گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء

تعداد صفحات: 221 فرمت فایل: word کد فایل: 1311
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی برق
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء

    خلاصه گزارش

    این گزارش حاوی مطالبی در مورد چگونگی انتقال نیروی برق از نیروگاه ها تا توزیع برق می باشد . مهمترین بخش این گزارش شامل :

    تجهیزات پست ، به طور اهم و تجهیزات پست 20/63 کیلو ولت می باشد که تجهیزات نصب شده در پست و موارد استفاده آن به طور کلی شرح داده شده است .

    به طور خلاصه مواردی که افراد بهره بردار در مورد تجهیزات و بهره برداری بدانند  و بدان توجه داشته باشند ذکر گردیده است و هم چنین این گزارش مورد توجه افرادی که در پستهای فشار قوی کنترل پست را عهده دار می باشند چنانچه با آگاهی  و شناخت از تجهیزات مورد تصدی انجام وظیفه نمایند می توانند مهمترین بهره وری را در بهره برداری صحیح از شبکه قدرت را داشته باشند .

    مقدمه

    موقعیت پست از لحاظ جغرافیایی منطقه

    پست 20/63 فیروزکوه که در شهرستان فیروزکوه روبروی شهرک صنعتی، جنب جهاد سازندگی و جاده شهرآباد در مساحتی کلی دیوارکشی شده حدود 18 هزار متر مربع در سال 1369 بطور سیار احداث گردید و در سال 1380 پست مدلار ثابت در مجاورت همان پست سیار احداث گردید که دارای 9 فیدر خروجی و دو فیدر خازن و یک فیدر رزرو می باشد، که شمای تک خطی آن در آخر گزارش ارائه می گردد.

    و در سال 1384 پست 230 سیار هم در مجاورت پست 63 مدلار جهت تغذیه و تأمین انرژی دو کارخانه سیمان فیروزکوه و در زمان نیاز تأمین انرژی شهرستان از طریق پست 63 مدلار، با یک ترانس 230 احداث و راه اندازی شد و در بهار 1387 ترانس 2 جهت تکمیل پروژه پست 230 از پست 230 دماوند به فیروزکوه منتقل شد که تا اسفند 86 با یک اپراتور بهره برداری شد و بعد از انتقال ترانس 2 اپراتور کمکی از دماوند به پست فیروزکوه منتقل شدند، در نهایت از همه مدیران و مجریان و مسئولان که در پروژه پست 230 و 63 فیروکوه زحمت کشیدن نهایت تشکر را دارم ، چدن در پیشرفت شهرستان فیروزکوه تأثیر مستقیم دارد.

    بی شک تاسیسات و نیروی انسانی دو سرمایه مهم و حیاتی صنعت برق به شمار می آیند و شیوه های حفاظت و حسن بهره برداری از آن ها علاوه بر صرفه های اقتصادی تاثیرات به سزایی در جلب رضایت و آسودگی خاطر و اعتماد به نفس کارکنان این صنعت را در پی دارد . به طور اصولی نیز می توان به این نکته اشاره کرد که استقلال در زمینه های مختلف در گرو بهره برداری درست از امکانات موجود می باشد . صنعت برق که امروزه می توان آن را جزء صنایع مادر به حساب آورد نیز از این مهم مستثنی نیست . آموزش صحیح و به موقع و هم چنین مطالعه جزوات و مقاله هایی که توسط کارشناسان تهیه و ارسال می گردد مهمترین عامل شناخت بوده که با استفاده از تجربیات و اندوخته های استادان کامل تر می گردد.

    تولید الکتریسیته در نیروگاهها بدون ایجاد مصرف برای این تولید بی مفهوم و فاقد ارزش است لذا مقدار الکتریسیته تولید شده نسبت مستقیم با پیشرفت صنعتی و رشد اقتصادی و زندگی اجتماعی یک ملت دارد . طی پیشرفت تمدن و بالا بودن سطح زندگی هر قومی با کمیت انرژی الکتریکی تولید شده برای آن قوم در یک راستا قرار می گیرد و به همین جهت است که تولید برق ارزان قیمت و بدون وقفه و آماده داشتن آن به قدر نیاز  و کافی و لازمه صنعتی شدن کشور است .

    هر ملتی که از ثروت طبیعی موجود در کشورش به صورت خام کمتر استفاده می کند باید بیشتر این مطلب را در نظر داشت که اصولاً انجام کار بر اساس ضوابط استانداردهای تعیین شده به طور اتوماتیک راندمان کار را بالا برده و خیلی از حوادث را به حداقل می رساند که این مسئله می بایست به صورت یک امر ضروری به کلیه واحدهای فنی شرکت ابلاغ گردد.

    تاریخچه صنعت برق تهران

    تقریبا 30 سال پس از اختراع برق توسط ادیسون این صنعت توسط یکی از تجار ایرانی به نام حاج امین الضرب وارد ایران شد .

    درسال 1278 هجری شمسی یک دستگاه مولد 400 کیلو واتی در خیابان چراغ برق (امیر کبیر فعلی) نصب گردید و با احداث دو پست ترانسفورماتور یکی در اول خیابان چراغ برق و دیگری در محل فعلی چهار راه سید علی مورد بهره برداری قرار گرفت . امور مربوط به این کارخانه توسط اداره ای به نام روشنایی شهر با 10 نفر کارمند زیر نظر بلدیه (شهرداری) اداره می شد برای اندازه گیری برق مصرفی کنتور وجود نداشت و معمولا برای هر شعله لامپ 60 واتی 30 دینار اخذ می گردید . مامور جمع آوری بهای برق دو نفر بودند  که با مراجعه به محل و بر اساس شعله لامپی که روشن بود فی المجلس بهای برق را محاسبه و وصل می نمودند  .

    در سال 1313 کمیسیونی مسئله تامین برق شهر تهران را به صورت اساسی مورد بررسی قرار داد که نتیجه این بررسی با تصویب هیئت دولت اقدام به خرید و نصب کارخانه 6000 کیلوواتی اشکودا با 4 مولد 1500 کیلو واتی  در محل قبلی اداره مرکزی شرکت برق منطقه ای تهران واقع در میدان شهدا گردید و توسط موسسه برق تهران که بعداً به اداره کل برق تغییر نام یافت در سال 1316 مورد بهره برداری قرار گرفت ، لیکن از طرف ساکنین شهر تهران اخذ انشعاب استقبال نگردید به طوریکه در پایان سال 1316 فقط 11 مشترک برق وجود داشت . تبلیغات و واگذاری کنتور مجانی هم موجب گرایش مردم به استفاده از برق نشد و حتی در بعضی موارد از اینکه مقره و سیم به دیوار منازل کوبیده شده بود از طریق عدلیه اقامه دعوا می نمودند که اداره برق مجبور به جمع آوری تعدادی از انشعاب ها گردید . در سال 1318 با شروع جنگ جهانی دوم و رغبتی که مردم برای شنیدن اخبار پیدا کردند ، برای گرفتن برق هجوم آوردند به طوریکه در مدت کوتاهی کلیه نیروی کارخانه به فروش رفت و در پایان سال 1320 تعداد مشترکین به 17368 رسید . در سال 1314 تصمیم به بازرگانی نمودن اداره برق گرفته شد تا به صورت شرکت اداره شود و حتی در 21 مهر ماه همان سال هیئت مدیره شرکت تعیین شد لیکن چندان دوامی نیاورد و بعد از 15 روز به وضع سابق یعنی اداره کل برق برگشت . در سال 1325 اقدام به خرید یک نیروگاه 8000 کیلوواتی شامل 4 توربین 2000 کیلوواتی از شرکت وستینگهاوس گردید این نیروگاهها جنب کارخانه 6000 کیلوواتی اشکودا در محل قبلی اداره مرکزی شرکت برق منطقه ای تهران واقع در میدان شهدا نصب و در سال 1327 مورد بهره برداری قرار گرفت و در سال 1328 اداره کل برق تهران به بنگاه مستقل برق تهران زیر نظر وزارت کشور و شهرداری قرار گرفت . تا سال 1335 علاوه بر واحدهای فوق الذکر دو دستگاه دیزل 1000 کیلوواتی و یک دستگاه دیزل 1900 کیلوواتی از کارخانه نورنبرگ آلمان خریداری و نصب و مورد بهره برداری قرار گرفت از سال 1328 اهمیت برق و علاقه به استفاده آن باعث شد که کارخانه های برق اختصاصی محلی به تدریج در تهران احداث و مورد بهره برداری قرار گیرد و تا سال 1336 تعداد آنها به 32 واحد با قدرتی معادل 40 مگاوات بالغ گردید و تعداد مشترکین آنها به حدود 120 هزار مشترک رسید .

    با این حال توسعه سریع استفاده از نیروی برق و عدم جواب گویی نیروی تولیدی کارخانه های برق احداث شده مسئولین امر را به فکر احداث کارخانه های برق جدیدی انداخت و بالاخره با خرید و نصب نیروگاه بخاری بزرگی از شرکت آلستوم با قدرت 50 مگاوات شامل 4 توربین 5/12 مگاواتی در حاشیه شمال غربی تهران ( منطقه طرشت ) گردید .

    در سال 1340 نیروگاه سد کرج ( امیرکبیر ) با واحد آبی 45 مگاوتی ( جمعا" 90 مگاوات ) در سال 1328 احداث آن آغاز شده بود ، مورد بهره برداری قرار گرفت و انرژی تولیدی آن با خط 132 کیلوولتی به نیروگاه آلستوم انتقال و در اختیار مصرف کنندگان قرار داده شد .

    در سال 1341 پس از بهره برداری از نیروگاه سد سفیدرود که دارای 5 مولد 5/17 مگاواتی بود قسمتی از انرژی تولیدی آن از طریق خط 230 کیلو ولت به تهران انتقال داده شد .

    بدین ترتیب برق تهران سعی نمود به تدریج خود را از قید مولدهای پراکنده مؤسسات برق               خصوصی منفک و با احداث نیروگاه هایی که ذکر گردید برای تامین برق مشترکین خود تلاش و برنامه ریزی نماید .

    در سال 1341 جهت تعیین خط مشی و نظارت بر کار تامین برق و هم چنین ایجاد مؤ سسات دولتی برای این منظور سازمان  برق ایران زیر نظر مدیر عامل سازمان برنامه تاسیس گردید .

    در سال 1342 وزارت آب و برق که بعدا" به وزارت نیرو تغییر نام یافت تشکیل شد و بنگاه های برق تهران تحت عنوان سازمان برق تهران زیر نظر وزارتخانه مذکور قرار گرفت و بالاخره در سال 1344 شرکت سهامی برق منطقه ای تهران تاسیس گردید .

    در سال 1346 نیروگاه بخاری بعثت ( فرح آباد سابق ) با یک مولد 5/82 مگاواتی توسط شرکت برق منطقه ای تهران مورد بهره برداری قرار گرفت دو سال بعد از بهره برداری از نیروگاه مذکور شرکتی تحت عنوان تولید و انتقال نیرو افزایش تامین نیروگاه و شبکه انتقال تحت مدیریت شرکت برق منطقه ای تهران را به تدریج تحویل گرفت . پس از پیروزی انقلاب اسلامی در راستای سیاست وزارت نیرو و به منظور تسهیل در امر تامین انرژی مورد نیاز هر یک از شرکت های برق منطقه ای مقرر گردید که نیروگاهها و شبکه انتقال موجود در حوزه مدیریت شرکت برق منطقه ای به تدریج از شرکت توانیر جدا و تحت مدیریت این شرکت قرار گیرد و نیز با احداث نیروگاههای بزرگ با متخصصین ایرانی گام مؤثری جهت ارتقاء برق برداشته شد . 

    فصل اول :

    آشنایی با پستهای فشار قوی

    مقدمه

    جایگزینی  روز افزون انرژی الکتریکی به جای سایر منابع انرژی و افزایش مصرف آن در اثر گسترش شهر نشینی ، افزایش جمعیت ، افزایش و توسعه واحدهای مختلف صنعتی ، خدماتی ، کشاورزی و برقی شدن اکثر لوازم ، لزوم تامین انرژی درخواستی را ایجاب می نماید .

    در گذشته با ایجاد نیروگاههای کوچک تا حدودی انرژی درخواستی مشتریان همراه با مشکلات فراوان تامین می گردید . امروزه تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مراکز مصرف که معمولا" از مراکز تولید           ( نیروگاهها ) دور می باشد به وسیله احداث خطوط و پست های انتقال میسر می گردد .

    مراحلی که طی می شود تا یک نیروگاه ، پست و یا انتقال انرژی به مرحله بهره برداری برسد عبارتست از :

    - مطالعات اولیه

    - طراحی

    - تهیه و نصب و راه اندازی

    - و بالاخره بهره برداری

    وجود شبکه های سراسری تولید و انتقال انرژی و بهره برداری صحیح از تجهیزات نصب شده در شبکه هاست که منجر به تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز مراکز مصرف می گردد ، لذا شبکه تولید و انتقال انرژی می بایست از توانایی کافی جهت تامین و تداوم انرژی در هر نقطه از مراکز مصرف برخوردار باشد ، و این مهم جز به پایداری شبکه امکان پذیر نیست و پست ها یکی از قسمت هایی است که نقش اساسی در تامین پایداری شبکه ایفا می کنند ، به طوریکه انرژی الکتریکی با ولتاژی کمتر از 20 کیلوولت به وسیله نیروگاهها تولید و جهت انتقال این انرژی ناچار در چندین مرحله ولتاژ تولیدی را افزایش و کاهش داده تا به مراکز مصرف برسد تمام این مراحل در پست ها انجام می شود .

     

    ( 1 – 1 ) انواع پست ها از نظر ولتاژ :

    به طور کلی پست های فشار قوی علاوه بر تبدیل ولتاژ در حفاظت و پایداری شبکه نقش به سزایی دارند ، این پست ها سه گونه اند :

    1- پست های بالابرنده ولتاژ که به پست های نیروگاهی معروفند .

    2- پست های کاهنده ولتاژ که به پست های توزیع معروفند .

    3- پست های کلیدی

    ( 1 – 1 – 1 ) پست های بالابرنده ولتاژ   step up substation

    با توجه به اینکه مراکز مصرف برق با فاصله زیاد از مراکز تولید قرار گرفته اند و انتقال انرژی تولیدی با ولتاژ بالا اقتصادی و میسر است ، لذا اینگونه پست ها را که وظیفه آنها افزایش ولتاژ تولیدی نیروگاهها ست پست های بالا برنده ولتاژ می نامند .

     ( 2 – 1 – 1 ) پست های کاهنده ولتاژ یا توزیع    distribution substations

    برای اینکه ولتاژ انتقالی قابل مصرف گردد ناچار می بایست کاهش داده شود ، کاهش ولتاژ از طریق پست های کاهنده ولتاژ میسر می گردد ، لازم به توضیح است که چون کاهش ولتاژ به یکباره اقتصادی نیست لذا در چندین مرحله انجام می گیرد تا بدست مصرف کننده برسد .

     

    ( 3 – 1 – 1 )پست های کلیدی      switching substations

    در شبکه های انتقال پست هایی احداث و مورد بهره برداری قرار می گیرند که نه افزاینده ولتاژند و نه کاهنده ولتاژ بلکه فقط ارتباط دهنده خطوط شبکه به یکدیگر ند ، این نوع پست ها را پست های کلیدی می نامند .

    ( 2 – 1 ) انواع پست ها از نظر گرفتن تجهیزات

    نحوه قرار گرفتن تجهیزات پست به دو گونه است :

    1- پست های فضای باز              outdoor

    2 – پست های فضای بسته        Indoor    

     ( 1 – 2 – 1 ) پست های فضای باز     outdoor

      تجهیزات اینگونه پست ها در محوطه باز قرار دارند و سه نوع اند :

      پست های معمولی _ گازی SF6 _ هوایی

    1- در پست های معمولی عایق بین فازها و قسمت های برقدار با زمین هوای آزاد می باشد .

    2- در پست های گازی SF6 تجهیزات برقدار آنها در محفظه هایی فلزی که با گاز SF6پر شده اند قرار دارند .   

    تفاوت این پست ها با پست های معمولی در این است که در پست های معمولی فاصله قسمت های برقدار با زمین به گونه ای در نظر گرفته شده است افرادی که در زیر تاسیسات رفت و آمد می کنند ایمن باشند ،  لیکن در پستهای گازی SF6 چون محفظه های فلزی زمین شده اند و عملا" ولتاژ شان صفر است نیازی به رعایت فاصله نیست  ، از طرفی پست های معمولی فضا و زمین بیشتری جهت نصب تجهیزات نیاز دارد لیکن پست های SF6فضا و زمین کمتری را اشغال می کند .

    3- پست های هوایی ، پست هایی هستند که معمولا" در نقاط مختلف شهرها و روستاها روی تیرهای سیمانی و یا چوبی نصب می شوند . 

  • فهرست و منابع گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء

    فهرست:

    عنوان

    خلاصه گزارش

    صفحه

    1

    مقدمه

    2

    تاریخچه صنعت برق

    4

    فصل اول :آشنایی با پستهای فشار قوی

    7

    مقدمه

    8

    (1-1) انواع پست ها از نظر ولتاژ

    9

    (1-1-1)پستهای بالابرنده ولتاژ

    9

    (2-1-1) پستهای کاهنده ولتاژ یا توزیع

    9

    (3-1-1) پستهای کلیدی

    10

    (2-1) انواع پستها از نظر قرار گرفتن تجهیزات

    10

    (1-2-1) پستهای فضای باز

    10

    (2-2-1) پستهای فضای بسته

    11

    (3-1) اجزای تشکیل دهنده پستها

    12

    (1-3-1) اجزای داخلی

    12

    (2-3-1) اجزای محوطه

    18

    فصل دوم: کلیدهای فشار قوی

    27

    مقدمه

    28

    (1-2) انواع کلیدهای فشار قوی

    28

    (1-1-2) کلید بدون بار (سکسیونر)

    28

    (2-1-2) موارد کاربرد سکسیونر

    30

    (3-1-2) انواع مختلف سکسیونر

    30

    (1-3-1-2)سکسیونر تیغه ای

    31

    (2-3-1-2)سکسیونر کشویی

    31

    (3-3-1-2) سکسیونر دورانی

    32

    (4-3-1-2) سکسیونر قیچی ای یا پانتوگراف

    33

    (2-2) انتخاب سکسیونر از نظر نوع  و مشخصات

    34

    (3-2) سکسیونر یا کلید قابل قطع زیر بار

    34

    (4-2) کلید قدرت یا دیژنگتور

    34

    (5-2) انواع کلیدهای قدرت

    35

    (1-5-2) کلید روغنی

    35

    (2-5-2) کلید کم حجم روغن

    37

    (3-5-2) کلید اکسپانسیون

    39

    (4-5-2)  کلید هوایی

    39

    (5-5-2) کلید گاز سخت(جامد)

    40

    (6-5-2) کلید sf6

    41

    (7-5-2) کلیدهای خلاء

    43

    (6-2) چفت و بست کلید سکسیونر و کلید قدرت (اینترلاک)

    43

    (1-6-2) چفت و بست مکانیکی

    44

    (2-6-2) چفت و بست الکتریکی

    45

    فصل سوم: ترانسفورماتورهای قدرت ، جریان و ولتاژ

    46

    مقدمه

    47

    (1-3) تاریخچه ساخت ترانسفورماتور های قدرت

    47

    (2-3) تعریف ترانسفورماتور

    48

    (3-3) اساس کار ترانسفورماتور

    49

    (4-3)انواع ترانسفورماتور

    50

    (5-3)ساختمان ترانسفورماتور

    50

    (1-5-3) هسته

    51

    (2-5-3) سیم پیچ (بوبین)

    52

    (3-5-3) تپ چنجر

    53

    (4-5-3) تانک اصلی روغن

    53

    (5-5-3) منبع ذخیره روغن

    54

    (6-5-3) لوله انفجار

    55

    (7-5-3) درجه روغن نما

    55

    (8-5-3) شیرها و واشرهای ترانسفورماتور

    55

    (9-5-3) جعبه کنترل فرمان ، پنکه ترموستات و غیره

    56

    (10-5-3) ترمومتر (نشان دهنده درجه حرارت روغن)

    56

    (11-5-3) بوشینگ ها

    57

    (6-3) تابلوی مشخصات ترانسفورماتور

    57

    (7-3) کار موازی کردن ترانسفورماتور

    58

    (8-3) شرط موازی بستن ترانسفورماتور

    58

    (9-3) گروه برداری ترانسفورماتور ها

    58

    (10-3) روغن ترانسفورماتور

    59

    (11-3) ترانسفورماتور ولتاژ یا p.T

    59

    (12-3) ترانسفورماتور ولتاژ خازنی یا C.V.T

    59

    (13-3) ترانسفورماتور جریان یا C.T

    61

    (1-13-3) ترانسفورماتور جریان مخزن دار

    63

    (2-13-3) ترانسفورماتور جریان نوع قالبی

    63

    فصل چهارم : شین و شینه بندی

    64

    مقدمه

    65

    (1-4) انواع شینه بندی

    65

    (1-1-4) شینه بندی ساده

    65

    (2-1-4) شینه بندی اصلی  و انتقالی

    66

    (3-1-4) شینه بندی دوبل

    67

    (4-1-4) شینه بندی 5/1 کلیدی

    68

    (5-1-4) شینه بندی دو کلیدی

    68

    (6-1-4) شینه بندی حلقوی

    69

    (7-1-4) شینه بندی سه کلیدی

    69

    (8-1-4) شینه بندی ترکیبی

    69

    فصل پنجم : برقگیرها

    71

    مقدمه

    72

    (1-5) انواع برقگیر از نظر ساختمان و عمل کردشان

    74

    (1-1-5) برقگیر جرقه ای

    74

    (2-1-5) برقگیر آرماتور

    74

    (3-1-5) برقگیر لوله ای

    75

    (4-1-5) برقگیر با فنتیل

    76

    (2-5) طرز انتخاب و محل نصب برقگیر

    76

    (1-2-5) برقگیر نوع پست

    77

    (2-2-5) برقگیر نوع خط

    77

    (3-2-5) برقگیر نوع توزیع

    77

    (3-5) مشخصات برقگیرها

    77

    (4-5) محل نصب برقگیر در پست

    77

    فصل ششم : زمین کردن پست

    78

    مقدمه

    79

    (1-6) انواع زمین کردن

    79

    (1-1-6) زمین کردن حفاظتی

    79

    (2-1-6) زمین کردن الکتریکی

    80

    (3-1-6) انواع زمین کردن الکتریکی

    80

    (1-3-1-6) زمین کردن مستقیم

    80

    (2-3-1-6) زمین کردن غیر مستقیم

    80

    (3-3-1-6) زمین کردن باز

    80

    فصل هفتم : رله ها و وسائل حفاظتی در سیستم های الکتریکی

    84

    (1-7) سیستمهای حفاظتی و اهمیت آن ها

    85

    (2-7) کار یک سیستم حفاظتی مطمئن

    85

    (3-7) تعریف رله

    86

    (4-7) ساختمان و طرز کار رله

    86

    (5-7) تغذیه رله ها

    87

    (6-7) عواملی که موجب تحریک رله های حفاظتی می شوند

    87

    (1-6-7) شدت جریان

    87

    (2-6-7) ولتاژ الکتریکی

    87

    (3-6-7) فرکانس

    87

    (4-6-7) قدرت الکتریکی

    88

    (5-6-7) جهت جریان

    88

    (7-7) انواع رله ها در یک سیستم حفاظتی

    88

    (1-7-7) رله سنجشی

    88

    (2-7-7-) رله زمانی

    88

    (3-7-7-) رله جهتی

    89

    (4-7-7) رله خبر دهنده

    89

    (5-7-7) رله های کمکی

    89

    (8-7)رله های تحت ولتاژ و بدون ولتاژ

    90

    (9-7) طرز قرار گرفتن رله ها در مدار الکتریکی

    90

    (1-9-7) رله های اولیه

    91

    (2-9-7) رله های ثانویه

    91

    (10-7) رله های اصلی  و کمکی

    91

    (11-7) رله جریان زیاد

    92

    (12-7) رله جریان زیاد تاخیری

    92

    (13-7) رله جریان زیاد معکوس

    93

    (14-7) رله جهت یاب

    93

    (15-7) رله دیستانس

    93

    (16-7) رله دیفرانسیل

    94

    (17-7) رله R.E.F

    95

    (18-7) رله زمین (نوتر)

    95

    (19-7) رله اتوریکلوزر

    96

    (20-7) رله حفاظت ترانس

    96

    (21-7) رله بوخهلتس

    97

    (22-7) رله حفاظت خط

    97

    فصل هشتم : باتری  ها  و باتری شارژرها

    103

    مقدمه

    104

    (1-8) ولتاژ باتری

    105

    (2-8) ظرفیت باطری

    105

    (3-8) طبقه بندی باتریها

    105

    (4-8) موارد کاربردی باتریها

    106

    (5-8) شارژ باتریها

    107

    (1-5-8) شارژ آرام یا آهسته

    107

    (2-5-8) شارژ سریع یا تند

    107

    (3-5-8) شارژ تدریجی

    107

    (6-8) باتریهای شارژ شده خشک

    108

    (7-8) نکات ایمنی در مورد باتری

    108

    (8-8) بهره برداری و نگهداری از باتری های پستها  و نیروگاهها

    109

    (9-8) بازرسی و نگهداری عادی

    110

    (1-9-8) بازرسی روزانه در هر شیفت

    110

    (2-9-8) بازرسی هفتگی

    110

    (3-9-8) بازرسی هر دو ماه یکبار

    111

    (4-9-8) بازرسی سالیانه

    112

    (10-8) باتری شارژرها

    113

    (1-10-8) تعریف کلی

    113

    (2-10-8) کاربرد

    113

    (3-10-8) موارد استعمال

    113

    (4-10-8) شرح کلی دستگاه

    113

    (5-10-8) کنترل باتری شارژرها

    114

    (6-10-8) طبقه بندی شارژرها

    114

    (7-10-8) مسائل عمومی شارژرها

    114

    (11-8) اصول کار باتری شارژرها

    115

    (1-11-8) مدار پل یکسو کننده

    115

    (2-11-8) مدار کنترل کننده

    115

    (3-11-8) مدار تغییر دهنده حالت کار شارژر

    115

    (4-11-8) مدار حفاظت جریان مستقیم در پستهای فشار قوی

    115

    (12-8) قطع جریان مستقیم

    116

    (13-8) زمین شدن باتری

    116

    (14-8) نرمال نبودن ولتاژ مستقیم

    117

    (15-8) قطع جریان متناوب شارژر پست

    117

    فصل نهم : مقررات حفاظت استاندارد

    118

    (1-9) مقررات مربوط به تعویض شیفت

    119

    (2-9) مقررات مربوط به ثبت وقایع در دفتر گزارش

    119

    (3-9) شرح وظایف اپراتوریست در ارتباط با مرکز دیسپاچینگ

    119

    (4-9) دستورالعمل ثابت بهره برداری از شبکه های فوق توزیع کنترل  ولتاژ

    120

    (5-9) دستور العمل و عملیات هنگام بی برق شدن پست و نحوه برقدار کردن آن

    120

    (6-9) مراقبتهای ظاهری و بازدید

    122

    (7-9) نحوه موازی کردن ترانسفورماتورها

    123

    (8-9) نحوه ارسال گزارش حوادث به مرکز دیسپاچینگ فوق توزیع

    124

    (9-9) وظایف مسئول پست

    125

    فصل دهم: مقررا ت و دستور العمل

    126

    مقدمه

    (1-10) ایجاد محیط ایمن کار برای افراد

    127

    127

    (2-10) جلوگیری از انرژی دار شدن مجدد دستگاه ها و یا خطوط

    127

    (3-10) حفاظت از دستگاه ها و خطوط

    127

    (4-10) پایدار نگه داشتن شرایط تضمین شده

    128

    (5-10) کارتهای حفاظتی و هشدار دهنده

    128

    (1-5-10) کارت حفاظت شخصی

    128

    (2-5-10) کارت حفاظت دستگاه

    130

    (3-5-10) کارت احتیاط

    131

    (6-10)کاربرد فرم های ضمانت نامه

    133

    (7-10) فرمهای ضمانت نامه

    133

    (1-7-10) صدور فرمهای ضمانت نامه

    133

    (2-7-10) فرم درخواست صدور ضمانت نامه

    134

    (3-7-10) وظایف تصویب کننده نهایی فرم درخواست صدور ضمانت نامه

    134

    (4-7-10) مقررات عمومی درخواست صدور ضمانت نامه

    135

    (5-7-10) معتبر کردن فرم ضمانت نامه

    136

    (6-7-10) فرم تضمین نامه ایستگاه

    137

    (7-7-10) وظایف مسئولان صادر کننده فرم ضمانت نامه

    138

    فصل یازدهم : مقررات ایمنی در پستهای فوق توزیع

    (1-11) مقررات ایمنی

    140

    141  

     

    فصل دوازدهم : حادثه و موارد پیش بینی نشده در پستهای فوق توزیع                            143

    حادثه                                                                                                                 144

    فصل سیزدهم : ارائه پیشنهادهای به حداقل رساندن ضایعات                                              146      

    پیشنهادات                                                                                                          147

    فصل چهاردهم : مشخصات پست 20/63 کیلو ولت فیروزکوه                                              150

    منابع و مآخذ                                                                                                                                      176      

    .

    منبع:

    تجهیزات پستها                         آقایان مهندس رشیدی و نیکبخت

    رله و و سایل حفاظتی                 جزوه های آموزشی آگاهان نیرو

    مقررات و دستورالعمل               آقای فرامرز خالویی

    و همچنین جزوات و کتابهای آموزشی دانشکده شهید عباسپور

     

    .

پروپوزال در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , گزارش سمینار در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , تز دکترا در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , رساله در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , پایان نامه در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , تحقیق در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , مقاله در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , پروژه دانشجویی در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , تحقیق دانشجویی در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , مقاله دانشجویی در مورد گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء , پروژه دانشجویی درباره گزارش پایانی طرح رشد و ارتقاء
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت