پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک

تعداد صفحات: 92 فرمت فایل: word کد فایل: 1029
سال: 1384 مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: مدیریت
قیمت قدیم:۲۶,۴۰۰ تومان
قیمت: ۲۲,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک

    سازمان مدیریت صنعتی شرق

    بررسی وضعیت بازار سبزیجات خشک (داخلی و خارجی) مشکلات این بازار و راهکارهای توسعه و پیشرفت بازار این محصول.

     

    هدف و ضرورت تحقیق

    با توجه به اینکه در ایران انوع آب و هوا وجود دارد و شرایط و اقلیم نیز متنوع می باشد در نتیجه تنوع سبزیجات آن بسیار می باشد و همچنین سبزیجات ایران بواسطه ی نحوه ی عملیات کاشت و داشت و برداشت و وجود خاک بسیار غنی و حاصل خیز در جهان مطلوبیت زیادی دارا می باشد.

    در همین راستاها بایستی در سدد صدور این محصولات به خارج از کشور به بهترین نحو ممکن کوشید و لذا نگهداری و عرضه ی داخلی آن نیز یکی دیگر از هدفهای این رشته می باشد و برای محقق کردن این ارزشها ابتدا باید روشی یافت که توانایی نگهداری بهینه در زمان طولانی بصورت مطلوب و تازه را داشته باشد. لذا خشک کردن سبزیجات راهی است مناسب برای این امر.

    طی برقراری ارتباط با تعدادی از صنایع مرتبط و مذاکرات انجام شده ضرورت بررسی بازار جهت انجام سرمایه گذاری های تولیدی در ایران ضروری می باشد، لذا با توجه به کاربردی بودن طرح نسبت به بررسی بازارهای داخلی و خارجی و ارائه ی راهکارهای ورود به این بازارها لازم می باشد.

    فرضیه ی تحقیق:

    صادرکنندگان و تولید گران سبزیجات خشک از دانش و فنون بازاریابی آگاهی لازم را دارند.

    سبزیجات خشک از کیفیت مناسب برای صادارات برخوردار می باشند.

    روشهای نوین تولید سبزیجات خشک از سوی تولیدکنندگان مورد استفاده قرار می گیرد.

     

    روش تحقیق:

    با توجه به وجود انواع روشهای تحقیق در این پژوهش ترکیبی از روش  کتابخانه ای و میدانی مورد استفاده قرار گرفته است به این نحو که پیشینه تحقیق ابتدا بر حسب مطالعات اسنادی جمع آوری شده و سپس از طریق مصاحبه با افراد مرتبط با این رشته می باشد.

    تجارت بین الملل و کشورهای روبه توسعه [1]

    تجارت خارجی معمولاً به کل واردات و صادرات کشور اطلاق می شود که ارتباط متقابل با دنیای خارجی را اقتضا می کند، ارتباط با دنیای خارجی هم از لحاظ واردات و هم از لحاظ صادرات در بررسی احتمال ایجاد وابستگی اهمیت پیدا می کند. می دانیم که صادرات جزئی از تقاضای کل برای تولیدات داخلی به شمار می رود و حاصل آن کسب درآمد ارزی برای کشور است که پس از انتقال و تبدیل به ریال می تواند منشاء مخارج القایی و افزایش تکاثری درآمد ملی گردد. صادرات بویژه زمانی که با     مزیت های نسبی کشور در تولید آنها مطابقت داشته باشد راهی برای افزایش رفاه اقتصادی داخلی و استفاده بهینه از منابع است. هدایت منابع اقتصادی به تولید کالاهای صادراتی از یک سو باعث تقسیم کار و تخصیص می شود و از سوی دیگر تولید کنندگان داخلی را به بازار خارجی وابسته می کند.

    بنابراین در تجارت خارجی نوع ارتباط مهم است. اگر ارتباط به گونه ای ایجاد شود و نشو و نما یابد که با کمترین خواست و آگاهی یا قدرت کنترل به ادغام در اقتصاد و بازار جهانی منتهی شود تجارت خارجی کشور را وابسته می کند.

    بسیاری از کشورهای روبه توسعه به تجارت با دنیای خارجی و بویژه تجارت با کشورهای پیشرفته صنعتی وابسته اند و علت پابرجایی این وابستگی از یک سو نیاز آنها به دانش فنی و امکانات عملی در بکارگیری آن در تولید داخلی و بخصوص تولید کالاهای صادراتی و از سوی دیگر استفاده از مزیت کشور در تولید کالاها و خدمات است که به صرفه جویی های مقیاس و بازار وسیع فروش وابسته می باشند.

    لذا تک محصولی بودن از بارزترین اشکال وابستگی به تجارت خارجی است و در عوض کمترین وابستگی به کشورهایی بر می گردد که کالاهای متنوع، عمدتاً از نوع صنعتی و با ارزش افزوده بالا صادر می کنند.

    در بیشتر کشورهای در حال توسعه، صادرات فاقد تنوع لازم می باشد و عموماً محدود به یک یا دو ماده عمده است و در اغلب موارد همین صادرات 70 تا 90 درصد درآمد ارزی کشور را تأمین می کند. به عنوان نمونه صادرات پنبه مصر، قهوه برزیل، مس شیلی، کنف بنگلادش، نفت ایران و ... را می توان نام برد. بطوری که تجربیات حاصله از بازرگانی بین الملل تا کنون نشان داده، با مختصر کاهش در بهای جهانی این مواد، یکباره تراز پرداختهای ممالک صادر کننده دچار چنان عدم موازنه ای می شود که حیات اقتصادی آنها را تهدید به نابودی می کند، معمولاً در کشورهایی که صادرات عموماً متکی به ی یا دو محصول کشاورزی یا مواد خام اولیه است درآمد ارزی از ثباتی برخوردار نیست که اولاً این بی ثباتی بسیار شدید است و ثانیاً هزینه های این بی ثباتی بسیار زیاد می باشد [2]. بنابراین ملاحظه می گردد که عطف توجه به صادرات به طور اعم و صادرات محصولات غیر تک محصولی به عنوان یک ضرورت برای رهایی از وابستگی تلقی گردیده است.

    جایگاه صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور[3]

    اصولاً میزان تولید بر مبنای تقاضا شکل می گیرد، تقاضا ممکن است ناشی از عوامل داخلی یا خارجی باشد فقدان عوامل خارجی تقاضا (در اقتصاد بسته) سبب خواهد شد که تولید تنها بر مبنای عوامل داخلی شکل گرفته و بنابراین علی رغم امکان وجود ظرفیتهای تولیدی، میزان عرضه در میزان تقاضا متعادل خواهد شد. اما چنانچه تقاضای خارجی (صادرات) نیز وجود داشته باشد، طبیعی است که می توان ظرفیتهای بلااستفاده را به کار گرفت و اقدام به تأمین تقاضای خارجی (صدور کالا به خارج) نمود. بنابراین بین ظرفیت های تولیدی و صادرات غیر تک محصولی یک رابطه متقابل وجود دارد.

    مطالعات انجام شده در کشورهای مختلف نشان می دهد که کمی استفاده از ظرفیت های تولیدی مبتلا به تمام کشورهای در حال توسعه است. میزان استفاده از ظرفیت های تولیدی بستگی به سطح توسعه اقتصادی، اجتماعی دارد. بدین معنی که هرقدر سطح توسعه پایین تر باشد، میزان استفاده از تجهیزات و منابع موجود کمتر است. در کشورهای جهان سوم علل گوناگونی در عدم استفاده کامل از ظرفیت های تولیدی دخالت دارند که کمبود مواد خام و نیروی انسانی ماهر در صدر این علل قرار دارند.

     

    [1] احمد اخوی، تجارت بین الملل، استراتژی بازرگانی و توسعه اقتصادی، مؤسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، 1373، صص 57-53.

    [2] برای تقلیل و از بین بردن این بی ثباتی می بایست در کالاهای صادراتی تنوع بوجود آورد (عدم تمرکز کالایی) و همچنین اقدام به عرضه آنها به بازارهای مختلف دنیا نمود (عدم تمرکز جغرافیایی).

    [3] نادری،ابولقاسم-اخوی، احمد- حکیمی، شیرین- بررسی مسایل و مشکلات صادرات غیر نفتی، 1369، صص 66-57.

  • فهرست و منابع پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک

    فهرست:

    فصل اول(طرح تحقیق) 1

    هدف و ضرورت تحقیق 2

    فرضیه ی تحقیق: 3

    روش تحقیق: 3

    فصل دوم(ادبیات تحقیق) 4

    تجارت بین الملل و کشورهای روبه توسعه 5

    جایگاه صادرات غیر نفتی در اقتصاد کشور 7

    آثار جانبی افزایش ظرفیت های تولیدی 7

    نقش صادرات غیر نفتی در ایجاد اشتغال 8

    تعریف استراتژی 10

    نقش و جایگاه صادرات غیر نفتی در استراتژی های توسعه اقتصادی 10

    الف- استراتژی جایگزینی واردات 10

    ب- استراتژی توسعه صادرات: 12

    انواع استراتژی های رقابتی عام 13

    رهبری در هزینه 15

    تمایز محصول 16

    تمرکز (محدودنگری) 18

    میانه روی 20

    تعریف بازاریابی: 22

    استراتژی های عمده تقسیم بندی بازار 23

    1- استراتژی بازاریابی یکسان 24

    2- استراتژی بازاریابی تفکیکی 24

    3- استراتژی بازاریابی تمرکزی 25

    ارزشیابی و انتخاب استراتژی تقسیم بندی بازار 26

    تقسیم بندی بازار های بین المللی 29

    استراتژی توسعه آمیخته بازاریابی 30

    آمیخته محصول 31

    اهمیت قیمت در آمیخته بازاریابی 34

    آمیخته تشویق و ترفیع 36

    توزیع فیزیکی در آمیخته بازاریابی 37

    تصمیمات عمده در بازاریابی بین المللی 38

    1- ارزیابی اوضاع و احوال و محیط بازاریابی بین الملل 39

    2- تصمیم به فعالیت در سطح بین‌الملل) 49

    3-  تصمیم در مورد انتخاب بازارها در سطح بین‌الملل 51

    4- تصمیم در مورد چگونگی وارد شدن به بازار بین‌المللی 53

    5- تصمیم در مورد برنامه های بازاریابی بین‌الملل 61

    6- تصمیم در مورد نوع سازمان بازاریابی بین‌الملل 68

     

    فصل سوم (روش تحقیق) 72

    تحول فرهنگی (با در نظر گرفتن اقتصاد): 74

    بازار خارجی: 75

    مصاحبه با خانم مهندس   مدیر شهرک فناوری صنایع غذایی و بیو تکنولوژی شمالشرق: 77

    فصل چهارم(تجزیه وتحلیل داده ها) 80

    1- صادرکنندگان وتولیدگران سبزیجات خشک از دانش و فنون بازاریابی آگاهی لازم را دارند 81

    2- سبزیجات خشک از کیفیت مناسب برای صادرات برخوردار می باشند. 82

    3- روشهای نوین تولید سبزیجات خشک از سوی تولیدکنندگان مورد استفاده قرارمی گیرد. 83

    فصل پنجم(نتیجه گیری و پیشنهادات) 84

    پیشنهادات: 86

    منابع و ماخذ 87

    .

    منبع:

    ابراهیمی – عبدالحمید، جزوه طراحی استراتژیها برای بازار جهانی، دانشکده علوم اداری واقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد – 1375.

    روستا- احمد ،ونوس – داورف ابراهیمی- عبد الحمید، مدیریت بازاریابی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت) چاپ دوم – 1376.

    شیبانی – احمد علی، اصول علم مارکتینگ، مدرسه عالی بازرگانی، جلد اول، 1349.

پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, رساله در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, پایان نامه در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, مقاله در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه بررسی بازار سبزیجات خشک
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت