پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی

تعداد صفحات: 638 فرمت فایل: word کد فایل: 1262
سال: 1387 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: حقوق
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی

    مقدمه

    الزام دولت به جبران خسارت اشخاص خصوصی به مسوولیت مدنی دولت تعبیر می شود. رساله حاضر این نوع از مسوولیت را مورد بررسی قرار می دهد. اما در تدوین این رساله از تقسیم بندی سنتی مسوولیت مدنی بر حسب ارکان آن (تقصیر، رابطه سببیت،خسارت) به طور کامل پیروی نشده است. بلکه، هدف این است که نشان داده شود مسوولیت دولت، یعنی الزام و تکلیفی که در برابر شهروندان دارد، و به تبع آن، مسؤلیت مدنی دولت، چه ارتباطی با غایت و نقش این نهاد در جامعه دارد. دلیل این امر هم ارتباط تنگاتنگ مسوولیت مدنی دولت با بحث مسوولیت و رسالت دولت در فلسفه سیاسی است که به طور قهری مبنا و مقوم مسوولیت مدنی دولت است. مسوولیت دولت همان رسالتی است که در برابر اشخاص تحت فرمانروایی خود بر عهده دارد. ترسیم خطوط اهداف دولت در برابر مردم نیز مستلزم تبیین و توضیح نظریه های سیاسی‌ای است که در توجیه منشاء و نیز اهداف یا رسالت دولت اقامه شده است. نقطه آغازین حرکت همان نحوه تأسیس دولت است و پاسخ به این پرسش که اقتدار سیاسی که بعدها تعریف خواهد شد، از کجا سرچشمه می گیرد. این پرسش با نظریه‌های مختلفی مانند قرارداد اجتماعی، تأسیس طبیعی دولت، نظریه های جامعه شناختی و اجبار طبقاتی، نظریه‌های کثر گرایانه پاسخ داده شده است. رسالت یا هدف از تأسیس دولت نیز به نقشی که دولت در زندگی اجتماعی انسانها ایفا می کند، باز می گردد. این نقش می‌تواند دفاع از آزادی های فردی، دفاع از اجتماع‌های درون جامعه و منافع جمعی، توزیع عادلانه ثروت، ترویج و تحکیم ایدئولوژی خاص و... باشد که در قالب مکتب های سیاسی مختلفی از قبیل لیبرالیسم، سوسیالیسم و مطلق‌گرایی و دیگر سنت‌های فکری بیان شده است. از سوی دیگر، هر رسالت ظرف خاص خود را می طلبد و اقتدار سیاسی که همان توانایی فرمانروایی بر جامعه سیاسی است، در ارتباط با هدف خود تنها در شکل خاصی از دولت توان رشد و بالندگی دارد. این شکلهای خاص نیز همان نحوه مشارکت انسانها در بخش سیاسی دولت، یعنی حکومت، است که با تقسیم بندی های مختلفی نظیر تقسیم به دموکراسی، الیگارشی، اریستوکراسی و ... بیان شده است. رساله حاضر در وهله نخست درصدد اثبات این امر است که رسالت هر دولت یا به عبارت دیگر، مسئولیت دولت در برابر جامعه سیاسی تعیین کننده سیاست او در مسئولیت مدنی خود در برابر دیگر اشخاص است. زیرا به لحاظ ماهیت خاص دولت که بنابر نظر مشهور همه الزام‌ها یا از او سرچشمه می‌گیرد و یا به دست او ضمانت اجرا پیدا می‌کند، خود دولت است که حدود مسئولیت مدنی خویش را تعیین می‌کند. اما این نهاد در تعیین مسوولیت سیاسی یا رسالت خود نقشی ندارد و این جامعه سیاسی و در تحلیل نهایی مردم هستند که غایت و رسالت دولت را البته برای یک بار و همیشه تعیین می کنند.

    همچنین، تبعیت مسئولیت مدنی دولت از رسالت آن به معنای تأثیر بر مفهوم ارکان مسئولیت، یعنی تقصیر، خسارت و رابطه سببیت نیز هست. به بیان دیگر، تنگی و فراخی این مفاهیم در گرو تعریفی است که از دولت و نقش آن در هر جامعه سیاسی شده است. پس در این رساله مبنای پژوهش در ارکان مسئولیت مدنی در ارتباط با دولت همان مطالبی است که پیش از این مورد اشاره قرار گرفت و به تعبیر ما مفهوم خاص ارکان مسوولیت است. علاوه بر آن، تا جایی که موضوع به مفهوم عام این ارکان باز می گردد، سعی شده است که ابهام‌های مفهوم عام هر رکن که نظریه های مختلف یا قادر به رفع آنها نبوده و یا موجد آنها بوده اند، با استفاده از روش های فلسفه پست مدرن، بویژه فلسفه تحلیلی و شاخه زبانی این نحله فلسفی مرتفع شود.

    در نگارش این رساله از روش تطبیقی نیز به عنوان شاهد مدعا استفاده شده است. به این معنا که با استفاده از این روش نظام مسئولیت مدنی هر کشور در تقابل با رسالت دولت در آن کشور مورد بررسی قرار گرفته است و نتیجه، اثبات همان ادعایی است که رساله درصدد بیان آن است. نظام های مسئولیت مدنی موضوع پژوهش نظامهای حقوقی کشورهای فرانسه، انگلستان، کانادا (ایالت کبک این کشور) هستند. در این میان، نظام حقوقی و سیاسی ایران نقش محوری دارد و در آینه نظریه های سیاسی رایج و نظامهای حقوقی و سیاسی مستقر کژی ها و کاستی های آن آشکار می گردد. از این لحاظ، رساله حاضر را می توان رساله ای تجویزی (و نه توصیفی) تلقی کرد که با یافتن ریشه های نابسامانی در نظام مسئولیت مدنی، به رفع آنها کمک می‌کند.

    بر این اساس، رساله حاضر به دو فصل تقسیم شده است: فصل نخست با عنوان «دولت و مسئولیت» به بررسی ماهیت دولت و مبانی مسئولیت دولت اختصاص یافته است. در این فصل دو عنوان از یکدیگر تفکیک شده است که هر یک زیر یک بخش مورد پژوهش قرار گرفته است. بخش اول، ویژه تعریف دولت و صرفاً تقسیم آن به دو عنوان «دولت مدرن» و نقیض آن «دولت غیرمدرن» است و در ادامه نظریه‌های مرتبط با منشأ پیدایی دولت مطرح شده است. اما، عنوان بخش دوم، «دولت و مسئولیت» است که در ذیل آن نظریه های مربوط به رسالت دولت و انواع دولت به اعتبار هدف آن مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین، به علت ارتباط بحث با شکل و حدود اقتدار سیاسی در تقابل با آزادی های فردی، تقسیم بندی دیگری از دولت بر مبنای مشارکت افراد در اعمال اقتدار سیاسی مطرح شده است. همه موارد سعی شده تا جایی که به موضوع اصلی رساله ارتباط دارد مطالب مورد بحث قرار گیرند و از حد موضوع فراتر نروند.

    فصل دوم، با عنوان «مسئولیت مدنی دولت» بر اساس تقسیم بندی سنتی، یعنی تقسیم بر مبنای ارکان مسوولیت، نگارش یافته است. همچنانکه اشاره شد، مفهوم ارکان مسئولیت به اعتبار رسالت دولت تعیین و تجدید می شود. از این رو، با تقسیم این فصل به چهار بخش: 1) تقصیر 2) خسارت 3) رابطه سببیت، 4)مسوولیت بدون تقصیر. هر یک از این ارکان در آینه مبانی مسئولیت دولت تحلیل شده است. این ارکان در مفهوم عام نیز به روش فلسفه تحلیلی مورد بررسی قرار گرفته است.

    شایان ذکر است که فهرست عنوان‌های مورد بررسی در هر فصل و بخش در مقدمه همان فصل و بخش آمده است. از این رو، در مقدمه نیازی به توضیح آنها دیده نشد.

    فصل اول:

    دولت و مسئولیت

    فصل نخست از رساله حاضر به بحث از دولت و مسئولیت آن به مفهوم سیاسی کلمه اختصاص دارد. این فصل در دو بخش مورد بررسی قرار گرفته است. بخش نخست، ویژه تعریف و تحلیل منشأ و ماهیت دولت است و در بخش دوم از غایت دولت سخن به میان آمده است.

    بی‌تردید بحث از مسئولیت دولت و در نهایت مسئولیت مدنی دولت پیش از شناخت ماهیت و منشأ آن به صورت عمیق و دقیق میسر نیست. از سوی دیگر، دولت نهادی سیاسی است که با قدرت و اقتدار سیاسی عجین شده است. از این رو، تحلیل ماهیت و منشأ آن بدون احاطه بر نظریه‌های مطرح شده در فلسفه سیاسی امکان پذیر نیست. مبنا قراردادن هر یک از این نظریه‌ها که درک خاصی از ماهیت دولت را بیان کرده است، در توسعه یا تحدید مسوولیت دولت تاثیر بسزایی دارد. برای مثال، چنانچه دولت را حاصل قرار داد اجتماعی از نوع روسویی آن بدانیم، بنابر تحلیلی که روسو از آن نموده است، نقش دولت بیش از همه در حمایت از برابری اعضای جامعه تجلی می‌یابد و در عین حال که اعضا جامعه با عقد قرارداد میان خود و دولت حاکم بر جامعه را ایجاد کرده اند، همچنان حق انحلال قرارداد و محصول قراردادی خود، یعنی دولت را نیز دارا هستند. از این رو، مطابق این نظر هر زمان که دولت از چارچوب نقش خود که حمایت از برابری اعضا جامعه است، خارج شود، مرتکب تقصیر شده است. این تحلیل بر مفهوم محدودتر مسئولیت نیز که همان مسئولیت مدنی دولت است، انطباق دارد و توسعه مسئولیت مدنی دولت را می طلبد. اما به عنوان مثال، چنانچه دولت را پدیده طبیعی و در عین حال مطابق نظریه‌های مارکسیستی حاصل اجبار طبقاتی و ابزار طبقه حاکم جامعه برای استثمار طبقه محکوم بدانیم، مسئولیت پذیر کردن آن و در تحلیل نهایی، انتساب تقصیر به چنین دولتی بسیار دشوار است و مسئولیت مدنی این دولت خود به خود با تفسیر مفیق روبرو می گردد.

    پس بحث از ماهیت دولت در آغاز مطلب، تحلیل ما از مسائل مرتبط با مسئولیت مدنی دولت را دقیق تر و در عین حال آسان تر می سازد. از این رو، با همین پیش فرض بخش نخست را آغاز می کنیم.

    بخش نخست: «تعریف دولت و منشأ آن»

    همچنانکه پیش از این گفته شد، بخش نخست از فصل حاضر زیر دو عنوان: 1) تعریف دولت و 2) منشأ دولت مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از آنجایی که تعریف دولت مستلزم شناخت دو نهاد سیاسی مهم، یعنی اجتماع سیاسی (Political community) و اقتدار سیاسی (Political authority) است، پیش از آنکه تعریفی از دولت به دست دهیم، دو نهاد پیش گفته را در گفتار اول، زیر دو عنوان بررسی خواهیم کرد. از سوی دیگر، تفکیک دو مفهوم دولت سنتی از دولت مدرن در فلسفه سیاسی معاصر اهمیت فراوانی دارد که نتیجه آن بیش و پیش از همه در مسایل مربوط به مسئولیت دولت آشکار می شود. از این رو، پس از تعریف دولت در عنوان سوم، عنوانهای چهارم و پنجم را به تفکیک به مطالعه دو قسم دولت مورد بحث بر مبنای نظریات ماکس وبر اختصاص خواهیم داد.

    اما، گفتار دوم از بخش حاضر ویژه نظریه هایی است که درباره منشأ دولت مطرح شده است. این نظریه ها را در یک تقسیم بندی کلی می توان به دو دسته تقسیم کرد: اول، نظریه های مبتنی بر رضایت، با این توضیح کلی که اقتدار سیاسی که وجه بارز هر دولتی است، حامل رضایت است. و دوم، نظریه های مبتنی بر طبیعی بودن دولت، با این بیان کلی که دولت پدیده ای طبیعی مانند دیگر پدیده های طبیعی است که مصنوع انسان نیست و خارج از اراده بشری متولد شده است. اما در درون هر دسته نظریه هایی جای می گیرد که هر چند در توصیف کلی با یکدیگر مشابهت دارند، اما به واقع واجد تفاوتهای چشمگیری هستند، به طوری که تبعیت از هر یک از آنها نتایج کاملاً متفاوتی به ویژه در ارتباط با بحث مسئولیت به بار می آورند. پس گفتار دوم را در زیر دو عنوان «نظریه های مبتنی بر رضایت» و «نظریه های طبیعی گرایانه» مورد بررسی قرار می‌دهیم و در هر یک از این عنوانها نظریه‌های خاص مرتبط با هر دسته را تشریح خواهیم کرد. 

  • فهرست و منابع پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی

    فهرست:

    مقدمه

    فصل اول : دولت و مسوولیت

    بخش نخست: تعریف دولت و منشا آن

    گفتار نخست: تعریف دولت

    اجتماع سیاسی

    2-1) اقتدار سیاسی

    3-1) تعریف دولت

    4-1) دولت مدرن

    گفتار دوم: منشا دولت

    دولت مبتنی بر رضایت

    1-1-2) نظریه سنتی دولت مبتنی بر رضایت

    2-1-2) نظریه قرارداد اجتماعی

    1-2-1-2) نظریه قرارداد اجتماعی هابز

    2-2-1-2) نظریه قرارداد اجتماعی لاک

    3-2-1-2) نظریه قرارداد اجتماعی روسو

    2-2) دولت به مثابه پدیده طبیعی

    1-2-2) ارسطو و دولت شهر طبیعی

    2-2-2) هگل و دولت اخلاقی

    3-2-2) بنتام و نظریه اصالت فایده

    3-2) اجبار طبقاتی : منشا تشکیل دولت

    4-2) نظریه های کثرت گرایانه راجع به دولت

    5-2) منشا دولت در اسلام

    بخش دوم : نقش دولت و مسوولیت

    گفتار نخست: دولت لیبرال و مسوولیت

    یونان باستان و عدالت طبیعی

    2-1) هابز و عدالت قراردادی

    3-1) بنتام و عدالت فایده گرا

    4-1) کانت و عدالت مطلق

    5-1) هگل و آمیزش منفعت و عدالت

    6-1) نظریه عدالت رالز

    7-1) نوزیک و اختیارگرایی در تعیین مفهوم عدالت

    8-1) هایک و نفی عدالت

    9-1) هابرماس: عدالت محصول کنش ارتباطی

    نتیجه: انطباق بحث بر مسوولیت مدنی دولت

    ایالت کبک

    کشور کانادا

    جمهوری فرانسه

    گفتار دوم: دولت سوسیال و مسوولیت

    سوسیالیسم : راه بردگی

    2-2) تأثیر سوسیالیسم بر لیبرالیسم

    نتیجه: انطباق بحث بر مسوولیت مدنی دولت

    گفتار سوم: دولت ایدئولوژی و مسوولیت

    مفهوم ایدئولوژی

    2-3) دولت ایدئولوژی (توتالیتر) : ایدئولوژی در لباس دولت

    3-3) دولت اسلامی ایران

    نتیجه: انطباق بحث بر مسوولیت مدنی دولت

    فصل دوم: مسوولیت مدنی دولت

    بخش نخست: تقصیر دولت

    گفتار نخست: خلق مفهوم تقصیر دولت

    از مسوولیت تا تقصیر

    2-1) از تقصیر شخصی مامور دولت تا تقصیر دستگاه اداری

    1-2-1) تعارض ابتدایی دو مفهوم «تقصیر شخصی مامور دولت» و «تقصیر نهاد عمومی»

    2-2-1)‌خلق موازی مسوولیت نهاد عمومی

    3-2-1) امکان جمع خطای شخصی و خطای اداری

    گفتار دوم: مفهوم تقصیر در ارتباط با دولت

    خطای اداری در تقابل با خطای شخصی (غیر اداری)

    1-1-2) نظریه شهودی تشخیص خطای اداری از خطای غیر اداری

    2-1-2) نظریه تخطی از چارچوب تکالیف اداری

    3-1-2) سنگینی تقصیر به عنوان معیار تشخیص خطای شخصی

    4-1-2) کژ نظمی دستگاه اداری معیار تشخیص خطای اداری

    5-1-2) نظریه عدمی تقصیر اداری (تحلیل ماده 11 ق.م.م)

    6-1-2) خطای اداری به مثابه نقض تکلیف مواظبت

    1-6-1-2) نقض تکلیف مواظبت با نقض قوانین حمایت کننده از سلامتی و منافع عموم مردم (تحلیل ماده 11 ق.م.م.)

    2-6-1-2) صدور یا لغو اشتباه آمیز مجوزهای قانونی

    3-6-1-2) اجرای تبعیض آمیز و نابرابر مقررات

    4-6-1-2) نظارت قانونی نامناسب (تحلیل ماده 11 ق.م.م)

    3) تفسیر زبانی خطای اداری

    1-3) روش زبان نمادین در تعیین مفهوم تقصیر دولت

    1-1-3) روش فرگه در تعیین مفهوم تقصیر دولت

    2-1-3) روش راسل در تشخیص مفهوم تقصیر دولت

    3-1-3) نظریه تصویری ویتگنشتاین و مفهوم تقصیر دولت

    2-3) روش مکتب زبان روزمره در تشخیص مفهوم تقصیر دولت

    1-2-3) روش ویتگنشتاین متأخر در تشخیص مفهوم تقصیر دولت

    2-2-3) روش زبانی رایل در شناخت مفهوم تقصیر دولت

    3-2-3) روش زبانی آستن در تشخیص تقصیر دولت

    بخش دوم: رابطه سببیت

    گفتار نخست: معیارهای احراز رابطه سببیت

    نظریه سبب بی واسطه و نزدیک

    2-1) نظریه برابری اسباب و شرایط

    3-1) نظریه سبب مناسب

    4-1) نظریه سبب مقدم در تأثیر (تحلیل ماده 11 ق.م.م)

    گفتار دوم: اسباب خارجی ورود خسارت

        1-2) تقصیر زیان دیده

        2-2) فعل شخص ثالث

        3-2) قوه قاهره و آفت ناگهانی (تحلیل ماده 11 ق.م.م)

    گفتار سوم: نقش برخی از انواع تقصیر در احراز رابطه سببیت

        1-3) خطای سنگین

        1-1-3) ضوابط تشخیص و تعیین خطای سنگین دولت

        1-1-1-3) خطای ذاتاً‌ سنگین

        1-1-1-1-3) نقض تکالیف اساسی

        2-1-1-1-3) نقض اساسی تکالیف اداری

        2-1-1-3) تشخیص خطای سنگین بر اساس نتایج حاصل شده

             2-1-3) مصادیق خطای سنگین دولت

             1-2-1-3) نقض تکلیف رعایت اعتبار امر قضاوت شده

             2-2-1-3) نقض تکلیف رعایت حقوق اساسی اشخاص

             3-2-1-3) تجاوز از حدود مقررات مالیاتی

             4-2-1-3) تقصیر در ایفای تکالیف نظارتی

             5-2-1-3) خطای سازمانهای تنبیهی در اجرای تکالیف خود

             6-2-1-3) خطایی که در چارچوب شرط عدم مسوولیت واقع می‌شود

             7-2-1-3) خطاهای خاص ارتکاب یافته توسط پلیس

             8-2-1-3) خطای خاص ارتکاب یافته در جریان فعالیتهای بیمارستانی

        3-1-3) دلایل توجیهی به کار بستن ضابطه خطای سنگین

        1-3-1-3) دلایل مبتنی بر سرشت فعل زیانبار

        1) دلایل فرعی

        2) دلیل اصلی : دشواری فعالیت

    2-3-1-3) دلایل مبتنی بر شرایط عینی احاطه کننده فعل زیانبار

        1) اوضاع و احوال موجود در حین ارتکاب فعل زیانبار

        2) نوع رابطه میان دستگاه اداری و زیاندیده (تحلیل ماده 11 ق.م.م)

    2-3) خطای عمدی دولت

    1-2-3) دیدگاه مبتنی بر یگانگی شخصیت کارمند و دستگاه اداری

    2-2-3) دیدگاه مبتنی بر دوگانگی شخصیت کارمند و دستگاه اداری (تحلیل ماده 11 ق.م.م)

    بخش سوم: خسارت

    گفتار نخست: شرایط ضرر قابل مطالب

    اوصاف قاطع خسارت

    خسارت باید مسلم باشد

    2-1-1) خسارت باید مستقیم باشد

    2-1) اوصاف مورد اختلاف خسارت

    1-2-1) خسارت باید جبران نشده باشد

    2-2-1) خسارت باید قابل پیش بینی باشد

    گفتار دوم: اقسام خسارت و راههای جبران آنها

    خسارت اقتصادی

    1-1-2) محدودیت های وارد بر خسارتهای صرفاً اقتصادی

    2-2) از دست رفتن موقعیت (شانس)

    3-2) خسارت معنوی

    4-2) زیان جسمی

    5-2) مرگ و غرامت

    6-2) خسارت وارد بر اموال

    گفتار سوم: تقسیم خسارت میان شرکای حادثه زیان بار

    مشارکت دولت و دیگر اشخاص در ایجاد حادثه زیان بار

    مشارکت دولت و مامور آن در ایجاد حادثه زیان بار

    1-1-1-3) اجتماع خطای شخصی مامور و خطای اداری

    2-1-1-3) اجتماع خطای شخصی مامور و خطای اداری فرضی

    2-1-3) مشارکت دولت و شخص خصوصی غیر مستخدم دولت در ایجاد حادثه زیان بار

    1-2-1-3) اجتماع خطای اداری و تقصیر شخص خصوصی ثالث

    2-2-1-3) اجتماع خطای اداری و تقصیر زیان دیده

    3-1-3)‌اجتماع خطاهای دو دستگاه اداری

    1-3-1-3) مداخله اندامی دستگاه های اداری

    2-3-1-3) مداخله عملی دو دستگاه اداری

    2-3) نقش تضامن در مسوولیت جمعی دولت و دیگر اشخاص

    1-2-3) اصل تضامن در مسوولیت مدنی دولت در کامن لا

    2-2-3) پذیرش استثنایی تضامن در حقوق فرانسه

    3-3) تقسیم خسارت میان دولت و شرکای آن

    1-3-3) روش قراردادی تقسیم مسوولیت

    2-3-3) روش های مختلف غیر قراردادی تقسیم مسوولیت

    1-2-3-3)‌تقسیم مسوولیت بر مبنای سنگینی تقصیر

    2-2-3-3) تقسیم مسوولیت به نسبت مساوی

    3-2-3-3) تقسیم مسوولیت بر مبنای میزان تاثیر تقسیم

    گفتار چهارم: مسایل مرتبط با خسارت در دادرسی ها

    اشخاص و مراجع درگیر با دعوای خسارت

    1-1-4) خواهان دعوای مسوولیت مدنی دولت

    1) زیاندیده مستقیم

    2) مشمولان زیان پخش شده

    2-1-4) نهاد عمومی خوانده دعوا

    3-1-4) مراجع قضایی صلاحیتدار برای رسیدگی به دعوای خسارت علیه دولت

    1-3-1-4) نظام قضایی مبتنی بر مراجع قضایی خاص

    2-3-1-4) نظام قضایی مبتنی بر مراجع قضایی عام

    3-3-1-4) نظام قضایی مختلط

    2-4) چگونگی جبران خسارت

    بخش چهارم: مسوولیت های بدون تقصیر

    گفتار نخست: مبانی مسوولیت بدون تقصیر دولت

    مبانی سیاسی مسوولیت بدون تقصیر دولت

    2-1) انصاف: مبنای مسوولیت بدون تقصیر دولت

    گفتار دوم: اقسام مسوولیت بدون تقصیر دولت

    مسوولیت ناشی از کارهای خطرناک دولت

    2-2) مسوولیت ناشی از شرکت داوطلبانه افراد در خدمات عمومی

    3-2) مسوولیت ناشی از کارهای عمومی (تحلیل ماده 11 ق.م.م.)

    4-2) مسوولیت ناشی از مزاحمت دایمی

    5-2) مسوولیت ناشی از قانونگذاری

    چکیده و سخن آخر

    .

    منبع:

    منابع به زبان فارسی:

    1)‌آدمیت ، فریدون، امیرکبیر و ایران، انتشارات خوارزمی، چاپ هشتم، 1379.

    2) ابن خلدون، مقدمه، ترجمه محمد پروین گنابادی، انتشارات علمی و فرهنگی، 1361

    3) ارسطو، سیاست، ترجمه حمید عنایت، انتشارات علمی و فرهنگی ، چاپ چهارم، 1381.

    4) استرول، اورام، فلسفه تحلیلی در قرن بیستم، ترجمه فریدون فاطمی، نشر مرکز، چاپ اول، 1383.

    5) افلاطون، جمهور، ترجمه فواد روحانی، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ دهم، 1384.

    6) بردشا، لی، فلسفه سیاسی هاناآرنت، ترجمه خشایار دیهیمی، طرح نو، چاپ اول، 1380.

    7) بشیریه، حسین، عقل در سیاست ، نشر نگاه معاصر، 1382.

    8) بشیریه، حسین،‌ موانع توسعه سیاسی در ایران،‌گام نو، چاپ پنجم، 1384

    9) پژوهش کمبریج، تاریخ اسلام، ترجمه احمد آرام، امیرکبیر ، 1379.

    10) پلامناتز، جان، شرح و نقدی بر فلسفه اجتماعی و سیاسی هگل، ترجمه حسین بشیریه، نشر نی، چاپ سوم، 1383

    11) دباغ، سروش، سکوت و معنا، جستارهایی در فلسفه ویتگشتاین ،‌موسسه فرهنگی صراط، 1386.

    12) روسو، ژان ژاک، قرارداد اجتماعی ، ترجمه مرتضی کلانتریان، انتشارات آگاه، چاپ چهارم، 1385.

    13) سالیوان، راجر، اخلاق در فلسفه کانت، ترجمه عزت الله فولادوند، طرح نو، چاپ اول، 1380.

    14) سروش، عبدالکریم، فربه تراز ایدئولوژی،‌موسسه فرهنگی صراط، چاپ هفتم، 1384.

    15) صدرالحفاظی، سید نصرالله ، نظارت قضایی بر اعمال دولت در دیوان عدالت اداری، صفا، چاپ اول، 1372.

    16) صفایی، دکتر سیدحسین، مسوولیت مدنی موسسات عمومی و بررسی لایحه دولت در این زمینه، مجله حقوق تطبیقی ، دوره جدید، شماره یک.

    17) قاضی مرادی، حسن، در پیرامون خود مداری ایرانیان،  نشر اختران، چاپ سوم، 1384.

    18) غمامی ، مجید، مسوولیت مدنی دولت نسبت به اعمال کارکنان خود، نشر دادگستر، چاپ اول، 1376.

    19) کاتوزیان، دکتر ناصر، حقوق مدنی، الزام های خارج از قرارداد: ضمان قهری، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ اول، 1374.

    20) کاسیرر، ارنست، افسانه دولت، ترجمه نجف دریابندری، چاپ دوم، 1384.

    21) کانت، امانوئل، مبانی ما بعد الطبیعی تعلیم حق، ترجمه دکتر منوچهر صانعی، انتشارات نقش و نگار، چاپ دوم، 1383.

    22) گرامشی، آنتونیو، دولت و جامعه مدنی، ترجمه دکتر عباس میلانی، نشر اختران،‌چاپ دوم، 1384.

    23) محقق حلی، شرایع الاسلام، ترجمه ابوالقاسم احمد بن یزدی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ هفتم، 1374.

    24) مک کالوم، جرالد،‌فلسفه سیاسی، ترجمه بهروز جندقی، کتاب طه، 1383.

    25) میلانی، عباس، تجدد و تجدد ستیزی در ایران، نشر اختران، چاپ پنجم، 1383.

    26) نایینی، شیخ محمد حسین، تنبیه الامه و تنزیه المله،‌ ترجمه سید محمود طالقانی، شرکت سهامی انتشار، چاپ هشتم، 1361.

    27) نصر، سیدحسین،‌قلب اسلام، ترجمه محمد صادق خرازی، نشر نی، 1385.

    28) ویتگنشتاین، لودویگ، پژوهش های فلسفی، ترجمه فریدون فاطمی، نشر مرکز، چاپ اول، 1380.

    29) ویتگنشتاین، لودویگ، رساله منطقی – فلسفی ،‌ترجمه دکتر میرشمس الدین ادیب سلطانی، انتشارات امیرکبیر، 1371.

    30) وینسنت، اندرو، نظریه های دولت، ترجمه حسین بشیریه، نشر نی، چاپ پنجم، 1385.

    31) هابز، توماس،‌لویاتان،‌ترجمه حسین بشیریه، نشر نی، چاپ چهارم، 1385.

    32) همپتن ، جین، فلسفه سیاسی، ترجمه خشایار دیهیمی ، طرح نو، چاپ دوم، 1385.

    33) هولاب، رابرت، نقد در حوزه عمومی، ترجمه حسین بشیریه، نشر نی، چاپ چهارم، 1386.

     

    منابع به زبان خارجی :

    Amanat , Abbas , Resurection and renewal, The making of the Babi movement in Iran, Ithaca , 1989.

    Archambault, jean Denis , La responsabilite extra contractuelle de L’etat , le politique et L’ operationel, Les edition Yvon Blais , 1 ed , 1996.

    Arendt Hannah, The origins of Totalitarianism, New York Harcourt, Brace and co. 3ed,1962.

    Austin, J.L., The essays , oxford university press , 3 ed 1971.

    Avineri, Schlomo, Hegel’s Theory of modern state , cambridge university press, 1976.

    Belrhali, Hafida, Les coauteurs en droit administratif, bibliotheque de droit public, 1 ed 2003.

    Bentham , jeremy, collected works of jeremy Bentham, oxford 1983.

    Black burn, Robin, Ideology in social sciences , Fourth impression 1976, fonta collins

    Eliade, Mircia, Le sacre et le profane, traduit par joel ephiniaire , edition de La table ronde , 2 ed , 1991.

    Fairgrieve, Ducan, state liability in tort, a comparative Law study, oxford university press, 1980.

    Guyomarch, Natalie, L’equite dans La responsabilite administrative extra – contractuelle, These pour Le doctorat en droit public, université de Toulouse I, 2005.

    Giddens, Antony, sociology, Cambridge, 1989.

    Harlow, carol, state LiabilityTort Law and beyond, oxford, 1ed, 2004.

    Hayek, Friedrich A, La route de La servitude, traduit par Blumberg, Press universitaire de France, 2 ed, 1985.

    Hegel, philosphie of right, translated by knox, oxford, 1949.

    Held, David, political theories and modern state, polity press , 1989.

    Lexique des termes Juridiques, Dalloz, 13 ed , 2001.

    Moffet francquoise, Claire, La responsabilite administrative extra- contractuelle de l’etat, these pour Le doctorat en droit public de l’universite de paris II , 1992.

    Moreau, Jean, principes generaux et concepts fondamentaux de la responsabilite administrative, Juris- classeur administrative, fasc 700.

    Paillet, Michel, La faute du service public en droit administrative francais, librairie generale du droit et de la jurisprudence, 1ed , 1980.

    Rousseau, Jean Jacque, Du contrat social, edition de Magnard paris, 1994.

    Tillich, paul, political expectation, Mercer university Rose press, 1ed , 1981.

    Von der Leo, phenomenology of religion , translated by openheimer , oxford university press, 1ed, 1989.

    Weber, Max, Essays, Translated by Brian turner, oxford university press, 3 ed, 1983.

    Weber, Max, H coerth and C.W. right Mills, Essays in sociology from Max weber , London, Routledge, 1993.

    Weber, Max, The protestant ethic and the spirit of capitalism, translated by talcott parsons, New york press , 1976.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , گزارش سمینار در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , تز دکترا در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , رساله در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , پایان نامه در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , تحقیق در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , مقاله در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی , پروژه دانشجویی درباره پایان نامه مسؤولیت مدنی دولت در قبال اشخاص خصوصی
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت