پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار

تعداد صفحات: 193 فرمت فایل: word کد فایل: 1264
سال: 1387 مقطع: مشخص نشده دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار

    کارشناسی ارشد

    تصویرسازی

    چکیده

    پژوهش حاضر به منظور بررسی تصویرسازی های کودکان ریزنقشی است که دستان کوچکشان طعم سختی کار را چشیده است، کودکانی که در کنار ما و با ما و در عین حال جدا از ما زندگی می کنند. تصویرسازی های آنان می تواند نمایانگر دنیای آنان باشد. بدین منظور از روش بداهه سازی استفاده شد، تا کودکان بتوانند با تخلیه روانی، احساسات درونی خود را کاملأ آزاد و به دور از قید و بندها بیان کنند.

    بنابراین ضرورت داشت تا قبل از هر چیز مطالعاتی در مورد تعریف بداهه سازی و سوابق آن و همچنین در مورد فرآیند نقاشی کودکان و عوامل تأثیرگذار در آنها انجام پذیرد.

    مهمترین نتیجه حاصله عبارتست از اینکه کودکان پیام خود را از رخدادهای ناپسند و خشن محیط کار، با رنگ ها و تصاویر ناخودآگاه و به ظاهر اتفاقی نقش می کنند، و انزجار و خشم خود را عیان می سازند.

    نتیجه حاکی از آن بود که روش مذکور به نسبت روش های سابق در روانکاوی ناخودآگاه افراد، می تواند موفق تر عمل کند.

    15 اثر بود که در ادامه به 30 اثر رسید. تمامی آثار با جوهر رنگی و آبرنگ اجرا شده اند و اجرای دستی هستند. (به غیر از دو مورد که از فتوشاپ به منظور تکمیل استفاده شده است).

    اجرای آثار غالبأ در مرحله رنگ گذاری و ایجاد تصاویر، بدون تعقل و بداهه بوده است، به غیراز چند مورد(در مجموعه اشعار مرتبط) که برای ارتباط بیشتر با موضوع، رنگها آگاهانه تر استفاده شده اند. 

    در این شیوه می توان رویدادهای همزمانی یونگ را تجربه کرد و به خاصیت هولوگرافیک جهان پی برد. ایمان به این جریان ها این رویدادها را قوی تر می کند.

    با شروع کار و طی انجام پروژه، تردیدها و نگرانی هایی که (با وجود ایمان به این راه) در ابتدا به نظر می رسید، از میان می رفت و تصاویر به صورت معجزه آسا، بدون تعقل، کنترل و مهار و مرتبط با موضوعات ظاهر می شدند، و تنها با کمی دخل و تصرف، وضوح می یافتند. هر جا انتخابی بود، باعث خرابی کار می شد. به همین دلیل هر جا قوتی مشاهده می شود، از چشمه ای دیگر است ،و هر جا ضعفی است به دلیل دخالت بی مورد.   

    مقدمه

    کودکان همواره نیروی کار ارزان به شمار می روند،و دستان کوچک بسیاری از آنان با سختی- های کار آشناست. فشار فقر و تنگدستی باعث می شود که برخی خانواده ها، برای تأمین مخارج زندگی،کودکان خود را وادار به کار کنند. کار کودک مسئله ای است که از دیرباز در تمام جوامع بشری وجود داشته و از جنبه های مختلفی به آن نگاه شده است. زمانی که کودک برای کار از خانه خارج می شود، هیچ تضمینی برای حفظ او از آسیب های اجتماعی وجود ندارد، و زندگی این کودک در این حالت، دستخوش تغییرات زیادی میشود. این روند، فرصت تحصیل،آموزش و بازی را از کودکان گرفته وباعث از بین رفتن خلاقیت در او می شود، وآسیب های جدی جسمی و روانی را به همراه دارد.

    نقاشی و یا تصویرسازی، وسیله ای است که کودک می تواند به کمک آن، نوعی ارتباط روحی با دیگران برقرار کند. بنا براین می توان از این طریق به روحیات، تمایلات و شخصیت او پی برد.

    پژوهش حاضر، به منظور بررسی عواطف و حالات درونی کودکان کار انجام شده و بدین منظور از روش« بداهه سازی» استفاده شده است که می تواند اعماق درونی روح کودک را بیشتر و روشن تر نمایان کند.

    بداهه سازی به نسبت روش هایی که تا کنون در این راستا انجام شده است ، روش بسیار مناسب تری به نظر می رسد و می تواند به عنوان روشی جدید برای آزمون های روانشناسی  وروانکاوی مورد استفاده قرار گیرد.

    سؤال های تحقیق:

    سؤال های اصلی تحقیق حاضر عبارتند از:

    آیا شرایط سخت زندگی کودکان کار و مشغول بودن به کار در سنین غیر مجاز، تأثیری از نظر روحی و روانی بر آنها داشته است، وآیا کودکان این تأثیرات را در تصویرسازی های خود، با این روش جدید، منتقل می کنند؟

    آیا آزمون تصویرسازی به روش بداهه، می تواند محتوای ضمیر ناخودآگاه کودک را از پرده استتار در آورد؟ تا چه میزان این روش می تواند موفق عمل کند؟

    سابقه و پیشینه تحقیق:

    در مورد روانشناسی نقاشی کودک و مفاهیم آن تا کنون تحقیقات بسیاری انجام شده است، از آن جمله می توان به کتاب « نقاشی کودکان و مفاهیم آن» نوشته ی آنا اولیوریو فراری، اشاره کرد. در این کتاب، نخستین مراحل نقاشی، از کودکی تا نوجوانی، مطرح شده و تأثیرات مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و ... بر نقاشی کودک مورد بررسی قرار گرفته است.

    یکی از مهمترین نتایج حاصل از آن، عبارت است از اینکه، ارائه موضوع به منظور بررسی عواطف درونی کودک، مناسب نمی باشد ، زیرا کودک با داشتن آگاهی از مقاصد جستجوگرانه آزمون گیرنده، به پنهان سازی شخصیت خود می پردازد و به همین دلیل در خاتمه، روش آزاد و بداهه توصیه شده است.

    گلین. وی. توماس در کتاب « مقدمه ای بر روانشناسی نقاشی کودکان » خصوصیات نقاشی کودکان را در سنین مختلف بررسی می کند و به این نتیجه می رسد که، اصول کلی معتبری وجود دارند که می توان آنها را در تفسیر بیان عاطفی در نقاشی ها به کار گرفت.

    ماکس لوشر، در کتاب روانشناسی رنگ ها، تنها از طریق بررسی رنگ ها به تحلیل شخصیت انسان می پردازد. آزمون لوشر، از نظریه های مهم و موفق در روانشناسی و روانکاوی است. این کتاب حاوی اطلاعات مفید و ارزنده ای است، و می توان ازآن برای تحلیل آثار کودکان کار بهره گرفت.

    به نظر می رسد، آزمون هایی که تاکنون برای روانشناسی و روانکاوی انجام شده اند، دارای نقایصی هستند، زیرا در آنها تنها به یک بعد از هنر پرداخته شده است، به این مفهوم که یا از طریق ارائه موضوع و عناصر تصویری انجام شده اند، که این روش چنانچه مشاهده خواهیم کرد، دارای نقایص بسیاری است، و یا فقط به رنگ پرداخته و عناصر تصویری نادیده گرفته شده اند. آزمون بداهه سازی فاقد این محدودیت هاست و می تواند بدون مقاومت و پنهان سازی شخصیت از طریق رنگ و عناصر تصویری، محتویات درونی فرد را نمایان کند.

    فرضیه ها:

    اشتغال به کار در کودکان کم سن و سال، باعث ایجاد اختلالات روحی و روانی می گردد.

    کودکان تأثیرات ناشی از این اختلالات و ناهنجاری ها را در تصویرسازی به روش بداهه منعکس می کنند.

    تصویرسازی به روش بداهه می تواند به وضوح، محتویات ناخودآگاه فرد را به نمایش گذارد.

    اهداف:

    اهداف پزوهش حاضر در ابتدا عبارتند از:

    بررسی تأثیر عوارض روحی و روانی ناشی از فقر و تنگدستی و آسیب های اجتماعی در تصویرسازی کودکان کار.

    شناخت جنبه های ناخودآگاه هنر، و تعبیر و تفسیر عناصر آنها از دیدگاه روانشناختی.

    اهداف دیگری نیز در این پژوهش دنبال شده اند که عبارتند از:

    3- ارائه روشی جدید در روانشناسی و روانکاوی، برای دسترسی بهتر به ناخودآگاه افراد.

    4- اشاعه هنر تصویرسازی به روش بداهه، به دلیل جذابیت بسیار و تقویت خلاقیت، و آزادسازی کودک از فشارهای روحی و روانی، در مدارس، به ویژه مدارس کودکان استثنایی و کودکان بی سرپرست و ...

    کاربرد:

    عناصر تصویری آثار کودکان کار می تواند در تصویرسازی کتاب کودک به کار گرفته شود.

    آزمون بداهه سازی می تواند به عنوان روشی مناسب در آزمون های روانشناسی و هنردرمانی کاربرد داشته باشد.

    روش انجام تحقیق و ابزار گردآوری اطلاعات:

    روش انجام تحقیق و ابزار گردآوری اطلاعات، به صورت ترکیبی است . به این معنی که از روش های کتابخانه ای و میدانی ( از طریق مشاهده و آزمون ) استفاده شده است.

    ابزار گرد آوری نیز شامل فیش های تحقیقاتی  و وسایل مورد نیاز آزمون از قبیل رنگ و مقوا، دوربین و ... می باشد.

    جامعه آماری و تعداد نمونه و روش نمونه گیری:

    جامعه آماری در این پژوهش، تعداد 30 نفر از کودکان کار هستند که به صورت اتفاقی انتخاب شده اند، لذا برای اثبات دقیق تر فرضیه های این پژوهش، این تعداد با 15 کودک معمولی مورد مقایسه قرار گرفته اند.

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات:

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات به صورت کیفی، توصیفی، نشانه یابی و تطبیقی است.

    برای دستیابی به اهداف این تحقیق، مطالعه در زمینه ی هنر حقیقی، راه های ارتباط با درون، جنبه های ناخودآگاه هنر و بداهه سازی، امری ضروری به نظر می رسد.

    قطعاٌ این پژوهش خالی از نقص نیست و تنها امید است که بتواند وسیله ای باشد برای دانشجویان و پژوهشگران هنر و روانشناسی، به منظور ارائه ایده های مفیدتر، و بهانه ای گردد برای اینکه کودکان کار را فراموش نکنیم.    

  • فهرست و منابع پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار

    فهرست:

    پیشگفتار

    مقدمه

         فصل اول : درآمدی بر بداهه سازی

    1-1- هنر چیست؟.................................................................................................................... 1

              1-1-1- هنر در تفکر دینی و عرفانی........................................................................ 3

             1-1-2- هنر از منظر فلاسفه و متفکرین .................................................................. 9

          1-2- هنر مند کیست؟ .......................................................................................................... 11

          1-3- دنیای جدید ................................................................................................................. 14

          1-4- خلاقیت ....................................................................................................................... 17

                  1-4-1- نظریه های مختلف آفرینشگری ............................................................... 19

                  1-4-2- شرایط آفرینشگری...................................................................................... 24

                  1-4-3- آفرینشگر ..................................................................................................... 26

          1-5- خیال ............................................................................................................................ 27

          1-6- الهام ............................................................................................................................. 36

                  1-6-1- الهام ماده خام آفرینشگری ....................................................................... 41

          1-7- ناخودآگاه ..................................................................................................................... 45

                  1-7-1- رویا .............................................................................................................. 55

                  1-7-2- نماد .............................................................................................................. 59

                  1-7-3- سمبولیسم.................................................................................................... 65

                  1-7-4- ذن ............................................................................................................... 69

         فصل دوم : بداهه سازی

    2-1- بداهه سازی چیست؟ ........................................................................................................

    2-2- بداهه سازی در هنر .................................................................................................... 82

           2-2-1- سوابق تاریخی بداهه سازی ....................................................................... 87

         فصل سوم : نقاشی کودک

    3-1- فرآیند نقاشی کودک ............................................................................................... 110

           3-1-1- مراحل تکاملی نقاشی کودک.................................................................. 111

    3-2- مراحل رشد ذهنی کودک ...................................................................................... 113

    3-3- نقاشی کودک از نظر روانشناختی........................................................................... 117

         فصل چهارم : تصویرسازی کودکان کار

    4-1- کودکان کار ............................................................................................................. ‌130

    4-2- مراحل تصویرسازی کودکان کار............................................................................ 135

    4-2-1- انتخاب رنگ ........................................................................................... 135

    4-2-2- تصویرسازی ............................................................................................ 145

    4-3- تصویرسازی کودکان معمولی ............................................................................... 161

    4-4- تطبیق آثار کودکان کار و کودکان معمولی........................................................... 167

    نتیجه گیری ............................................................................................................. 168

    فهرست تصاویر..................................................................................................................

    فهرست اعلام....................................................................................................................

    کتابشناسی ........................................................................................................................

    گزارش پروژه عملی...........................................................................................................

    تصاویر پروژه عملی...........................................................................................................

    .

    منبع:

    کتاب:

    - آرناسن . یوروارد و هاروارد - تاریخ هنر نوین – محمد تقی فرامرزی – چاپ اول – انتشارات زرین و نگاه – تهران 1367

    - بهشتی زاده . احمد – اسلام و حقوق کودک – چاپ دوم – دارالتبلیغ اسلامی – قم 1353

    - بینایی . سعید – هنر در نظر افلاطون – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران 1383

    - تالبوت . مایکل – جهان هولوگرافیک – داریوش مهرجویی – چاپ هفتم – انتشارات هرمس – تهران 1387

    - توماس . گلین . وی و آنجل . ام . جی . سیلک – مقدمه ای بر روانشناسی کودکان – عباس مخبر – چاپ اول – انتشارات طرح نو – تهران 1370

    - خاتمی . محمود – اشاره ای به زیباشناسی از منظر پدیدارشناسی – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران 1383

    - رجب زاده . هاشم – چنین گفت بودا – چاپ سوم – انتشارات اساطیر – تهران 1378

    - زرشناس . شهریار – سمبولیسم در آراء اریک فروم – چاپ اول – حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی – تهران 1372

    - سینگر . دورتی. جی– ترسی آ . رونسن – ( مقدمه ای بر پیاژه ) کودک چگونه فکر می کند – مصطفی کریمی – چاپ دوم – آموزش – تهران 1360

    - شبستری . شیخ محمود – گلشن راز – چاپ اول – انتشارات سیرنگ – تهران 1369

    - شیخ الاسلامی . علی – خیال، مثال و جمال در عرفان اسلامی – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران 1383

    - صدوقی سها . منوچهر – مقدمه قیصری بر شرح فصوص الحکم ابن عربی – چاپ اول – مؤسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی -  تهران 1363

    - عبادیان . محمود – گزیده ی زیباشناسی هگل – چاپ اول – فرهنگستان هنر – تهران 1383

    - عمید . حسن – فرهنگ فارسی عمید – چاپ اول – مؤسسه انتشارات امیر کبیر – تهران

    - فراری . آنااولیوریو – نقاشی کودکان و مفاهیم آن – عبدالرضا صرافان – چاپ ششم – انتشارات دستان – تهران 1376

    - فروم . اریک – روانکاوی و ذن بودیسم – نصرا... غفاری – چاپ اول – انتشارات بهجت – تهران 1362

    - فروم . اریک – زبان از یاد رفته – ابراهیم امانت – چاپ سوم – مروارید – تهران 1362

    - کاندینسکی ( و دیگران ) – معنویت در هنر ( مجموعه مقالات ) – هوشنگ وزیری ( و دیگران ) – وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی – سازمان چاپ و انتشارات – تهران 1381

    - گاردنر . هلن – هنر در گذر زمان – محمد تقی فرامرزی – چاپ اول – آگاه – تهران 1365

    - لوشر . ماکس – روانشناسی رنگ ها – ویدا ابی زاده – چاپ دهم – درسا – تهران 1375

    - مددپور . محمد – حکمت انسی هنر – چاپ اول – سوره مهر – تهران 1384

    - مددپور . محمد – حکمت معنوی و ساحت هنر – چاپ اول – حوزه هنری – تهران 1371

    - مشکوۀ الدینی . عبدالمحسن – علم هشیاری – چاپ اول – دانشگاه تهران 1344

    - معنوی . عزالدین ( و دیگران ) – هنر از دیدگاه روانپزشکی – چهر – تهران 1363

    - نایجل . واربرتن – چیستی هنر – مهتاب کلانتری – چاپ اول – نشر نی – تهران 1387

    - نلر . جورج . اف – هنر و علم خلاقیت – سید علی اصغر مسدد – چاپ اول – انتشارات دانشگاه شاهد – تهران 1369

    - نوربخش . جواد – بایزید بسطامی – چاپ سوم – یلدا قلم – تهران 1385

     - نیچه . فریدریش – چنین گفت زردشت – داریوش آشوری – چاپ بیست و هفتم – آگاه – تهران 1386

    - یونگ . کارل گوستاو – انسان و سمبولهایش – محمود سلطانیه – چاپ اول – دیبا – تهران 1377

    - یونگ . کارل گوستاو – روانشناسی ضمیر ناخودآگاه – محمد علی امیری – چاپ سوم – انتشارات علمی و فرهنگی – تهران 1383

    مقاله:

    - احسانی . صغرا - « حقوق بچه های زمین » - روزنامه همشهری – شماره 4547 - 1387

    - صفر زاده . مهتاب - « بغض های الیور کوچک » - ویژه نامه روز جهانی مبارزه علیه کار کودک – انجمن حمایت از کودکان کار – خرداد 1386

    - فدوی . سید محمد - « بداهه سازی در هنر نقاشی و تصویرسازی » - طرح تحقیقاتی  پردیس هنرهای زیبا – دانشگاه تهران - 1386

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, رساله در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, پایان نامه در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل تصویرسازی های کودکان کار
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت