پایان نامه تصمیم گیری در خانواده

تعداد صفحات: 17 فرمت فایل: word کد فایل: 1015
سال: مشخص نشده مقطع: کارشناسی ارشد دسته بندی: روانشناسی
قیمت قدیم:۷,۲۰۰ تومان
قیمت: ۶,۰۰۰ تومان
دانلود مقاله
  • خلاصه
  • فهرست و منابع
  • خلاصه پایان نامه تصمیم گیری در خانواده

    مقدمه :

    در بین تمامی نهادها، سازمان ها و تأسیسات اجتماعی، خانوده نقش و اهمیتی خاص و به سزا دارد. تمامی آنانکه در باب سازمان جامعه اندیشیده اند و همه مصلحین بر خانواده و اهمیت حیاتی آن در جامعه تأکید ورزیده اند.به درستی هیچ جامعه ای نمی تواند ادعای سلامت کند چنانچه از خانواده هایی سالم برخوردار نباشد. (ساروخانی ص 11).

    طبیعی است که خانواده در طی نخستین سال های زندگی کودک بر اثر تماس نزدیک و دائمی با او نقش قابل ملاحظه ای در شکل گیری شخصیت و رفتار وی دارد. محیط گرم و دوستانه خانواده که در آن پدر و مادر و اعضای دیگر خانواده دارای روابط خوب و صمیمانه هستند معمولاً کودکانی سالم، با شخصیتی مثبت و فعال بار می آیند. برعکس خانواده از هم پاشیده و زندگی در محیط های آلوده و منحرف کننده، عدم مراقبت دقیق والدین و بی توجهی آنان به فرزندان اساسی کجروی ها را در کودکی پایه گذاری مینماید. (ستوده ص 41). با شناخت خانواده و شکلهای تصمیم گیری در آن می توانیم بهترین الگویی را بشناسیم و فرزندانی سالم و بهتر در جامعه داشته باشیم.

    بیان مسأله :

    از آنجائیکه تصمیم گیری در خانواده بر عهده افراد آن نهاده شده است تصمیم هر یک از آنها در شکل گیری الگوی خانواده تأثیر گذار خواهد بود. چون الگوی خانواده بر الگوی جامعه بدون تأثیر نمی باشند و تصمیم هر یک از افراد خانواده الگویی را ترسیم می کند در این مقاله سعی شده است به اشکال تصمیم گیری و تأثیری که شکل های تصمیم گیری بر الگوی خانواده می گذارد مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد. سئوال این است که چگونه اشکال تصمیم گیری بود الگوی خانواده تأثیر گذار است ؟

    اهداف تحقیق :

    همه افراد خانواده تحت تأثیر روابط پدر و مادر قرار می گیرند وقتی [هر یک از نقش های خانواده] بی انعطاف می شود نظام خانواده حالت انجماد پیدا میکند در نظام های سالم خانوادگی نقش ها هم سالم هستند و فرزندان از رفتار پدر و مادر الگو می گیرند. (جان برادشا و 370 ص 50).

    هدف اصلی از تحقیق فوق بررسی تأثیر اشکال تصمیم بر الگوی خانواده جهت معرفی و انتخاب بهترین الگو برای خانواده هاست تا با استفاده از آن در تربیت فرزندان جامعه پذیر برای اجتماع کوشا باشند. در این تحقیق سعی بر آن است که بدانیم آیا تصمیم گیری انزوای والدین و فرزندان تأثیر گذار می باشد و در صورت تأثیر گذاری بهترین الگوی تصمیم گیری در جامعه امروزی چهالگویی می تواند باشند.

    ضرورت تحقیق :

    خانواده انسانی از آغاز پیدایش خود همچون حریم امن حیات انسان تجلّی یافت. انسان در درون خانه خویش استراحت می کردند به کار می پرداختند و در هر حال از قیل و قال جامعه دور بودند. عصر ارتباطات جمعی، بر این واقعیت رقم بطلان زد و پایان این دوران را بر حیات تاریخی خانواده اعلام داشت. بدین سان دیواره های نفوذ ناپذیر خانه فرو ریخت. و امواج رادیو و تلویوزیون سرتاسر آن را در تمامی شبانه روز انباشت. در هر خانواده هر لحظه جامعه جای یافت و این کانون امن حیات مرکز مباحث اساسی سیاسی، اجتماعی و فرهنگی گردید. انسان ها به خانه می آیند تا بیاموزند و باز به خانه روی می کنند تا در آن از جهان آگاهی یابند بنابراین خانواده جدید چنان ابعادی دارد که هرگز در تاریخ نداشته است. (ساروخانی 1370، ص 14).

    یکی از مهمترین وظایف خانواده تربیت فرزندانی جامعه پذیر برای زندگی در چنین جامعه و خانواده ای است. و با توجه به اینکه داشتن جامعه ای سالم در بودن خانواده ای سالم است. بررسی و شناخت بهترین الگوی خانواده بر اساس تصمیم گیری در آن خانواده برای تربیت فرزندانی جامعه پذیر در آینده لازم و ضروری به نظر میرسد.

    سئوالات اساسی :

    1 ) تصمیم انفرادی والدین در خانه چه تأثیری بر الگوی خانواده دارد ؟

    2 ) آیا تصمیم گیری انفرادی فرزندان در الگوی خانواده مؤثر است ؟

    3 ) عدم دخالت اعضای خانواده در کار یکدیگر خانواده چه تأثیری دارد ؟

    4 ) آیا مشورت اعضای خانواده در کار یکدیگر بر الگوی خانواده تأثیر گذار است ؟

    فصل دوّم : ادبیات یا پیشینه تحقیق چ

    مبانی نظری

    تعاریف عملیاتی :

    خانواده : از خانواده تعاریف زیادی به عمل آمده است مرداک خانواده را یک گروه اجتماعی خاص می داند که دارای محل سکونت واحد، فعالیت اقتصادی مشترک، و کارکرد تجدید نسل است. به تعریفی دیگر خانواده  را می توان سازمان اجتماعی محدود و نهاد سازنده ای دانست که از طریق ازدواج تشکیل میشود. سامندویلد خانواده را مینیاتوری از سازمان اجتماعی می دانند که دست کم شامل دو نسل و مبتنی بر ارتباط خونی است. لوس استروس خانواده را یک واحد اجتماعی می داند که اساس آن بر ازدواج نهاده شدهاست. به طور کلی در تعریف نهایی خانواده میتوان گفت : خانواده نخستین سلول و واحد زندگی اجتماعی واساسیترین نهاد جامعه است مرکب از یک یا چند زن که با یک یا چند مرد زندگی میکنند و ممکن است کودکانی هم داشته باشند. (تقوی 1374، ص 7 ، 9 ).

    خانواده یک گروه خویشاوندی است که در اجتماعی کردن فرزندان و برآوردن برخی نیازهای بنیادی دیگر مسئولیت اصلی را بر عهده دارد (ص 173 بروس کوئن 1376).

    اشکال تصمیم گیری : شکل تصمیم گیری، صورت های مختلف اراده.

  • فهرست و منابع پایان نامه تصمیم گیری در خانواده

    فهرست:

    فصل اول : کلیات

    مقدمه

    بیان مسألعه

    اهداف تحقیق

    ضرورت تحقیق

    سئوالات اساسی

    فصل دوّم : ادبیات تحقیق

    تعاریف عملیاتی

    انواع تصمیم گیری

    خانواده آن گیر

    خانواده دموکراسیک

    خانواده متعادل

    خانواده گستر

    خانواده قطبی

    نظریه هایی درباره خانواده

    استخراج فرضیات

    نتیجه گیری

    پیشنهادات

    منابع

    .

    منبع:

    آفرینش، نسخه شماره 3256 ، تاریخ 26/11/87 ؛

     2 ) اعزازی، شهلا، جامعه شناسی خانواده، تهران، 1387 ، چاپ ششم ؛

     3 ) بروس کوشن، مبانی جامعه شناسی، ترجمه توسلی، فاضل، سمت، تهران، 1376، چاپ نهم ؛

     4 ) تقوی، نعمت اله، جامعه شناسی خانواده، پیام نور، مهر 1374 ؛

     5 ) جان براد شاو، تحلیل سیستمی خانواده، ترجمه مهدی قراجه داغی، چاپ اول، البرز، تهران، 1372 ؛

    6 ) جورج ریترز، نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر، ترجمه محسن ثلاثی، علمی، چاپ یازدهم، تهران، 1385 ؛

     7 ) ساروخانی، باقر، مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده، سروش، چاپ اول، 1370 ؛

     8 ) ستوده، هدایت اله، آسیب شناسی اجتماعی، تهران، آوای نور، 1380 ؛

    9 ) اینترنت، سایت آفتاب.

     

     

    .

پروپوزال در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, تز دکترا در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, رساله در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, پایان نامه در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, تحقیق در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, مقاله در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, تحقیق دانشجویی در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, مقاله دانشجویی در مورد پایان نامه تصمیم گیری در خانواده, پروژه دانشجویی درباره پایان نامه تصمیم گیری در خانواده
ثبت سفارش
عنوان محصول
قیمت