پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر

تعداد صفحات: 258 فرمت فایل: word کد فایل: 1129
سال: 1387 مقطع: کارشناسی دسته بندی: ادبیات فارسی
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
کلمات کلیدی: جنگلداری - صنوبر
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر

    مهندسی منابع طبیعی – جنگلداری

    مقدمه

     شهرستان ابهر در فاصله ی 90 کیلومتری از استان زنجان در مسیر جاده ترانزیت تهران – زنجان قرار گرفته است. این شهرستان در منطقه کوهستانی به صورت دره ای از شمال به جنوب شرقی کشیده شده است و وسعتی بالغ بر 34000 هکتار دارد که از سمت جنوب و شرق به تاکستان، آوج و از غرب به زنجان و خدابنده و از شمال به طارم محدود شده است.

     مساحت کل مراتع شهرستان ابهر 170300 هکتار می باشد که از این میزان 10100 هکتار جزء مراتع خوب و 114600 هکتار آن جزء مراتع متوسط و 45500 هکتار مراتع فقیر می باشد.

     از  مراتع این شهرستان سالانه 26843 تن علوفه برداشت می شود که در یک دوره چرایی قادر به تأمین 110845 واحد دامی می باشد.

     پوشش عمده ی مراتع شامل گراسهای چند ساله و یکساله و انواع گون و گیاهان تیغدار دیگر و انواع گیاههن از خانواده حبوبات می باشد.

     سطح جنگلهای طبیعی شهرستان ابهر 5000 هکتار می باشد که شامل انواع گونه های درختی و درختچه ای مانند زالزالک، بادام وحشی و نسترن به صورت پراکنده می باشد. از کل این مساحت در حدود 3000 هکتار جزء جنگلهای در دست کاشت می باشد که کشت عمده آن چوب سفید صنوبر می باشد.

     صنوبرکاری در ایران قدمتی به کهنسالی تمدن ایران زمین دارد و از دیرباز در کناره رودها، مسیرهای آبیاری، باغها، زمین های کشاورزی و منازل روستایی این درختان سریع الرشد و زودبازده جهت تولید چوب کاشته می شدند. گرچه صنوبرها به ندرت در سطوح وسیع، کاشته می شوند با این وجود در بسیاری از نقاط کشور به خصوص در حاشیه ی رودخانه ها توده های انبوه و متراکمی دیده می شوند که بازمانده توده های بزرگتری هستند که به مرور تغییر کاربری داده و به زمینهای کشاورزی، باغهای میوه و ... تبدیل شده اند.

     صنوبرکاری در کشاورزان ایران جزء قدیمی ترین زراعتهای سنتی است که از دیرزمان با هدف تولید چوب، بادشکن و حتی زینتی در مناطق مختلف کشور کشت و توسعه یافته است. نظر به کاربرد گسترده چوب صنوبر در ساختمانهای روستایی، شهری و صنعت  کبریت سازی کشور و نیز زمینه های مناسب آن از نظر تنوع گونه ای و سازگاری گونه های مختلف صنوبر به اقالیم گوناگون موجود در کشور، کشت و کار آن مورد استقبال کشاورزان، روستاییان و نیز کارخانه ها و شرکتهای چوب و کاغذ بوده است.

     شرایط اکولوژیک مساعد برای کشت و کار صنوبر در ستان زنجان، از زمانهای گذشته کشت ارقام و گونه های مختلف درختان صنوبر در استان را فراهم کرده است. به طوریکه وسعت صنبرکاری در استان به بیش از 11 هکتار می رسد.

    فصل اول :

     معرفی گونه های صنوبر

    1 ) گیاهشناسی صنوبر

     جنس صنوبر یکی از خانواده بید salicaseaa می باشد. این جنس شامل درختانی با برگهای تقریباً قلبی شکل و دمبرگی مسطح می باشند، سنبله نر آنها برخلاف بید برافراشته نبوده بلکه آویخته و پاندولی است. گرده افشانی به وسیله باد انجام می گیرد میوه ها مانند بید کپسولی شکل و محتوی دانه ها کرکدار است. در کل جهان بیش از 200 گونه بید و 50 گونه صنوبر شناسایی شده اند با توجه به اینکه بیدها و صنوبرها علاوه بر روشهای طبیعی و جنسی به وسیله ی قلمه و پاجوش نیز تکثیر می یابند و دو رگهای طبیعی در بین آنها دیده می شوند، شناسایی آنها بسیار مشکل می باشد.

     جنس صنوبر به 5 بخش و زیر بخش های زیر تقسیم می گردد.

     بخش لوسه section leuce :

     الف ) زیربخش Albidea شامل گونه ی p.albal, p.caspica

     ب ) زیربخش Trepidae شامل گونه های p.Tremuloides (michx) , p.termula (L.)

     بخش تورانگا section turanga :

     مهمترین گونه این بخش پده p.eaphratica (olive) می باشد.

     بخش لوکویدس section loucoides :

     شامل گونه های p.cilliata (wall) , p.lasicocarpa (oliv)  می باشد.

     بخش ایکروس section Aigeiros :

     شامل گونه های p.deltoides , p.nigra(L) , p.xearamericana (Dode, Guinier) می باشد.

     بخش تاکاماهاکا :

     شامل گونه های p.candicans (Ait) , p.simonni (carn) , p.trichocarpa (torr,gray) , p.yannanensis (Dode) می باشد.

     صنوبر اصولاً درختانی هستند که سرشت اکولوژیکی بسیار متفاوتی داشته و در اقلیم های گرمسیری، سردسیری، معتدله، مرطوب، خشک از حاشیه ی دریاها تا مناطق جلگه ای و حتی دامنه کوههای هیمالیا گسترده شده اند. این درختان از نظر نیاز نوری در گروه درختان نورپسند طبقه بندی می شوند و برای افزایش یک گرم ماده ی خشک در طول فصل رشد (حدود 150 روز) یک لیتر آب مصرف می کنند. از آنجا که میزان تنفس ریشه ای آنها زیاد است خاک نباید دارای آب غرقابی ایستاد و باغت سنگین باشد. مناسبترین خاک برای صنوبرها خاک باغات یکنواخت با ترکیب مناسبی از ذرات رس و سیلت می باشد که در کل نبایستی مقدار رس آن از 20 تا 30 درصد بیشتر باشد. (البته بعضی از گونه ها مقدار بیشتری را تحمل می کنند.)

     

     1 . 2 ) صنوبر (populas)

     شامل 30 گونه در نیمکره شمالی است. گونه p.deltoides در قرن 17 به اروپا برده شد و با pinigra دورگی تولید کرد که p.canadernsis نام دارد. کلاض این جنس 5 بخش دارد گونه های بین بخشها می توانند دو رگ شوند اما داخل هر بخش جواب بهتری می دهند. بخش leuce شامل p.alba , p.grandidentata , p.termuloides , p.termula غالباً روی خاکهای آهکی ضعیف رشد کرده و قابلیت جست دهی دارند. تمام گونه های این بخش آلوپاتریک هستند. گونه های دوم و چهارم از موارد ذکر شده به علت تفاوت در زمان گلدهی نمی توانند به طور طبیعی با هم دو رگ شوند. گونه های p.balsmamifera , p.trichocarpa متعلق به بخشهای Tacamahaca , Aegeiros هستند که سریع الرشد بوده و مورد توجه اصلاح گران قرار دارند. با توجه به جدایی جغرافیایی همگی آلوپاتریک هستند. به نظر می رسد تمامی این گونه ها قادر به تلقیح با یکدیگر و تولید بذر کافی باشند دورگ گیری به وفور به صورت مصنوعی انجام شده و دو رگها به نقاط مختلف برده شده اند. از جمله p.earamerican که در کشور خودمان نیز در طرح های سازگاری صنوبر کشت شده و نتایج قابل قبولی ارائه داده است. بیشتر صنوبرهای کشت شده در اروپا، شمال امریکا و آرژانتین دورگ هستند. در اروپا بسیاری از توده های خالص به تدریج به وسیله دو رگها جایگزین شده اند.

     صنوبر، درختی است از تیره بید (salicaceae) که گونه ای جنگلی محسوب نمی شود ولی به دلیل تند رشدی و چوب مناسب به فراوانی کاشته شده است. صنوبر دلتوئیدس در اصل متعلق به امریکاست ولی با توجه به کاشت آن در اروپا، این گونه از تازه اروپا وارد ایران شد.

     اغلب پایه های صنوبر، دارای تاج متقارن هستند و کیفیت تند بسیار خوب و شاخصی دارند به نحوی که ممکن است تا 95 درصد دارای کیفیت درجه ی یک باشند.

     همچنین این درخت، میزان تبخیر را تا 10 درصد در روز و چهاردرصد در شب کم می کند و موجب می شود فریب نگهداری رطوبت خاک در عمق صفر تا 50 سانتی متر، 20 درصد بیشتر شود. صنوبر در شمال کشور، در دامنه های شمالی و در شیب ملایم، رشد بهتری دارد.

     درختان وابسته به گروه کبوده در اروپا و آسیا و شمال افریقا پراکنده بوده و تمامی آنها به نام Populus alba نامگذاری شده در حالیکه بین آنها فرمهای مختلفی وجود دارند که از نظر شکل ظاهری و خواص اکولوژی با هم اختلاف زیادی دارند.

    سطح تحتانی برگهای شاخه های کوتاه این درختان در ابتدا از کرکهای سفید یا خاکستری رنگی پوشیده می شود و بعدها در بعضی گونه ها بی کرک می شوند و سطح تحتانی برگهای شاخه های بلند را غالباً کرکهای سفید یا خاکستری رنگی می پوشانند. شاخه های جوان و جوانه ها و دمبرگ این گروه نیز غالباً دارای کرک می باشند.

     درختان این گروه را به دو گروه کوچکتر تقسیم می کنند :

     یکی Populus alba L. و دیگری Populus canescens sm. می باشند.

     1 ) Populus alba L. این گروه کبوده های واقعی هستند که در اروپا و مرکز و مغرب آسیا به خصوص در مناطق جلگه ای و غیرکوهستانی به حال خودرو فراوانند و در بعضی از این مناطق به طور دست کاشت هم دیده می شود.

     سطح تحتانی برگها و حتی برگهای شاخه های کوتاه سفید و از کرکهای سفید و نسبتاً قطور دائمی پوشیده شده برگهای شاخه های بلند (نهالهای یکساله، ریشه جوشو شاخهای بلند) نسبتاً بزرگ و تقریباً بریده و شکافدارند و برگهای شاخه های کوتاه باشکال مختلف و دندانه دار می باشند. جوانه ها کوچک کمی باریک و نوکدار و گاهی گرد و مدور و کرکدارند.

     پوست این درختان سبز رنگ و گاهی سفید گچی و دارای عدسکهای بیضی شکل می باشد.

     کبوده ها در مناطق گرم و نسبتاً خشک می روند و زندگی آنها بستگی به وجود آب دارد با این وصف نسبت به خشکی مقاومند و از سرمای زیاد و یخ بندان زمستانی صدمه می بینند.

     این درختان خیلی زیاد ریشه جوش می دهند و ریشه جوش های آنها خیلی دورتر از پایه اصلی (تا 50 متر) نیز ظاهر می شوند و نهالهای آنها در نقاط باز و اراضی ماسه ای بستر رودخانه ها رشد می کنند.

     قلمه این درختان به آسانی ریشه می دهد اما معمولاً بعد از بهره برداری قلمستان ریشه جوشهای آنها جای درختان اصلی را می گیرند. 

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر

    فهرست:

    مقدمه                                                                                                  1

    فصل اول : معرفی گونه ی صنوبر                                                       4

     1 . 1 ) گیاهشناسی صنوبر                                                                  5

     1 . 2 ) صنوبر (populus)                                                                   7

     1 . 3 ) معرفی تیره های صنوبر                                                           20

     1 . 4 ) بررسی صنوبرکاری در شمال ایران                                          42

    فصل دوم : معرفی آفات صنوبر                                                           52

     2 . 1 ) آفت ها و بیماری های مشاهده شده در کلن های مختلف               53

    2.2.1 ) سیاپترون                                                                                56

     2. 2 . 1) حشره برگخور                                                                      57

     3 . 2 . 1) حشره برگخوار                                                                              57

    4 . 2 . 1) سنگ بید                                                                               58

    5 . 2 . 1) حشره چوبخوار                                                                    59

     6 . 2. 1) شته مومی یا آبله ای                                                              60

    7.  2 . 1) شته مولد گال کیسه ای                                                           60

    8  . 2 . 1) شته سیاه                                                                            61

     2 . 2 ) درجه بندی کلن های صنوبر از نظر مقاومت در مقابل در مقابل آفات و امراض                                                                                         61

     2 . 3 ) آفات و بیماری های گیاهی استان                                               64

     فصل سوم : معرفی گونه های مورد کشت در منطقه ابهر و خرمدره       65

     3 . 1 ) تبریزی، صنوبر                                                                        66

     3 . 2 ) سپیدار، سفیدار، کبوده                                                               66

     3 . 3 ) شالک، تبریزی                                                                          67

     3 . 4 ) تیره افرا                                                                                  68

     3 . 5 ) افرای زبان گنجشکی                                                                 71

     3 . 6 ) افرای چناری                                                                            72

     3 . 7 ) تیره ی سنجد                                                                           73

     3 . 8 ) توت                                                                                        76

     3 . 9 ) تیره کاج                                                                                  78

     3 . 10 ) تیره چنار                                                                              79

     3 . 11 ) بادام                                                                                     80

     3 . 12 ) زردآلو، قیسی                                                                        85

     3 . 13 ) شیر خشت                                                                                      87

     3 . 14 ) زالزالک                                                                                 94

     3 . 15 ) به، شال به، به جنگلی                                                               100

     3 . 16 ) گوجه، آلوچه                                                                          102

     3 . 17 ) آلوچه قرمز                                                                           105

     3 . 18 ) آلوچه                                                                                    109

     3 . 19 ) آلو زرد، هلاله، گوجه وحشی                                                    111

    3 . 20) آلوچه ، هلاله ، گوجه وحشی                                                      112

     3 . 21 ) بید                                                                                        114            

     3 . 22 ) بید مجنون                                                                             122

     3 . 23 ) تیره عرعر                                                                             124

     3 . 24 ) تیره انگور                                                                             126

     فصل چهارم : معرفی منطقه ی مورد مطالعه                                         130            

     4 . 1 ) موقعیت جغرافیایی (کروکی محل)                                               130

     4 . 2 ) آماربرداری منطقه مورد مطالعه                                                 130

     4 . 2 . 1 ) مطالعه انجام شده در پلات اول                                              130

     4 . 2 . 2 ) مطالعه انجام شده در پلات دوم                                             142

     4 . 3 ) روش کار                                                                                155

     4 . 4 ) نتیجه گیری                                                                              156

     فصل پنجم : تحقیقات انجام شده در خصوص صنوبر                          158

     5 . 1 ) مدیریت کنترل تلفیقی آفات صنوبر در استانهای شمالی کشور      159

     5 . 2 ) بررسی تراکم شته مارپیچ دمبرگ صنوبر Pemphigus spirothecae Passeriini روی کلن های مختلف صنوبر Populus nigra و معرفی دشمنان طبیعی آن در استان زنجان                                                                201

     5 . 3 ) بررسی کمی و کیفی صنوبرکاری های منطقه زنجانرود               216

     منابع                                                                                                 247

    .

    منبع:

    -  بهداد، 1364 ، آفات و بیماریهای درختان و درختچه های جنگلی و گیاهان زینتی ایران. چاپ نظاط، اصفهان : ص 807

    -  تاراسی، ج 1382 ، شناساییی فون بندپایان صنوبر و بررسی عوامل کنترل کننده و دشمنان طبیعی آن در استان زنجان. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان.

    -  حجت، س . ح. 1363 ؛ بررسی شته های درختان صنوبر و بید ایران و کلید شناسایی آنها. نشریه آفات و بیماریهای گیاهی، جلد 52 شماره 1 .

    -  دردایی ، ع . م نیکدل وب . صدیقیان. 1379 ؛ آفات مهم صنوبر در آذربایجان شرقی, خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد 1، ص 287 ، اصفهان.

    -  رجبی مظهر، ن.ع. 1381 ، بررسی بیولوژی پسیل زبان گنجشک و شناسایی دشمنان طبیعی آن در استان همدان. گزراش نهایی طرح تحقیقاتی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان همدان.

    -  رضوانی، ع. 1383 ؛ شته های درختان و درختچه های ایران. انتشارات موسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی، تهران ، ص 270 .

    -  صادقی، ا و ج. تاراسی و ح. عسگری. 1380 ؛ بررسی مقاومت و حساسیت 11 کلن صنوبر نسبت به شته مومی صنوبر در استان زنجان. نشریه آفات و بیماری های گیاهی، جلد 69 شماره 2، ص 68 – 57.

    -  صادقی. س . ا. 1380 ؛ رویکرد اکولوژیک در مدیریت تلفیقی آفات و بیماریهای درختان سریع الرشد با تکیه بر نتایج حاصله از صنوبر. خلاصه مقاله های دومین همایش ملی گیاه پزشکی جنگل ها و مراتع ص 23 ، تهران.

    -  عبائی. م. .. ا. عادلی. 1362 ، فهرست آفات درختان و درختچه های جنگلی و غیرمصمر ایران. موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی، اوین، تهران : ص 147 .

    -  نبیی، م.ق 1384 ، آزمایش مرحله نهایی سازگاری ارقام مختلف صنوبر (پوپولتوم مقایسه ای) جهت معرفی مناسب ترین آنها. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان زنجان.

    -  AI-Marouf, I.N. 1990; Ecological studies on populus leaf pesyllid camaroporocenae specia. Flor (Homoptera pesylloidae) mosul area. journal of plant protection, 8.1 (16-20).                                                       

    -  Arab-A. 2003; Preliminary survey of economic insects andtheir insect predators on poplar trees at Euphrates Region in Syria. Arab-journal –of-plant-protection. 21 : 1, 39-42; 22 ref.   

    -  Floate-KD; Martinsen-GD; Whitham-TG. 1997; Cottonwood hybrid zones as centres of abundance for gall aphids in westen North America; Importance of relative habitat size. journal of Animal Ecology. 66: 2, 179-188.                         

    - Marcu-O; Simon-D; Marcu-V. 1993; Study of gall-forming species of pemphigus (Homoptera; pemphigodae). Of the Transylvania University of Brasov, Series-B-I-Silviculture. 35: 1-6. 15-Uraban-j. 2002: Occurrence, development and natural enemies of pemphigus spyrothecae (Homoptera, pemphigidae). journal-of-Forest-Science. 48: 6, 248-270; 41 ref.                       

    - باب مراد، م. (1375). بررسی مقدماتی فون آفات صنوبر کرج، خلاصه مقالات یازدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه 238.

    - باب مراد، م، ا. باقری زنور و م. عبایی (1379). بررسی بیولوژی سنک صنوبر Monosteira unicostata (Muls.& Rey.) Tingidae. خلاصه مقالات چهاردمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه 132.چ

    - باب مراد، م، م. عبایی، ح. یارمند و ر.امید (1379). بررسی بیولوژی سوسک چوبخواری صنوبر(Melanophila picta pall.) در کرج. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 288.

    - باب مراد، م.،ح.ر. گودرزی وح.یارمند (1379). معرفی فون عنکبوتیان شکارگر و انگل آفات صنوبر در کرج. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 291.

    - باب مراد، م. (1373). فهرست آفات درختان صنوبر در کرج. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، مرکز تحقیقات منطقه البرز، 12 صفحه.

    - بی نام (1367) ، مقامات کلنهای صنوبر نسبت به شته مومی در ایران. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی، 61 صفحه.

    - بهداد، ا. آفات و بیماریهای درختان و درختچه های جنگلی و گیاهان زینتی ایران. چاپ نشاط، اصفهان، 807

    - حجت، ح. (1362). شته های درختان صنوبر و بید ایران و کلید شناسایی آنها. آفات و بیماریهای گیاهی. جلد 52 و شماره (1) صفحه 13 – 42

    - خیال، ب. و ن. صدرایی نجفی(1363). بررسی آفات صنوبر در ایران. انتشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع 38، صفحه 115.

    - دردایی، ع.ا؛ ب. صدقیانی و م، نیکدل(1379). معرفی آفات مهم صنوبر در آذربایجانشرقی. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 287.

    - دواچی، ع (1326). شته های درخت تبریزی نشریه آفات و بیماریهای گیاهی، شماره 607، صفحه 21 – 1.

    - رضوانی، ع. و ف. ترمه (1362). شته های ایران. انتشارات موسسه بررسی آفات و بیماریهای گیاهی اوین، 30 صفحه.

    - شجایی، م. (1364). بررسی خصوصیات بیولوژیک حاکم در تغییرات فون حشرات و مقاومت درختان صنوبر در ایران. مجموعه مقالات ارائه شده در سمینار اهمیت صنوبر، صفحه 34 – 27.

    - صادقی، س.ا.،د. شامحمدی و ر. امید (1379). ترجیح میزبانی سوسک برگخوار صنوبر Melasoma populi (L.) روی 4 گونه صنوبر. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، صفحه 134.

    - صادقی، س.ا.،ا. محرابی، ح. عسکری و س، زینالی (1379). تفاوت کمی در تخم ریزی سوسک برگخوار صنوبرMelasoma populi (Col. : Chysomellidae) روی 4 گونه صنوبر خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 135.

    - صادقی، س. ا. وج. تاراسی (1379). بررسی تراکم جمعیت شته مومی Phloeomyzus passerinii روی کلنهای مختلف صنوبر .در استان زنجان. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 131.

    - صادقی، س ا، ا. ابراهیمی، ح. عسکری و ا. محرابی (1379). بررسی اثر گونه های مختلف صنوبر بر روی پارازیتیسم زنبور پارازیتوئید (Hym.: Pteromalidae) Schizonotus sieboldi خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 293.

    - صالحی، م.، و م. باب مراد (1377). بررسی بیولوژی و دشمنان طبیعی پروانه گالزای صنوبر در استان گیلان. خلاصه مقالات سیزدهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 180.

    - صالحی، م. (1379). بررسی اثرات پروانه گالزا در رشد رویشی نهالهاب یکساله صنوبر. خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران، جلد اول، صفحه 292 20- صدرایی نجفی، ن. و ب. خیال (1373). پروانه.Gypsonoma aceriana Dup. در خزانه های صنوبر و روش مبارزه با آن در ایران. پژوهشی و سازندگی 23، صفحه 16 – 14.

    - صدرایی نجفی، ن.، (1373). پروانه گالزای صنوبر و روش های کنترل آن. پژوهش و سازندگی 25، صفحه 16.

    - صدرایی نجفی، ن.، (1373). بررسی زیست شناسایی 2 گونه از پروانه های زیان آور درختان صنوبر در ایران. پژوهش و سازندگی 24، صفحه 224 – 20.

    - عادلی، ا.، (1346). پروانه توری تبریزیNycteola asiaticaa Krul. انتشارات دانشکده جنگلداری دانشگاه تهران، نشریه شماره 5، صفحه 24.

    - عبایی، م. و ا، عادلی (1362). فهرست آفات درختان و درختچه های جنگلی و غیر مثمر ایران. موسسه تحقیقات آفات و بیماریهای گیاهی اوین، تهران، 147 صفحه.

    - فرآشیانی، م.ا.،د، شامحمدی، س. ا. صادقی،ح. عسکری، م. ر. حبیبی و و. ر، منیری(1379). پرورش سوسک چوبخوار صنوبر Aeolesthes saita Salsky بر روی رژیم غذایی مصنوعی، خلاصه مقالات چهاردهمین کنگره گیاهپزشکی ایران.

    - اسدی، فرهاد، 1373، بررسی علل اقتصادی و اجتماعی کاهش سطح صنوبرکاریها در منطقه زنجانرود. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، ص 110 .

    - دفتر فنی صنایع چوب، 1371 ، صنوبرهای ایران پشتوانه حیات نشریه شماره 72 ، ص 200 .

     - زیبری، محمود، 1373 . آماربرداری جنگل. انتشارات دانشگاه تهران، ص 401 .

     - جلیلوند، حمید، 1367 . بررسی انتشار جغرافیایی و شرایط اکولوژیکی گونه سفید پلت در جنگلهای شمال ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران ، ص 200 .

     - شامخی ، تقی، 1372 . چرا توان اکولوژیک جنگلهای شمال کشور نمی تواند مورد استفاده صنایع قرار گیرد. نشریه منابع طبیعی ایران شماره 46 .

     - کلاگری، محسن، 1376 . بررسی جوامع پده در حاشیه کارون. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران، ص 127 .

     - مدیر رحمتی، علیرضا، 1376 . بررسی مشخصات کلن های صنوبر در خزانه های آزمایشی. انشارات موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع شماره 177 .

     - نمیرانیان، منوچهر، 1372 . روش آماربرداری ، جزوه درسی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران.

    -  کتاب ژنتیک جنگل

    - کتاب درختان و درختچه های ایران

    - کتاب بررسی مشخصات کلن های صنوبر در خزانه های آزمایشی

    - کتاب تحقیقات جنگل و صنبر ایران

      - www.negarmedia.com    

    - http://zanjan.frw.org.ir/amaar/afatbimari.htm   

    - http://zanjan.frw.org.ir/citys/abhar.htm  

    - file://E:\derakhte%20sanobar\1.hem file://C:\Documents%20and%20settings\user\my%20Documents\7   htm

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, رساله در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, مقاله در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت صنوبر کاری های انجام شده در استان ابهر
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت