواهند کرد.

     

    3-1- سابقه موضوع

    در طی جمع آوری منابع برای این پژوهش، کاری مشابه که در فهرست کارهای دانشگاههای کشور ثبت شده باشد، چه در سطح کارشناسی ارشد و چه در سطح دکتری، مشاهده نگردید. تلاشهای فراوان برای دستیابی به پایان نامه‌ای با موضوع «رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی» در خارج از کشور نیز بی‌حاصل ماند.

    کنترل راهبردی و اثربخشی از موضوعاتی هستند که در سطح جهان برای پژوهش جای بسیار دارند، به ویژه در زمینه کنترل راهبردی، کار چندانی صورت نگرفته است، حتی هنوز توافق کاملی در مورد واژه های اصلی به کار گرفته شده در آن، به وجود نیامده است. بقولی مطالعه در زمینه کنترل راهبردی هنوز در دوران کودکی خود به سر می برد.

    عملکرد بالا در دراز مدت به جهت گیری راهبردی، اثربخشی راهبردی و یکپارچگی راهبردی درست، وابسته است. تدوین و حفظ سه مورد مذکور از وظایف کنترل راهبردی است. دستیابی به جهت گیری و اثربخشی راهبردی مستلزم توجه به متغیرهای عمده ای است. در رابطه با متغیرهای سطح صنعت و سطح شرکت، اولین آرایه مربوط به تجزیه و تحلیل شرکت، آرایه بی‌سی‌جی است که دو متغیر رشد و سهم نسبی از بازار را در دو بعد به عنوان معیارهای تحلیل در نظر می‌گیرد. بعد از آن آرایه جی‌ای است که متغیرهای بیشتری را در دو بعد جذابیت صنعت و جو رقابتی لحاظ کرده است.

    کنترل راهبری شرکت براساس متغیرهای متعدد از جمله: نرخ بازگشت سرمایه، سهم بازار، سودآوری، مأموریت ، هدف ها ، راهبردها و خط مشی های فعلی شرکت، اطلاعات در مورد هیأت مدیره و مدیریت ارشد شرکت ، محیط دور (اقتصادی،‌اجتماعی ، سیاسی و فناوری)، محیط نزدیک (رقبا، مشتریان، سهامداران، عرضه کنندگان)، نقاط قوت و ضعف رقابتی شرکت در رابطه با ساختار، فرهنگ و منابع شرکت (بازاریابی، مالی، تحقیق و توسعه ،‌مدیریت منابع انسانی ،‌سیستم های اطلاعی) از کارهایی است که شرکتهای امریکایی برای ممیزی راهبردی شرکت خود اجرا می کنند (هانگر و ویلن – 307: 1381).

    در نهایت یادآور می‌شود که در ارتباط با موضوع این پژوهش، تا کنون در ایران تحقیقی صورت نگرفته است.

     

    4-1- هدف

    رقابت در اقتصاد جهانی سده 21 پیچیده، چالشگر و همراه با فرصتها و تهدیدات رقابتی خواهد بود. پیش بینی های رهبری راهبردی مؤثر، در حالیکه در محیطهای متلاطم و غیر قابل پیش بینی رقابت می شود، می تواند به ارتقای عملکرد شرکتها کمک کند (ایرلند و هیت- 1999)[10].شرکتها باید متغیرهای عمده ای که در عملکرد آنها تأثیر گسترده دارند به طور پیوسته در نظر داشته و حتی احتمال تغییرات در آنها را پیش بینی کنند.

    هدف اصلی این تحقیق تأکید بر وابسته بودن اثر بخشی شرکت های بازرگانی با ملاحظه متغیرهای کنترل  راهبردی است. یعنی یکی از هدفهای این پژوهش، آن است که نشان داده شود که توجه و به کارگیری متغیرهای کنترل راهبردی، باعث افزایش اثربخشی خواهد شد. شاید افراد مرتبط زیادی باشند که از  اهمیت موضوع مطلع نیستند و یا موضوع را جدی نمی گیرند . هدفهای دیگر عبارتند از: پیشنهاد به شرکتهای مورد آزمون در مورد ضرورت به کارگیری متغیرهای کنترل راهبردی با توجه به جهانی شدن رقابت، پیشنهاد به دولت به منظور آماده کردن بستر رشد و مشارکت در گسترش مفاهیم مدیریت راهبردی درایران و ایجاد زمینه برای تحقیقات گسترده بعدی.

  • فهرست و منابع پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 )

    فهرست:

    فصل اول : کلیات پژوهش .......................................................................................................................... 1

    1-1- مقدمه..................................................................................................................................................... 2

    2-1- مسأله .................................................................................................................................................... 2

    3-1- سابقه موضوع......................................................................................................................................... 4

    4-1- هدف ..................................................................................................................................................... 5

    5-1- ضرورت و اهمیت پژوهش .................................................................................................................... 6

    6-1- پرسشهای پژوهش ............................................................................................................................... 7

    7-1- فرضیه های پژوهش.............................................................................................................................. 7

    8-1- واژههای کلیدی پژوهش....................................................................................................................... 8

     

    فصل دوم : مبانی نظری پژوهش ..................................................................................................................... 9

    1-2- مقدمه.................................................................................................................................................. 10

    2-2- سامانه های کنترل راهبردی ................................................................................................................... 10

    3-2- ناپیوستگی محیطی ................................................................................................................................. 13

    1-3-2- نیروی های اجتماعی ......................................................................................................................... 13

    2-3-2- نیروهای اقتصادی ............................................................................................................................... 13

    3-3-2- نیروهای فناوری .................................................................................................................................. 14

    4-3-2- نیروهای سیاسی ................................................................................................................................ 14

    5-3-2- آثار ناپیوستگی های محیطی ............................................................................................................ 14

    4-2- تعریف کنترل راهبردی ........................................................................................................................... 15

    1-4-2- کنترلهای مثبت و منفی .................................................................................................................... 16

    2-4-2- کنترلهای نتایج و اقدام ...................................................................................................................... 17

    3-4-2- ضرورت کنترل .................................................................................................................................... 20

    4-4-2- تعریف راهبرد....................................................................................................................................... 20

    1-4-4-2- معیارهای راهبرد اثر بخش............................................................................................................. 21

    5-2- تفاوت کنترل راهبردی با کنترل مدیریت............................................................................................... 23

    1-5-2- کنترل اجرای راهبرد............................................................................................................................ 23

    2-5-2- روایی فرضیات راهبرد.......................................................................................................................... 24

    3-5-2- مدیریت مقوله راهبردی...................................................................................................................... 24

    4-5-2- کنترل تعاملی...................................................................................................................................... 24

    5-5-2- بررسی های دوره ای راهبرد................................................................................................................ 25

    6-5-2- اهمیت کنترل راهبردی....................................................................................................................... 27

    7-5-2- بررسی اجمالی رویکردهای کنترل راهبردی...................................................................................... 28

    1-7-5-2- رویکرد سنتی.................................................................................................................................. 28

    2-7-5-2- رویکرد های جایگزین ................................................................................................................... 28

    1-2-7-5-2- رویکرد انتقادی ......................................................................................................................... 29

    1-1-2-7-5-2- پاییدن محیطی به منظور کنترل فرضیه............................................................................. 32

    2-1-2-7-5-2- پویش محیطی به منظور نظارت راهبردی.......................................................................... 33

    3-1-2-7-5-2- کنترل آماده باش ویژه ......................................................................................................... 35

    2-2-7-5-2- رویکرد تنظیم متمرکز .............................................................................................................. 36

    6-2- کنترل حرکت راهبردی ........................................................................................................................... 37

    7-2- کنترل جهش راهبردی ........................................................................................................................... 37

    8-2- روشهای تدوین راهبرد ............................................................................................................................ 39

    9-2- تطبیق کنترلهای راهبردی سطح کسب و کار با راهبرد ....................................................................... 40

    10-2- یادگیری و کنترلهای راهبردی ............................................................................................................. 45

    11-2- انواع کنترل حرکت راهبردی و جهش راهبردی.................................................................................. 48

    1-11-2- تعیین متغیرهای کلیدی ................................................................................................................ 51

    2-11-2- ساز و کارهای کنترل حرکت راهبردی ........................................................................................... 53

    3-11-2- یک چارچوب اقتضایی برای کنترل راهبردی زمان صلح................................................................ 56

    12-2- گذر از کنترل حرکت راهبردی به کنترل جهش راهبردی.................................................................. 57

    13-2- گذر از کنترل جهش راهبردی به کنترل حرکت راهبردی ................................................................. 58

    14-2- سلسله مراتب کنترل راهبردی ............................................................................................................ 59

    15-2- کنترل راهبردی در انواع مختلف شرکتها ............................................................................................ 61

    16-2- عملیاتی کردن کنترل راهبردی ........................................................................................................... 61

    1-16-2- تیمهای کنترل راهبردی.................................................................................................................. 63

    2-16-2- نقش مدیریت ارشد.......................................................................................................................... 63

    3-16-2- نقش کنترل کننده مدرن................................................................................................................. 66

    17-2- اثربخشی سازمانی................................................................................................................................. 67

    1-17-2- مقدمه................................................................................................................................................ 67

    2-17-2- اهمیت عملکرد سازمان در مدیریت راهبردی................................................................................. 67

    3-17-2- محدود کردن مفهوم عملکرد سازمانی............................................................................................. 68

    4-17-2- سنجش عملکرد سازمان.................................................................................................................. 69

    5-17-2- تعریف اثربخشی............................................................................................................................... 70

    6-17-2- مقایسه اثربخشی موسسات دولتی با شرکتهای خصوصی............................................................. 72

    7-17-2- معیارهای اثربخشی.......................................................................................................................... 72

    8-17-2- مدل ارزشهای رقابتی....................................................................................................................... 74

    9-17-2- چشم اندازهای مدیریتی از اثربخشی.............................................................................................. 76

    10-17-2- چارچوب نظری پژوهش............................................................................................................... 77

    11-17-2- جمع بندی فصل دوم.................................................................................................................... 83

    فصل سوم : روش شناسی پژوهش..................................................................................................................... 85

    1-3- مقدمه ....................................................................................................................................................... 86

    2-3- جامعه ‎آماری ............................................................................................................................................ 86

    3-3- روش نمونه گیری و حجم نمونه ............................................................................................................ 86

    4-3- ابزارهای جمع آوری داده ها ................................................................................................................... 88

    1-4-3- منابع داده ها ....................................................................................................................................... 88

    2-4-3- پایایی پرسش ها ................................................................................................................................ 89

    3-4-3- متغیرهای اندازه گیری شده در پژوهش ............................................................................................ 89

    4-4-3- نوع متغیر و مقیاسهای اندازه گیری .................................................................................................. 92

    5-3- روش تجزیه و تحلیل داده ها .................................................................................................................. 93

    1-5-3- مدل تجزیه و تحلیل داده ها .............................................................................................................. 93

    2-5-3- روشهای آماری برای تحلیل داده ها .................................................................................................. 94

     

    فصل چهارم: تحلیل داده ها ................................................................................................................................ 96

    1-4- مقدمه ....................................................................................................................................................... 97

    2-4- تحلیل پایایی پرسش های پرسشنامه ................................................................................................... 97

    3-4- توزیع فراوانی داده‌ها .............................................................................................................................. 100

    4-4- آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف............................................................................................................. 111

    5-4- همبستگی متغیر ملاک اثربخشی با متغیرهای پیش بین کنترل راهبردی........................................ 114

    6-4- تحلیل رگرسیون چند متغیری خطی.................................................................................................... 117

    7-4- گزینش متغیرهای پیش بین................................................................................................................. 124

    8-4- نمودار پراکنش........................................................................................................................................ 124

    9-4- بررسی مقادیر پرت................................................................................................................................. 125

     

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری................................................................................................................ 127

    1-5- مقدمه ..................................................................................................................................................... 128

    2-5- مروری بر چارچوب نظری پژوهش ....................................................................................................... 128

    3-5- یافته های مهم پژوهش ........................................................................................................................ 129

    4-5- نتایج و پیشنهادهای پژوهش ............................................................................................................... 133

    1-4-5- پیشنهاد به پژوهشگران .................................................................................................................... 143

    2-4-5- پیشنهاد به شرکتهای بازرگانی......................................................................................................... 144

    3-4-5- پیشنهاد به دولت .............................................................................................................................. 148

    منابع.................................................................................................................................................................. 153

    پیوست 1.......................................................................................................................................................... 162

    پیوست 2.......................................................................................................................................................... 182

     

    .

    منبع:

    منابع فارسی :

    1- ایکاف، راسل ( 1375 ) برنامه ریزی تعاملی، ترجمه خلیلی شورینی- سهراب ، تهران.

    کتاب ماد ( وابسته به نشر مرکز )، صفحات 7، 8 .

    2- پیرس- جان و رابینسون- ریچارد ( 1377 ) ، برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک ، ترجمه : خلیلی شورینی- شهراب، تهران انتشارات یا دواره کتاب- چاپ اول- صفحات 441- 440 ، 301.

    3- رحمان سرشت، حسین، (1377)، تئوریهای سازمان و مدیریت از نوین گرایی تا پسانوین گرایی، انتشارات فن و هنر، چاپ اول، صفحات، 340-334، 1-182.

    4- خلاصه کتاب های :

    - بوزل- رابرت دی و گیل- بردلی تی ، ( 1987 ) ، پیمز.

    - هافر- چارلز و شندل- دن ( 1986 ) ، طراحی راهبرد.

    - تری گو- بنیامین و زیمرمن، جان راهبرد مدیریت عالی سازمان، رحمان سرشت- حسین، جزوه کلاسی دوره دکتری- راهبردهای بازرگانی (1377) .

    5- دلاور ، علی ، (1376 ) ، مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی ، انتشارات رشد چاپ دوم، صفحات 202، 201 ،191، 190، 49 ، 48، 45 ، 43 .

    6- زرگر محمود ( مترجم ) ، (1380 ) راهنمای جامع SPSS 10 ، انتشارات بهینه، چاپ اول .

    7- ماریاجی نورسیس، (1380)، راهنمای SPSS 8، ترجمه فتوحی اردکانی- اکبر و اصغری- فریبا، چاپ سوم، صفحه 424.

    8- فرگوسن- جرج و تاکانه- یوشیو ، ( 1380 ) ، تحلیل آماری در روانشاسی و علوم تربیتی ، ترجمه : دلاور- علی و نقشبندی- سیامک، نشر ارسباران ، چاپ دوم ، صفحات 577- 573- 505 .

    9- آلن- مری جی و ین- وندی ام ، (1374 ) ، مقدمه ای بر نظریه های اندازه گیری ، ترجمه : دلاور- علی ، انتشارات سمت، چاپ اول ، صفحات 128- 127 .

    10- سیگل- سیدنی ، ( 1372 ) ، آمار غیر پارامتری برای علوم رفتاری ، ترجمه : کریمی- یوسف، انتشارات دانشگاه علامه طبا طبایی ، چاپ دوم ، صفحات 76- 63 و 256- 253 .

    11- گرین- جودیت و الیویرا- مانویلا دی ، (1380 ) ، کاربرد آزمونهای آماری در پژوهش های علوم رفتاری ، ترجمه: دلاور- علی و پژمان- مهرداد ، نشر ارسباران ، چاپ اول ، صفحات 166- 164 .

    12- هومن- حیدرعلی ، (1380 ) ،‌تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش رفتاری ، نشر پارسا ، چاپ اول ، صفحات 128-122، 97، 95، 94، 93، 87، 84.

    13- کرلینجر- پدها زور  و آلازار- فرد ان ، ( 1366 ) ، رگرسیون چند متغیره در پژوهش رفتاری ، جلد اول ، ترجمه : سرایی- حسن ، انتشارات مرکز نشر دانشگاهی- چاپ اول ، صفحه 95 .

    14- گزارشهای مالی سه ساله شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ( 1379- 1372 )، روابط عمومی بورس تهران- سه جلد .

    15- کاتلر- فیلیپ و آرمسترانگ- گری، (1379)، اصول بازاریابی، ترجمه پارساییان- علی، ناشر ادستان ، چاپ اول. صفحات 82-80.

    16- استونر- جیمز- و فریمن- ادوارد ، (1379) ، مدیریت ، جلد دوم، ترجمه پارساییان- علی و اعرابی- سید محمد ، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی- چاپ اول ، صفحات: 1-970، 964.

    17- دیوید- فردآر . (1379) ، مدیریت استراتژیک ، ترجمه پارساییان- علی و اعرابی- سید محمد، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی- چاپ اول، صفحات: 243، 8-237، 5-3-222.

    18- هانگر- دیوید و توماس- ویلن (1381)، مبانی مدیریت استراتژیک، ترجمه اعرابی- سید محمد و ایزدی- داود ، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی- چاپ اول، صفحات:174، 24.

    19- مرکز تجارت بین الملل (1381). آشنایی با قواعد سازمان جهانی تجارت. مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی- چاپ اول ، صفحه 3.

    20- رابینز - استیفن پی (1374)، مدیریت رفتار سازمانی،‌جلد اول، ترجمه پارسائیان - علی و اعرابی - سید محمد، مؤسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی، چاپ اول – صفحه 314.

    21- رابینز - استیفن پی (1374)، مدیریت رفتار سازمانی ، جلد سوم ، ترجمه پارسائیان - علی و اعرابی-  سیدمحمد،‌موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی - چاپ اول - صفحه 982.

     

    منابع انگلیسی

     

    1- Aaron, A.B. (1994). Conceptualization and measurment of environmental Uncertainty. “Academy of Management Journal”, Vol. 37, No.2. pp. 410-425.

     

    2- Ansari, S.L. (1979) Towards an Open System “Approach to Budgeting, Accounting , Organization and Society” 4, No.3. pp (151-156).

     

    3- Ansoff, H.I. (1980). Strategic Issues Management, “Strategic Management Journal”, 1. pp. 131-148.

     

    4- Asch, D. (1992). Strategic Control : A Problem Looking for a Solution, “Long Range Planning” , 25 (2).

     

    5- Ansoff, I.H. (1975). Managing Strategic Surprise by Response to Weak Signals. “California Management  Review” , 18, 2, pp. 21-33.

     

    6- Anthony, R.N. and J. Dearden and N.M.Bedford, (1989). “The Management Control System”. Harvard Business School Press. pp. 183-184.

     

    7- Anthony, R. N. and J. Dearden, (1980). “Management Control System”, Homewood
    III: Irwin. p. 277.

     

    8- Armistead, C. J.P. Pritchard, and M. Machin, (1999) . Strategic Business Process Management for Organizational Effectiveness. “Long Range Planning”. Vol . 32 , No. 1,
    pp.96-106

     

    9- Baiman, S. (1982). Agency research in managerial accountancy: a survey, “Journal of Accounting  Literature”, 1, pp. 154-213.

     

    10- Bungay, S. and M. Goold, (1991). Creating a strategic control system, “Long Range Planning” . 24 (3), pp. 32-39.

     

    11- Band, D.C. and G. Scanlan, (1995). Strategic Control through Core Comptencies, “Long Rang Planning”, 28 (2). pp. 102-114.

     

    12- Bourgeois, L.J. (1980). Strategy and Environment: a conceptual integration, “Academy of Management Review”, 5,(1) pp. 25-39.

     

    13- Buzell, R.D., B.T. Gale & R.G.M. Sultan, (1975). Market Share- A Key to profitability. “Harvard Business Review”, 53(1), pp. 97-106.

     

    14- Baldwin, J. (1991) Public Versus Private Employees: Debunking Stereotypes. “Review of Public Personnel Administrative”, pp. 1-27.

     

    15- Baldwin, J. (1990) Perceptions of Public Versus Private. Sector Personnel and Informal Red Taype : Their Impact on Motivation. “American Review of Public Administration”, 20 (1),
    pp. 7-28.

     

    16- Culnan, M.J. (1983). Environmental Scanning: the effects of task Complexity and source accessiblity on information gathering behavior. “Devision Sciences ”, 14,2.pp. 194-206.

     

    17- Chakravarthy, B.S. and P. Lorange (1984). Managing Strategic Adaptation: Option in Administrative Systems Design . “Interfaces” 14 (1) (January-February). pp.34-46.

     

    18- Campbel,I.P.(1977).On the nature of organizational effectiveness. In P.S. Goodman, J.M. Penning , & associates (Eds.), “New Perspective on Organizational Effectiveness”. San Francisco: Jossey- Bass. pp. 13-55.

     

    19- Cameron, K.S. & D.A. Whetten, (1983 a) Organizational effectiveness: One model or several? In K.S. Cameron & D.A. Whetten (Eds), “Organizational Effectiveness: A Comparison of Multiple Method”.  New York: Academic Press. pp. 1-24.

     

    20- Cameron , K. S & D.A. Whetten, (1983b). Some conclusions about organizational effectiveness. In K.S. Cameron & D.A. Whetten, (Eds.), “Organizational Effectiveness: A Comprison of Multiple Methods”. New York : Academic press. pp. 261-277.

     

    21- Coursey, D. and B. Bozeman, (1990). Decision Making in Public and Private Organizations: A Test of Alternative Concepts of Publlicness, “Public Administration Review”, 50 (5),
    pp. 525-535.

     

    22- Cameron, K.S. (1984) The effectiveness of ineffectiveness, in Staw, B.M. and Cummings , L.L. (Eds), “Research in Organizational Behavior” , Vol.6. Greenwich, CT: JAI Press Inc.,
    pp. 235-285.

     

    23- Connolly, T. E.J. Conlon, S.J. Deutsch, (1980). Organizational Effectiveness: A Multiple Constituency Approach. “Academy of Management Review” , 5, pp. 211-217.

     

    24- De Vesconcellos, J.A.S. and D.C. Hambrick, (1989). Key success factors: test of a general theory in the mature industrial product sector, “Strategic Management Journal” 10,
    pp. 367-382.

     

    25- Denning , B.W. (1973). Strategic environmental appraisal, “Long Range Planning” , 6. I, pp. 22-27.

     

    26- Dess, G. & P. Davis, (1984). Porter’s (1980). Generic Strategies as Determinants of Strategic Group, Membership and Organizationol Performance, “Academy of Management Journal”, Vol. 27. pp. 467-468.

     

    27- Deshpande, R., J.U. farley, and F.E.Jr. Webster, (1993). Corporate culture, customer orientation , and innovativeness in Japanese firms: a quadrad analysis. “Journal of Marketing”, 57, 1. pp.23-37.

     

    28- Eisenhardt, K.M. (1989). Agency theory: an assessment and review, “Academy of Management Review”, 14, 1, pp. 57-74.

     

    29- Etzioni, A. (1964). “A Modern Organizations”. Englewood. Cliffs, N.J.: Prentic Hall, p.6.

     

    30- Eccles, G.R. (1991). The Performance Measurement Manifesto. “Harvard Business Review”. pp. (131-137).

     

    31- Edmunds, S.W. (1984). The Role of Future Studies in Business Strategic Planning. “Journal of Business Strategy”, (Spring). p.45.

     

    32- Flamholtz, E., T. Das, and A. Tsui (1985). Toward an Integrative Framework of Organizational Control, “Accounting Organzations and Society”, Vol. to, pp. 35-50.

     

    33- Friedlander, F. and H. Pickle, (1967). Components of effectiveness in small organizations. “Administrative Science Quarterly”,13, pp. 289-304.

     

    34- Fiegner, M.K. (1994). Matching business- level strategic control to strategy : Impact on control system effectiveness. “Journal of Applied Business Research”; Larami; Winter,
    pp. 25-36.

     

    35- Fiegner, M.K. (1990). Towards a Descriptive Theory of Strategic Control. UMI Dissertation Service, A Bell & Howell Company, Ann Arbor Michigan.

     

    36- Goold , M. and J.J. Quinn, (1990). The Paradox of strategiec Control, “Strategic Management Journal”, 11. 1, pp. 43-57.

     

    37- Govindarajan, V. (1986). Decentralization, Strategy, and Effecfiveness of Strategic Business Units in Multi – Business Organizations, “Academy of Management Review”, Vol. ll, pp. 844-856.

     

    38- Govindarajan, V. (1988). A Contingency Approach to Strategy Implementation at the business- Unit Level: Integration Administrative Mechanisms Whit Strategy, “Academy of Managemenet Journal”, Vol. 31, pp. 828, 853.

     

    39- Govindarajan, V. and A. Gupta, (1985). Linking Control Systems to Business Unit Strategy: Impact on Performance, “Acconunting , Organzations and Society”, Vol. 10. pp. 51-66.

     

    40- Gupta, A. (1987). SBU Strategies, Corporate- SBU Relations, and SBU Effectiveness in Strategy Implementation: “Academy of Management Journal”, Vol, 30, pp. 477-500.

     

    41- Ginsberge, A. & N. Venkatraman, (1985). Contingency Perspectives of Organizational Strategy: A Critical review of the emprical research, “Academy of Management Review”, 10.
    pp. 421-434.

     

    42- Goodman, P.S & J.M. Penning, (1980). Critical Issues in assesing organizational effectiveness. In Lawler III, E.E., Nadle, D.A. and  Cammann, C . (Eds), “Organizational Assesment”. New York, NY: John Wiley & Sons, pp. 185-215.

     

    43- Galbraith, J. (1967). The New Industrial state. Boston: Houghton Mifflin Company. Giek, D.G. and Lees, P.L. (1993). On massive change: using the competing values framework to organize the educational efforts of the human resource function in New Youk state government. “Human Resource Management”, 32, 1. PP. 9-28.

     

    44- Harison, F. (1991). Strategic Control at the CEO level, “Long Range Planning”. 24. (6).
    pp. (78-87).

     

    45- Horovitiz, J.H. (1978). Strategic Control: a new task for top management, “Long Range Planning”, 12 (3). pp. 2-7

     

    46- Hayes, D. (1977). The Contingency theory of Managerial Accounting, “Accounting Review”, Vol. 52, pp. 22-39.

     

    47-Hofer C.W. (1983) ROVA: A new measure for assesing organizational performance. In R. Lamb (Ed.), “Advances in strategic management”, vol. 2, pp. 43-55. New York: JAI. Press.

     

    48- Hannan, M.T., J. Freeman, & I.W. Mayer, (1976). Specification of models for organizational effectiveness. “American Sociological Review”, 41. pp. 136-143.

     

    49- Irland, R.D. and M.A.Hitt, (1999). Achieving and Maitaining Strategic Competetiveness in the 21st Centery. “Academy of Management Executive”, Vol. 13. No.1, p.43.

     

    50- Kaplan, R.S. and D.P. Norton, (1992). The Balanced Scorecard Measures That Drive Performance. “Harvard Business Review”, January-February, pp. 71-79.

     

    51- Kahneman, D. and A. Tversky, (1979). Prospect Theory: an analysis of decision under risk, “Econometria”, pp. 263-291.

     

    52- Kellinghusen, G. and K. Wubbenhorst, (1990). Strategic control for improved performanco, “Long Range Planning”, 23(3), pp. 30- 40.

     

    53- Kirchoff, B. (1977). Organization effectiveness measurement and policy reseach. “Academy of Management Review”, 2. pp. 347-355.

     

    54- Kanter, R.M. & D. Brinkerhoff, (1981). Organizational Performance: Recent developments in measurement. “Annual Review of Sociology”, 7. pp. 322-349.

     

    55- Lorange, P. and M.F. S. Morton, and S. Ghoshal, (1986). “Strategic Control Systems”. West Publishing Company. Chapters 1. 3,4,5,6,7.

     

    56- Lorange, P. and D. Murphy, (1984). Consideration in Implementing Strategic Control, “Journal of Business Strategy”, vol. 4, No.4, pp. 27-35.

     

    57- Lenz, R.T. (1981). Determinants of organizational performance: An interdisciplinary review. “Strategic Management Jouranl”, 2, pp. 131-154.

     

    58- Lawler, E.E. III, D.A. Nadler, and C. Cammann, (1980). Uses of organezational assesment data. In lawler III. E.E. Nadler, D.A. and Cammann, C. (eds), “Organizational Assesment”. New york, Ny: John Wiley & Sons, pp. 25-45.

     

    59- Lewin, A. Y. and J.W. Minton, (1980). Determinng organizational effectiveness: another look, and an agenda for research. “Management Science”, 32,5, pp. 514-538.

     

    60- Milliken, F.J. (1987). There types of Perceived uncertainty about the environment: state, effect, and response uncertainty. “Academy of Management Review”, 12: 133-143.

     

    61- Merchant, K.A. (1985). “Control in Business Organizations”. Marshfield, MA: Pitman.
    p. 11.

     

    62- Muralidharan, R. (1997). Stratgic Control for Fast-Moving Markest: Updating the Strategy and Monitoring Performance. “Long Range Planning”, Vol. 30, No. 1, pp. 63-73.

     

    63- Miller, D. (1988). Relating Porter’s Business Strategies to Environment and Srtucture: Analysis and performance Implication. “Academy of Management Journal”, Vol, 31. pp. 280-

    308.

     

    64- Merchant, K. (1982). The Control Function of Management, “Sloan Management Review”, Summer, pp. 43-55.

     

    65- McGrowan, R., R. Spagnola, & R. Brannan, (1993). The role of sector in determining organizational effectiveness: A comparative assesment. Poblic-“Productivity-and-Management-Review” Fall, V. 17, pp. 15-27.

     

    66- Mintzberg. H. (1999). “The Strategy Process”, Revised Europe an Edition, The Alden Group, Oxford, pp. 13-19.

     

    67- Mintzberg, H. and J.A. Walter, (1985). Tracking strategy in an enterpreneurial firm , “Academy of Management Journal”, pp. 465-499.

     

    68- Ouchi, W.G. (1979). A conceptual framework for the design of organizational control systems. “Management Science” , 25,9.pp. 833-848.

     

    69- Preble, J.F. (1992). Towards a comprehensive system of strategic control, “Journal of Management Studies”. 29:4 pp. 391-409.

     

    70- Preble, J.F. (1978). Corporate use of enviromental scanning. “Michigan Busiess Review”. 30, 5, pp. 12.17.

     

    71- Preble, J.F. P.A. Rau, and A. Rejchel, (1988). The enveronmental scanning practices of U.S. multinational in the late 1980 s’. “Management International Review”, 28,4, pp.4-14.

     

    72- Price, J. (1972). The Study of Organizational Effectiveness, “Sociological Quarterly”, 13, pp. 3-15.

     

    73- Quinn, J.I. (1996). The Role of Good Conversation in Strategic Control. “Journal of Management Studies”, 33:3 May, pp. 381-394.

     

    74- Quinn, J.B. (1980). “Strategies for Change: Logical Incrementalism” (Homewood, IL: Irwin). pp. 35-40, 170.

     

    75- Quinn, R.E. and J. Rohrbaugh, (1983). A spatial model of effectiveness criteria: towards a competing values approach to organizational analysis. “Management Sceince”, 29.3,
    pp. 363-377.

     

    76- Quinn, R.E. and K. Comeron, (1983). Organizational life cycles and shifting criteria of effectiveness: Some preliminary evidence. “Management science” , 29, 1. pp. 33-51

     

    77- Reece, J.S. and W.R. Cool, (1978). Measuring Investment Center Performance. “Harvard Business Review”, (May-June), p.28.

     

    78- Rainey, H. (1983). Public Agencies and Private Firms: Incentives, Goals, and Individual Roles. “Administration and Society”, 15 (2), pp. 207-242.

     

    79- Simons, R. (1995). Control in an age of empowerment. “Harvard Business Review”, 73 March – April, pp. 80-88.

     

    80- Stacey, R.D. (1993). “Strategic Management and Organization Dynamics”. London: Pitman. pp. 50-80.

     

    81- Schreyogg, G. and H.Steinmann, (1987). Strategic Control, a new perspective, “Academy of Management Review”, 12, pp. 91-103.

     

    82- Simons, R. (1991). Strategic orientation and top management attention to control systems, “Strategic Management Journal”, 12, pp. 49-62.

     

    83- Simons, R. (1987). Accounting Control Systems and Business Strategy: An Emprical Analysis, “Acconunting, Organizations and  Society”,Vol. 12, pp. 357-375

     

    84- Steers, R. M. (1975). Problems in the measurement of organizational effectiveness. “Administrative Science Quarterly”, 20, pp. 546-658.

     

    85- Stella, M., O. Daniel, and H.Didier, (1999). The Balanced Scorecard: A necessary good or an unnecessary evil?, “Europen Management Journal” [EMJ] ISSN: 0263-2373. Vol: 17 ISS:5 date: Oct. pp.481-491.

     

    86- Shaker, A.Z. and E.Guest, (1999). The changing rules of global competitiveness in the 21st century, “Academic of Management Excutive” Vol. 13, No.L, pp. 36-42.

     

    87- Tichy, N.M. and H.A. Hornstein, (1980). Collaborative organization model  building. In lawler III, E.E.D.A. Nadler, and C. Cammann, (Eds.), “Organizational Assesment”. New York, J K: John Wiley & Sons, pp. 300-316.

     

    88- Von Neumann, J. and O. Morgenstern, (1944). “Theory of Games and Economic Behavior Princeton”, N.J.: Princeton University Press, pp. 79.

     

    89- Venkatraman, N. and V. Ramanujam, (1986). Measurment of Business Performance in Strategy Research: A Comparison of Approaches. “Academy of Management Review”, Vol. 11, No. 4, pp. 801-814.

     

    90 - Wittmer, D. (1991). Serving the People or Serving for Pay, Reward Prefernce Among Government, Hybrid Sector, and Business Managers. “Public Productivity and Management Review”, 14 (4), pp. 369-383.

     

    91- Wilson, I. H. (1983). “The Benefits of Environmental Analysis”. In Albert, K.J. (Ed.) The Strategic Management handbook. New York: McGraw – Hill, pp. 901-917.

     

    92- Walton, E.J. & S. Dawson, (2001). Managers Perceptions of Criteria of Organizational Effectiveness. “Jouranl of Management Studies”. 38: 2, March,pp.173-199.

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , رساله در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , پایان نامه در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , تحقیق در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , مقاله در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 ) , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه رابطه متغیرهای کنترل راهبردی با اثربخشی شرکت های فعال در بازار سهام تهران (79- 1372 )
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت