پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان

تعداد صفحات: 269 فرمت فایل: word کد فایل: 1078
سال: 1384 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مهندسی معدن
قیمت قدیم:۳۸,۴۰۰ تومان
قیمت: ۳۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان

    رشته استخراج معدن

    زمین شناسی ساختمانی وتوضیحات اجمالی از معدن سرب راونج

    چکیده

    امروزه کلیه مسائل مربوط به مهندسی پیوند عمیق و تنگاتنگی را با موضوع حفاظت محیط زیست پیدا کرده اند و این بحث علی الخصوص در زمینه علم معدنکاری نقش چشمگیر و پررنگتری دارد.هر مهندس و یا هر کارگر فنی که در معدن کار می کند باید نه تنها به توصیه های و متدهای پیشرفته در جهت ازدیاد تولید و راندمان کار توجه داشته باشد بلکه همواره در کلیه شرایط و مسیرهای منتهی به استخراج هر نوع ماده معدنی باید توجه کافی به محیط زیست را سر لوحه خود قرار دهد.

    مساله حفاظت محیط زیست در عملیات معدن کاری چند سالی است که نظر متخصصان این رشته را در کشورهایدر حال توسعه به خود جلب کرده است.در حالی که در کشورهای در توسعه یافته وصنعتی این موضوع یکی از مسائل روز آنها استو برنامه ریزان سازمان های اجرایی در این زمینه مطالعات و تحقیقات وسیعی انجام داده اند و این امر ناشی از اهمیت موضوع مورد تحقیق می باشد.پروژه حاضر ابتدا نگاهی کوتاه به بحران منابع معدنی در جهان و در واقع میزان موجودیت و امکان دسترسی در سال های آتی به این منابع را با توجه به کنترل کننده های مختلف بررسی می کند.و اما در فصل بعد مساله از زاویه دیگر و دقیق تری بررسی خواهند شدو در واقع نگاهی دارد به ژئوشیمی نیاز و منابع معدنی چرا که بسیاری از مسائل زیست محیطی به فهم اصول پایه ژئوشیمی نیاز دارد که برحرکت آلدوه کننده ها حاکم است.و در بخش دیگر نگاهی کلی ،اما تازه تری به اثرات زیست محیطی سه بخش عمده عملیات معدنکاری یعنی اکتشاف ،استخراج وفراوری مواد معدنی دارد.

    اما در بخش زمین شناسی ساختمانی معدن سرب روانج ابتدا نگاهی دارد به مشخصات عمومی معدن و سپس نگاهی دارد به بخش ها وتقسیمات و سازند هاو نوع زمین شناسی معدن سرب راونج ،و در مرحله بعد  تاریخچه زمین شناسی وچینه شناسی در دوران های مختلف را مورد بررسی قرار می دهیم.

     

    مشخصات و خصوصیات سرب

    سرب عنصر شیمیایی است که در جدول تناوبی با نشان (پی بی)  و عدد اتمی 82 وجود دارد.سرب عنصری سنگین ،سمی وچکش خوار است.که دارای رنگ خاکستری کدر می باشد.هنگامی که تازه تراشیده شده سفید مایل به آبی است اما در معرض هوا به رنگ خاکستری تیره تبدیل می شود.از سرب در سازه های ساختمانی،خازن های اسید سرب،ساچمه گلوله استفاده شده و نیز بخشی از آلیاژهای لحیم،پیوتر و آلیاژهای گدازپذیر می باشد.سرب سنگین ترین عنصر پایدار است.

    خصوصیات قابل توجه سرب:

    سرب فلزی است براق ،انعطاف پذیر،بسیار نرم،شدیدا چکش خوار و به رنگ سفید مایل به آبی که از خاصیت هدایت الکتریکی پایینی برخوردار می باشد.این فلز حقیقی به شدت در برابر پوسیدگی مقاومت می کند وبه همین دلیل از آن برای نگهداری مایعات فرسایشگر (مثل اسیدسولفوریک) استفاده می شود.با افزودن مقادیر خیلی کم آنتیموان یا فلزات دیگر به سرب می توان آن را سخت نمود.

    کاربردها:

    کاربردهای اولیه سرب عبارت از سازه های ساختمانی،رنگدانه های مورد اساتفاده در لعاب سرامیک و لوله های انتقال آب کاخ ها و کلیساهای بزرگ اروپا  در وسایل تزئینی،سقفها لوله ها و پنجره ها دارای مقادیر قابل توجهی سرب هستند.این فلز (در حالت عنصری) پس از آهن،آلومینیوم،مس و روی بیشترین کاربرد را دارد.موارداستفاده معمولی سرب عبارت است از:

    در باطری های اسید سرب،در اجزای الکترونیکی،روکش کابل،لوله های سربی(اگر چه استفاده از اتصالات سربی در لوله های آب آشامیدنی در دهه 90 در آمریکا قانونی بو،امروزه کاربرد آنچنانی ندارد.) ،مهمات،درشیشه ها سرامیک شیشه های سربدار،در رنگ ها(از سال 1978 در آمریکا و به تدریج از دهه 60 تا دهه 80 در انگلستان ممنوع شداگر چه رنگ سطوح قدیمی می توانست تا 50 درصد وزن از سرب باشد) آلیاژها،ییوتر،اتصالات و مواد پر کننده دندان.همچنین در بام ها به عنوان درزگیر برای محافظت در برابر باران مورد استفاده قرار می گیرد.در گازوئیل (بنزین) به عنوان تترا اتیل و تترا متیل سرب برای کاهش صدای موتور کاربرد دارد.فروش بنزین سربدار در آمریکا از سال 1986 و در اتحادیه اروپا از سال 1999 ممنوع شد.

    سرب یک ابر رسانا با دمای بحرانی 95.265 و20.7 درجه سانتیگرادمی باشد.

    تاریخچه :

    به علت فراوانی سرب (هنوز هم ان گونه است،تهیه آسان،کار کردن آسان با آن،اعطاف پذیری و چکش خواری بالا و پالایش راحت،حداقل از 7000 سال پیش مورد استفاده بشر می باشد.در کتاب خروج به این عنصر اشاره شده است.کیماگران می پنداشتند سرب قدیمی ترین فلز بوده و به سیاره زحل مربوط می شود.لوله های سربی که نشانه های امپراتوری روم را حمل می کردند هنوز هم به کار می رود.

    در اواسط دهه 80 تغییر مهمی در الگوهای پایان استفاده از سرب به وجود آمده بود.بیشتر این تغییر ناشی از پیروی مصرف کنندگان سرب آمریکا از قوانین زیست محیطی بود که به طرز قابل ملاحظه ای استفاده از سرب را در محصولات به جز باطری از جمله گازوئیل،رنگ،اتصالات و سیستم های آبی کاهش داده یا حتی حذف کرد.

    جداسازی:

    سرب محلی در طبیعت یافت می شوداما کمیاب است.امروزه معمولا سرب در کانی های همراه با روی،نقره و بیشتر مس یافت می شود وبه همراه این مواد جدا می گردد.ماده معدنی اصلی سرب گالن است که حاوی 86.6 درصد سرب می باشد.سایر کانی های مختلف و معمول آن سروسیت و انگلسیت می باشد.اما بیش از نیمی از سربی که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد بازیافتی می باشد.

    سنگ معدن به وسیله مته یا انفجار جدا شده سپس آن را خرد کرده و روی زمین قرار می دهند. از آن سنگ معدن تحت تاثیر فرایندی قرار می گیرد که در قرن نوزدهم در استرالیا به وجود آمد.یک فرایند شناورسازی،سرب و دیگر مواد معدنی را از پس مانده های سنگ جدا می کند تا با عبور سنگ معدن،آب و مواد شیمیایی خاص از تعدادی مخزن که درون آنها دوغاب همیشه مخلوط می شود،عصاره ای به وجود آید.درون این مخزن ها هوا جریان یافته و سولفید سرب به حباب ها می چسبد و به صورتکف بالا آمده که می توان آن را جدا نمود.این کف (که تقریبا دارای 50 درصد سرب است) خشک شده سپس قبل از پالایش به منظور تولید سرب 97 درصد سینتر می شوند.بعد از آن سرب را طی مراحل مختلف سرد کرده تا ناخالصی های سبک تر بالا آمده و آنها را جدا می کنند.سرب مذاب با گداختن بیشتر به وسیله عبور دادن هوا از روی آن تشکیل لایه ای از تفاله فلز که حاوی تمامی ناخالصی های باقی مانده می باشد تصفیه شده و سرب خالص 99.9 درصدبه دست می آید.

    ایزوتوپ ها :

    سرب به طور طبیعی دارای چهار ایزوتوپ پایدار است204 و206 و207 و208 .سرب 206 و207 و208 همگی پرتوزا بوده و محصولات پایانی زنجیره فروپاشی پیچیده هستند که به ترتیب در 235 و238 و 232 رخ می دهند.           

         مقدمه:

    محدوده مورد مطالعه معدن سرب راونج در استان مرکزی منطقه راونج بین قم و دلیجان (30 کیلومتری شهرستان دلیجان) بوده که در این معدن  زمین شناسی ساختمانی آن مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

    از نظر موقیعت جغرافیایی این کارخانه در طول جغرافیایی 50 درجه و44 دقیقه و7 ثانیه ،در عرض جغرافیایی 34 درجه و 10 دقیقه و 18 ثانیه و در منطقه ای به ارتفاع 2115 متر از سطح دریا قرار دارد،دسترسی به کارخانه از کیلومتر 30 جاده آسفالته دلیجان- قم از طریق جاده فرعی به طول 18 کیلومتر امکان پذیر است.

       از روستاهای اطراف کارخانه‌ می‌توان به روستای راونج (شکل 4-1) در 5 کیلومتری کارخانه اشاره کرد.کارخانه سرب راونج در منطقه کوهستانی قرار دارد که از نظر آب و هوایی دارای تابستان‌های معتدل و زمستان‌های سرد می‌باشد. تغییرات درجه حرارت سالانه متوسط بوده و از 20- درجه در فصل زمستان تا 30+ درجه سانتیگراد در فصل تابستان متغیر است]1[.


       به دلیل مساعد بودن آب و هوا در این مناطق روستاهای اطراف کارخانه از سکنه قابل توجهی برخوردار می‌باشند. قبل از راه‌اندازی معدن و کارخانه، مردم این نواحی اغلب از طریق دامداری و کشاورزی امرار معاش می‌کرده‌اند. در این منطقه رودخانه هایی جریان دارد که آب مصرفی در این روستاها و نیزکارخانه از این رودخانه تأمین می شود. همچنین سد 15 خرداد در 20 کیلومتری کارخانه واقع شده است]1[.

  • فهرست و منابع پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان

    فهرست:

    تشکر وقدرانی:5

    فصل اول :7                                                                                          

    زمین شناسی ساختمانی و توضیحات اجمالی از معدن سرب راونج:8                                             

    چکیده :9

    مشخصات وخصوصیات سرب :10

    خصوصیات قابل توجه:10

    تاریخچه 11

    جداسازی:12

    ایزوتوپ ها:12

    مقدمه :13

    تاریخچه راه اندازی معدن وکارخانه :16

    زمین شناسی منطقه:17

    ژنز کانسار سرب و نقره راونج:17

    ذخایر سرب و روی راونج:18

    تجهیزات و ماشین آلات معدن و کارخانه راونج :18

    موادمصرفی کارخانه:19

    موادشیمیایی:19

    آب:20

    برق:20

    سوخت:20

    مواد و قطعات مصرفی:20

    عکس:22

    میزان استخراج در سالهای گذشته:23

    مواد مصرفی آتشباری در معدن:24

    موادمصرفی در کارخانه:24

    توصیف فرایند:25

    فلوشیت کارخانه:26

    مشخصات خوراک و محصولات کارخانه :27

    تعداد پرسنل:29

    مقدمه:31

    وضیعت آب و هوایی:32

    شرایط زندگی:32

    شمه ای در مورد سن زمین:32

    اصول چینه شناسی در محیط های رسوبی:37

    رخساره هایمحیط خشکی :37

    رخساره هایمحیط دریایی:37

    تقسیم محیط های دریایی از لحاظ شکل وعمق:38

    تقسیم بندی محیط های زیستیدریایی:39

    تقسیم بندی محیط های دریایی از نظر نوع رسوبات 39

    تعیین سن سنگ ها در چینه شناسی:41

    تعیین سن مطلق :44

    روش سرب:45

    پالوژئوگرافی و ارتباط چینه شناسی :45

    روش مطالعات پالئوژئوگرافی:46

    شناسایی محیط رسوبی:46

    حدود حوضه های رسوبی :47

    رخساره ها و ارتباط غیر مستقیم با کوهزایی: 49

    رخساره ها و ارتباط غیر مستقیم آنها با آب و هوا: 49

    مطالعات پالئوژئوگرافی: 50

    فرونشستن کف دریا :51

    حرکت قاره ای :51

    دلایل چینه شنااسی: 51

    دلایل دیرینه شناسی: 52

    دلایل پالئومگنتیسم:52

    واحدهای چینه شناسی:52

    پرکامبرین :58

    تقسیمات پرکامبرین :60

    تقسیمات و حدود دوران پالئوزوئیک:63

    تقسیمات دوران مزوزوئیک:71

    دوران سنوزوئیک:82

    دوره کواترنری :87

    زمین شناسی عمومی منطقه :88

    حرکات دوران اول:90

    حرکات دوران دوم :90

    فعالیت ماگمایی: 93

    فاز ماگماتیت دوران اول:93

    فاز ماگماتیت دوران دوم:94

    فاز ماگماتیت ترسیر :94

    فصل دوم :96

    محیط زیست منابع معدنی:97

    مقدمه :98

    منابع معدنی:99

    عموامل کنترل کننده دسترسی به مواد معدنی :100

    عوامل زمین شناسی:100

    عوامل مهندسی:102

    عوامل محیطی :103

    مواد مصرفی و الگوهای اقتصاد جهانی:105

    دوران نوین مواد معدنی در جهان:106

    ژئو شیمی زیست محیطی منابع معدنی:106

    سرب :107

    منابع آلودگی:108

    بیمار های ناشی از قرارگیری در معرض سرب:113

    علائم ناشی از آلودگی به عنصر:114

    اثرات حاد:115

    اثرات خونی:115

    اثرات عصبی:115

    اثرات کلیوی:116

    اثرات تولید مثلی:116

    سرطان زایی:116

    اثر سرب در آلودگی محیط زیست:117

    تاثیر سرب برسلامت انسان :118

    راههای ورود سرب به بدن :120

    دستگاه گوارش :120

    دستگاه تنفس :120

    جذب از طریق پوست:122

    اثرات زیان آور سرب بر بدن انسان:122

    دفع سرب از بدن :122

    معالعجه مسمومیت های سربی :123

    تاثیر سرب در آلودگی :124

    تاثیر سرب در آلودگی خاک ها :125

    تاثیر سرب در آلودگی آب ها :127

    تاثیر سرب در آلودگی گیاهان :128

    روی:130

    منابع آلودگی:131

    بیماری های ناشی از قرار گیری در معرض روی:131

    مسمومیت حاد:134

    مسمومیت مزمن:135

    مسمومیت ژنتیک:135

    مسمومیت باروری:136

    اثر ضد مسمومیت:136

    داده های مسمومیت شغلی :136

    درمان:136

    سرب چیست:139

    مسمومیت سرب چگونه به وجود می آید:139

    چه کسانی در معرض مسمومیت با سرب هستندو چه خطراتی آنها را تهدید می کند:140

    مسمومیت با سربچگونه مشخص می شود:141

    آیا امکان اندازه گیری سرب خون در کشور وجود دارد:141

    آلودگی سربی از کجا منشاء می گیرد:142

    راه های جذب سربدر بدن چیست:143

    سرب خون در چه کسانی باید آزمایش شود:143

    آیا مسمومیتسرب درمان پذیر است:144

    برای حفظ سلامت خانواده از آلودگی سرب باید چه کرد:144

    سرب عامل خطر ساز در کودکان:145

    مادران می توانند ابتدا برای جلوگیری از ورود سرب به بدن کودکان اقدامات زیر را انجام دهند:146

    آلودگی محیط با سرب:146

    اصول ژئوشیمی محیط زیست:147

    مخازن ژئوشیمیایی:149

    لیتوسفر :150

    هیدروسفر:150

    اتمسفر:152

    بیوسفر:153

    چرخه های ژئوشیمایی :155

    آلودگی طبیعی:156

    آلودگی تولید شده به وسیله انسان:157

    آلودگی اسیدی:159

    درمان:162

    نتیجه گیری:164

    فصل سوم:167

    اثرات زیست محیطی اکتشاف و استخراج و فرآوری موادمعدنی:168

    اثرات زیست محیطی اکتشاف موادمعدنی:170

    اثرات زیست محیطیاستخراج مواد معدنی:171

    اثرات زیست محیطی فرآوری مواد معدنی:177

    نقش مهندسی فرآوری در کاهش خطرات زیست محیطی باطله های معدنی:181

    فاضلاب اسیدی چیست:182

    روش های کاهش فاضلاب اسیدی :184

    فرآوری و چگونگی تاثیر آن بر فاضلاب های اسیدی:187

    تولید سرب و نگرانی هایزیست محیطی آن:194

    آلودگی آلودگی محیط سرب:198

    هشدارها:199

    فصل چهارم:200

    شیمی و آنالیز سرب:201

    مشخصات شیمیایی:202

    مقدمه :206

    زمینه های تجربی و کیفی :206

    رده بندی روش های تجزیه ای :207

    روش های جداسازی :210

    دستگاهوری در تجزیه:211

    نگاه اجمالی:212

    تبلور:212

    تقطیر :213

    رسوب دادن :213

    استخراج:214

    کروماتوگرافی:214

    انواع کروماتوگرافی:217

    انتخاب بهترین روش کروماتوگرافی:220

    کروماتوگرافیتبادلیونی:222

    رزین های متداول تبادلیونی:223

    خواص رزین ها :224

    تبادل گرهاییونی معدنی:226

    انواع تقطیر :228

    تعادل بخار با محلول آزوئوتروپ:229

    آنالیز استریولوژیک کلومرول های کلیه بدنبال:238

    مقدمه:238

    مواد و روش کار:240

    چرخه های بیوژیوشیمیاییو تعادل آب:246

    روشهای تجزیه آب سرب:246

    نقش نمزارها در حذف فلزات از آب :248

    فواید دیگر نمزارها :253

    ارزش های تجاری:256

    منابع:257

     

    .

    منبع:

     

    1.استفن ا. کسلر ،منابع معدنی از دیدگاه اقتصادی و زیست محیطی،ترجمه دکتر فرید مر،مهندس احمد هزمزی و دکتر عبدالمجید یعقوب پور- 1375

    2.سومین همایش ایمنی و بهداشت در معادن ،مجموعه مقالات ،اردویبهشت 1379 – شاهرود

    3.مراقبت از زمین ترجمه :عبدلحسین وهابزاده ،انتشارات جهاد دانشگاهی 1377

    4.کاربرد ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط تالیف دکتر عبد الحمید رجایی نشر طوس 1373

    5.مهندسی محیط زیست جلد 1 و 2 تالیف مجید عباس پور ،انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی 1371

    6.آیین نامه ایمنی و حفاظت در معادن . وزارت معادن و فلزات 1376

    7.نبوی ،ح- دیباچه ای بر زمین شناسی ایران – سال 1355 –انتشارات سازمان زمین شناسی کشور

    8.بررسی معادن سرب و روی ایران – گزارش وزارت معادن و فلزات.

    9.تحول پدیده های زمین شناسی منطقه سازمان زمین شناسی کشور.

    10.چکیده مقالات بیست و دومین گردهمایی علوم زمین وزارت صنایع معادن سازمان زمین شناسی و اکتشاف معدنی کشور-1382

    11.مجموعه مقالات پنجمین همایش ایمنی ،بهداشت و محیط زیست در معادن و صنایع معدنی 1382

    12.چینه شناسی و رخدادهای زمین شناسی تالیف دکتر خسرو خسرو تهرانی

    13.استفاده از کتابهای شیمی و اطلاعات به دست در آزمایشگاه.

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, تز دکترا در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, رساله در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, پایان نامه در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, تحقیق در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, مقاله در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه زمین شناسی ساختمانی و مسائل زیست محیطی معدن سرب راونج دلیجان
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت